Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1890341_0001.png
Børne- og socialminister Mai Mercados talepapir
Anledning
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Møde i SOU som opfølgning på samråd
AH og AI om børnehuse m.v.
3. maj 2018, kl. 12.00-13.30
Ca. 10 min.
Det talte ord gælder
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om talepapir fra mødet den 3/5-18 om status for ventetider for videoafhøring af børn i børnehussager, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet. Og tak til udvalget for muligheden for at komme her
i dag og følge op på de drøftelser, vi havde i efteråret og til
samråd i juni måned sidste år, hvor justitsministeren også deltog.
Nu sidder vi sammen her igen, og det synes jeg er positivt, for det
giver os en anledning til at se hinanden i øjnene og tale om et
vigtigt emne, der går på tværs af vores respektive ressortområder.
Det handler om, hvordan vi bedst tager hånd om børn og unge,
der udsættes for overgreb.
[Vigtigt at kommuner følger op på underretninger]
Desværre har vi den seneste tid hørt historier om underretninger,
der ikke bliver fulgt op på i kommunerne. Om børn og unge, der
ikke får den hjælp og støtte, de har brug for. Det er historier, som
er opstået på baggrund af en analyse fra Danmarks Statistik.
Jeg har allerede gjort ordførerne opmærksomme på, hvorfor jeg
ikke mener, at Danmarks Statistik har belæg for at drage de
konklusioner, de gør. Det skal vi tale meget mere om senere på
måneden [på samråd N om underretninger]. Derfor vil jeg nu blot
sige, at jeg er uenig i, at man kan udlede af tallene i
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om talepapir fra mødet den 3/5-18 om status for ventetider for videoafhøring af børn i børnehussager, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
underretningsstatistikken, at 40 pct. af de børn, der fx har været
udsat for overgreb, ikke får den hjælp, de skal.
Men jeg vil samtidig gerne benytte lejligheden i dag til at slå fast,
at kommunerne
selvfølgelig
skal reagere og følge op, når der er
en begrundet mistanke om, at et barn eller en ung har behov
støtte. Og det gælder ikke mindst ved mistanke om overgreb.
[Skærpede krav til håndtering af underretninger]
Det er netop derfor, vi med Overgrebspakken i 2013 besluttede at
skærpe kravene til kommunernes håndtering af underretninger.
Det betyder blandt andet, at kommunerne inden for 24 timer skal
vurdere
alle
underretninger for, om de er akutte.
Er der mistanke om, at et barn har været udsat for overgreb, så
skal kommunen tale med barnet, så barnets støttebehov hurtigst
muligt afklares og de nødvendige sagsbehandlingsskridt kan
sættes i gang. Det indebærer blandt andet, at kommunen skal
tage kontakt til det børnehus, som kommunen er tilknyttet.
Jeg mener sådan set, at de lovgivningsmæssige rammer er på
plads. Det er så kommunernes ansvar at sikre, at loven også
bliver overholdt i praksis.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om talepapir fra mødet den 3/5-18 om status for ventetider for videoafhøring af børn i børnehussager, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
Der er ingen tvivl om, at vi har set udfordringer i kommunerne på
en lang række områder. Men jeg tror faktisk på, at
Overgrebspakken har medført, at kommunerne har løftet sig
markant, når det kommer til håndteringen af underretninger.
Og det betyder, at endnu flere børn får hjælp.
[Flere børn får hjælp]
Vi ser også en stigende tendens i antallet af underretninger. Det
er godt, for det viser, at der er en øget opmærksomhed på udsatte
børn – og en øget bevidsthed om, at det er vigtigt at råbe op, hvis
man er bekymret for et barns trivsel og udvikling.
Samtidig viser Socialstyrelsens årlige børnehusstatistik, at antallet
af sager i børnehusene stiger år for år. Det fortæller mig, at
kommunerne bliver endnu bedre til at udnytte de kompetencer,
som børnehusene kan tilbyde.
[Børnehuse er med til at styrke indsatsen]
Jeg har selv haft anledning til at besøge et børnehus og få et
indtryk af de rammer og den professionalisme, der møder de
børn, der kommer i børnehusene.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om talepapir fra mødet den 3/5-18 om status for ventetider for videoafhøring af børn i børnehussager, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
Ligesom dem blev jeg mødt af dygtige fagpersoner, der hver dag
yder en stor og vigtig indsats for børn og unge, som befinder sig i
en yderst sårbar position.
Det er derfor, børnehusene er så vigtige. For med børnehusene
har vi sikret, at de rette kompetencer samles omkring barnet, så
barnet får hjælp og støtte i trygge og børnevenlige omgivelser.
Jeg er overbevist om, at børnehusene – sammen med de øvrige
initiativer i Overgrebspakken – har været med til at styrke
indsatsen på området markant.
[Også plads til forbedringer]
Men jeg anerkender også, at der er plads til forbedringer. Vi er
ikke i mål endnu.
De foreløbige erfaringer fra børnehusene peger på, at det
tværsektorielle samarbejde kan blive endnu bedre. Det er i sidste
ende også baggrunden for, at vi sidder her i dag.
Det fremgår også af årsstatistikken, at det ikke er alle kommuner,
der er lige gode til at bruge børnehusene, og det skal vi have
rettet op på.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om talepapir fra mødet den 3/5-18 om status for ventetider for videoafhøring af børn i børnehussager, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
Derudover foregår der løbende en udvikling i børnehusenes
håndtering af sager og i samarbejdet med de tilknyttede
kommuner. Det er helt naturligt her godt fire år efter
børnehusenes oprettelse. Men det betyder også, at der kan opstå
tvivlsspørgsmål og uklarheder på tværs af børnehuse og på tværs
af involverede sektorer.
Derfor er det også vigtigt, at vi fortsat har fokus på at understøtte
implementeringen, så vi sikrer, at børnehusene overordnet set
lever op til deres formål.
[Socialstyrelsens understøttende aktiviteter]
I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve SISO, som hører under
Socialstyrelsen og er det nationale videnscenter for sociale
indsatser ved vold og seksuelle overgreb.
SISO har en varig bevilling på 10 mio. kr. årligt, som betyder, at
de har mulighed for løbende at målrette deres aktiviteter der, hvor
der viser sig at være et behov.
Et af SISO’s fokusområder i 2018 er fortsat at understøtte det
tværsektorielle samarbejde i børnehusene. Det gør de blandt
andet ved at afholde dialogmøder med de aktører, der
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om talepapir fra mødet den 3/5-18 om status for ventetider for videoafhøring af børn i børnehussager, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
samarbejder i regi af børnehusene. Foruden børnehusene
deltager både landets kommuner og de 12 politikredse.
Derudover afholder SISO løbende netværksmøder, hvor
kommuner og andre aktører på området deltager, og som blandt
andet har fokus på at styrke indsatsen i kommunerne og
understøtte samarbejdet mellem kommuner og børnehuse.
SISO har i det hele taget en tæt dialog med børnehusene og
kommunerne for at understøtte den gode faglige kvalitet og for at
fremme et velfungerende samarbejde på tværs af børnehusene.
Og så gør SISO en ekstra indsats for at opsøge de kommuner,
der har udfordringer på området, og som måske skal mindes om,
at
alle
sager om overgreb mod børn og unge, hvor der er mere
end én myndighed involveret, skal henvises til det regionale
børnehus.
[Understøttelse fra centralt hold]
Fra ministeriets side følger vi også udviklingen på området, og
hvis der opstår udfordringer, er det selvfølgelig noget, vi reagerer
på.
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om talepapir fra mødet den 3/5-18 om status for ventetider for videoafhøring af børn i børnehussager, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
Det gør vi blandt andet ved at sikre en strategisk målretning af
Socialstyrelsens aktiviteter mod de aktuelle behov, vi ser. Derfor
har vi været i tæt dialog med Socialstyrelsen om at udarbejde
strategien for SISO’s arbejde for 2018.
Derudover sørger vi for at have en konstruktiv dialog på tværs af
de berørte ressortministerier. Til det formål har ministeriet nedsat
en arbejdsgruppe med Justitsministeriet og Sundhedsministeriet,
som ser på, hvordan vi fra centralt hold kan styrke det
tværsektorielle samarbejde.
I den sammenhæng er vi blandt andet ved at revidere
bekendtgørelsen om børnehuse for at tydeliggøre reglerne, så der
fx ikke opstår uklarheder om forventningerne til de involverede
aktørers indsats i en børnehussag.
[Afrunding]
Opsummerende vil jeg sige, at når vi mødes her i dag, så er det
selvfølgelig på baggrund en helt konkret problemstilling. Det drejer
sig om sagsbehandlingstider hos politiet i overgrebssager, hvilket
justitsministeren vil give en opfølgning på om lidt.
Men det er også vigtigt at huske på, at indsatsen på
overgrebsområdet faktisk er styrket markant de seneste år. Det er
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 438: Spm. om talepapir fra mødet den 3/5-18 om status for ventetider for videoafhøring af børn i børnehussager, til børne- og socialministeren, kopi til justitsministeren
den, fordi der har været et politisk ønske og en vilje til at prioritere
området i satspuljekredsen.
Senest blev vi med satspuljeaftalen for 2018 enige om en
Børnerettighedspakke, som skal styrke den tidlige opsporing af
børn, som er i risiko for mistrivsel og overgreb. Med
Børnerettighedspakken sætter vi samtidig fokus på at øge børns
kendskab til deres rettigheder, så de ved, hvad voksne må og ikke
må gøre over for dem og dermed bliver i stand til at sige fra.
Det er for mig at se helt centralt: Målet må i sidste ende være, at
færre børn har behov for at komme i et børnehus.
Tak for ordet.
8