Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1838838_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6711
Doknr.
529709
Dato
21-12-2017
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 5. december 2017 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 105 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Spørgsmål nr. 105:
”Vil
ministeren på baggrund af citat i pressemeddelelsen af 10. november 2017 om
satspuljeaftalen: Pengene skal bl.a. bruges på at udbrede indsatser, vi ved virker,
så de bliver taget i brug flere steder i landet oplyse, hvor mange af de aftalte indsatser
der er baseret på positive effektevalueringer af tidligere indsatser, og hvordan de i
givet fald har været grundlag for forhandlingsudspillet? Spørgsmålet stilles med hen-
visning til Rigsrevisionens beretning med Statsrevisorernes bemærkninger (nr.
6/2017) om viden fra puljer på socialområdet.”
Svar:
Citatet, som gengives i spørgsmålet, omhandler de 154,0 mio. kr., der med aftalen om
satspuljen for 2018 blev afsat til Handlingsplanen til bekæmpelse af hjemløshed. Med
indeværende besvarelse redegøres der derfor for, hvor mange af de aftalte indsatser i
Handlingsplanen for bekæmpelse af hjemløshed, der er baseret på positive evaluerin-
ger og undersøgelser af tidligere indsatser, og hvordan de i givet fald har været grund-
lag for forhandlingsudspillet.
Handlingsplanen til bekæmpelse af hjemløshed er udarbejdet med afsæt i et stærkt
fagligt udgangspunkt, idet vi i Danmark har erfaring med indsatser og metoder, som, vi
ved, virker, samt en omfattende viden om målgruppen og udviklingen i antallet af
hjemløse fra bl.a. de løbende hjemløsetællinger. Ligeledes er der i forbindelse med
udarbejdelsen af handlingsplanen inddraget aktører på området i forhold til at belyse
hvor, der er behov for justeringer i de eksisterende indsatser.
Udgangspunktet for handlingsplanen har derfor været at bygge videre på det arbejde,
der blev igangsat som led i
Hjemløsestrategien
(2009-2013) og efterfølgende indsat-
ser. I forbindelse med Hjemløsestrategien blev Housing First tilgangen og de videns-
baserede bostøttemetoder (Critical Time Intervention (CTI), Intensive Case Manage-
ment (ICM) og Assertive Community Treatment (ACT)), der tidligere er effektevalueret
i forbindelse med udenlandske afprøvninger, tilpasset og afprøvet i en dansk kontekst.
Som led i en samlet evaluering af Hjemløsestrategien blev de tre bostøttemetoder
evalueret. Et af de vigtigste evalueringsresultater var, at ca. ni ud af ti hjemløse, som
fik både bolig og bostøtte via en af de tre bostøttemetoder fastholdt boligen i undersø-
gelsesperioden. En af konklusionerne er derfor, at Housing First også i Danmark er en
velegnet metode til at hjælpe hjemløse borgere ud af hjemløshed.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 105: Spm. om ministeren på baggrund af citat i pressemeddelelsen af 10. november 2017 om satspuljeaftalen: Pengene skal bl.a. bruges på at udbrede indsatser, vi ved virker, så de bliver taget i brug flere steder i landet, vil oplyse, hvor mange af de aftalte indsatser der er baseret på positive effektevalueringer af tidligere indsatser, og hvordan de i givet fald har været grundlag for forhandlingsudspillet, til børne- og socialministeren
1838838_0002.png
Housing First tilgangen er siden blevet yderligere evalueret som led i
Implemente-
rings- og Forankringsprojektet (2014-2016),
der blev igangsat som led i aftalen om
satspuljen for 2014. Fremfor yderligere dokumentation af resultater havde evaluerin-
gen til formål at belyse implementeringen af indsatsen i kommunerne og på at afdæk-
ke de faktorer, der fremmer eller hæmmer en succesfuld implementering. Evaluerin-
gen blev offentliggjort i januar 2017 og viste bl.a. at kommunerne generelt anser Hou-
sing First som en virksom indsats, det er hensigtsmæssigt at arbejde ud fra, at Hou-
sing First tilgangen og de evidensbaserede bostøttemetoder er med til at fremme, at
borgerne bliver udredt og får udarbejdet en handleplan efter servicelovens § 141,
samt at borgerne har en meget positiv oplevelse af at være flyttet i egen bolig og af
den sociale bostøtte.
Ikke desto mindre viser den seneste hjemløsetælling, at antallet af hjemløse i Dan-
mark fortsat er stigende
1
, ligesom evalueringer og undersøgelser viser, at det fortsat
er en relativt begrænset andel af de hjemløse, der modtager Housing First indsatser
2
.
Derfor er der med handlingsplanen stort fokus på at sikre en national udbredelse af
virkningsfulde metoder, så langt flere personer i hjemløshed kommer til at modtage
helhedsorienterede indsatser, som vi ved virker.
Det gælder fx de to indsatser
Social investeringspulje på hjemløseområdet
samt
Støt-
te til borgere i langvarig hjemløshed.
Begge indsatser er sociale investeringspuljer,
som benyttes til at understøtte en omlægning af de kommunale indsatser både gene-
relt og for konkrete målgrupper som fx langvarigt hjemløse. Der er afsat i alt 58,4 mio.
kr. til de to indsatser i perioden 2018-2021.
For yderligere at understøtte udbredelsen og implementeringen af Housing First til-
gangen forlænges og øges støtten til kommuner, boformer mv. i form af indsatsen
Socialstyrelsens rådgivningsfunktion på hjemløseområdet,
der i endnu højere grad
skal understøtte omlægningen mod en mere helhedsorienteret og forebyggende ind-
sats i kommunerne og blandt andre aktører på hjemløseområdet. Ligeledes udarbej-
des
nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed,
således at der dannes et
fælles grundlag for arbejdet baseret på viden om, hvad der virker. Der er afsat i alt
15,7 mio. kr. til de to indsatser i perioden 2018-2021.
Endelig udvikles der med indsatsen
Housing first for unge
en mere forebyggende og
samlet Housing First indsats for unge hjemløse, som også målrettes en yngre alders-
gruppe end tidligere. Der er afsat i alt 34,9 mio. kr. til indsatsen i perioden 2018-2021.
I udarbejdelsen af indsatsen inddrages erfaringer fra initiativet
En styrket sammen-
hængende og helhedsorienteret indsats mod hjemløshed blandt unge, med særlig
fokus på forebyggelse og tidlig indsats
(2014-2017), hvor den endelige effekt- og im-
plementeringsevaluering afsluttes og offentliggøres i starten af 2018, samt fra initiati-
vet
Midlertidige overgangsboliger til unge hjemløse
(2015-2018), hvor evalueringen
forventes offentliggjort inden udgangen af 2018.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Benjaminsen, L. (2017): Hjemløshed i Danmark, 2017. National kortlægning. København: VIVE
Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
2
Benjaminsen, L. & M.H. Enemark (2017): Veje ind og ud af hjemløshed. En undersøgelse af hjemløshe-
dens forløb og dynamik. København: VIVE
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
1
2