Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962713_0001.png
3. juni 2016
J. nr. 15-1266594
Plannr. 115-200
Intern Revision
Rapport 2015
Direktørområdet Økonomi
Økonomistyring i SKAT
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher, Økonomi
Skatteministeriets Departement
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 23. april 2015, revideret
økonomistyringsprocessen i SKAT. Revisionen har overvejende omfattet SKATs
driftsstyring særligt de understøttende dashboards og
KPI’er.
Den udførte revision
er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 3. juni 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Susanne Eskildsen
Manager
Økonomistyring i SKAT
2 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen har været at gennemgå og vurdere økonomistyringspro-
cessen i SKAT. Revisionen har overvejende omfattet SKATs driftsstyring særligt
de understøttende dashboards og KPI’er.
Gennemgangen har primært omfattet 1.
halvår 2015, men vi har tillige gennemgået opsætning af dashboards og
KPI’er
som følge af SKATs versionsændring af dashboards. Versionsændringen er
implementeret med effekt fra august 2015.
Revisionen har i det væsentligste omfattet nedenstående punkter:
Gennemgang af overordnede styringsprincipper for relationen mellem de-
partement og styrelse fra Finansministeriet.
Gennemgang af de generelle økonomiske styringsprincipper i SKAT. Det
skal præciseres, at revisionen primært har omfattet driftsstyringen.
Gennemgang af dashboards med tilhørende KPI’er,
der er nøgleelementer
i driftsstyringen.
Gennemgang af principper for dataregistrering og
–styring
til grundlag for
KPI rapporteringen.
Gennemgang af SKATs generelle økonomiske ledelsesrapportering, her-
under KPI’er, transparens og interne sammenhænge.
Revisionen gennemføres som en del af årsregnskabsrevisionen for 2015
vedrørende Finanslovens paragraf 9.
2. Omfang
Revisionen er gennemført i perioden maj til august 2015 og har omfattet en
gennemgang af følgende områder:
Gennemgang af overordnede styringsprincipper for relationen mellem departe-
ment og styrelse fra Finansministeriet.
Gennemgang af de økonomiske styringsprincipper i SKAT særligt driftsstyring.
Gennemgang af dashboards, herunder
KPI’er.
Gennemgang af principper for dataregistrering og
–validering.
Stikprøvevis substanstest af aggregerede
KPI’er med tilhørende templates.
Overordnet gennemgang af ledelsesrapporteringen for Q1 2015 omfattende
forretningsområderne Indsats, Inddrivelse, Kundeservice, IT, Økonomi samt
HR. Endelig har gennemgangen omfattet den konsoliderede rapport for SKAT.
Derudover har vi har afholdt afklaringsmøde med SKAT i oktober 2015.
Økonomistyring i SKAT
3 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0004.png
Vi har tillige fulgt op på vores observationer frem til medio november 2015 med
henblik på at sikre observationernes fortsatte aktualitet. Endelig har vi på
foranledning af SKAT været til et afklaringsmøde primo december 2015 med
deltagelse af SKATs ledelse.
Revisionen er udført af Tina D. Jørgensen og Susanne Eskildsen i henhold til
gældende revisionsstandarder, herunder vejledninger fra Finansministeriet og
Moderniseringsstyrelsen.
Revisionen er udført ved interviews, gennemgang af foreliggende materiale samt
analytiske handlinger vedrørende principper for driftsstyring, herunder dashboards
og
KPI’er.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra Budget og Styring, Business
Intelligence samt controller fra Produktionsstyring I (koordinerende controller for
Økonomi og HR & Stab) og controller fra Produktionsstyring II (controller for
Indsats). Desuden har vi som gennemgående kontaktperson fra SKAT haft et
udbytterigt samarbejde med fungerende kontorchef Michael Svendsen, produk-
tionsstyring II.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der i væsentligt omfang er behov for ændringer i den
reviderede proces. Jævnfør rapportens formål og omfang har revisionen ikke om-
fattet hele processen for økonomistyring i SKAT, men har primært omfattet SKATs
driftsstyring med understøttende dashboards og
KPI’er.
SKATs årlige driftsbudget
udgør ca. 5 mia. kr.
Konklusionen baserer vi på følgende forhold:
Der findes ca. 250 kildesystemer, som leverer data til datawarehouse.
Kvalitetssikring og styring af data samt dataejerskab er ikke etableret. Der er
som følge heraf forøget risiko for, at datakvaliteten og rapporteringen i SKAT
er fejlbehæftet.
Dashboards har primært til formål at give direktører og underdirektører et over-
blik over den løbende produktion. SKAT er ansvarlig for opkrævning af told,
skatter og afgifter for omtrent 1.000 mia. kr. årligt. På dashboards er der
imidlertid ikke opstillet KPI’er, der understøtter løbende målinger på kritiske
forhold vedrørende indtægtsprocessen.
Hovedparten af de ca. 400 KPI’er i SKAT er reelt nøgletal, der udtrykker forhold
vedrørende forretningsområdernes og afdelingernes operationelle opgaver.
Fastsættelsen
af KPI’er sker
ikke med udgangspunkt i risikoafdækningen
(risikobillede for SKAT).
Økonomistyring i SKAT
4 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0005.png
De opsatte KPI’er omfatter både eksterne kerneprocesser samt de interne
støtteprocesser i SKAT, men er ikke vægtet. Eksempelvis har de interne
støtteprocesser (input fra koncernservice om oprettede sager og frister for
serviceboksen) lige så stor indflydelse som de eksterne kerneprocesser (kor-
rekthed årsopgørelser fysiske personer og ejendomsvurderinger) i forhold til
finanslovsmålet
”Tilfredshed”.
Processtyring i SKAT centrerer sig om de processer, der kaldes ydelses- og
”end-to-end” processer.
Vi har konstateret, at end-to-end processer (hovedpro-
cesserne) ikke er en integreret del af dashboards for forretningsområderne.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Prioritet 1
Høj risiko for
manglende
målopfyldelse
0
5
Prioritet 2
Middel risiko for
manglende
målopfyldelse
0
0
Prioritet 3
Lav risiko for
manglende
målopfyldelse
0
0
I
alt
0
5
Styringsrelation mellem
departement og styrelse
Økonomiske styrings-
principper i SKAT særligt
driftsstyring
Dashboards med til-
hørende
KPI’er
Dataregistrering og
validering
Substanstest af KPI’er
Overordnet ledelses-
rapportering
I alt
4
1
2
0
12
1
1
2
1
5
0
0
0
0
0
5
2
4
1
17
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har under vores revision efterspurgt mål- og resultatplanen for 2015 mellem
departementet og SKAT, men har ikke fået forelagt denne. Intern Revision har
derudover
konstateret, at ”Resultatlønskontrakt
for SKATs Direktion
2015”
først
er fremlagt den 11. november 2015. Observationen vedrørende den sene ind-
gåelse af resultatlønskontrakter er ikke medtaget i rapporten. Det er imidlertid
vores vurdering, at mål- og resultatplaner samt resultatlønskontrakter omfattende
et kalenderår bør være indgået ved årets begyndelse for at kunne anvendes som
et hensigtsmæssigt styringsredskab.
SKAT har oplyst, at en større omstillingsproces af de interne økonomiske styrings-
principper (styringsmodellen) er påbegyndt, og at der fortsat arbejdes intenst med
den videre udvikling af økonomistyringen. Der er igangsat en række strategiske
aktiviteter:
Evaluering af styringsmodellen
Udførelse af turnusanalyser samt
Udarbejdelse af strategiske målbilleder.
Økonomistyring i SKAT
5 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0006.png
Afledt af evalueringen af styringsmodellen i efteråret 2015 har SKAT etableret et
styringsprogram, der skal sikre implementering af anbefalingerne fra evalueringen.
SKAT har således på en række af Intern Revisions anbefalinger allerede i gangsat
konkrete aktiviteter. Som omtalt under afsnit 2: Omfang er revisionen gennemført
i perioden maj til august 2015.
SKAT har oplyst, at ovennævnte aktiviteter på en lang række områder vil imøde-
komme anbefalingerne i de enkelte observationer.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner i overvejende grad
vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
For en række af observationerne er det Intern Revisions vurdering, at de modtagne
handleplaner ikke i tilstrækkeligt omfang vil medvirke til en reduktion af de vur-
derede risici. Intern Revision har ud for disse observationer angivet supplerende
bemærkninger.
Økonomistyring i SKAT
6 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Sammenhæng
mellem risikoafdækning og design af KPI’er
(vedrører revisionsemne 2)
Der er risiko for, at koblingen mellem
risikodækning og design af de enkelte
KPI’er ikke er en integreret proces.
Der er risiko for, at der ikke er det for-
nødne kendskab til risk management i
SKAT, idet risikostyring ikke er indar-
bejdet som en del af styringsdokumen-
tet for SKAT(styringshåndbogen).
Vi anbefaler, at der etableres en tæt sammen-
hæng mellem risikoafdækning og design af de
enkelte KPI’er.
I forbindelse med identifikation af
de strategiske risici bør der foretages en skøns-
mæssig økonomisk kvantificering af de enkelte
strategiske risici (konsekvens) samt sandsynlig-
heden for risikoen.
Desuden anbefaler vi, at centrale dokumenter
vedrørende SKATs Risk Management indarbej-
des som en del af styringshåndbogen.
12.1
Vi har anvendt
dokumentet ”Risikostyring i
2015
SKAT”, der er udarbejdet i februar 2015.
Prio.
I dokumentet er blandt andet præciseret:
Ansvaret for både
risikostyringen og risiko-
1
ledelsen
Værktøjer,
som er til rådighed for at støtte
arbejdet.
Risici identificeres i forretningsområderne, og de
afrapporteres i forbindelse med måneds- og
kvartalsopfølgningen.
I SKAT har processen for opsætning af KPI’er
på dashboard overvejende bestået af en bottum
up tilgang. Vi har konstateret, at hovedparten af
de præsenterede KPI’er
på dashboard reelt er
nøgletal, der udtrykker forhold vedrørende den
enkelte afdelings operationelle opgaver.
Vi har tillige gennemgået SKATs styringshånd-
bog. Vi har konstateret, at ansvaret for både
risikostyringen og risikoledelsen, som beskrevet
i risikostyringsdokumentet, ikke er en integreret
del af styringshåndbogen.
Økonomistyring i SKAT
7 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0008.png
Nr.
Observationer
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at Deloitte i
august 2015 har igangsat en evaluering af risiko-
styringsmodellen. SKAT imødeser udfaldet af
Deloittes evaluering, før der tages initiativ til
yderligere aktiviteter.
Risici
Anbefalinger
Handleplan, Styringsprogrammet, Finn Danielsen
Løsningskataloget fra Evaluering af styringsmodellen, initiativ A9, samt udvikling af risikostyring i SKAT, B7
Der foreligger på nuværende tidspunkt et udkast til en risikostyringspolitik, der skal danne grundlag for den fremadrettede risikostyring i
SKAT. Løsningsforslaget B7 forventes implementeret i løbet af 2016 og 2017 (i andet kvartal 2017). Implementeringsplanen indeholder
følgende hovedpunkter:
SKAT udpeger en fuldtids risikopartner
Risikostyring starter som pilot i et forretningsområde
Nyt afsnit om risikostyring indarbejdes i styringshåndbogen
Den udarbejdede plan forventes fuldt ud implementeret ca. 12 måneder efter start
og forventes af have fuld effekt ca. 18 måneder efter
start.
Opstarten er sket 1. april.
Frist: 31.12.2016
SKAT vil desuden i sit arbejde med at udvikle KPI’er tage risikoafdækning med i sine overvejelser.
Økonomistyring i SKAT
8 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0009.png
2
Sammenhæng
mellem Finanslovsmål og KPI’er
(vedrører revisionsemne 2)
Manglende sammenhæng mellem fi-
nanslovsmålene og KPI’er indebærer
risiko for, at KPI’er ikke kan anvendes
som pejlemærker i forhold til de over-
ordnede mål på Finansloven.
Vi anbefaler, at der foretages en vurdering og
vægtning af de enkelte KPI’ers betydning for
fremdriften på finanslovsmålene (vurdering af
kerne- og støtteprocesser).
12.2
På Finansloven for finansåret 2015 er be-
2015
skrevet, at SKAT har 4 overordnede mål:
Prio.
1
1.
2.
3.
4.
Fastholde skattegabet
Nedbringe restancerne
Øge kundetilfredsheden
Mindske ressourceanvendelsen
I SKAT er der opstillet omtrent 400 KPI’er på
dashboards, der funktionsmæssigt er sat op til
at pege på / understøtte finanslovsmålene.
Ved ”mapningen” mellem KPI’er og Finans-
lovsmål på de enkelte dashboard foretages
der ingen vurdering
af, hvorvidt de 400 KPI’er
har lige stor indflydelse på udviklingen på Fi-
nanslovsmålene.
I mapningen indgår både de eksterne kunde-
processer samt de interne støtteprocesser.
Eksempelvis for så vidt angår finanslovsmålet
”Tilfredshed”,
hvor både
interne støttepro-
cesser i SKAT
(input fra Koncernservice om
oprettede sager og frister for serviceboksen)
har lige indflydelse som
eksterne kernepro-
cesser
(korrekthed årsopgørelser fysiske per-
soner og ejendomsvurderinger).
Økonomistyring i SKAT
9 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0010.png
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at der
løbende foretages en vurdering af de enkelte
KPI’ers betydning for fremdriften på finanslovs-
målene i tæt samarbejde med den enkelte for-
retningsenhed eller afdeling. Udfaldet heraf kan
eksempelvis afstedkomme, at dashboard for
den enkelte afdeling ændres markant i lighed
med afdelingen HR.
SKAT har supplerende meddelt, at de ikke
ønsker at foretage en vægtning af de enkelte
KPI’ers betydning for fremdriften på
finanslovs-
målene. Det er SKATs vurdering, at vægtninger
af
KPI’erne
af interne støtte- og eksterne kerne-
processer afstedkommer, at KPI opsætningen
på dashboards bliver for kompleks.
Intern Revisions kommentarer:
Det er fortsat Intern Revisions anbefaling, at der
bør foretages en vurdering og vægtning af de
enkelte KPI’ers betydning for fremdriften på
finanslovsmålene (vurdering af kerne- og støtte-
processer). Formålet er at sikre, at der er en
stærkere sammenhæng mellem de væsentligste
KPI’er
og finanslovsmålene. Dette vil tillige redu-
cere antallet
af KPI’er og fokusere samt forenkle
styringsprocessen.
Økonomistyring i SKAT
10 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0011.png
Handleplan Center for Økonomistyring og Finanslov, Jens Madsen
I dag er der en markering på de enkelte KPI’er i dashboardet af hvilket finanslovsmål,
de spiller op mod. Det er korrekt, at der for de interne
støttefunktioner er behov for en gennemgang af markeringen af finanslovsmålet.
SKAT vil desuden
i sit arbejde med at udvikle KPI’er have vurdering af de enkelte KPI’ers betydning for fremdriften på finanslovsmålene med
i
sine overvejelser.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Vi har konstateret, at SKAT anerkender, at der for de interne støttefunktioner er behov for en gennemgang af markeringen af finanslovsmålet.
Det må forstås således, at SKAT vil vurdere, hvilken indflydelse KPI’erne har på finanslovsmålene.
Vi tillægger det således stor værdi, at SKAT vil vurdere de
enkelte KPI’ers betydning i forhold til finanslovsmålene.
SKAT har ikke angivet en tidsfrist. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdatabase har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
11 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0012.png
3
Etablering
af KPI’er på indtægtssiden (hjemtagelse af provenu) via dashboards
(vedrører revisionsemne 2)
Vi anbefaler, at SKATs Direktion på det tilhørende
dashboard for SKAT
opstiller KPI’er, der relaterer
sig til indtægtsdannelsen (hjemtagelse af prove-
nu). Det kan eksempelvis være KPI’er, der illu-
strerer:
Realiserede indtægter opgjort på hovedposter
sammenholdt med forskudsopgørelserne.
Debitorerne aldersfordeling og udviklingen i
debitorerne.
12.3
SKAT er ansvarlig for opkrævning af told, skat-
Manglende etablering af KPI’er på ind-
2015
ter og afgifter og den tilhørende sagsbehandling tægtssiden på dashboards giver for-
i forhold til borgere og virksomheder. Der op-
Prio.
kræves årligt for omtrent 1000 mia. kr.
øget risiko for, at:
Formålet med dashboards er på en let og
overskuelig måde, at give direktører og under-
direktører overblik over deres løbende pro-
duktion. På dashboard for SKATs øverste
ledelse er der opstillet
8 KPI’er:
Ressourceforbrug (forbrugte lønomk.)
Forståelighed
Frister
Korrekthed
Budgetoverholdelse (i forhold til drifts-
budgettet)
Fremdrift, projekter
Omkostninger indbetalt
1000
kr.
Omkostninger inddrevet
1000
kr.
Der ikke er ledelsesmæssig be-
vågenhed på, om de forudsatte
indtægter hjemtages.
Der ikke iværksættes analytiske
handlinger rettidigt.
1
Vi anbefaler samtidig, at der, i de underliggende
linjeansvarliges direktører (forretningsområdeni-
veau) og afdelinger med et indtægtsansvar, bliver
indarbejdet KPI’er,
der understøtter indtægtsdan-
nelsen.
På dashboards er der imidlertid ikke opstillet
KPI’er, der understøtter løbende målinger på
kritiske forhold vedrørende indtægtsprocessen,
der udgør omtrent 1000 mia. kr. årligt, og som
er væsentlige dele i SKATs kerneproduktion.
Økonomistyring i SKAT
12 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0013.png
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at der er
igangsat en omfattende evaluering af SKATs
styringsmodel, der udføres af Deloitte. Evalu-
eringen omfatter også en overordnet gennem-
gang af de strategiske KPI’er. SKAT imødeser
udfaldet af evalueringen, før der tages initiativ
til andre aktiviteter.
SKAT er enige med Intern Revision, at der pt.
ikke er opsat KPI’er, der understøtter løbende
målinger af kritiske forhold vedrørende indtægts-
processen.
Handleplan, Styringsprogrammet, Finn Danielsen
Evaluering af styringsmodellen, initiativ B5. Løsningsforslaget er opdelt i flere faser, hvor den første fase er at implementere en
opfølgningsmodel i 2016 samt definere nøgletal, som kan anvendes som KPI’er.
Frist: 31.12.2016.
Økonomistyring i SKAT
13 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0014.png
4
End-to-end processtyring via dashboards (vedrører revisionsemne 2)
Manglende end-to-end processtyring
medfører risiko for, at der ikke er til-
strækkelig fokus på effektivitet, kvalitet
og kundeorientering. Desuden er der
risiko for, at væsentlige styringspro-
cesser
ikke er understøttet med KPI’er.
Afledt er der risiko for suboptimering,
idet der via dashboards ikke er indbyg-
get struktur eller incitamenter for at
styre efter hovedprocesser (end-to-end
processtyring)
Vi anbefaler, at SKAT opstiller KPI’er, der under-
støtter kerneleverancerne for de enkelte delpro-
cesser
(KPI’er for den samlede processtyring).
12.4
I SKAT har processen for opsætning af KPI’er
2015
på dashboards overvejende bestået af en bot-
tum up tilgang. Mange af de præsenterede
Prio.
KPI’er på
dashboards er reelt nøgletal, der ud-
trykker forhold vedrørende den enkelte afde-
1
lings operationelle opgaver.
Vi har konstateret, at der ultimo 1. halvår 2015
er indarbejdet et afsnit i styringshåndbogen om
processtyring (kapitel 7). I dette er omtalt, at
processtyring har til formål at designe, imple-
mentere, evaluere og forbedre processerne og
dermed organisationens performance.
Processtyring i SKAT centrerer sig om de pro-
cesser, der kaldes ydelses-
og ”end-to-end
processer”. En ydelsesproces
er en kæde af
aktiviteter, der fører frem til en ydelse. End-to-
end processer omfatter typisk flere ydelses-
processer.
Vi har konstateret, at processtyring i SKAT
ikke er en integreret del af KPI’er på dash-
board i forhold til opstilling af end-to-end pro-
cesansvar.
SKAT har meddelt Intern Revision, at der som
led i projektet God ProcesStyring (GPS) ar-
bejdes med beskrivelser af de tværgående pro-
cesser (end-to-end processtyring). Det er pt.
Økonomistyring i SKAT
14 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0015.png
ikke afklaret, hvorledes og hvorvidt opfølgning
samt styring af de tværgående processer
skal indarbejdes i dashboards. Der afventes udfaldet af det idere
arbejde i projektet God ProcesStyring (GPS).
Handleplan
Center for Implementeringsstøtte, Majken Elbrandt & Controlling
Indsats & Inddrivelse, Michael K. Svendsen
Opstilling af KPI’er for de tværgående processer er en kompleks opgave, da det blandt omfatter at aggregere KPI’er for de enkelte
processer
på tværs af forretningsområder.
SKAT vil i sit arbejde med at udvikle KPI’er have behovet for at opstille KPI’er, der understøtter
kerneleverancerne for de enkelte delprocesser
med i sine overvejelser.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Forudsætningen for
at kunne opstille KPI’er, der understøtter end-to-end
processtyring, er et deltaljeret kendskab til virksomhedens kerne-
og støtteprocesser. På baggrund af handlingsplanen er det ikke gennemsigtigt, hvorvidt løsningsforslaget også vil omfatte opstilling af
KPI’er,
der relaterer sig til end-to-end processtyring via dashboards. (Vi har dog bemærket, at SKAT andetsteds i handleplanerne har beskrevet, at
der er igangsat et initiativ C06, der omfatter screening for
manglende tværgående KPI’er.
Initiativ C06 er beskrevet i SKATs handlingsplan ¨
under observation nummer 6).
SKAT har ikke angivet en tidsfrist. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdatabase har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
(Tidsfristen er således i overensstemmelse med initiativ C06, der er beskrevet under observation nummer 6).
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
15 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0016.png
Nr.
5
Observationer
Risici
Anbefalinger
Aktivitetsbaseret budgettering (vedrører revisionsemne 2)
Der er risiko for, at manglende aktivi-
tetsbaseret budgettering medfører util-
strækkeligt fokus på omkostningerne
for at producere ydelserne samt afledt
forbedringspotentialet for besparelser.
Vi anbefaler, at SKAT fortsætter det igangsatte
arbejde med aktivitetsbaseret budgetlægning på
afdelingsniveau.
12.5
Fordelingen af driftsrammen sker ud på forret-
2015
ningsområder og afdelinger med udgangs-
punkt i tidligere års faktiske forbrug korrigeret
Prio.
for effektiviseringer, besparelser og nye tiltag.
1
Der tildeles rammer for løn og øvrig drift, her-
under renter, afskrivninger og låneramme.
Derudover fastsættes rammer for forandrings-
projekter. Rammerne skal fordeles ud på ydel-
ser. På løndelen forventes det at ske fra januar
2015.
Rammerne tager således udgangspunkt
i ram-
mebevillinger og ikke afsæt i de mængder,
som afdelingen forventes at producere.
Vi har fået oplyst, at der i SKAT er udvalgt tre
afdelinger under forretningsområdet Kundeser-
vice, hvor der er påbegyndt arbejdet med akti-
vitetsbaseret budgettering.
Vi har desuden fået oplyst, at SKAT er i gang
med at beskrive og udvikle de enkelte afde-
lingers KPI’er, der vedrører opgørelsen af en-
hedsomkostninger.
Økonomistyring i SKAT
16 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0017.png
Nr.
Observationer
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at der er
behov for at foretage en overordnet prioritering
af de mange initiativer, der er foreslået af
Deloitte, Rigsrevisionen og Intern Revision med
henblik på at vurdere, hvorvidt der arbejdes
videre med Aktivitetsbaseret Budgettering.
Risici
Anbefalinger
Handleplan, Styringsprogrammet, Finn Danielsen & Controlling
Indsats & Inddrivelse, Michael K. Svendsen
Styringsprogrammet indeholder en række initiativer, som understøtter det videre arbejde med aktivitetsbaseret budgettering. Initiativerne
arbejder i flere spor, herunder rammevilkår, værktøjer og adfærd. Initiativerne udvikles i styringsprogrammet og forankres i
controllerkontorerne.
Rammevilkår
A02
Controllerroller
Initiativet skal sikre et klart billede af controllerens rolle, herunder forventninger til kompetencer inden for aktivitetsbaseret budgettering.
Initiativet er gennemført.
Værktøjer
B01
Budgetværktøj
Initiativet skal levere et budgetsystem, som kan understøtte de krav og forventninger, der er i forhold til proces, datakvalitet, proceseffektivitet
mv. Initiativet er planlagt gennemført og forankret i 3. kvartal 2016.
C13
Fælles niveauer for ramme-/budgetforudsætninger
Initiativet skal bidrage til en standardisering af budgetlægningen for at sikre en ensartet praksis. Initiativet forventes at køre sammen med B01.
Adfærd
Økonomistyring i SKAT
17 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0018.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
C04
Monitorering af controlleres kompetencer
Initiativet skal bidrage til, at controllerne har de nødvendige kompetencer til at udfylde rollen samt imødekomme de behov, som forretningen
har til controllerfunktionen, herunder tilgange og brugen af aktivitetsbaseret budgettering. Initiativet forventes at være gennemført og forankret
senest i 1. kvartal 2017.
C10
Opfølgning på styringsforståelse hos direktører mv.
Initiativet skal bidrage til en bedre sammenhæng mellem de værktøjer, som stilles til rådighed, og forretningens anvendelse af aktivitetsbaseret
budgettering. Initiativet forventes at være gennemført og forankret senest i 1. kvartal 2017.
D03
Pilotprojekt for brug af aktivitetsbudgetter
Initiativet skal understøtte den videre udrulning af aktivitetsbudgetter i forretningen ved at vise de styringsmæssige fordele ved at arbejde med
aktivitetsbudgetter. Initiativet er ikke planlagt endnu, men der er planlagt opstart på modningsfasen i januar 2017
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.03.2017,
således at der er overensstemmelse mellem tidsfrist og opfølgning på aktivitet-
erne C04 og C10.
Frist: 31.03.2017
Økonomistyring i SKAT
18 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0019.png
Nr.
6
Observationer
Risici
Anbefalinger
Proces for etablering af KPI’er (vedrører revisionsemne 3)
Den manglende individuelle vægtning
af KPI’erne medfører
risiko for, at
SKATs overordnede strategi ikke
understøttes i fornødent omfang.
KPI’erne
kan ikke bruges som forud-
sat, idet der for nogle af de præsente-
rede KPI’er
ikke er opstillet resultat-
krav. Sammenholdelse af udviklingen i
KPI’er og resultatkrav skal således ind-
hentes via andre platforme, hvorved
betydningen af dashboard som dyna-
misk ledelsesrapport marginaliseres.
Vi anbefaler, at SKAT foretager en overordnet
gennemgang af den samlede KPI portefølje. For-
målet er at vurdere, hvorvidt der findes KPI’er,
som ikke har betydning for opfyldelse af SKATs
overordnede strategi.
Desuden anbefaler vi, at der til de enkelte KPI’er
på dashboards er fastsat såvel resultatmål som
realiserede værdier. Alternativt kan vælges, at
KPI’er uden fastsat resultatmål ikke er et nøgletal
på dashboard.
13.1
Ifølge styringshåndbogen for SKAT skal dash-
2015
boards bruges som en dynamisk ledelsesrap-
port, der giver indsigt i:
Prio.
1
Enhedens faktiske forbrug
Enhedsomkostninger og
KPI værdier.
I SKAT er der omtrent 400 KPI’er, der i ud-
gangspunktet er opsat på baggrund af work-
shops i de enkelte afdelinger startende nede-
fra og op. Vi har konstateret, at der er en stor
spændvidde i definitionen af KPI’er i SKAT af-
hængigt af det organisatoriske tilhørshold.
Mange
af de 400 KPI’er er således reelt nøgle-
tal, der udtrykker forhold vedrørende operati-
onelle opgaver.
Vi har desuden konstateret, at der for nogle af
de opstillede KPI’er ikke er opstillet resultat-
mål, og at den styringsmæssige anvendelig-
hed af KPI’erne dermed er begrænset. SKAT
har oplyst, at det er et bevidst ledelsesmæs-
sigt fravalg. Endelig har vi konstateret, at der
ikke er gennemført en individuel vægtning af
den enkelte KPI i forhold til SKATs overordne-
de strategi.
Økonomistyring i SKAT
19 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0020.png
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at der
løbende foretages en overordnet gennemgang
og vurdering af den samlede KPI portefølje.
Denne vurdering foretages i tæt samarbejde
med den enkelte forretningsenhed eller afdeling.
SKAT har desuden meddelt Intern Revision, at
det fortsat er et bevidst ledelsesmæssigt fravalg,
at der til flere af KPI’erne ikke er fastsat resultat-
mål, idet KPI’erne afspejler retssikkerheds-
mæssige forhold.
Handleplan Styringsprogrammet, Finn Danielsen & Controlling
Indsats & Inddrivelse, Michael K. Svendsen
Styringsprogrammet indeholder initiativer, som understøtter etablering af KPI og fastsættelse af resultatkrav. Initiativerne er ikke designet til at
imødegå anbefalingerne fra Intern Revision, men har til formål at styrke den konkrete brug af KPI’erne i den løbende styring.
Initiativerne
udvikles i styringsprogrammet og forankres i controllingkontorerne.
Formulering af KPI
C05
Kortlægning
af problematiske KPI’er
Initiativet skal sikre, at alle KPI’er på afdelingsniveau er dækkende og styringsrelevante. Initiativet forventes gennemført
og forankret i 4.
kvartal 2016.
C06
– Screening for manglende tværgående KPI’er
Initiativet skal sikre,
at der er KPI’er, som understøtter det tværgående fokus i afdelinger og forretningsområder. Initiativet forventes
gennemført og forankret i 4. kvartal i 2016.
Fastsættelse af resultatkrav
C07
Indstillinger om rammeændringer og resultatkrav
Økonomistyring i SKAT
20 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0021.png
Initiativet skal bidrage til, at der er sammenhæng mellem rammer og resultatkrav. Initiativet forventes gennemført og forankret i 3. kvartal 2016.
C08
Resultatkrav skal være differentieret
hvis relevant
Initiativet skal sikre, at kravene er specifikke i forhold til de perioder, som de vedrører. Initiativet forventes gennemført og forankret i 3. kvartal
2016.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016,
således at der er overensstemmelse mellem tidsfrist og opfølgning på akti-
viteterne C05 og C06.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
21 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0022.png
Nr.
7
Observationer
Risici
Anbefalinger
Ledelsesmæssigt styringsgrundlag/-redskab vedrørende kritiske forhold på dashboards (vedrører revisionsemne 3)
Det manglende ledelsesmæssige sty-
ringsgrundlag/-redskab over kritiske
forhold medfører risiko for, at dash-
boards ikke understøtter den væsent-
lige styring.
Vi anbefaler, at dashboards bør være et ledelses-
mæssigt styringsgrundlag/-redskab i forhold til
præsentationen af kritiske forhold i SKAT.
13.2
Den enkelte afdelings KPI’er bliver visuelt und-
2015
erstøttet på et såkaldt dashboard. På dash-
board for SKATs øverste ledelse er der opstil-
Prio.
let 8 KPI’er.
1
I funktionaliteterne:
Overordnet KPI Status for: SKAT samt
Alarmer fordelt på målsætninger for: SKAT
er det via en supplerende rulletekst muligt at få
en bruttoliste over henholdsvis røde, gule og
grønne KPI’er.
For den øverste ledelse tilveje-
bringer rulleteksten ingen information om de
kritiske forhold idet:
1.
Rulleteksten er udelukkende i overskrifts-
form og har intet substantielt indhold.
Eksempelvis er der i overskriftsform infor-
mation om 52
røde KPI’er for SKAT for juli
2015.
2.
Den er ikke ”ledelsesmæssigt” tilpasset, så-
ledes at der er en præsentation af de kriti-
ske forhold.
Dette skal ses i sammenhæng
med, at der ikke er opsat en individuel vægt-
ning af de 400 KPI’er i SKAT.
Økonomistyring i SKAT
22 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0023.png
SKAT har supplerende oplyst, at der i den
skriftlige ledelsesrapportering til Direktionen er
foretaget
en ”ledelsesmæssig” tilpasning, så-
ledes at ledelsesrapporteringen indeholder en
beskrivelse af de kritiske KPI’er. Det er
forret-
ningsområdet Økonomi, der vurderer, hvilke
KPI’er der er kritiske i forhold til SKATs per-
formance, og som derfor indgår i den skriftlige
ledelsesrapportering.
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at dash-
boards ikke kan stå alene som ledelsesmæs-
sigt styringsgrundlag/-redskab i forhold til præ-
sentation af kritiske forhold i SKAT. Den måned-
lige skriftlige ledelsesrapport understøtter pro-
cessen som ledelsesmæssigt styringsgrundlag.
SKAT har supplerende oplyst, at der i den
skriftlige ledelsesrapportering til Direktionen er
foretaget en ”ledelsesmæssig” tilpasning,
så-
ledes at ledelsesrapporteringen indeholder en
beskrivelse af de kritiske
KPI’er.
Det er forret-
ningsområdet Økonomi, der vurderer, hvilke
KPI’er der er kritiske i forhold til SKATs perfor-
mance, og som derfor indgår i den skriftlige
ledelsesrapportering.
Økonomistyring i SKAT
23 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0024.png
Handleplan
Dashboardet skal danne udgangspunkt for dialogen mellem underdirektøren og forretningsdirektøren og mellem forretningsdirektøren og
direktøren i SKAT. I dashboardet fremgår, hvilke resultatkrav, der er røde, gule og grønne.
Hver direktør har ansvaret for at påpege kritiske områder i forretningsområdet og handlinger som skal få opgaven på ret spor. På SKAT-niveau
(i direktionen) er det således ikke hensigten, at de alle skal forholde sig til alle de røde KPI’er.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Intern Revision skal supplerende bemærke, at nytteværdien af dashboards er afhængig af
SKATs evne til at identificere de KPI’er, som har
den største indflydelse på målopfyldelsen.
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Desuden har SKAT ikke angivet en ansvarlig organisatorisk enhed. Af hensyn til den fælles opfølgning mellem SKAT og Intern Revision har vi
angivet
direktørområdet Økonomi som ansvarlig enhed.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
24 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0025.png
Nr.
8
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionaliteter og data i præsentationen på dashboards (vedrører revisionsemne 3)
Manglende funktionaliteter og data
medfører risiko for, at dashboard ikke
kan bruges som en dynamisk ledelses-
rapport.
Vi anbefaler, at dashboards udbygges med funk-
tionaliteter, således at det kan anvendes som en
dynamisk ledelsesrapport.
Det skal blandt andet være muligt:
At foretage opfølgning på rammeoverholdelse i
forhold til gældende version af rammen
At foretage opfølgning på det faktiske forbrug i
forhold til den godkendte ramme (lønomkost-
ninger samt øvrig drift).
At foretage opfølgning på enhedsomkost-
ninger.
13.3
Ifølge styringshåndbogen skal et dashboard
2015
bruges som en dynamisk ledelsesrapport, der
giver indsigt i:
Prio.
1
1. Enhedens faktiske forbrug
2. Enhedsomkostninger og
3. KPI værdier.
På de enkelte afdelingers dashboards er der
blandt andet KPI’er for budgetoverholdelse
samt ressourceforbrug.
Overholdelse af rammen måles i forhold til det
resultatkrav, der indgås i efteråret i forbindelse
med det kommende års budgetforhandlinger. Vi
har konstateret, at det via dashboard ikke er
muligt at følge op på rammeversioner som følge
af ændringer i rammerne (besparelser etc.).
Desuden har vi konstateret, at dashboard i for-
hold til KPI’en ”Ressourceforbrug”
ikke inde-
holder data og funktionalitet om
ressource-
forbrug i forhold til rammen.
Vi har fået oplyst, at
det er et bevidst ledelsesmæssigt fravalg.
Yderligere har vi konstateret, at arbejdet med
udvikling af KPI’erne ”Enhedsomkostning”
fort-
sat pågår. SKAT har supplerende oplyst, at den
økonomiske opfølgning på de gældende
Økonomistyring i SKAT
25 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0026.png
økonomiske rammer foretages i den skriftlige
ledelsesrapportering.
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at dash-
boards ikke kan stå alene som ledelsesmæssigt
styringsgrundlag/-redskab i forhold til præsen-
tation af kritiske forhold i SKAT. Den månedlige
skriftlige ledelsesrapport understøtter processen
som ledelsesmæssigt styringsgrundlag.
Intern Revisions supplerende kommentarer:
Det er Intern Revisions vurdering, at væsentlige
trender og udsving bør være afspejlet på dash-
boards for at kunne anvende dashboards som
en dynamisk ledelsesrapport jævnfør formålet
med dashboards. Dertil kommer, at SKATs må-
nedlige ledelsesrapport i udgangspunktet rap-
porteres medio den efterfølgende måned,
hvilket forøger behovet for den løbende an-
vendelse af dashboards.
Handleplan
Valget af oplysninger i dashboard er truffet på baggrund af en afvejning af antallet af informationer og af overskuelighed.
Oplysningerne vedr. rammeoverholdelse er en del af de skriftlige ledelsesrapporter
hvor det ligeledes er muligt at skrive bemærkninger til
overholdelsen. Helt overordnet har det ikke været hensigten, at ledelsesinformationen alene skulle bestå af dashboards.
Økonomistyring i SKAT
26 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0027.png
Et dashboard bør give hurtig og grafisk adgang til meget overordnet styringsinfo, mens en ledelsesrapport kan indeholde betydelig flere
oplysninger, herunder korrigerende handlinger.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Vi har noteret os, at dashboard og ledelsesrapportering skal betragtes som ét samlet hele.
SKAT har ikke angivet en tidsfrist. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdatabase har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Desuden har SKAT ikke angivet en ansvarlig organisatorisk enhed. Af hensyn til den fælles opfølgning mellem SKAT og Intern Revision i
Revisionsdatabasen har vi angivet
direktørområdet Økonomi som ansvarlig enhed.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
27 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0028.png
Nr.
9
Observationer
Risici
Anbefalinger
Ejerskab af KPI’er og anvendelse i den operationelle daglige drift (IT)
(vedrører revisionsemne 3)
Der er risiko for, at forretningsområdet
IT ikke tager det styringsmæssige ejer-
skab for de definerede KPI’er, idet for-
retningsområdet (med underliggende
afdelinger) ikke har været involveret og
haft medbestemmelse i processen
med opstilling af KPI’er.
Der er tillige risiko for, at alle relevante
forhold ikke er medtaget i opsætning af
KPI’er for IT, idet forretningsområdet
IT ikke har været involveret.
Vi anbefaler, at det enkelte forretningsområde
(med underliggende afdelinger) er involveret i
processen med opstilling af KPI’er for at sikre
medejerskab.
13.4
Vi har fået oplyst, at processen for opstilling af
2015
KPI’er i den enkelte afdeling i SKAT har været
faciliteret af Deloitte i workshops med repræ-
Prio.
sentanter for ledelse og medarbejdere fra den
enkelte afdeling. Vi har supplerende fået op-
1
lyst, at denne tilgang er valgt for at sikre invol-
vering og medbestemmelse i den enkelte afde-
ling i SKAT.
Vi har desuden fået oplyst, at
KPI’erne for for-
retningsområdet IT
er defineret af departe-
mentet uden involvering af forretningsområdet
IT i SKAT. Flere af KPI’erne omfattende forret-
ningsområdet IT samt underliggende afde-
linger (Udvikling og Drift) er fortsat under vid-
ereudvikling.
SKAT har efterfølgende oplyst, at der pågår i
IT et arbejde, som understøttes af afdelingen
Økonomi og Virksomhedsstyring, med at til-
passe
KPI’erne, så de afspejler styringsbe-
hovet i IT. Arbejdet er afhængigt af og afven-
ter, at der sker en udarbejdelse-/opbygning af
nye universer i DW (Remedy sagsstyring samt
tilgængelighed på IT-systemer). Intern Revisi-
ons anbefaling er således allerede ved at blive
implementeret.
Økonomistyring i SKAT
28 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0029.png
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT orienterede Intern Revision om de for-
skelligartede aktiviteter, der havde været i gang-
sat i Forretningsområdet Økonomi i forbindelse
med opsætning af dashboards.
Intern Revision fastholdt, at observationen fort-
sat udelukkende har relevans for forretnings-
området IT.
Handleplan– IT Jura og Leverandørstyring, Lone Munch Thorsen
SKAT er enig i anbefalingen.
SKAT er allerede i gang med initiativer, som håndterer anbefalingen.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Intern Revision har bemærket, at SKAT er enig i anbefalingen, og at SKAT har påbegyndt initiativer, der skal imødekomme anbefalingen.
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
29 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0030.png
Nr.
10
Observationer
Risici
Anbefalinger
Entydig ansvarsplacering for dataejerskab (vedrører revisionsemne 4)
Manglende entydig ansvarsplacering
for dataejerskab medfører, at rapporte-
ringen kan være fejlbehæftet, idet der
ikke udføres systematiske kontroller af
validitet af data.
Vi anbefaler, at der udarbejdes en opgave- og
ansvarsplacering for dataejerskab. Opgave- og
ansvarsplaceringen bør indeholde en model for,
hvordan SKAT overvåger og løbende måler på
datakvalitet.
14.1
I styringshåndbogen er beskrevet, at - for at
2015
styringsmodellen kan have maksimal effekt -
kræves der blandt andet et løbende fokus på
Prio.
et komplet datagrundlag med høj kvalitet.
1
Vi har konstateret, at der i SKATs styringsmo-
del ikke findes en beskrivelse vedrørende sty-
ring eller ansvarsplacering af data.
Vi har tilsvarende gennemgået opgave- og
ansvarsfordeling for SKAT og konstateret, at
der ikke findes en beskrivelse af principper for
og styring af dataejerskab.
Vi har således konstateret, at dataejerskabet
ikke er beskrevet, men SKAT har oplyst, at
ansvaret for data er placeret gennem forret-
ningsprocesserne.
SKAT har generelt og supplerende oplyst, at
der som led i projektet God ProcesStyring
(GPS) arbejdes med beskrivelser af det gene-
relle procesejerskab i SKAT, herunder proces-
sen for dataejerskab.
Økonomistyring i SKAT
30 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0031.png
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at der er
igangsat en turnusanalyse i SKAT, der blandt
andet omfatter ansvarsplaceringen for data-
ejerskab.
Handleplan
Teknologi, Data og Sikkerhed, Rasmus Holm Madsen
Forholdet blev påpeget i Turnusanalysen af BI og Analyse, der blev endelig godkendt i SKAT’s direktion
i maj 2015.
På baggrund af Turnusanalysen blev der indstillet to projekter til direktionen, ”Implementering af måling af datakvalitet” og ”Model for ejerskab
og ansvar for data”, den 16-09-2015.
Ifølge indstillingerne skal projekterne fokusere på de første dataområder og være afsluttet henholdsvis d. 01-02-2017 og d. 01-03-2017.
Derefter vil der kunne arbejdes videre med flere dataområder.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.03.2017,
således at der er overensstemmelse mellem tidsfrist og afslutning på projekterne.
Frist: 31.03.2017
Økonomistyring i SKAT
31 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0032.png
Nr.
11
Observationer
Risici
Anbefalinger
Konsolidering af KPI på dashboard på SKATs øverste ledelsesniveau (vedrører revisionsemne 5)
Ufuldstændig konsolidering af KPI’en
indebærer risiko for, at der ikke er den
fornødne ledelsesmæssige bevågen-
hed på væsentlige forhold.
Der er risiko for, at det øverste ledel-
sesniveau i SKAT ikke kan udføre de
fornødne ledelsesmæssige handlinger,
idet KPI ”fremdrift projekter” ikke om-
fatter væsentlige forhold (røde foran-
dringsprojekter).
Vi anbefaler, at der er en velbeskrevet sammen-
hæng mellem definitionen af KPI’en, og de forhold
som KPI’en er opsat til at illustrere på dashboard.
Vi anbefaler desuden, at definitionen og opsæt-
ningen af KPI’er medtager de strategiske foran-
dringsprojekter, der er problematiske (røde foran-
dringsprojekter).
15.1
Vi har foretaget en kvalitativ gennemgang af
2015
udvalgte KPI’er,
eksempelvis
KPI’en ”Frem-
drift, projekter”.
På dashboard for
SKAT er
Prio.
KPI’en defineret som ”Andelen
af igangvær-
ende forandringsprojekter hvor projektstatus er
1
grøn eller gul”. Vi kan konstatere, at måling-
erne på KPI ”fremdrift projekter” for SKAT er
eksklusive forandringsprojekter, hvor projekt-
status er rød.
Vi har samtidig konstateret, at der er indbygget
interne forståelsesmæssige sammenhænge i
forhold til de bagvedliggende målemetoder. Ek-
sempelvis for
KPI’en ”Fremdrift
projekter” for
SKAT, hvor fremdrift på KPI’en måles på basis
af resultaterne fra forretningsområdet Økonomi,
mens der ikke indgår målinger fra forretnings-
området IT.
Det er imidlertid ikke muligt, på baggrund af
definitionen
af KPI’en ”fremdrift projekter” for
SKAT, at konkludere, at målinger fra forret-
ningsområdet IT ikke indgår. For den øverste
ledelse i SKAT er det ikke muligt at slutte den
konklusion ved præsentationen på dashboard.
SKAT har efterfølgende
oplyst, at KPI’en
”fremdrift på projekter” ikke følger den ”nor-
male” aggregering.
Økonomistyring i SKAT
32 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0033.png
Intern Revision kan fortsat konstatere, at der
på dashboards ikke er transparens i forbind-
else med konsolidering af KPI’en ”Fremdrift,
projekter” fra forretningsområdeniveau til direk-
tionsniveau.
I kvartalsrapporteringen for SKAT for 1. kvartal
2015 er den strategiske forretningsrisiko
”Manglende
fremdrift i UCC-projektet”
katego-
riseret rød (stor sandsynlighed og meget alvor-
lig konsekvens). Det er bemærkelsesværdigt,
at KPI’en ”fremdrift projekter” på dashboard ik-
ke medtager de røde forandringsprojekter,
som forretningen kategoriserer som strate-
giske.
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at opgørel-
sesmetoden for KPI’en
”fremdrift i projekter”
efterfølgende er blevet ændret med effekt i dash-
board fra den 22. september 2015, således at
KPI’en medtager alle projekter i SKATs for-
andringsportefølje, uanset om der er tale om
IT-udviklingsprojekter og uanset hvilken fase,
projektet befinder sig i.
Intern Revisions kommentarer:
Intern Revision kan efterfølgende konstatere, at
der ikke er fuldstændig transparens mellem
defi-
nitionen
af KPI’en
”fremdrift i projekter” for
SKAT og definitionen af KPI’en
”fremdrift i pro-
jekter” for Økonomi.
Økonomistyring i SKAT
33 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0034.png
Handleplan
SKAT er opmærksom på, at beskrivelsen af KPI’en i Dashboard ikke er enslydende, men har primært haft fokus på
at sikre, at indholdet er ens
og korrekt.
Som anført er indholdet blevet ændret med virkning den 22. september 2015, hvorved den påpegede risiko ses væsentlig reduceret. SKAT er
enig i, at definitionerne skal være retvisende og dækkende for at opfylde deres formål. Det er dog SKATs opfattelse, at den manglende
ensartethed i beskrivelsen ikke modsvarer den fastsatte prioritering, når det tages højde for, at indholdet i KPI’en er ændret.
SKAT vil sikre, at definitionerne er retvisende og dækkende i forhold til indholdet.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Desuden har SKAT ikke angivet en ansvarlig organisatorisk enhed. Af hensyn til den fælles opfølgning mellem SKAT og Intern Revision har vi
angivet
direktørområdet Økonomi som ansvarlig enhed.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
34 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0035.png
Nr.
12
Observationer
Risici
Anbefalinger
Konsolidering i KPI ”Fremdrift projekter” for forretningsområder (vedrører revisionsemne 5)
Der er konstateret usikkerhed i konso-
lidering af KPI ”Fremdrift i projekter”.
Det skyldes, at opgørelsen af KPI på
forretningsområde ikke er opgjort ens-
artet mellem forretningsområde og
underliggende afdelinger.
Det er Intern Revisions vurdering, at
forretningsområdets afdelinger således
vanskeligt kan anvende deres KPI som
et styringsgrundlag, idet opsætningen
af et nøgletal ikke inkluderer alle for-
hold. I henhold til styringshåndbogen
er formålet med dashboards på en let
og overskuelig måde at give direktører
og underdirektører i SKAT overblik
over deres løbende produktion.
Vi anbefaler, at der er transparens ved konsolide-
ringen af
KPI’er, således at det klart fremgår,
hvorledes konsolideringen er foretaget.
15.2
Med henblik på at efterprøve principper for
2015
konsolidering af KPI på forretningsområde
niveau har vi udvalgt to tilfældige forretnings-
Prio.
områder og én KPI. Vi har udvalgt forretnings-
1
områderne Kundeservice samt IT og den tvær-
gående KPI ”Fremdrift i projekter”.
Vi har konstateret, at opgørelsen af KPI mel-
lem forretningsområde og underliggende afde-
linger ikke er ensartet.
For så vidt angår forretningsområdet IT er
KPI’en defineret som ”Andel
af projekter gen-
udbud (IT drift) samt projektgennemførsel (Ud-
vikling og Projekter) som overholder planerne”.
Der er således 2 bidragsydere til udviklingen i
KPI’en:
Afdelingen IT
Udvikling
Afdelingen IT
Drift
For så vidt angår resultaterne for 2. kvartal 2015
er de oplistet i nedenstående:
Forretningsenhed IT: 86,7
IT- Udvikling:
IT- Drift:
86,4
60
Økonomistyring i SKAT
35 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0036.png
Vi har samtidig fået oplyst, at der ikke er ind-
bygget en vægtning i de enkelte KPI nøgletal.
For så vidt angår forretningsområdet Kunde-
service
er KPI’en defineret som ”Andelen
af
forandringsprojekter med grøn og gul farve i
projektstatus”.
Vi har konstateret, at der er 1 bidragsyder; afde-
lingen Udvikling, til at måle fremdriften på
KPI’en. For afdelingen Udvikling er KPI ”frem-
drift i projekter” defineret som ”Andelen af
forandringsprojekter med grøn og gul farve i
projektstatus”.
Definitionen for KPI’en er således identisk
mel-
lem forretningsområdet og den underliggende
afdeling.
For så vidt angår resultaterne for august måned
2015 er de oplistet i nedenstående:
Forretningsenhed Kundeservice: 78,3
Afdeling Udvikling:
86,7
Vi har ikke mulighed for at efterregne resultatet
for hverken forretningsområdet Kundeservice
eller forretningsområdet IT.
Økonomistyring i SKAT
36 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0037.png
SKATs supplerende skriftlige kommentarer:
SKAT har efterfølgende oplyst, at på forret-
ningsområdeniveau medtages alle projekter i
det enkelte forretningsområde, uanset om de
indgår i en underliggende KPI (i en af forret-
ningsområdets afdelinger).
Handleplan
SKAT er enig i anbefalingen.
SKAT vil i sit arbejde med at udvikle KPI’er tilstræbe, at der ved konsolidering af KPI’erne er tænkt ind, hvordan KPI’erne vægtes
ved det
næste niveau.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Intern Revision skal supplerende bemærke, at forudsætningen for at kunne konsolidere en KPI er, at regelsættet for konsolidering er fastsat
forinden.
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Desuden har SKAT ikke angivet en ansvarlig organisatorisk enhed. Af hensyn til den fælles opfølgning mellem SKAT og Intern Revision har
vi angivet
direktørområdet Økonomi som ansvarlig enhed.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
37 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0038.png
Nr.
13
Observationer
Risici
Anbefalinger
Transparens ved
afrapportering på KPI’er på dashboards
(vedrører revisionsemne 3)
Der er risiko for, at uønskede interne
forskydninger mellem hver af de 6
forretningsenheders evne til at udføre
deres processer ikke bliver afspejlet i
den aggregerede KPI
”Korrekthed”.
dashboard fremgår det ikke, hvor stort
stikprøvegrundlaget har udgjort i abso-
lutte tal for SKAT samt de underliggen-
de forretningsenheder.
Manglende transparens ved afrappor-
tering medfører risiko for, at udsagnet
af den aggregerede KPI
”Korrekthed”
ikke kan anvendes.
Vi anbefaler, at SKAT vurderer, hvorvidt det er
hensigtsmæssigt at aggregere nøgletallet
”Kor-
rekthed”.
3.6
Vi har blandt andet udvalgt den aggregerede
2015
KPI ”Korrekthed” til nærmere gennemgang. På
dashboard er KPI’en for SKAT defineret
som
Prio.
”Andel sager med korrekt vejledning eller
sagsbehandling
i SKAT”.
2
Vi kan konstatere, at fremdriften på den aggre-
gerede KPI ”Korrekthed” for SKAT måles
ved
en kombination af KPI’erne
for interne støtte-
og KPI’erne for eksterne kerneprocesser.
Dis-
se konsolideres for SKAT jævnfør nedenstå-
ende oversigt, der gengiver stikprøve popula-
tionen for maj måned 2015:
Økonomi:
311 sager, heraf 301 korrekt
HR:
99 sager, heraf 98 korrekt
IT:
57 sager, heraf 27 korrekt
Kundeservice:2.472 sager heraf 2.371 korrekt
Indsats:
1.514 sager, heraf 1.460 korrekt
Inddrivelse:
331 sager, heraf 268 korrekt
Total
4.784 sager, heraf 4.525 kor.
Den aggregerede KPI benævnt
”Korrekthed”
er således udtryk for det samlede antal sager,
der er behandlet i SKAT uanset hvilke typer af
sager, der behandles.
Økonomistyring i SKAT
38 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0039.png
Handleplan
Et dashboard bør give hurtig og grafisk adgang til meget overordnet styringsinfo, mens en ledelsesrapport kan indeholde betydelig flere
oplysninger, herunder korrigerende handlinger.
Det er korrekt, at antallet af interne kontroller, som er gennemført for de enkelte enheder ikke fremgår på dashboardet. På H-drevet har
controlleren dog mulighed for at finde datagrundlaget for de enkelte KPIer, herunder antallet af kontroller i forbindelse med korrekthed.
Det er valgt at vægte alle kontrollerne med 1. Det vil sige, at Kundeservice og Indsats som gennemfører flest kontroller tæller mest i den
overordnede korrektheds-KPI.
SKAT vil desuden i sit arbejde
med at udvikle KPI’er tage aggregeringen af KPI’er
med i sine overvejelser, således
at KPI’erne aggregeres på
den mest hensigtsmæssige måde.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Intern Revision skal supplerende bemærke, at forudsætningen for at konsolidere fejl på tværs af de enkelte processer vil være, at de enkelte
fejl har samme betydning og er en følge af én og samme ensartede proces. Dette er ikke tilfældet.
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Desuden har SKAT ikke angivet en ansvarlig organisatorisk enhed. Af hensyn til den fælles opfølgning mellem SKAT og Intern Revision har vi
angivet
direktørområdet Økonomi som ansvarlig enhed.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
39 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0040.png
Nr.
14
Observationer
Risici
Anbefalinger
Controlling af datagrundlag (vedrører revisionsemne 5)
Der er risiko for, at den manglende
controlling af de bagvedliggende data
medfører, at rapporteringen er fejlbe-
hæftet.
Vi anbefaler, at der udarbejdes og implementeres
dokumentation og retningslinjer for, hvordan con-
trolling af afdelingernes inddata skal udføres.
(Vi har fået oplyst, at der ultimo juni måned 2015
foreligger en procesbeskrivelse for datacontrol-
ling. Vi har efterfølgende fået oplyst, at procesbe-
skrivelsen forventes at foreligge ultimo 2015.).
5.3
SKAT har oplyst, at de har ca. 250 kildesy-
2015
stemer, der anvendes som dataflow til data-
warehouse. Vi har konstateret, at BI ledelses-
Prio.
information udfører
tekniske valideringer af
data
i forbindelse med overførsel af data fra
2
produktionssystemerne (kildesystemerne) til
data-warehouse.
Ifølge dokumentet
”Risikostyring
i SKAT” skal
Økonomi medvirke til at sikre, at data er til rå-
dighed
i den løbende ledelsesinformation samt
løbende overvåge dette og trække essensen
af bevægelser i data ud af ledelsesinformati-
onen. Det er
forretningsområdernes ansvar
at
sikre, at væsentlige forhold afspejles i ledel-
sesinformationen samt at gennemføre den
interne kvalitetssikring.
Vi har konstateret, at dataregistreringer ikke
altid foreligger fra afdelingerne med henblik på
at beregne KPI’en. Eksempelvis har
vi i for-
bindelse med gennemgang af nøgletallet
”Kor-
rekthed” konstateret, at data ikke er
rettidigt
registreret for den underliggende afdeling;
mindre virksomheder under forretningsom-
rådet Indsats.
Økonomistyring i SKAT
40 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0041.png
Tilsvarende har vi ved vores gennemgang af
KPI’en ”Korrekthed”
konstateret, at den gen-
nemgåede sagsmængde og antal korrekt be-
handlede sager på IT er identisk for de 5 første
måneder i 2015. Der er i disse måneder ud-
taget 57 sager, hvoraf der har været 27 korrekt
behandlede sager.
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at for så vidt
angår information om størrelsen af den gennem-
gåede sagsmængde og antal korrekt behandlede
sager, er antallet uændret, indtil der foreligger en
ny måling. Antallet fremskrives således, indtil
der foreligger en ny stikprøve.
Handleplan
Der er i forbindelse med en turnusanalyse af hele Business Intelligence-området lagt op til etablering af en Data Governance-struktur, som
skal håndtere dele af anbefalingen.
Direktionen har derfor igangsat to projekter i 2016, som konkret skal udmønte anbefalingen i turnusanalysen.
Model for ejerskab og ansvar for data
Projektet skal skabe forudsætningerne for det videre arbejde med at øge datakvaliteten i SKAT.
Implementering af måling af datakvalitet
Projektets leverancer skal sikre øget fokus på datakvalitet ved løbende monitorering samt sikre dokumentation af datakvaliteten på en ensartet
måde.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Økonomistyring i SKAT
41 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0042.png
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.03.2017.
Desuden har SKAT ikke angivet en ansvarlig organisatorisk enhed. Af hensyn til den fælles opfølgning mellem SKAT og Intern Revision har vi
angivet
Teknologi, Data og Sikkerhed, Rasmus Holm Madsen som ansvarlig enhed.
(I overensstemmelse med, at Teknologi, Data og
Sikkerhed, Rasmus Holm Madsen er ansvarlig organisatorisk enhed for observation nummer
10).
Frist: 31.03.2017
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
42 af 50
Økonomistyring i SKAT
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0043.png
15
Opdateret systemdokumentation (templates) for de aggregerede KPI’er
(vedrører revisionsemne 4)
Der er risiko for, at den sammenstyk-
kede systemdokumentation er meget
personafhængig og ressourcekræv-
ende, idet den er baseret på løbende
manuelle registreringer i tilhørende
regneark.
Vi anbefaler, at udarbejdelsen af systemdoku-
mentationen (templates) for de enkelte KPI’er
udføres i IT understøttede procesflows, således at
manuelle registreringer undgås.
Vi anbefaler, at den bagvedliggende systemdoku-
mentation i form af templates for de tværgående
KPI’er opdateres.
4.2
Beskrivelsen af den enkelte KPI foretages i en
2015
template. I templaten er de forretningsmæs-
sige krav til KPI’en beskrevet, ligesom den sy-
Prio.
stemmæssige dokumentation.
2
Vi har udvalgt en række af de aggregerede
KPI’er for en nærmere gennemgang og kon-
stateret, at templatene for de aggregerede
KPI’er ikke
er opdateret.
Det vedrører eksempelvis
KPI’en ”Forståe-
lighed”
i templaten for SKAT (1900) og for
Kundeservice (3000). Her er definitioner af
anvendte data, under de tekniske specifika-
tioner, ikke opdateret i forhold til de anvendte
datakilder. Vi har fået oplyst, at der i forhold til
den aggregerede
KPI ”Forståelighed”
an-
vendes en midlertidig manuel løsning som
følge af, at der er ved at blive konstrueret et
”univers”.
Derudover er beskrivelsen af kriterierne for,
hvornår en KPI er grøn, gul og rød ikke opda-
teret, men resultatkravene til hver enkel KPI
styres i regneark. Dette regneark opdateres
manuelt. Vi kan således konstatere, at der ikke
foreligger
én samlet
fyldestgørende systemdo-
kumentation for beskrivelsen af de enkelte
KPI’er.
SKAT har efterfølgende oplyst, at vedrørende
Økonomistyring i SKAT
43 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0044.png
opdatering af template
”Forståelighed” er den
midlertidige manuelle løsning ændret i mellem-
tiden (efter revisionstidspunktet), så der nu
foreligger opdaterede templates.
Hvad angår skabelonen for templates, så inde-
holder den felter til grænseværdier, men disse
felter anvendes fortsat ikke. I stedet for styres
og datafanges oplysninger fortsat i resultat-
kravsarkene.
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at den bag-
vedliggende systemdokumentation i form af
templates efterfølgende er opdateret.
Handleplan
Der foreligger pt. templates på alle KPIerne, da det er den kravsspecifikation som sendes til TDS i forbindelse med opsætningen. TDS
dokumenterer ligeledes deres udsøgninger heri.
Der er korrekt, at der i en kortere periode ikke var en opdateret template for forståeligheds-KPIen, da KPIen blev understøttet af regneark
midlertidigt, da vi afventede opbygningen af et univers. Der er nu foretaget en ændring af indberetningen af KPIen og der forligger en template
på KPIen.
Grænseværdierne dokumenteres ikke i templaten, men i de ark som anvendes til indlæsning af resultatkravene. Årsagen hertil er,
at KPI’en er
mere blivende imens resultatkrav kan ændres hvert kvartal jf. styringshjulet.
Det er således et bevidst valg tilbage til efteråret 2013, at resultatkrav ikke angives og ajourføres i templaten for KPI’en.
Det er ikke hensigten
at begynde at bruge templates til resultatkravene.
Økonomistyring i SKAT
44 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0045.png
Derimod er det tænkt ind i forbindelse med evaluering af styringsprojektet at der skal etableres et planlægningsværktøj, hvori resultatkrav kan
anføres og versionsstyres.
Indtil denne løsning etableres vil resultatkrav opført i selvstændige regneark pr. KPI være at foretrække, da det er den eneste måde, hvorpå
resultatkrav kan indlæses i dashboard.
Der bør foretages en systemunderstøttelse, således at resultatkravene kan indrapporteres, versioneres og kontrolleres som et samlet datasæt.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Intern Revision har som supplerende bemærkning, at der fortsat er forøget risiko for fejl, når der anvendes manuelt understøttede regneark.
SKAT har anerkendt, at der bør foretages systemunderstøttelse, således at data indrapporteres og kontrolleres som ét samlet datasæt.
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisions-
database har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Desuden har SKAT ikke angivet en ansvarlig organisatorisk enhed. Af hensyn til den fælles opfølgning mellem SKAT og Intern Revision har vi
angivet
direktørområdet Økonomi som ansvarlig enhed.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
45 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0046.png
Nr.
16
Observationer
Risici
Anbefalinger
Ressource- og tidskrævende proces for økonomisk ledelsesrapportering (vedrører revisionsemne 6)
Der er risiko for, at ledelsesrapporte-
ringen ikke opnår den fornødne fokus
og gennemslagskraft som følge af det
meget omfattende materiale. Den sto-
re mængde af materiale er en indika-
tion på, at der mangler prioritering af
information til beslutningsforaene.
Vi anbefaler, at den økonomiske rapportering for-
enkles og strømlines, herunder at omfanget af
rapporteringen reduceres.
(Intern Revision er opmærksom på, at SKAT er i
en gennemgribende omstillingsproces i forhold til
tilrettelæggelse og udformning af den fremtidige
økonomistyring).
6.1
Vi har konstateret, at det udarbejdede mate-
2015
riale til rapportering til SKATs underdirektører
efter 1. kvartal 2015 først forelå ultimo maj
Prio.
måned 2015. Vi har fået oplyst, at direktøren
for SKAT medio april måned modtager en sta-
2
tusoversigt (flash) over de økonomiske KPI’er.
De verbale forklaringer til den bagvedliggende
udvikling er beskrevet i den efterfølgende
meget omfattende økonomiske rapportering.
Vi har desuden konstateret, at rapporteringen
til SKATs underdirektører for 1. kvartal 2015
udgjorde ca. 500 sider bestående af mødema-
teriale på ca. 250 sider samt ca. 250 siders
baggrundsmateriale til kvartalsmøde. Dertil
kommer den økonomiske- og styringsmæs-
sige information, som er tilgængelig via dash-
board.
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at de er enige
i, at ledelsesrapporteringen er kvantitativt om-
fangsrig, og det er et område, som der arbejdes
målrettet med at forbedre. SKAT har suppleren-
de oplyst, at Intern Revisions udvalgte stikprøve
(ledelsesrapporteringen for Q1 2015) var den
kvantitativt mest omfangsrige.
Økonomistyring i SKAT
46 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0047.png
Handleplan Styringsprogrammet, Finn DanielsenEvalueringen
af styringsmodellen indeholder initiativer, som håndterer anbefalingen.
A05
Tilpasning af standard ledelsesinformation
Initiativet skal sikre, at direktører og underdirektører i SKAT samt departementet modtager den rette ledelsesinformation til brug for den
løbende styring. Initiativet omfatter både den månedlige og kvartalsvise rapportering. Initiativet forventes forankret i 4. kvartal 2016.
C01
Ensartning og tilpasning af supplerende ledelsesinformation
Initiativet skal sikre, at den supplerende ledelsesinformation som leveres ud over standardrapporteringen er afstemt med den enkelte
modtagers behov. Initiativet forventes gennemført og forankret i 3. kvartal 2016.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
SKAT har ikke angivet én samlet tidsfrist for opfølgning på handlingsplanen. Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdata-
base har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016,
således at der er overensstemmelse mellem tidsfrist og opfølgning på
aktiviteterne A05 og C01.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
47 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0048.png
Nr.
17
Observationer
Risici
Anbefalinger
Afrapportering på aktive KPI’er via dashboards
(vedrører revisionsemne 5)
Manglende afrapportering på aktive
KPI’er på dashboard medfører risiko
for, at den enkelte forretningsenhed
eller afdeling ikke kan anvende dash-
board som redskab.
Manglende afrapportering på delkom-
ponenter i de aggregerede nøgletal
medfører risiko for, at resultatet for
KPI’en
ikke er retvisende. Afledt er der
risiko for ufuldstændigt styringsgrund-
lag.
Vi anbefaler, at der rapporteres på alle aktive
KPI’er,
således at dels dashboards kan anvendes
som redskab for den enkelte forretningsenhed,
dels at de aggregerede nøgletal sammenstilles
fuldstændigt.
5.4
Vi har fra Budget og Styring modtaget en liste
2015
med aktive KPI’er opgjort på forretningsen-
heder. I forbindelse med vores gennemgang af
Prio.
udvalgte KPI’er har vi blandt andet udvalgt den
aggregerede KPI ”Tilfredshed”.
2
Vi har konstateret, at for så vidt angår KPI’en
”Tilfredshed” rapporteres
denne ikke på forret-
ningsenheden HR og Stab. Tilsvarende er der
for den underlagte afdeling HR en række af
KPI’er, der enten ikke er opsat (eksempelvis
enhedsomkostninger eller procesansvar), eller
ikke rapporteres på (eksempelvis tilfredshed
ansættelse samt tilfredshed HR-partner).
Vi har konstateret ovennævnte udfordringer for
andre forretningsenheder og KPI’er. Eksem-
pelvis for så vidt angår forretningsenhed Ind-
sats, hvor:
KPI’en ”Forståelighed”
ikke er opsat.
KPI’en
”Produktionsstatus”
der ikke rap-
porteres på.
KPI’en
”Klageprocent” samt KPI’en ”Brut-
toreguleringsværdi”,
hvor
der ikke findes
resultatkrav.
Økonomistyring i SKAT
48 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0049.png
SKAT har efterfølgende oplyst, at det tyder på,
at Intern Revision har modtaget oplysninger
om KPI’er, som er aftalt på plads med
forret-
ningen, men som endnu ikke vises i dash-
boardet.
SKATs supplerende kommentarer fremsat på
møde den 9. december 2015:
SKAT har meddelt Intern Revision, at der
løbende foretages en overordnet gennemgang
og vurdering af den samlede KPI portefølje.
Denne vurdering foretages i tæt samarbejde
med den enkelte forretningsenhed eller afdeling.
Udfaldet heraf kan eksempelvis afstedkomme, at da h-
board for den enkelte afdeling ændres markant i
lighed med afdelingen HR, hvor dashboard pt.
ikke er opsat for 16
af de i alt 20 KPI’er, og
derfor er alle KPI’er ikke aktive.
Handleplan
Det er korrekt, at der er gjort plads til KPI’er i dashboardet som ikke endnu er aktive, men som
er aftalt med forretningen. Dette skyldes et
ønske om at gøre det synligt at KPI’er er aftalt og på sigt skal være en del af den samlede styring. Der er således truffet
et aktivt valg af
metode. SKAT
rapporterer på alle aktive KPI’er. Ikke aktive KPI’er kan
der ikke rapporteres på.
Intern Revisions supplerende bemærkning til handlingsplanen:
Af hensyn til den videre opfølgning i den fælles Revisionsdatabase har vi angivet en tidsfrist for opfølgning
pr. 31.12.2016.
Desuden har SKAT
ikke angivet en ansvarlig organisatorisk enhed. Af hensyn til den fælles opfølgning mellem SKAT og Intern Revision har vi angivet
direktør-
området Økonomi som ansvarlig enhed.
Frist: 31.12.2016
Økonomistyring i SKAT
49 af 50
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962713_0050.png
Bilag 2: Anvendte skala
Konklusionen er udarbejdet med udgangspunkt i nedenstående vejledende skala:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2 og
ingen eller enkelte observationer i prioritet 1.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Enkelte eller ingen observationer.
Flere observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1
og enkelte eller ingen observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Enkelte eller ingen observationer
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens mål
vil have store konsekvenser virksomheden. Der bør snarest muligt iværksættes
foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens mål vil have
store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være
tilstede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være tilstede.
Økonomistyring i SKAT
50 af 50