Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962712_0001.png
21. april 2016
J. nr.
15-3239802
Plannr. 115-190
Intern Revision
Rapport 2015
SKAT
Besvigelser og svig
Modtager
Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har revideret besvigelser og svig i SKAT. Revisionen af
uregelmæssigheder og svig er en integreret del af den samlede revision af virk-
somheden. Revisionen udføres som en del af revisionen af årsregnskabet for
SKAT §9 regnskabet. Der er udarbejdet en særskilt rapport om besvigelser og svig.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 21. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Susanne Eskildsen
Revisor
Revision af besvigelser og svig i SKAT
2 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen er en overordnet gennemgang og forespørgsel om risi-
koen for internt begåede besvigelser og svig i SKAT. Revisionen af uregelmæs-
sigheder og svig er en integreret del af den samlede revision af virksomhedens
årsrapport for 2015. Revisionen udføres som en del af årsregnskabsrevisionen for
§9 regnskabet.
Det primære ansvar for at forebygge og opdage uregelmæssigheder (besvigelser
og svig) er placeret hos virksomhedens ledelse. Ledelsens ansvar og opgaver
fremgår af bekendtgørelse fra Finansministeriet om statens regnskabsvæsen.
Virksomhedens ledelse har ansvaret for løbende at kontrollere om budget- og
regnskabsregler samt andre regelsæt overholdes. Videre skal ledelsen påse, at
interne kontroller og forretningsgange følges.
For at forebygge uregelmæssigheder og svig bør ledelsen af virksomheden for-
mulere en politik og strategi til forebyggelse af uregelmæssigheder og svig. Der-
udover bør virksomhedens ledelse dels vurdere virksomhedens risici for forekomst
af uregelmæssigheder og svig, dels beskytte virksomhedens værdier på en hen-
sigtsmæssig måde ved:
At etablere forretningsgange og interne kontroller, der sigter mod at for-
hindre og afdække uregelmæssigheder og svig
Løbende at sikre, at forretningsgange og interne kontroller fungerer som
forudsat
At etablere procedurer for løbende opfølgning og rapportering
2. Omfang
Revisionen er gennemført i perioden februar
medio marts 2016 og har omfattet
en overordnet gennemgang af følgende emner i SKAT:
Forespørgsel hos ledelsen vedrørende risiko for interne besvigelser og svig.
Undersøgelse af, hvorvidt der er udarbejdet et systematisk risikobillede for be-
svigelser og svig.
Undersøgelse af, hvorvidt der er udarbejdet Code Of Conduct eller anden
central dokumentation (politik og strategi).
Undersøgelse af, hvilke generelle kontroller der er etableret med henblik på at
reducere risici for besvigelser og svig.
Undersøgelse af, hvorvidt der er etableret en systematisk proces for rappor-
tering og opfølgning.
Revision af besvigelser og svig i SKAT
3 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0004.png
Revisionen er udført af Jørn Haagensen og Susanne Eskildsen i henhold til
gældende revisionsstandarder, herunder vejledninger fra Finansministeriet og
Moderniseringsstyrelsen.
Revisionen er overvejende udført ved forespørgsler hos ledelsen og indhentelse
af underliggende dokumentation. I forbindelse med revisionen anvendes neden-
stående model, som opdeler regnskabsprocessen i en række funktionsområder.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Regnskabsaflæggelse
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der er
behov for mindre ændringer
i den reviderede
proces. Konklusionen baserer vi på følgende forhold:
Ledelsen i SKAT har ikke etableret en formaliseret politik til forebyggelse af
uregelmæssigheder og svig. Intern Revision er opmærksom på, at et væsent-
ligt element i SKATs risikostyring er intern kvalitetssikring. Gennemførelsen af
de interne kvalitetssikringspunkter kan medvirke til at forebygge uregelmæs-
sigheder og svig, men de interne kvalitetssikringspunkter er ikke direkte eta-
bleret som kontrolpunkter, der skal forebygge besvigelser og svig. I dokumen-
tet ”Risikostyring
i SKAT”
fra 2015 er beskrevet,
at den interne kvalitetssikring
bygger på en løbende udvælgelse af kontrolpunkter for ydelser, der vurderes
at have stor risiko for fejl, eller hvor fejl har store konsekvenser for borgere og
virksomheder. Der er ligeledes ikke udarbejdet retningslinjer i forbindelse med
kommunikation af besvigelser og svig eller etableret en systematisk rap-
portering.
Ledelsen i SKAT har ikke etableret en systematisk vurdering af risikoen for
besvigelser og svig i SKATs processer som en del af risikostyringen. Eksem-
pelvis er der ikke etableret den fornødne funktionsadskillelse og interne kon-
troller, der sigter mod at forhindre og afdække uregelmæssigheder og svig.
Revision af besvigelser og svig i SKAT
4 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0005.png
Det er således via anvendelse af en specifik firmakode i SAP muligt at atte-
stere og frigive beløb, uden at der foreligger dokumentation for udbetalingen.
Der er ikke etableret kompenserende kontroller i form af fastsættelse af væ-
sentlighedsbeløb på kontoen.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
2
2
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
Revisionsemne
Rammevilkår
I alt
I alt
2
2
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Revision af besvigelser og svig i SKAT
5 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområde
Vi anbefaler, at SKAT udarbejder en politik med
beskrivelse af opgave- og ansvarsfordeling i
forbindelse med internt begåede besvigelser og
svig. Vi anbefaler, at SKAT udarbejder retningslinjer
for den interne kommunikation af besvigelser og
svig.
Vi anbefaler desuden, at SKAT overvejer, hvorvidt
der bør etableres en whistleblower funktion der
varetages af 3. part eksempelvis et advokatfirma.
Whistleblower funktionen kan blandt andet anvendes
ved medarbejderes bekymringer om kollegers ad-
færd, vildledning, ændrede registreringer, bortskaf-
felse af dokumentation med videre.
Formaliseret politik til forebyggelse af uregelmæssigheder og svig samt
retningslinjer for kommunikation
Manglende overordnet politik og
manglende retningslinjer for kommuni-
kation indebærer uklare rolle- og an-
svarsfordelinger.
Der er desuden risiko for rygtedan-
nelse, uro, utilfredshed blandt medar-
bejdere med videre i forbindelse med
besvigelsessager, som kan skade be-
rørte afdelinger og medarbejdere i
SKAT.
1.1
Ledelsen i SKAT har ikke etableret en for-
2015
maliseret politik til forebyggelse af uregelmæs-
sigheder og svig.
Prio.
2
Intern Revision er opmærksom på, at et
væsentligt element i SKATs risikostyring er
intern kvalitetssikring. Gennemførelsen af de
interne kvalitetssikringspunkter kan medvirke
til at forebygge uregelmæssigheder og svig,
men de interne kvalitetssikringspunkter er ikke
direkte etableret som kontrolpunkter, der skal
forebygge besvigelser og svig.
Der er ligeledes ikke udarbejdet retningslinjer
for den interne kommunikation af besvigelser
og svig. SKAT har oplyst, at det skyldes, at
sager vedrørende besvigelser og svig er så
sjældent forekommende, at det ikke er hen-
sigtsmæssigt med en fast procedure.
I SKAT er udarbejdet Code of Coduct
(adfærdskodeks for ansatte i SKAT). Af dette
6 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0007.png
Nr.
Observationer
fremgår ikke eksplicit, hvorledes medarbejdere
skal forholde sig i tilfælde af internt begåede
besvigelser og svig.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Helle Bjørnskov Skytte, Organisation og Personalejura]:
HR udarbejder udkast til en proces for medarbejderes og lederes pligter i tilfælde af, at der konstateres eller opstår mistanke om
besvigelse eller svig begået af kolleger, medarbejdere eller ledere. Processen forventes opbygget på samme måde som den
proces, der gælder for early warning og vil indeholde beskrivelse af hvilke situationer processen gælder for, beskrivelse af
referencelinjer og procedure, herunder retningslinjer for eventuel politianmeldelse, orientering af Departementet, jf.
Justitsministeriets cirkulære af 10. november 1938, Intern Revision og Rigsrevisionen, jf. rigsrevisorlovens § 10.
Udkast til proces kan forelægges for direktionen inden sommerferien.
Ud over den information, der vil fremgå af processen for håndtering af henvendelser om svig, jf. ovenfor, vil der ikke blive
udarbejdet retningslinjer for den interne kommunikation. Det skyldes, at sager om besvigelser og svig er relativt sjældne og at
eventuel kommunikation af hensyn til medarbejdernes retssikkerhed og politiets eventuelle efterforskning nødvendigvis må være
meget situationsbestemt fra sag til sag.
Der vil ikke blive arbejdet på en egentlig whistleblower funktion. Det er SKATs opfattelse, at der ikke er behov for en sådan
funktion, da det må være enhver medarbejders eller leders pligt at rapportere opad i systemet, hvis man får konkret mistanke om
eventuelle uregelmæssigheder. I de tilfælde vil en proces a la early warning processen, som er velkendt for SKATs
medarbejdere, kunne dække behovet. Hvis medarbejdere er utrygge ved at gå til deres leder, kunne det være en mulighed, at de
kan kontakte Borger- og Retssikkerhedschefen. Det løser ikke spørgsmålet om anonymitet, men der kan være ansatte, der finder
det lettere end at gå til deres egen leder. Spørgsmålet skal dog afklares endeligt med Borger- og Retssikkerhedschefen.
Kommentarer fra Intern Revision:
Det er fortsat Intern Revisions anbefaling, at SKAT udarbejder generelle retningslinjer for den interne kommunikation i forbindelse
med besvig-elser og svig. Det forhold, at der kun er enkeltstående tilfælde af besvigelsessager i SKAT, er efter vores vurdering
7 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
ikke et tilstrækkeligt argument for ikke at udarbejde retningslinjer for intern kommunikation i forbindelse med besvigelsessager.
Alle informationer kan og skal ikke kommu-nikeres i forbindelse med en besvigelsessag, men af hensyn til både medarbejdere,
afdelingen samt SKAT som virksomhed er det vigtigt, at der ikke opstår unødig rygtedannelse eller dårligt omdømme i forbindelse
med besvigelsesager. Dette kan undgås ved at etablere generelle retningslinjer for, hvilke nødvendige informationer, der skal
kommunikeres, når situationen opstår.
Det er fortsat Intern Revisions anbefaling, at SKAT overvejer, hvorvidt der bør etableres en whistleblower funktion, der bliver
administreret af en ekstern part. Vi kan supplerende oplyse, at for de finansielle virksomheder er det et lovgivningsmæssigt krav
at etablere en whistleblower-ordning, hvor ansatte anonymt kan henvende sig, hvis de har mistanke og/eller viden om
overtrædelser af den finansielle regulering. Ønsket er at sikre, at medarbejdere ikke sidder inde med viden, der kan have
væsentlige konsekvenser for virksomheden og det finansielle marked. Den 1. september 2014 er den nye lov om en obligatorisk
whistleblower-ordning for virksomheder i den finansielle sektor trådt i kraft. Vi er be-kendt med, at SKAT ikke er omfattet af loven,
men SKAT har imidlertid en funktion og volumen, der kan sidestilles med de finansielle virksom-heder.
8 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0009.png
Nr.
2
Observationer
Funktionsadskillelse og interne kontroller
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområde
Vi anbefaler, at SKAT sikrer, at der er de fornødne
konteringsinstrukser på samtlige konti i SKATs
kontoplan.
1.1
Ledelsen i SKAT har ikke etableret en syste-
2015
matisk vurdering af risikoen for besvigelser og
Prio.
2
svig i SKATs processer som en del af risiko-
styringen. Eksempelvis er der ikke etableret
den fornødne fuktionsadskillelse og interne
kontroller, der sigter mod at forhindre og
afdække uregelmæssigheder og svig. Det er
således via anvendelse af en specifik firma-
kode i SAP muligt at attestere og frigive udbe-
talinger,
uden at der skal foreligge dokumenta-
tion.
Intern Revision har ikke undersøgt, hvorvidt
den manglende funktionsadskillelse og interne
kontroller omfatter
andre konti i SKAT.
I analyse af regnskabsaflæggelse på §9 fra
2015 er omtalt, at der anvendes meget få res-
sourcer særligt på udførelsen af interne kon-
troller (0,2 ÅV). Analysen omfatter 86 årsværk
i økonomiprocesserne i SKAT.
Der er risiko for, at manglende regn-
skabsregler (konteringsinstrukser) sy-
stematisk kan anvendes til internt at
begå besvigelser og svig.
Der er forøget risiko for, at utilstrække-
lige interne kontroller i økonomistyr-
ingsprocessen medfører, at eventuelle
internt begåede besvigelser og svig
ikke opdages.
9 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Christina Liljegren, Regnskab
Skatter og Afgifter]:
Efter aftale med SIR er handleplanen omfattet af den handleplan, der udarbejdes i forbindelse med revisionsrapporten vedrørende
processen for manuelle udbetalinger § 38, j. nr. 115-072. I revisionsrapporten vedrørende processen for manuelle udbetalinger §
38 vil det være den/de handleplaner, der er omfattet af observation nummer 1 og 3.
10 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0011.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
11 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962712_0012.png
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
12 af 12