Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1808097_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 5391
Doknr.
510554
Dato
26-10-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 6. oktober 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 11:
”Ministeren bedes redegøre for reglerne om
kommunernes opfølgning på effekten af
iværksatte indsatser efter serviceloven i en børnesag?”
Svar:
Når en kommune efter serviceloven har iværksat en indsats i en børnesag, er det
kommunen pålagt at følge op på og føre tilsyn med indsatsen. Jeg vil i den forbindelse
redegøre for de relevante regler for så vidt angår opfølgning på effekten af indsatser
via handleplaner og det personrettede tilsyn.
I forbindelse med iværksættelsen af en indsats skal der udarbejdes en handleplan for
barnet eller den unge. Handleplanen skal tage udgangspunkt i resultaterne af den
børnefaglige undersøgelse, hvorigennem barnets behov for støtte er blevet belyst.
Det centrale ved handleplanen er, at den på en klar og konkret måde angiver både
formålet og målet med indsatsen over for barnet eller den unge. Handleplanen skal
blandt andet sikre en tilstrækkelig systematik i sager og et overblik til familien over
sagens forløb. Handleplanen skal indeholde konkrete mål i forhold til barnets eller den
unges trivsel og udvikling. De konkrete mål skaber forudsætningerne for, at sikre en
god opfølgning på effekterne af indsatsen.
Når der er iværksat en foranstaltning over for et barn eller en ung, skal kommunen
senest tre måneder efter vurdere, om indsatsen skal ændres og om handleplanen skal
revideres. Efterfølgende skal kommunen med højst seks måneders mellemrum fore-
tage en sådan vurdering.
Hvis der er tale om en anbringelse uden for hjemmet skal vurderingen om en revide-
ring af handleplanen og indsatsen ske på baggrund af kommunens løbende tilsyn med
barnet eller den unge. Det personrettede tilsyn skal foretages efter behov og minimum
to gange årligt og gælder uanset, hvilken type anbringelsessted barnet eller den unge
er anbragt på.
Det løbende personrettede tilsyn og de samtaler, der føres med barnet eller den unge,
er grundlaget for vurderingen af, om der er behov for at revidere handleplanen og
eventuelt indsatsen.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om at redegøre for reglerne om kommunernes opfølgning på effekten af iværksatte indsatser efter serviceloven i en børnesag, til børne- og socialministeren
Kommunerne skal altså løbende følge op på og vurdere, om indsatsen over for et barn
eller en ung har den rette effekt eller om den skal ændres. Som det fremgår af oven-
stående, er der faste rammer for, hvornår kommunerne
senest
skal følge op på en
indsats. I alle tilfælde er kommunalbestyrelsen dog forpligtet til at lave den opfølgning,
som er nødvendig i den enkelte sag. En god løbende opfølgning kan således sikre, at
foranstaltningen hele tiden tilgodeser forældrene samt barnets eller den unges behov
og fortsat bidrager til at nå de mål, der er opstillet i den enkelte sag. Endelig kan det
bidrage til, at en foranstaltning ikke løber længere, end formålet tilsiger.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2