Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1908265_0001.png
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Svar på spørgsmål 995 (Alm. del):
I brev af 16. maj 2018 har udvalget efter ønske fra Jacob Jensen (V) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 995:
Med henvisning til ”Rammeaftale om levering af høretekniske hjælpe-
midler" bedes ministeren redegøre for følgende:
- Hvordan er udbuddet sammensat i forhold til at sikre den ønske-
de faglige kvalitet i opgaveløsningen?
- Hvordan er de enkelte kvalitetskriterier defineret i forhold til at
sikre kvalitet i opgaveløsningen?
- Hvordan vurderes kontrahentens fagtekniske niveau?
- Hvordan følges op på kvaliteten i kontrahentens løsning af opga-
ven?
Svar:
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (styrelsen) administrerer special-
pædagogiske støtteordninger, herunder støtte i form af høretekniske
hjælpemidler til elever med høretab, på frie grundskoler, frie kostskoler,
ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og arbejdsmarkedsud-
dannelser.
Styrelsen har gennemført udbud om levering af høretekniske hjælpemid-
ler og indgået
”Rammeaftale om levering af høretekniske hjælpemidler”
med virkning fra den 1. februar 2017. Rammeaftalen, med kravspecifika-
tionen som bilag, er vedlagt til nærmere orientering.
Hvordan er udbuddet sammensat i forhold til at sikre den ønskede faglige kvalitet i
opgaveløsningen?
Styrelsen har oplyst, at styrelsen sammensatte udbuddet, så tilbuddene
blev vurderet ud fra tildelingskriteriet
”bedste
forhold mellem pris og
kvalitet”. Styrelsen
lagde følgende underkriterier til grund:
Pris: vægtede 25 %
11. juni 2018
Sagsnr.:18/06882
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om rammeaftale om levering af høretekniske hjælpemidler, til undervisningsministeren
Kvalitet: vægtede 25 %
Medarbejdere (kvalifikationer): vægtede 10 %
Leveringssikkerhed: vægtede 40 %
Hvordan er de enkelte kvalitetskriterier defineret i forhold til at sikre kvalitet i opga-
veløsningen?
Udbudsmaterialet er udarbejdet med afsæt i behov for og krav til en ræk-
ke typiske brugssituationer i undervisningssammenhænge, hvor der an-
vendes høretekniske hjælpemidler. Det var et kvalitetskriterium, i hvor
høj grad tilbudsgiverne levede op til de stillede krav samt bredden i de
tilbudte produkter og kompatibilitet til støttemodtagerens personlige
hjælpemidler (fx høreapparat). Kravene er beskrevet i vedlagte kravspeci-
fikation, afsnit 4-12.
Leverandøren er ifølge rammeaftalen forpligtet til at samarbejde med
styrelsens øvrige leverandører om opgaveløsningen, herunder især høre-
konsulenter. Styrelsen har samarbejdsaftaler med hørekonsulenter fordelt
på kommuner i hele Danmark. Hørekonsulenterne udreder på baggrund
af deres faglige ekspertise støttebehovet hos den enkelte
elev/studerende/kursist, mens den høretekniske leverandør på baggrund
af deres fagtekniske ekspertise har ansvar for indkøb, levering, instrukti-
on og opstilling af det høretekniske udstyr.
I det omfang hørekonsulenten konstaterer, at der er et støttebehov, som
ikke kan kompenseres med et hjælpemiddel, der er i sortimentet i ram-
meaftalen, kan dette indstilles til styrelsen. Styrelsen har i så fald efter
konkret vurdering mulighed for at indkøbe et hjælpemiddel, der er uden
for sortimentet i rammeaftalen.
Hvordan vurderes kontrahentens fagtekniske niveau?
Udbudsmaterialet er udarbejdet, så kontrahentens beskrivelser af medar-
bejdernes uddannelse og erfaring konkret indgik som underkriterie i vur-
deringen af tilbuddet. Medarbejderkriteriet blev bedømt ud fra, i hvilket
omfang de medarbejdere, der allokeres til udførelsen af opgaven, med
deres uddannelse og erfaring konkret ville kunne påvirke kvalitetsniveau-
et af opgaveløsningen i positiv retning.
Leverandøren skal i hele rammeaftalens løbetid sikre, at det personale,
der skal udføre opgaverne, er kvalificeret og har den fornødne erfaring til
at levere de i udbuddet efterspurgte ydelser til det angivne kvalitetsni-
veau, herunder kvalifikationer og erfaringer til at varetage opgaverne med
høretekniske udredninger, installation og afprøvning af høretekniske
hjælpemidler, yde support m.v.
Hvordan følges op på kvaliteten i kontrahentens løsning af opgaven?
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 995: Spm. om rammeaftale om levering af høretekniske hjælpemidler, til undervisningsministeren
Leverandøren er under hele rammeaftalens varighed forpligtet til at
overholde de fastsatte kvalitetskrav og sikre den aftalte kvalitet af varer
og ydelser omfattet af rammeaftalen, herunder evt. etablering af nye og
nødvendige rammer og procedurer m.v.
I rammeaftalen er det beskrevet, at leverandøren kan forvente, at styrel-
sen løbende vil følge op på kvaliteten af de af rammeaftalen omfattede
varer og ydelser. Styrelsen kan til enhver tid kræve, at leverandøren frem-
lægger dokumentation eller på anden måde over for styrelsen redegør
for, at varerne og ydelserne opfylder de i kravspecifikationens anførte
krav.
Leverandøren leverer høretekniske hjælpemidler efter bevilling fra styrel-
sen. Styrelsen tildeler støtte på baggrund af en konkret og faglig vurde-
ring af den enkelte ansøgers behov på den konkrete uddannelse. Styrel-
sen er således i løbende dialog med uddannelsesinstitutionerne og leve-
randøren om den rette løsning, som imødekommer støttebehovet for
den enkelte ansøger.
Eventuelle klager fra støttemodtagerne og uddannelsesinstitutionerne
over leverandøren skal ifølge kravspecifikationen straks videresendes til
styrelsen. Styrelsen kan pålægge leverandøren at afhjælpe forhold, der er
klaget over, inden for en nærmere angivet frist.
Med venlig hilsen
Merete Riisager
3