Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1897007_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Samråd SUU alm. del spm AÆ og BP
Samrådsspørgsmål AÆ
Ministrene bedes redegøre for, hvordan
regeringen forholder sig til, at flere og flere børn
og unge bliver diagnosticeret med angst eller
depression og at der angiveligt er ti gange så
mange børn, som i perioder i deres liv rammes af
angst og depression end dem, der diagnosticeres.
Og påtænker regeringen at iværksætte initiativer
til at imødekomme udviklingen med, at flere og
flere børn og unge mistrives og føler sig presset i
deres hverdag, hvilket kan føre til angst og
depression? Der henvises til artiklerne ”Tre gange
så mange børn og unge får diagnosen angst eller
depression”
og ”17-
årig: Jeg vil hellere dø end at
kaste op. Så slemt var det” Politiken den 6. feb.
2018.
Samrådsspørgsmål BP
Ministrene bedes redegøre for, hvad årsagerne
efter regeringens opfattelse er til den store
stigning i antallet af børn, der får en psykiatrisk
diagnose, samt redegøre for hvilke konkrete tiltag,
regeringen mener, er nødvendige for at stoppe
den bekymrende udvikling, hvor flere og flere børn
og unge får brug for psykiatrisk behandling. Der
henvises til artiklen ”Andel af børn med psykiatrisk
diagnose er fordoblet på få år” i KL’s nyhedsbrev
den 9. april 2018.
Dato / tid
Talens varighed
Sted
3. maj 2018 kl. 14.30-15.30
10 min
Folketinget
Det talte ord gælder
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
[Indledning]
Tak for ordet.
[Højt på politiske dagsorden]
Jeg finder stigningen i antallet af børn og unge, som
diagnosticeres med psykiske vanskeligheder, såsom angst og
depression, bekymrende.
Det er vigtigt, at børn og unge med psykiske vanskeligheder i
højere grad sikres et sammenhængende forløb i den regionale og
kommunale indsats, så for eksempel antallet af genindlæggelser i
børne- og ungepsykiatrien nedbringes.
Det står derfor højt på min politiske dagsorden at få styrket
indsatsen mod psykiske sårbarhed blandt børn og unge sammen
med de relevante af mine ministerkollegaer.
[Om psykisk sårbare børn og unge]
Når det er sagt, så mener jeg ligesom sundhedsministeren ikke, at
det entydigt er en dårlig ting, at flere børn og unge diagnosticeres.
Det kan jo også være udtryk for, at der er kommet en større
opmærksomhed på børn og unge med psykiske vanskeligheder,
og at flere derfor opspores og får den hjælp, de har behov for.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
Jeg tror, at mange unge i dag føler, at der er store forventninger til
dem. Samtidig peger flere samfundsdebattører på, at det moderne
samfunds mange muligheder stiller store krav til den enkelte. De
oplever et krav fra de sociale medier om at være på hurtigt og
hele tiden, og der skal helst tegnes et billede af det perfekte liv.
Det er hårde krav, som de færreste kan leve op til, og det kan føre
til dårlig trivsel blandt de unge. Jeg tror, at det på nogle måder kan
være sværere at være ung i dag, end da flere af os voksede op.
Blandt de unge, hvor stressniveaet er særligt bekymrende, er der
hos nogle opstået en perfekthedskultur, som kan ende med en
psykisk lidelse.
[Børn og unge med behov for støtte]
Men vi har desværre også en gruppe af børn og unge, som tumler
med forskellige problemer, som de har svært ved at håndtere selv,
hvad enten det er angst, depression eller andre former for
psykiske vanskeligheder.
For disse børn og unge skal vi sikre, at psykisk sårbarhed ikke
udvikler sig til en egentlig psykisk sygdom.
[Initiativer
på det familieretlige område]
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
På mit eget område ved vi for eksempel, at forældres skilsmisse
kan skabe psykisk sårbarhed hos børn og unge. Det gælder ikke
mindst de børn, hvor forældrenes konfliktniveau er højt, og hvor
der måske også er andre risikofaktorer på spil, der kan medføre
dårlig trivsel hos barnet.
Det nuværende skilsmissesystem er desværre ofte med til unødigt
at optrappe konflikter.
Alle Folketingets partier er for nyligt blevet enige om et nyt
skilsmissesystem, hvor hensynet til børnene kommer i centrum. Vi
etablerer en særlig børneenhed, som skal hjælpe til med at
skærme barnet i processen og koordinere med kommunen, så
man kommer hele vejen rundt.
[Initiativer
på dagtilbudsområdet]
Endvidere har vi på dagtilbudsområdet en unik mulighed for en
tidlig og forebyggende indsats. Her er stort set alle børn fra 1 års
alderen. Og med den styrkede pædagogiske læreplan er der et
stærkt fokus på, hvordan vi kan skabe pædagogiske
læringsmiljøer af høj kvalitet, der styrker alle børns vedholdenhed,
evner til at indgå i fællesskaber og gåpåmod
og sammen med
forældrene ruster dem til livet.
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
Derudover iværksætter vi også en lang række indsatser målrettet
børn i udsatte positioner, bl.a. forsøg med tværfaglige indsatser
og samarbejde med forældrene.
[Kommunernes
opgaver på det sociale område]
Endelig har kommunerne efter serviceloven en generel pligt til at
være opmærksomme på - og iværksætte støtte til - ethvert barn
eller ung, som har behov for støtte. Kommunerne har samtidig
pligt til at sikre, at der er de nødvendige tilbud til rådighed.
Den støtte, som kommunerne har pligt til at give på det sociale
område, afhænger ikke af diagnoser, men skal gives, uanset hvad
årsagen til problemerne er. Og støtten skal tilpasses den enkeltes
behov.
[Kommunernes rådgivningspligt]
Et vigtigt element i den forebyggende indsats er, at alle kommuner
efter serviceloven skal tilbyde åben og anonym rådgivning. Her
kan både den unge og forældrene henvende sig og få rådgivning
og vejledning. Det kan være i form af enkelte samtaler eller et
egentligt rådgivningsforløb. Rådgivningen kan også bestå i, at der
formidles kontakt til andre myndigheder, der kan yde den rette
hjælp og støtte til barnet eller den unge.
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
[Den tidlige og forebyggende indsats]
Derudover kan kommunerne enkelt og ubureaukratisk, som led i
den tidlige og forebyggende indsats, for eksempel yde
forebyggende familiebehandling, så forældrene får hjælp til at
håndtere barnets eller den unges udfordringer, førend der
indledes en egentlig sag i socialforvaltningen. Kommunerne kan
også yde psykologbehandling eller etablere netværks- og
samtalegrupper.
Men stigningen i antallet af børn og unge med psykiske
vanskeligheder viser, at der er behov for at styrke indsatsen
yderligere.
Her er det vigtigt, at vi både får set på tværs af ressortområderne,
så vi sikrer sammenhænge mellem systemerne. Og så har jeg
givet mit ressortområde
særligt fokus på forebyggelsen, dvs. at
styrke kommunernes indsats, så vi får grebet de psykisk sårbare
børn og unge, før de ender i psykiatrien.
Det handler både om, at vi giver kommunerne viden om de rette
vidensbaserede metoder og indsatser, der er belæg for kan
forebygge psykisk mistrivsel. Og så handler det om at understøtte,
at kommunerne sætter ind med de rette indsatser på den rette tid,
dvs. at vi gør kommunerne i stand til at identificere børn og unge,
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
der mistrives psykisk, så der gives en indsats, der modsvarer
behovet.
Vi har taget nogle vigtige skridt i den rigtige retning, bl.a. med
satspuljen for 2017, hvor der blev afsat i alt knap 184 mio. kr. til
initiativer, der bl.a. skal styrke den tidlige og forebyggende indsats
i PPR. Formålet med initiativet er at styrke indsatsen overfor
sårbare børn og unge, så færre får alvorlige problemer, og
dermed kan få behov for medicinering eller henvisninger til det
psykiatriske system.
Også ungegruppen, som jo er stærkt repræsenteret i
statistikkerne for psykiske vanskeligheder, har vi også fokus på i
den forebyggende indsats. Satspuljekredsen har i Udviklings- og
Investeringsprogrammet på voksenområdet i 2018 afsat midler til
at identificere, videreudvikle og pilotteste forskellige typer af
forebyggende indsatser og metoder til psykisk sårbare unge i
alderen 16 til 30 år. Indsatserne skal føre til, at flere psykisk
sårbare unge opnår øget trivsel og mestring af hverdagslivet og
indgår i meningsfulde sociale fællesskaber.
Endelig så skal det være tydeligt for kommunerne, at det kan
betale sig at investere i de tidlige, forebyggende indsatser. Den
socialøkonomiske model
også kaldet SØM
er et nyt værktøj,
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
der kan tydeliggøre gevinsterne ved at investere i sociale
indsatser.
Modellen kan ikke give kommunerne entydige svar. Men den vil
styrke grundlaget, når man som kommunalbestyrelse i fremtiden
skal træffe beslutninger om prioriteringer på børne- og
ungeområdet.
SØM bliver klar til brug for kommuner på børneområdet i løbet af
2018.
[Private og frivillige tilbud]
Den kommunale forebyggende indsats suppleres af en række
private og frivillige tilbud, som har nogle andre styrker og
muligheder end et offentligt tilbud har. For den frivillige indsats er
baseret på lysten til at bidrage
og giver dermed mulighed for en
mere ligeværdig relation.
Det gælder fx Børnetelefonen, der drives af Børns Vilkår, som
modtager varig støtte på finansloven. Her kan børn og unge tale
eller chatte med frivillige voksne
og få råd og vejledning om
både store og små udfordringer. Og de private tilbud Headspace
og Girltalk, som begge yder rådgivning til unge baseret på
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
frivilliges indsats.
[Særlig støtte ]
For de børn og unge, der har tungere problemer, og derfor har
det, som i serviceloven kaldes ”et behov for særlig støtte”, har
kommunerne både pligt til og ganske omfattende muligheder for at
yde den nødvendige hjælp. Hvis en kommune bliver opmærksom
på et barn, som har behov for særlig støtte, skal kommunen lave
en grundig undersøgelse af barnets eller den unges og familiens
ressourcer og udfordringer.
Derefter skal kommunen udarbejde en handleplan, der angiver
målene og den indsats, der er nødvendig for at opnå disse mål.
Det kan være alt fra familiebehandling eller behandling af den
unges problemer til en kontaktperson eller en anbringelse uden for
hjemmet.
Hvis man som borger eller fagperson oplever, at der er børn eller
unge, som ikke får den fornødne støtte, er der mulighed for at
underrette Ankestyrelsen. Ankestyrelsen har den helt særlige
funktion på børneområdet, at de kan gå ind i sagerne af egen drift.
Hvis Ankestyrelsen mener, at der ikke er gjort nok, kan styrelsen i
sidste ende pålægge kommunerne at handle.
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 955: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 3/5-18 om stigning i antallet af børn og unge, der får en psykiatrisk diagnose, til børne- og socialministeren
[Afslutning]
Opsummerende vil jeg gerne understrege, at reglerne på det
sociale område både giver kommunerne rammerne for og pligten
til at yde støtte til udsatte børn og unge. Og rigtig mange
kommuner arbejder aktivt på at sikre en tidlig indsats også i
dagtilbud og skoler, som kan være med til at forebygge, at børn
og unge får brug for kontakt med hospitalspsykiatrien.
Men der er efter min opfattelse behov for at styrke indsatsen, så
antallet af børn og unge med psykiske vanskeligheder bringes
ned.
Tak for ordet.
9