Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del
Offentligt
1852482_0001.png
Bilag 1
1. Baggrund
Børne- og Socialministeriet har bedt Socialstyrelsen bidrage til besvarelse af SOU
alm. del spm. 102 vedr. efteruddannelse på området for udsatte børn:
Spørgsmål 102
Der er i forbindelse med satspuljen tidligere afsat 30 mio. kr. årligt til efteruddannelse
af sagsbehandlere og ledere på børneområdet. Ministeren bedes redegøre detaljeret
for, hvordan disse penge er blevet og bliver brugt.
Svaret på spørgsmål 102 er afgrænset til følgende konti på finansloven: §
15.25.09.17. (Børnekataloget) og § 15.16.01.20. (Diplom- og masteruddannelsen).
Samtidig afgrænses opgørelsen til indeværende kontraktperiode, som forløber fra
2015-2018.
2. Det samlede uddannelsesinitiativ
Socialstyrelsen varetager tre primære efter- og videreuddannelsesinitiativer under det
samlede uddannelsesinitiativ:
1. Børnekataloget (kursuskatalog)
2. Diplomuddannelsen på børne- og ungeområdet
3. Masteruddannelsen i udsatte børn og unge (MBU)
Dertil kommer Forsknings- og udviklingspuljen. Socialstyrelsen modtager desuden
varige midler (0,5 mio. kr. årligt) til at sikre løbende faglig koordinering og faglig
kvalitetsudvikling på tværs af de forskellige efter- og videreuddannelsesinitiativer.
Efter- og videreuddannelserne har til formål at styrke kvaliteten af sagsbehandlingen
og indsatsen på børneområdet og dermed skabe en bedre effekt for børnene og deres
familier. Desuden skal uddannelserne bidrage til at sikre lovmedholdelighed på
området. Uddannelserne er primært målrettet sagsbehandlere og kommunale ledere
samt leverandører og medarbejdere fra almenområdet.
Tabel 1 viser tilsagn til uddannelsesinitiativet inkl. Forsknings- og udviklingspuljen.
Herudover viser tabel 1 udbetalinger på de tre delinitiativer. Se desuden bagerst i
dette bilag for en opgørelse af tilsagn om projekttilskud.
Tabel 1. Tilsagn og udbetalinger
Mio. kr.
2015
2016
2017
I alt
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om der i forbindelse med satspuljen tidligere er afsat 30 mio. kr. årligt til efteruddannelse af sagsbehandlere og ledere på børneområdet, til børne- og socialministeren
1852482_0002.png
Side 2
Tilsagn
Udbetalt
25,8
11,6
33,0
15,8
30,1
14,9
88,9
41,3
Kilde: TAS, det tilskudsadministrative system og Navision
Note: Tilsagnet dækker alle initiativer på § 15.25.09.17 og § 15.16.01.20, dog ikke midler til Socialstyrelsen
til koordinering.
Note: Udbetalingerne dækker kun de tre ovenstående delinitiativer, da der alene er udbetalinger på disse.
Der indgår dermed ikke udbetalinger på Forsknings- og udviklingspuljen og midler til koordinering.
Fælles for de tre delinitiativer er, at Socialstyrelsen administrerer en ramme, der er
baseret på en fuld udnyttelse af de afsatte midler, og administreres ved løbende
udbetalinger. Det er dog kommunernes efterspørgsel af efter- og videreuddannelse,
der styrer den løbende udbetaling af midler, som derved varierer fra år til år.
Børnekataloget
Børnekataloget er et kursuskatalog, der har været udbudt siden 2006. Gennem de
forskellige kontraktperioder har formen og indholdet på kurserne løbende ændret sig.
På nuværende tidspunker er der 22 videnskurser og 10 praksiskurser i Børnekataloget
med 24 tilhørende kontrakter med i alt syv leverandører. Tabel 2 viser tilsagn og
udbetaling til leverandører til Børnekataloget.
Tabel 2. Økonomi for Børnekataloget (§ 15.25.09.17.)
Mio. kr.
Tilsagn
Udbetalt til kursusleverandører
2015
15,3
10,4
2016
15,9
12,6
2017
16,1
11,0
I alt
47,3
34,0
Kilde: TAS, det tilskudsadministrative system og Navision
Note: Udbetalingerne er opgjort inkl. moms.
Note: Tabellen indeholder afrundede tal.
I perioden 2015-2017 har der været ca. 9.000 kursister fordelt på 290 kurser.
Socialstyrelsen følger kommunernes efterspørgsel af kurser tæt og justerer løbende.
Der er kurser med stor efterspørgsel fra kommunerne, hvor Socialstyrelsen har
opnormeret antallet af kursusforløb, eksempelvis praksiskurser om ’Systematik i
sagsbehandlingen’ og ’Inddragende metoder’, samt videnskurser som ’Børn og unge
med etnisk minoritetsbaggrund’, ’Efterværn’ og ’ICS (sagsbehandlingsmetode)’.
Tilsvarende er der kurser der, trods øget markedsføring og løbende tilpasninger, ikke
har været efterspurgt, hvor Socialstyrelsen har opsagt kontrakterne. Det drejer sig om
videnskurserne ’Faglig ledelse’, ’Evidensbaserede metoder’ og ’Børn og unge, der
begår kriminalitet’.
I 2018 skal Børnekataloget i udbud for perioden 2019-2022. Socialstyrelsen vil i den
forbindelse sikre, at relevante tiltag og dagsordner italesættes gennem
Børnekataloget. Kurserne skal matche efterspørgslen og behovene i kommunerne,
men de skal også afspejle en faglig vurdering af behovet for kompetenceudvikling i
kommunerne for derigennem at styrke kvaliteten i sagsbehandlingen. I forbindelse
med udbuddet vil der også blive set på, hvordan Børnekataloget tilrettelægges og
markedsføres, så der afholdes flest mulige kurser i kommunerne.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om der i forbindelse med satspuljen tidligere er afsat 30 mio. kr. årligt til efteruddannelse af sagsbehandlere og ledere på børneområdet, til børne- og socialministeren
1852482_0003.png
Side 3
Diplomuddannelsen på børne- og ungeområdet og Masteruddannelsen i udsatte
børn og unge (MBU)
Fælles for de to uddannelser er, at de studerende må bruge op til 6 år på at
gennemføre deres uddannelse, jf. lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelser (videreuddannelsessystemet) for voksne. Det betyder i
praksis, at Socialstyrelsen skal kunne udbetale tilskud til uddannelsesinstitutionerne i
op til seks år fra det år, hvor de studerende optages. Midlerne udbetales løbende i takt
med, at de studerende gennemfører de forskellige moduler. Udbetalinger ses i tabel 3
som ”udbetalt til diplomuddannelserne”. Tabel 3 indeholder også de samlede
forventede udbetalinger beregnet på baggrund af årets optag (midler reserveret til
diplomuddannelsen pba. optag). Det bemærkes dog, at studerende kan falde fra eller
tage orlov i løbet af perioden, hvilket vil påvirke det endelige udbetalte beløb.
Nedenstående opgørelse og efterfølgende afsnit om diplom- og masteruddannelsen
forholder sig alene til studerende, der er optaget i perioden 2015-2017. Bevillingen
afspejler det daværende politiske ønske om at sikre, at der var studiepladser nok og
ingen studerende skulle afvises.
Tabel 3. Økonomi for diplom- og masteruddannelsen (§15.16.01.20.)
Mio. kr.
Samlet tilsagn til uddannelsesinstitutionerne
Midler reserveret til diplomuddannelsen pba.
Optag
Udbetalt til diplomuddannelsen
Midler reserveret til masteruddannelsen pba.
Optag
Udbetalt til masteruddannelsen
2015
10,6
5,1
0,9
1,5
0,4
2016
10,6
3,8
2,1
1,9
1,1
2017
10,6
3,4
2,5
1,1
1,4
I alt
31,7
12,3
5,4
4,5
2,9
Kilde: TAS, det tilskudsadministrative system og Navision
Note: Udbetalingerne er opgjort ekskl. moms.
Note: Tabellen indeholder afrundede tal, og vil derfor ikke altid summere.
Tabel 4. Optag af studerende på diplom- og masteruddannelsen (§15.16.01.20.)
Antal
Optag diplomuddannelsen
Optag masteruddannelsen
Kilde: Opgørelse fra Professionshøjskolerne
2015
85
19
2016
63
23
2017
57
14
I alt
205
56
Diplomuddannelsen på børne- og ungeområdet
Diplomuddannelsen på børne- og ungeområdet er udviklet som del af Den Sociale
Diplomuddannelse og udbydes landsdækkende af fem professionshøjskoler med
deltagertilskud fra Socialstyrelsen. Uddannelsen er treårig og består af seks moduler.
Undervisningen er bygget op, så der veksles mellem arbejde og undervisning.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om der i forbindelse med satspuljen tidligere er afsat 30 mio. kr. årligt til efteruddannelse af sagsbehandlere og ledere på børneområdet, til børne- og socialministeren
Side 4
Diplomuddannelsen udbydes både som lokalt tilrettelagte forløb i kommunerne og
åbne regionale uddannelsesforløb.
Der kan optages 109 studerende om året, og Socialstyrelsen giver i alt 60.000 kr. i
deltagertilskud pr. studerende fordelt på seks moduler. I den eksisterende
kontraktperiode (2015-2017) er der optaget 205 studerende svarende til et samlet
tilskud for 12,3 mio. kr. Som det fremgår af ovenstående tabel, er der udbetalt 5,4 mio.
kr. i samme periode. Der er således optaget 122 studerende færre, end der er midler
til i perioden. Differencen skyldes desuden, at tilskuddet betales pr. gennemført
modul, da udbetalingen afhænger af, at den studerende har gennemført modulerne.
Konstruktionen gør det vanskeligt at forudsige udbetalingerne mere præcist end de
reserverede beløb, da der vil være studerende, der stopper, skal have orlov eller bliver
sygemeldt.
Deltagertilskuddet til Diplomuddannelsen skal genudbydes i 2018 for perioden 2019-
2022. I genudbuddet vil der være fokus på, at diplomuddannelsen er opdateret i
forhold til udviklingen på børne- og ungeområdet. På den måde kan det sikres, at
uddannelsen har den rette kvalitet og er tilrettelagt på en måde, så den viden og de
redskaber, der bliver formidlet, bliver omsat i praksis, og derved matcher
efterspørgslen og behovene for efter- og videreuddannelse i kommunerne. I
forbindelse med udbuddet vil der blive set på, hvordan uddannelsen tilrettelægges og
markedsføres, så der rekrutteres flest mulige studerende.
Masteruddannelsen i udsatte børn og unge (MBU)
Uddannelsen udbydes af Aalborg Universitet i samarbejde med Professionshøjskolen
Metropol og udbydes skiftevis i Aalborg og København. Det er en toårig
deltidsuddannelse fordelt på fire semestre. Masteruddannelsen tilbydes som åbne
uddannelsesforløb, hvor der op til studiestart er åbent optag af studerende på tværs af
kommuner og arbejdspladser.
Der kan optages 50 studerende om året, og Socialstyrelsen giver i alt 80.000 kr. i
deltagertilskud pr. studerende fordelt på fire semestre. I den eksisterende
kontraktperiode (2015-2017) er der optaget 56 studerende svarende til et samlet
tilskud for 4,5 mio. kr. Som det fremgår af ovenstående tabel, er der udbetalt 2,9 mio.
kr. i samme periode. Der er således optaget 94 færre studerende, end der er midler til
i perioden. Differencen skyldes desuden, at tilskuddet udbetales pr. gennemført
semester, da udbetalingen afhænger af, at den studerende har gennemført
semesteret.
Konstruktionen gør det vanskeligt at forudsige udbetalingerne mere præcist end de
reserverede beløb, da der vil være studerende, der stopper, skal have orlov eller bliver
sygemeldt.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om der i forbindelse med satspuljen tidligere er afsat 30 mio. kr. årligt til efteruddannelse af sagsbehandlere og ledere på børneområdet, til børne- og socialministeren
1852482_0005.png
Side 5
Deltagertilskuddet til Masteruddannelsen skal ligeledes genudbydes i 2018 for
perioden 2019-2022. I forbindelse med udbuddet vil der blive set på, hvordan
uddannelsen tilrettelægges og markedsføres, så der rekrutteres flest mulige
studerende.
Forsknings- og udviklingspuljen
Ansøgningspuljen er på 3,5 mio. kr. årligt og blev oprettet i 2007. Formålet med puljen
er dels at sikre, at undervisningen på diplomuddannelsen og masteruddannelsen er
baseret på et indgående kendskab til såvel forskningen som udviklingen i
kommunernes praksis på børne- og ungeområdet. Det vil sige sikring af
uddannelsernes forsknings- og praksistilknytning. Herudover skal puljen sikre, at der
etableres ny viden om både målgrupper og indsatser.
Ansøgerkredsen er alene undervisere på diplomuddannelsen eller
masteruddannelsen nævnt herover. Der kan søges om tilskud til bl.a. gennemførelse
af undersøgelser, evalueringer og konkrete udviklingsprojekter i kommuner og på
1
institutioner .
3. Baggrund om bevilling og tilskud på konto 15.25.09.17. og 15.16.01.20.
Tabel 5 og 6 viser den samlede FL-bevilling og tilskud på de respektive konti for
perioden 2015-2017. Bevillingen er fratrukket interne statslige overførsler dvs.
administrationsbidrag. For konto 15.16.01.20. gælder det, at kun projekttilskud til
projekter med opstart i 2015-2017 er medtaget. Der er således fornyelse af tilsagn,
samt udbetalinger i 2015-2017, som vedrører en ældre periode, end den
kontraktperiode dette notat omfatter.
Tabel 5. FL § 15.25.09.17. Efteruddannelse af sagsbehandlere (Børnekataloget)
Mio. kr.
FL-bevilling
Tilsagn
2015
15,9
15,3
2016
16,0
15,9
2017
16,1
16,1
Kilde: TAS, det tilskudsadministrative system.
Note: FL-bevilling er årets bevilling fratrukket administrationsbidrag.
Note: Tabellen indeholder afrundede tal.
Tabel 6. FL § 15.16.01.20. Efteruddannelse (Diplom- og masteruddannelsen)
Mio. kr.
FL-bevilling
Tilsagn
Kilde: TAS, det tilskudsadministrative system.
2015
27,9
11,1
2016
18,7
17,6
2017
16,4
14,5
1
I 2015 blev ansøgningspuljen ikke udmeldt grundet uklarhed om hjemmel til udmøntning af
ansøgningspuljen. Derimod blev der udmeldt en pulje på 7 mio. kr. i 2016, og der blev i gangsat fem
projekter. Disse projekter er fortsat i gang. Ansøgningspuljen er i 2017 udmøntet til tre projekter på samlet
3,4 mio. kr.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om der i forbindelse med satspuljen tidligere er afsat 30 mio. kr. årligt til efteruddannelse af sagsbehandlere og ledere på børneområdet, til børne- og socialministeren
1852482_0006.png
Side 6
Note: FL-bevilling er årets bevilling fratrukket administrationsbidrag.
Note: Tabellen indeholder afrundede tal.
Det bemærkes, at der på kontoen desuden forekommer returbetalinger.
Returbetalinger stammer fra tilskud, som er givet i samme eller tidligere år, og kan
således ikke sammenholdes direkte med årets bevilling eller tilsagn.
Derudover bemærkes det, at der for begge konti løbende er foretaget overførsler af
opsparede midler til efterfølgende år, samt omdisponeringer af opsparende midler
(tilbageførsel af midler til satspuljen). De opsparede midler og returbetalinger er ikke
medtaget i opgørelsen.
Tabel 7 viser en opdeling af tilsagn på kontoen fordelt på de enkelte delinitiativer, og
er således en uddybning af det samlede tilsagn i tabel 6.
Tabel 7. FL § 15.16.01.20. Efteruddannelse
– tilsagn fordelt på delinitiativer. Mio. kr.
Diplom- og masteruddannelse
Forsknings- og udviklingspuljen
Koordinering
Tilsagn i alt
2015
10,6
0,0
0,5
11,1
2016
10,6
6,6
0,5
17,6
2017
10,6
3,4
0,5
14,5
Kilde: TAS, det tilskudsadministrative system.
Note: FL-bevilling er årets bevilling fratrukket administrationsbidrag.
Note: Tabellen indeholder afrundede tal, og vil derfor ikke altid summere.
Note: Der er ingen tilsagn for ansøgningspuljen til Forsknings- og udvikling i 2015, da denne ikke blev
udmeldt i året. Midlerne blev udmeldt i 2016, hvor der blev udmøntet i alt 6,6 mio. kr.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om der i forbindelse med satspuljen tidligere er afsat 30 mio. kr. årligt til efteruddannelse af sagsbehandlere og ledere på børneområdet, til børne- og socialministeren
1852482_0007.png
Side 7
Tabel 1. FL § 15.25.09.17. Efteruddannelse af sagsbehandlere (Børnekataloget)
Mio. kr.
Børnekataloget, leverandører: Center for offentlig Kompetenceudvikl.,
UC Syddanmark, VIA University College, University Lillebælt,
Seminarer.dk, Professionshøjskolen Metropol, SPUK
Børnekataloget, leverandør: VIA University College
Tilsagn i alt
Kilde: TAS, det tilskudsadministrative system.
Note: Tabellen indeholder afrundede tal, og vil derfor ikke altid summere.
0,7
15,3
1,4
15,9
1,4
16,1
14,6
14,6
14,8
2015
2016
2017
Tabel 2. FL § 15.16.01.20. Efteruddannelse
Mio. kr.
Koordinering, Socialstyrelsen
Masteruddannelsen, Aalborg Universitet
Diplomuddannelsen, VIA University College
Forsknings- og udviklingspuljen, Professionshøjskolen Metropol
Forsknings- og udviklingspuljen, UC Syddanmark
Forsknings- og udviklingspuljen, VIA University College
Forsknings- og udviklingspuljen, University College Sjælland
Forsknings- og udviklingspuljen, University College Lillebælt
Forsknings- og udviklingspuljen, VIA University College
Forsknings- og udviklingspuljen, University College Lillebælt
Forsknings- og udviklingspuljen, Professionshøjskolen Metropol
Tilsagn i alt
Kilde: TAS
, det tilskudsadministrative system.
11,1
17,6
2015
0,5
4,0
6,6
2016
0,5
4,0
6,6
1,5
1,5
1,5
1,0
1,1
0,7
1,2
1,5
14,5
2017
0,5
4,0
6,6
Note: Tabellen indeholder afrundede tal, og vil derfor ikke altid summere.