Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1900456_0001.png
Folketinget
Sundheds- og Ældreudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. maj 2018
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Camilla Hellesø Nielsen
Sagsnr.: 2018-0032/37-0021
Dok.:
729027
Dato:
Kontor:
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 899 (Alm. del), som Folketin-
gets Sundheds- og Ældreudvalg har stillet til justitsministeren den 26. april
2018.
Søren Pape Poulsen
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 899: Spm. om konkrete eksempler på begrænsninger eller afgrænsninger i adgangen til at lade drengebørn omskære, som både forventes at iagttage Den Europæiske Menneskeretskonvention, FN’s Børnekonvention og Grundlovens § 67, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 899 (Alm. del) fra Folketingets Sundheds- og Ældreud-
valg:
”Som
opfølgning på samråd i Sundheds- og Ældreudvalget den
20. april om drengeomskæring, jf. samrådsspm. BK, bedes mi-
nisteren angive formuleringer på konkrete eksempler på be-
grænsninger eller afgrænsninger i adgangen til at lade drenge-
børn omskære, som både forventes at iagttage Den Europæiske
Menneskeretskonvention, FN’s Børnekonvention og Grundlo-
vens § 67.”
Svar:
Som et eksempel på en begrænsning i adgangen til lade drengebørn om-
skære kan nævnes en regel om, at omskæring af drenge over en vis alder
kun må foretages af en autoriseret læge, fordi det vurderes, at der er færre
sundhedsmæssige komplikationer ved omskæring af yngre børn. I dag er
omskæring af drenge forbeholdt læger, der imidlertid uanset drengens alder
kan delegere til en medhjælp at foretage indgrebet, forudsat at lægen er til
stede. Efter Justitsministeriets oplysninger er der i Sverige indført en regel
om, at omskæring af drenge over 2 måneder kun må foretages af en læge.
Efter Justitsministeriets umiddelbare vurdering vil den nævnte begrænsning
i adgangen til at lade drengebørn omskære kunne indføres inden for ram-
merne af grundloven og Danmarks internationale forpligtelser, hvis der
måtte være et politisk ønske herom. Den endelige vurdering af et sådant
forslag vil dog afhænge af den sundhedsfaglige vurdering, der ligger bag
forslaget.
Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af 26. marts 2018 af
spørgsmål nr. 24 (Alm. del) og besvarelse af 19. april 2018 (Alm. del) begge
fra Folketingets Kirkeudvalg.
2