Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1909061_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 12-06-2018
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPENR
Sagsnr.: 1804278
Dok. nr.: 620915
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 23. maj 2018 stillet følgende spørgsmål
nr. 1018 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Kirsten Normann Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 1018:
”Vil i istere s ko
e tere ta dlæge Jeppe Bark a s oplys i ger i artikle ”Halv-
delen af danske tandlæger overvejer at forlade
faget” offe tliggjort på Ta dlægefor-
eningens hjemmeside, hvoraf det fremgår, at Jeppe Barkmann ikke måtte behandle en
kræftpatient, fordi patienten som følge af sin kræftbehandling havde overskredet tids-
fristen for en statusundersøgelse? Vil ministeren i forlængelse heraf oplyse, om det
giver ministeren anledning til at kigge aftalerne med tandlægerne igennem, så udsatte
og syge borgere ikke ko
er i kle
e pga. rigide aftaler?”
Svar:
Jeg ka oplyse, at der i Su dhedsstyrelse s ”Natio ale kli iske retningslinjer
for fast-
læggelse af intervaller mellem diagnostiske undersøgelser i tandplejen”
( . udgave fra
2016) er opstillet anbefalinger for intervaller mellem statusundersøgelser, jf. også be-
skrivelser heraf i den nævnte artikel, i voksentandplejen.
Heraf fremgår det, at det anbefalede interval mellem statusundersøgelser bør fastsæt-
tes individuelt for hver patient med henblik på at imødekomme dennes behov ud fra
en vurdering af aktuelt oralt sygdomsniveau samt risiko for oral sygdom.
Mit ministerium har
e dvidere de 5. aj
8 udstedt ”bekendtgørelse
om tilskud
til behandling hos praktiserende tandlæge”,
so er trådt i kraft pr. . ju i
8. Af
bekendtgørelsens bilag 2 fremgår det ligeledes, at intervaller indtil efterfølgende sta-
tusundersøgelse bør fastlægges individuelt, idet bekendtgørelsen her netop tager ud-
gangspunkt i ovenstående kliniske retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, der som nævnt
forudsætter den fornødne individuelle vurdering.
Den netop udstedte bekendtgørelse er i øvrigt en konsekvens af den lovændring vedr.
voksentandplejen, som ligeledes er trådt i kraft pr. 1. juni 2018.
Lovændringen sikrer, jf. den politiske aftale mellem regeringen og alle Folketingets par-
tier af 28. februar 2018 om nye rammer for voksentandplejen, patienternes ret til til-
skud til tandpleje, indtil der kan fastsættes en ny samlet model på området i 2019.
Og i arbejdet med en ny model for voksentandplejen vil der naturligvis også være fokus
på, om der f.eks. i de eksisterende regler er begrænsninger, som vi med fordel kan
ændre for at sikre mere smidige behandlingsforløb. Der er dog, jf. ovenstående om
individuel tilgang til statusundersøgelser, næppe sådanne begrænsninger i forhold til
det nævnte eksempel, dog uden at kunne vurdere dette konkret på baggrund af omta-
len i ovenstående artikel.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1018: Spm. om kommentar til tandlæge Jeppe Barkmanns oplysninger i artiklen Halvdelen af danske tandlæger overvejer at forlade faget offentliggjort på Tandlægeforeningens hjemmeside, til sundhedsministeren
./.
Jeg kan samtidig henvise til min besvarelse af spørgsmål S 828, oversendt til Folketinget
den 29. maj 2018. Her adresserer jeg de mere generelle problemstillinger vedrørende
myndighedskrav m.v., som er fremhævet i den nævnte artikel.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Emil N. Rasmussen
Side 2