Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
2045931_0001.png
12. april 2019
J.nr. 2018 - 6114
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 566 af 26. september 2018 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Julie Lungholt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvor mange procent af de små og mellemstore virksomheder, som skatteforvaltningen faktisk kontrollerede for hvert af årene 2006-2017, til skatteministeren
2045931_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af Rigsrevisionens beretning nr. 6/2015 om SKATs kontrolindsats over for
små og mellemstore virksomheder, jf. SAU alm. del
bilag 65 (folketingsåret 2015-16), at
SKAT planlagde at kontrollere godt 3 pct. af virksomhederne i 2015. Ministeren bedes
oplyse, hvor mange procent af de små og mellemstore virksomheder, som skatteforvalt-
ningen faktisk kontrollerede for hvert af årene 2006-2017.
Svar
Jeg vil gerne indlede med at beklage det sene svar.
I perioden, der kan opgørs, har der været en nedgang i antallet og andelen af små og mel-
lemstore virksomheder, der er blevet kontrolleret. Jeg vil minde om, at der i de seneste år
er afsat væsentlige ressourcer og igangsat en lang række initiativer for at styrke skattefor-
valtningen. Regeringen har således på FL17, FL18 og FL19 sikret et investeringsløft på
ca. 13 mia. kr. til skatteforvaltningen, og samlet set er der i dag ca. 2.400 flere medarbej-
dere i skatteforvaltningen sammenlignet med 2015.
I forhold til små og mellemstore virksomheder er der, som følge af udfordringerne på
området, specifikt afsat i alt 400 mio. kr. i 2018-2021 til skatteforvaltningens arbejde med
kontrol og vejledning af små og mellemstore virksomheder, styrket indsats på momsom-
rådet og bekæmpelse af svig som følge af
Aftale om styrket kontrol og vejledning.
Disse inve-
steringer er kommet efter den periode, der spørges til, og de konkrete resultater vil derfor
først vise sig i senere opgørelser.
Skatteforvaltningen prioriterer sine aktiviteter ud fra en vurdering af, hvordan konkrete
risici håndteres mest hensigtsmæssigt. Det kan fx være i form af digitale stopklodser,
kampagner eller regnskabskontrol. Derfor mener jeg, at et isoleret fokus på kontrolpro-
jekter kan være for ensidigt. Kontrol kan ikke stå alene, hvis vi skal sikre korrekt skattebe-
taling fra virksomhederne. Skatteforvaltningen skal også sikre en god vejledning og
nemme indberetningsmuligheder.
Derudover vil jeg henvise til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skatteforvaltningen
var organiseret i en regional struktur indtil 2013, og segmentopdelin-
gen på virksomhedsområdet i
Mikrovirksomheder, Små virksomheder
og
Mellemstore og store
virksomheder
blev indført for kontrolprojekterne i SKATs daværende kontrolaktivitetsplan
fra 2014. Der er endvidere fra 2014 indført en ensartet tilgang til registreringen af kon-
trolproduktionen. Det er derfor ikke muligt at opstille sammenlignelige opgørelser for
kontrolindsatsen før 2014.
Rigsrevisionen har i sin beretning nr. 6/2015 om skatteforvaltningens kontrolindsats over
for små og mellemstore virksomheder afgrænset sin undersøgelse til at omfatte de kontrol-
projekter, der var kategoriseret under tre specifikke segmenter, nemlig Mikrovirksomheder,
Små virksomheder
og
mellemstore virksomheder.
Det bemærkes, at Rigsrevisionen anvender seg-
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvor mange procent af de små og mellemstore virksomheder, som skatteforvaltningen faktisk kontrollerede for hvert af årene 2006-2017, til skatteministeren
2045931_0003.png
mentbetegnelsen
mellemstore virksomheder
1
for samme virksomhedssegment, som Skattesty-
relsen kalder
mellemstore og store virksomheder.
Opgørelsen af antal kontroller og provenu i
Rigsrevisionens beretning er baseret på kontrolprojekter, som er knyttet til de nævnte seg-
menter.
Skattestyrelsen har anvendt en anden opgørelsesmetode end den anvendt i Rigsrevisionens
beretning nr. 6/2015. Det skyldes, at Skatteforvaltningens kontrolindsats i de enkelte kon-
trolprojekter i vidt omfang tilrettelægges på tværs af segmenterne, og kontrollerne er derfor
ikke afgrænset til borgere og virksomheder i det segment, som kontrolprojektet er katego-
riseret under. Der kan således godt være foretaget kontroller af borgere og virksomheder
inden for segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksomheder og Mellemstore og store virksomheder
ifm. kontrolprojekter inden for øvrige segmenter, ligesom ikke alle kontrolprojekter inden
for ovenstående segmenter har været rettet mod borgere og virksomheder i disse segmen-
ter.
Der er således anvendt en opgørelsesmetode, der baserer sig på de konkrete virksomheder,
der har været kontrolleret i de enkelte år, inddelt i segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virk-
somheder
og
Mellemstore og store virksomheder
på baggrund af antallet af ansatte og/eller virk-
somhedens omsætning
2
.
Det bemærkes, at definitionen af små og mellemstore virksomheder kan variere med kon-
teksten. Skatteforvaltningens undersøgelser af regelefterlevelsen for små og mellemstore
virksomheder definerer eksempelvis små og mellemstore virksomheder ud fra, at de har
under 250 ansatte.
Tabel 1
viser for årene 2014-2017, hvor mange virksomheder der blev kontrolleret i forbin-
delse med SKATs kontrol af virksomheder i segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksomhe-
der
og
Mellemstore og store virksomheder.
1
2
Med henblik på at sikre en tydeligere distinktion fra et fjerde segment
de største virksomheder.
Mikrovirksomheder:
Virksomheder uden ansatte og med en omsætning på under 0,5 mio. kr.
Små virksomheder:
Virksomheder
med op til 10 ansatte eller en omsætning på mellem 0,5 mio. kr. og 14 mio. kr.
Mellemstore og store virksomheder:
Virksomheder
med mindst 10 ansatte eller en omsætning på mellem 14 mio. kr. og 500 mio. kr.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 566: Spm. om, hvor mange procent af de små og mellemstore virksomheder, som skatteforvaltningen faktisk kontrollerede for hvert af årene 2006-2017, til skatteministeren
2045931_0004.png
Tabel 1. Antal kontrollerede virksomheder i segmenterne
Mikrovirksomheder, Små virksomheder
og
Mellemstore og store virksomheder i årene 2014-2017
2014
Antal
kontrol-
Andel
lerede
(pct.)
virksom-
heder
Mikrovirksomhe-
der
Små virksomhe-
der
Mellemstore og
store virksomhe-
der
Total
13.770
7.149
6.542
27.461
2,5 %
5,1 %
5,2 %
3,4 %
2015
Antal
kontrol-
Andel
lerede
(pct.)
virksom-
heder
14.266
8.076
6.775
29.117
2,6 %
5,6 %
5,3 %
3,5 %
2016
Antal
kontrol-
Andel
lerede
(pct.)
virksom-
heder
11.447
6.728
6.181
23.578
2,0 %
4,8 %
4,5 %
2,8 %
2017
Antal
kontrolle-
rede virk-
somhe-
der
11.570
5.827
6.181
23.578
Andel
(pct.)
2,0 %
4,0 %
4,4 %
2,7 %
Anm: Dataindholdet i Skattestyrelsens systemer er dynamisk og ændres løbende i forbindelse med nye kontrolaktiviteter for
det enkelte år. Opgørelsen bygger på henholdsvis gennemsigtighedsrapporten for 2014 og 2015. Alle reguleringer og prove-
nuer for 2016 og 2017 er opgjort ved dataudtræk pr. den 20. marts.
I opgørelsen indgår en kontrolleret virksomhed kun én gang for det enkelte år, selvom
kontrollen kan have omfattet flere skatte- og afgiftsarter. En kontrol kan også have omfat-
tet virksomhedens angivelser eller regnskaber for flere år. Derfor kan antallet af kontrolle-
rede virksomheder dække over et større antal enkeltstående forhold, der er kontrolleret.
Det bemærkes endvidere, at det for erhvervsdrivende personer ikke er muligt at opgøre,
om en kontrol af skatteansættelsen vedrører virksomheden eller den erhvervsdrivendes pri-
vatøkonomi. Opgørelserne i tabel 1 kan derfor også indeholde kontroller, der vedrører
virksomhedsejeres privatøkonomi.
Skattestyrelsens kontrolindsats er baseret på vurderinger af risiko og væsentlighed. Kon-
trolaktiviteter er således målrettet de virksomheder inden for segmenter med størst risiko
for fejl.
Side 4 af 4