Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1841836_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 05-01-2018
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPZIQ
Sagsnr.: 1707428
Dok. nr.: 497204
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 12. oktober 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 45 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 45:
”Vil
ministeren sikre, at det for fremtiden ikke er regionen selv, der undersøger sager,
hvor der er begået fejl, som f.eks. i sagen om en 17- årige, der døde af meningitis ef-
ter fejl fra 1813?
Svar:
Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har ministeriet anmodet om bidrag fra Sty-
relsen for Patientsikkerhed, som oplyser følgende:
”Det er vigtigt, at læri ge af fejl sker lokalt,
men at viden herom også understøttes
nationalt. Det er samtidig vigtigt, at den enkelte har mulighed for at kunne få en uaf-
hængig vurdering af sit eller en pårørendes patientforløb, ligesom der skal føres et ef-
fektivt tilsyn med patientsikkerheden.
Derfor eksisterer der allerede både på lokalt og nationalt niveau flere etablerede pro-
cedurer for undersøgelser af fejl i sundhedsvæsenet.
Der er således etableret et rapporteringssystem for utilsigtede hændelser i sundheds-
væsenet. Formålet er at understøtte patientsikkerheden og skabe systematisk læring
af fejl og utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet og forebygge, at de sker igen.
Der påhviler sundhedspersoner en pligt til at rapportere utilsigtede hændelser. Pati-
enter og pårørende har også mulighed for at rapportere utilsigtede hændelser.
Rapportering sker til kommuner eller regioner, som behandler rapporteringen i læ-
ringsøjemed. Der foregår således analyse lokalt af utilsigtede hændelser. Det er også
lokalt, f.eks. på offentlige sygehuse, at viden fra rapporteringerne skal omsættes til
læring, som kan bidrage til at forbedre patientsikkerheden.
Patienter samt deres pårørende har endvidere mulighed for at klage over en behand-
ling.
Styrelsen for Patientsikkerhed sekretariatsbetjener Sundhedsvæsenets Disciplinær-
nævn, som behandler klager over konkrete sundhedspersoners sundhedsfaglige be-
handling. Styrelsen behandler derudover klager over sundhedsfaglig behandling, hvor
en evt. kritik ønskes rettet mod behandlingsstedet og ikke mod konkrete sundheds-
personer. Styrelsen er i patientklagesager uafhængig ved sagernes behandling.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om ministeren vil sikre, at det for fremtiden ikke er regionen selv, der undersøger sager, hvor der er begået fejl, som f.eks. i sagen om en 17- årige, der døde af meningitis efter fejl fra 1813, til sundhedsministeren
I patientklagesagen vurderes det, om behandlingen er udført i overensstemmelse med
normen for almindelig anerkendt faglig standard. Hvis det ikke er tilfældet, vil sund-
hedspersonen eller behandlingsstedet få kritik.
Uanset om en patientklagesag afgøres af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn eller af
Styrelsen for Patientsikkerhed, får patienten eller den pårørende dermed en uvildig
bedømmelse af, om behandlingen har været kritisabel.
Hertil kommer, at Styrelsen for Patientsikkerhed fører både et tilsyn med behand-
lingssteder inden for sundhedsvæsenet og med sundhedspersoner og andre, der ud-
fører su dhedsfaglig virkso hed i de for su dhedsvæse et.”
Jeg kan henholde mig til Styrelsen for Patientsikkerheds oplysninger.
./.
Jeg har desuden til udvalgets orientering vedlagt
”Patienterstatningen
- Bidrag til SUU
alm. del spm. 45” som bilag. Bilaget er en gennemgang fra Patienterstatningen af de
3 sager om dødsfald som følge af meningitis, statistik vedrørende patientskader i for-
bindelse med meningitis og en beskrivelse af Patienterstatningens sagsbehandling.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Zoheeb Iqbal
Side 2