Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1863655_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 1145
Doknr.
553038
Dato
05-03-2018
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har d. 12. februar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 556 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 556:
”Ministeren
bedes redegøre for, om man må anvende en trædemåtte eller ringmåtte
ved udgangen af en beboers lejlighed eller om det først er ved plejehjemmets udgang,
at en trædemåtte må anvendes, når formålet at blive opmærksom på, om en beboer
er ved at forlade stedet. Der henvises til henvendelsen fra Aarhus Kommune vedr.
anvendelse af sensor-teknologi i kommunerne, SUU alm. del
– bilag 203.”
Svar:
Anvendelse af trædemåtter og ringemåtter ved udgangen af en beboers lejlighed ud-
gør personlig overvågning, og en lovlig anvendelse af disse forudsætter derfor, at der
er hjemmel hertil i servicelovens magtanvendelsesregler.
Servicelovens § 125, stk. 1 og 2, regulerer kommunens adgang til at anvende person-
lige alarm- og pejlesystemer overfor voksne med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne. Det er bl.a. en betingelse for anvendelse af alarm- og pejlesystemer
efter bestemmelserne, at der er risiko for, at personen ved at forlade bo- eller dagtil-
buddet udsætter sig selv eller andre for at lide personskade. Dermed kan der ikke
efter § 125, stk. 1 og 2, anvendes trædemåtter eller ringemåtter ved udgangen af be-
boernes lejligheder. En sådan anvendelse er derfor ikke lovlig.
Der kan heller ikke efter § 125, stk. 1 og 2, anvendes trædemåtter eller ringemåtter
ved et plejehjems udgang, da det kun er personlige systemer, der er omfattet af be-
stemmelsen.
Det fremgår imidlertid af pkt. 35 i Vejledning nr. 9043 af 29. januar 2018 om magtan-
vendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for voksne, herunder pæ-
dagogiske principper, at en dørklokke eller lignende, som gør opmærksom på færdsel
ind og ud af bo- eller dagtilbuddet ved hoveddøren eller havedøren, er lovlig, da for-
målet er at gøre personalet opmærksomt på, at en borger er ved at forlade bo- eller
dagtilbuddets område.
Trædemåtter og ringemåtter, der anvendes ved botilbuddets eller plejehjemmets ud-
gang med det formål at registrere almindelig færdslen ind og ud af botilbuddet eller
plejehjemmet, er således ikke magtanvendelse og kan derfor lovligt iværksættes uden
iagttagelse af magtanvendelsesreglerne.
I øvrigt kan jeg oplyse, at jeg i løbet af foråret vil afholde politiske forhandlinger om at
ændre magtanvendelsesreglerne. Jeg vil i den forbindelse bl.a. drøfte med de andre
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om man må anvende en trædemåtte eller ringmåtte ved udgangen af en beboers lejlighed eller om det først er ved plejehjemmets udgang, at en trædemåtte må anvendes, når formålet at blive opmærksom på, om en beboer er ved at forlade stedet, til børne- og socialministeren
partier, hvordan vi kan forbedre reglerne om anvendelse af velfærdsteknologi, således
at vi gennem lovgivningen sørger for, at velfærdsteknologier på bedste vis kan anven-
des som led i varetagelsen af omsorgen og sikkerheden overfor de sårbare personer,
der er i målgruppen for servicelovens magtanvendelsesregler. Som et led i den til-
tænkte ændring vil magtanvendelsesreglerne i øvrigt generelt blive præciseret, så det
bliver tydeligere, hvad man må, og hvad man ikke må.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2