Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1838764_0001.png
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Christiansborg
20. december 2017
Svar på Sundheds- og Ældreudvalgets spørgsmål nr. 303 (Alm.
del) af 6. december
Spørgsmål
Ministeren bedes - i forlængelse af ældreministerens besvarelse af samrådsspm.
EJ den 19. september 2017 vedr. værdig ældrepleje
redegøre for forskellen på
den demografiske vækst og den vækst, som regeringen opererer med i FFL18.
Svar
Det demografiske træk illustrerer udgiftstrækket på det offentlige forbrug, som
befolkningsudviklingen isoleret set medfører, såfremt den reale forbrugsudgift pr.
bruger fastholdes uændret, og når der korrigeres for at befolkningen generelt bli-
ver sundere og derfor lever længere (delvis sund aldring).
Det bemærkes, at beregningen af det demografiske træk er af mekanisk karakter
og generelt skal fortolkes med forsigtighed. Det demografiske træk anvendes pri-
mært som et element i en langsigtet holdbarhedsberegning og er ikke møntet på at
foretage beregninger af fx det præcise udgiftstræk i enkelte år.
I beregningen tages der fx ikke højde for, at omkostningen ved en ekstra bruger
kan adskille sig fra de gennemsnitlige omkostninger pr. bruger. Navnlig hvad an-
går det kollektive offentlige forbrug, vil en stigning i befolkningen ikke automatisk
afstedkomme en proportional stigning i udgifterne til forsvar, politi, administrati-
on mv. Det kollektive offentlige forbrug fordeles ligeligt blandt alle indbyggere i
beregningen af det demografiske træk.
Derudover indregnes der ikke adfærdsændringer (fx ændret uddannelsestilbøjelig-
hed eller ændret træk på sundhedsvæsenet pga. nye behandlingsmuligheder) samt
eventuelle offentlige produktivitetsforbedringer som følge af ny teknologi, bedre
organisering af arbejdet mv.
I den seneste mellemfristede fremskrivning fra august 2017 er væksten i det de-
mografiske træk beregnet til at udgøre 0,7 pct. i 2018. Det bemærkes at den gen-
nemsnitlige vækst er beregnet til 0,65 pct. om året i årene 2018-2025.
På baggrund af finanslovforslaget for 2018 skønnedes en realvækst i det offentlige
forbrug på 0,5 pct. i 2018,
jf. Økonomisk Redegørelse,
august 2017.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 303: Spm. om redegørelse for forskellen på den demografisk vækst og den vækst, som regeringen opererer med i FFL18, til finansministeren
Side 2 af 2
I
Økonomisk Redegørelse,
december 2017 skønnes en realvækst i det offentlige for-
brug på 1,0 pct. i 2018. Opjusteringen i forhold til augustvurderingen afspejler
først og fremmest virkningen af lavere skønnede udgifter til det offentlige forbrug
i 2017, som rent teknisk indebærer en opjustering af realvæksten for 2018. Hertil
kommer virkningen af en mindre opjustering af de offentlige forbrugsudgifter i
2018, som følge af blandt andet elementerne i finanslovsaftalen.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister