Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962701_0001.png
28. juni 2016
J. nr. 15-1821685
Plannr. 115-139
Intern Revision
Rapport 2015
Spillemyndigheden
Revision af gebyrstyring
Modtager
Direktør Birgitte Sand
Kopi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 12. juni 2015, revideret
gebyrstyringen i Spillemyndigheden. Den udførte revision er en del af den samlede
revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. Spillemyndigheden har efterfølgende udarbejdet
handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
Spillemyndigheden udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de
vurderede risici. Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration
ved udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af
Spillemyndighedens handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 28. juni 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
2 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0003.png
1. Formål
Formålet med opgaven har været, at gennemføre en analyse vedr. opkrævningen
af ansøgnings- og årsgebyr. På baggrund af en gennemgang af love og regler har
vi analyseret, hvordan Spillemyndigheden fastsætter priser på gebyrer fordelt på
de enkelte spilområder:
Lotterier
Onlinekasino og væddemål
Offentlige pokerturneringer i turneringsform
Gevinstgivende spilleautomater
Landbaserede kasinoer
Andre Spil
I forbindelse med tilsyn og overvågning af spiludbydere kan Spillemyndigheden på
forskellige spilområder få dækket de omkostninger, der følger heraf ved
opkrævning af gebyrer. Det fremgår af budgetvejledning 2014, at taksten for
afgifter og gebyrer skal, medmindre andet er bestemt, fastsættes således, at der
opnås fuld dækning for de omkostninger, der er forbundet med det pågældende
afgifts- eller gebyrområde.
Vores analyse har bestået af gennemgang af de tre typer af omkostninger, som
indkalkuleres i de omkostninger, der kan henføres til bestemte spilområder:
Direkte omkostninger
årsværk til kontrol, tilsyn og administration.
Indirekte omkostninger
årsværk til ledelsesfunktion, regnskabsfunktioner,
mødeaktiviteter, overhead (husleje, elektricitet, telefon, kontorudstyr) samt
fx internationale fora for regulering af spil og udvikling af organisatoriske
styringsredskaber.
Omkostninger afholdt af andre end Spillemyndigheden
fx service- og
støttefunktioner som SKAT udfører.
Ved hver gebyropkrævning regulerer Spillemyndigheden gebyret på den enkelte
spiludbyder i forhold til mer- eller mindreudgifter i den foregående periode.
2. Omfang
Vi har analyseret og vurderet gebyrfastsættelsen, der ansvarsmæssigt er forankret
ved kontoret Økonomi og Styring i Spillemyndigheden. Analysen og vurderingerne
er gennemført på baggrund af dokumentation og tilgængelig data ved denne
enhed.
Vi har endvidere foretaget interview af medarbejdere i Økonomi og Styring vedr.
beregning af gebyrer til opkrævning hos spiludbyderne/ tilladelsesindehaverne.
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
3 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0004.png
Ved vores gennemgang og analyse har vi af Økonomi og Styring fået stillet
følgende information til rådighed:
Love og bekendtgørelser vedr. hver spilkategori, vejledning for den sam-
lede gebyrstyring samt Deloittes Omkostningsfordelingsmodel vedr. Spil-
KontrolSystemet og kravspecifikation vedr. opdatering af denne model.
Regnskabsdata, kvartalsvise bidrag til Skatteministeriets udgiftsopfølg-
ninger, grundbudgetnotater mv.
Dataudtræk fra SAP Intern vedr. tidsregistrering, lønomkostninger, opgave-
data, BSI-prognoser, gebyrindtægter mv. samt budgetaftaler.
Excel-regneark med angivelse af omkostningsfordelinger på hver spil-
kategori for 2014.
Notat om Gebyrstyring i Spillemyndigheden af 21. august 2015.
Revisionen blev udført i perioden juni til september 2015 og vedrørte finansårene
2014 og 2015 (halvårsdata).
3. Konklusion
Spillemyndighedens samlede gebyrindtægter for finansåret 2014 udgør 61,7 mio.
kr. Herudover modtog Spillemyndigheden en driftsbevilling på 3,7 mio. kr.
Spillemyndighedens gebyrer dækker omkostninger vedr.:
Ansøgning om bevilling til at afvikle offentlig hasardspil i turneringsform
Kontrol og tilsyn med de landbaserede kasinoer
Kontrol og tilsyn med gevinstgivende spilleautomater
Kontrol og tilsyn med Danske Spil A/S og Klasselotteriet A/S
Kontrol og tilsyn med onlinekasinoer og væddemål
Spillemyndigheden har herudover omkostninger til opgaver, som ikke finansieres
via gebyrer. Det drejer sig om administration af og tilsyn med almennyttige lotterier,
administration af landbaserede kasinoer, samt tilsyn med offentlige
pokerturneringer, lokale puljevæddemål og pyramidespil. Disse udgifter dækkes af
en driftsbevilling på finansloven.
Oversigt over Spillemyndighedens spilområder og finansiering
Omkostningsdækkende gebyrer
Danske Lotteri Spil
Gevinstgivende spilleautomater
Klasselotteriet
Landbaserede kasinoer (tilsyn)
Offentlig hasardspil (ansøgning)
Fiskale gebyrer
Online kasino og væddemål
Bevillingsfinansierede områder
Almennyttigt lotteri
Landbaserede kasinoer (centralt)
Lokale puljevæddemål
Offentlig hasardspil
Pyramidespil
Det er vores samlede vurdering, at der i mindre omfang er behov for ændringer i
de reviderede processer vedr. fastsættelse af ansøgnings- og årsgebyrer via
funktionsenheden Økonomi og Styring i Spillemyndigheden.
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
4 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0005.png
Gennemgang af Spillemyndighedens anvendte omkostningsfordelingsmodel samt
data og processer har givet anledning til nedenfor anførte konklusioner.
Datasæt og beregninger der ligger til grund for gebyrfastsættelse
Det er vores vurdering, at der i mindre omfang er behov for ændringer i de
reviderede processer vedr. beregnede BSI-prognoser samt udførte omkostnings-
fordelinger ud på de enkelte spilkategorier. Processerne giver overordnet et
retvisende grundlag for gebyropkrævning hos tilladelsesindehaverne. Denne
konklusion baserer vi på følgende forhold:
Funktionsenheden Økonomi og Styring har et godt datagrundlag, baseret på
medarbejdernes tidsregistrering og opgavefordeling, som udgangspunkt for en
fordeling af Spillemyndighedens samlede omkostninger (direkte omkostninger,
intern- og ekstern overhead).
Ved fordeling af lønomkostninger beregnes fordelingsnøgler pr. spil-
kategori ud fra medarbejdernes tids-og opgaveregistreringer. Herefter
fordeles den samlede lønsum i henhold til fordelingsnøglerne. Fordelingen
af lønomkostningerne sker dermed uden hensyntagen til den enkelte
medarbejders lønniveau. Der kan være store forskelle i lønniveau alt efter
om medarbejderen er aflønnet som fuldmægtig, specialkonsulent,
chefkonsulent eller leder. Dette giver risiko for, at der omkostningsfordeles
forholdsmæssigt lidt på de spilkategorier, hvor opgaverne varetages af
medarbejdere med relativt højere løn. Omvendt er der risiko for, at der
fordeles for meget på de spilkategorier, hvor opgaverne varetages af
medarbejdere med relativt lavere løn. Det oplyses fra Spillemyndigheden,
at nævnte forhold kun var gældende for finansåret 2014, samt at det var
isoleret til spilkategorierne Danske Lotteri Spil og Klasselotteriet.
Processen omkring fordeling af lønomkostninger er tilrettet pr. 1. januar
2015. Intern Revision har ikke fået forelagt dokumentation for denne
ændring i løbet af revisionen, og kan på den baggrund ikke udtale sig om
dette forhold.
For administrative medarbejdere anvendes forud fastsatte procentfordelin-
ger i forhold til tidsforbrug på de enkelte spilkategorier. Spillemyndigheden
anvender
bl.a. kategorierne ’Medarbejdere, der i høj grad løser tværgående
opgaver’.
Det kan konstateres, at der for visse administrative medarbejdere
er direkte tidsregistreringer på bestemte spilkategorier. På grund af den
forud fastsatte procentfordeling i forhold til tidsforbrug, anvendes disse
tidsregistreringer ikke ved fordeling af omkostninger i 2014. Dette bevirker,
at faktuelle tidsregistreringer af medarbejdere, vedr. opgavefordeling på
bestemte spilkategorier, ikke anvendes i forhold til omkostnings-
fordelingerne. Det er vores vurdering, at en mere direkte anvendelse af
faktuelle
tidsregistreringer
vil
give
en
mere
retvisende
omkostningsfordeling pr. spilkategori. Spillemyndigheden anerkender, at
det er vigtigt, at der føres løbende kontrol med at de anvendte nøgler rent
faktisk matcher medarbejderens opgavefordeling. I 2015 har
Spillemyndigheden som led i dette arbejde fulgt op på, om der eksisterer
afvigelser i mellem de timer, der er opgavefordelt på et eller flere
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
5 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0006.png
gebyrområder og den administrative fordeling, der er lagt til grund for
fordelingen af medarbejderens løn. Et eksempel på en sådan opfølgning er
efter revisionens afslutning fremsendt til Intern Revision.
Af det fremsendte dokumentationsmateriale vedr. omkostningsfordelinger
på de enkelte spilkategorier, har det ikke været muligt, i alle tilfælde, at se
en direkte sammenhæng med anførte beløb til dataudtræk fra SAP Intern
eller øvrige datakilder. Der er i flere tilfælde anvendt manuelle
indtastninger, som ikke umiddelbart kan afstemmes. Manuelle
indtastninger skaber risiko for fejl ved løbende opdateringer af de regneark,
der ligger til grund for omkostningsfordelingerne. Det bemærkes, at
Spillemyndigheden i løbet af revisionen har udarbejdet en opdateret
styringsramme i Excel, der ikke længere indeholder manuelle indtastninger.
Omkostningsfordelingsmodel for SpilKontrolSystemet fra oktober 2014
På vegne af Spillemyndigheden har Deloitte udarbejdet en model til fordeling af de
omkostninger, der er forbundet med drift og vedligehold af SpilKontrolSystemet.
Systemet varetages af Systematic og formålet har været at danne et retvisende
grundlag for fordeling af omkostninger i forbindelse med fakturering til systemets
brugere. Resultatet er en model der fordeler drifts- og vedligeholdelses-
omkostninger baseret på den estimerede belastning af systemet.
Fordelingsnøglerne er knyttet op på systemets to hovedaktiviteter, indlæsning af
data og kørsel af automatiske kontroller. Belastningen vægtes med en fordeling
med henholdsvis ¾ på indlæsning af data og ¼ på kontrolkørsler. Yderligere er
der tilføjet en korrektionsfaktor for at korrigere for systematiske forskelle i
datastrukturen. Dette er gjort vedr. landbaserede kasinoer med en faktor 4 grundet
en markant større antal filer sendt til indlæsning i forhold til datamængde og antal
transaktioner. Endvidere korrigerer modellen for belastningen ved kontrolkørsler
via den såkaldte kompleksitetsfaktor, som er lig med den gennemsnitlig kørselstid
for den enkelte kontroltype.
Det er vores vurdering, at der er behov for procesændringer i mindre omfang. Den
af Deloitte udarbejdede omkostningsfordelingsmodel er ikke helt i stand til at
estimere belastningen på SpilKontrolSystemet på et tilfredsstillende niveau.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Der sker ikke en entydig retvisende fordeling af SpilKontrolSystemets drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger på tværs af de forskellige tilladelsesindehavere på
spilområderne: Online kasino og væddemål, Danske Lotteri Spil og
Gevinstgivende spilleautomater placeret på de landbaserede kasinoer.
Det bemærkes, at der er en vis diversitet i datastrukturen ved indberetning
fra tilladelsesindehavere. Hvis datastrukturen ændrer sig markant og
hermed ændrer forudsætningerne for modellen, er der risiko for, at
modellen ikke i samme grad vil kunne afspejle den reelle belastning på
SpilKontrolSystemet. Hvis korrektions- og kompleksitetsfaktoren ikke
opdateres på denne baggrund, kan ændringen i datastrukturen påvirke
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
6 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0007.png
modellens evne til retvisende at estimere den reelle belastning på systemet
for hver tilladelseskategori.
Den i omkostningsfordelingsmodellen estimerede vægtning for belastning
af hovedaktiviteterne imellem indlæsning af data (3/4) og kontrolkørsler
(1/4) sker på basis af oplæg fra Systematic, der besidder den største viden
om systemets aktiviteter og belastninger. Der findes ikke tilgængelige data,
der kan understøtte fordelingen mellem disse typer aktiviteter. Deloitte har
derfor udelukkende foretaget estimeringen med udgangspunkt i kendskab
til systemets opbygning og ikke sammenholdt med en målt belastning. Sker
der ændring af vægtningen mellem aktiviteterne fremadrettet, er det vores
vurdering, at det kan resultere i fejlbehæftede fordelinger af drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger vedr. SpilKontrolSystemet.
Der foretages på nuværende tidspunkt ikke løbende følsomhedsanalyser
af omkostningsfordelingsmodellen, med henblik på at medregne mulige
ændringer i datastrukturen eller i den estimerede vægtning for belastning
af hovedaktiviteterne, indlæsning af data (3/4) og kontrolkørsler (1/4).
Kravspecifikation vedr. opdatering af omkostningsfordelingsmodellen
Omkostningsfordelingsmodellen, udarbejdet af Deloitte, er fra oktober 2014, og vil
efter hensigten skulle opdateres inden marts 2016. I samarbejde mellem
Spillemyndigheden og Systematic, er der udarbejdet en kravspecifikation til en
omkostningsfordelingsmodel, der kan udføre automatiseret opdatering minimum
hver måned via it-systemet, Oracle BI. Der er således tale om udvidelse af et
eksisterende system og kravene er derfor udarbejdet som et ændringsønske.
Det er vores vurdering, at den af Spillemyndigheden og Systematic udarbejdede
kravspecifikation, vedr. BI-udvidelse til SpilKontrolSytemet, giver mulighed for en
væsentlig forbedring for fordeling af systemets drifts- og vedligeholdelses-
omkostninger på tværs af de forskellige tilladelsesindehavere på spilområderne:
Online kasino og væddemål, Danske Lotteri Spil og Gevinstgivende
spilleautomater placeret på de landbaserede kasinoer.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Spillemyndigheden har via kravspecifikationen et godt udgangspunkt for
fremadrettet at kunne trække belastningsrapporter, herunder at kunne
filtrere på: tilladelseskategori, tilladelsestype, spilkategori, tilladelses-
indehaver, samt på kvartal, måned og dag. Desuden vil det være muligt for
Spillemyndigheden selv at justere og ændre korrektions-og
kompleksitetsfaktoren.
I kravspecifikationen tages udgangspunkt i de samme datasæt fra maj
2014, som i den nuværende model, i forhold til omkostningsfordelings-
modellens estimerede vægtning for belastning af hovedaktiviteterne,
indlæsning af data (3/4) og kontrolkørsler (1/4). Som nævnt ovenfor vedr.
den nuværende omkostningsfordelingsmodel, findes der ikke tilgængelige
data, der kan understøtte fordelingen mellem disse typer aktiviteter.
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
7 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0008.png
Deloitte har derfor udelukkende foretaget estimeringen med udgangspunkt
i kendskab til systemets opbygning og ikke sammenholdt med en målt
belastning. Det er i kravspecifikationen ikke nævnt, at Spillemyndigheden
selv kan foretage ændringer af disse parametre. Spillemyndigheden har
dog oplyst, at den
samlede ”Automatiserings-løsning” er tiltænkt udviklet
med Oracle-BI som udgangspunkt og selve vægtningen vil her være opsat
som en simpel formelnøgle, der let kan ændres af Spillemyndigheden.
Intern Revision vurderer, at denne oplysning er væsentlig i forhold til
automatiseringsløsningen, og derfor bør fremgå af kravspecifikationen.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
Prioritet 3/4
Mindre
betydning for
forretningen
0
Revisionsemne
I alt
1. Datasæt og beregninger
der ligger til grund for
gebyrfastsættelse.
2. Omkostningsfordelings-
model for SpilKontrol-
Systemet fra oktober 2014.
3. Kravspecifikation vedr.
opdatering af omkostnings-
fordelingsmodellen inden
marts 2016.
I alt
0
0
2
0
2
0
0
1
1
0
2
1
3
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
8 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0009.png
Bilag 1: Observationer, risipci og anbefalinger
Nr. Observationer
2
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Vi anbefaler, at Spillemyndigheden
løbende fortager følsomhedsanalyser
med henblik på evt. at korrigere
korrektions-og kompleksitetsfaktoren,
i tilfælde af at datastrukturen ændrer
sig ved indberetning fra tilladelses-
indehaverne. Dette vil øge modellens
evne til retvisende at estimere den
reelle belastning på systemet for hver
tilladelseskategori.
Omkostningsfordelingsmodel for SpilKontrolSystemet fra oktober 2014.
Ændrer datastrukturen sig markant
ved indberetning fra
tilladelsesindehaverne og dermed
ændrer forudsætningerne for
modellen, er der risiko for, at
modellen ikke i samme grad vil kunne
afspejle den reelle belastning på
SpilKontrolSystemet, hvorved
fordelingen af omkostninger ikke vil
afspejle de reelle omkostninger.
2.1
Datastrukturen ved indberetning fra tilladelsesindehavere
Der er forskelle i den metode, som tilladelsesindehaverne
P2
indpakker deres data på og leverer disse i form af XML-filer
til SpilKontrolSystemet. Dette gør, at belastningen på
systemet (tidsforbruget) ikke direkte kan estimeres én-til-én
ud fra overordnede tilgængelige parametre som
datamængde, antal XML-filer eller transaktioner. I
omkostningsfordelingsmodellen anvendes derfor en
kompleksitetsfaktor, som korrigerer for dette ved
omkostningsfordelingen.
Vi vurderer på denne baggrund, at omkostningsfordelings-
modellen ikke er særlig robust i forhold til løbende ændringer
i datastrukturen i de af tilladelsesindehaverne indleverede
XML-filer.
Spillemyndigheden har mulighed for at ændre på
datakravene til tilladelsesindehaverne, fx således at
modtagne data bliver mere ensartede, hvorved
omkostningsfordelingen, alt andet lige, må forventes at blive
mindre kompleks. Spillemyndigheden vurderer dog, at et
sådan datakrav på nuværende tidspunkt vil skabe en
unødvendig stor byrde på tilladelsesindehaver både teknisk
og økonomisk.
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
9 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0010.png
Nr. Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra virksomheden [Morten Thaning Thulstrup, Økonomi og Styring, implementeringsdato 31.03.2016]:
Spillemyndighedens bemærkninger
Spillemyndigheden vurderer, at den eksisterende model for omkostningsberegning i forhold til systemomkostningerne på SPOK (drift-og
vedligehold af SpilKontrolSystemet) er den bedst mulige og ser ingen reelle risici ved den eksisterende proces for brugen heraf. Det bemærkes
endvidere at der netop er etableret en proces, der sikrer at modellen opdateres inden marts 2016, hvor en eventuelt påvirkning af regnskabet
kunne ske.
Intern Revisions bemærkninger
Intern Revision noterer, at den af Deloitte udarbejdede omkostningsfordelingsmodel fra oktober 2014, skal være opdateret inden marts 2016.
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
10 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0011.png
Nr. Observationer
2
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Vi anbefaler, at Spillemyndigheden
løbende foretager følsomheds-
analyser med henblik på evt. at
korrigere den estimerede vægtning
for belastning af hovedaktiviteterne,
indlæsning af data og kontrolkørsler.
Omkostningsfordelingsmodel for SpilKontrolSystemet fra oktober 2014.
Sker der løbende ændring af
vægtningen imellem hoved-
aktiviteterne, indlæsning af data og
kontrolkørsler, er der risiko for
fejlbehæftede fordelinger af drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger fra
SpilKontrolSystemet ud på enkelte
spilkategorier.
2.2
Estimerede vægtning for belastning af hovedaktiviteter
Den i omkostningsfordelingsmodellen estimerede vægtning
P2
for belastning af hovedaktiviteterne imellem indlæsning af
data (3/4) og kontrolkørsler (1/4) sker på basis af oplæg fra
Systematic. Ifølge Deloitte besidder Systematic den største
viden om systemets aktiviteter og belastninger. Der findes
ikke tilgængelige data, der kan understøtte fordelingen
mellem disse typer aktiviteter. Deloitte har derfor
udelukkende foretaget estimeringen med udgangspunkt i
kendskab til systemets opbygning og ikke sammenholdt med
en målt belastning.
Det kan konstateres, at Spillemyndigheden tager
udgangspunkt i dataudtræk fra maj 2014 ved estimering af
belastningen imellem indlæsning af data og kontrolkørsler.
Handleplan fra virksomheden [Morten Thaning Thulstrup, Økonomi og Styring, implementeringsdato 31.03.2016]:
Spillemyndighedens bemærkninger
Spillemyndigheden vurderer, at den eksisterende model for omkostningsberegning i forhold til systemomkostningerne på SPOK (drift-og
vedligehold af SpilKontrolSystemet) er den bedst mulige og ser ingen reelle risici ved den eksisterende proces for brugen heraf. Det bemærkes
endvidere at der netop er etableret en proces, der sikrer at modellen opdateres inden marts 2016, hvor en eventuelt påvirkning af regnskabet
kunne ske.
Intern Revisions bemærkninger
Intern Revision noterer, at den af Deloitte udarbejdede omkostningsfordelingsmodel fra oktober 2014, skal være opdateret inden marts 2016.
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
11 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0012.png
Nr. Observationer
3
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Vi anbefaler, at Spillemyndigheden
supplerer kravspecifikationen
således, at det fremgår, at
Spillemyndigheden vil kunne korrigere
vægtningen for belastning af
hovedaktiviteterne i den opdaterede
omkostningsfordelingsmodel.
Der bør alt andet lige også tages
udgangspunkt i et nyere datasæt og
dermed en ny vurdering af
vægtningen i kravspecifikationen.
Kravspecifikation vedr. opdatering af omkostningsfordelingsmodellen inden marts 2016.
Har kravspecifikationen ikke
specificeret alle automatiserede
løsningsforslag, er der ikke
gennemsigtighed i forhold til, hvilke
tiltag ved opdateringen af
omkostningsfordelingsmodellen, der
imødekommer risikofaktorer i den
nuværende model.
Set i forhold til at udgangspunktet for
vægtningen af hovedaktiviteterne er
datasæt fra maj 2014, er der risiko
for, at vægtningen har ændret sig i
mellemtiden.
3.1
Mulighed for ændring af estimerede vægtning af
hovedaktiviteter
P3
I kravspecifikationen tages udgangspunkt i de samme
datasæt fra maj 2014, som i den nuværende model, i forhold
til omkostningsfordelingsmodellens estimerede vægtning for
belastning af hovedaktiviteterne, indlæsning af data (3/4) og
kontrolkørsler (1/4).
Som nævnt under punkt 2.2 vedr. den nuværende
omkostningsfordelingsmodel, findes der ikke tilgængelige
data, der kan understøtte fordelingen mellem disse typer
aktiviteter. Deloitte har derfor udelukkende foretaget
estimeringen med udgangspunkt i kendskab til systemets
opbygning og ikke sammenholdt med en målt belastning. Det
er i kravspecifikationen ikke nævnt, at Spillemyndigheden
selv kan foretage ændringer af disse parametre.
Spillemyndigheden har dog oplyst, at den samlede
”Automatiserings-løsning” er
tiltænkt udviklet med Oracle-BI
som udgangspunkt og selve vægtningen vil her være opsat
som en simpel formelnøgle, der let kan ændres af
Spillemyndigheden.
Der bør alt andet lige også tages udgangspunkt i et nyere
datasæt og dermed en ny vurdering af vægtningen i
kravspecifikationen.
Det er ikke et krav fra Intern Revisions side, at der udarbejdes handleplaner, hvis anbefalingen er grøn (prioritet 3 eller 4).
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
12 af 13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962701_0013.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af gebyrstyring i Spillemyndigheden
13 af 13