Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1805881_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 5544
Doknr.
512146
Dato
23-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 13. oktober 2017stillet følgende
spørgsmål nr. 22 alm. del til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 22:
Ministeren bedes redegøre for proceduren i forhold til ulovlige magtanvendelser over
for børn, herunder om forældremyndighedsindehaverens mulighed for at få aktindsigt i
sagen, og om man kan nægte forældremyndighedsindehaveren i at få aktindsigt i
sagen om den ulovlige magtanvendelse af ens barn?
Svar:
Rammerne for at anvende magt og foretage andre indgreb i anbragte børn og unges
selvbestemmelsesret er reguleret i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge.
Disse regler omfatter både plejefamilier og personale på anbringelsessteder.
Alle former for magtanvendelse eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten, herun-
der afværgehjælp og fysisk magtanvendelse, skal registreres og indberettes af an-
bringelsesstedet eller den kommunale plejefamilie inden for 24 timer. Indberetningen
skal foretages til både kommunalbestyrelsen med ansvaret for barnets eller den unges
ophold på det pågældende anbringelsessted og til det socialtilsyn, der fører det drifts-
orienterede tilsyn med anbringelsesstedet. Desuden skal der ske indberetning til den
kommunale eller regionale driftsherre, og forældremyndighedsindehaveren skal orien-
teres om magtanvendelsen.
Barnet eller den unge, der har været udsat for magtanvendelsen eller indgrebet i selv-
bestemmelsesretten, skal gøres bekendt med indberetningen og have lejlighed til at
udtale sig om episoden.
Hvis barnet eller den unge, der er fyldt 12 år, eller forældremyndighedsindehaver øn-
sker at klage over anvendelsen af magt eller andre indgreb i selvbestemmelsesretten,
kan de indbringe sagen for kommunalbestyrelsen.
Derudover kan enhver anmelde forholdet til politiet, hvis de mener, at et barn har væ-
ret udsat for en magtanvendelse, som i strid med straffelovens bestemmelser.
Endelig kan enhver benytte sig af den whistleblower-ordning, der er tilknyttet de fem
socialtilsyn. Socialtilsynene fører tilsyn med opholdsstederne i hver region, og enhver,
som oplever bekymrende forhold på en institution eller i en plejefamilie kan henvende
sig - også anonymt - til socialsynet. Tilsynet vil herefter vurdere, om der er grundlag
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om at redegøre for proceduren i forhold til ulovlige magtanvendelser over for børn, til børne- og socialministeren
for reaktioner over for det pågældende opholdssted f.eks. påbud, skærpet tilsyn eller
ophør af godkendelse.
En forældremyndighedsindehavers adgang til yderligere oplysninger, udover selve
orienteringen om magtanvendelsen eller indgrebet i selvbestemmelsesretten i forhold
til ens anbragte barn, er ikke særskilt reguleret i loven om voksenansvar over for an-
bragte børn og unge.
Hvis en forældremyndighedsindehaver ønsker yderligere oplysninger, det vil sige ud-
over selve orienteringen om den foretagne magtanvendelse, så kan forældremyndig-
hedsindehaver rette henvendelse til kommunen eller det kommunale tilsyn og anmode
om aktindsigt efter de gældende regler i forvaltningsloven og persondataloven.
Efter disse regler har en forældremyndighedsindehaver som udgangspunkt ret til at få
aktindsigt i sager om magtanvendelser over for ens barn. En begrænsning af partens
ret til aktindsigt vil som udgangspunkt kræve, at der foreligger afgørende hensyn til
den pågældende selv eller til andre private eller offentlige interesser, som taler for at
undtage oplysningerne.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2