Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962693_0001.png
9. september 2015
J. nr. 15-2576229
Plannr. 115-099
Intern Revision
Rapport 2015
Inddrivelse
Dataanalyse af restancer i EFI
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0002.png
Forord
Der er i løbet af 2015 iværksat en lang række initiativer mhp. at afklare
udfordringerne på inddrivelsesområdet. Vi har i denne rapport analyseret data i EFI,
og på baggrund heraf har vi identificeret konkrete afvigende data og forslag til
analysemetoder. Som følge af de mange initiativer på området, har vi dog valgt at
undlade at bede SKAT om at udarbejde handleplaner i tilknytning til rapporten. Vi
håber imidlertid, at rapporten kan inspirere SKAT i den videre indsats på
inddrivelsesområdet.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på at
sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de
observerede forhold.
København, den 9. september 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Karsten Petersen
Manager
Martin Bergmann Pedersen
Manager
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0003.png
1.
Formål
I denne rapport præsenteres en række dataanalyser af restancemassen i EFI (Et
Fælles Inddrivelsessystem). Analysen skal ses som et supplement til den juridiske
gennemgang af 404 fordringer, som SIR og Kammeradvokaten præsenterede i
rapporten
”Rapport om stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI”
af 17. juli 2015.
Formålet med dataanalysen er dels at pege på forslag til analysemetoder, som kan
inspirere SKAT til kvalitetssikring af data i EFI, dels at pege på konkrete områder,
hvor analyse af data umiddelbart indikerer, at data kan være behæftede med fejl.
De i rapporten anførte anbefalinger er anført som inspiration til evt. iværksættelse af
forbedringsaktiviteter.
2.
Omfang
Dataanalysen tager udgangspunkt i data, som de foreligger i Datawarehouse. Vi har
ikke testet, om Datawarehouse er fuldstændigt i forhold til de underliggende
fødesystemer, eller testet om udtræksfaciliteterne i Datawarehouse fungerer som
forudsat. Vi har dog forholdt os til rimeligheden af data på sumniveau, og har
stikprøvevist afstemt data til EFI.
Det skal bemærkes, at populationen af fordringer i EFI løbende undergår ændringer.
Det skyldes, at der løbende kan konstateres til- og afgange af fordringer. Herudover
medfører
den
løbende
inddrivelse/forældelseshåndtering
i
SKAT,
at
forældelsesdatoen ændres på eksisterende fordringer. Vi har ved nærværende
analyse primært forholdt os til populationen pr. marts 2015.
I rapporten præsenteres en række analyseresultater, der umiddelbart afviger i
forhold til vores forventninger på de enkelte områder. Dette er ikke ensbetydende
med, at data er fejlbehæftede. Vi har ikke i alle tilfælde undersøgt afvigende data
nærmere, da formålet med nærværende rapport bl.a. har været at anvise metoder til
at identificere data, hvor en nærmere analyse kan være relevant at gennemføre.
3.
Konklusion
Vi har i rapporten analyseret en række forhold vedr. fordringer i EFI på baggrund af
udtræk af data fra Datawarehouse, som efterfølgende er bearbejdet i Excel og
Access. Det er vores vurdering, at data i Datawarehouse i al væsentlighed er i
overensstemmelse med data i EFI.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Den samlede restancemasse i EFI andrager 71,5 mia. kr. opgjort ultimo marts 2015.
Vores analyse har primært fokuseret på den del af restancemassen, der ikke består
af inddrivelsesrenter. Denne restancemasse andrager 66,6 mia. kr. og består af ca.
20 mio. fordringer.
Der har verseret en række forskellige opfattelser med hensyn til antallet af fordringer
i EFI. Vi har derfor indledningsvist opgjort antallet af unikke fordringer, til hvilke der
skal iværksættes selvstændige inddrivelsesskridt. En sådan opgørelse er relevant i
forhold til inddrivelsesindsatsen i SKAT. Vi har estimeret antallet ved at opgøre de
unikke fordringer, hvor restancesummen er forskellig fra 0 og som ikke er
inddrivelses- og opkrævningsrenter. Hertil er lagt de inddrivelses- og
opkrævningsrenter, hvor den oprindelige hovedfordring er betalt. På baggrund af
denne metode har vi pr. 31. marts 2015 opgjort antallet af fordringer til 14-15 mio.
stk.
Vi har i rapporten præsenteret statistik, der nærmere belyser en række
karakteristika ved populationen. Herudover har vi etableret et omfattende data- og
analysegrundlag, hvor analyserne yderligere kan specificeres. Det er vores
vurdering, at analyserne udgør et godt grundlag for at SKAT kan iværksætte tiltag
på området.
På baggrund af en opdeling i intervaller for fordringernes beløbsstørrelse, kan vi
fastslå, at der er stor variation i fordringernes størrelse. En målrettet indsats over for
et relativt begrænset antal fordringer vil således kunne afdække en væsentlig del af
populationen målt i beløbsstørrelse.
Der er ligeledes stor variation, når de ca. 350 fordringstyper sammenlignes. De
beløbsmæssigt 20 største fordringstyper andrager 13 mio. fordringer og tegner sig
for en restancesum på 56 mia. kr. Fordringstyper som ’moms’ og ’restskat’ udgør et
relativt begrænset antal men et stort beløbsmæssigt omfang, hvorimod
fordringstyperne ’underholdsbidrag’ og ’opkrævningsrente’ består af relativt mange
beløbsmæssig mindre fordringer.
Vi har analyseret i hvilke år fordringerne forælder
både med hensyn til antallet af
fordringer og den beløbsmæssige størrelse. Analysen giver et overblik over den
krævede ressourceindsats i inddrivelsesprocesssen over tid for de fordringer, der er
registreret i EFI p.t. I forbindelse hermed konstaterede vi en række atypiske
forældelsestidspunkter. Bl.a. har ca. 534.000 fordringer, der beløber sig til 1,75 mia.
kr., en forældelsesdato der ligger forud for tidspunktet for generering af datasættet,
hvorved der er forøget risiko for, at disse fordringer er forældede. Herudover er der
eksempler på fordringer, der forælder langt ude i fremtiden (f.eks. år 5015). Vi har
ligeledes konstateret, at der anvendes tekniske forældelsesdatoer (år 8888 og år
9999) til angivelse af, om en fordring er under bobehandling.
Vi har på den baggrund præsenteret en generelt metodik til analyse og vurdering af
samtlige fordringstypers forældelsestidspunkt. Det er vores vurdering, at
forældelsestidspunktet bør ligge i intervallet 2015-2025. I den forbindelse
identificerede vi en række fordringstyper, der omfatter en større mænge fordringer
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
med forældelsesdato tidligere end år 2015, og som med fordel kan undersøges
nærmere, med henblik på at vurdere, hvorvidt fordringerne er retskraftige. Ligeledes
identificerede vi 3 fordringstyper, der tegner sig for hovedparten af de fordringer, der
forælder efter år 2026. Vi har gennemgået den største af disse fordringstyper
(benævnt ’Erstatninger, politikrav’). Det er vores vurdering, at der i løbet af 2015 er
registreret fordringer for over 36 mio. kr. med en forældelsesfrist på 20 år fremme i
tiden, hvilket ikke vurderes at være korrekt.
Som et supplement til ovenstående har vi præsenteret et analyseværktøj, hvor
fordringers forældelsestidspunkt sammenholdes med stiftelsestidspunktet ud fra en
forventning om, at samme fordringstyper har samme forældelsesfrist, når der endnu
ikke er iværksat inddrivelsesskridt. Analysemetoden kan danne grundlag for en
controlling på fordringstypeniveau af nyligt oprettede fordringer.
I forbindelse med tilrettelæggelse af kommende tiltag på inddrivelsesområdet, er det
væsentligt at holde sig for øje, at fordringsmassen løbende er underkastet markante
ændringer. Vores analyse viser, at ca. 8% af populationen er udskiftet i løbet af en
periode på 3 måneder fra december 2014 til marts 2015. Herudover er
forældelsestidspunktet ændret for godt 10% af fordringerne i perioden.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0006.png
4.
Detaljerede observationer
I det følgende redegør vi for resultatet af dataanalysen.
Indledningsvist beskrives den anvendte metode og datagrundlaget i henholdsvis
afsnit 4.1 og 4.2.
I afsnit 4.3 redegør vi for en metode til opgørelse af antallet af fordringer, der er
omfattet af inddrivelsesskridt.
I afsnit 4.4 præsenterer vi en række karakteristika ved populationen i form af
fordringernes fordeling på beløbsintervaller og fordringstyper.
I afsnit 4.5 beskriver vi populationen i forhold til fordringernes forældelsestidspunkt.
Efterfølgende præsenterer vi i afsnit 4.6 en metode til nærmere analyse og
vurdering af fordringernes forældelsestidspunkter.
Som et supplement til analysen af forældelsestidspunkt inddrager vi i afsnit 4.7
information om fordringernes stiftelsestidspunkt til yderligere at belyse
forældelsestidspunktet.
Dataanalysen er udtryk for et øjebliksbillede af EFI, idet populationen løbende
ændres i takt med at der modtages nye fordringer, foretages forældelseshåndtering
mv. I afsnit 4.8 belyser vi de ændringer, som populationen løbende er underkastet.
Det er vigtigt at holde sig disse ændringer for øje, når der iværksættes
fremadrettede tiltag på inddrivelsesområdet.
4.1. Metode
Validitet af data i Datawarehouse
Grundlaget for analysen er de data fra EFI, som er overført til Datawarehouse (mere
specifikt det univers, der er benævnt
’Inddrivelse
EFI’). Vi har ikke testet, om
Datawarehouse er fuldstændigt i forhold til de underliggende fødesystemer eller
testet om udtræksfaciliteterne i Datawarehouse fungerer som forudsat. Vi har dog
forholdt os til rimeligheden af data på sumniveau og har stikprøvevist afstemt data til
EFI. Endvidere har vi løbende drøftet tekniske problemstillinger med SKAT BI.
Vi har undervejs konstateret enkelte forhold, der vedrører validiteten af data i
Datawarehouse:
et summeringsfelt i Datawareouse tæller ikke som forudsat, når det
anvendes samtidigt med et specifikt filter.
der var ikke indlæst stiftelsespunkter for enkelte at de nyeste fordringer.
der var oprettet en fordring i Datawarehouse, som ikke kunne genfindes i
EFI.
Der er redegjort nærmere for disse forhold i bilag 1.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0007.png
Det er dog vores overordnede vurdering, at data i Datawarehouse i al væsentlighed
er i overensstemmelse med data i EFI, og vi har på den baggrund vurderet, at
anvendelse af data fra Datawarehouse giver et retvisende billede af data i EFI.
Analysemetode
Formålet med analysen er at bibringe viden om fordringsmassen, bl.a. ved grafisk
illustration af udvalgte data med efterfølgende mulighed for at nedbryde på
fordringsniveau. Vi har vurderet, at Datawarehouse ikke indeholder de fornødne
analyseredskaber hertil, og har derfor valgt at analysere data vha. Access og Excel.
Da datamængderne i Datawarehouse overstiger kapaciteten i Access og Excel, har
vi måttet tage udgangspunkt i afgrænsede datamængder.
Vi har for hver fordring valgt at indlæse:
FordringsID
(datafeltet ’Fordringefifordringid (DBMFRE)’)
Fordringstype
(datafeltet ’Dmifordringtypekode (DBMFRE)’)
Forældelsesdato
(datafeltet ’Haeft Foraeld Dato Fordr Id (DBMFRE)’)
Restancebeløb
(datafeltet ’Sum INDR Restance Blb (DBMFRE-B)’)
Endvidere har vi på baggrund af registreringerne i Datawarehouse oprettet en tabel,
hvor fordringstyperne grupperes
(datafeltet ’Gruppe nr. tekst (DBMFRE)’). I den
forbindelse har vi foretaget enkelte tilretninger af data, idet visse fordringstyper i
henhold til Datawarehouse var knyttet til flere grupper.
Vi
har
tillige
indhentet
stiftelsestidspunkt
’DMIFordringStiftelseTidspunkt’ fra grundtabellen ’Inddrivelse’)
fordringer.
(datafeltet
for samtlige
For at illustrere hvorledes populationen ændres over tid, har vi indlæst data pr.
31/12 2014 (datasættet benævnt 201412) samt pr. 31/3 2015 (datasættet benævnt
201503) og analyseret forskelle mellem de to datasæt.
På grund af de kapacitetsmæssige begrænsninger i Access har vi opdelt
ovenstående i en række separate tabeller. Bl.a. har vi oprettet en tabel, der
indeholder Inddrivelsesrenter (fordringstypen REINDDR), mens alle andre
fordringstyper er indeholdt i en anden tabel (benævnt ANDRE i analysen).
Rapportens analyser fokuserer primært på fordringstyperne
’ANDRE’ pr. 31/3 2015.
Herudover har vi efter behov anvendt en række særudtræk fra Datawarehouse i
forbindelse med afdækning af konkrete problemstillinger.
4.2. Datastruktur
Indledningsvist er det væsentligt at forstå, hvorledes data er struktureret i
Datawarehouse. Nedenstående tabel 1 viser et forsimplet billede af strukturen af
data. Til hvert fordringsID er der knyttet to fordringstyper: Den egentlige
hovedfordring (i eksemplet fordringstypen UHKOMIN) samt fordringens afledte
inddrivelsesrente (REINDDR):
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0008.png
Tabel 1 Eksempel på datastrukturen i Datawarehouse
Fordringefifordringid Dmifordringtypekode Haeft Foraeld Dato Fordr Id Sum INDR Restance Blb
(DBMFRE)
(DBMFRE)
(DBMFRE)
(DBMFRE-B)
100017000015 REINDDR
12-07-2014
0
100017000015 UHKOMIN
12-07-2014
0
100017000016 REINDDR
11-07-2015
154,08
100017000016 UHKOMIN
11-07-2015
1.128,00
100017000017 REINDDR
11-07-2015
167,74
100017000017 UHKOMIN
11-07-2015
1.228,00
100017000018 REINDDR
11-07-2015
0
100017000018 UHKOMIN
11-07-2015
1.228,00
100017000019 REINDDR
11-07-2015
167,74
100017000019 UHKOMIN
11-07-2015
0
Det skal dog bemærkes, at andre afledte fordringer, som f.eks. opkrævningsrenter,
ikke er registreret på samme fordringsID, som hovedfordringen, men på et separat
fordringsID. Datawarehouse indeholder
et felt benævnt ’HovedfordringsID’, men vi
har fået oplyst, at dette felt i Datawarehouse er behæftet med usikkerhed, hvorfor vi
har valgt at undlade feltet i analysen.
Det bemærkes yderligere, at fordringer, der er betalt eller afskrevet, stadig fremgår
af Datawarehouse, men med 0 kr. i restancebeløb.
Ovenstående konstateringer er relevante med hensyn til at opgøre antallet af
fordringer, som der redegøres for i det efterfølgende afsnit 4.3.
4.3. Antal fordringer
Der har verseret en række forskellige opfattelser med hensyn til antallet af fordringer
i EFI. Vi har derfor søgt at opgøre antallet af fordringer ud fra nogle eksplicitte
forudsætninger.
Et totaludtræk fra Datawarehouse ved brug af de indbyggede tælle-funktioner i
Datawarehouse viser følgende resultat for datasættet 201503:
Tabel 2 Antal fordringer i henhold til Datawarehouse
Sum
71.537.384.418 kr.
Antal fordringsID
31.172.318
Antallet er opgjort som antallet af unikke fordringsID numre. I dette tal indgår
imidlertid både betalte fordringer og alle typer af fordringer, uanset om de er
egentlige hovedfordringer eller afledte underfordringer (f.eks. opkrævningsrenter).
Det skal bemærkes,
at nummerrækkefølgen for fordringsID’er i datasættet går
helt
op til ca. 40 mio. Nummerrækkefølgen er således brudt. Vi har ikke undersøgt,
hvorvidt årsagen hertil er, at nedskrevne fordringer er blevet slettet eller om der er
sprunget over ID-numre i forbindelse med oprettelse af fordringer.
I forhold til inddrivelsesindsatsen er det relevant at opgøre antallet af unikke
fordringer, for hvilke der skal iværksættes selvstændige inddrivelsesskridt. En
fordring, hvor der er tilknyttet en række underfordringer, vil som udgangspunkt være
underlagt én og samme inddrivelsesindsats uagtet, at der kan være tale om flere
forskellige fordringsID’er
eller tilhørende inddrivelsesrenter.
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0009.png
Dette antal kan, efter vores vurdering, opgøres som hovedfordringer, hvor der
fremgår et restancebeløb, og dertil lægges de fordringer, hvor hovedfordringen er
betalt ud, men hvor der stadig er ikke-betalte inddrivelses- eller opkrævningsrenter
på fordringen. Antallet af fordringer opgøres derfor ud fra følgende kriterier:
betalte fordringer tælles ikke med (svarende til øverste række i tabel 1)
fordringer, hvor der er registreret beløb på hovedfordringen tælles med
(svarende til række 2,3,4 i tabel 1)
fordringer
af
typen
renteinddrivelse
(REINDDR)
og
gruppen
opkrævningsrenter lægges til i det omfang hovedfordringen udgør 0 kr. og
der er anført beløb ved inddrivelsesrenten (svarende til nederste række i
tabel 1)
Vi har valgt at udarbejde opgørelsen ud fra de enkeltfordringer, vi har indlæst i
Access.
Indledningsvist kan vi specificere fordringerne i ANDRE/REINDDR og fordringer,
hvor der er registreret beløb samt fordringer, hvor der ikke er beløb (antal 0-
fordringer).
Som nævnt omfatter ’ANDRE’ alle andre fordringstyper end
inddrivelsesrenten (REINDDR):
Tabel 3 Antal fordringer indlæst i Access
1
ANDRE
REINDDR
I alt
Sum
66.586.939.204
4.951.215.474
71.538.154.678
Antal med
restancebeløb
19.715.318
12.293.250
Antallet af fordringer kan, jf. ovennævnte optællingsmetode, opgøres som:
ANDRE<>0:
REINDDR, hvor ANDRE=0 (*)
I alt
(*) opgjort via en forespørgsel i Access.
19.715.318
333.938
20.049.256
Antallet af fordringer i EFI, der skal omfattes af inddrivelsesskridt kan således
umiddelbart opgøres til ca. 20 mio. stk. pr. marts måned 2015.
I dette antal indgår imidlertid knap
’Opkrævningsrente’, jf. tabel
4 nedenfor.
1
6
mio.
stk.
fordringer
i
gruppen
Datasættet REINDDR er trukket efter en anden skabelon end ANDRE, idet datasættet kun
indeholder fordringer >0 kr., mens datasættet ANDRE indeholder samtlige fordringer for
kunder, der samlet set har nettogæld (svarende til opgørelsesmetoden anvendt i
redegørelsen til Skatteudvalget). De forskellige udtrækskriterier har dog minimal betydning.
Der er herudover en difference mellem det indlæste datasæt vedr. REINDDR og
Datawarehouse, som ikke er fuldt afklaret på ca. 1 mio. kr. og 1,5 mio. fordringer. Da
omdrejningspunktet for dataanalysen er ANDRE, har vi af hensyn til det tidsmæssige forbrug
valgt at anvende datasættet REINDDR.
Som følge af at der er anvendt samme principper som i redegørelsen til Skatteudvalget, skal
det bemærkes, at tabel 3 indeholder 1.645 fordringer (svarende til 1.288.024 kr.), hvor
restancebeløbet er mindre end 0. Omfanget er dog uvæsentligt i forhold til den samlede
restancemasse.
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0010.png
En større del af opkrævningsrenterne er ligesom REINDDR afledte
fordringer af en hovedfordring, og bør derfor ikke indgå i optællingen af
fordringer, der skal omfattes af inddrivelsesskridt.
For en mindre del af opkrævningsrenterne gælder, at hovedfordringen er
betalt. Disse fordringer bør indgå i optællingen (på tilsvarende vis som
REINDDR). Strukturen i de etablerede datasæt giver dog ikke mulighed for
at specificere opkrævningsrenterne på de to kategorier.
Tabel 4 Fordringsgruppen
’Opkrævningsrente’
Fordringstype Fordringstype tekst
Beløb
Antal
PSARBRE
Arbejdsmarkedsbidrag, Renter
214.177.331
105.392
PSBSKRE
B-skat, Rente
46.086.783
55.164
PSRESRE
Restskat, Rente
1.742.630.166
774.445
REENSKA
Rente, En Skattekonto
2.485.052.777
400.257
REFORTR
Rente, Fortrinsberettiget fordring
1.697.717
11.192
RELICEN
Renter licens
43.537
2.532
RELÅBEJ
Rente vedr. lån til betaling af ejd.skat
84.262
17
REOPKIÅ
Opkrævningsrente tidligere/indv. år
3.312.482
9.235
REOPKRÆ
Rente, Opkrævning
2.477.198.499 3.932.200
REOPKTÅ
Opkrævningsrenter, tidligere år
75.967.497
116.113
REOPKVA
Rente, Opkrævning
318.952.263
244.618
REOPREB
Opkrævningsrenter rentebærende
213.732.611
88.283
VARENFE
Renter af virksomhedskrav i RIS
2.240.565.092
14.952
VSRENFE
Renter af virksomhedskrav fra RIS
524.036.303
11.233
I alt
10.343.537.321 5.765.633
Antallet af fordringer i EFI, der skal omfattes af inddrivelsesskridt, kan derfor
opgøres ved at fratrække opkrævningsrenterne i tabel 4 fra de 20 mio. fordringer,
som er opgjort ovenfor. Dog skal de opkrævningsrenter, hvor hovedfordringen udgør
0 kr. ikke fratrækkes (i lighed med de 333.938 stk. REINDDR-fordringer ovenfor).
Som nævnt ovenfor muliggør strukturen i data ikke umiddelbart en sådan opgørelse.
Hvis omfanget svarer til andelen af REINDDR-fordringer, hvor hovedfordringen
udgør 0 kr. (dvs. 333.938 stk. ud af 12.293.250 stk. svarende til ca. 2,7%), vil
omfanget imidlertid være begrænset (5.765.633*2,7%=156.620 stk.).
Den samlede mængde fordringer, der skal omfattes af inddrivelsesskridt vurderes
derfor at omfatte 14-15 mio. fordringer (20.049.256 stk. - 5.765.633 stk. + 156.620
stk. = 14.440.243 stk.)
4.4. Beløbsintervaller og fordringstyper
For de fordringer, der ikke er inddrivelsesrenter (ANDRE), dvs. de 19,7 mio.
fordringer, der andrager 66,6 mia. kr., jf. tabel 3, har vi specificeret fordringerne i
beløbsintervaller:
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0011.png
Tabel 5 Opdeling i intervaller (*)
Interval
]0-10[
[10-100[
[100-1.000[
[1.000-10.000[
[10.000-100.000[
[100.000-1.000.000[
[1.000.000-10.000.000[
[10.000.000-100.000.000[
[100.000.000-1.000.000.000[
Beløb
12.401.177
147.382.737
2.471.910.270
16.091.797.559
19.413.120.068
15.130.323.879
7.262.047.708
4.515.279.740
1.543.964.400
Antal
2.189.406
3.089.561
6.198.198
7.428.751
737.547
66.735
3.292
175
8
66.588.227.537
19.713.673
(*) bemærk at 1.645 negative fordringer, der andrager -1.288.024 kr. ikke er vist i
ovenstående tabel, men de indgår i summen i tabel 3 (se note 1)
Tabellen er illustreret grafisk i nedenstående figur 1.
Figur 1 Opdeling i intervaller (ANDRE, 201503)
25
8
7
Beløb
20
6
5
4
10
3
2
5
1
-
-
Antal
Beløb i mia. kr.
15
I figuren er både afbildet beløb og antal fordringer. Beløb er angivet med blå søjler
og skal aflæses på y-aksen i venstre side af figuren. Antal fordringer er angivet med
en røde linje og skal aflæses på y-aksen i figurens højre side.
Det fremgår af figur 1, at der er stor variation i fordringernes størrelse. En målrettet
indsats over for et relativt begrænset antal fordringer vil således kunne afdække en
væsentlig del af populationen målt i beløbsstørrelse.
SIRs dataanalyse omfatter en opdeling af samtlige fordringstyper på intervaller, men
er ikke præsenteret i rapporten af pladshensyn. En sådan opdeling viser, at der er
forskel på fordringernes størrelse og antal afhængigt af hvilken fordringstype, der er
tale om. For at give et indtryk heraf, har vi i nedenstående figur 2 vist hvorledes de
20 beløbsmæssigt største fordringstyper fordeler sig på beløb og antal.
Fordringerne i figuren andrager 56 mia. kr. og udgør 13 mio. fordringer.
Antal i millioner
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0012.png
Figur 2 Top 20-fordringstyper
beløb og antal (ANDRE, 201503)
14
Beløb
12
4
10
4
3
3
6
2
2
1
2
1
0
0
Antal
5
5
8
4
Figuren viser eksempelvis, at for fordringstyperne moms og restskat udgør relativt få
fordringer en stor fordringsmasse, mens fordringstyperne underholdsbidrag og
opkrævningsrente består af mange beløbsmæssigt mindre enkeltfordringer.
4.5. Forældelsestidspunkt
I nedenstående figur 3 har vi illustreret tidspunktet for fordringernes forældelse. Af
figuren kan aflæses, hvor mange fordringer og hvor store beløb, der forældes i hvert
kvartal pr. år. Dermed kan figuren anvendes til at indikere den krævede
fremadrettede ressourceindsats i inddrivelsesprocessen over tid.
Figur 3 Forældelsestidspunkt (ANDRE, 201503)
7
Forældelsestidspunkt (ekskl. REINDDR) 201503 - 2013-2026
Beløb
Antal
2,0
1,8
6
1,6
5
1,4
Beløb i mia. kr.
4
1,0
3
0,8
0,6
0,4
1
0,2
2
0
0,0
3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
Årstal og kvartal
Det skal bemærkes, at figuren kun viser forældelsestidspunkter for årene 2013-
2026. I EFI er der registreret ca. 155.000 stk. fordringer, der forælder før år 2013
eller efter år 2026.
12
Antal i millioner
1,2
Antal i millioner
Beløb i mia. kr.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0013.png
Forældelsesår for hele populationen er vist i nedenstående tabel 6. Rækken
markeret med grønt er specificeret i figur 3 ovenfor.
Tabel 6 Antal fordringer og beløb på forældelsesår (201503, ANDRE)
Forældelsesår
2005-2012
2013-2026
2027-2036
2037-5015
8888
9999
I alt
Beløb
137.079
59.392.192.205
129.181.405
4.036.971
2.861.077.213
4.200.314.330
66.586.939.204
Antal
363
19.559.852
8.796
888
64.422
80.997
19.715.318
Det skal bemærkes at forældelsesår 8888 og 9999 anvendes i følgende tilfælde:
9999: Forældelsesdato opsat af EFI ved fordringer under bobehandling.
8888: Maskinel indsat fiktiv forældelsesdato på krav, hvor der ved
konverteringen til EFI eller senere, ikke er indsat en fiktiv
forældelsesdato, jf. ovenstående.
Vi har endvidere identificeret øvrige datoangivelser vedrørende forældelsesdatoer,
der efter vores vurdering indikerer, at forældelsesdatoen anvendes til andre formål
end at angive fodringens reelle forældelsesdato. Det forekommer ikke
hensigtsmæssigt at anvende et datofelt til angivelse af hvilket sagsforløb en fordring
er underkastet eller som et styringsmæssigt advis. Det kan i denne forbindelse
nævnes, at den i EFI anførte forældelsesdato vurderes at være fejlbehæftet i 50% at
tilfældene (se
rapporten ”Rapport om stikprøvevis gennemgang af fordringer i EFI”
af 17. juli 2015), bl.a. på grund af, at datoen bevidst anvendes til andre formål end at
angive den reelle forældelsesdato.
Af ovenstående tabel 6 fremgår ikke umiddelbart, hvor mange fordringer der er
forældet på tidspunktet for generering af datasættet
benævnt ’201503’,
dvs. hvor
forældelsesdatoen er i 1. kvartal 2015 og tidligere. En præcis opgørelse heraf viser,
at det drejer sig om 534.565 fordringer, der beløbsmæssigt andrager 1,75 mia. kr.
Heraf forældes ca. 1 mia. kr. før 2015 og 0,7 mia. kr. forældes i 1. kvartal 2015.
Herudover fremgår der fordringer, der forældes langt ude i fremtiden (fx i år 5015)
hvilket ikke kan være korrekt. På baggrund heraf præsenterer vi i nedenstående
afsnit en specifik metode til analyse og vurdering af fordringers
forældelsestidspunkt.
4.6. Metodik til analyse af forældelsestidspunkt
I dette afsnit nedbryder vi totalpopulationen i mindre delmængder ud fra
fordringstype og forældelsestidspunkt, således at der opnås et overblik over den
samlede fordringsmængde, så mulighederne for bedre at prioritere den videre
indsats i forhold til risiko og væsentlighed forøges.
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0014.png
Som tidligere nævnt udgør den samlede restancesum i henhold til datasættet
benævnt 201503 (ultimo marts måned 2015) ca. 71,5 mia. kr. Denne sum kan
nedbrydes på ca. 350 forskellige fordringstyper.
I nedenstående tabel 7 har vi anført de 16 beløbsmæssigt største fordringstyper, der
hver især andrager over 1 mia. kr. i restancesum.
Tabel 7 Fordringstyper større end 1 mia. kr. (201503)
Fordringstype Fordringstekst
Fordringskategori
PSRESTS
VSMOMSE
UHFORSK
REINDDR
PSBSKAT
POBØDPO
VSASKAT
POSAGPO
REENSKA
REOPKRÆ
SGMISLF
VARENFE
PSRESRE
VAMOMSE
PSARBMB
VSSELSK
Restskat
Moms
Underholdsbidrag,
forskudsvist udlagt
Rente, Inddrivelse
B-skat
Bøde politiet
A-skat
Sagsomkostninger - politiet
Rente, En Skattekonto
Rente, Opkrævning
Misligholdt SU lån 6, inkl.
Renter
Rente af virksomhedsskat
fra RIS
Restskat, Rente
Moms
Arbejdsmarkedsbidrag
Selskabsskat
Personskatter
Virksomhedsskatter
Underholdsbidrag
offentligretligt
Renter
Personskatter
Politikrav
Virksomhedsskatter
Politikrav
Renter
Renter
Studiegæld
Virksomhedsskatter
Personskatter
Virksomhedsskatter
Personskatter
Virksomhedsskatter
Restancesum
12.057.435.457
7.124.248.367
6.676.429.148
4.950.183.647
3.096.828.089
3.068.722.844
2.669.508.700
2.531.289.950
2.485.052.869
2.477.195.683
2.385.024.365
2.240.505.642
1.742.616.524
1.475.398.308
1.297.488.409
1.295.384.968
Antal
fordringer
1.265.876
113.210
4.468.317
2
12.293.252
640.622
250.376
87.152
169.385
400.268
3.931.908
48.249
14.952
774.446
9.825
99.850
10.165
I alt
57.573.312.972
24.577.853
Ovenstående 16 fordringstyper udgør ca. 57,6 mia. kr. ud af totalen på 71,5 mia. kr.
En analyse, der omfatter ovenstående fordringstyper vil således omfatte 80% af
totalpopulationen.
Nedenstående har vi gennemført en analyse af fodringstypen PSRESTS (restskat),
hvor vi, på overordnet niveau, opstiller forventninger til fordringstypens
forældelsesfrist. Således at de kan sammenholdes med en graf over
forældelsestidspunkterne. Formålet er at identificere data, der afviger i forhold til
forventningerne, og derfor bør undersøges nærmere.
Analyse af restskat
For restskat er der som hovedregel en 3 års forældelsesfrist fra kravets
forfaldstidspunkt. Afhængig af hvilke inddrivelsesskridt der gennemføres over for en
fordring, kan forældelsesfristen dog udgøre mere end 3 år. Forældelsestidspunktet
kan ligge op til 10 år fremme i tiden, såfremt der foreligger et særligt retsgrundlag.
Da vi analyserer data pr. ultimo marts 2015, har vi således en forventning om, at
hovedparten af fordringerne har forældelsesdato i perioden april 2015
april 2018,
men at der også kan forekomme fordringer frem til april 2025.
Under henvisning til ovenstående kan vi således antage, at der ikke bør forefindes
fordringer med forældelsesfrist tidligere end april 2015 eller efter april 2025.
2
REINDDR er underfordringer, dvs. fordringsID for disse har en tilhørende hovedfordring,
hvorpå renten er beregnet. Se tabel 1 på side 8.
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0015.png
Nedenfor har vi illustreret fordringstypen Restskat, Personskat:
Figur 4 Forældelsestidspunkt (Restskat, personskat, 201503)
Figur 4 viser restancesummen og antal fordringer samt forældelsestidspunkt opdelt i
år og kvartaler. Vi har valgt at fremhæve forældelsesperioden efter år 2024,
undtagen år 9999,
i en mindre graf, da restancer i denne periode ”forsvinder” i det
samlede billede.
Ser vi bort fra april måned og skærer præcist på årsskifte, ses det af figur 4, at
størstedelen af fordringer er omfattet af perioden 2015
2018. Endvidere kan der
ses enkelte fordringer med forældelsesfrist mellem 2018
2025. Herudover ses der
at være en nedgang i beløb og antal fordringer ultimo 2016
primo 2017. Dette
vurderes at skyldes implementeringen af EFI, hvor en række inddrivelsesarbejder
midlertidigt blev standset.
Med udgangspunkt i de opstillede forventninger, giver perioden 2015
2025
således ikke anledning til nærmere undersøgelser vedrørende restskat. Ikke derved
sagt, at alle fordringer i denne periode er retskraftige, men blot at der, med
udgangspunkt i de umiddelbare forventninger, ikke er forhold, der indikerer fejl og
mangler.
Af figur 4 fremgår der også fordringer med forældelsesdato tidligere end år 2015,
ligesom der fremgår fordringer med forældelsesdato efter år 2025. Alle disse
fordringer bør undersøges nærmere.
Antal fordringer og restancesum for perioden før år 2015 og efter år 2025 er
specificeret pr. forældelsesår i nedenstående tabel 8 (år 9999 er undladt):
Tabel 8 Restancesum og fordringer før 2015 og efter 2025 (Restskat, 201503)
Vurdering
Forældelsesår Beløb i kr.
Antal
fordringer
Fordringer i dette interval er
2012
1.589
2
sandsynligvis forældede, men endnu
2013
2.741.678
513
ikke afskrevet.
2014
62.638.958
6.974
Forældelsesdatoer i dette interval er
2026
2.788.210
187
sandsynligvis forkerte. Såfremt SKAT
2027
2.799.425
17
ikke forældelsesafbryder disse
2028
40.409
11
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0016.png
Vurdering
fordringer meget tidligere end den
anførte forældelsesdato indikerer, er
der forøget risiko for, at fordringerne
utilsigtet mister retskraften.
Forældelsesår
2029
2030
2031
2032
2033
2046
2047
2104
2114
2123
2201
2216
3017
3023
I alt
Beløb i kr.
17.856
28.962
136.400
298.711
1.469.129
17.865
8.221
60.399
7.918
9.066
14.294
11.115
662.303
29.942
73.810.106
Antal
fordringer
5
5
22
63
43
3
2
7
2
3
1
3
6
7
7.884
Bemærk, at disse fordringer er opgjort pr. ultimo marts måned 2015. Data vil i et vist
omfang være ændret når denne rapport læses. Det relativt store antal fordringer
med forældelsesdato i år 2014 kan skyldes, at data i EFI ikke er opdateret, og
dermed ikke korrekt afspejler fakta. SKAT kan således have gennemført
forældelsesafbrydende skridt for en række af disse fordringer.
Tilsvarende analyser, som gennemført ovenfor vedrørende restskat, kan med fordel
gennemføres, med henblik på at afdække uventede forløb for graferne for andre
fordringstyper. Graferne over større fordringstyper i EFI er vist til orientering i bilag
2.
Perioden før år 2015 og efter år 2025 på tværs af alle fordringer
Analyse af perioden før år 2015 og efter år 2025 kan med fordel udføres på tværs af
alle fordringstyper. Dette beror på en forudsætning om at alle fordringer har en
forældelsesfrist inden for en 10-årig periode.
Af datasættet benævnt 201505 fremgår, at fordringer med forældelsesdato tidligere
end år 2015 andrager ca. 1 mia. kr. og omfatter ca. 317.000 fordringer. De 15
beløbsmæssige største fordringstyper i datasættet benævnt 201505, der omfatter
forældelsesdatoer tidligere end år 2015, er følgende:
Tabel 9 De 15 største fordringstyper med forældelsesdatoer før år 2015 (201503)
Fordringstype
POSAGPO
POBØDPO
VSMOMSE
UHFORSK
POKONPO
REENSKA
PSRESTS
REINDDR
REOPKRÆ
BØBØKON
VARENFE
VSASKAT
VAMOMSE
Fordringstype tekst
Sagsomkostninger - politiet
Bøde politiet
RAV moms
Underholdsbidrag, forskudsvist udlagt
Konfiskation
Rente, En Skattekonto
Restskat
Rente, Inddrivelse
Rente, Opkrævning
Bøde, konfiskation
Renter af virksomhedskrav i RIS
A-skat
RUF moms
Restancesum i kr.
156.595.544
125.314.848
99.525.908
96.498.730
78.890.719
74.067.174
57.992.032
57.411.958
42.060.749
33.118.919
27.942.869
20.864.529
16.276.141
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0017.png
Fordringstype Fordringstype tekst
MOREGMK
Registreringsafgift af motorkøretøjer
KFBEBOG
Beboerindskudslån incl. renter og/eller gebyr
I alt
Restancesum i kr.
14.583.375
12.485.420
913.628.915
Der er efter vores vurdering 3 mulige senarier vedrørende ovenstående fordringer:
Der er gennemført forældelsesafbrydende skridt, men datoer i EFI er ikke
opdateret.
Der er gennemført forældelsesafbrydende skridt, men datoer i EFI er ikke
opdateret med korrekt forældelsesdato.
Der er ikke gennemført forældelsesafbrydende skridt og fordringerne har
mistet deres retskraft.
Disse fordringer kan med fordel undersøges nærmere med henblik på at vurdere,
hvorvidt de er retskraftige. Det er vores vurdering, at det er forøget risiko for, at
disse fordringer er forældede. Det skal dog bemærkes, at der er usikkerhed omkring
kvaliteten af de anførte forældelsesdatoer i EFI.
På tilsvarende vis kan der gennemføres analyser af perioden efter år 2025. Af
datasættet benævnt 201505 kan der identificeres ca. 75.000 stk. fordringer med
forældelsesdato efter år 2025, der andrager en restancesum på ca. 300 mio. kr.
En nærmere undersøgelse viser, at de 300 mio. kr. består af 113 forskellige
fordringstyper, men at de 3 største udgør langt hovedparten af denne restancesum:
Tabel 10 De 3 største fordringstyper med forældelsesdatoer efter 2025 (201503)
Fordringstype tekst
Fordringstype
Restancesum i kr.
POERSPO
UHFORSK
SGMISLF
I alt
Erstatning, politikrav
Misligholdt SU lån 6, incl renter
Underholdsbidrag, forskudsvist udlagt
116.531.543
96.683.587
50.552.762
263.767.892
Det er vores vurdering, at der er forøget risiko for, at disse fordringer utilsigtet mister
retskraften, såfremt der ikke gennemføres forældelsesafbrydende skridt noget
tidligere, end fordringernes forældelsesdato indikerer.
Fordringernes faktiske forældelsesdata ligger forventelig i perioden 2015
2025.
Fordringstyperne vist i tabel 10 bør undersøges nærmere, bl.a. med henblik på at
opdatere fordringernes forældelsesdato.
Nedenstående har vi foretaget en nærmere undersøgelse af fordringstypen
POERSPO (Erstatninger, Politikrav), hvor vi har opstillet en graf over hele
fordringstypen. Perioden efter år 2025 er markeret med en cirkel.
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0018.png
Figur 5 Forældelsestidspunkt (POERSPO, 201503)
Af grafen fremgår det bl.a. at der for årene 2026 og 2027 ikke forefindes fordringer.
Fra år 2028 til år 2031 ses der at være meget få fordringer, mens der i årene mellem
2032 - 2035 ses at være en række fordringer, der tilsammen andrager en større
restancesum.
Ved at undersøge udviklingen mellem datasæt 201412 og 201505, kan vi endvidere
konstatere, at forældelsesdatoerne 2033 - 2035 for fordringstypen POERSPO i et
vist omfang er opstået i løbet af 2015, og de ses at blive tildelt en forældelsesdato,
der ligger ca. 20 år efter stiftelsestidspunktet.
201412
RækkenavneSum af Sum INDR Restance Blb (DBMFRE-B)
POERSPO
80.133.743,83
2028
838.346,39
2029
232.655,96
2030
2.251.700,52
2031
2.804.488,75
2032
10.153.327,75
2033
43.035.061,79
2034
20.818.162,67
201505
Rækkenavne Sum af Sum INDR Restance Blb (DBMFRE-B)
POERSPO
116.531.543,16
2028
1.582.051,08
2029
232.655,96
2030
2.388.620,57
2031
2.885.858,84
2032
10.902.104,71
2033
55.393.287,23
2034
35.467.631,68
2035
7.679.333,09
Af ovenstående fremgår bl.a., at der mellem januar
maj måned 2015 er tilgået
fordringer for ca. 12,3 mio. kr. med forældelsesdato 2033 samt 12,4 mio. kr. med
forældelsesdato i 2034, og 7,6 mio. kr. med forældelsesdato i 2035.
Ved at sammenholde datasæt for forskellige perioder, kan man som ovenstående
analyse viser, udlede viden om driftsprocessen.
Det skal bemærkes, at SIR har iværksat en særlig undersøgelse af fordringstypen
POERSPO, der vil blive afrapporteret særskilt.
18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0019.png
4.7. Stiftelsestidspunkt og forældelsestidspunkt.
For at belyse sammenhængen mellem forældelsestiden (forskel mellem
stiftelsestidspunkt og forældelsestidspunkt) og fordringstype, har vi udarbejdet
analyser,
hvor
fordringernes forældelsestidspunkt
sammenholdes
med
stiftelsestidspunktet. Det er forventningen, at samme fordringstyper har samme
forældelsesfrist, når der endnu ikke er iværksat inddrivelsesskridt.
Oplysninger om fordringernes stiftelsestidspunkt er i Datawarehouse registreret i
grundtabellen
’Indsats’,
der ikke er sammenkædet med de øvrige data om
fordringerne. Vi har derfor via Access sammenkørt oplysninger fra denne tabel med
forældelsesdato,
beløb, fordringstype mv. ud fra fordringsID’et.
Nedenfor har vi afbildet antallet af fordringer, der er stiftet i de enkelte år. Figur 6
afbilder hele populationen på ca. 38,5 mio. fordringer i henhold til grundtabellen
’Indsats’,
hvori der bl.a. også indgår betalte fordringer.
Figur 6 Stiftelsesår for fordringer stiftet 2000-2015 (hele populationen, inkl. betalte
fordringer)
Stiftelsestidspunkt år 2000-2015 - Totalpopulationen (inkl. 0 fordringer
10.000.000
9.000.000
8.000.000
7.000.000
6.000.000
5.000.000
4.000.000
3.000.000
2.000.000
1.000.000
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
De to efterfølgende figurer 7 og 8 afbilder stiftelsesår for de 19,7 mio. stk. fordringer,
der indgår i datasættet benævnt 201503. Figur 8 indeholder de samme oplysninger
som figur 7 dog specificeret på måneder.
19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0020.png
Figur 7 Stiftelsesår for fordringer stiftet 2000-2015 (201503, ANDRE)
4.000.000
3.500.000
3.000.000
2.500.000
2.000.000
1.500.000
1.000.000
500.000
0
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Figur 8 Stiftelsesår og måned for fordringer stiftet 2000-2015 (201503, ANDRE)
1.000.000
900.000
800.000
700.000
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 09 11 01 03 05 07 10
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Figurerne viser, at der oprettes et stigende antal fordringer i løbet af perioden, og at
en væsentlig del af fordringerne har stiftelsestidspunkt i december og januar.
I lighed med forældelsestidspunktet forekommer der en del fordringer, der ligger
uden for det afbildede interval:
20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0021.png
Tabel 11 Antal fordringer fordelt på stiftelsesår (201503, ANDRE)
Stiftelsesår
212-1900
1901-1949
1950-1979
1980-1989
1990-1999
2000-2015
2016-3013
I alt
Beløb
339.492
[tom]
63.095.190
487.576.855
2.316.371.520
63.719.356.130
194.258
66.586.933.444
Antal
198
[tom]
2.076
18.628
301.218
19.393.091
42
19.715.253
Rækken markeret med grønt angiver de data, der er afbildet i figur 7 og 8 ovenfor.
Det fremgår af ovenstående tabel 11, at der sandsynligvis ikke er registreret korrekt
stiftelsesdato for en række fordringer, f.eks. fordringer stiftet i perioden før år 1900
og efter 2015.
På baggrund af det etablerede datagrundlag, har vi udviklet et analyseværktøj, hvor
der kan vælges en bestemt stiftelsesperiode (f.eks. januar 2014 til december 2014)
og evt. en bestemt fordringstype, hvorefter der generes en graf, der viser i hvilke år
de pågældende fordringer forælder. Ved at sammenholde viden om juridiske og
driftsmæssige forhold, kan den enkelte graf anvendes til hurtigt at danne sig et
overblik over fordringstyper der bør undersøges nærmere, jf. analysen i afsnit 4.6.
Nedenstående figurer 9
11 viser forældelsesår for fordringer stiftet i hhv. 2015,
2014 og 2013.
Figur 9 Forældelsesår for fordringer stiftet i 2015 (201503, ANDRE)
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2035
21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0022.png
Figur 10 Forældelsesår for fordringer stiftet i 2014 (201503, ANDRE)
3.000.000
2.500.000
2.000.000
1.500.000
1.000.000
500.000
0
2008
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2034
2035
Figur 11 Forældelsesår for fordringer stiftet i 2013 (201503, ANDRE)
1.600.000
1.400.000
1.200.000
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
0
2010 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 2031 2032 2033 2034 2035 2054 2055
Figurerne viser, at fordringer oprettet i de 3 afbildede år primært er oprettet med
forældelsesfrister på 3 eller 10 år. Samtidig ses, at der er mere spredning på
observationerne jo længere tilbage i tid de er stiftet. Dette skyldes at
forældelsestidspunktet ændres i takt med, at der iværksættes inddrivelsesskridt.
Analysen giver derfor mest mening at udføre umiddelbart efter fordringernes
stiftelse. Ligeledes bør analysen gennemføres på fordringstypeniveau. Det må
forventes, at forældelsesfristen ikke varierer, når enkeltfordringer inden for samme
fordringstype sammenholdes umiddelbart efter stiftelsestidspunktet.
For at illustrere mulighederne har vi i nedestående tabel 12 analyseret forskellen
mellem forældelsesdato og stiftelsesdato opgjort i antal måneder. Af pladshensyn
har vi vist analysen på fordringsgruppeniveau. Vi har dog etableret det fulde
datagrundlag, der muliggør en analyse på fordringstypeniveau. Dette kan
efterfølgende nedbrydes på de enkelte fordringsID’er ved at tilgå den etablerede
Accessdatabase. Hermed kan konkret identificeres,
hvilke fordringsID’er der danner
tallene.
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0023.png
Tabel 12 viser for hver fordringsgruppe hhv. den mindste, den største og den
gennemsnitlige værdi af forskellen mellem stiftelsesdatoen og forældelsesdatoen (i
måneder) for fordringer stiftet i 2015 (svarende til en specifikation af figur 9)
Tabel 12 Forskel ml. forældelsesdato og stiftelsesdato pr. fordringsgruppe for
fordringer stiftet i 2015 (201503, ANDRE)
Gruppe Nr Tekst
AM-bidrag
A-skat
Boligstøtte
Civilretlige krav
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Forsyningsselskaber
Gebyr, retsafgift mv.
Gæld til A-kassen
Kontanthjælp mv.
Kontrolafgifter personbefordring
Krav mfl
Licensgæld fra DR
Lønsum
Moms
Opkrævningsrente
Parkeringsafgift
Personskat - b-skat
Politibøder
Punktafgifter
Selskabsskat- og fondsskat
St.garant. studielån og FM gæld
Statslån/garanti fra erhverv
Told
Underholdsbidrag
Vægtafgift
Øvrige offentlige krav
Øvrige skatte- og afgiftskrav
Hovedtotal
Min af
Maks af
Gns. af
forskel_md forskel_md forskel_md
36
39
37
36
39
37
34
134
88
14
39
34
2
120
35
35
51
37
13
49
37
0
122
35
36
39
38
8
39
28
36
39
37
36
72
50
36
36
36
37
37
37
36
37
37
-3
122
54
36
50
39
36
74
45
14
240
65
28
37
37
27
27
27
34
123
89
120
120
120
37
37
37
36
135
63
1
37
19
1
122
39
0
39
27
-3
240
45
Antal
fordringer
7.011
8.896
3.697
1.195
19.889
25.020
10.741
162.795
2
50
2.514
577
32.634
9
218
276.584
469
25.259
9.168
95
1
19
1
256
102.547
8
3.681
2.970
696.306
Beløb
41.263.272
151.824.084
2.879.498
5.439.227
26.906.981
77.220.880
14.779.829
40.376.413
244.760
439.436
1.840.609
1.440.274
34.966.295
29.695
25.039.922
20.761.518
239.577
135.244.136
33.946.800
899.300
6.000
1.381.992
4.812.067
2.070.160
139.039.545
7.218
9.479.637
7.517.182
780.096.305
Analysen giver således grundlag for at iværksætte en controlling på
fordringstypeniveau af nyligt oprettede fordringer, idet fordringer, der afviger
væsentligt fra den forventede forskel mellem forældelsesdato og stiftelsesdato, kan
identificeres. Herved kan det konkret vurderes om disse fordringer er fejlbehæftede.
4.8. Løbende ændringer i populationen over tid
Det er vigtigt at holde sig for øje, at populationen ændres markant over tid, når der
iværksættes fremadrettede tiltag på inddrivelsesområdet. For at give et indtryk af,
hvorledes populationen løbende ændres over tid, har vi analyseret udviklingen i
tilgange og afgange mellem datasættene benævnt 201412 og 201503.
Fordringerne i nedenstående opgørelse omfatter alle andre fordringstyper end
REINDDR, jf. afsnit 4.1.
23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0024.png
Antal fordringer i datasættet 201412
+ Tilgang (kun datasættet 201503)
- Afgang (kun datasættet 201412)
= Antal fordringer i datasættet 201503
20.119.199
1.556.570
1.960.448
19.715.321
Den totale fordringsmasse ses at være reduceret en smule målt på antal fordringer i
de første 3 måneder af 2015. Antal fordringer, der indgår i begge datasæt, udgør
18.158.751 stk. Dette svarer til, at ca. 8% af populationen er udskiftet i løbet af 3
måneder.
Populationen undergår dog større ændringer end ovenstående indikerer. En del af
de ca. 18 mio. stk. fordringer, der indgår i begge datasæt har været underlagt en
sagsbehandling, der har medført, at forældelsesdatoen er ændret fra datasættet
201412 til 201503. I løbet af ovenstående 3 måneders periode er forældelsesdatoen
ændret for ca. 2,2 mio. fordringer, der beløbsmæssigt andrager 9,6 mia. kr. Dette
svarer til, at forældelsesdatoen er ændret for yderligere ca. 12% af populations
fordringer.
I nedenstående tabel 13 har vi vha. en opdeling i intervaller vist ændringen i
forældelsesdato mellem de to datasæt.
Tabel 13 Fordringer hvor forældelsesdatoen er ændret
Interval
over -1000 år
[-1000
år…-100
år[
[-100
år…-10
år[
[-10
år…--3
år[
[-3 år...-1 år[
[-1 år... 0 år[
[0 år...1 år[
[1 år...3 år[
[3 år...10 år[
[10 år...100 år[
[100 år...1000 år[
over 1000 år
Beløb
10.164.699
85.421
691.264
2.721.526
19.483.506
48.621.476
4.972.039.404
3.284.658.188
1.121.255.449
44.442.337
230.306
85.821.626
9.590.215.202
Antal
502
75
188
1.440
5.436
11.579
971.537
827.123
305.017
26.133
20
16.523
2.165.573
På baggrund af forældelseslovgivningen forventes det, at forældelsesdatoen, i
forbindelse med forældelsesafbrydende skridt, forøges med 3
10 år. Der kan dog
være forskellige plausible årsager til andre forældelsesperioder. Det skal bemærkes,
at yderintervallerne i tabel 13, hvor forældelsesdatoen er ændret med mere end
1000 år skyldes anvendelse af ’tekniske’ forældelsesdatoer som 8888 og 9999.
I nedenstående tabel 14 har vi specificeret ændringerne i forældelsesdatoer på
fordringsgruppeniveau. SIRs dataanalyse omfatter en specifikation af ændringerne
på fordringstype, men er ikke præsenteret i rapporten af pladshensyn. En nærmere
gennemgang af denne oversigt, sammenholdt med det bagvedliggende
regelgrundlag for fordringstypernes forældelse, vil kunne danne udgangspunkt for
en kvalificeret udvælgelse af risikofyldte forældelsesændringer.
24
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0025.png
Tabel 14 Ændret forældelsesdato specificeret på grupper
Antal
Fremrykning af forældelsesdatoen
1
over -1000
år
[-
Udskydelse af forældelsesdatoen
6
7
[ år…
år[
2
år… - [-
100 år[
3
år… - [-
10 år[
4
5
8
3
år[
[3 år…
9
[
år[
år…
10
11
12 Hovedtotal
Gruppe
AM bidrag - aconto
AM-bidrag
AM-bidrag - restbidrag mv.
A-skat
Boligstøtte
Civilretlige krav
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Forsyningsselskaber
Gebyr, retsafgift mv.
Gæld til A-kassen
Gæld til fiskeribanken
Gæld til regioner
Kontanthjælp mv.
Kontrolafgifter personbefordring
Krav mfl
Licensgæld fra DR
Lønsum
Moms
Opkrævningsrente
Parkeringsafgift
Personskat - b-skat
Personskat - restskat mv.
Politibøder
Punktafgifter
Selskabsskat- og fondsskat
Statsgaranteret studielån og FM gæld
Statslån/garanti fra erhverv
Told
Underholdsbidrag
Vægtafgift
Øvrige offentlige krav
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Ialt fremrykning / udskydelse
år… -3 [-3 år… -
år[
år[
[-1 år... 0
år[
[ år…
år[
[
år…
1000 år[ over 1000 år
107
10
24
10
1
7
1
4
4
1
157
6
6
72
22
40
97
49
3
27
3
132
16
13
26
99
1.337
1
2
2
1
13
6
4
21
9
1
67
1
1
23
5
2
109
48
53
1
598
5
5
36
113
28
479
11
459
59
1.734
141
115
360
47
4
20
237
16
73
18
537
46
47
100
190
2.838
1
3
5
58
997
35
899
53
4.725
87
521
1.043
91
19
11
50
3
2.765
36
167
17
15.688
13
98
2
52
95
28
3
2
1
14
2
3
1
502
75
188
23.329
181
5
8
2
1.440
179
9
68
17
5.436
19.909
4.392
7.573
5.451
37.752
1.967
4.672
3.842
7.948
123.589
154
68
19
3.610
25.005
738
34.398
137
8.236
270.039
9.500
36.791
74.261
15.722
397
484
13.568
242
982
244.021
3.555
7.123
1.283
967.428
17.668
2.369
7.870
3.072
34.946
2.368
3.721
6.250
8.378
124.745
117
7
59
5.287
26.559
868
37.343
73
5.872
279.824
11.816
30.076
74.289
10.270
309
426
12.885
52
377
104.050
5.349
9.060
768
827.123
6.738
356
2.034
538
23.625
724
326
218
1.191
17.200
23
13
10
1.269
2.376
1.883
1.492
41
1.137
49.123
1.447
6.532
13.484
1.786
74
58
3.891
30
88
164.040
885
2.021
364
305.017
2.142.244
30
4
8
4
3.124
273
1
148
1
3
462
134
134
180
441
46
24
485
422
2.153
2
4
10
141
3
6
420
6
5
60
9
14
23
21.766
79
8
26.133
1
2
20
25
143
147
461
2
171
4.850
63
685
2.412
96
2
30
52
4
16
2.533
66
259
23
16.523
I alt
45.201
7.284
17.747
9.276
100.719
5.454
8.803
10.922
18.234
272.244
299
91
93
10.290
55.712
3.873
75.120
256
15.549
611.520
23.068
74.783
166.066
28.139
801
1.013
30.506
328
1.466
539.537
9.909
18.788
2.482
2.165.573
2.165.573
Vi har som supplement til ovenstående undersøgt, om der er bestemte
fordringstyper, der er overrepræsenteret i forhold til, hvor stor en andel de udgør af
den samlede population. Dette er ikke tilfældet i udpræget grad. Det kan dermed
konkluderes, at de ændrede forældelsesdatoer ikke er udtryk for en bestemt indsats,
hvor visse fordringstyper har været særligt udvalgt.
En anden måde at illustrere ændringerne i populationen som følge af
inddrivelsesindsatsen er vist i nedenstående figurer 12 og 13, der illustrerer
omfanget af fordringer, der forælder på påfaldende tidspunkter, jf. analysemetoden i
afsnit 4.6.
Figur 12 viser udviklingen i restancebeløb og antal fordringer med forældelsesdato
tidligere end 2015. Data omfatter perioden december 2014 til maj 2015
(datasættene benævnt 201412 til 201505).
25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0026.png
Figur 12 Forældelsestidspunkt før 2015 (ANDRE, 201412-201505)
Udvikling i forældelsesdato før 2015 pr. datasæt
Milliarder
2,5
2,0
1,5
1,0
0,5
0,0
201412
201501
201502
201503
201504
201505
400
200
0
800
600
Restancebeløb
Antal fordringer
Af datasættet benævnt 201505 fremgår, at fordringer med forældelsesdato tidligere
end 2015 andrager ca. 1 mia. kr. og omfatter ca. 317.000 fordringer. Denne
mængde og beløbsstørrelse er stort set uændret siden datasættet benævnt 201503.
At den samlede restancesum er reduceret fra ca. 2,5 mia. kr. til 1 mia. kr., indikerer
efter vores vurdering, at SKAT har været bagud med opdatering af data, eller
gennemførelse af afskrivninger mv., svarende til ca. 1,5 mia. kr. Der udstår således
fortsat ca. 1 mia. kr., hvor der er forøget risiko for, at fordringerne er forældede.
SKAT kan med fordel undersøge denne delpopulation.
I figur 13 vises restancebeløb og antal fordringer pr. datasæt med hensyn til
forældelsesdatoer efter år 2026.
Figur 13 Forældelsestidspunkt efter 2025 (ANDRE, 201412-201505)
Udvikling i forældelsesdato efter 2025 pr. datasæt
350
300
250
200
150
100
50
0
201412
201501
201502
201503
201504
201505
Millioner
80.000
60.000
40.000
20.000
0
Restancebeløb
Antal fordringer
Det fremgår, at der i perioden efter marts måned 2015 er blevet registreret ca.
40.000 fordringer, der forælder efter 2025. Udviklingen skyldes bl.a. en tilgang af
fordringer vedr. ”Erstatninger
Politikrav”,
jf.
tabel 10 og figur 5 på side 17 og 18.
Tusinde
3,0
1.000
26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0027.png
Bilag 1 Validitet af data i Datawarehouse
I forbindelse med vores analyse har vi konstateret, at feltet ”Antal (DBMFRE-B)”,
der
tæller antallet af fordringer, ikke fungerer korrekt, når der samtidigt er anvendt et
filter, hvor ”Sum INDR Restance Blb (DBMFRE-B)”>0.
Dvs. de enkeltfordringer med
en restancesum større end nul, der kan identificeres, afviger fra antallet som
funktionen ”antal (DMBFRA-B)” opgør.
Endvidere konstaterede vi, at der ikke forelå stiftelsestidspunkter i Datawarehouse
for de senest oprettede fordringer, idet der kun var indlæst stiftelsestidspunkter for
fordringer op til ID 300000036999. Dette har medført, at vi ikke har kunnet knytte
stiftelsesdato på 65 fordringer. Vi har kontaktet SKAT BI herom. SKAT BI har
iværksat korrigerende tiltag.
Endelig har vi konstateret, at der er oprettet en fordring (ID nr. 100034389854) i
Datawarehouse. Denne fordring kan imidlertid ikke fremfindes i EFI. Fordringen er af
SKAT benævnt en ”fejlsag”. SKAT har dog ikke kunnet oplyse nærmere herom.
Fordringen ses, jf. nedenstående tabel at være tilgået i november måned 2014 og
der er tilskrevet ca. 5 kr. hver måned.
Opg Aar Md (DBMFRE) INDR Restance Blb (DBMFRE-B)
Sum
201410
201411
201412
201501
201502
201503
201504
201505
750,00
755,05
760,28
765,50
770,22
775,44
780,50
785,72
27
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0028.png
Bilag 2 Udvalgte grafer over fordringstype
28
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0029.png
29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0030.png
30
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0031.png
31
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0032.png
32
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0033.png
33
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0034.png
34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0035.png
35
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0036.png
36
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0037.png
37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0038.png
38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0039.png
39
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0040.png
40
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0041.png
41
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962693_0042.png
42