Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1828631_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
SOU samråd med Økonomi- og
indenrigsministeren om spørgsmål D+E
(børnesag i Slagelse)
30. september 2017, kl. 12.00-13.30
Ca. 12 min
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
[Indledning]
Tak for ordet.
[Samrådsspørgsmål]
Det er gode spørgsmål, som jeg ser frem til at drøfte med jer.
Som det første, vil jeg gerne sige, at de sager, vi har set, som fx
den fra Slagelse, er helt igennem hjerteskærende og ulykkelige.
Og dokumentaren om de tre søstre har givet os et meget trist
indblik i et liv med svigt fra først forældrene og efterfølgende fra
det system, der skulle gribe dem og tage hånd om dem.
Heldigvis er der sket rigtig meget siden pigerne fra Slagelse
voksede op og blev anbragt i plejefamilie i 1999. Vi har i
Folketinget sat massivt ind på området med store reformer og
initiativer for at undgå, at den slags svigt i fremtiden.
Det er lavet reformer med omfattende lovændringer, der har lavet
grundlæggende om på strukturerne og måden at arbejde på.
[De senere års reformer og initiativer]
Med Barnets Reform fra 2011 blev barnets bedste det centrale
omdrejningspunkt for den støtte, som kommunerne sætter i gang.
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
Vi indførte bl.a. krav om børnesamtale og børnefaglig
undersøgelse.
Med Overgrebspakken fra 2013 satte vi massivt ind for at
forebygge og sikre bedre håndtering af overgreb mod børn, bl.a.
ved at stille krav om, at kommunerne skal håndtere underretninger
inden for 24 timer og ved at oprette en landsdækkende
underretningsstatistik, der gør det muligt at følge kommunernes
håndtering af underretninger.
Endelig oprettede vi med Tilsynsreformen i 2014 fem uvildige
socialtilsyn for at sikre ordentlige og professionelle forhold på
anbringelsessteder og i plejefamilier.
Socialtilsynene godkender i dag alle døgntilbud for udsatte børn
og sikrer kvaliteten gennem det løbende tilsyn. Og hvis børn og
medarbejdere oplever, at forholdene på et anbringelsessted er
kritiske, så kan de orientere socialtilsynet gennem whistleblower-
funktionen.
Jeg er blevet spurgt, om jeg mener, at de krav, der stilles til
uddannelsesniveaet for personer, der arbejder på
anbringelsessteder, og for kommunale plejefamilier, er
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
tilstrækkelige. Og i hvilket omfang ikke-socialfagligt uddannet
personale kan være en del af personalegruppen.
Det er socialtilsynet, der vurderer et anbringelsessteds
kompetencer og kvalitet i forhold til den målgruppe eller det barn,
der er anbragt der. Det gælder også kommunale plejefamilier, der
er generelt godkendte. Socialtilsynet påser i den forbindelse, om
de faglige kompetencer er tilstrækkelige og matcher de behov og
udfordringer, som børnene, der bor på anbringelsesstedet, har.
For de kommunale plejefamilier, så er det et krav, at plejefamilien
har særlige kompetencer og kvalifikationer, der gør familien
egnede til at have børn med tungere problemer boende. Det kan
fx være en særlig uddannelsesmæssig baggrund eller mange års
erfaring som plejefamilie.
Socialtilsynet kan ikke godkende et anbringelsessted eller en
plejefamilie, hvis ikke de fornødne kompetencer er til stede.
Socialtilsynet fungerer på den måde som en garant for, at
anbringelsesstedet har de rette kvalifikationer. Det mener jeg er
fornuftigt.
Selvfølgelig skal der være uddannet personale på
anbringelsesstederne. Det er der ingen tvivl om. Men et
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
anbringelsessted har også brug for ansatte, der udfører opgaver
af mere praktisk karakter, som får hverdagen til at gå op.
Derudover mener jeg også, at der skal være plads til dygtige og
kompetente medarbejdere med solid og årelang erfaring i arbejdet
med disse børn, men som ikke nødvendigvis har fået egentlige
eksamenspapirer på deres erhvervede kvalifikationer og
kompetencer.
På den baggrund mener jeg, at det bliver for rigidt, hvis vi stiller
krav om, at man skal have en bestemt uddannelse bag sig for at
kunne arbejde på et anbringelsessted.
Hvis socialtilsynet vurderer, at kompetencerne og kvaliteten på et
anbringelsessted er for dårlig, har socialtilsynet forskellige
handlemuligheder: de kan udstede påbud, underlægge
anbringelsesstedet et skærpet tilsyn eller inddrage godkendelsen.
Det er en god model og et system, som jeg har stor tiltro til.
Socialtilsynene har siden 2014, hvor de startede op, lukket 15
opholdssteder og døgninstitutioner og 187 plejefamilier ned på
grund af manglende kvalitet. Det er for mig et klart tegn på, at vi
har et system, der fungerer efter hensigten.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
1828631_0006.png
[Afskaffelse af de konkrete godkendelser]
Som led i den netop indgåede satspuljeaftale har vi i fællesskab
besluttet, at vi vil afskaffe kommunernes mulighed for at godkende
en plejefamilie til et konkret barn, så det fremadrettet er
socialtilsynet, der godkender og fører tilsyn med alle plejefamilier
lige bortset fra netværksplejefamilier.
Det er jeg rigtig glad for. For vi har set for mange eksempler på
børn, der svigtes af kommunen, fordi der ikke bliver ført et
ordenligt tilsyn med, hvordan det går.
Med det sikrer vi, at disse plejefamilier underlægges
socialtilsynene og deres høje krav til kvalitet, og at der bliver ført
et uvildigt tilsyn i løbet af anbringelsen.
[Ikke behov for nye initiativer, men fokus på implementering]
Jeg bliver ligesom jer bekymret, når jeg hører om kommuner, der
svigter deres ansvar på den her måde. Men det er min klare
overbevisning, at det ikke er nye initiativer, området har brug for.
For vi har taget de nødvendige skridt.
I stedet skal vi understøtte virkningen, af det vi har sat i gang,
kommunalt, så sagsbehandlingen og den kommunale indsats får
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
det løft, det skriger efter. Derfor har vi løbende igangsat en række
understøttende tiltag.
Det gælder bl.a. en efteruddannelsesindsats for sagsbehandlerne,
en Task Force, så kommuner med problemer får hjælp til at få
rettet op, et ledernetværk på børneområdet og et styrket fokus på
implementering i ministeriet.
Det er fornuftige tiltag, som nu skal have tid til at virke.
Og så skal vi blive ved med at følge udviklingen i kommunernes
indsats tæt, så vi sikrer, at det går den rigtige vej. Det gør vi bl.a.
gennem Ankestyrelsens praksis- og velfærdsundersøgelser,
underretningsstatistikken og tilbagemeldinger fra Task Forcen.
[Ansvarliggørelse og kontrol med kommunerne]
Jeg er også blevet spurgt, om jeg mener, der er behov for at
skride til en øget ansvarliggørelse af kommunerne.
Jeg er meget enig med spørgerne i, at vi skal holde kommunerne
op på deres ansvar og føre kontrol med, at alt er, som det skal
være. Og det er der heldigvis flere muligheder for:
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
De muligheder tæller bl.a. Ankestyrelsen, der er klageinstans på
området, og som har kompetence til at gribe ind eller omgøre
kommunernes beslutninger, hvis de begår fejl. Ankestyrelsen har
også kompetence til på egen drift, at gå ind i konkrete sager, hvor
en kommune ikke lever op til deres forpligtigelse overfor et barn.
Vi har Ombudsmandens Børnekontor, der afholder tilsyns- og
inspektionsbesøg, behandler klagesager og tager sager op på
eget initiativ, hvis han fx bliver opmærksom på en kommune, der
handler utilstrækkeligt over for et barn.
Endelig har vi det kommunale tilsyn og de ansættelsesmæssige
reaktionsmuligheder, som økonomi- og indenrigsministeren vil
fortælle mere om om lidt.
Af nyere eksempler kan jeg også nævne danmarkskortet/
tørresnoren,
der viser, hvor mange klagesager kommunerne får
omgjort af Ankestyrelsen illustreret på et Danmarkskort. Det giver
offentligheden mulighed for at følge med i, hvordan kommunerne
klarer sig.
Når kommunerne skal drøfte Danmarkskortet en gang om året,
sikrer vi, at kommunerne får taget de nødvendige politiske
drøftelser af deres serviceniveau, herunder om de leverer en
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
service for borgerne, som er i orden. Det har skabt en enorm lokal
debat, som jeg ikke tror, man skal undervurdere effekten af.
[Erstatningsretlige konsekvenser]
Sidst men ikke mindst har vi for nylig set, hvordan sager, hvor
kommunerne svigter deres ansvar, bliver ført hele vejen igennem
domsstolssystemet med erstatningsretlige konsekvenser for
kommunerne til følge.
Tidligere i år har landsretten idømt Slagelse kommune et
erstatningsansvar for at have ført et utilstrækkeligt tilsyn med de
tre søstre under anbringelsen hos plejefamilien og for at have
tilsidesat deres pligt til at handle på underretninger og
bekymringer for pigernes ve og vel.
Dommen er af stor principiel betydning, fordi det er første gang, vi
ser en kommune, der holdes økonomisk ansvarlig af domstolene
for svigt af børn.
Derudover behandler Folketinget lige nu et lovforslag om
ophævelse af forældelsesfristerne for erstatningskrav mod
forvaltningsmyndigheder for svigt i sager om overgreb mod børn.
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
Det er tilsammen en rigtig vigtig udvikling, som vi selv har forsøgt
at skubbe i gang med de midler, som vi af flere omgange har givet
Børns Vilkårs erstatningsprojekt, hvor Børns Vilkår hjælper børn
med at få deres sag prøvet ved retten.
Dommen vil sandsynligvis danne præcedens, så jeg tror ikke, at
det er sidste gang, vi ser kommuner, der bliver idømt et
økonomisk erstatningsansvar for svigt i børnesager.
[Afslutning]
Der er heldigvis sket rigtig meget siden pigerne fra Slagelse blev
anbragt i 1999. Vi har i Folketinget gennemført omfattende og
nødvendige reformer netop for at forhindre, at kommunerne
svigter i de her sager. Det skal nu have tid til at virke.
Vi har i dag en langt stærkere og mere finmasket kontrol og opsyn
med plejefamilier og døgninstitutioner. Der bliver stillet langt
skrappere krav til de kompetencer, som et anbringelsessted skal
have, og Anbringelsessteder bliver vurderet og kontrolleret af
uvildige, der kan sikre, at forholdene er i orden. Det system har
jeg stor tiltro til.
Vi har også forskellige instanser, der kontrollerer kommunerne, og
gode muligheder for at holde kommunerne ansvarlige, når de
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 30/11-17 om indsatsen mod overgreb på og omsorgssvigt af børn, til børne- og socialministeren, kopi til økonomi- og indenrigsministeren
handler utilstrækkeligt eller svigter. Og som noget nyt ser vi nu
også sager, der bliver ført hele vejen igennem domstolssystemet
med erstatningsretlige konsekvenser til følge.
Det er rigtig godt, at domstolene nu som noget nyt afgør skyld og
placerer et ansvar hos kommuner, der svigter i de her sager.
10