Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del
Offentligt
1911602_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 14-06-2018
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPCSP
Sagsnr.: 1804111
Dok. nr.: 615770
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 17. maj 2018 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1004 (Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Flemming Møller Mortensen (S).
Spørgsmål nr. 1004:
”Ministeren
bedes redegøre for, om det er lovligt at udarbejde og offentliggøre
en selvmordsmanual, som foreningen "Læger for aktiv dødshjælp" har gjort,
herunder oplyse hvordan lovgivningen generelt er på området?”
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at jeg finder offentliggørelsen af den konkrete selvmords-
manual moralsk og etisk kritisabel. Det er dybt forkasteligt og kan få fatale konse-
kvenser for mennesker, der måtte gå rundt med selvmordstanker, fx fordi de lider af
psykisk sygdom eller går igennem en meget svær periode i livet.
Det vil også være sådan, at hvis en læge
vejleder en eller flere konkrete patienter om
mulighederne for at begå selvmord på baggrund af eller ved henvisning til en selv-
mordsmanual, da kan der efter omstændighederne være tale om en strafbar hand-
ling. Har lægen et konkret behandlingsansvar over for patienten, kan det også være
aktuelt at rejse en tilsyns- eller klagesag over for lægen.
Det vil i sidste ende være op til domstolene at vurdere, om der i dette tilfælde er tale
om en strafbar handling.
En patients ret til selvbestemmelse er efter regeringens opfattelse et helt fundamen-
talt princip i sundhedsvæsenet.
Det gælder i forhold til beslutninger om sundhedsfaglig behandling og fravalg heraf.
Og det gælder også for de patienter, som lider af uhelbredelige sygdomme med
stærke smerter eller lidelser til følge, og patienter, hvis død er nært forestående, uan-
set om behandlingen fortsættes eller afbrydes.
Det er en klar målsætning for regeringen, at alle borgere får en værdig afslutning på
livet. En forudsætning herfor er bl.a., at patienter modtager den pasning, pleje, om-
sorg og behandling, der er nødvendig for at lindre smerter, og at patienter kan frasige
sig behandling, når livet og behandlingen af patienten opleves som uværdig.
Regeringen har med en ændring af sundhedsloven, som fik opbakning fra hele Folke-
tinget, styrket patienters ret til at fravælge behandling, herunder livsforlængende be-
handling. En patient, som er afklaret med, at han eller hun ikke ønsker livsforlæn-
gende behandling, kan fravælge dette
også selvom en afbrydelse af livsforlængende
behandling betyder, at patienten afgår ved døden umiddelbart herefter.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1012: Spm. om ministeren vil arbejde for en skærpelse af retningslinjerne for hvilke foreninger, læger kan støtte aktivt i egenskab af at være læge, til sundhedsministeren
Der bliver også med den nye lov (fra 1. januar 2019) etableret en behandlingstesta-
menteordning, som giver adgang til
på forhånd og med bindende virkning
at fra-
vælge livsforlængende behandling i specifikke situationer, der måtte finde sted engang
i fremtiden på et tidspunkt, hvor patienten ikke længere er i stand til selv at sige til eller
fra og derved udøve sin selvbestemmelsesret.
Som supplement til lovændringen har jeg
sammen med sundhedsordførerne fra Fol-
ketingets partier
haft stort fokus på sikre, at patienter kan stole på, at de får den
nødvendige lindrende behandling, hvis de har stærke smerter. Og at sundhedsperso-
nalet ved, hvordan de skal agere i den sidste fase i en patients liv. Styrelsen for Pati-
entsikkerhed har derfor den 4. juni 2018 udstedt en ny
Vejledning i medikamentel pal-
liation til patienter med livstruende sygdom.
Det er vigtigt her at fremhæve, at lovændringen og den nye vejledning
ikke
legalise-
rer aktiv dødshjælp, som fortsat er ulovligt i Danmark.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Cecilie Salejärvi Pedersen
Side 2