Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1895090_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 2479
Doknr.
568649
Dato
16-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 24. april 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 430 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 430:
Vil ministeren kommentere forlydender om, at sagsbehandlingen af hjælpemiddelsbe-
villinger til kateterbrugere, stomipatienter og diabetespatienter håndteres meget for-
skelligt fra kommune til kommune, og at borgerne med behov for hjælpemidler på
disse områder mange steder mødes af et enormt bureaukrati? Har ministeren kend-
skab til denne udvikling, og hvad agter ministeren at gøre ved problematikken?
Svar:
Det er op til den enkelte kommune inden for de almindelige forvaltningsretlige regler at
tilrettelægge sagsbehandlingen på hjælpemiddelområdet. Dette gælder også i forhold
til sager om katetre, stomi- og diabeteshjælpemidler. Der kan derfor godt være forskel-
le på sagsbehandlingsprocedurerne fra kommune til kommune, og dermed også for-
skel på, hvor bureaukratiske de opleves af borgerne.
Pr. 1. januar 2018 er der gennemført en ændring af serviceloven, hvorved kommuner-
ne har fået mulighed for at anvende en forenklet sagsbehandlingsprocedure ved an-
søgninger om hjælpemidler i enkle og entydige sager. Den forenklede sagsbehand-
lingsprocedure indebærer, at kommunen træffer afgørelse ud fra de oplysninger, der
fremgår af ansøgningen, uden at indhente yderligere oplysninger i sagen.
Den forenklede sagsbehandlingsprocedure kan f.eks. anvendes i sager om katetre,
stomi- og diabeteshjælpemidler, og den har netop til formål at medvirke til en hurtig og
smidig sagsbehandling til gavn for såvel borgere som kommuner.
Med venlig hilsen
Mai Mercado