Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962703_0001.png
6. juli 2016
J. nr. 15-3164892
Plannr. 115-170
Intern Revision
Rapport 2015
Inddrivelse
Undersøgelse af inddrivelsesprocessen
for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Lizzi Krarup Jakobsen, Inddrivelse
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 19. november 2015, revideret
inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer, som omfatter indtægter fra
tidligere afskrevne motor- og parkeringsafgifter samt bøder på FL § 09.22.15. Den
udførte revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 6. juli 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Lars Kørvell
Manager
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
2 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen er at vurdere, om SKAT har etableret hensigtsmæssige
forretningsgange og interne kontroller for inddrivelsesprocessen af Personlige
fordringer - bøder, sagsomkostninger, konfiskation og erstatninger mv. (tidligere
afskrevne politikrav). Formålet med revisionen er, at gennemgå hele processen fra
overdragelse af fordringerne fra politiet, registrering i inddrivelsessystemet,
inddrivelse, forældelsesafbrydelse til indtægtsføring i regnskabet.
2. Omfang
Vi har gennemgået processerne for overdragelse af fordringer fra politiet til SKAT,
den løbende registrering af fordringer i EFI, SKATs tilhørende
inddrivelsesprocedure samt bogføringen i SAP38.
På finanslovskonto 09.22.15.30 bogfører SKAT indtægter fra personlige fordringer
- bøder, sagsomkostninger, konfiskation og erstatninger mv. (tidligere afskrevne
politikrav). Indtægterne for disse fordringer er således en del af § 9 regnskabet.
Fordringerne fra politiet fastsættes til kurs 0 i SKATs regnskab ved modtagelsen.
Ovenstående indtægter bliver først bogført i SKATs regnskab på
betalingstidspunktet.
I forbindelse med revisionen har vi holdt møder med Inddrivelse, Styring og
Udvikling, departementet samt Kammeradvokaten.
Vi har stikprøvevis gennemgået indtægtsregistreringerne i DMI. For de
gennemgåede bilag var indtægtsregistreringerne foretaget via automatisk
modregning i årsopgørelsen eller via lønindeholdelse.
Vi har afstemt indtægterne registreret i DMI til bogføringen i SAP38 samt afstemt
SAP38 til SKS.
Vi har foretaget dataanalyser af restancemassen i EFI. Dataanalysen har taget
udgangspunkt i data, som de forelå i Datawarehouse. Vi har ikke testet, om
Datawarehouse er fuldstændigt i forhold til de underliggende fødesystemer, eller
testet om udtræksfaciliteterne i Datawarehouse fungerede som forudsat. Vi har
dog forholdt os til rimeligheden af data på sumniveau, og har stikprøvevis afstemt
data til EFI. Vi har ved analysen primært forholdt os til populationen pr. marts 2015.
Revisionen har derudover omfattet en gennemgang af 42 fordringer med typerne
POERSPO, POERSRP og POERSAN (erstatningskrav, der er sendt til inddrivelse
fra henholdsvis Rigspolitiet, Rigspolitichefen med reference til en anden politikreds
og fra andre politikredse).
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
3 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0004.png
Ved revisionen er der stikprøvevis gennemgået 15 tilfældigt udvalgte fordringer,
samt en stikprøve på 5 fordringer, der er anført med en forældelsesfrist på 20 år.
Desuden er 22 fordringer med en forældelsesdato, som udløb i 2014 eller i 1. og
2. kvartal 2015, gennemgået.
Fordringerne er gennemgået for at konstatere, om de var fremsendt med korrekt
forældelsesdato fra opkrævningsmyndighedens side, om de var behørigt
forældelsesafbrudt og om de var anført med en korrekt forældelsesdato.
Efter at have gennemgået sagerne, har IR rettet henvendelse til SKAT for at få
besvaret en række spørgsmål, både af generel karakter og til de enkelte
gennemgåede sager, men SKAT har ikke kunnet anvise en eller flere
medarbejdere, der har kunnet svare på vore spørgsmål.
Vi har ikke efterprøvet, hvorvidt datakvaliteten for modtagne fordringer fra politiet
efterlever formkrav og validitet i henhold til indgået aftale mellem Politiet og SKAT.
Revisionerne er gennemført i perioden marts 2015 til marts 2016 og vedrører
finansåret 2015.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
regnskabsprocessen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med
revisionen vurderet funktionsområderne Rammevilkår for funktionsområderne,
datafangst, registrering, bogføring, inddrivelse og regnskabsaflæggelse.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
4 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0005.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i væsentligt omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
En større mængde fordringer var registreret i EFI med en forældelsesdato
tidligere end år 2015. Fordringerne bør undersøges nærmere, med henblik på
at vurdere, hvorvidt fordringerne er retskraftige.
En større mængde fordringer var registreret i EFI med en forældelsesdato
efter år 2025. Fordringerne bør undersøges nærmere, med henblik på at
opdatere fordringernes retskraft.
For fordringstypen ”Erstatning, politikrav”
forelå der ikke dokumentation for
retskraft i 23 ud af 42 gennemgåede sager.
For fordringstypen ”Erstatning, politikrav”
var 23 ud af 42 gennemgåede
sager registreret med for sen forældelsesdato.
Datakvaliteten af ”nye” fordringer, som tilgår SKAT har fortsat
ikke en kvalitet,
hvor fordringernes stamdata fremstår som værende korrekte.
SKAT havde for fordringstypen ”Erstatning, politikrav” ikke foretaget
forældelsesafbrydende skridt i 22 ud af 42 gennemgåede sager.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1) Datakvalitet
2) Sagsbehandling
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
5
1
6
Prioritet 2
Middel risiko
0
0
0
Prioritet 3/4
Lille risiko
0
0
0
I
alt
5
1
6
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
4. Detaljerede observationer
Det blev i september 2015 besluttet, at EFI skulle lukkes ned. SKAT har ikke
foretaget inddrivelse siden den 8. september 2015. Indtægter efter denne dato har
været meget begrænset og er kun forekommet som frivillige indbetalinger.
På et styregruppemøde den 2. juni 2015 besluttede styregruppen, at Accenture og
Kammeradvokaten som led i kortlægningen af fordringsmassens kvalitet skulle
gennemføre en såkaldt ”Retracer-analyse” af fordringerne i EFI og systemet
”DebitorMotor til Inddrivelse” (DMI).
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0006.png
Formålet var at identificere fordringer, der ud fra en analyse af fordringernes
retsgrundlag og fordringshavernes praksis, fremstår som registeret med korrekte
stamdata i EFI/DMI og som må antages ikke at være forældet.
Endvidere havde Retracer-analysen til formål, at identificere fordringer, der ikke
kan verificeres som værende retskraftige og derfor bør undersøges nærmere,
f.eks. via manuel gennemgang eller via yderligere dataanalyse.
Kammeradvokaten har gennemført en Retracer-analyse af foreløbig 7
fordringstyper, hvor det via Retracer-analysen har været muligt at fastslå, om
fordringerne med stor sandsynlighed er retskraftige (hvide) eller fordringerne skal
underkastes yderligere undersøgelse (grå).
Ingen af disse 7 fordringstyper vedrører politikrav modtaget fra politiet.
Kammeradvokaten er pt. i gang med et analysearbejde, som omfatter analyse af
9 yderligere fordringstyper,
hvoraf en fordringstype ”Bøde politiet” vedrører
politikrav modtaget fra politiet.
For så vidt angår de ni fordringstyper kan der ikke på det foreliggende grundlag
identificeres populationer af ikke forældede fordringer med stamdata, der fremstår
korrekt registreret og i overensstemmelse med retsgrundlaget for de pågældende
fordringstyper, men det kan ikke udelukkes, at en forsættelse af analysearbejdet
angående disse fordringstyper vil kunne føre til identifikation af ikke-forældede
fordringer med stamdata, der fremstår som værende korrekt registreret.
Kammeradvokaten har over for Intern Revision oplyst, at han forventer at afgive
en rapport i april 2016, der nærmere redegør for analysearbejdet af fordringstype
”Bøde politiet”.
Folketinget vedtog den 12. november 2015 en lovændring for
”Lov om inddrivelse
af gæld til det offentlige”. Lovændringen medfører, at for fordringer, der var under
inddrivelse hos SKAT den 19. november 2015 eller senere, regnes
forældelsesfristen tidligst fra den 20. november 2018.
Dataanalyse af restancer i EFI
Intern Revision har i
revisionsrapport ”Dataanalyse af restancer i EFI” af 9.
september 2015 analyseret på en række fordringer i EFI. Dataanalysen omfattede
også de fordringstyper, som politiet har sendt til inddrivelse hos SKAT. I rapporten
præsenterede vi en række dataanalyser af restancemassen i EFI. Formålet med
dataanalysen var dels at pege på forslag til analysemetoder, som kunne inspirere
SKAT til kvalitetssikring af data i EFI, dels at pege på konkrete områder, hvor
analyse af data umiddelbart indikerede, at data kunne være behæftede med fejl.
Analyserne blev foretaget til populationen pr. marts 2015.
I tabellen nedenunder har vi vist de 4 største fordringstyper overdraget fra politiet
pr. marts 2015:
Tabel 1 Fordringstyper
4 største fordringstyper (201503)
Fordringstype Fordringstekst
Fordringskategori
Restancesum
POBØDPO
POSAGPO
POKONPO
POERSPO
Bøde politiet
Sagsomkostninger - politiet
Konfiskation
Erstatning
Politikrav
Politikrav
Politikrav
Politikrav
3.068.722.844
2.531.289.950
618.836.751
426.070.311
Antal
fordringer
250.376
169.385
1.007
11.959
I alt
6.644.919.856
432.727
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
6 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0007.png
I undersøgelsen identificerede vi en række fordringstyper med en forældelsesdato
tidligere end år 2015, ligesom vi identificerede fordringstyper, der først blev
forældet efter år 2025. Det var vores vurdering, at forældelsestidspunktet bør ligge
i intervallet 2015-2025, da der i forældelsesloven ikke eksisterer en forældelse på
mere end 10 år.
I tabellen nedenunder har vi gengivet de 3 største fordringstyper overdraget fra
politiet, som havde en forældelsesdato før år 2015:
Tabel 2 Fordringstyper med forældelsesdatoer før år 2015 (201503)
Fordringstype
POSAGPO
POBØDPO
POKONPO
I alt
Fordringstype tekst
Sagsomkostninger - politiet
Bøde politiet
Konfiskation
Restancesum i kr.
156.595.544
125.314.848
78.890.719
360.801.111
Der er efter vores vurdering 3 mulige senarier vedrørende ovenstående fordringer:
Der er gennemført forældelsesafbrydende skridt, men datoer i EFI er ikke
opdateret.
Der er gennemført forældelsesafbrydende skridt, men datoer i EFI er ikke
opdateret med korrekt forældelsesdato.
Der er ikke gennemført forældelsesafbrydende skridt og fordringerne har
mistet deres retskraft.
Det var vores vurdering, at der var forøget risiko for, at disse fordringer var
forældede. Vi bemærkede samtidig, at der var usikkerhed omkring kvaliteten af de
anførte forældelsesdatoer i EFI.
Vi identificerede ligeledes fordringstyper, der jfr. registreringerne i EFI forældes
efter år 2025.
I tabellen nedenunder har vi gengivet den største fordringstype overdraget fra
politiet, som havde en forældelsesdato efter år 2025:
Tabel 3: Den største fordringstyper med forældelsesdatoer efter 2025
(201503)
Fordringstype tekst
Fordringstype
Restancesum i kr.
POERSPO
I alt
Erstatning, politikrav
116.531.543
116.531.543
Vores undersøgelse af
fordringstypen ”Erstatning, politikrav”
viste samtidig, at
samtlige
”nye” fordringer overdraget fra politiet i 2014 og 2015 er
blevet registreret
i EFI med en forældelsesdato på 20 år.
Det er vores vurdering, at der var forøget risiko for, at disse fordringer utilsigtet
mister retskraften, såfremt der ikke gennemføres forældelsesafbrydende skridt
noget tidligere, end fordringernes forældelsesdato indikerer.
Fordringernes faktiske forældelsesdatoer ligger forventelig i perioden 2015
2025. Fordringstypen bør undersøges nærmere, bl.a. med henblik på at opdatere
fordringernes forældelsesdato.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
7 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Undersøgelse af erstatninger som politiet har sendt til inddrivelse i SKAT
Intern Revision har i august 2015 foretaget en særskilt gennemgang af de
erstatninger, som politiet har sendt til inddrivelse i SKAT.
Vi har gennemgået 42 fordringer med typerne POERSPO, POERSRP og
POERSAN (erstatningskrav, der er sendt til inddrivelse fra henholdsvis Rigspolitiet,
Rigspolitichefen med reference til en anden politikreds og fra andre politikredse).
Der er stikprøvevis gennemgået 15 tilfældigt udvalgte fordringer, 5 fordringer, der
er anført med en forældelsesfrist på 20 år. Desuden er 22 fordringer med en
forældelsesdato, som udløb i 2014 eller i 1. og 2. kvartal 2015, gennemgået.
Fordringerne er gennemgået for at konstatere, om de er fremsendt med korrekt
forældelsesdato fra opkrævningsmyndighedens side, om de er behørigt
forældelsesafbrudt og om de er anført med korrekt forældelsesdato.
Forældelsesfristen for fordringer, der er omfattet af LBKG 2014-11-18 nr. 1209 om
erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (”voldsoffererstatningsloven”), har som
udgangspunkt følgende forældelsesfrist:
Forældelse af fordringer hidrørende fra udbetaling af voldsoffererstatning
er 3 år, jf. den alm. forældelsesfrist i forældelseslovens § 3, stk. 1, med
mulighed for suspension, jf. samme lovs § 3, stk. 3.
Forældelsesfristen regnes fra skadens indtræden, jf. forældelseslovens §
13.
Det er således den 3-årige forældelsesfrist, der som udgangspunkt skal fremgå af
EFI. Herefter er der løbende mulighed for at afbryde forældelsen ved at foretage
de forskellige forældelsesafbrydende skridt, som restanceinddrivelses-
myndigheden har mulighed for at benytte sig af
inden for de absolutte frister. Kun
i de tilfælde, hvor erstatningsbeløbet fremgår af dommen, er der 10 års forældelse.
I samtlige gennemgåede sager har vi ikke kunnet finde dokumentation for, at der
er en dom på erstatningskravene. I en enkelt af sagerne, er der et brev fra Politiet,
der oplyser, at forældelsesfristen er på 20 år, men der er dog ikke ingen medsendt
dokumentation, der viser, at dette er korrekt.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
8 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0009.png
I tabel 4 er angivet, hvor mange af de gennemgåede fordringer, der havde fejl i
forældelsesdatoen.
Tabel 4. Fejl i forældelsesdato
Stikprøve
For sen
forældelses-
dato
7
Fejl i Forældelsesdato
Forkert
forældelsesdato
i alt
8
80%
Fordringer
i alt
10
Fordringer
hvor
forældelsen
udløb i 2014
Fordringer
hvor
forældelsen
udløb i 1. eller
2. kvartal 2015
Fordringer
hvor
forældelsen er
sat 20 år frem
Tilfældigt
udvalgte
fordringer
Total
For tidlig
forældelses-
dato
1
4
0
4
33%
12
5
1
0
5
100%
5
7
1
8
53%
25
15
23
2
42
1
Forældelsesfristen er fra fordringshaver sat til 20 år
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
9 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0010.png
I tabel 5 er vist, hvor mange af de gennemgåede sager, der lå dokumentation for,
at fordringen var retskraftig. Af de 16 fordringer, hvor der lå dokumentation for
retskraft, var forældelsesdatoen for 8 af fordringerne angivet med for sen
forældelsesdato. Dette kan medføre, at fordringen forælder, inden eventuel
forældelsesafbrydelse foretages, med risiko for at SKAT inddriver på forældede
fordringer. For 2 fordringer, hvor der lå dokumentation for retskraft var
forældelsesdatoen sat for tidligt, hvilket kan bevirke, at fordringen afskrives som
forældet før det egentlige forældelsestidspunkt.
Tabel 5. Fordringens retskraft
Stikprøve
Fordringens retskraft
Dokumenta-
tion for
retskraft
Fordringer
hvor
forældelsen
udløb i 2014
Fordringer
hvor
forældelsen
udløb i 1. eller
2. kvartal 2015
Fordringer
hvor
forældelsen er
sat 20 år frem
Tilfældigt
udvalgte
fordringer
Total
1
Ingen
dokumentation
for retskraft
9
Retskraft
kan ikke
umiddelbart
afgøres
0
Fordring
i alt
10
1
9
2
12
5
2
0
0
5
9
5
1
15
16
23
3
42
2
Fordringerne er retskraftige, selvom de har for sen forældelsesdato, idet de er helt nye
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
10 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0011.png
I tabel 6 er angivet, i hvor mange af de gennemgåede sager, der var foretaget
forældelsesafbrydelse. I 18 ud af de 22 sager, hvor forældelsen udløb i 2014 eller
2015 var der ikke foretaget forældelsesafbrydelse. Derudover viste
gennemgangen, at for 14 ud de 22 sager, hvor der ikke var foretaget
forældelsesafbrydelse, var der ligeledes angivet en for sen forældelsesdato.
Tabel 6. Forældelsesafbrydelse
Stikprøve
Intet
forældelses-
afbrydende
skridt
Forældelsesafbrydelse
Manglende
dokumentation
for
forældelsesaf-
brydelse
Andet
Eks. Forældels-
fristen er ikke
nået/ Retskraft
kan ikke
umiddelbart
afgøres osv.
1
Fordring
i alt
Fejl i
forældelses-
afbrydende
skridt
Fordringer
hvor
forældelsen
udløb i 2014
Fordring hvor
forældelsen
udløb i 1. eller
2. kvartal 2015
Fordringer
hvor
forældelsen er
sat 20 år frem
Tilfældig
udvalgt
fordring
Total
8
0
1
10
10
0
0
2
12
0
0
0
5
3
5
4
1
1
9
15
22
1
2
17
42
3
Forældelsesdatoen er forkert, fordringerne er oversendt med 20 års forældelse
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
11 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0012.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Forældelsesdato tidligere end år 2015
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
1.1
Vi har konstateret, at en større mængde
2015
fordringer (tidligere afskrevne politikrav) var
registreret i EFI med en forældelsesdato
Prio.
tidligere end år 2015.
Der er risiko for, at SKAT indtil 8.
september 2015 har foretaget
inddrivelse på fordringer, som ikke var
retskraftige.
Der er risiko for, at fordringer var
forældet inden den 19. november 2015,
fordi
SKAT
ikke
har
foretaget
forældelsesafbrydende skridt.
Der er risiko for, at SKATs opgørelse af
fordringsmassen i EFI ikke er retvisende.
Fordringstyperne bør undersøges nærmere, med
henblik på at vurdere, hvorvidt fordringerne er
retskraftige.
1
Der var efter vores vurdering 3 mulige senarier
vedrørende disse fordringer:
Der var gennemført forældelsesafbrydende
skridt, men datoer i EFI var ikke opdateret.
Der var gennemført forældelsesafbrydende
skridt, men datoer i EFI var ikke opdateret
med korrekt forældelsesdato.
Der var ikke gennemført
forældelsesafbrydende skridt og
fordringerne har mistet deres retskraft.
SKAT har indtil den 8. september 2015
foretaget inddrivelse på fordringer (tidligere
afskrevne politikrav). Efter den 8. september
2015 har SKAT ikke foretaget inddrivelse på
disse fordringstyper. Fordringerne (tidligere
afskrevne politikrav) skal underkastes
yderligere undersøgelse af Kammeradvokaten.
Folketinget vedtog den 12. november 2015
lovændring. Denne medfører, at for fordringer,
der var under inddrivelse hos SKAT den 19.
november 2015 eller senere, regnes
forældelsesfristen tidligst fra den 20. november
2018.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
12 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Ronnie Eriksson, Inddrivelse, Styring & Udvikling:
Som følge af risikoen for, at SKAT indtil den 8. september 2015 har foretaget inddrivelse på fordringer, som ikke var retskraftige, er SKAT
sammen med ICI og Kammeradvokaten ved at udarbejde en vurdering og beskrivelse af behovet og forpligtelsen til at genoptage sager af
egen drift, herunder for fordringer som ikke var retskraftige på inddrivelsestidspunktet. Denne vurdering omfatter som udgangspunkt alle
fordringer i EFI/DMI, dvs. også politibøder. Initiativet indgår som en af aktiviteterne i
”SKAT ud af krisen” og følges af såvel styregruppe som
programledelse i SKAT og ICI. Behovet for lovændringer vurderes ligeledes. SKAT vurderer, at punktet kan lukkes, når denne afklaring af
behovet for genoptagelse af sager er tilendebragt.
Kontakt: Ann Roe Kirch, Inddrivelse, Personrestancer. Frist: 31.03.2017 for afklaring af behovet for genoptagelse af sager.
Efter 8/9 2015 er der iværksat retskraftvurdering af fordringer som er oversendt til SKAT Inddrivelse. Dette omfatter også politibøder.
Retskraftvurderingen foretages enten manuelt i SKAT Inddrivelse eller via et maskinelt filter som er etableret med bistand fra
Kammeradvokaten og Accenture (det såkaldte retracer-værktøj).
Samtidig har SKAT Inddrivelse iværksat opbygning af monitorering og håndtering af evt. afvigelser i forhold til den retmæssige behandling
eller registrering af fordringen, herunder fordringshavens registrering af forældelsesdatoer, hæftelsesforhold og fordringens saldo. Kendte
afvigelser registreres således systematisk. Der udarbejdes desuden procesvejledninger til hvordan sagsbehandlere skal håndtere fordringer
der er registreret med en afvigelse.
Det er en kendt afvigelse, at registrering af forældelsesdatoer af politibøder før 8/9-2015 har været ukorrekt. SKAT foretager derfor ikke
inddrivelse på disse fordringer uden forudgående retskraftvurdering og indhentning af dokumentation for, hvilken forældelsesdato SKAT kan
håndhæve. Punktet anses derfor som håndteret siden 8/9-2015. Det anbefales, at denne del af punktet lukkes.
Kontakt: Pernille Schøller Larsen, Inddrivelse, Styring & Udvikling, Analyse og Forretningsdata: Frist: Punktet er håndteret efter
8/9-2015 og anbefales lukket.
Nr.
2
Observationer
Forældelsesdato efter år 2025
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
1.2
Vi konstaterede, at en større mængde
2015
fordringer (tidligere afskrevne politikrav) var
registeret i EFI med en forældelsesdato efter
Prio.
år 2025.
1
Samtidig konstaterede vi, at for fordringstypen
”Erstatning, politikrav” var samtlige
tilgåede
fordringer i 2014 og 2015 registeret i EFI med
Der er risiko for, at fordringer utilsigtet
har mistet retskraften, fordi der ikke
har været gennemført
forældelsesafbrydende skridt tidligere,
Fordringstyperne bør undersøges nærmere, bl.a.
med henblik på at opdatere fordringernes
forældelsesdato.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
13 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0014.png
Nr.
Observationer
en forældelsesdato, der lå 20 år efter
stiftelsestidspunktet.
Det var vores vurdering, at fordringernes
faktiske forældelsesdatoer burde ligge i
intervallet 2015
2025, da der i
forældelsesloven ikke eksisterer en forældelse
på mere end 10 år.
SKAT har indtil den 8. september 2015
foretaget inddrivelse på fordringer (tidligere
afskrevne politikrav). Efter den 8. september
2015 har SKAT ikke foretaget inddrivelse på
disse fordringstyper. Fordringerne (tidligere
afskrevne politikrav) skal underkastes
yderligere undersøgelse af Kammeradvokaten.
Risici
end fordringernes forældelsesdato
indikerede.
Der er risiko for, at SKAT indtil 8.
september 2015 har foretaget
inddrivelse på fordringer, som ikke var
retskraftige.
Anbefalinger
Handleplan fra Ronnie Eriksson, Inddrivelse, Styring & Udvikling:
Efter 8/9 2015 er der iværksat retskraftvurdering af fordringer som er
oversendt til SKAT Inddrivelse. Dette omfatter også politibøder. Retskraftvurderingen foretages enten manuelt i SKAT Inddrivelse eller via et
maskinelt filter som er etableret med bistand fra Kammeradvokaten og Accenture (det såkaldte retracer-værktøj).
Samtidig har SKAT Inddrivelse iværksat opbygning af monitorering og håndtering af evt. afvigelser i forhold til den retmæssige behandling
eller registrering af fordringen, herunder fordringshavens registrering af forældelsesdatoer, hæftelsesforhold og fordringens saldo. Kendte
afvigelser registreres således systematisk. Der udarbejdes desuden procesvejledninger til hvordan sagsbehandlere skal håndtere fordringer
der er registreret med en afvigelse.
Det er en kendt afvigelse, at registrering af forældelsesdatoer af politibøder før 8/9-2015 har været ukorrekt. SKAT foretager derfor ikke
inddrivelse på disse fordringer uden forudgående retskraftvurdering og indhentning af dokumentation for, hvilken forældelsesdato SKAT kan
håndhæve. Der er således oprettet en afvigelse
– og hertil en flagmarkering på fordringstype ”erstatninger, politikrav”. Denne flagmarkering
understøtter sagsbehandlerne i deres manuelle retskraftvurdering, således at fordringshavers oplysninger vedrørende forældelsesdato ikke
lægges til grund.
De danske fordringer som efter en retskraftvurdering anses for at være retskraftige den 19/11-2015 er omfattet af Lov om udskydelse af
forældelse. Dermed starter fordringens forældelse tidligst den 20/11-2018. Der er derfor som udgangspunkt ikke risiko for, at der ikke
iværksættes forældelsesafbrydende skridt på disse fordringer i SKAT Inddrivelse.
Parallelt med den manuelle og maskinelle retskraftvurdering baseret på de gældende regler om afskrivning er SKAT i samarbejde med ICI og
Kammeradvokaten ved at overveje mulighederne for en lovgivning, som kan
definere en række principper for en eventuel ”masseafskrivning”
og de lovgivningsmæssige kriterier herfor, herunder hvilke fodringstyper som skal undtages
fra en ”masseafskrivning”.
Initiativet indgår som
en del af
”SKAT ud af krisen”.
Det er forventningen, at der inden den 31. marts 2017 foreligger en række kriterier for, hvilke fordringer som i
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
14 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
givet fald vil skulle masseafskrives, og hvilke fordringer der fortsat vil være behov for at retskraftvurdere, efter at der evt. er gennemført en
masseafskrivning. Denne retskraftvurdering skal ske fra 2017.
Som led i etableringen af et nyt interim inddrivelsessystem skal der etableres en ny snitflade mellem Inddrivelse og fordringshaverne,
herunder Politiet. Den nye snitflade skal bl.a. ved nye kontrolfunktioner sikre, at fordringshaverne lever op til de nye skærpede krav til
processer, data og systemer. SKAT og ICI er ved at udarbejde den detaljerede plan for og udformning af den nye snitflade og det fremtidige
samarbejde med fordringshaverne, herunder Politiet, herunder bl.a. de krav den nye snitflade stiller til fordringshaverne.
Kontakt: Pernille Schøller Larsen, Inddrivelse, Styring & Udvikling, Analyse og Forretningsdata: Frist: 31.03.2017 for udarbejdelse
af kriterier for, hvilke fordringer der evt. er omfattet af en masseafskrivning, og hvilke fordringer der fortsat er behov for at
retskraftvurdere fra 2017.
Nr.
3
Observationer
Fordringernes retskraft
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
1.3
I forbindelse med vores undersøgelse af
2015
fordringstypen ”Erstatning, politikrav”
konstaterede vi, at der for 23 ud af 42
Prio.
gennemgåede fordringer ikke var
dokumentation for retskraft.
1
Det var generelt meget svært at få overblik
over de enkelte sager, idet den
dokumentation, der lå til grund for sagen i form
af dom eller afgørelse fra Erstatningsnævnet,
ikke lå som dokumentation på sagen.
SKAT har indtil den 8. september 2015
foretaget inddrivelse på fordringer (tidligere
afskrevne politikrav). Efter den 8. september
2015 har SKAT ikke foretaget inddrivelse på
disse fordringstyper. Fordringerne (tidligere
afskrevne politikrav) skal underkastes
yderligere undersøgelse af Kammeradvokaten.
Der er risiko for, at SKAT indtil 8.
september 2015 har foretaget
inddrivelse på fordringer, som ikke var
retskraftige.
Der er risiko for, at fordringer må
”afskrives” på grund af manglende
dokumentation i sagerne.
SKAT bør etablere procedurer, der sikrer en
løbende journalisering af sagerne, således at det
er muligt at få overblik over den enkelte sag,
herunder dokumentation for retskraft.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
15 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0016.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Ronnie Eriksson, Inddrivelse, Styring & Udvikling:
Efter 8/9 2015 er der iværksat retskraftvurdering af alle fordringer, herunder også på politibøder.
I vejledningen til vurdering af retskraft, er det et afgørende kriterie for vurderingen af om en fordring anses for retskraftig, at restance
inddrivelses myndigheden (RIM) kan føre dokumentation for, at fordringen ikke er forældet. Ved mistanke om fejl i de oplysninger, som
fordringshaveren har indberettet, isoleres fordringen med henblik på, at der senere tages kontakt til fordringshaveren for at sikre, at
oplysningerne er korrekte.
Der skal foretages en kritisk gennemgang af den foreliggende dokumentation, idet SKAT skal kunne dokumentere, at fordringen ikke er
forældet i hele fordringens levetid, dvs. fra fordringen er stiftet og fremefter.
Ifølge vejledningen indhentes de relevante domme til vurdering af retskraften i ældre sager ved direkte kontakt til politiet i den relevante
retskreds.
Der arbejdes på en proces, således at SKAT kan indhente relevante domme direkte via. Rigsarkivet/Landsarkiverne. SKAT afventer i den
forbindelse tilbagemelding fra Politiet, om SKAT´s medarbejdere kan få denne adgang. Hvis det ikke er muligt, vil der blive udarbejdet en mere
manuel proces for indhentning af relevante domme.
Kontakt: Ole Lauritzen, Inddrivelse, Styring & Udvikling, Strategi & Proces: Frist: 01.10.2016.
Nr.
4
Observationer
Fejl i forældelsesdato
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
1.4
I forbindelse med vores undersøgelse af
2015
fordringstypen ”Erstatning, politikrav”
konstaterede vi, at 23 ud af 42 gennemgåede
Prio.
fordringer var registreret med for sen
forældelsesdato i EFI.
1
Vores undersøgelse viste samtidig, at samtlige
”nye” fordringer overdraget fra politiet i 2014
og 2015 var blevet registreret med en
forældelsesdato på 20 år.
SKAT har indtil den 8. september 2015
foretaget inddrivelse på fordringer (tidligere
Der er risiko for, at SKAT indtil 8.
september 2015 har foretaget
inddrivelse på fordringer, som ikke var
retskraftige.
Der er risiko for, at fordringer er blevet
forældet inden den 19. november
2015, fordi SKAT ikke har foretaget
forældelsesafbrydende skridt.
Der er risiko for, at fordringer utilsigtet
mister retskraften, såfremt der ikke
gennemføres forældelsesafbrydende
Fordringstyperne bør undersøges nærmere, med
henblik på at vurdere, hvorvidt fordringerne er
retskraftige.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
16 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0017.png
Nr.
Observationer
afskrevne politikrav). Efter den 8. september
2015 har SKAT ikke foretaget inddrivelse på
disse fordringstyper. Fordringerne (tidligere
afskrevne politikrav) skal underkastes
yderligere undersøgelse af Kammeradvokaten.
Folketinget vedtog den 12. november 2015
lovændring. Denne medfører, at for fordringer,
der var under inddrivelse hos SKAT den 19.
november 2015 eller senere, regnes
forældelsesfristen tidligst fra den 20. november
2018.
Risici
skridt noget tidligere, end
fordringernes forældelsesdato
indikerer.
Der er risiko for, at SKATs opgørelse af
fordringsmassen i EFI ikke er retvisende.
Anbefalinger
Handleplan fra Ronnie Eriksson, Inddrivelse, Styring & Udvikling:
Efter 8/9 2015 er der iværksat retskraftvurdering af fordringer som er
oversendt til SKAT Inddrivelse. Dette omfatter også politibøder. Retskraftvurderingen foretages enten manuelt i SKAT Inddrivelse eller via et
maskinelt filter som er etableret med bistand fra Kammeradvokaten og Accenture (det såkaldte retracer-værktøj).
Samtidig har SKAT Inddrivelse iværksat opbygning af monitorering og håndtering af evt. afvigelser i forhold til den retmæssige behandling
eller registrering af fordringen, herunder fordringshavens registrering af forældelsesdatoer, hæftelsesforhold og fordringens saldo. Kendte
afvigelser registreres således systematisk. Der udarbejdes desuden procesvejledninger til hvordan sagsbehandlere skal håndtere fordringer
der er registreret med en afvigelse.
Det er en kendt afvigelse, at registrering af forældelsesdatoer af politibøder før 8/9-2015 har været ukorrekt. SKAT foretager derfor ikke
inddrivelse på disse fordringer uden forudgående retskraftvurdering og indhentning af dokumentation for, hvilken forældelsesdato SKAT kan
håndhæve. Der er således oprettet en afvigelse
– og hertil en flagmarkering på fordringstype ”erstatninger, politikrav”. Denne flagmarkering
understøtter sagsbehandlerne i deres manuelle retskraftvurdering, således at fordringshavers oplysninger vedrørende forældelsesdato ikke
lægges til grund.
De danske fordringer som efter en retskraftvurdering anses for at være retskraftige den 19/11-2015 er omfattet af Lov om udskydelse af
forældelse. Dermed starter fordringens forældelse tidligst den 20/11-2018. Der er derfor som udgangspunkt ikke risiko for, at der ikke
iværksættes forældelsesafbrydende skridt på disse fordringer i SKAT Inddrivelse.
Parallelt med den manuelle og maskinelle retskraftvurdering baseret på de gældende regler om afskrivning er SKAT i samarbejde med ICI og
Kammeradvokaten ved at overveje mulighederne for en lovgivning, som kan definere en række principper for en eventuel ”masseafskrivning”
og de lovgivningsmæssige kriterier herfor, herunder hvilke fodringstyper
som skal undtages fra en ”masseafskrivning”. Initiativet indgår som
en del af ”SKAT ud af krisen”. Det er forventningen, at der inden den 31. marts 2017 foreligger en række kriterier for, hvilke
fordringer som i
givet fald vil skulle masseafskrives, og hvilke fordringer der fortsat vil være behov for at retskraftvurdere, efter at der evt. er gennemført en
masseafskrivning. Denne retskraftvurdering skal ske fra 2017.
Som led i etableringen af et nyt interim inddrivelsessystem skal der etableres en ny snitflade mellem Inddrivelse og fordringshaverne,
herunder Politiet. Den nye snitflade skal bl.a. ved nye kontrolfunktioner sikre, at fordringshaverne lever op til de nye skærpede krav til
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
17 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0018.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
processer, data og systemer. SKAT og ICI er ved at udarbejde den detaljerede plan for og udformning af den nye snitflade og det fremtidige
samarbejde med fordringshaverne, herunder Politiet, om den nye snitflade, herunder bl.a. de krav den nye snitflade stiller til fordringshaverne.
Kontakt: Pernille Schøller Larsen, Inddrivelse, Styring & Udvikling, Analyse og Forretningsdata: Frist: 31.03.2017 for udarbejdelse
af kriterier for, hvilke fordringer der evt. er omfattet af en masseafskrivning, og hvilke fordringer der fortsat er behov for at
retskraftvurdere fra 2017.
Nr.
5
Observationer
Datakvaliteten
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
1.5
Vi har fået oplyst, at datakvaliteten af
”nye”
2015
fordringer (tidligere afskrevne politikrav), som
tilgår SKAT forsat ikke har en kvalitet, hvor
Prio.
fordringernes stamdata fremstår som værende
korrekte.
1
Det skyldes bl.a. fejl ved overførsel af data fra
politiets centrale bødesystem til EFI, fordi
datafelterne i politiets centrale bødesystem
ikke svarer til datafelterne i EFI.
Endvidere har vi konstateret fejl i stamdata for
fordringer modtaget fra politiets centrale
bødesystem.
Derudover registrerer politiet ikke alle de
oplysninger, som er nødvendige for at kunne
foretage en effektiv inddrivelse.
Der er risiko for, at SKAT ikke kan
foretage en effektiv inddrivelse af
”nye”
fordringer som bliver overdraget fra
politiet.
Vi anbefaler, at SKAT i samarbejde med Politiet
igangsætter et arbejde for at få registreret de
oplysninger som er nødvendige for at kunne
foretage en effektiv inddrivelse.
Vi anbefaler, at SKAT i samarbejde med Politiet
igangsætter et arbejde for at få registreret
stamdata korrekt.
Vi anbefaler, at SKAT tilretter sit
inddrivelsessystem til at kunne modtage data
korrekt fra andre systemer.
Handleplan fra Ronnie Eriksson, Inddrivelse, Styring & Udvikling:
For data modtaget fra Politiet efter den 8. september 2015 er der
iværksat monitorering og håndtering af kendte afvigelser. Alle politibøder afventer vurdering for, om de er retskraftige, heri indgår en
indledende vurdering af fordringens stamdata. Opnår SKAT konkret viden om forkert fordringshaver adfærd, herunder forkert registrering af
stamdata som måtte være skjult for sagsbehandleren, bliver fordringen blokeret med et afvigelsesflag. SKAT Inddrivelse vurderer således, at
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
18 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0019.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
der er iværksat tilstrækkelige tiltag til at isolere politibøder med manglende datakvalitet, således at der ikke sker ugyldig inddrivelse af krav
modtaget efter 8. september 2015.
Endvidere skal der som led i etableringen af et nyt interim inddrivelsessystem etableres en ny snitflade mellem Inddrivelse og
fordringshaverne, herunder Politiet. Den nye snitflade skal bl.a. ved nye kontrolfunktioner sikre, at fordringshaverne lever op til de nye
skærpede krav til processer, data og systemer. SKAT og ICI er ved at udarbejde den detaljerede plan for og udformningen af den nye
snitflade og det fremtidige samarbejde med fordringshaverne, herunder Politiet, om den nye snitflade, herunder bl.a de krav den nye snitflade
stiller til fordringshaverne. En del af dialogen med Politiet vil ligeledes omfatte deres forretningspraksis og deres adfærd i oversendelse af
fordringer til SKAT Inddrivelse. SKAT Inddrivelse vurderer det som en forudsætning for væsentlig at kunne højne datakvaliteten på
politibøder, at Politiet prioriterer at medvirke til en adfærdsændring. SKAT og ICI har et særligt fokus på dette.
Den hidtidige dialog med Politiet har ikke givet anledning til ændringer på feltniveau. SKAT har dog peget på, at Politiet med fordel kan
udnytte de eksisterende felter bedre med henblik på at højne datakvaliteten. Hvis der måtte blive identificeret behov for yderligere data i
samarbejdet med Politiet, så vurderes dette tidligst at kunne understøttes i den kommende inddrivelsesløsning, henset til at EFI/DMI er under
nedlukning.
Kontakt: Pernille Schøller Larsen, Inddrivelse, Styring & Udvikling, Analyse og Forretningsdata: Frist: 1. februar 2018 med endelig
kravspecifikation for håndtering af politibøder i nyt inddrivelsessystem.
Nr.
6
Observationer
Forældelsesafbrydelse
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår for
funktionsområderne
2.1
I forbindelse med vores undersøgelse af
2015
fordringstypen ”Erstatning, politikrav”
konstaterede vi, at der for 22 ud af 42
Prio.
gennemgåede fordringer ikke var foretaget
forældelsesafbrydende skridt, heraf var der for
1
18 ud af 22 fordringer med forældelsesdato i
2014 eller 2015 ikke foretaget
forældelsesafbrydende skridt.
For 14 af de 22 fordringerne, hvor der ikke var
foretaget forældelsesafbrydende skridt var
Der er risiko for, at fordringer er blevet
forældet inden den 19. november
2015, fordi SKAT ikke har foretaget
forældelsesafbrydende skridt.
Der er risiko for, at fordringer utilsigtet
mister retskraften, såfremt der ikke
gennemføres forældelsesafbrydende
skridt noget tidligere, end
Fordringstypen bør undersøges nærmere, bl.a.
med henblik på at opdatere fordringernes
forældelsesdato.
SKAT bør etablere procedure, der sikrer, at der
foretages forældelsesafbrydende skridt inden en
fordring mister retskraft.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
19 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0020.png
Nr.
Observationer
fordringerne registeret med en for sen
forældelsesdato.
SKAT har indtil den 8. september 2015
foretaget inddrivelse på fordringer (tidligere
afskrevne politikrav). Efter den 8. september
2015 har SKAT ikke foretaget inddrivelse på
disse fordringstyper. Fordringerne (tidligere
afskrevne politikrav) skal underkastes
yderligere undersøgelse af Kammeradvokaten.
Folketinget vedtog den 12. november 2015
lovændring. Denne medfører, at for fordringer,
der var under inddrivelse hos SKAT den 19.
november 2015 eller senere, regnes
forældelsesfristen tidligst fra den 20. november
2018.
Risici
fordringernes forældelsesdato
indikerer.
Anbefalinger
Handleplan fra Ronnie Eriksson, Inddrivelse, Styring & Udvikling:
Efter 8/9 2015 er der iværksat retskraftvurdering af fordringer som er oversendt til SKAT Inddrivelse. Dette omfatter også politibøder.
Retskraftvurderingen foretages enten manuelt i SKAT Inddrivelse eller via et maskinelt filter som er etableret med bistand fra
Kammeradvokaten og Accenture (det såkaldte retracer-værktøj).
Samtidig har SKAT Inddrivelse iværksat opbygning af monitorering og håndtering af evt. afvigelser i forhold til den retmæssige behandling
eller registrering af fordringen, herunder fordringshavens registrering af forældelsesdatoer, hæftelsesforhold og fordringens saldo. Kendte
afvigelser registreres således systematisk. Der udarbejdes desuden procesvejledninger til hvordan sagsbehandlere skal håndtere fordringer
der er registreret med en afvigelse.
Det er en kendt afvigelse, at registrering af forældelsesdatoer af politibøder før 8/9-2015 har været ukorrekt. SKAT foretager derfor ikke
inddrivelse på disse fordringer uden forudgående retskraftvurdering og indhentning af dokumentation for, hvilken forældelsesdato SKAT kan
håndhæve. Der er således oprettet en afvigelse
– og hertil en flagmarkering på fordringstype ”erstatninger, politikrav”. Denne flagmarkering
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
20 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0021.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
understøtter sagsbehandlerne i deres manuelle retskraftvurdering, således at fordringshavers oplysninger vedrørende forældelsesdato ikke
lægges til grund.
De danske fordringer som efter en retskraftvurdering anses for at være retskraftige den 19/11-2015 er omfattet af Lov om udskydelse af
forældelse. Dermed starter fordringens forældelse tidligst den 20/11-2018. Der er derfor som udgangspunkt ikke risiko for, at der ikke
iværksættes forældelsesafbrydende skridt på disse fordringer i SKAT Inddrivelse.
Parallelt med den manuelle og maskinelle retskraftvurdering baseret på de gældende regler om afskrivning er SKAT i samarbejde med ICI og
Kammeradvokaten ved at overveje mulighederne for en lovgivning, som kan definere en række principper for en eventuel ”masseafskrivning”
og de lovgivningsmæssige kriterier herfor, herunder hvilke fodringstyper som skal
undtages fra en ”masseafskrivning”. Initiativet indgår som
en del af ”SKAT ud af krisen”. Det er forventningen, at der inden den 31. marts 2017 foreligger en række kriterier for, hvilke
fordringer som i
givet fald vil skulle masseafskrives, og hvilke fordringer der fortsat vil være behov for at retskraftvurdere, efter at der evt. er gennemført en
masseafskrivning. Denne retskraftvurdering skal ske fra 2017.
Som led i etableringen af et nyt interim inddrivelsessystem skal der etableres en ny snitflade mellem Inddrivelse og fordringshaverne,
herunder Politiet. Den nye snitflade skal bl.a. ved nye kontrolfunktioner sikre, at fordringshaverne lever op til de nye skærpede krav til
processer, data og systemer. SKAT og ICI er ved at udarbejde den detaljerede plan for og udformning af den nye snitflade og det fremtidige
samarbejde med fordringshaverne, herunder Politiet, om den nye snitflade, herunder bl.a. de krav den nye snitflade stiller til fordringshaverne.
Kontakt: Pernille Schøller Larsen, Inddrivelse, Styring & Udvikling, Analyse og Forretningsdata: Frist: 31.03.2017 for udarbejdelse
af kriterier for, hvilke fordringer der evt. er omfattet af en masseafskrivning, og hvilke fordringer der fortsat er behov for at
retskraftvurdere fra 2017.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
21 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962703_0022.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Inddrivelsesprocessen for Personlige fordringer (FL 09.22.15)
22 af 22