Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962717_0001.png
24. maj 2016
J. nr. 16-0089152
Plannr. 115-221
Intern Revision
Rapport 2015
Økonomi, Regnskab
Revision af opgørelse og afregning af
Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter,
moms og BNI 2015 - Statsregnskabets §
7.51.11
Modtager
Direktør Jesper Rønnov
Kopi
Direktør Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 29. februar 2016, revideret
opgørelse og afregning af
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter, moms og BNI
(Statsregnskabets § 7.51.11).
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapportens bilag 3 indeholder uddybende informationer om opgørelsen af
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter. Der fremgår desuden yderligere
oplysninger om den gennemførte revision.
København, den 24. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Jytte Grønlund Bjørn
Manager
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
2 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0003.png
1. Formål
Danmark og de øvrige medlemsstater betaler ud
over EU’s egne traditionelle
indtægter (Told- og sukkerafgifter) følgende bidrag
til EU’s egne indtægter:
1. bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for merværdiafgiften
(momsbidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra b i Rådets afgørelse 436/07
2. bidrag efter det fælles beregningsgrundlag for bruttonationalindkomsten (BNI-
bidraget), jf. artikel 2, stk. 1, litra c i Rådets afgørelse 436/07.
Afregning af
bidrag til EU’s egne indtægter
sker iht. Rådets forordning 1150/2000
(ændret ved forordningerne 2028/2004, 105/2009, 1377/2014, 609/2014
1
) og
Rådets forordning 1553/1989 samt Rådets afgørelse 436/2007
2
.
Afregning
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter (moms-
og BNI-bidrag)
varetages af SKAT, mens selve udgiften opføres i Statsregnskabet under
Finansministeriet § 7.51.11.
På finansloven for 2015, § 7.51.11 er Danmarks moms- og BNI-bidrag budget-teret
med 18,3 mia. kr., mens det på tillægsbevillingsloven for 2015 er ændret til 17,2
mia. kr.
BNI-bidraget for et regnskabsår vil normalt være sammensat af
foreløbigt bidrag for det pågældende regnskabsår
regulering af BNI-bidraget for tidligere regnskabsår
foreløbigt bidrag til Det forenede Kongerige (UK-kompensation) for det
pågældende regnskabsår
regulering af bidrag til UK-kompensation for tidligere regnskabsår.
refusion til Danmark for det forrige regnskabsår på grund af Danmarks fire
forbehold (se nedenfor)
Momsbidraget for et regnskabsår vil normalt være sammensat af
foreløbigt bidrag for det pågældende regnskabsår
regulering af momsbidraget for tidligere regnskabsår
Der sker en vis omfordeling mellem de enkelte medlemsstater, idet Det For-
enede Kongerige (UK) får en kompensation for budgetuligevægte fra de andre
medlemsstater. Danmark får en kompensation fra de andre medlemslande som
følge af Amsterdamtraktatens bestemmelser om, at Danmark ikke deltager i
forsvarssamarbejdet, samarbejdet om unionsborgerskab samt politi- og
asylsamarbejdet, ligesom UK og Irland får en kompensation, fordi disse lande ikke
deltager i grænsesamarbejdet mv.
1
Rådets forordning 609/2014 er endnu ikke trådt i kraft, idet Rådets afgørelse 336/2014 endnu ikke
er ratificeret, hvorfor der fortsat henvises til 1150/2000.
2
Ændret ved a
fgørelsen af 2014/336, som endnu ikke er ratificeret, hvorfor der fortsat henvises til
2007/436.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
3 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0004.png
I statsregnskabet for 2015 udgør
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
vedrørende moms og BNI følgende beløb:
Mio. kr.
§ 7.51.11.10 Bidrag til EU efter det fælles beregningsgrundlag for moms
2.196,16
§ 7.51.11.20 Bidrag til EU efter det fælles beregningsgrundlag for BNI
14.920,73
I alt
17.116,89
I ovenstående beløb under § 7.51.11.20 indgår en reduktion af udgifterne idet
Danmark har et tilgodehavende vedrørende BNI-bidrag på 557.93 mio. kr.
Tilgodehavendet er udlignet i forbindelse med januar afregningen for 2016. Moms
og BNI-bidraget, som er afregnet i 2015, udgør derfor 17.674,82 mio. kr.
Denne revision har haft til formål at tilvejebringe overbevisning om, at opgørelsen
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
er korrekt. Intern Revision skal
desuden, jf. aftale med Rigsrevisionen, afgive en særlig erklæring om, hvorvidt
SKAT har afregnet Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter for så vidt angår
moms- og BNI-bidrag for finansåret 2015 korrekt. Formålet med revisionen er
således at kunne afgive følgende erklæring:
Regnskabets rigtighed
Det er Intern Revisions vurdering, at regnskabet for afregningen til De europæiske
Fællesskaber af bidrag vedrørende moms og BNI, statsregnskabets § 7.51.11 for
2015, er udarbejdet i overensstemmelse med de statslige regnskabsregler og giver
et retvisende billede af afregningen til EU for dette regnskabsår.
De underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed
På baggrund af revisionen er det Intern Revisions vurdering, at de transaktioner,
der ligger til grund for regnskabet for 2015 for afregning til De europæiske
Fællesskaber af bidrag vedrørende moms og BNI, som helhed betragtet er i
overensstemmelse med EU’s regler og dermed lovlige og formelt rigtige.
2. Omfang
Revisionen har været rettet mod at kunne afgive erklæring om, hvorvidt SKAT har
afregnet Danmarks moms- og BNI-bidrag
(EU’s egne indtægter) korrekt for så vidt
angår de bidrag, som er betalt i perioden den 1. januar 2015
31. december
vedrørende finansåret 2015 samt at regnskabet er korrekt.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret funktionsområdet betaling (afregning). (Det reviderede
funktionsområde er fremhævet med gråt i figuren).
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
4 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0005.png
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Revisionen er hovedsageligt gennemført ved gennemgang af materiale, som er
modtaget fra EU-Kommissionen og SKAT i løbet af året. Der er desuden i
begrænset omfang rekvireret yderligere materiale fra Skatteministeriets
Departement, SKAT og Danmarks Statistik i forbindelse med opstart af revisionen.
Revisionen er gennemført i marts måned 2016 af Jytte Bjørn.
Revisionen har omfattet vurdering af:
om SKAT har etableret forretningsgange og interne kontroller, som i videst
muligt omfang har sikret, at bidragene er opgjort og afregnet i
overensstemmelse med EU’s materielle og formelle regler
om SKAT har etableret forretningsgange og interne kontroller, som i videst
muligt omfang har sikret, at bidragene er dokumenteret og optaget korrekt i
Statsregnskabet.
Intern Revision vurderer ved revisionen, om forretningsgange m.v. efterleves i
praksis.
Det
efterprøves
endvidere,
om
bestemmelserne
i
regnskabsbekendtgørelsen efterleves, dvs. om der er en betryggende funktions-
og personadskillelse med hensyn til godkendelse, udbetaling og bogføring, samt
om SKAT gennemfører relevante afstemninger og kontroller.
Ift. opgørelsen af moms- og BNI-bidraget efterprøves
om opgørelsen
i EU’s budget (ter)
af Danmarks foreløbige bidrag er korrekt
og opgjort med udgangspunkt i de endelige moms- og BNI-skøn
om betalingsanmodningerne
3
er i overensstemmelse med beløbene i EU’s
budget
om Kommissionens fastsættelse af reguleringer vedrørende tidligere år er
foretaget på baggrund af indberetningerne fra Danmark vedrørende moms-
og BNI-grundlag
Danmark modtager hver måned en betalingsanmodning fra EU-Kommissionen, der angiver hvad der skal
betales den pågældende måned. Den benævnes også ”Call for funds”.
3
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
5 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0006.png
om bidragene er opgjort i overensstemmelse med de modtagne opgørelser
fra EU, og om bidragene er opgjort efter EU’s regler,
herunder om SKATs
godkendelsesbreve er udarbejdet i overensstemmelse med de modtagne
opgørelser fra EU
om opgørelsen af BNI i Danmarks Statistiks indberetning fra september 2015
er i overensstemmelse med det daværende senest offentliggjorte
nationalregnskab.
Ift. afregningen for moms og BNI-bidraget efterprøves
om de månedlige betalinger til EU er godkendt og anvist til udbetaling af hertil
bemyndigede personer
om bogføringen i SAP er foretaget korrekt
om de bogførte beløb er overført fra SAP til SKS og optaget korrekt i
statsregnskabet
om der er overensstemmelse mellem de godkendte og anviste beløb og selve
betalingen
ved overførsel til EU’s konto i Danmarks Nationalbank
om udbetalingerne fremgår af kontoudtog fra SKATs konto i Danske Bank
om betalingerne til EU’s konto i Danmarks Nationalbank er sket rettidigt.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der i mindre omfang er behov for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Det er vores vurdering, at SKAT har etableret forretningsgange og interne
kontroller, som i videst muligt omfang har sikret, at bidragene er opgjort og afregnet
i overensstemmelse med EU’s materielle og formelle regler
samt at bidragene er
dokumenteret og optaget korrekt i SKATs regnskab.
SKAT har desuden etableret procedurer, der sikrer,
at betalingsformidlingen i relation til udbetalinger af Danmarks moms- og BNI-
bidrag til EU varetages i overensstemmelse med gældende regler, herunder
etableret funktionsadskillelse
at bogføring af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter kun sker på grundlag
af godkendte dokumenter, og at bogføringen er sket i tide, nøjagtig,
fuldstændigt og dokumenteret.
SKAT har en procedure for indholdsmæssig kontrol af betalingsanmodningerne.
Kontrollens formål er at sikre, at der er overensstemmelse mellem det gældende
EU-budget og de beregninger, der danner grundlag for de opgjorte beløb i
betalingsanmodningen. Procedurerne omfatter imidlertid ikke kontrol af grundlaget
for opgørelsen af bidragene i budgetterne og opgørelsen af de årlige reguleringer.
Afregning
af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter (moms-
og BNI-bidrag)
varetages af SKAT, mens selve udgiften opføres i Statsregnskabet under
Finansministeriet § 7.51.11. Der foreligger ikke SLA aftale (Service level
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
6 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0007.png
Agreement) mellem Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT om opgave- og
ansvarsfordeling.
Her redegøres i punktform kort for de væsentligste prioritet 1 og prioritet 2
observationer.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Procedurer for kontrol af
opgørelsen af Danmarks bidrag
Aftale mellem Finansministeriet
og Skatteministeriet/SKAT
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
0
Prioritet 2
Middel risiko
0
1
1
Prioritet 3/4
Lille risiko
1
0
1
I
alt
1
1
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplan fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
7 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0008.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det er vores opfattelse, at SKAT med fordel
kunne tilføje enkelte kontroller i procedurerne
med
henblik på at sikre, at EU’s opgørelse af
Danmarks BNI- og momsbidrag er korrekt.
Følgende kontroller vedrørende grundlaget for
opgørelserne
i
budgetterne
kunne
gennemføres inden afregning foretages:
1. Kontrol af om de beløb, som fremgår af EU-
budgetterne, svarer til de skønnede beløb
vedrørende moms og BNI, som fastlægges
i april/maj måned året før budgetåret
2. Kontrol af, at grundlaget for de årlige
reguleringer er korrekt, dvs. den BNI
regulering,
som
fremgår
af
betalingsanmodningen, svarer til det beløb,
som Danmarks Statistik har oplyst til EU-
Kommissionen, og at grundlaget for
momsreguleringen,
svarer
til
det
momsgrundlag, som Departementet har
oplyst til EU- kommissionen
3.
Kontrol af, at kursen, som anvendes i
budgetterne, svarer til vekselkursen den
sidste kursnoteringsdag i det kalenderår,
der går forud for det pågældende budgetår
offentliggjort i EU Tidende.
Procedurer for kontrol af opgørelsen af Danmarks bidrag
1.1
Det er Regnskab
Skatter og Afgifter, der
2015
har ansvaret for at kontrollere og godkende
den
månedlige
betalingsanmodning,
Prio.
udfærdige afregningsbrev og videreformidle
3
konteringsvejledning og bilag til SAP 38
kontoret, der forestår bogføring og
udbetaling. Regnskab
Skatter og Afgifter
har en procedure for indholdsmæssig
kontrol
af
betalingsanmodningerne.
Kontrollens formål er at sikre, at der er
overensstemmelse mellem det gældende
EU-budget og de beregninger, der danner
grundlag for de opgjorte beløb i
betalingsanmodningen, dvs. det som
Danmark skal afregne. Procedurerne
omfatter ikke grundlaget for opgørelsen af
bidragene i budgetterne og opgørelsen af de
årlige reguleringer.
I forbindelse med vores revision af
opgørelsen af Danmarks bidrag til EU´s
egne indtægter foretager vi en række
revisionshandlinger/kontroller vedrørende
grundlaget for opgørelsen af bidragene i
budgetterne og opgørelsen af de årlige
reguleringer. (Disse er uddybet i bilag 3).
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
8 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0009.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
IR anbefaler, at der udarbejdes en SLA aftale
(Service
level
Agreement)
mellem
Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT for
så vidt angår procedurer for afregning og
regnskabsaflæggelse af Danmarks bidrag til
EU’s egne indtægter.
Når aftalen foreligger
anbefales det, at det aftalte indarbejdes i
regnskabsinstruksen for Skatteministeriets
koncern § 38.
Aftale mellem Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT
Fraværet af en aftale mellem
Finansministeriet og Skattemini-
steriet/SKAT medfører en risiko for,
at det kan være svært at udrede
uoverensstemmelser.
2.1
Afregning
af Danmarks bidrag til EU’s egne
2015
indtægter (moms- og BNI-bidrag) varetages
af SKAT, mens selve udgiften opføres i
Prio.
Statsregnskabet under Finansministeriet §
2
7.51.11.
Ifølge IR´s oplysninger foreligger der ikke en
SLA aftale (Service level Agreement)
mellem Finansministeriet og Skatteministe-
riet/SKAT om opgave- og ansvarsfordeling
for
afregning af Danmarks bidrag til EU’s
egne indtægter.
Ovennævnte fremgår i øvrigt ikke af
regnskabsinstruksen for Skatteministeriets
koncern §38.
Handleplan fra Regnskab, Lars Jepsen:
SKAT har efter revisionens afslutning rekvireret forretningsgangsbeskrivelse fra Skatteministeriet vedrørende EU´s egne
indtægter.
Forretningsgangsbeskrivelsen er fremsendt til Intern Revision.
Departementet er ved at udarbejde en samarbejdsaftale mellem Finansministeriet og Skatteministeriet/SKAT.
SKAT vil i efteråret 2016 gennemgå forretningsgangsbeskrivelsen og opdatere denne.
Vi vil fremsende samarbejdsaftalen, samt den opdaterede forretningsgangsbeskrivelse, til Intern Revision, når de forelægger.
Tidsfrist: 31.12.2016.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
9 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0010.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
10 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0011.png
Bilag 3: Uddybende oplysninger
Opgørelse af moms- og BNI-bidraget
Kommissionen beregner og fastsætter størrelsen af Danmarks årlige BNI-bidrag
på grundlag af et skøn over Danmarks BNI, og desuden beregner og fastsætter
EU-kommissionen størrelsen af reguleringen af BNI-bidraget for de foregående år
på grundlag af BNI-indberetninger mv. fra Danmarks Statistik. Disse BNI-
indberetninger er baseret på Danmarks Nationalregnskab, der i vidt omfang er
baseret på makroøkonomiske statistikker, hvor de underliggende data ikke kan
revideres direkte.
Revisionen har derfor ikke omfattet Danmarks Statistiks BNI-indberetninger.
Kommissionen beregner og fastsætter størrelsen af Danmarks årlige momsbidrag
på grundlag af et skønnet momsberegningsgrundlag, og desuden beregner og
fastsætter EU-kommissionen størrelsen af reguleringen af momsbidraget for det
foregående år på grundlag af en årlig momsredegørelse, der er udarbejdet af
Skatteministeriets departement. Det skønnede momsberegningsgrundlag og
momsredegørelsen er i vidt omfang baseret på oplysninger og regnskabstal fra
SKAT. Intern Revision gennemgår departementets momsredegørelse og reviderer
regnskabstallene fra SKATs opgørelse af momsindtægterne. Afrapportering heraf
sker i særskilte revisionsrapporter.
Vurderingskriterier
Reglerne vedrørende EU’s budget og egne indtægter, herunder egne indtægter
fordelt på medlemsstaterne efter BNI, er fastsat i Rådets forordning 1287/2003
(BNI-forordningen) samt Rådets afgørelse 436 af 7. juni 2007 om ordningen for De
europæiske Fællesskabers egne indtægter.
Størrelsen af EU’s indtægter og udgifter fastsættes i Den Europæiske Unions
almindelige budget i euro. Budgettet skal normalt være vedtaget af Rådet og
Parlamentet inden 1. januar i det år, budgettet vedrører, men det kan dog ske, at
vedtagelsen først sker efter budgetårets begyndelse. Desuden kan Rådet og
Parlamentet vedtage ændringsbudgetter i løbet af budgetåret. Regler for opstilling
og gennemførelse af det almindelige budget og ændringsbudgetter samt for
regnskabsaflæggelse og Revisionsrettens revision fremgår af finansforordningen
nr. 966/2012.
Revisionsmetode
Opgørelsen af EU’s egne indtægter er så godt som fuldstændigt reguleret af EU’s
retsforskrifter
samt af EU’s budgetter og ændringsbudgetter, hvorfor revisionen
hovedsagligt har bestået i en vurdering af, om SKATs forretningsgange ved
opgørelse af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter medvirker til at sikre, at
bidragene opgøres i overensstemmelse med retsforskrifterne, samt om
Kommissionens betalingsanmodninger og SKATs opgørelse af moms- og BNI-
bidrag er i overensstemmelse med beløbene i EU’s budgetter og
ændringsbudgetter. Revisionen er sket ved en gennemgang af EU’s budgetter,
Kommissionens betalingsanmodninger og SKATs opgørelse og administration
gennem kontrol af forretningsgange samt af grundbilag og regnskabsbilag for
2015.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
11 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0012.png
EU’s budget for 2015
EU’s udgifter og indtægter samt Danmarks bidrag til det almindelige budget
fremgår af tabel 1.
Tabel 1. EU’s almindelige budget for 2015
Hele EU i €
EU's udgifter,
der skal
finansieres af egne indtægter
141.214.040.563
Danmarks bidrag Danmarks
i€
bidrag i DKK
Kurs 7,4453
Told og landbrugsafgifter mv.
Momsbidraget
BNI-bidrag
Egne indtægter
Korrektion til fordel for Det
forenede Kongerige
16.825.900.000
18.264.479.250
104.548.163.756
139.638.543.006
328.400.000
313.793.400
2.445.036.520
2.336.286.001
2.051.287.280 15.272.449.185
2.557.736.725 20.053.771.706
182.502.472
1.358.785.655
Diverse indtægter
EU's indtægter
139.638.543.006
1.575.497.577
141.214.040.563
2.875.983.152 21.412.557.361
Omregning mellem euro og d.kr. sker til vekselkursen på den sidste
kursnoteringsdag i det kalenderår, der går forud for det pågældende budgetår.
Kurserne offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende, C-udgaven. Euroens
vekselkurs var den 31. december 2014 7,4453 danske kroner.
Strukturen på EU budgettets indtægtsside har udviklet sig betydeligt med tiden.
Det BNI-baserede bidrag har fået stigende betydning og tegner sig i dag for tre
fjerdedele af budgettet.
Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter er blevet ændret i løbet af budgetåret
med vedtagelse af ændringsbudgetter. Størrelsen af Danmarks bidrag i de enkelte
budgetter, hvor der er vedtaget ændringer til EU’s egne indtægter fremgår af tabel
2.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
12 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0013.png
Tabel 2. Danmarks bidrag i EU’s ændringsbudget 5 og 6, 2015
Ændringsbud-
get 5
Euro
Told og
sukkerafgifter
mv.
Momsbidraget
BNI-bidraget
ekskl.
Reserver
Egne
indtægter i alt
Korrektion til
fordel for Det
Forenede
Kongerige
(UK)
Danmarks
samlede
bidrag
Ændringsbud-
get 6
Euro
332.198.618
302.927.330
1.961.742.240
2.596.868.188
328.400.000
313.793.400
2.024.445.418
2.666.638.818
182.502.472
2.849.141.290
151.269.379
2.748.137.567
BNI-bidraget
i EU’s budget
Betegnelsen BNI-bidraget skyldes, at de enkelte medlemsstaters BNI anvendes
som fordelingsnøgle, når det samlede BNI-bidrag skal fordeles på
medlemsstaterne, jf. Rådets afgørelse 2007/436, artikel 2, stk. 1, litra c og
forordning 1287/2003 artikel 1. Fordelingen sker ved, at der beregnes en
procentsats som udtryk for forholdet mellem størrelsen af det samlede BNI-bidrag
og summen af medlemsstaternes BNI.
Den enkelte medlemsstats BNI-bidrag findes ved at tage 1 procent af den enkelte
medlemsstats BNI og gange denne med den ovennævnte beregnede procentsats.
Størrelsen af det samlede BNI-bidrag, medlemsstaternes BNI, beregning af BNI-
procentsatsen samt fordelingen af det samlede BNI-bidrag på de enkelte
medlemsstater fremgår af EU’s budget og ændringsbudgetterne.
BNI
fremgår
af
de
enkelte
medlemsstaters
nationalregnskaber.
Nationalregnskabet og dermed BNI for et bestemt budgetår foreligger først, når
budgetåret er udløbet. I forbindelse med udarbejdelse af EU’s budgetforslag, det
vil sige året forud for budgetåret, skønner de enkelte medlemsstater derfor over
størrelsen af BNI for det kommende år. I Danmark foretages skønnet på grundlag
af en fremskrivning af tallene i den senest foreliggende økonomiske redegørelse
fra Finansministeriet. Det danske skøn er fastsat i overensstemmelse med
Finansministeriets konjunkturvurdering.
Kommissionen foretager ligeledes en fremskrivning af de enkelte medlemsstaters
BNI. Det endelig BNI-skøn besluttes efterfølgende på baggrund af drøftelser
mellem Danmark og Kommissionen. Drøftelserne finder sted på et møde i EU’s
ACOR-udvalg (Advisory Commission on Own Resources) i maj i året forud for
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
13 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
budgetåret, hvor de enkelte medlemsstater og EU-kommissionen bliver enige om
størrelsen af de BNI-tal, der skal anvendes i budgetforslaget.
På samme møde i ACOR-udvalget bliver der også foretaget en revision af
indeværende års BNI-skøn. Revisionen foretages efter samme principper som
skønnet over budgetforslagets BNI. En sådan revision kan medføre, at
medlemsstaternes BNI ændres i det indeværende budget i forbindelse med
vedtagelse af et ændringsbudget.
Skatteministeriet repræsenterer Danmark på ACOR-møderne.
Fordelingen af BNI-bidraget på de enkelte medlemsstater er således baseret på et
skøn over BNI. Medlemsstaternes betaling af BNI-bidrag i løbet af et budgetår er
derfor en form for a conto bidrag, der bliver reguleret, når der efter budgetårets
udløb foreligger en egentlig opgørelse af medlemsstaternes BNI for det
pågældende år. Til brug for denne regulering skal medlemsstaterne ifølge art. 2,
stk. 2 i BNI-forordningen (forordning 1287/2003) inden den 22. september i det
efterfølgende budgetår indberette forrige års BNP og BNI til Kommissionen. I
Danmark udarbejder Danmarks Statistik nationalregnskabet, hvorfor det er
Danmarks Statistik, der sender BNI-indberetningsskemaet til Kommissionen inden
den 22. september.
IR´s revision omfatter en undersøgelse af, om det BNI-skøn for 2015, der ifølge
Skatteministeriet er opnået enighed om på ACOR-mødet i maj 2014, er i
overensstemmelse med det BNI-beregningsgrundlag, som fremgår af Den
Europæiske Unions almindelige budget 2015. Intern Revision har i forbindelse med
revisionen indhentet oplysninger fra Skatteministeriet vedrørende dette BNI-skøn.
Intern Revision har sammenholdt de modtagne oplysninger om BNI-skønnet
vedrørende 2015 med det danske BNI-beregningsgrundlag, som fremgår af den
Europæiske Unions almindelige budget 2015. Revisionen har vist, at der er
overensstemmelse mellem tallene.
Reduktion til fordel for Danmark
På Det Europæiske Råds møde i Bruxelles i februar 2013 fik Danmark for perioden
2014-2020
en årlig rabat på ca. 970 mio. kr. på indbetalingerne til EU’s budget.
Rabatten til Danmark er en såkaldt bruttoreduktion af Danmarks bidrag baseret på
bruttonationalindkomsten (BNI). Udmøntning af rabatten afventer imidlertid, at
afgørelse 2014/335 ratificeres.
UK-kompensationen
i EU’s budget
Danmarks kompensation til UK udgiftsføres ifølge aftale med Finansministeriet fra
og med 2015 på kontoen for BNI-bidraget og udgjorde i 2015 1.346,83 mio. kr.
Kompensationen til Danmark efter Amsterdam-traktaten er indtægtsført på
kontoen for BNI-bidraget og udgør
29,82 mio. kr. UK’s og Irlands kompensation
efter Amsterdam-traktaten er udgiftsført på kontoen for BNI-bidraget og udgør 6,64
mio.kr. Derudover er der på kontiene indtægts- og udgiftsført reguleringer for
tidligere år.
UK-kompensation er en rabatordning som Storbritannien fik forhandlet på plads i
1984. UK-kompensationen er baseret på en opgørelse af det såkaldte nettobidrag.
Nettobidraget siger noget om, hvor stor en andel Storbritannien betaler af de
samlede indbetalinger til EU-budgettet i forhold til, hvor stor en andel af de samlede
udbetalinger fra EU-budgettet Storbritannien modtager. Forenklet sagt får
Storbritannien en rabat svarende til 66 procent af den andel af indbetalingerne til
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
14 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0015.png
budgettet, der overstiger udbetalingerne fra budgettet. Beregningen bliver dog
yderligere kompliceret af, at der skal korrigeres for overgangen fra primært
momsbaserede bidrag til BNI-bidrag samt optagelsen af nye medlemslande.
Det er de øvrige medlemslande, der skal finansiere Storbritanniens rabat, og
fordelingen af finansieringen er baseret på de enkelte medlemslandes BNI-andel.
Den præcise opgørelse af Storbritanniens rabat i det enkelte år kan dog først
opgøres efter fire år, så den budgetterede størrelse af rabatten er baseret på data
for det forudgående år.
Momsbidraget i EU’s budget
Størrelsen af det samlede momsbidrag i EU’s budget beregnes med
en ensartet
sats af summen af alle medlemsstaternes udjævnede momsberegningsgrundlag.
Den enkelte medlemsstats momsbidrag findes ved at gange den ensartede sats
for egne momsindtægter med 1 procent af medlemsstatens udjævnede
momsberegningsgrundlag. Ved det
”udjævnede momsberegningsgrundlag”
forstås medlemsstatens moms-beregningsgrundlag på maksimalt 50 % af
medlemsstatens BNI. Størrelsen af det samlede momsbidrag, medlemsstaternes
harmoniserede momsberegningsgrundlag, medlemsstaternes udjævnede
momsberegningsgrundlag, beregning af den ensartede momssats samt størrelsen
af de enkelte medlemsstaters momsbidrag fremgår af EU’s budget og af
ændringsbudgetterne.
Momsberegningsgrundlaget bliver opgjort på grundlag af den opkrævede moms i
de enkelte medlemsstater ved, at de i en medlemsstats indgåede samlede
nettomomsindtægter divideres med den sats, efter hvilken der er opkrævet moms
i det pågældende år. Anvendes der ved opkrævningen flere momssatser anvendes
en vejet gennemsnitssats. Da størrelsen af den opkrævede moms for et bestemt
budgetår først foreligger, når budgetåret er udløbet, skal medlemsstaterne senest
den 15. april i forbindelse med udarbejdelse af EU’s budgetforslag for det
kommende år, sende et skøn over grundlaget for momsindtægterne for det
følgende regnskabsår til Kommissionen, jf. forordning 1553/1989 art. 8.
Beregninger af det samlede momsbidrag og fordelingen på de enkelte
medlemsstater er derfor baseret på et skønnet momsberegningsgrundlag. Det
skønnede momsberegningsgrundlag, der anvendes i det vedtagne budget, kan
med vedtagelsen af ændringsbudgetter ændres i løbet af året til et nyt skønnet
momsberegningsgrundlag. Medlemsstaternes betaling af momsbidrag i løbet af et
budgetår er derfor en form for a conto-bidrag, der bliver reguleret, når der efter
budgetårets udløb foreligger en egentlig opgørelse af medlemsstaternes
momsberegningsgrundlag for det pågældende år.
Til brug for denne regulering skal medlemsstaterne inden den 31. juli i det
efterfølgende budgetår indsende en momsredegørelse med oplysning om bl.a.
foregående års mellemliggende momsgrundlag, kompensationer og det
harmoniserede momsberegningsgrundlag, jf. forordning 1553/1989 art. 7, stk. 1.
IR´s revision omfatter en undersøgelse af, om det moms-skøn for 2015, der ifølge
Skatteministeriet er opnået enighed om på ACOR-mødet i maj 2014, er i
overensstemmelse med det moms-beregningsgrundlag, som fremgår af Den
Europæiske Unions almindelige budget 2015. Intern Revision har i forbindelse med
revisionen indhentet oplysninger fra Skatteministeriet vedrørende dette moms-
skøn. Skatteministeriet repræsenterer Danmark på ACOR-møderne.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
15 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0016.png
Intern Revision har sammenholdt de modtagne oplysninger om moms-skønnet
vedrørende 2015 med det danske moms-beregningsgrundlag som fremgår af den
Europæiske Unions almindelige budget 2015. Revisionen har vist, at der er
overensstemmelse mellem tallene.
Gennemgang af Kommissionens betalingsanmodninger i 2015 for så vidt angår
BNI-bidraget, UK-kompensation, reguleringer for tidligere år og refusioner som
følge af Amsterdamtraktaten
Intern Revision har gennemgået Kommissionens betalingsanmodninger i 2015.
I tabel 3 er Kommissionens samlede anmodning om BNI-bidrag 2015
sammenholdt med EU’s ændringsbudget 06.
Tabel 3: Betalingsanmodninger sammenholdt med EU’s ændringsbudget
6
Ændringsbudget
06 2015
DKK
BNI-bidraget for 2015 ekskl.
14.605.759.499
Reserver
UK-kompensation 2015 incl.
reguleringer *
Refusioner vedrørende 2014
som
følge
af
Amsterdamtraktaten
Reguleringer af BNI-bidraget
for 2002-2014
Sum
EU’s
betalings-
anmodninger
2015
DKK
14.605.759.499
1.346.824.206
-
-
14.605.759.499
-23.178.801
-450.754.123
15.478.650.691
*Ift. UK kompensationen er der sket regulering i november og december måned.
Beløbene er afstemt til oplysningerne om reguleringerne, som fremgår af
ændringsbudget 6.
Som det kan ses af ovenstående tabel, svarer Kommissionens
betalingsanmodninger vedrørende BNI-bidraget 2015 til Danmarks bidrag ifølge
ændringsbudget 6.
I ovenstående beløb på kr. 15.478,65 mio. indgår ikke den regulering/det
tilgodehavende for 2015 på kr. -557,93 mio., som Danmarks har til gode
vedrørende BNI. Den bogførte (netto) udgift vedrørende BNI og UK-kompensation
udgør således kr. 14.920,73 mio. (som det fremgår øverst side 4).
Danmark har som følge af Amsterdamtraktaten betalt 6.179.703 kr. i december
2015 til UK vedrørende 2014, samt betalt 457.774 kr. til Irland vedrørende 2014.
Danmark har som følge af Amsterdamtraktaten (jf. forbehold) fået tilbagebetalt
29.816.278 kr. for 2014.
Medlemsstaternes indberettede BNI er anvendt som fordelingsnøgle ved
beregningen af Danmarks, Storbritannien og Irlands refusion. Intern Revision har
kontrolleret fordelingsnøglen og BNI grundlaget for 2014 og har efterprøvet, at den
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
16 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0017.png
er i overensstemmelse med Danmarks Statistiks indberetning af BNI fra september
2015.
Intern Revision har i forbindelse med revisionen kontrolleret, at reguleringerne af
BNI-bidraget vedrørende årene 2002-2014 som følge af BNI-indberetning fra
Danmarks statistik af september 2015 svarer til forskellen mellem BNI, indberettet
i 2014 og BNI, indberettet af Danmarks Statistik 2015. Der er endvidere
kontrolleret, at BNI-grundlaget for regulering vedrørende 2014 er i
overensstemmelse med Danmarks Statistiks indberetning af september 2015
vedrørende 2014.
Intern Revision har kontrolleret opgørelsen af reguleringerne. Kontrollen har ikke
givet anledning til bemærkninger.
En samlet vurdering på grundlag af en gennemgang af betalingsanmodningerne
er, at Kommissionens betalingsanmodninger er i overensstemmelse med EU’s
regler.
Gennemgang af Kommissionens betalingsanmodninger i 2015 for så vidt angår
momsbidraget og reguleringer for tidligere år
I tabel 4 er Kommissionens samlede anmodning om momsbidrag og UK-
kompensation i 2015 sammenholdt med EU’s ændringsbudget 06 2015.
Tabel 4. Betalingsanmodninger
sammenholdt med EU’s almindelige budget
Ændringsbudget
6 EU's
betalingsan-
2015
modninger 2015
DKK
DKK
Momsbidraget 2015
2.255.384.850
2.255.384.850
Reguleringer
momsbidraget
2005-2014
Sum
af
for
-
2.255.384.850
-59.225.826
2.196.159.023
Som det fremgår af tabel 4, så svarer Kommissionens betalingsanmodninger 2015
vedrørende momsbidraget til Danmarks bidrag ifølge ændringsbudget 06.
Intern Revision har kontrolleret Kommissionens opgørelse af regulering af
momsbidraget. Reguleringen af momsbidraget for 2014 på -59.225.826 er
foretaget med udgangspunkt i momsredegørelsen af juli 2015 vedrørende 2014.
Revisionen viser, at Kommissionen ved reguleringen har anvendt et
momsberegningsgrundlag på 692.410.456.508 kr. hvilket er i overensstemmelse
med momsberegningsgrundlaget ifølge momsredegørelsen 2014 udarbejdet af
Skatteministeriet. Kommissionen har anvendt den ensartede sats for det
pågældende år ved beregningen af reguleringens størrelse.
Reguleringen af de enkelte medlemsstaters momsbidrag er beregnet som
forskellen mellem det nu beregnede momsbidrag og det a conto bidrag, der er
betalt i 2014.
En samlet vurdering af Kommissionens betalingsanmodninger er, at EU-
kommissionens betalingsanmodninger er i overensstemmelse med EU’s
regler.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
17 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0018.png
Gennemgang af SKATs godkendelse af moms- og BNI-bidrag
Ligesom Kommissionens betalingsanmodninger omfatter momsbidrag, BNI-
bidrag, UK-kompensation mv., så omfatter SKATs godkendelsesbreve til
regnskabsdelen også både BNI-bidraget, momsbidraget og UK-kompensation mv.
I godkendelsesbrevene er det samlede bidrag til EU udspecificeret, så moms og
BNI-bidraget mv. kan opgøres særskilt. Momsbidraget, UK-kompensation og BNI-
bidraget mv. er i finansloven 2015 opført under 7.51.11.10 og 7.51.11.20.
Godkendelsesbrevene er sammenholdt med Kommissionens betalings-
anmodninger. Som det fremgår af nedenstående tabel, har SKAT godkendt
samtlige betalingsanmodninger fra Kommissionen i perioden 1. januar
31.
december 2015, hvilket vil sige, at der er godkendt samlede betalinger på i alt 17,7
mia. kr. til EU.
Tabel 5. Betalingsanmodninger sammenholdt med SKATs godkendelsesbreve
EU’s
betalings-
SKATs
anmodninger
godkendelsesbreve
DKK
DKK
BNI-bidraget for 2015 inkl.
refusioner og reguleringer
samt UK-bidrag
15.478.660.780
15.478.660.780
Moms-bidraget for 2015
inkl. reguleringer
2.196.159.023
2.196.159.023
Sum
17.674.819.803
17.674.819.803
I ovenstående beløb indgår ikke regulering i BNI-bidraget på -557.929.000 kr., som
er modregnet i forbindelse med afregningen for januar 2016. Udgifterne for 2015
er nedsat med reguleringen/tilgodehavendet, da reguleringen/tilgodehavendet er
opgjort i 2015 og fremgår af ændringsbudget 08.
Sammenholdelse af Danmarks Statistiks indberetning med Nationalregnskabet
Revisionen omfatter en undersøgelse af, om Danmarks Statistiks BNI-indberetning
for 2015 er i overensstemmelse med det på daværende tidspunkt senest
offentliggjorte nationalregnskab for 2014, der er juni-versionen af
nationalregnskabet, som offentliggøres i Statistiske Efterretninger.
Danmarks Statistiks BNI-indberetning er sendt til Kommissionen den 22.
september 2015. Intern Revision har sammenholdt oplysningerne i ovennævnte
Nationalregnskab med den endelige BNI-indberetning. Det kan herefter
konkluderes, at opgørelsen af BNI i Danmarks Statistiks BNI-indberetning er i
overensstemmelse med Danmarks BNI for 2014.
Forretningsgange i SKAT, Regnskab
–Skatter
og afgifter vedrørende SKATs
opgørelse, godkendelse og kontrol med betalingsanmodningernes indhold
Intern Revision har foretaget forretningsgangsundersøgelser med udgangspunkt i
regnskabsinstruksen og arbejds-/procesbeskrivelser i relation til SKATs opgørelse,
godkendelse
og
kontrol
med
indholdet
af
EU
Kommissionens
betalingsanmodninger.
Der skal ifølge regnskabsinstruksen foretages godkendelse af disponeringer, der
vedrører udgifter herunder moms- og BNI-bidrag
til EU’s egne indtægter. Ifølge
regnskabsinstruksen har funktionslederen/kontorchefen bemyndigelse til at
godkende alle disponeringer i afdelingen.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
18 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962717_0019.png
Der ses at være beskrevet funktionsadskillelse i forbindelse med opgørelse og
godkendelse af betalingsanmodningerne.
Der er foretaget stikprøvevis
gennemgang af de interne kontroller og forretningsgange vedrørende opgørelse
og godkendelse af betalingsanmodninger, og gennemgangen viste, at ansvaret er
afgrænset klart og betryggende, og at procedurerne overholdes.
Intern Revision har modtaget beskrivelse fra Regnskab
Skatter og afgifter
vedrørende den indholdsmæssige kontrol af betalingsanmodningerne fra
Kommissionen. Kontrollens formål er at sikre, at der er overensstemmelse imellem
det gældende EU-budget eller ændringsbudget og de anvendte beløb i
betalingsanmodningens beregninger. Kontrollen består af en løbende kontrol for
hver periode samt en årlig afstemning. Der er foretaget stikprøvevis gennemgang
af disse kontroller. IR´s gennemgang er, som det følger af ovenstående, således
dybere end SKATs kontrol. Det er på denne baggrund, at IR har foreslået
anbefalinger på dette punkt. Se nærmere i bilag 1.
Regnskabsmæssig registrering af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter
(moms- og BNI)
Intern Revision har foretaget undersøgelser af forretningsgangene med
udgangspunkt i regnskabsinstruksen og arbejds/procesbeskrivelser i relation til
SKATs bogføring/registrering af Danmarks moms- og BNI-bidrag til EU.
Registreringsfunktionen/bogholderifunktionen i SAP 38 kontoret foretager
bogføring af moms- og BNI-bidrag via SAP 38. Registreringen foretages i henhold
til anvisninger i konteringsvejledninger på baggrund af godkendelsesbreve sendt
fra
betalingsfunktionen
i
Regnskab
Skatter
og
afgifter.
Registreringsfunktionen/bogholderifunktionen kontrollerer, at regnskabsbilagene
er forsynet med krævet godkendelsespåtegning, og der foretages afstemning
mellem godkendelsesbreve og konteringsvejledningen pr. forretningsområde.
Sikring af korrekt bogføring vedrørende EU bidragene sker månedligt forud for den
månedsvise regnskabsaflæggelse. Intern Revision har påset, at kontrollen er
gennemført, samt at der er gennemført månedlig sandsynlighedskontrol.
Gennemgangen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Intern Revision har herudover foretaget stikprøvevis kontrol af registreringen og
bogføringen af moms- og BNI-bidrag. Substansrevisionen har til formål at påse,
om procedurerne overholdes. Det er kontrolleret:
-
at registreringerne af moms- og BNI-bidrag er foretaget på baggrund af
godkendte dokumenter/bilag
-
at de anviste beløb er bogført med påtegning af påtegningsberettigede
personer i bogholderiet
-
at bogføringen i SAP 38 er foretaget korrekt (nøjagtigt, fuldstændigt og
dokumenteret) og på et korrekt grundlag
-
at de bogførte beløb fremgår af SAP 38
-
at bidragene er optaget korrekt i Statsregnskabet.
Der er etableret funktionsadskillelse i henhold til forretningsgangsbeskrivelserne
for så vidt angår personmæssig adskillelse mellem den regnskabsmæssige
registrering og selve betalingen af moms- og BNI-bidrag, og det er konstateret, at
der er overensstemmelse mellem forretningsgangsbeskrivelser og de faktiske
forhold.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
19 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Ved revisionen er det efterprøvet, at der foreligger afstemninger mellem SAP 38
forretningsområde 5122 og 5123 til SKS-regnskabet, og at Regnskab
Skatter
og Afgifter foretager de relevante afstemninger tilfredsstillende.
Det er endvidere påset, at SAP38-regnskabet vedrørende de her omhandlede
poster er i overensstemmelse med Statsregnskabet § 7.51.11.
På baggrund af revisionen vurderes det, at SKAT har etableret procedurer, der
sikrer, at bogføring af Danmarks bidrag til EU’s egne indtægter kun sker på
grundlag af godkendte dokumenter, og at bogføringen er hurtig, nøjagtig,
fuldstændig,
ajour
og
dokumenteret.
Det
er
konstateret,
at
bogholderifunktionen/registreringsfunktionen er afgrænset klart og betryggende.
Afregning/udbetaling af moms- og BNI-bidrag til EU
Intern Revision har foretaget gennemgang af regnskabsinstruksen i relation til
frigivelse af udbetalinger af EU-bidragene. Der fremgår heraf, at gennemførelse af
udbetalinger forudsætter involvering af mindst to medarbejdere, så det sikres, at
funktionerne vedrørende registrering og betaling holdes adskilt. Medarbejdere, der
er autoriseret til registrering i de centrale systemer, må ikke frigive egne
ekspeditioner til udbetaling.
Gennemførelse af betalinger via betalingssystemerne skal, for at sikre
funktionsadskillelsen, foretages i overensstemmelse med den beskrevne
arbejdsgang i regnskabsinstruksen. Bemyndigelser til henholdsvis at oprette og
frigive betalingsforslag følger af systemadgangen hertil.
Det er i forbindelse med revisionen påset, at procedurerne overholdes for så vidt
angår personmæssig adskillelse, så en enkelt person ikke gennemfører både
tilrettelæggelse og frigivelse af en betaling.
Det er kontrolleret, at der er funktionsadskillelse mellem disponering, godkendelse,
frigivelse og registrering samt påset, at bilagene er forsynet med
godkendelsespåtegning som bekræftelse på, at de kan videregives til registrering
og betaling af hertil bemyndigede personer.
Der foretages som led i den månedsvise regnskabsafslutning kontrol af betalinger
i SAP 38 og i Danske Bank. Intern Revision har påset, at kontrol af betalinger i
SAP 38 og afstemning af bankkonti er foretaget vedrørende udbetalingerne af
moms- og BNI-bidrag.
Det er med hensyn til udbetaling af bidrag vedrørende moms og BNI ved
substansrevision kontrolleret, om procedurerne er blevet fulgt. Med henvisning
hertil er det Intern Revisions vurdering, at
bidragene er afregnet/betalt i overensstemmelse med de modtagne
opgørelser fra EU og EU’s regler
udbetalinger fremgår af kontoudtog fra SKATs konto i Danske Bank
betalingerne til EU’s konto i Danmarks Nationalbank er sket rettidigt.
På baggrund af revisionen vurderes det, at SKAT har etableret procedurer, der
sikrer, at udbetaling kun sker på grundlag af godkendte dokumenter, samt at alle
udbetalinger registreres og bogføres korrekt.
På grundlag af den udførte revision vurderes det endvidere, at der er etableret
procedurer, der sikrer, at betalingsformidlingen i relation til udbetalinger af
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
20 af 21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Danmarks moms- og BNI-bidrag til EU sker afgrænset, klart, betryggende og i
overensstemmelse med gældende regler.
Det er således Intern Revisions vurdering, at Danmarks bidrag til EU’s egne
indtægter (moms og BNI) for finansåret 2015 er afregnet i overensstemmelse
med de statslige regn-skabsregler og Rådets forordning 1150/2000, jf. Rådets
forordning 1553/89 samt Rådets afgørelse 436/07.
Revision af Danmarks bidrag til EU´s egne indtægter, moms og BNI
2015
21 af 21