Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPFRE
Koordineret med: AELSAM
Sagsnr.: 1805570
Dok. nr.: 668970
Dato: 14-08-2018
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget, den 28. august 2018
Samrådsspørgsmål CB, CC og CD om
medicinhåndtering i hjemmeplejen og hjemmesygeplejen
(stillet efter ønske fra Astrid Krag (S))
Samrådsspørgsmål CB: Hvad mener ministeren, at der skal til for
at komme de alvorlige problemer med medicinhåndtering,
arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen og
hjemmesygeplejen til livs, som tilsynet fra Styrelsen for
Patientsikkerhed har afdækket, jf. DR’s artikelserie herom i
pinsen, herunder bl.a. artiklerne ”Sjuskede journaler og for lidt
hjertemedicin: Fejl i hjemmeplejen har udløst 21 påbud” og
”Agnes døde efter fejl i hjemmeplejen: "Hvis bare vi ikke havde
været så pokkers autoritetstro"?
Samrådsspørgsmål CC: Hvad mener ministeren er årsagen til
problemerne med medicinhåndteringen, arbejdsgange og
journalføring i hjemmeplejen og hjemmesygeplejen, og hvilken
betydning mener ministeren, at et presset arbejdsmiljø, dårligere
normeringer og rekrutteringsproblemer har for risikoen for fejl i
medicinhåndteringen og mangelfuld journalføring på plejehjem, i
hjemmeplejen og i hjemmesygeplejen?
Samrådsspørgsmål CD: Vil ministeren arbejde for, at det bliver
lettere for såvel det faste personale som afløsere at få adgang til
relevante – og potentielt livsvigtige – oplysninger i borgernes
journaler på plejehjem, i hjemmeplejen og i hjemmesygeplejen?
Der henvises til artiklen ”Gitte er vikar i hjemmeplejen: Har ikke
adgang til borgernes journaler” bragt på www.dr.dk den 21. maj
2018.
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Tak og tak for spørgsmålene, som jo både er stillet til
ældreministeren og jeg selv. Vi har tilladt os at fordele
besvarelsen af spørgsmålene på den måde, at jeg svarer på alle
tre spørgsmål, mens ældreministeren besvarer spørgsmål CB og
CC, fordi nogle af dem er der overlap på.
Og som spørgeren også siger, så tager spørgsmålene i høj grad
deres afsæt i nogle triste sager, som Danmarks Radio kortlagde i
foråret, hvor borgere var blevet fejlbehandlet i kommunerne. Jeg
kan ikke forholde mig til de konkrete sager og de fejl, der ifølge
artiklerne, som er nævnt på Danmarks Radios hjemmeside,
tilsyneladende er begået. Og jeg tror sådan set heller ikke,
formålet med det her samråd er at sidde og enkeltsagsbehandle
i forhold til de sager, der er kommet frem, og derfor håber jeg på,
at vi kan, holde det sådan en lidt mere generel diskussion omkring
patientsikkerheden
hjemmesygepleje.
i
den
kommunale
hjemmepleje
og
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Det er problemstillinger, som jeg har set frem til, at vi kan
diskutere i dag. Det er forhold, der ligger regeringen meget på
sinde. Både fordi vi har fra dag ét prioriteret en værdig ældrepleje
højt - dét at styrke patientsikkerheden og dét at styrke vores
sundhedsvæsen. Vi har siden regeringsskiftet tilført 5,5 milliarder
kroner ekstra til sundhedsområdet for at løfte niveauet i vores
sundhedsvæsen, også i det nære sundhedsvæsen.
Og hvis man ligesom kigger på netop det, der bliver henvist til -
det nye risikobaserede tilsyn - så tror jeg også, at det er vigtigt at
holde fast på her fra starten, at det jo er nyt, at vi har et
risikobaseret tilsyn, som det Styrelsen for Patientsikkerhed har
ført,
blandt
andet
ude
akutfunktionerne,
ude
i
hjemmesygeplejen, og dermed også systematisk har fået noget
viden på området. Det var noget, som alle folketingspartier på
nær Radikale Venstre indførte, og som jo trådte i kraft 1. januar
tilbage i 2017.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Jeg tror så også, tilsynet på den måde også kan sikre, at nogle ting
kommer for dagen, altså ting som ikke nødvendigvis er kommet
for dagen tidligere, fordi der ikke har været det her
risikobaserede tilsyn. Og det synes jeg sådan set grundlæggende
er positivt, at det sådan set også giver mulighed for at kunne følge
systematisk op på de fejl og de problemer, der kan være. Det er
jo hele tænkningen også bag det risikobaserede tilsyn.
Når Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn viser, at en stor del af
behandlingsstederne
inden
for
hjemmepleje
og
hjemmesygepleje har fået påbud sammenlignet med andre typer
af behandlingssteder, så kan vi også se på påbuddene og
tilsynsrapporterne, at det især er på journalføringsområdet og i
forbindelse med medicinhåndtering.
Det er ikke tilfredsstillende. Det er heller ikke tilfredsstillende det
omfang, vi har set, og at så mange kommuner leverer en
sundhedsfaglig behandling, der jo i sidste ende kan være til fare
for patientsikkerheden – og det gælder sådan set uanset, om
forholdet skyldes normeringen eller personalets uddannelse. Om
fejlen er en medicineringsfejl eller en behandlingsfejl, om fejlen
skyldes journalføring, eller om det skyldes personalets
manglende adgang til borgerens journaler.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Det er grundlæggende et område, som i høj grad peger på, at
flere kommuner har behov for at få strammet op i forhold til
patientsikkerheden. Og også bruge rapporterne og de påbud, der
er givet, til systematisk at få rettet op på de forhold og de fejl, der
foregår.
Vi har fra regeringens side bedt Sundhedsstyrelsen om at lave en
kvalitetsplan for det nære. I det ligger der jo også, at vi skal have
nogle minimumsstandarder på blandt andet områder som det
her, fordi det ikke skal være sådan, at man sidder 98 steder og
opfinder, hvordan ens model skal være, når vi sådan set har
behov for, at noget af den systematiske viden går igen, sådan at
den gode viden, vi har om, hvordan vi kan undgå
medicineringsfejl, hvordan man kan arbejde på en akutplads,
afdeling, i en hjemmesygepleje, også kommer ind i alle
kommuner. Og jeg vil nævne kvalitetsplanen lidt senere også,
men det handler jo sådan set grundlæggende også om at sætte
nogle minimumsstandarder for, hvad det er, kommunerne skal
levere på det nære sundhedsområde.
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Ansvaret - det må man sige – det
er
entydigt kommunernes. Det
er
kommunerne, der er driftsansvarlige myndigheder, og som skal
sikre, at borgerne modtager den fornødne pasning og pleje på en
patientsikkerhedsmæssig og forsvarlig måde.
Det er også kommunerne, der som arbejdsgiver har ansvaret for
at sikre det nødvendige personale, de rette normeringer, og også
at de ansatte sundheds- og omsorgspersonale har de nødvendige
faglige
kvalifikationer
til
at
udføre
opgaverne
patientsikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det er ikke den enkelte medarbejder, der står med problemet.
Det er i høj grad kommunerne som driftsherrer, som skal være
med til at løfte det.
Og det gælder hvad enten der er tale om fastansatte, eller der er
tale om vikarer. Om det er kommunens egne medarbejdere, der
leverer servicen og ydelserne, eller om det er private
leverandører.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
I forhold til patientsikkerhed så er medicinhåndtering et vigtigt
opmærksomhedspunkt, især for den ældre medicinske patient -
som jeg også hørte, at forespørgeren nævnte - meget ofte er i
behandling med mange forskellige lægemidler på en gang.
Vi har fra regeringens side allerede iværksat en række initiativer,
som skal understøtte kommunerne i at levere en værdig pleje og
et højere niveau af patientsikkerhed blandt andet i relation til
medicinering og medicinhåndtering. Og så dermed også komme
fejlmedicinering til livs:
I forbindelse med
Handlingsplanen for den ældre medicinske
patient
er der iværksat flere initiativer, som skal understøtte
bedre brug af lægemidler.
Der er blandt andet afsat 15 mio. kr. i perioden 17-19 og derefter
også penge varigt til at styrke de regionale lægemiddelenheders
arbejde, med at understøtte almen praksis og sygehusene med
medicingennemgang hos patienter, der er i behandling med flere
lægemidler på samme tid, og også yde rådgivning til
kommunerne om sikker håndtering af medicin. Det er fordi, vi
ved, at når der er flere præparater og kompleksitet i
medicineringen, er der også større risiko for fejl.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Medicinhåndtering indgår også som et element i yderligere
initiativer i
Handlingsplanen for den ældre medicinske patient.
Det gælder både i forhold til fokusset på at få et:
Kompetenceløft af medarbejdere i kommunerne, som løser
de sygeplejefaglige opgaver, hvor vi har afsat 125 mio. kr. i
perioden 16-18 som en del af handlingsplanen.
Det gælder den udvidede adgang for hjemmesygeplejen og
almen praksis til at sparre med specialister på sygehusene
om fx den ældre medicinske patients medicin – en udgående
sygehusfunktion. Og overordnet set 175 mio. kr. i den
periode handlingsplanen løber og derefter varigt 65 mio. kr.
Det gælder i forhold til den nye specialsygeplejerskeuddannelse, og
det gælder også i den økonomiaftale, som vi netop har indgået med
kommunerne, hvor der er afsat 100 millioner kroner ekstra til
rekruttering og til et kompetenceløft ude i kommunerne i det nære
sundhedsvæsen.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Endelig så har vi de styrkede kommunale akutfunktioner i regi
af hjemmesygeplejen, hvor Sundhedsstyrelsen her fra 2018
har udarbejdet kvalitetsstandarder, som skal understøtte en
ensartet og høj kvalitet i de kommunale akutfunktioner på
tværs af landet. Der afsatte vi 445 mio. kr. i handlingsplanens
periode og som jo stadigvæk er i gang. Og de
kvalitetsstandarder skal jo netop også være med til at sikre, at
der
kommer
klare
rammer
området
og
akutfunktionerne i regi af hjemmesygeplejen.
Jeg kunne også fremhæve patientsikkerhedsprojektet
I sikre
hænder,
som oprindeligt var et satspuljeprojekt.
Der deltog oprindeligt fem kommuner i projektet, og i 2016 kom
der så 3 nye kommuner til i forbindelse med, at projektet blev
udbredt. I projektet der indgår der seks indsatsområder, som
blandt andet vedrører medicin, fald og tryksår.
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Og det indsatsområde, der vedrører medicin, har i høj grad til
formål at gøre det nemmere at sikre processen omkring
håndtering af medicin, så fejl forhindres. Det er hensigten, at de
13 nyeste kommuner også skal implementere indsatsen, ligesom
det er ambitionen, at alle landets kommuner på sigt skal bruge og
indføre metoderne fra I sikre hænder, hvor vi kan se, at der er
gode erfaringer. Så vi skal også have den gode viden til at komme
ud i alle kommuner.
Erfaringerne fra projektet viser, at alvorlige medicinfejl, der
medfører skader eller kræver ekstra behandling, faktisk kan
udryddes, hvis personalet i ældreplejen konsekvent og
systematisk anvender alle de elementer, der indgik i pakken I
sikre hænder. Og derfor er det vigtigt at få udbredt initiativer som
I sikre hænder.
Jeg vil også nævne ”Fast tilknyttede læger på plejecentrene”. Det
er jo også oprindeligt fra en satspuljeaftale, hvor der blev afsat
100 mio. kr. fra 16-19 til gradvist at indføre en landsdækkende
ordning.
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Ét af de elementer, der indgår i ordningen er, at kommunerne kan
ansætte fast tilknyttede læger på konsulentbasis til at yde en
generel sundhedsfaglig rådgivning til personalet på plejecentret
– herunder rådgivning i forhold til medicinhåndtering. Det er der
nogle kommuner, der allerede i høj grad benytter sig af, og det vil
jeg også gerne opfordre de kommuner, som ikke gør det på
nuværende tidspunkt, til at benytte sig af.
Patientsikkerhed og kvalitet i plejen det handler også om at sikre
en korrekt journalføring. Det kan vi også se fra tilsynsrapporterne,
at det går galt nogle steder. Også at personalet har kendskab til
borgerens individuelle behov og deres sygehistorie.
Det er en kommunal opgave at sørge for, at personalet kan
foretage den nødvendige journalføring af behandlingen. Det er
en integreret del af sikker patientbehandling. Og det nytter ikke
noget, at man nogle steder, som man kan se i tilsynsrapporterne,
lidt har haft en opfattelse af, at det kun er noget, der foregår på
sygehuset eller hos lægen. Når man har sygeplejefagligt arbejde,
så er det klart, så er der også nødt til at være en journalføring
omkring det.
Side 11
11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Vi har en arbejdsgruppe i Sundheds- og Ældreministeriet lige nu,
som er ved at se på journalføringsreglerne. Og også se på, om vi
kan gøre dem mere tidssvarende, så bliver et mere enkelt og
brugbart arbejdsredskab for medarbejderne, så man ikke føler, at
man noterer noget ned, der er unødvendigt, og som ender med
at tage tid, men at man bruger det som støtteredskab i forhold til
sit arbejde.
Nogle af de artikler, jeg har læst, som Danmarks Radio har haft
fremlagt, der er der blandt andet tilfælde, hvor personalet ikke
har adgang til en af borgernes journaler. Det kunne jeg også høre,
at spørgeren nævnte i starten. Der kan jeg sige, at det er jeg sådan
set enig med spørgeren i - at det er helt afgørende for personalet
for at udføre deres opgaver fagligt forsvarligt, at de har adgang.
Og jeg synes egentlig, at det er værd at understrege her, at de
lovgivningsmæssige rammer er på plads. Der er intet i
lovgivningen, som er til hinder for, at en vikar kan få adgang.
Og derfor er det en kommunal opgave også at sørge for, at de
ansatte i den kommunale sundheds- og hjemmepleje også efter
loven indhenter de oplysninger, der er nødvendige for den
aktuelle behandling af borgerne.
Side 12
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Det har jeg også en klar forventning om, at kommunerne sørger
for – at den ansatte både ved det, men at der også sikres, at man
har adgang. Det gælder også hvis man for eksempel er vikar.
Som jeg sagde lidt tidligere, så har vi jo iværksat et arbejde med
at sikre, at Sundhedsstyrelsen har lavet kvalitetsstandarder her
for 2018 i forhold til kommunernes akutfunktioner, så der kan
stilles krav til kvalitet og sammenhæng i det nære
sundhedsvæsen.
Og for så at understøtte det her yderligere, også for at skabe
nogle stærkere rammer for det nære sundhedsvæsen, så har jeg
og regeringen iværksat et arbejde med at udforme den her
kvalitetsplan
for
det
nære
og
sammenhængende
sundhedsvæsen, som Sundhedsstyrelsen sidder og arbejder på,
som skal understøtte den her systematiske og ensartede måde at
arbejde med kvalitet ift. de sundhedsfaglige indsatser i
kommuner, i almen praksis, i den udgående hjemmesygepleje, i
de udegående sygehusfunktioner.
Side 13
13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1323: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 28/8-18 om medicinhåndtering, arbejdsgange og journalføring i hjemmeplejen, til sundhedsministeren
Og rammen for det og det arbejde, som Sundhedsstyrelsen har
arbejdet på igennem længere tid, vil blive præsenteret her senere
på året, og jo også et sted, hvor vi højst sandsynligt flere steder
vil gå fra ”kan”-bestemmelser til ”skal”-bestemmelser for at sikre,
at der kommer nogle klare og nogle mere sådan udtømmende
beskrivelser af, hvad kvalitetsstandarderne skal være i det nære
sundhedsvæsen. Så det er nogle af de initiativer, som vi har taget
og er i gang med at implementere i forhold til at få en større
kvalitet i det nære sundhedsvæsen og i de tilbud, som i høj grad
også omfatter de ældre. Og det ved jeg, at ældreministeren vil
sige mere om.
Side 14
14