Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962685_0001.png
22. august 2016
J. nr. 16-009432
Plannr. 115-082a
Intern Revision
Rapport 2015
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige
skattesager
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Karsten Juncher, IT og Økonomi
Kopi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962685_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har revideret den regnskabsmæssige behandling af
skattesager i regnskabet for Finanslovens § 38. Den udførte revision er en del af
den samlede revision for 2015. Håndteringen af regnskabsprocesserne indgår
ligeledes i Deloittes 2015 turnusanalyse omfattende Betalings- og regnskabs-
området.
Rapporten er fremsendt til SKAT, da denne virksomhed varetager det operationelle
regnskabsansvar.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 22. august 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Jørn Haagensen
Stabschef
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
2 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962685_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen har været, at vurdere den regnskabsmæssige behandling
af væsentlige skattesager i regnskabet for Finanslovens § 38 i Skatteministeriet.
2. Omfang
Vores revision har omfattet en sammenholdelse af den nuværende
regnskabsmæssige behandling af skattesager med regnskabskravene hertil.
Herunder har vi bl.a.:
Fulgt op på vores anbefaling fra 2015 om etablering af en proces for den
regnskabsmæssige håndtering af skattesager i regnskabet for Finanslovens §
38
Sammenholdt de regnskabsmæssige bestemmelser i: 1) Bekendtgørelsen om
statens regnskabsvæsen m.v., 2) Finansministeriets budgetvejledning,
3) Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger, 4) Ministerieinstruks for
Skatteministeriet, 5) Virksomhedsinstruks for § 38 virksomhed 0903 og
6) Regnskabsinstruks for Skatteministeriets Koncern § 38, med den
nuværende regnskabsmæssige behandling.
Revisionen er udført i januar 2016.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret funktionsområdet Rammevilkår. Det reviderede funktionsområde
er fremhævet med gråt i figuren.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
3 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962685_0004.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i væsentligt omfang er behov
for ændringer i
processen for den regnskabsmæssige behandling af skattesager i regnskabet for
Finanslovens §38. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Nuværende regnskabsmæssig behandling (praksis)
Den nuværende praksis er, at de beløbsmæssige konsekvenser fra såvel
verserende som afgjorte skattesager først indregnes (bogføres) i regnskabet
for § 38 på det tidspunkt, hvor der foretages en ind- eller udbetaling af
skattekravet.
Regnskabsmæssige bestemmelser
I henhold til de regnskabsmæssige bestemmelser skal de beløbsmæssige
konsekvenser af verserende skattesager indregnes allerede på det tidspunkt,
hvor det er sandsynligt, at staten vil have en forpligtelse eller et
tilgodehavende. Efterfølgende kan der opstå behov for korrektion af
indregningen, hvis afgørelsen afviger væsentligt fra den oprindelig
indregning.
Ved sandsynligt forstås, at der er mere end 50 pct. sandsynlighed for, at
staten vil tabe eller vinde en skattesag. De detaljerede regnskabsmæssige
bestemmelser og Intern Revisions vurderinger heraf fremgår i bilag 1.
Vi har konstateret, at der ikke er etableret en proces, der sikrer, at de
regnskabsmæssige bestemmelser overholdes for så vidt angår indregning og
måling (værdiansættelse) af alle væsentlige verserende og afgjorte
skattesager med betydning for regnskabet for § 38.
Ud fra de regnskabsmæssige bestemmelser skal indregningstidspunktet
(bogføringstidspunktet) således fremrykkes for såvel afgjorte som verserende
skattesager.
Vi anbefaler derfor, at nedenstående anbefalinger implementeres med fuld effekt
på processen fra og med regnskabsåret 2016:
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Prioritet 1
Høj risiko
1
Prioritet 2
Middel risiko
Prioritet 3/4
Lille risiko
I
alt
1
Overblik over den
beløbsmæssige konsekvens af
ikke indregnede skattesager
Proces for regnskabsmæssig
håndtering af væsentlige
skattesager
I alt
1
1
2
2
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
4 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici. Dette skal ses i sammenhæng med, at
Moderniseringsstyrelsen, i mail af 4. juli 2016 til SKAT, har oplyst, at krav om
tilbagebetaling af skat (verserende skattesager) allerede under det nuværende
regelsæt, skal indregnes i resultatopgørelsen.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
5 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962685_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler:
At der etableres en proces i Skatteministeriet,
som sikrer løbende overvågning samt rettidig
indregning og måling af alle væsentlige
verserende og afgjorte skattesager i
regnskabet for § 38.
At den fremrykkede indregning bør fastlægges
ud fra en vurdering af væsentlighed for såvel
regnskabet for § 38 som helhed som ud fra en
vurdering af væsentlighed for den enkelte
skat/afgift/toldart i regnskabet for § 38.
At Kammeradvokaten, hvis denne har været
involveret i de enkelte skattesager, med fordel
kan inddrages i vurderingen af risici og
sandsynligheder samt ved opgørelse af
skønnede tab og gevinster.
Proces for regnskabsmæssig håndtering af væsentlige skattesager
Der er risiko for, at væsentlige
verserende og afgjorte skattesager
ikke afspejles korrekt i §38 regnskabet.
1.1
Vi har konstateret, at der i SKAT ikke er
2015
etableret en proces der sikrer en korrekt
regnskabsmæssig håndtering af væsentlige
Prio.
verserende og afgjorte skattesager i §38
regnskabet.
1
Handleplan fra Christina Liljegren §38 Regnskab:
Kontaktperson: Christina Liljegren. Tidsfrist: 31. august 2016
§38-regnskabet aflægges efter udgiftsbaserede principper. Det er et bevidst valg, der hænger sammen med bl.a. afregningsrutiner i forhold til
EU. Endvidere har §38 regnskabet ikke på nuværende tidspunkt en kontostruktur, så der kan hensættes.
Reglerne på området er endog meget uklare. Der er på den ene side de i denne rapport skitserede regler, og på den anden side er der
”Vejledning om den regnskabsmæssige håndtering af hensatte forpligtelser pkt. 3.1, hvori det fremgår, at der ikke skal hensættes
i det
udgiftsbaserede regnskab. Herudover er der det faktum, at kontogruppe 76; hensættelser ikke indgår i kontoopsætning hos SKAT, jf. også
Budgetvejledningen bilag 4., hvor det fremgår, at kontogruppe 76 ikke er relateret til udgiftsbaseret regnskabsaflæggelse.
Derfor foreslår SKAT, at SKAT i samarbejde med Skatteministeriet planlægger og beslutter, om SKAT skal hensætte til verserende sager i
regnskabet. Før denne beslutning foretages, bør der gennemføres en grundig undersøgelse af konsekvenserne for processerne vedr. EU-
afregninger.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
6 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962685_0007.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler:
At der etableres et overblik over væsentlige
verserende og afgjorte skattesager i
Skatteministeriet med betydning for § 38
regnskabet.
At der udarbejdes en opgørelse over de
skønnede beløbsmæssige konsekvenser af
væsentlige verserende og afgjorte skattesager,
som ikke er indregnet i regnskabet på
balancedagen pr. 31/12, men som ud fra de
regnskabsmæssige bestemmelser skal
indregnes i regnskabet pr. 31/12.
Overblik over den beløbsmæssige konsekvens af ikke indregnede
skattesager
Der er risiko for, at væsentlige
verserende og afgjorte skattesager
ikke afspejles korrekt i §38 regnskabet.
2.1
Vi har konstateret, at SKAT ikke har et samlet
2015
overblik over den beløbsmæssige konsekvens
af væsentlige verserende og afgjorte
Prio.
skattesager med betydning for § 38
regnskabet.
1
Handleplan fra Christina Liljegren §38 Regnskab:
Kontaktperson: Christina Liljegren. Tidsfrist: 31. august 2016
Der henvises til handleplanen jf. observation nr. 1.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
7 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962685_0008.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr. prioritet,
er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
8 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962685_0009.png
Bilag 3: Regnskabsmæssige bestemmelser for indregning og måling af
skattesager i regnskabet for § 38 og Intern Revisions vurderinger heraf
1.
Regnskabsmæssige bestemmelser og Skatteministeriets instrukser
I det efterfølgende redegøres i afsnit 2 for de regnskabsmæssige bestemmelser og
i afsnit 3 redegøres for Skatteministeriets interne retningslinjer og instrukser. I
tilknytning til de enkelte afsnit har vi indarbejdet vores vurdering af den
regnskabsmæssige behandling af regler og instrukser. De detaljerede vurderinger
ligger til grund for vores konklusion og anbefalinger ovenfor.
Regnskabet for finanslovens § 38 indgår i statsregnskabet. Statsregnskabet er
omfattet af lov om statens regnskabsvæsen, jf. § 1, stk. 1. Iflg. lov om statens
regnskabsvæsen § 3 fastsætter Finansministeriet regler om statens
regnskabsvæsen. Finansministeriet har med hjemmel heri udstedt bekendtgørelse
om statens regnskabsvæsen mv., budgetvejledning, regnskabsvejledninger mv.
Der er ikke udarbejdet en samlet anvendt regnskabspraksis for § 38 regnskabet,
som fortolker anvendelsen af de regnskabsmæssige bestemmelser. Ministerie-
instruksen for Skatteministeriet, virksomhedsinstruksen for § 38 samt
regnskabsinstruksen for § 38 indeholder dog visse fortolkninger af de enkelte
regelsæt.
2.
Regnskabsmæssige bestemmelser
De generelle regnskabsmæssige bestemmelser om indregning af skattesager er
omtalt i bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen. I Finansministeriets
budgetvejledning,
Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger
og
i
Skatteministeriets instrukser er de generelle bestemmelser præciseret og i visse
tilfælde skærpet.
2.1.
Bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen m.v.
Af bekendtgørelsens § 2, stk. 1 fremgår:
”Bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv. gælder for
alle statsinstitutioner,
dvs. departementer, underliggende institutioner,
særlige fonde mv.”
Af bekendtgørelsens § 25, stk. 1 fremgår følgende beskrivelse med relevans for
regnskabet for § 38:
”Registreringerne skal omfatte indtrufne økonomiske hændelser,
der er af betydning
for eller en konsekvens af institutionens aktivitet. De økonomiske hændelser skal
registreres nøjagtigt og snarest muligt efter, at hændelserne er indtruffet og en
økonomisk opgørelse kan finde sted. ”
Af bekendtgørelsens § 26, stk. 1. fremgår følgende beskrivelse med relevans for
regnskabet for § 38:
”I tilfælde hvor udgifter og indtægter ikke hidrører fra levering af varer og ydelser,
skal registrering ske, så snart beløbet kan opgøres, og senest på betalings-
tidspunktet. ”
Intern Revisions vurdering
Bekendtgørelsen gælder for alle virksomheder i Skatteministeriet, herunder
regnskabet for § 38.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
9 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962685_0010.png
Bestemmelsen i § 25, stk. 1 definerer en ”økonomisk hændelse”. Anlæggelse af en
skattesag er en økonomisk hændelse og skal bogføres, såfremt den har betydning
for institutionens aktivitet. Hændelsen skal registreres nøjagtigt og snarest muligt
efter anlæggelse af skattesagen.
Bestemmelsen i § 26, stk. 1 vedrører regnskabet for § 38, idet staten ved
modtagelse af skatteindtægter ikke leverer en modydelse til skatteyderen.
Indregningen af skatteindtægter, herunder regulering af for meget betalt skat, skal
ske så snart skattebeløbet kan opgøres og senest på betalingstidspunktet.
Det er vores opfattelse, at der på grundlag af ovenstående skal foretages en
registrering af hændelserne så snart hændelserne har fundet sted og kan opgøres.
De ovennævnte paragraffer nævner dog ikke nærmere bestemmelser om
præcisionen i opgørelsen.
2.2.
Finansministeriets budgetvejledning
Budgetvejledningens Afsnit 2.1. (om anden bevilling)
Ifølge budgetvejledning 2014, (budgetvejledningen) gældende for regnskabsåret
2015, fremgår følgende:
”Det fremgår af finansloven (punkt B. Bevillinger), hvilken bevillingstype en bevilling
er henført under, idet bevillingstypen er anført efter hovedkonto-betegnelsen. Hvis
ingen bevillingstype er anført, er der tale om en bevilling af typen anden
bevilling. ”
Intern Revisions vurdering
Under punkt B. Bevillinger til finanslovens § 38 er ikke anført en bevillingstype og
bevillingen skal derfor henføres til bevillingstypen
”anden bevilling”.
Budgetvejledningens Afsnit 2.2.4.2 (om anden bevilling)
Iflg. budgetvejledningen, afsnit 2.2.4.2, s. 30 Periodisering efter udgiftsprincipper
fremgår det, at regnskaber af typen ”anden bevilling”
aflægges efter de udgifts-
baserede principper.
Endvidere fremgår følgende af afsnit 2.2.4.2:
”Når udgifter og indtægter ikke hidrører fra levering af varer og ydelser, anses en
udgift for afholdt eller en indtægt for modtaget, så snart beløbet kan opgøres og
senest på betalingstidspunktet. Som eksempel på sådanne udgifter og indtægter
kan nævnes lovbundne udgifter, skatter og afgifter.
Intern Revisions vurdering
Bestemmelsen i budgetvejledningen er således enslydende med bestemmelsen i
bekendtgørelsen om statens regnskabsvæsen mv. Som eksempel på anvendelsen
heraf anføres skatter og afgifter.
Budgetvejledningens Afsnit 2.2.4.2 (om anden bevilling)
Iflg. budgetvejledningen, afsnit 2.2.4.2, fremgår det, at regnskaber af typen ”anden
bevilling” aflægges
efter de udgiftsbaserede principper. Endvidere fremgår af afsnit
2.2.4.2, at:
”Såfremt størrelsen af et betydeligt krav mod staten ikke kan opgøres endeligt inden
regnskabsårets udløb, skal udgiften registreres i regnskabet for det pågældende
finansår på grundlag af et dokumenteret skøn, og således at korrektion af udgiften
foretages i det finansår, hvor
kravet kan opgøres endeligt”.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
10 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Intern Revisions vurdering
Jf. ovenfor følger det af bestemmelserne for udgiftsbaserede regnskaber, at
betydelige skattekrav mod staten, som ikke kan opgøres endeligt, skal indregnes på
grundlag af dokumenterede skøn. I det år, hvor skattesagen afgøres, indregnes
eventuelle korrektioner til det skønnede beløb.
Budgetvejledningen indeholder således en skærpelse af kravet om indregning af
skattekrav i forhold til regnskabsbekendtgørelsen, hvor forholdet kun er omtalt
indirekte i forbindelse med indregning af skatteindtægter, jf. ”så snart beløbet kan
opgøres og senest på betalingstidspunktet”. Det skal endvidere bemærkes, at der
her omtales begrebet ”skøn”, der ikke ses omtalt andre steder i forbindelse med
udgiftsbaserede regnskaber. Som følge af, at der ikke findes fortolkninger af
begrebet ”skøn” i eksisterende vejledninger om udgiftsbaserede regnskaber har vi
fortolket anvendelsen
af begrebet ”skøn” ud fra regnskabsvejledninger vedrørende
omkostningsbaserede regnskaber, hvor ”skøn” anvendes i en række
sammenhænge, blandt andet i forbindelse med indregning og måling af
regnskabsposten ”Hensatte forpligtelser”, jf. nedenfor.
2.3. Moderniseringsstyrelsens regnskabsvejledninger
I Moderniseringsstyrelsens vejledninger findes der ud over omtalen af indtægter og
udgifter i budgetvejledningen, jf. ovenfor, ikke en nærmere definition af eller
vejledning om indregning og måling af tilgodehavender og forpligtelser i
udgiftsbaserede regnskaber.
Med henblik på at definere indregnings- og målingskriterierne for tilgodehavender
og forpligtelser i udgiftsbaserede regnskaber har vi derfor hentet inspiration i de
eksisterende regnskabsvejledninger for omkostningsbaserede regnskaber, jf.
nedenfor.
2.3.1. Efterfølgende begivenheder
Efterfølgende begivenheder er defineret i Økonomistyrelsens (nu Moderniserings-
styrelsen) vejledning ”Periode- og årsafslutning”, Procesvejledning nr. 7 fra
december 2005, afsnit 7.1.2.
”Der kan indtræffe forhold efter finansårets udløb, som be-
eller afkræfter forhold,
der eksisterede på balancedagen. En verserende/uafsluttet retssag kan for
eksempel have fundet sin afklaring inden gammelt regnskabsår er afsluttet og er
gået virksomheden
imod. ”
Det fremgår endvidere:
”Derimod skal for eksempel afgivelse af garantier, og effekten af eventuelle
retssager vedrørende begivenheder eller transaktioner foretaget eller indtruffet efter
balancedagen ikke bogføres, selvom sådanne oplysninger foreligger inden
årsrapporten offentliggøres.
Intern Revisions vurdering
Det betyder, at såfremt der i en væsentlig skattesag, som verserer på balance-
dagen pr. 31/12 træffes afgørelse i perioden fra 1/1 2016 og frem til regnskabet
aflægges i marts det efterfølgende år, da skal forpligtelsen eller tilgodehavendet
vedrørende skattesagen indregnes på grundlag af afgørelsen truffet i 2016. Det
afgørende er, at begivenheder og hændelser har fundet sted senest på
balancedagen pr. 31/12, dvs. at skattesagen har været verserende på
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
11 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
balancedagen pr. 31/12 og at den har fundet sin afgørelse inden regnskabet
aflægges det efterfølgende år.
2.3.2. Forpligtelser
afgjorte skattesager
For indregning og måling af forpligtelser kan der hentes inspiration i
Moderniseringsstyrelsens vejledning om hensatte forpligtelser, jf. ”Vejledning om
den regnskabsmæssige håndtering
af hensatte forpligtelser”, april
2012, s. 4:
”En gældsforpligtelse er kendetegnet ved, at både tidspunkt for betaling, beløbets
størrelse og betalingsmodtageren er kendte på balancedagen. Er et eller flere af
disse forhold uafklarede, skal den i stedet bogføres som hensat forpligtelse eller
oplyses om i en note som eventualforpligtelse.
Intern Revisions vurdering
For så vidt angår de beløbsmæssige konsekvenser af afgjorte skattesager, som
endnu ikke er indregnet i regnskabet, bør beløbene kunne opgøres ret præcist ud
fra de trufne afgørelser, da både tidspunkt for betaling, beløbets størrelse og
betalingsmodtageren er kendte på balancedagen. Der vil derfor som udgangspunkt
være tale om en gældsforpligtelse. I forbindelse med indregningen heraf skal der
tages højde for sandsynligheden for, at Skatteministeriet eller skatteyderen vil anke
en afgørelse og foretages en vurdering af konsekvenserne heraf, jf. nedenfor om
sandsynligheden for forpligtelsens indtræden.
2.3.3. Forpligtelser
verserende skattesager
For så vidt angår verserende skattesager på balancedagen pr. 31/12 skal der
foretages indregning heraf, såfremt der er tale om en sandsynlig forpligtelse
(hændelsen i form af anlæggelse af en skattesag er indtruffet pr. 31/12 og der er
tale om en sandsynlig forpligtelse), som blot er uvis med hensyn til beløbsstørrelse
og/eller betalingstidspunkt, jf. ”Vejledning om den regnskabsmæssige håndtering
af
hensatte forpligtelser”, april
2012, s. 5:
”Med sandsynlig forpligtelse menes, at sandsynligheden for, at forpligtelsen skal
indfries er større end sandsynligheden for, at forpligtelsen ikke indtræder, dvs. at
sandsynligheden
er større end 50 pct.”
Intern Revisions vurdering
Sandsynligheden går således på, at Skatteministeriet vurderer, om udfaldet af
sagen er til Skatteministeriet eller skatteyderens fordel. Herunder skal der foretages
en vurdering af de enkelte krav i sagen, risici forbundet hermed mv.
Beløbsstørrelsen skal opgøres ud fra de konkrete krav i skattesagen. Når
Skatteministeriet har vurderet, at det er sandsynligt, at et krav vil blive vundet eller
tabt ganges sandsynligheden på det enkelte kravs størrelse. Skatteministeriet
udøver i forbindelse med vurderingerne skøn over udfaldet af de enkelte sager.
Et eksempel herpå er, at en skatteyder har anlagt en skattesag mod staten på 100
t.kr. og det pr. 31/12 vurderes, at sandsynligheden for, at staten vil tabe sagen er 60
%, da indregnes en forpligtelse på 60 t.kr. i regnskabet. Hvis det vurderes, at
sandsynligheden for, at staten vil tabe sagen er 40 %, da indregnes der ikke en
forpligtelse i regnskabet, da sandsynligheden er mindre en 50 %. Der findes ikke
krav om noteoplysninger om eventualforpligtelser i udgiftsbaserede regnskaber.
Såfremt der i udgiftsbasererede regnskaber havde været krav om noteoplysninger
om eventualforpligtelser på samme måde som i de omkostningsbaserede
regnskaber, skulle der i sidstnævnte tilfælde have været oplyst om, at der på
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
12 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
balancedagen verserede en skattesag på 100 t.kr., herunder ledelsens vurdering af
udfaldet af skattesagen.
Det er vores vurdering, at der gælder de samme bestemmelser med hensyn til
indregning og måling af tilgodehavender fra såvel afgjorte som verserende
skattesager.
De afledte sagsomkostninger, renter, gebyrer mv. skal indregnes efter samme
principper som selve skattekravet. Dette gælder for såvel verserende som afgjorte
skattesager.
Såfremt Kammeradvokaten har været involveret i skattesagen, kan Kammer-
advokaten med fordel inddrages i vurderingen af risici og sandsynligheder samt ved
opgørelse af skønnede tab og gevinster.
Den fremrykkede indregning af de beløbsmæssige konsekvenser fra afgjorte og
verserende skattesager bør foretages ud fra en vurdering af væsentlighed for såvel
regnskabet for § 38 som helhed som ud fra en vurdering af væsentlighed for den
enkelte skat/afgift/toldart i regnskabet for § 38. Der bør i første omgang skabes et
overblik over de væsentligste afgjorte og verserende skattesager, som ikke er
indregnet i §38 regnskabet.
2.3.4. Forpligtelser
genoptagelser
Genoptagelser, som kan forventes at udspringe af en truffen afgørelse, skal først
indregnes på det tidspunkt, hvor staten eller skatteyderen anlægger skattesagen
eller anmoder om genoptagelse. Det betyder eksempelvis, at der i forbindelse med
en væsentlig skattesag, som verserer på balancedagen pr. 31/12, hvor der træffes
afgørelse i februar det efterfølgende år og hvor skattekravet fra den pågældende
skattesag skal indregnes i regnskabet, ikke samtidigt skal foretages indregning af
de skattekrav, som opstår ved, at andre skatteydere anlægger lignende skattesager
i perioden fra afgørelsen i februar i regnskabsåret og frem til regnskabsaflæggelsen.
Disse nye krav vedrører hændelser i 2016 og skal derfor, under forudsætning af, at
de opfylder indregningskriterierne, først indregnes i regnskabet for det efterfølgende
år.
3.
Skatteministeriets instrukser
3.1. Ministerieinstruks for Skatteministeriet
”Skatter og afgifter i finanslovens § 38” indgår i Skatteministeriet, jf. pkt. 1.1.
Ansvaret
for
udarbejdelsen
af
retvisende
virksomhedsregnskaber
i
Skatteministeriets koncern ligger i den enkelte virksomhed, jf. pkt. 2.1.1.
For så vidt angår ansvaret for regnskabet for § 38 i Departementet fremgår følgende
af pkt. 2.1.2:
”Afdelingen for Jura, politik og samfundsøkonomi i departementet er
hovedkontoansvarlig i forbindelse med virksomheden Skatter og Afgifter (§ 38). De
relevante fagkontorer varetager opgaver vedrørende overvågning af, om størrelsen
af indtægterne (er, red.) rimelige under hensyntagen til den forløbne del af
finansåret, jf. Finansministeriets bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om
statens regnskabsvæsen mv., jf. § 37.
For så vidt angår ansvaret for regnskabet for § 38 i SKAT fremgår følgende af pkt.
2.1.3:
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
13 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
”På regnskabsområdet varetager SKAT planlægningen og styringen af
regnskabsopgaverne for §§ 9 og 38, herunder den daglige regnskabsmæssige
registrering, regnskabsføring og betalingsforretning”.
Derudover fremgår det af ministerieinstruksen, at budgetansvaret for § 38 er
placeret i afdelingen Samfundsøkonomisk Matrice, jf. pkt. 2.5.1.
Regnskabet for § 38 skal aflægges efter udgiftsbaserede principper, jf. pkt. 2.6:
”For Skatter og afgifter (§ 38) anvendes det udgiftsbaserede regnskabsprincip”.
Intern Revisions vurdering
Det fremgår af Ministerieinstruksen, at ansvaret for udarbejdelse af regnskabet for
§ 38 er placeret hos SKAT. Departementet er hovedkontoansvarlig for
virksomheden § 38.
3.2. Virksomhedsinstruks for § 38, virksomhed 0903
Følgende fremgår bl.a. af virksomhedsinstruksens pkt. 3.3:
”Virksomheden har under hensyn til opgavens karakter fået dispensation fra kravet
i regnskabsbekendtgørelsens § 39 om udarbejdelse af årsrapport. Moderniserings-
styrelsen har tilkendegivet, at dispensationen gælder så længe virksomhed 0903
alene indeholder hovedkonti med bevillingstypen
”anden bevilling”.
Intern Revisions vurdering
Virksomhedsinstruksen bekræfter hermed, at regnskabet for § 38 skal aflægges
efter bevillingstypen
”anden bevilling”.
3.3. Regnskabsinstruks for Skatteministeriets Koncern § 38
Følgende beskrivelse fremgår af Regnskabsinstruks for § 38 afsnit 2.3.2
”Årsafslutningen”:
”Hvis SKATs systemer beregner opgørelserne på et tidspunkt, så væsentlige beløbs
indregning forskydes fra det korrekte indregningstidspunkt (f. eks. beregning af en
truffen afgørelse) skal der inden den afsluttende regnskabs-aflæggelse for
finansåret, ske registrering på en udgifts- eller indtægtskonto i regnskabet for det
pågældende finansår. Registrering sker på grundlag af et skøn og således, at
korrektion af beløbet foretages i enten supplementsperioden for finansåret eller det
finansår, hvor kravet kan opgøres endeligt. Ved væsentlig forstås i denne
bestemmelse en betydelig afvigelse i forhold til det normale for den pågældende
skat/afgift/told mv.
Hvis størrelsen af et væsentligt krav til eller mod SKAT ikke kan opgøres endeligt,
skal der inden den afsluttende regnskabsaflæggelse for finansåret, ske registrering
på en udgifts- eller indtægtskonto i regnskabet for det pågældende finansår.
Registreringen sker på grundlag af et skøn og således, at korrektion af beløbet
foretages i enten supplementsperioden for finansåret eller det finansår, hvor kravet
kan opgøres endeligt. Ved væsentlig forstås i denne bestemmelse en betydelig
afvigelse i forhold til det normale for den pågældende skat/afgift/told mv.
Intern Revisions vurdering
Regnskabsinstruksen præciserer således, at såvel verserende skattesager anlagt
af staten mod skatteydere som verserende skattesager anlagt af skatteydere mod
staten skal indregnes baseret på dokumenterede skøn.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
14 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Endvidere præciseres det, at SKATs egne afgørelser i 2015 eller tidligere, som ikke
er indregnet i regnskabet pr. 31/12 2015, f.eks. fordi afgørelsen endnu ikke har
resulteret i en ind- eller udbetaling, skal bogføres i regnskabet pr. 31/12 2015.
Følgende beskrivelse fremgår af Regnskabsinstruksens afsnit 2.6.3.1
Regelgrundlag:
”Den anvendte regnskabspraksis i SKAT er baseret på udgiftsprincippet som ligger
til grund for den gældende regnskabspraksis under de øvrige bevillingstyper i staten
og er beskrevet i Bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen mv. og
Moderniseringsstyrelsens regelsæt på baggrund heraf (Økonomisk Administrative
Vejledning (ØAV), Budgetvejledning. ”
Intern Revisions vurdering
Vi er enige i henvisningen til gældende regelgrundlag, hvorfra de relevante
bestemmelser er gennemgået ovenfor.
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
15 af 15