Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SPOLD
Sagsbeh.: DEPLTPE
Koordineret med: SUNDØK/ÆLSAM/JURPSYK
Sagsnr.: 1803611
Dok. nr.: 601261
Dato: 12-06-2018
TALEPAPIR
Det talte ord gælder
Åbent samråd i Sundheds- og Ældreudvalget den 12. juni 2018
Samrådsspørgsmål BÆ, BØ og BÅ (stillet efter ønske fra
Kirsten Normann Andersen (SF) og Flemming Møller
Mortensen (S))
Samrådsspørgsmål BÆ:
”Hvad planlægger regeringen i
samarbejde med de fem regioner at gøre for at komme
overbelægningen til livs på de medicinske afdelinger, og vil det
blive et tema i de kommende økonomiforhandlinger, så det
fremadrettet bliver muligt at undgå situationer, som dem der pt.
ses på Aalborg Universitetshospital med store udgifter til
brandvagter som følge og på sygehusene i Region Sjælland, hvor
Arbejdstilsynet har givet påtaler? Der henvises bl.a. til artiklerne
”Alt for mange patienter: Brandmænd pressede af at holde vagt
på gangene” bragt på www.dr.dk den 26. april 2018 og
”Politikere: Pressede sygehuse skal kureres hurtigt” bragt på
www.sn.dk den 24. april 2018.
Samrådsspørgsmål BØ:
”Ministeren bedes redegøre for, hvad det
efter ministerens opfattelse siger om forholdene for patienter og
personale i det danske sundhedsvæsen, at der findes
1
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
hospitalsafdelinger, hvor der er så massive og vedvarende
problemer med overbelægning, at man tilsyneladende er nødt til
at hyre brandmænd ind for at sidde brandvagt på afdelingerne?”
Samrådsspørgsmål BÅ:
”Ministeren bedes give en redegørelse
for den generelle udfordring med overbelægning i det danske
sundhedsvæsen og på den baggrund vurdere, om regeringens
mere end to år gamle akutpakke mod overbelægning har været
en succes eller fiasko?”
Tak for spørgsmålene.
Jeg vil gerne starte med at understrege, at det er helt
uacceptabelt, at vi stadig periodevist ser så stort et omfang af
overbelægning på sygehusafdelinger flere steder i landet.
Overbelægning kan betyde, at patientsikkerheden forringes, og
at behandlingen bliver utilstrækkelig, eller et sygdomsforløb
forværres. Og så er det ikke mindst dårligt for både
arbejdsmiljøet og arbejdsglæden for de medarbejdere, der har
vagten.
Side 2
2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Et af de konkrete eksempler, der gav anledning til dette samråd,
er Aalborg Universitetshospital, hvor brandvæsenet har grebet
ind grundet markant overbelægning. Jeg er nødt til at sige, at
man også lokalt skal tage hånd om problemerne. Vi kan se, at
der er sygehuse landet over, hvor der ikke er samme
udfordringer med overbelægning. Og vi ser samtidigt, at der er
sygehuse, hvor tingene ikke fungerer som de skal. Derfor er det
også en lokal ledelsesopgave at sikre, at man ikke kommer i
situationer, hvor spidsbelastningen er så voldsom, som vi har set
nogle steder i landet.
Så når dedikerede og engagerede medarbejdere udtrykker deres
bekymring, som det for eksempel er sket på Aalborg
Universitetshospital og Holbæk Sygehus, så skal vi lytte. Og vi
skal reagere. Samtidigt har jeg en forventning om, at man
reagerer lokalt, inden det når så langt, at det rammer
sundhedsministerens bord. Det manglende ansvar til at
håndtere situationer, før de bliver så alvorlige, som vi har set
nogle eksempler på i løbet af foråret, bekymrer mig.
Det er også derfor, at Styrelsen for Patientsikkerhed er skredet
ind, og Holbæk Sygehus nu har fået fem påbud.
Side 3
3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1914382_0004.png
For travlhed og fx tilbagevendende fænomener som influenza
må ikke gå ud over patienternes ve og vel. Det var også derfor,
at nedbringelse af overbelægning var et af Venstres syv krav til
regionerne tilbage i 2015.
Siden da synes jeg ikke, at vi i regeringen har stukket hovedet i
busken. Tværtimod. Faktisk mener jeg, at vi er gået systematisk
til værks for at give regionerne håndsrækning på håndsrækning
med en opgave, som først og fremmest skal løses lokalt ude i
regionerne. Og jeg forventer derfor også, at regionerne nu
styrker indsatsen. I den nyligt indgåede økonomiaftale for 2019
med Danske Regioner er det derfor skrevet ind, at regionerne
skal have fokus på at reducere perioder med overbelægning.
Sammen med DF, LA og K indgik Venstreregeringen i juni 2016
en aftale om handlingsplanen for den ældre medicinske patient.
Med handlingsplanen blev der afsat 1,2 mia. kr. i perioden 2016-
2019 og herefter varigt 300 mio. kr. årligt. Handlingsplanen
sætter ind med en samlet indsats for at modvirke
overbelægning og skabe bedre kvalitet og sammenhæng i
indsatsen for ældre medicinske patienter.
Side 4
4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1914382_0005.png
Som en del af handlingsplanen kom også Akutpakken mod
overbelægning på sygehusene fra februar 2016, som udmønter i
alt 415 mio. kr. i perioden 2016-2019 og herefter varigt 50 mio.
kr. årligt. Et af initiativerne i akutpakken handler om at sikre
gode og trygge patientflow for indlagte patienter.
Implementeringen af regionernes arbejde med ”Sikkert
Patientflow” følges tæt.
En ekstern evaluering viser, at der er fremdrift i
implementeringen af ”Sikkert Patientflow”, og at alle hospitaler
har taget de centrale redskaber i brug. Der ses dog stadig en
spredning i, hvor langt de enkelte hospitaler er kommet med
implementeringen. Jeg forventer derfor, at regionerne arbejder
målrettet videre med fuldt ud at implementere redskaberne.
Derudover blev der bl.a. også afsat 100 mio. kr. i 2016 og 50
mio. kr. årligt fra 2017 og frem til at løfte sygehusenes kapacitet
i form af mere personale.
Siden Venstreregeringen tiltrådte i 2015 er sundhedsvæsenet
løftet med i alt 5,5 mia. kr. Heriblandt afsatte regeringen
Side 5
5
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1914382_0006.png
yderligere 1 mia. kr. til det regionale sundhedsvæsen med den
nyligt indgåede økonomiaftale for 2019 med Danske Regioner.
***
Betyder det så, at vi er i mål? Nej. For det første løber
Akutpakken frem til 2020. Derfor er det også for tidligt at
vurdere, om den har været ’en succes eller en fiasko’, sådan som
der bliver spurgt til. For det andet, så er og bliver det et langt,
sejt træk at nedbringe overbelægning. Det sagde den
daværende sundhedsminister Sophie Løhde allerede dengang
akutpakken blev offentliggjort, og det har jeg gentaget
efterfølgende.
Der findes ikke nogen snuptagsløsninger. På nogle sygehuse er
man nået langt, mens der på andre sygehuse er brug for mere
fokus på, hvordan man bekæmper overbelægning.
Ser vi alene på bemandingen på hospitalerne, er der sket en
stigning svarende til, at der siden 2001 hver eneste dag –
undtagen om søndagen – i gennemsnit er ansat én ekstra læge
og én ekstra sygeplejerske.
Side 6
6
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Det lange seje træk handler også om at gennemføre den
nødvendige omstilling af sundhedsvæsenet henimod at varetage
opgaverne der, hvor det giver mest værdi for patienterne.
Derfor aftalte regeringen med DF i oktober 2017 at suspendere
produktivitetskravet i 2018, og der blev igangsat et
styringseftersyn.
I de netop overståede økonomiforhandlinger drøftede jeg også
belægningssituationen med regionerne. Vi er enige om, at
sygehusene nu skal have et styrket fokus på bedre anvendelse af
ressourcerne, arbejdstilrettelæggelse og brug af tidstro data
bl.a. for at reducere perioder med overbelægning på de
medicinske afdelinger.
Med Økonomiaftalen har vi desuden endeligt afskaffet
produktivitetskravet og med en ny styringsmodel fra 2019 taget
første skridt til en markant omstilling af vores sundhedsvæsen.
Side 7
7
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Den nye styring skal være med til at skabe bedre sammenhæng
og understøtte, at mere patientbehandling kan varetages uden
for sygehusene. Og samtidig give personalet mere plads til at
skabe gode løsninger, der kommer patienterne til gavn. Og
undgå nogle af de tilspidsede situationer og travlhed som vi ser
på nogle af vores sygehuse i dag.
Her spiller ikke kun regionerne en central rolle. Også de
praktiserende læger og kommunerne vil fremover løfte en
betydelig del af de behandlinger, der i dag foregår på
sygehusene. Det griber mindst muligt ind i borgernes hverdag,
og giver mest tryghed.
Med Handlingsplanen for den ældre medicinske patient og med
opfølgningen på anbefalingerne om det nære og
sammenhængende sundhedsvæsen har regeringen derfor skabt
rammerne for, at kommunerne og de praktiserende læger mere
aktivt kan tage del i og ansvar for, at særligt de medicinske
patienter i mindre grad indlægges på hospitalerne, og at de
hurtigere bliver udskrevet. Så man som patient ikke skal unødigt
indlægges – og så sundhedspersonalet får mere tid til de
patienter, som har et reelt behov for en indlæggelse.
Side 8
8
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
I går fremlagde regeringen et nyt og ambitiøst udspil om
modernisering af almen praksis. Og efter sommerferien vil
regeringen komme med en stor sundhedsreform, som skal
sætte retningen for de næste ti år. Reformen skal bidrage til at
skabe et sundhedsvæsen, der hænger sammen på tværs af
region, kommune og almen praksis. Og den skal samtidig styrke
de nære sundhedstilbud og sikre danskerne højere og mere
ensartet kvalitet i behandling og pleje.
***
Men, som jeg indledte med at sige, er problemet med
overbelægning først og fremmest en opgave, der skal løses
lokalt i regionerne og af ledelserne ude på de enkelte sygehuse.
Samlet modtager regionerne næste år ca. 114,5 mia. kr. til at
drive det regionale sundhedsvæsen. Herunder også ekstra
midler i fx akutpakken til flere hænder. Med de penge forventer
jeg, at regionerne kan sætte ind over for overbelægning, så vi
ikke skal se sager som fx dem på Holbæk Sygehus.
Side 9
9
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Der findes ikke én løsning på overbelægningsproblemet. Der
findes mange. Og jeg forventer, at regionerne tager hele
værktøjskassen i brug for at komme problemerne til livs..
Jeg har noteret mig, at der ifølge Danske Regioner er
”fokus på
overbelægning”
i regionerne. Og at
”belægningssituationen
følges løbende, og der arbejdes målrettet på at blive bedre til at
forudsige, hvornår patienterne kommer – og for at undgå, at
belægningsprocenten overstiger 100.”
Ifølge Danske Regioner er der i år tale om
”en ekstraordinær
situation”,
hvor mange patienter er kommet ind med
lungebetændelse og influenza.
Statens Serum Institut har i den sammenhæng oplyst, at en
opgørelse for influenzasæsonen til og med uge 17 har vist, at ca.
7.600 patienter fik konstateret influenza under indlæggelse.
Mere end 95 pct. af disse var over 65 år, og størstedelen af de
indlagte var ikke vaccinerede.
Side 10
10
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut er nu ved at
vurdere, hvordan influenza håndteres bedst muligt i de
kommende vintersæsoner. Det er i den forbindelse helt
afgørende, at flere af dem, som er i særlig risiko for svære følger
af influenza, tager imod tilbuddet om gratis influenza-
vaccination.
Jeg noterer mig også, at hospitalerne ifølge Danske Regioner
bl.a. håndterer pres på sengekapaciteten ved at indkalde ekstra
personale, åbne ekstra senge mv. men også ved
”at have
indbyrdes samarbejdsaftaler om at overtage hinandens
indkomne patienter og ved dialog med kommuner og almen
praksis om færdigbehandlede patienter samt med henblik på at
vurdere, om en akutindlæggelse i den konkrete situation er den
bedste løsning”.
***
Hvis vi ser på de konkrete overbelægningstal, så var 0,6 pct. af
alle sengedage på landsplan set over hele 2017 såkaldte
’overbelægningssengedage’. Det vil sige sengedage, der ligger
ud over den disponible kapacitet. Dette tal har været
nogenlunde stabilt siden 2014.
Side 11
11
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
1914382_0012.png
I månederne januar til marts i 2018 var der flere
overbelægningssengedage, og mellem 13 og 20 pct. af alle
sygehusafdelinger havde en gennemsnitlig belægningsgrad på
mere end 100.
Overbelægning kan ikke fuldstændigt undgås. Der kan være
ekstraordinære situationer og spidsbelastningssituationer, hvor
det desværre vil være uundgåeligt. Men det må aldrig blive
hverdagen på sygehusene, og regionerne må og skal intensivere
arbejdet med at minimere de situationer, hvor overbelægning
sker. Ligesom overbelægning ikke må medføre, at patienterne
ligger på fx sygehusenes gangarealer eller på andre måder
placeres steder, hvor de ikke får en ordentlig behandling og
opfølgning.
***
Også fra nationalt hold vil vi fortsat følge den generelle
belægningssituation tæt bl.a. gennem de nationale mål for
sundhedsvæsenet. Derfor har vi også sammen med Danske
Side 12
12
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Regioner taget initiativ til en analyse af de medicinske
afdelinger.
Analysen skal bidrage til at give indblik i kapacitetsanvendelsen
på de medicinske afdelinger, ligesom forbedringspotentialet i
tilrettelæggelsen af arbejdsgange, opgaver og
personalesammensætning mv. skal analyseres.
Vi har gjort meget for at bekæmpe overbelægning. Og vi vil gøre
endnu mere. Men jeg har også store forventninger til, at
regionerne styrker arbejdet med overbelægning, sådan som vi
har drøftet i økonomiforhandlingerne med Danske Regioner i
sidste uge – og leverer en fremgang i belægningstallene i den
kommende tid. For patienternes skyld. For i sidste ende handler
det her om patienterne. De skal opleve, at der bliver taget hånd
om dem på hospitalerne. At der er tid til dem. At kvaliteten er i
orden. Og ikke mindst at der er plads til dem.
Det har regeringens fulde prioritering, men det er et langt sejt
træk at få bekæmpet overbelægning. Og det kræver alles
prioritering.
Side 13
13
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1079: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 12/6-18 om udfordringer med overbelægning i det danske sundhedsvæsen, til sundhedsministeren
Tak for ordet.
Side 14
14