Sundheds- og Ældreudvalget 2017-18
SUU Alm.del Bilag 269
Offentligt
1873121_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundhedsministeren
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 23-03-2018
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPRHH
Sagsnr.: 1802085
Dok. nr.: 566989
Vedr. samrådsspørgsmål BE, BF og BG
Forud for samråd den 3. april 2018 om samrådsspørgsmål BE, BF og BG fremsendes
hermed til orientering Medicinrådets gennemgang af, hvordan Medicinrådet princip
for princip har taget hensyn til Folketingets 7 principper for prioritering for
sygehusmedicin ifbm. afgørelsen om at afvise Spinraza som standardbehandling.
Nedenstående gennemgang vurderes særlig relevant i forhold til besvarelsen af
samrådsspørgsmål BE.
Medicinrådet har den 14. marts 2018 oplyst følgende:
”I
det følgende gennemgås Medicinrådets iagttagelse af Folketingets syv principper
for prioritering af sygehuslægemidler i vurderingen og anbefalingen vedrørende
nusinersen (Spinraza) til spinal muskelatrofi. Hvor det er relevant, har Medicinrådet
endvidere kommenteret mere generelt på anvendelsen af det enkelte princip.
1. Faglighed
Faglig ekspertise og udvalg med faglige eksperter er en integreret del af Medicin-
rådets konstruktion. For hvert sygdomsområde nedsætter Medicinrådet et fagudvalg
med 10-12 personer, der består af læger med behandlingsansvar eller særlig
ekspertise fra regionerne, farmaceuter, patientrepræsentanter mv. Der lægges ved
sammensætningen af fagudvalget vægt på, at den ledende faglige ekspertise i landet
er repræsenteret i udvalget.
Fagudvalgene foretager grundige, systematiske, kliniske vurderinger af lægemidlet,
og disse vurderinger udgør det faglige grundlag for Medicinrådets anbefalinger.
Det sker inden for rammerne af Medicinrådets metoder, der er beskrevet i
”Metodehåndbog
for Medicinrådets arbejde med at udarbejde fælles regionale
vurderinger af nye lægemidlers og nye indikationers kliniske merværdi”
(http://medicinraadet.dk/media/6309/metodehaandbog-12-nye-laegemidler_med-
aendringslog_opd05122017.pdf).
Fagudvalgene forholder sig ikke til omkostningerne ved at anvende lægemidlet, og de
kender ikke den forhandlede pris for lægemidlet. Den faglige vurdering foregår
uafhængigt af de økonomiske vurderinger af lægemidlet.
Når Medicinrådet modtager en foreløbig ansøgning om et nyt lægemiddel,
udarbejder det relevante fagudvalg en protokol, der definerer de faglige kriterier, der
skal ligge til grund for vurderingen af lægemidlet. Fagudvalgets udkast til protokol
godkendes af Medicinrådets formænd efter dialog med fagudvalget.
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 269: Orientering om Medicinrådets gennemgang af, hvordan Medicinrådet princip for princip har taget hensyn til Folketingets 7 principper for prioritering for sygehusmedicin ifbm. afgørelsen om at afvise Spinraza som standardbehandling, fra sundhedsministeren
1873121_0002.png
Fagudvalget vurderer derefter de studier af det pågældende lægemiddel, som den
ansøgende virksomhed har indsendt, og udarbejder et udkast til en kategorisering af
lægemidlets kliniske merværdi, som fagudvalget præsenterer for og drøfter med
Rådet. Når Rådet har godkendt kategoriseringen af lægemidlet, er fagudvalgets
arbejde afsluttet.
Fagudvalget involveres ikke i Rådets drøftelser om anbefalingen vedrørende
lægemidlet.
2. Uafhængighed
Medicinrådet er et uafhængigt råd. Hverken Danske Regioner eller de fem regioner
har nogen instruktionsbeføjelse i forhold til Medicinrådet. Det er således alene
Medicinrådet, som beslutter, om et lægemiddel anbefales som mulig
standardbehandling.
Princippet om uafhængighed sikres endvidere gennem stringente krav til de enkelte
rådsmedlemmers, fagudvalgsmedlemmers og sekretariatsmedarbejderes habilitet.
Medicinrådet har besluttet, at alt arbejde i Medicinrådet som minimum er underlagt
samme habilitetsregler som beskrevet i forvaltningsloven. Ingen, der deltager i
Medicinrådets arbejde, kan medvirke ved beslutninger, vurderinger, anbefalinger og
lignende i et sagsforløb, hvis den pågældende ville have været inhabil, såfremt
beslutningen havde været en afgørelse i forvaltningslovens forstand.
Medicinrådets habilitetspolitik og de under princip 1 om faglighed nævnte
retningslinjer for faglighed sikrer, at Medicinrådets anbefalinger og vejledninger ikke
er påvirket af uvedkommende hensyn, men hviler på objektive, saglige kriterier.
Medicinrådet har meget klart markeret de høje krav, Rådet stiller til objektivitet og
uafhængighed hos de personer, der medvirker til, og i de processer der leder frem til,
udarbejdelsen af Rådets anbefalinger vedrørende mulig anvendelse af et nyt
lægemiddel som standardbehandling. En markering, der har givet anledning til
betydelig opmærksomhed.
I Medicinrådets behandling af anbefalingen vedrørende nusinersen (Spinraza) er
uafhængigheden iagttaget ved, at den faglige vurdering, som Medicinrådets metoder
og processer foreskriver, er udarbejdet af fagudvalget vedrørende spinal muskelatrofi.
Fagudvalget har p.t. 11 medlemmer; sammensætningen og medlemmernes
habilitetserklæringer er offentliggjort på Medicinrådets hjemmeside.
Rådet traf beslutningen om anbefalingen. Som beskrevet i Medicinrådets
kommissorium kan ingen andre end rådsmedlemmerne pålægge Rådet at træffe
bestemte beslutninger. Sammensætningen af Rådet og rådsmedlemmers
habilitetserklæringer er offentliggjort på Medicinrådets hjemmeside.
Medicinrådets habilitetspolitik:
http://medicinraadet.dk/ommedicinraadet/habilitet
Medicinrådets kommissorium:http://medicinraadet.dk/media/6642/redigeret-
kommissorium.pdf
3. Geografisk lighed
Medicinrådets beføjelse er alene at anbefale, hvorvidt et nyt lægemiddel kan
anvendes som mulig standardbehandling.
Side 2
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 269: Orientering om Medicinrådets gennemgang af, hvordan Medicinrådet princip for princip har taget hensyn til Folketingets 7 principper for prioritering for sygehusmedicin ifbm. afgørelsen om at afvise Spinraza som standardbehandling, fra sundhedsministeren
1873121_0003.png
Medicinrådet udarbejder fagligt kvalificerede beslutningsgrundlag (anbefalinger) til
de fem regioner. Anbefalingerne er ikke bindende for regionerne, og Medicinrådet kan
derfor ikke sikre geografisk lighed, men alene skabe et stærkt fagligt fundament for at
regionerne kvalificeret kan vælge deres behandlingsstrategier.
For at facilitere geografisk lighed indgår behandlende læger fra de tre regioner i
Danmark, som behandler børn med SMA (Region Hovedstaden, Region Syddanmark
og Region Midtjylland) samt fra de to øvrige regioner i Medicinrådets fagudvalg
vedrørende spinal muskelatrofi SMA. I Rådet er der endvidere repræsentanter fra alle
fem regioner.
4. Åbenhed
Medicinrådet skaber størst mulig åbenhed om arbejdet og muliggør, at alle kan følge
og læse om processer, metoder, kriterier og dokumenter vedrørende konkrete
vurderinger.
Medicinrådet gør i videst muligt omfang dokumenter tilgængelige på Medicinrådets
hjemmeside
det gælder blandt andet dagsordener og referater fra rådsmøder,
habilitetserklæringer, sammensætning af fagudvalg, anbefalinger,
vurderingsrapporter, protokoller m.v.
Alle kan i procesindikatoren for en vurdering på Medicinrådets hjemmeside følge med
i processen og læse offentliggjorte dokumenter, efterhånden som ansøgningen
behandles. Dermed kan alle følge med i grundlaget og begrundelse for
anbefalingerne, jf. transparensdirektivets krav.
For anbefalingen vedrørende nusinersen (Spinraza) har Medicinrådet løbende
offentliggjort relevante dokumenter. Alle kan derfor læse fagudvalgets protokol for
vurderingen, vurderingen af klinisk merværdi samt Rådets anbefaling. Endvidere kan
man se sammensætning af og habilitetserklæringerne for fagudvalget vedrørende
spinal muskelatrofi.
5. Hurtig ibrugtagning af ny, effektiv medicin
Medicinrådet vurderer ansøgninger om nye lægemidler og nye indikationer på 12
uger, fra virksomheden bag et lægemiddel indsender en endelig ansøgning. Det er
hurtigere end flere af de lande, vi normalt sammenligner os med. Medicinrådet har
vurderet nusinersen (Spinraza) på 16 uger. Vurderingen kunne have været gennem-
ført på 12 uger, men blev forsinket fordi den ansøgende virksomhed valgte at udskyde
deres prisforhandlinger.
Medicinrådet offentliggjorde, som det første land i Skandinavien, den 12. oktober
2017 den første anbefaling om ibrugtagning af nusinersen (Spinraza). Anbefalingen
om ibrugtagning begrænser sig til patientgruppen med den alvorligste type af spinal
muskelatrofi (SMA type I) samt til præsymptomatiske spædbørn, som er spædbørn
med en genetisk disposition for SMA, men som endnu ikke har udviklet symptomer.
Tidspunkt for anbefalinger i udvalgte europæiske lande
1
bemærk at
sundhedssystemerne ikke er direkte sammenlignelige:
1
1 Norge:
https://nyemetoder.no/metoder/nusinersen-spinraza
Sverige:
http://www.janusinfo.se/Documents/Nationellt_inforande_av_nya_lakemedel/Nusinersen-
(Spinraza)-171220.pdf
Finland:
https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/62/osallistuminen/432/kysely/
Side 3
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 269: Orientering om Medicinrådets gennemgang af, hvordan Medicinrådet princip for princip har taget hensyn til Folketingets 7 principper for prioritering for sygehusmedicin ifbm. afgørelsen om at afvise Spinraza som standardbehandling, fra sundhedsministeren
1873121_0004.png
Norge: Første anbefaling om ikke at ibrugtage nusinersen (Spinraza) blev
offentliggjort den 23. oktober 2017.
Sverige: Anbefalingen om at ibrugtage nusinersen (Spinraza) til en
begrænset patientgruppe blev offentliggjort den 20. december 2017.
Finland: Finlands anbefaling om ibrugtagning af nusinersen (Spinraza) til en
begrænset patientgruppe blev offentliggjort den 15. januar 2018.
Tyskland: Tysklands anbefaling om at ibrugtage nusinersen (Spinraza) blev
offentliggjort den 21. december 2017.
Holland: Holland har for nuværende en midlertidig ordning, som gør
nusinersen (Spinraza) tilgængelig for en begrænset patientgruppe.
Ordningen gælder indtil 1. maj 2018.
England: England forventer først at offentliggøre en anbefaling den 21.
november 2018.
6. Mere sundhed for pengene
Medi i rådet iagttager pri ippet o ” ere su dhed for pe ge e” i alle a efali ger
ved at vurdere, om der er et rimeligt forhold mellem prisen og den kliniske merværdi,
lægemidlet vurderes at kunne tilbyde sammenlignet med eksisterende
standardbehandling.
Medi i rådet a ve der A gros’ su dhedsøko o iske a alyse so
økonomiske del af den samlede vurdering.
gru dlag for de
I anbefalingen vedrørende nusinersen (Spinraza) har Medicinrådet vurderet, at der
ikke er et rimeligt forhold mellem prisen på nusinersen (Spinraza) og den
dokumenterede effekt af at tage nusinersen (Spinraza) i brug som
standardbehandling til spinal muskelatrofi.
7. Adgang til behandling
Medicinrådets opgave er at vurdere, om lægemidler kan anbefales som mulig
standardbehandling til en patientgruppe. Medicinrådet tager ikke stilling til
behandling af enkelte patienter, men udarbejder fagligt veldokumenterede
vurderinger af de nye lægemidlers kliniske kvalitet så den enkelte behandlende læge
og sygehusafdelingerne har et kvalificeret grundlag for deres valg af behandling.
Eksperterne i fagudvalget vedrørende spinal muskelatrofi har valgt at opdele deres
vurderinger, så de dækker alle typer af spinal muskelatrofi for at sikre en faglig
vurdering, der bedst muligt støtter lægen i at foretage et kvalificeret valg til
behandling af patienten.
Medicinrådets metoder, der er fastlagt af Danske Regioner, vil af og til udfordre det
syvende princip, om at alle patientgrupper, store som små, skal have lige adgang til
behandling. Medicinrådet tager højde for dette ved at inddrage
”alvorlighedspri ippet” i vurderi ge . Ved Medi i rådets udar ejdelse af
anbefalingen vedrørende nusinersen (Spinraza) var alvorlighedsprincippet således et
væsentligt element i Rådets overvejelser.”
Tyskland:
https://www.g-ba.de/downloads/40-268-4722/2017-12-21_AM-RL-
XII_Nusinersen_D-294_TrG.pdf
Holland:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2017/12/11/akkoord-over-spinraza
England:
https://www.nice.org.uk/guidance/indevelopment/gid-ta10281
Side 4
SUU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 269: Orientering om Medicinrådets gennemgang af, hvordan Medicinrådet princip for princip har taget hensyn til Folketingets 7 principper for prioritering for sygehusmedicin ifbm. afgørelsen om at afvise Spinraza som standardbehandling, fra sundhedsministeren
Danske Regioner desuden bl.a. supplerende oplyst følgende den 14. marts 2018 ift.
det 7. princip om adgang til behandling:
”Oprettelsen
af Medicinrådet ændrer ikke ved, at der kan være tilfælde, hvor den
behandlingsansvarlige læge efter at have foretaget en samlet vurdering af en patient
vurderer, at der er særlige forhold, som gør, at man bør overveje at tilbyde patienten
lægemidlet. Vurderingen skal altid forelægges for den ledende overlæge og på en
lægekonference, hvor flere speciallæger vurderer fordele og ulemper ved
behandlingen for den konkrete patient. Før beslutningen effektueres, bør sagen
forelægges for et fagligt forum fx den regionale lægemiddelkomité, om man kan
anbefale ibrugtagning. Det er herefter op til den behandlingsansvarlige læge at træffe
endelig beslutning om behandling. Eventuel ibrugtagning af lægemidlet skal altid
foregå protokolleret og med systematisk opfølgning.
Det kan oplyses, at Danske Regioner har drøftet muligheden for at få behandling med
lægemidler, som ikke er anbefalet af Medicinrådet, med regionernes
sundhedsdirektører. Sundhedsdirektørerne er enige i den procedure, som er beskrevet
ovenfor, og som samtidigt vil leve op Folketingets 7. princip.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
Side 5