Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962699_0001.png
13. juni 2016
J. nr. 16-0262535
Plannr. 115-131
Intern Revision
Rapport 2015
Spillemyndigheden
Revision af årsafslutningsprocessen for
Spillemyndighedens regnskab
Modtager
Direktør Birgitte Sand
Kopi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 18. december 2015, revideret
årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens årsrapport for 2015. Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. Spillemyndigheden har efterfølgende udarbejdet
handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
Spillemyndigheden udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de
vurderede risici. Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration
ved udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af
Spillemyndighedens handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 13. juni 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
2 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0003.png
1. Indledning
Intern Revision har revideret årsafslutningsprocessen for den aflagte årsrapport for
Spillemyndigheden.
Omfanget af regnskabsaflæggelsen
Revisionen omfatter § 09.21.02
Spillemyndigheden. Revisionsområdet er
beskrevet i ministerieinstruks for Skatteministeriet og Spillemyndigheden, CVR-nr.
34 73 04 15. Spillemyndighedens årsrapport omfatter de hovedkonti på
finansloven, som Spillemyndigheden er ansvarlig for.
Hovedtallene for Spillemyndighedens årsrapport udviser følgende:
2014
AKTIVER
(mio. kr.)
Immaterielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver
Anlægsaktiver
Iflg.
årsrapport
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
Iflg.
årsrapport
2015
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
Note
18,7
0,0
1,4
20,1
18,7
0,0
1,4
20,1
15,3
0,0
1,4
16,7
15,3
0,0
1,4
16,7
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver
4,5
0,1
4,6
20,6
25,2
2,7
2,7
7,2
0,1
7,3
20,6
5,2
0,2
5,4
19,8
25,3
1,4
1,4
6,6
0,2
6,8
19,8
1
2,7
27,9
1,4
26,7
Aktiver i alt
45,3
2,7
48,0
42,0
1,4
43,4
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
3 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0004.png
2014
PASSIVER
(mio. kr.)
Egenkapital primo
Årets bevægelser
Egenkapital ultimo
Hensatte forpligtelser
Langfristede
gældsforpligtelser
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Periodeafgrænsningsposter
Øvrige kortfristede
gældsforpligtelser
Igangværende arbejder
Kortfristede
gældsforpligtelser
Gældsforpligtelser
Passiver i alt
Eventualforpligtelser
Iflg.
årsrappor
t
5,5
1,2
6,7
0,4
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
5,5
1,2
6,7
0,4
Iflg.
årsrapport
6,7
-3,1
3,5
5,5
2015
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
6,7
-3,1
3,5
5,5
Note
18,6
18,6
15,3
15,3
12,6
0,2
6,6
0,2
19,6
38,2
45,3
1,6
-0,2
1,5
-0,2
2,7
2,7
2,7
14,2
0,0
8,1
0,0
22,3
40,9
48,0
0,0
11,5
0,5
5,6
0,1
17,6
32,9
42,0
0,4
1,4
1,4
1,4
1,4
11,5
0,5
7,0
0,1
19,1
34,4
43,4
0,4
1
2014
RESULTATOPGØRELSE
(mio. kr.)
Indtægter i alt
Forbrugsomkostninger
Personaleomkostninger
Andre ordinære
driftsomkostninger
Af- og nedskrivninger
Ordinære
driftsomkostninger i alt
Driftsindtægter- og
omkostninger
Resultat før finansielle
poster
Finansielle poster
Resultat før finansielle
poster
Iflg.
årsrapport
-65,2
0,0
42,7
8,6
2,9
-11,0
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
-65,2
0,0
42,7
8,6
2,9
-11,0
Iflg.
årsrapport
-68,4
0,8
40,9
21,1
3,4
66,1
2015
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
-68,4
0,8
40,9
21,1
3,4
0,0
66,2
Note
8,7
-2,3
1,1
-1,2
8,7
-2,3
1,1
-1,2
4,5
2,2
0,9
3,1
4,5
2,2
0,9
3,1
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
4 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0005.png
Årets resultat
-1,2
-1,2
3,1
Mio. kr.
Debet
3,1
Oversigt over korrektioner I 2015
Note
1) Reklassifikation af SLS-
interimskonto
Regnskabspost
Anden kortfristet gæld
Andre tilgodehavender
Kredit
1,4
1,4
2. Ansvarsfordeling og formål
Spillemyndighedens ledelse har ansvaret for:
1. at årsrapporten er rigtig, det vil sige, at årsrapporten ikke indeholder
væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen
og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk
hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner,
der er omfattet af årsrapporten.
Formålet med årsafslutningsrevisionen er at tilvejebringe en overbevisning om at
årsrapporten er rigtig, dvs. uden væsentlige fejl og mangler.
Årsafslutningsrevisionen omfatter en efterprøvning af, at den anvendte regn-
skabspraksis er i overensstemmelse med de regnskabsregler og principper, som
fremgår af bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om statens regnskabsvæsen
mv. (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger. Revisionen omfatter tillige en vurdering af udvalgte poster
i balancen og om årsrapporten er udarbejdet i overensstemmelse med
Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning om udarbejdelse af årsrapport for statslige
institutioner”
fra
januar 2016.
Formålet med gennemgang af årsrapportens målrapportering er at undersøge og
vurdere, om årsrapporten oplyser om målopfyldelsen, om de faglige og
økonomiske resultater er rapporteret i sammenhæng samt, om der for de
væsentligste mål er tilfredsstillende dokumentation.
Resultatet af revisionen af årsafslutningsprocessen vil sammen med resultaterne
af alle revisioner vedrørende regnskabsåret 2015 indgå i den endelige og samlede
konklusion i erklæring og beretning om revisionen af Spillemyndighedens
årsrapport.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
5 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0006.png
3. Omfang
Revisionen af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden omfatter de
processer, hvorigennem årsrapporten afsluttes, kvalitetssikres og afleveres til
SKS.
Revisionen omfatter alle regnskabstal, som er afleveret fra Spillemyndighedens
regnskabssystemer til SKS.
Revisionen omfatter en efterprøvning af, hvorvidt Spillemyndighedens ledelse har
sikret, at grundlæggende kvalitetssikringshandlinger i form af regnskabsmæssige
afstemninger og kontroller er gennemført. Vi har udvalgt regnskabsposter til
revision ud fra væsentlighed og risiko. De udvalgte regnskabsposter er revideret
ved bl.a. forespørgsler, gennemgang af afstemninger, specifikationer og
underliggende dokumentation, ligesom vi har gennemført regnskabsanalyser og
udført andre nødvendige revisionshandlinger.
4. Konklusion
I forbindelse med årsafslutningsprocessen har Spillemyndigheden på en række
områder etableret strukturerede og systematiske afstemninger af regnskabs-
poster, herunder er der udarbejdet tilfredsstillende underliggende dokumentation
og specifikation af de enkelte regnskabsposter.
Det er vores vurdering, at den samlede årsafslutningsproces er styrket ved, at der
er etableret en samlet struktureret og systematisk proces, herunder ved
implementering af en ny årsafslutningsinstruks med tilhørende bilag. Vi vurderer
dog, at der fortsat er behov for procesændringer i mindre omfang i forhold til at
kvalitetssikre væsentlige regnskabsdata, så de gennemføres og dokumenteres
ensartet.
5. Resultat af den udførte revision
5.1 Bemærkninger til årsrapporten for 2015
Nærværende kapitel redegør for revisionen af de væsentligste regnskabsposter
samt de regnskabsposter, hvor revisionen har givet anledning til bemærkninger.
De anførte beløb i forbindelse med de enkelte regnskabsposter er ”Korrigeret
saldo”, dvs. regnskabstallene
i det aflagte regnskab med tillæg af korrektioner, dvs.
ikke rettede fejl, jf. oversigterne side 3-4 ovenfor.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
6 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0007.png
5.1.1 Aktiver: 43,4 mio. kr. (2014: 48,0 mio. kr.)
5.1.1.1 Immaterielle anlægsaktiver (15,3 mio. kr. (2014: 18,7 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder immaterielle anlægsaktiver bestående af
færdiggjorte udviklingsprojekter. Der har i 2015 ikke været tilgange af udviklings-
projekter under opførelse.
Vi har gennemgået afstemning af anlægskartoteket til bogføringen, herunder
afstemning af årets afskrivninger til resultatopgørelsen samt underliggende
dokumentation. Vi har testet, at afskrivning er påbegyndt på det rigtige tidspunkt,
afskrivningsperioden følger regnskabsreglerne samt, at værdiansættelsen tager
udgangspunkt i kostpris.
Ifølge Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger skal der foretages
nedskrivningstest på udviklingsprojekter under opførelse og færdiggjorte
udviklingsprojekter, hvis der er indikation på væsentlig værdiforringelse. Endvidere
skal der ved årsafslutningen foretages en vurdering af, om der er forhold, der
indikerer, at igangværende udviklingsprojekter og færdiggjorte udviklingsprojekter
skal nedskrives.
Vi har modtaget dokumentation for nedskrivningstest for de i anlægskartoteket
registrerede anlæg:
Spilkontrolsystem
Spil Kontrol Kasinoer
Monopolspil
Det fremgår endvidere af Spillemyndigheden instruks for årsafslutning 2015,
hvorledes processen for nedskrivningstest af anlægsaktiver udføres.
Det af Spillemyndigheden udarbejdede anlægskartotek stemmer ikke til
anlægsnoten i årsrapporten. I anlægskartoteket er der fejlagtigt foretaget
dobbeltafskrivning (2 x 3,4 mio. kr.). Anlægsnoten i årsrapporten er dog korrekt. Vi
skal anbefale, at anlægskartoteket tilrettes således, at der bliver
overensstemmelse mellem anlægskartotek og anlægsnote.
Bortset fra ovenstående kommentarer er det vores vurdering, at immaterielle
anlægsaktiver er bogført i de rigtige perioder, på de rigtige konti, at immaterielle
anlægsaktiver er værdiansat tilfredsstillende i regnskabet samt at
nedskrivningstest følger Moderniseringsstyrelsens vejledninger.
5.1.1.2 Tilgodehavender: 5,3 mio. kr. (2014: 6,5 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder krav på gebyrer, som Spillemyndigheden har over
for spiludbydere.
Vi har foretaget afstemning af debitormodul til finansmodul. Ingen debitorer er
forfalden til betaling pr. 31.12.2015. Vi har gennemgået efterfølgende indbetalinger
og har i den forbindelse konstateret, at alle debitorer pr. 31.12.2015 er indbetalt i
2016.
Samlet er det vores vurdering, at debitorerne er til stede og forsvarligt værdiansat
pr. 31.12.2015.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
7 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0008.png
5.1.1.3 Periodeafgrænsningsposter, aktiver: 0,2 mio. kr. (2014: 0,1 mio. kr.)
Regnskabsposten anvendes til at periodisere udgifter eller indtægter korrekt
mellem finansår ud fra de periodiseringsprincipper og væsentlighedskriterier, som
Spillemyndigheden anvender i sin regnskabsføring.
Vi har konstateret, at periodeafgrænsningsposter, aktiver ikke fuldt ud anvendes i
overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsens vejledning. I forbindelse med
revisionen har vi identificeret to poster, som efter vores anmodning er blevet
omposteret til de korrekte konti. Det drejer sig om i alt 0,5 mio. kr., som er flyttet
fra periodeafgrænsningsposter, aktiver til periodeafgrænsningsposter, passiver.
Det vurderes på denne bagrund, at den af Spillemyndigheden udarbejdede
årsafslutningsinstruks vedr. periodiseringsoversigter ikke er fulgt i tilstrækkelig
omfang.
Periodeafgrænsningsposter, aktiver udgør herefter 0,2 mio. kr.
5.1.1.4 Refusionsberettiget moms: 1,3 mio. kr. (2014: 0,7 mio. kr.)
Spillemyndigheden udarbejder på nuværende tidspunkt ikke en momssandsynlig-
gørelse, jf. årsafslutningsinstruksen for 2015.
Formålet med en momssandsynliggørelse er, at sikre korrekt afløftning og
afregning af moms. Sandsynliggørelsen foregår i praksis ved, at der med
udgangspunkt i en balance for den pågældende periode beregnes moms af de
konti, der indeholder køb og salg og som forventes at indeholde moms. Resultatet
af den foretagne beregning skal ligge inden for +/- 5% af den faktisk opgjorte købs-
og salgsmoms for perioden. Ved større afvigelser foretages nærmere
undersøgelser af årsagen. Det kan evt. skyldes køb/salg, som sker uden moms,
eller hvor der beregnes moms med en lavere pct.-sats (12,5% eller 6,25%).
Det anbefales, at der fremover udarbejdes en momssandsynliggørelse i
forbindelse med årsafslutningsprocessen, samt at årsafslutningsinstruksen tilføjes
et afsnit omkring dette.
5.1.1.5 Likvide beholdninger: 19,8 mio. kr. (2014: 20,6 mio. kr.)
Likvide beholdninger består af følgende konti:
Konto 621101 SKB FF5 Uforrentet konto, 15,4 mio. kr.
Konto 623101 SKB FF7 Finansieringskonto, 4,5 mio.kr.
Disse regnskabskonti har fået tildelt særlige standardkontonumre, fordi de udgør
et vigtigt element i statens likviditetsstyringsmodel for de omkostningsbaserede
bevillinger. I den daglige administration svarer disse konti til de øvrige bankkonti i
Statens Koncernbetalings System (SKB). FF5-kontoen er en uforrentet likvid konto
(opbevaring af midler) til afregning af ændringer i nettoomsætningsformuen.
Vi har påset, at der er overensstemmelse mellem bogførte saldi og kontoudtog fra
banken pr. 31.12.2015.
Den uforrentede konto skal ved årets afslutning afstemmes således, at summen af
posterne på den uforrentede konto er lig med:
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
8 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0009.png
Hensatte forpligtelser
Kortfristede gældsforpligtelser
Reserveret bevilling.
Ifølge statens kontoplan kan SKB konti være negative. Jf. Moderniserings-
styrelsens regler skal der foretages flytning af likviditet fra finansieringskontoen til
driftskontoen inden udgangen af 1. kvartal. Denne revisionsrapport er udarbejdet
inden udgangen af 1. kvartal 2016 og Intern Revision har derfor ikke haft mulighed
for at teste likviditetsflytningen. Spillemyndigheden bør være opmærksom på, at
likviditetsflytningen foretages nøjagtigt og rettidigt.
Vi har endvidere revideret Spillemyndighedens engagementer med Danske Bank.
Vi har i den forbindelse kontrolleret administrationsrettigheder og betalings-
rettigheder til ansatte i Spillemyndigheden for så vidt angår funktionsadskillelse
samt arbejdsbetinget behov.
På vegne af Spillemyndigheden har 3 medarbejdere i Intern Regnskab 1 hos SKAT
fuldmagt i forhold til tilknyttede bankkonti i virksomheden. Medarbejderne i Intern
Regnskab 1 skal blandt andet i forbindelse med likviditetsflytning være 2
medarbejdere i forening for at kunne flytte likviditet.
Vi vurderer, at de 3 medarbejdere i Intern Regnskab 1 har et arbejdsbetinget behov
i forhold til deres fuldmagtsforhold over for Danske Bank.
Det skal bemærkes, at likvide midler for Spillemyndigheden ikke er indeståender i
pengeinstitutter, men mellemregninger med Moderniseringsstyrelsen som led i
statens cash-pool-ordning. I henhold til Moderniseringsstyrelsens regnskabs-
vejledninger skal disse mellemregninger desuagtet præsenteres som likvide
midler. Vi har henholdt os til Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger.
5.1.2 Passiver: 43,4 mio. kr. (2014: 48,0 mio. kr.)
5.1.2.1 Egenkapital: 3,5 mio. kr. (2014: 6,7 mio. kr.)
Egenkapitalen omfatter følgende poster: Reguleret egenkapital, opskrivninger over
egenkapital, reserveret egenkapital, udbytte, bortfald af årets resultat samt fri
egenkapital.
Årsrapportens oplysninger om egenkapitalforhold er afstemt til finansbogholderiet.
Vi vurderer, at egenkapitalen er tilfredsstillende opgjort pr. 31.12 2015.
Det kan konstateres, at årets bevillingsafregning, årets underskud, på, 3,1 mio. kr.,
er bogført med forkert fortegn på konto for ’Regulering af overført overskud’ samt
konto ’Modkonto Resultatdisponering’. Fejlen er konstateret efter lukning af
bogføringsperiode 13,2, der havde sidste frist for korrektioner den 04.02.2016.
Spillemyndigheden har bedt Moderniseringsstyrelsen om lov til at rette fejlen i
2015, hvilket ikke var muligt. Spillemyndigheden er i stedet blevet bedt om at
foretage rettelsen primo 2016 af hensyn til senere bevillingsafregning.
Primokorrektionen ses at være foretaget pr. 31.01.2016. Fejlen har ingen
betydning i forhold til den af Spillemyndigheden udarbejdede egenkapitalforklaring,
idet summen af beløbene ligger inden for samme kontogruppe 74.
Spillemyndigheden har orienteret om dette i bemærkninger til tabel 8 i
årsrapporten.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
9 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0010.png
I SAP-kontoplanen er konto 740701 Regulering af overført overskud
gebyrvirksomhed
ikke opsat under egenkapitalen, men opsat som ”ikke allokerede
konti” nederst i balancen. Vi skal anbefale, at konto 740701 systemmæssigt
opsættes under egenkapitalen (kontogruppe 74) således, at egenkapitalen iflg.
SAP-balancen umiddelbart kan afstemmes med egenkapitalen i årsrapporten.
5.1.2.2 Hensatte forpligtelser: 5,5 mio. kr. (2014: 0,4 mio. kr.)
Regnskabskontoen indeholder hensættelse til åremålsforpligtelser, hensættelse til
retablering samt hensættelse til rådighedsløn.
Åremålsforpligtelser: 0,3 mio. kr.
(2014 0,4 mio. kr.)
Beløbet er afstemt til den af HR Løn og Personalejura i SKAT udarbejdede
opgørelse over åremålsforpligtelser.
Vi har gennemgået oversigten over åremålsforpligtelser pr. 31.12 2015 i forhold til
korrekt opgørelse og beregning af åremålsforpligtelsen. På baggrund af den
foretagne gennemgang er det vores vurdering, at opgørelsen følger reglerne i
Moderniseringsstyrelsens beskrivelse af ”Hensættelser generelt”, og cirkulære om
åremålsansættelse i ministerier. Det er endvidere vores vurdering, at åremåls-
forpligtelser pr. 31.12.2015 er tilfredsstillende værdiansat i regnskabet.
Retableringsforpligtelser: 0,3 mio. kr.
(2014: 0,0 mio. kr.)
Bogførte hensatte forpligtelser vedr. retablering kan afstemmes til den af
Spillemyndigheden udarbejdede opgørelse ultimo 2015.
Pr. 01.03.2015 fraflyttede Spillemyndigheden SKATs lejemål i Tåstrup. Udgifter til
benyttelse af dette lejemål blev betalt via interne statslige overførsler, hvorfor der i
årsrapporten for 2014 ikke var grundlag for registrering af retableringsforpligtelser.
Spillemyndigheden flyttede herefter ind i et nyt lejemål i København i den
resterende del af 2015.
Jf. årsafslutningsinstruksen (bygger på notat fra SKAT, som er gennemgået af
Intern Revision) omkring praksis for beregning af retableringsforpligtelse foretages
beregningen således:
Antal lejede kvadratmeter vedr. kontor hensættes med 500 kr./ m2
Antal lejede kvadratmeter vedr. kælder/arkiv hensættes med 100 kr./m2
Forpligtelsen skal opbygges over lejeperioden.
Vi har fået oplyst, at Spillemyndigheden påregner at fraflytte det nuværende
lejemål i november 2016. I overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsens
vejledning indregnes retableringsforpligtelsen derfor over perioden 1. marts 2015
til 31. oktober 2016. Vi har gennemgået lejekontrakten og beregningen af
retableringsforpligtelsen og er på grundlag heraf enige i den regnskabsmæssige
behandling af retableringsforpligtelser i årsrapporten for 2015.
Hensættelse til rådighedsløn: 4,9 mio. kr.
(2014: 0,0 mio. kr.
Bogførte hensatte forpligtelser vedr. rådighedsløn kan afstemmes til den af
Økonomistyring i SKAT udarbejdede opgørelse ultimo 2015. Der er i løbet af 2015
udgiftsført rådighedsløn for i alt 0,8 mio. kr.
I henhold til Moderniseringsstyrelsens vejledninger skal der hensættes til
rådighedsløn, når de opsagte medarbejdere ikke skal levere en modydelse til
Spillemyndigheden i forbindelse med udbetaling af rådighedslønnen. Ifølge
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
10 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0011.png
oplysninger fra Moderniseringsstyrelsen skal den samlede forpligtelse
præsenteres under hensatte forpligtelser, dvs. udbetaling af rådighedsløn i 2016
skal ikke præsenteres under kortfristede gældsforpligtelser. Vi har henholdt os til
Moderniseringsstyrelsens oplysninger.
Der blev i 2014 ikke hensat til rådighedsforpligtelse, idet der ikke i dette finansår
var afskediget tjenestemænd.
Vi har gennemgået de af Økonomistyring i SKAT udarbejdede beregninger over
rådighedsløn, som skal udbetales i perioden 2016-2018, herunder sammenholdt
med lønsedler og afskedsbreve for de fire medarbejdere, der blev afskediget i
2015. Gennemgangen har ikke givet anledning til bemærkninger.
5.1.2.3 Eventualforpligtelser: 0,4 mio. kr. (2014: 0,0 mio. kr.)
Det er Spillemyndighedens vurdering, at der ikke skal hensættes til resultatløn og
bonusser på 0,3 mio. kr. samt jubilæer på 0,1 mio. kr.
Det er Spillemyndighedens vurdering, at tildeling af resultatløn til Spillemyndig-
hedens direktør i høj grad beror på en subjektiv vurdering af indsatsen, der hidtil
tidligst ligger klar i marts måned i det efterfølgende år. Dvs. at det ikke er muligt at
beregne den forventede omkostning til resultatløn i det efterfølgende år på
baggrund af en række objektive succeskriterier i en kontrakt.
I forhold til hensættelse til jubilæer udgør de maksimale hensættelser over en 5-
årig periode (2016-2020), 0,1 mio. kr. Som følge af flytning til Odense er der
væsentlig usikkerhed om, hvorvidt jubilæerne vil blive realiseret og der er derfor
ikke hensat hertil.
Intern revision er enig i Spillemyndighedens vurdering af, at der ikke skal
hensættes til resultatløn og bonusser samt jubilæer.
5.1.2.4 Langfristet gæld 15,3 mio. kr. (2014: 18,6 mio. kr.)
Den langfristede FF4-gæld skal altid være lig med eller mindre end summen af
aktiverne. Dette forhold skal likviditetsområdet som minimum opgøre ved
udgangen af hvert kvartal. Indregning af langfristet FF4-gæld sker på
anskaffelsestidspunktet for det finansierede aktiv. Kontoen reguleres med
udgangen af hvert kvartal på baggrund af nyanskaffelser samt foretagne
afskrivninger på eksisterende aktiver.
Vi har afstemt saldoen pr. 31.12.2015 til kontoudtog fra banken. Saldoen er
bekræftet af Danske Bank via engagementsforespørgsel. Vi har endvidere påset,
at gælden på FF4-bankkontoen i SKB-systemet er lig med eller mindre end
summen af anlægsaktiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens kontoplan.
Det vurderes, at den langfristede gæld er tilfredsstillende medtaget i årsrapporten.
Spillemyndighedens låneramme på 25 mio. kr. er overholdt med en udnyttelses-
grad på 61,2 %.
5.1.2.5 Kortfristet gæld: 19,1 mio. kr. (2014: 22,3 mio. kr.)
Kortfristede gældsforpligtelser består i det væsentligste af leverandører af varer og
tjenesteydelser og skyldige feriepenge.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
11 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0012.png
5.1.2.5.1 Leverandører af varer og tjenesteydelser: 11,5 mio. kr. (2014: 14,2
mio. kr.)
Vi har afstemt kreditormodul til finansmodul uden bemærkninger. Vi har endvidere
gennemgået aldersfordelingen på kreditorerne og har i den forbindelse ikke
konstateret væsentlige overforfaldne kreditorer.
Reduktionen i kreditorsaldoen fra 2014 til 2015 på 10,8 % kan i al væsentlighed
henføres til, at Spillemyndigheden udfører flere administrative opgaver selv,
herunder administration af lejemålet Havneholmen, København.
I kreditorsaldoen pr. 31.12.2015 indgår SKAT med 5 mio. kr. og SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd med 5 mio. kr., dvs. i alt 89 % af den samlede
kreditorsaldo. Gæld til SKAT vedrører udført arbejde på vegne af
Spillemyndigheden, som betales via interne statslige overførsler. Gæld til SFI
vedrører
gennemførelsen
af
undersøgelse
om
spilafhængighed.
Spillemyndigheden har i forbindelse med sidstnævnte modtaget en tillægsbevilling
på 4 mio. kr. således, at den samlede bevilling udgør 7,1 mio. kr. I 2016 modtages
en yderligere bevilling på 2,4 mio. kr. til bekæmpelse af ludomani.
5.1.2.5.2 Anden kortfristet gæld: 2,3 mio. kr. (2014: 1,9 mio. kr.)
Anden kortfristet gæld består i det væsentligste af SLS-Interimskontoen, skyldig
overarbejde samt automatiske SLS-posteringer.
SLS interimskonto til SE-nr.-afregning: 0,0 mio. kr.
(2014: 0,0 mio. kr.)
Denne specielle SLS-interimskonto på 1,4 mio. kr. (2014: 1,3 mio. kr.) anvendes
udelukkende til en systemmæssig afstemning mellem betalingsdata og
konteringsdata. Efter hver månedskørsel skal indeværende og ny
regnskabsperiode tilsammen give en saldo på nul. En saldo, som er forskellig fra
nul på denne konto, er således udtryk for en systemmæssig fejl.
Spillemyndigheden skal ikke selv udligne beløbet, men rette henvendelse til
Moderniseringsstyrelsen.
I henhold til Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger skal regnskabs-
poster med debetsaldi præsenteres under aktiver. Vi skal anbefale, at
Spillemyndigheden følger Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger. Vi har
korrigeret klassifikationen i vores oversigt over ikke rettede fejl.
Skyldigt overarbejde: 0,3 mio. kr.
(2014: 0,6 mio. kr.)
På baggrund af udtræk fra regnskabssystemet SAP har SKAT HR udarbejdet en
opgørelse af FLX-forpligtelsen for Spillemyndigheden pr. 31.12.2015.
Den anvendte timeløn er beregnet på grundlag af udgiften pr. feriedag fra
opgørelsen af feriepengeforpligtelsen. Samlede antal skyldige Flex-og ATN-dage
i Spillemyndigheden udgør 1.372 timer. Beregninger er foretaget i overens-
stemmelse med tidligere år.
Gennemgang af beregninger og opgørelser har ikke givet anledning til
bemærkninger.
Automatiske SLS-posteringer: 0,8 mio. kr.
(2014: 0,7 mio. kr.)
Kontiene vedrører hovedsagelig automatiske posteringer modtaget fra SLS, som
posteres og afstemmes løbende hver 14. dag af Intern Regnskab 1 hos SKAT,
KoncernService. Gennemgang af afstemningen pr. 31.12.2015 har ikke givet
anledning til bemærkninger.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
12 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0013.png
Der udarbejdes ikke en samlet årlig afstemning mellem alle lønkonti i årsrapporten
og en årsopgørelse fra SLS. Det skal anbefales, at der rekvireres en årsopgørelse
fra SLS og at der på grundlag heraf foretages en afstemning over til alle lønkonti i
årsrapporten.
5.1.2.5.3 Skyldige feriepenge: 4,8 mio. kr. (2014: 6,2 mio. kr.)
Styring og Analyse i SKAT har opgjort skyldige feriepenge efter gennemsnits-
metoden, metode 1 for hver enkelt medarbejder, jf. Moderniseringsstyrelsens
regler om opgørelse af skyldige feriepenge. Vi har gennemgået Spillemyndig-
hedens opgørelse og vurderer, at Moderniseringsstyrelsens regler om opgørelser
af skyldige feriepenge er fulgt.
Gennemgangen har ikke givet anledning til bemærkninger.
5.1.2.5.4 Periodeafgrænsningsposter, passiver: 0,5 mio. kr. (2014: 0,0 mio.
kr.)
Periodeafgrænsningskonti på balancen anvendes til at periodisere udgifter eller
indtægter korrekt mellem finansår ud fra de periodiseringsprincipper og
væsentlighedskriterier, som Spillemyndigheden anvender i sin regnskabsføring.
Vi har konstateret, at periodeafgrænsningsposter ikke fuldt ud anvendes i
overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsens vejledning. I forbindelse med
revisionen har vi identificeret to poster, som efter vores anmodning er blevet
omposteret til de korrekte konti. Det drejer sig om i alt 0,5 mio. kr., som er flyttet
fra periodeafgrænsningsposter, aktiver til periodeafgrænsningsposter, passiver.
Det vurderes på denne bagrund, at den af Spillemyndigheden udarbejdede
årsafslutningsinstruks vedr. periodiseringsoversigter ikke er fulgt i tilstrækkelig
omfang.
Periodeafgrænsningsposter, aktiver udgør herefter 0,8 mio. kr.
5.1.2.6.5 Igangværende arbejder for egen regning: 0,1 mio. kr. (2014: 0,0 mio.
kr.)
Spillemyndigheden har i 2015 og i tidligere år klassificeret kompetencefondsmidler
som igangværende arbejder for egen regning, 0,1 mio. kr. i 2015 (2014: 0,2 mio.
kr.).
Kompetencefonden støtter igennem ministerierne individuel kompetenceudvikling
af den enkelte medarbejder i staten. På den måde er Kompetencefonden med til
at gøre statens medarbejdere dygtigere.
I forbindelse med modtagelse af kompetencefondsmidler skal Spillemyndigheden
udarbejde en opgørelse for eksternt modtagne kompetencemidler, hvor
aktiviteterne afholdes inden for de kommende 3-4 år. Ikke anvendte midler
returneres til kompetencefonden ved udløb af aftalen. Ved indgangen til et nyt
regnskabsår henstår der et beløb til finansiering af de aktiviteter, der skal afholdes
for de aktuelle puljer (kompetencefond).
Det er vores vurdering, at kompetencefondsmidler ikke opfylder kriterierne for at
skulle præsenteres som ’Igangværende arbejder for egen regning”,
jf. statens
kontoplan, men skal præsenteres som en forudbetaling under anden kortfristet
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
13 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0014.png
gæld. Som følge af beløbets uvæsentlighed, har vi accepteret forholdet i
regnskabet for 2015, men skal anbefale, at forholdet rettes fremadrettet.
5.1.3 Resultatopgørelsen
Spillemyndigheden har indtægter for i alt 68,4 mio. kr., som anvendes til personale-
omkostninger på 40,9 mio. kr., ordinære driftsomkostninger på 21,8 mio. kr. samt
øvrige poster (interne statslige overførsler, afskrivninger, finansielle poster mv.) på
8,8 mio. kr. Årets resultat udgør herefter et underskud på 3,1 mio. kr.
5.1.3.1 Indtægter: 68,4 mio. kr. (2014: 65,2 mio. kr.)
Regnskabsposten omfatter indtægter ved opkrævning af kontrolafgifter og gebyrer
hos spiludbydere i Danmark, bevillinger samt tilskud til egen drift (forbrug af
kompetencefondsmidler).
Kontrolafgifter og gebyrer: 61,2 mio. kr.
(2014: 61,7 mio. kr.)
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til gevinstgivende spil mod opkrævning af
gebyrer. Vi har gennemgået Spillemyndighedens afstemning af årsgebyrkonti
vedr. beregning og betaling af årsgebyrer for 2015/2016.
IR vurderer, at konto for Kontrolafgifter og gebyrer, Indtægter, er afstemt og opgjort
tilfredsstillende samt godkendt af ledelsen.
Bevilling: 7,1 mio. kr.
(2014: 3,7 mio. kr.)
Bevillinger tildeles i tolvtedelsrater og indtægtsføres med en tolvtedel hver måned.
Bevillingen i 2015 på 7,1 mio. kr. består af en finanslovsbevilling på 3,6 mio. kr.
samt en ekstrabevilling på 4 mio. kr. til afholdelse af udgifter vedr. bekæmpelse af
ludomani. Derudover er Spillemyndighedens bevilling i henhold til Cirkulære om
begrænsning af dispositionsadgangen vedrørende bevillinger på finansloven for
2015 reduceret med 0,5 mio. kr.
Vi vurderer, at bevillinger er korrekt indregnet i årsrapporten for 2015.
Tilskud til egen drift: 0,1 mio. kr.
(2014: -0,2 mio. kr.)
Kompetencefonden støtter igennem ministerierne individuel kompetenceudvikling
af den enkelte medarbejder i staten. På den måde er Kompetencefonden med til
at gøre statens medarbejdere dygtigere.
Spillemyndighedens opgørelse vedr. forbrug i 2015 på 0,1 mio. kr., er gennemgået,
og vi vurderer, at denne er tilfredsstillende indregnet i årsrapporten.
5.1.3.2 Personaleomkostninger: 40,9 mio. kr. (2014: 42,7 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder lønninger til enkeltpersoner som betaling for
personlige arbejdsydelser som led i et tjeneste- eller ansættelsesforhold, herunder
også korte og sporadiske tjeneste- og ansættelsesforhold ved Spillemyndigheden.
Under egentlig løn med årsværk bogføres lønninger til personale ansat ved
Spillemyndigheden under lønsumsrammestyring.
Det skal bemærkes, at IR på løn- og pensionsområdet påser, at løn og pension
registreres i bogholderiet og at der løbende foretages afstemning af drifts- og
balancekonti. Vi påser endvidere, at løn og pension indregnes, måles,
præsenteres og oplyses tilfredsstillende i årsrapporten ud fra den af os foretagne
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
14 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0015.png
revision. Rigsrevisionen varetager den øvrige del af revisionen af løn og
pensionsområdet, jf. bilag 5 i Ministerieinstruks for Skatteministeriet (§ 9-aftale
mellem Skatteministeriet og Rigsrevisionen).
I forbindelse med den løbende revision har vi gennemgået procedurerne for
lønafstemninger. Der er ikke konstateret fejl i lønafstemningsproceduren i
forbindelse med revisionen. Spillemyndighedens lønafstemning mellem SAP
Intern og SLS-uddata 914 vedr. december måned er indhentet, gennemgået og
vurderes at være tilfredsstillende afstemt.
Jf. afsnit 4.1.2.5.2 anbefaler vi, at der rekvireres en årsopgørelse fra SLS med
henblik på, at kunne afstemme samtlige lønkonti i årsrapporten pr. statustidspunkt
til de indberettede saldi i eIndkomst. Statens Administration varetager indberetning
af beløb fra SLS til eIndkomst.
Spillemyndigheden har udgiftsført hensættelser til fratrædelsesordninger
(rådighedsløn) på 4,9 mio. kr. på konto 22.05, som indgår under regnskabsposten
”Andre ordinære driftsomkostninger”. Dette er i overensstemmelse med
statens
kontoplan.
Efter vores vurdering medfører postering på konto 22.05 en forøgelse af andre
personaleomkostninger og en formindskelse af andre ordinære drifts-
omkostninger, som ikke svarer til de faktiske forhold. Da Spillemyndigheden har
fulgt Moderniseringsstyrelsens vejledninger har vi accepteret forholdet.
5.1.3.3 Andre ordinære driftsomkostninger: 21,1 mio. kr. (2014: 8,6 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder en række omkostninger under standardkonto 22, der
hovedsageligt vedrører den løbende drift, ekskl. forbrugs- og personaleomkost-
ninger.
Vi har foretaget analyser og stikprøvevis revideret for forekomst, periodisering og
klassifikation. Det er vores vurdering, at de afholdte omkostninger vedrører
Spillemyndigheden og er periodiseret tilfredsstillende i årsrapporten.
5.1.4 Gennemgang af Spillemyndighedens årsrapport 2015
Vi har ved gennemgang af Spillemyndighedens årsrapport for 2015 sammenholdt
årsrapportens opbygning med Moderniseringsstyrelsens vejledning om årsrapport
for statslige institutioner fra januar 2016. Vi har afstemt årsrapportens finansielle
oplysninger til SAP Intern. Vi har endvidere foretaget en gennemgang af
Spillemyndighedens målrapportering, herunder resultatlønskontrakten mellem
Spillemyndigheden og departementet samt de mere overordnede finanslovsmål,
jf. FL § 09.21.02. Vi har herunder gennemgået dokumentationen for operationa-
liserede målsætninger.
Vores gennemgang og afstemning af årsrapportens oplysninger har givet
anledning til en række korrektioner, som Spillemyndigheden har indarbejdet i den
endelige årsrapport.
Vi vurderer, at årsrapporten i al væsentlighed er udarbejdet efter anvisningerne i
Moderniseringsstyrelsens vejledning om årsrapport.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
15 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0016.png
Vi har gennemgået dokumentationen for målrapportering vedr. nedenstående
forhold:
Driftsmål (44 point i alt)
Gennemsnit sagsbehandlingstid
Målet er opfyldt
Standardafvigelse sagsbehandlingstid - Målet er opfyldt
Landbaserede Kasinoer
Målet er opfyldt
Ny kommunikationsplan
Målet er opfyldt
Policymål (24 point i alt)
Markedsføring på spilområdet
Målet er opfyldt
Spil blandt mindreårige
Målet er opfyldt
Intern administrative mål (32 point i alt)
Prognosepræcision
Målet er opfyldt
Nettosygefravær
Målet er ikke opfyldt
Social Kapital
Målet er opfyldt
Redegørelsen i Spillemyndighedens årsrapport 2015 med skematisk oversigt over
driftsmål, policymål og interne administrative mål følger Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner for så vidt angår opstilling samt
oplysninger om graden af målopfyldelse for de enkelte målsætninger.
Målsætningerne fremgår af resultatlønskontrakten mellem Spillemyndigheden og
departementet med angivelse af point (samlet 100 point).
Spillemyndighedens mål er indarbejdet i årsrapporten i henhold til Moderniserings-
styrelsens vejledning omkring Strategisk styring med resultater i fokus fra 2014. I
henhold til denne vejledning bør resultatlønskontrakten benytte de samme
betegnelser i forhold til opdeling af styringsbehov i tre forskellige elementer:
Kerneopgaver - handler om de opgaver, som styrelsen politisk er sat i verden
for at løse, det vil sige de eksternt rettede, faglige opgaver.
Intern administration - handler om styrelsens evne til at forestå en effektiv
institutionsdrift. Opgaverne er ofte stabile med mulighed for at sætte flerårige
mål.
Legalitet - handler om styrelsens efterlevelse af gældende lovgivning,
bevillings- og regnskabsregler mv. Det vil typisk være en løbende opgave,
der indgår i departementets tilsyn med styrelsen.
Gennemgang af dokumentationsmaterialet vurderes at være tilstrækkelig og giver
ikke anledning til øvrige bemærkninger.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
16 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0017.png
Revisionsemne
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
0
0
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
0
2
2
Prioritet 3/4
Mindre
betydning for
forretningen
0
0
0
0
I alt
1. Balance
2. Resultatopgørelse
3. Årsafslutning
I alt
0
0
2
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
17 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0018.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr. Observationer
3
Momssandsynliggørelse
Hvis der i Spillemyndigheden ikke
udarbejdes momssandsynliggørelse
på statustidspunktet, er der risiko for,
at der ikke afløftes og dermed ikke
afregnes korrekt moms over for
Moderniseringsstyrelsen.
Det anbefales, at der fremover udar-
bejdes en momssandsynliggørelse i
forbindelse med årsafslutningsproces-
sen, samt at årsafslutningsinstruksen
tilføjes et afsnit omkring dette.
Risici
Anbefalinger
3.1
Spillemyndigheden udarbejder på nuværende tidspunkt ikke
en momssandsynliggørelse, jf. årsafslutningsinstruksen for
P2
2015.
Formålet med en momssandsynliggørelse er at sikre korrekt
afløftning og afregning af moms. Sandsynliggørelsen foregår i
praksis ved, at der med udgangspunkt i en balance for den
pågældende periode beregnes moms af de konti, der
indeholder køb og salg og som forventes at indeholde moms.
Resultatet af den foretagne beregning skal ligge inden for +/-
5% af den faktisk opgjorte købs- og salgsmoms for perioden.
Ved større afvigelser foretages nærmere undersøgelser af
årsagen. Det kan evt. skyldes køb/salg inden for virksom-
heden, som sker uden moms eller hvor der beregnes moms
med en lavere pct.-sats (12,5% eller 6,25%).
Refusionen fra Moderniseringsstyrelsen vil svare til summen
af periodetilgangen på kontiene for refusionsberettiget moms.
Beløbet indsættes på Spillemyndighedens SKB-konto.
Momssandsynliggørelsen er derfor vigtig i forhold til korrekt
afregning.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
18 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0019.png
Nr. Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra virksomheden:
Løsning
Spillemyndigheden går i dialog med SKAT og SIR omkring en løsning, der kan imødekomme SIRs krav omkring at der udarbejdes
momssandsynliggørelse i forbindelse med årsafslutningsprocessen. Når der er aftalt en praksis herfor tilføjes der et afsnit herom i
årsafslutningsinstruksen.
Ansvarlig
Jan Madsen.
Implementeringsdato
Årsafslutningsinstruksen skal være tilpasset ultimo september 2016.
19 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0020.png
Nr. Observationer
3
Kvalitetssikring af årsrapport
Risici
Anbefalinger
3.2
Vi har konstateret en række forhold i forbindelse med revision
af årsafslutningsprocessen, hvor kvalitetssikringen ikke har
P2
været tilstrækkelig.
Årets bevillingsafregning, årets underskud, på, 3,1 mio. kr., er
bogført med forkert fortegn på konto for ’Regulering
af overført
overskud’ samt konto
for
’Modkonto Resultat-disponering’.
Efter aftale med Moderniseringsstyrelsen har Spillemyndig-
heden foretaget rettelse heraf primo 2016 af hensyn til senere
bevillingsafregning.
Vi har endvidere konstateret klassifikationsfejl i forhold til:
SLS-interimskonto
Manglende kvalitetssikring af års-
afslutningsmateriale og årsrapporten
medfører større risiko for fejl i regn-
skabet.
Vi anbefaler, at Spillemyndigheden og
SKAT, som led i den interne kvalitets-
sikring, sikrer dokumentation og god-
kendelse i henhold til årsafslutnings-
instruksen, Statens Kontoplan samt
Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger.
Kvalitetssikringen skal foretages inden
der lukkes for bogføring i SKS-Regn-
skabet.
Reklassificering af ovennævnte regnskabspost fremgår af
tabellen på side 5,
’Oversigt over korrektioner 2015’.
Intern Revision vurderer på denne baggrund, at Spillemyndig-
heden ikke i tilstrækkelig omfang har fulgt Årsafslutnings-
instruksen, Statens kontoplan samt Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger.
20 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0021.png
Nr. Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra virksomheden:
Løsning
1) Der udarbejdes et skema til kontering af årets resultat, hvor det tydeligt fremgår om resultatet er positivt eller negativt, samt hvorvidt
resultatet skal konteres med et negativt eller positivt fortegn. Skemaet vil fremgå som bilag til årsafslutningsinstruksen.
2) Spillemyndigheden afventer en løsning fra SKAT på problemstillingen da vi ikke selv har mulighed for at imødekomme SIRs anbefaling. Der
følges op på fremdriften ved udgangen af september 2016.
3) Der indskærpes yderligere kontrol på området i årsafslutningsinstruksen således at eventuelle fejl fanges tidligere og inden SIR reviderer
regnskabet.
Ansvarlig
Jan Madsen.
Implementeringsdato
Ultimo september 2016.
21 af 22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962699_0022.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Revision af årsafslutningsprocessen i Spillemyndigheden
22 af 22