Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
2045943_0001.png
12. april 2019
J.nr. 2018 - 6114
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 567 af 26. september 2018 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om, hvor mange kontroller der blev gennemført i perioden 2006-2017 fordelt på henholdsvis mikrovirksomheder, små virksomheder og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
2045943_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes med udgangspunkt i tabel 4 i Rigsrevisionens beretning om SKATs
kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder, jf. SAU alm. del
bilag 65
(folketingsåret 2015-16), oplyse, hvor mange kontroller der blev gennemført i perioden
2006-2017 fordelt på henholdsvis mikrovirksomheder, små virksomheder og mellemstore
virksomheder. Ministeren bedes desuden oplyse, hvor mange årsværk der blev anvendt
fordelt på segmenterne i samme periode.
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
I perioden, der kan opgørs, har der været en nogenlunde stabil udvikling i antallet af kon-
troller af små og mellemstore virksomheder. Jeg vil minde om, at der i de seneste år er af-
sat væsentlige ressourcer og igangsat en lang række initiativer for at styrke skatteforvalt-
ningen. Regeringen har således på FL17, FL18 og FL19 sikret et investeringsløft på ca. 13
mia. kr. til skatteforvaltningen, og samlet set er der i dag ca. 2.400 flere medarbejdere i
skatteforvaltningen sammenlignet med 2015.
I forhold til små og mellemstore virksomheder er der, som følge af udfordringerne på
området, specifikt er afsat i alt 400 mio. kr. i 2018-2021 til skatteforvaltningens arbejde
med kontrol og vejledning af små og mellemstore virksomheder, styrket indsats på
momsområdet og bekæmpelse af svig som følge af
Aftale om styrket kontrol og vejledning.
Disse investeringer er kommet efter den periode, der spørges til, og de konkrete resultater
vil derfor først vise sig i senere opgørelser.
Skatteforvaltningen prioriterer sine aktiviteter ud fra en vurdering af, hvordan konkrete
risici håndteres mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser,
kampagner eller regnskabskontrol. Derfor mener jeg, at et isoleret fokus på kontrolpro-
jekter er for ensidigt. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebetaling
fra virksomhederne. Skatteforvaltningen skal også sikre en god vejledning og nemme ind-
beretningsmuligheder.
Derefter jeg henvise til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skatteforvaltningen
var organiseret i en regional struktur indtil 2013, og segmentopdelin-
gen på virksomhedsområdet i
Mikrovirksomheder, Små virksomheder
og
Mellemstore og store
virksomheder
blev indført for kontrolprojekterne i SKATs daværende kontrolaktivitetsplan
fra 2014. Der er endvidere fra 2014 indført en ensartet tilgang til registreringen af kon-
trolproduktionen. Det er derfor ikke muligt at opstille sammenlignelige opgørelser for
kontrolindsatsen før 2014.
Rigsrevisionen har i sin beretning nr. 6/2015 om skatteforvaltningens kontrolindsats over
for små og mellemstore virksomheder afgrænset sin undersøgelse til at omfatte de kontrol-
projekter, der var kategoriseret under tre specifikke segmenter, nemlig
Mikrovirksomheder,
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om, hvor mange kontroller der blev gennemført i perioden 2006-2017 fordelt på henholdsvis mikrovirksomheder, små virksomheder og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
2045943_0003.png
Små virksomheder
og
mellemstore virksomheder.
Det bemærkes, at Rigsrevisionen anvender seg-
mentbetegnelsen
mellemstore virksomheder
1
for samme virksomhedssegment, som Skattesty-
relsen kalder
mellemstore og store virksomheder.
Opgørelsen af antal kontroller og provenu i
Rigsrevisionens beretning er baseret på kontrolprojekter, som er knyttet til de nævnte seg-
menter.
Skattestyrelsen har anvendt en anden opgørelsesmetode end den anvendt i Rigsrevisionens
beretning nr. 6/2015. Det skyldes, at Skatteforvaltningens kontrolindsats i de enkelte kon-
trolprojekter i vidt omfang tilrettelægges på tværs af segmenterne, og kontrollerne er derfor
ikke afgrænset til borgere og virksomheder i det segment, som kontrolprojektet er katego-
riseret under. Der kan således godt være foretaget kontroller af borgere og virksomheder
inden for segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksomheder
ifm. kontrolprojekter inden for øvrige segmenter, ligesom ikke alle kontrolprojekter inden
for ovenstående segmenter har været rettet mod borgere og virksomheder i disse segmen-
ter.
Der er således anvendt en opgørelsesmetode, der baserer sig på de konkrete virksomheder,
der har været kontrolleret i de enkelte år, inddelt i segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virk-
somheder
og
Mellemstore og store virksomheder
på baggrund af antallet af ansatte og/eller virk-
somhedens omsætning
2
.
Det bemærkes, at definitionen af små og mellemstore virksomheder kan variere med kon-
teksten. Skatteforvaltningens undersøgelser af regelefterlevelsen for små og mellemstore
virksomheder definerer eksempelvis små og mellemstore virksomheder ud fra, at de har
under 250 ansatte.
Tabel 1
viser antal gennemførte kontroller for årene 2014-2017, der blev foretaget i forbin-
delse med SKATs samlede kontrol af virksomheder i segmenterne
Mikrovirksomheder, Små
virksomheder
og
Mellemstore og store virksomheder.
1
2
Med henblik på at sikre en tydeligere distinktion fra et fjerde segment
de største virksomheder.
Mikrovirksomheder:
Virksomheder uden ansatte og med en omsætning på under 0,5 mio. kr.
Små virksomheder:
Virksomheder
med op til 10 ansatte eller en omsætning på mellem 0,5 mio. kr. og 14 mio. kr.
Mellemstore og store virksomheder:
Virksomheder
med mindst 10 ansatte eller en omsætning på mellem 14 mio. kr. og 500 mio. kr.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om, hvor mange kontroller der blev gennemført i perioden 2006-2017 fordelt på henholdsvis mikrovirksomheder, små virksomheder og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
2045943_0004.png
Tabel 1. Antal kontroller af Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksom-
heder i årene 2014-2017
Antal kontroller
Mikrovirksomheder
Små virksomheder
Mellemstore og store virksomheder
I alt
2014
22.206
12.638
11.568
46.412
2015
25.600
16.238
14.079
55.917
2016
21.222
14.822
14.968
51.012
2017
21.077
12.009
13.219
46.305
Anm:
Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for
det enkelte år. Opgørelsen bygger på henholdsvis gennemsigtighedsrapporten for 2014 og 2015. Antal kontroller for 2016
og 2017 er opgjort ved dataudtræk pr. den 20. marts 2019. En kontrol dækker over en kontrol af en skatte- og afgiftsart rettet
imod enten en borger eller en virksomhed, og den registreres, når kontrollen afsluttes.
Det bemærkes endvidere, at det for erhvervsdrivende personer ikke er muligt at opgøre,
om en kontrol af skatteansættelsen vedrører virksomheden eller den erhvervsdrivendes pri-
vatøkonomi. Opgørelserne i tabel 1 kan derfor også indeholde kontroller, der vedrører
virksomhedsejeres privatøkonomi.
Årsværksforbrug
SKATs kontrolindsats gennemføres som før nævnt i projekter, og ressourceanvendelsen
er registreret samlet for det enkelte projekt. Skattestyrelsens kontrolprojekter er som ud-
gangspunkt tilrettelagt med henblik på at adressere de problemområder/risici, som er iden-
tificeret i de enkelte segmenter.
Antallet af kontrollerede virksomheder, som fremgår af tabel 1, er opgjort på tværs af pro-
jekter, og det er derfor ikke muligt tilsvarende at opgøre ressourceanvendelsen ved netop
disse kontroller.
Der er foretaget en tilnærmet opgørelse af årsværksforbruget, hvor ressourceanvendelsen i
det enkelte projekt er fordelt forholdsmæssigt på segmenter efter det antal kontroller, som
projektet har gennemført i det enkelte segment,
jf. tabel 2.
Det beregnede årsværksforbrug
på kontrolindsats rettet mod specifikke segmenter er forbundet med en vis usikkerhed,
men det vurderes at være mere retvisende end den tidligere anvendte metode, som ikke på
samme måde tager højde for, at projekterne i mange tilfælde dækker flere virksomhedsseg-
menter.
Tabel 2. Beregnet årsværksforbrug til kontrolindsatsen i årene 2014 - 2017 i kontrolprojekter under
segmenterne: Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksomheder
Antal årsværk
Mikrovirksomheder
Små virksomheder
Mellemstore og store virksomheder
I alt
2014
417
252
389
1.058
2015
413
221
314
948
2016
317
204
238
759
2017
467
163
234
864
Note: Årsværk er opgjort som en beregnet andel af kontrolprojekternes tidsanvendelse på kontrolindsatser rettet mod de
relevante segmenter. Der er ved omregning til årsværk taget udgangspunkt i en årsværksnorm, der dækker faglige årsværk
inklusiv faglig ledelse. Beregnet årsværksforbrug er opgjort ved dataudtræk pr. den 20. marts 2019.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 567: Spm. om, hvor mange kontroller der blev gennemført i perioden 2006-2017 fordelt på henholdsvis mikrovirksomheder, små virksomheder og mellemstore virksomheder, til skatteministeren
2045943_0005.png
Det bemærkes, at ovenstående opgørelse således afviger fra Rigsrevisionens beretning nr.
6/2015 om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder. Den sam-
lede årsværksanvendelse på de tre segmenter er væsentligt højere for 2014 og 2015 end i
Rigsrevisionens beretning, mens ressourcer anvendt på kontrolindsatsen rettet mod Små
virksomheder opgøres lavere.
Afvigelserne skyldes, at den anvendte opgørelsesmetode i højere grad tager hensyn til, at
der kan være foretaget kontroller af flere forskellige typer virksomheder inden for det
samme kontrolprojekt, som beskrevet ovenfor.”
Side 5 af 5