Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962684_0001.png
12. juli 2016
J. nr. 16-0094322
Plannr. 115-082
Intern Revision
Rapport 2015
Økonomi
Revision af årsafslutningsprocessen for
2015 for §38 regnskabet
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher IT og Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0002.png
Forord
Intern Revision har revideret årsafslutningsprocessen for §38 regnskabet. Den
udførte revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse resultatet af den udførte revision.
Rapportens bilag 4 indeholder en oversigt over de revisionsrapporter, der sammen
med denne rapport, udgør den samlede revision af årsafslutningsprocessen for
§38 regnskabet.
København, den 12. juli 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Henrik Friis-Pedersen
Senior manager
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
2 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0003.png
1. Indledning
Intern Revision har revideret årsafslutningsprocessen for det udarbejdede
regnskab for §38 skatter og afgifter, 2015.
Omfanget af regnskabsaflæggelsen
SKAT er regnskabsførende institution under §38 og ansvarlig for regnskabs-
aflæggelsen af §38 skatte- og afgiftsregnskabet (§38 regnskabet). §38 regnskabet
udgøres af regnskabstallene, som er afleveret fra SKATs regnskabssystemer til
Statsregnskabet via Statens Koncern System (SKS).
Hovedtallene for §38 regnskabet udviser følgende:
2014
BALANCE (mia. kr.)
Debitorer
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Penge undervejs
Likvide midler
Aktiver i alt
Egenkapital
Periodeafgrænsningsposter
Anden gæld
Passiver i alt
Iflg.
årsregnskab
94,5
0,0
5,0
18,0
0,0
117,5
108,1
9,4
0,0
117,5
Korrek-
tioner
-3,7
0,0
-3,0
0,0
0,0
-6,7
-2,8
-4,3
0,4
-6,7
Korrigeret
saldo
90,8
0,0
2,0
18,0
0,0
110,8
105,3
5,1
0,4
110,8
Iflg.
årsregnskab
87,9
0,0
3,3
17,7
0,0
108,9
100,6
0,5
7,8
108,9
2015
Korrek-
tioner
-0,4
0,0
0,2
0,0
0,0
-0,2
-0,2
0,0
0,0
-0,2
Korrigeret
saldo
87,5
0,0
3,5
17,7
0,0
108,7
100,4
0,5
7,8
108,7
2014
RESULTATOPGØRELSE
(mia. kr.)
Indtægter i alt
Udgifter i alt
Årets resultat
Iflg.
årsregnskab
669,1
14,5
654,6
Korrek-
tioner
-3,2
0,0
-3,2
Korrigeret
saldo
665,9
14,5
651,6
Iflg.
årsregnskab
686,5
14,5
672,0
2015
Korrek-
tioner
-0,2
0,0
-0,2
Korrigeret
saldo
686,5
14,5
672,0
I oversigten nedenfor er vist de væsentlige korrektioner, vi har identificeret ved
vores revision af årsregnskabet for 2015.
Oversigt over korrektioner i 2015
Note
Regnskabspost, mio. kr.
Debet
Kredit
2) Reklassifikation af forudbetalt
refusion af udbytteskat
Periodeafgrænsningsposter (aktiver)
Debitorer
0,2
0,2
3) Overvurdering af DMR
debitorer
Debitorer
Egenkapital
0,2
0,2
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
3 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0004.png
2. Ansvarsfordeling og formål
SKATs ledelse har ansvaret for:
1. At årsregnskabet er rigtigt, det vil sige, at årsregnskabet ikke indeholder
væsentlige fejlinformationer eller udeladelser
2. At de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
med indgåede aftaler og sædvanlig praksis
3. At der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk
hensigtsmæssig forvaltning af de midler, der er omfattet af årsregnskabet.
Formålet med årsafslutningsrevisionen er at tilvejebringe en overbevisning om at
regnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler.
Årsafslutningsrevisionen indebærer en efterprøvning af, at den anvendte regn-
skabspraksis er i overensstemmelse med de regnskabsregler og principper, som
fremgår af bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om statens regnskabsvæsen
mv. (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Moderniseringsstyrelsens
regnskabsvejledninger.
Resultatet af revisionen af årsafslutningsprocessen vil sammen med resultaterne
af alle revisioner vedrørende regnskabsåret 2015 indgå i den endelige og samlede
konklusion i erklæring og beretning om revisionen af §38 regnskabet.
3. Omfang
Revisionen af årsafslutningsprocessen for §38 omfatter de processer,
hvorigennem regnskabet afsluttes, kvalitetssikres og overføres til SKS.
Revisionen omfatter regnskabstallene vedrørende §38 regnskabet, som er overført
fra SKATs regnskabssystemer til SKS.
Med §38 regnskabet menes i denne rapport de regnskabsposter, som §38
regnskabet indgår i statsregnskabet med.
Revisionen omfatter en efterprøvning af, hvorvidt SKATs ledelse har sikret, at
grundlæggende kvalitetssikringshandlinger i form af regnskabsmæssige
afstemninger og kontroller er gennemført. I revisionen indgår tillige substans-
revision af regnskabets statusposter samt en regnskabsanalyse af regnskabets
indtægter og udgifter.
Revisionen af SKATs regnskabsaflæggelse til FL § 7 er udelukkende omfattet af
Intern Revisions særskilte erklæringer.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision revideret Rammevilkår for funktionsområderne og funktionsområdet
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
4 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0005.png
Regnskabsaflæggelse. (Det reviderede funktionsområde er fremhævet med gråt i
figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
4. Resultat af den udførte revision
Bemærkninger til årsregnskabet for 2015
Vi redegør i bilag 3 for resultatet af revisionen af de væsentligste regnskabsposter
samt de regnskabsposter, hvor revisionen har givet anledning til bemærkninger.
De anførte beløb i forbindelse med de enkelte regnskabsposter er ”Korrigeret
saldo”, dvs. regnskabstallene
i det aflagte årsregnskab med tillæg af korrektioner,
jf. ”Oversigt over korrektioner i 2015”, side
3-4 ovenfor. Dertil kommer, at
sammenligningsbeløb for 2014 ligeledes er korrigeret for fejl identificeret i
forbindelse med revisionen af årsrapporten for 2014. Der er herved konsistens i
vores sammenligning af regnskabstallene for 2014 og 2015.
5. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i væsentligt omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende områder og forhold:
Det er vores vurdering, at regnskabsfunktionen for §38 regnskabet i løbet af 2015
er styrket. Styrkelsen indebærer bl.a. ansættelse af en regnskabschef for §38
regnskabet, rekruttering til en opnormeret regnskabsfunktion i 2016, forbedrede
centrale regnskabsgodkendelser, og en række konkrete forbedringer.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
5 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Der er dog vores vurdering, at der er behov for følgende ændringer i processerne:
Værktøjskassen for årsafslutningsprocessen
Der foreligger ikke en overordnet tids- og aktivitetsplan for årsafslutnings-
processen.
Der foreligger ikke en opdateret konteringsvejledning samt et dokumenteret
overblik over regnskabsmæssige systemsammenhænge.
Der foreligger ikke dokumenterede vurderinger mv. af regnskabsposterne i
§38 regnskabet.
Overordnet styring af regnskabsprocessen for §38 regnskabet
Der er ikke dokumenteret fokus på §38 regnskabets poster i styringen,
kvalitetssikringen og dokumentationen af regnskabsaflæggelsen.
Der foreligger ikke en samlet prioriteret oversigt over de væsentlige og
principielle udfordringer, forhold og begivenheder i regnskabsåret.
Krav i SKATs Regnskabsinstruks for §38 regnskabet
Der er ikke indarbejdet krav til nedenstående forhold i regnskabsinstruksen for §38
regnskabet:
Fokus på §38 regnskabets regnskabsposter i forventningerne til styring og
kontrol af regnskabsaflæggelsen.
Struktur i regnskabsgodkendelser, centrale, som decentrale, der fokuserer på
§38 regnskabet.
Målrettet afstemning mellem §38 regnskabet jf. SKS og SKATs
understøttende økonomisystem (SAP38).
Dokumentation for aflæggelsen af §38 regnskabet
Der mangler gennemskuelighed i den foreliggende dokumentation for
årsregnskabsaflæggelsen.
Konkrete forhold §38 regnskabets regnskabsposter:
Debitorer, Penge undervejs, Likvider, Egenkapital og Anden gæld:
Debitorer og Anden gæld
Afstemninger og systemopsætninger er ikke effektive og der er fejlbehæftede
rapportskabeloner i SAP systemet.
Likvider
Flere styrelsers bankkonti er blandet sammen på ét CVR nummer, ligesom
forvaltningen af bankkonti, og værdien af bankafstemningerne ikke er
tilstrækkelig.
Egenkapital
Der mangler redegørelse for udviklingen i egenkapitalen og sammenhængen
mellem egenkapitaldannelsen i §38 regnskabet jf. SKS og SKATs
understøttende økonomisystem (SAP38).
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
6 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0007.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1. Værktøjskasse for
årsafslutningsprocessen
2. Overordnet styring af
regnskabsprocessen for §38
regnskabet
3. Krav i SKATs
regnskabsinstruks for §38
regnskabet
4.
Dokumentation for
Prioritet 1
Høj risiko
4
3
1
Prioritet 2
Middel risiko
Prioritet 3/4
Lille risiko
I
alt
4
4
4
1
5
2
2
aflæggelsen af §38
regnskabet
5. Regnskabsposten Debitorer
6. Regnskabsposten Penge
Undervejs
7. Regnskabsposten Likvider
8. Regnskabsposten Egenkapital
9. Regnskabsposten Anden Gæld
I alt
13
4
1
5
2
1
14
2
1
4
1
6
2
1
29
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Det ansvarlige direktørområde har for de enkelte identificerede risici udarbejdet
handleplaner. Det er vores vurdering, at en implementering af handleplanerne,
således som de foreligger, på sigt vil reducere de identificerede risici.
Det skal dog bemærkes, at direktørområdet har fastsat lange implementerings-
frister, i visse tilfælde frem til 2018, hvilket medfører, at samtlige rapporterede risici
først forventes reduceret i løbet af 2018. Visse uafklarede risici kan i den
mellemliggende periode således øve indflydelse på årsafslutningen, dvs. for 2016
og 2017.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
7 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0008.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Regnskabsaflæggelse
Vi anbefaler, at Økonomi udarbejder en tids- og
aktivitetsplan for årsafslutningsprocessen.
Tids- og aktivitetsplanen bør som minimum
indeholde:
De tekniske årsafslutningsprocedurer
Systematiske kvalitetssikringsprocedurer,
centralt og decentralt, rettet mod de enkelte
regnskabsposter i §38 regnskabet
Håndteringen af de enkelte regnskabsposter i
§38 regnskabet
Opfølgning på tidligere års aktivitetsplaner
Deadlines og ansvarlige.
Værktøjskasse for årsafslutningsprocessen
Den manglende tids- og aktivitets-plan
medfører en forøget risiko for, at
årsafslutningsprocessen ikke omfatter
en systematisk stillingtagen til samtlige
væsentlige forhold.
1.1
Tids- og aktivitetsplan for
2015
årsafslutningsprocessen
Prio.
Vi har konstateret, at der ikke foreligger en
intern tids- og aktivitetsplan for årsafslutningen
1
af §38 regnskabet.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen.
Punkterne bliver adresseret i Turnus 12: Regnskabsafslutningsprocessen, der blev påbegyndt i forbindelse med årsafslutningen 2015. Et
vigtigt element i årsafslutningsprocessen er en konkret tidsplan for hvem, der gør hvad hvornår. En sådan plan er under udarbejdelse og vil
foreligge i udkast pr. 31.10.2016, hvor revisionen vil blive involveret i processen. Aktivitetsplanen vil fortsat være under udvikling indtil
31.12.2016. De overordnede kvalitetssikringsprocedurer for decentrale rapportering indgår i udkast pr. 31.10.2016, men forventes endelig
fastlagt pr. 31.12.2017.
Elementer af ovenstående anbefalinger er pt. indarbejdet i andre planer, herunder i ”plan for lukning af regnskab” og i decentrale
planer.
Disse vil blive adresseret i 2017.
Frist 31.12.2016: Punkterne 1, 2a, 3, 4 og 5.
Frist 31.12.2017: Punkterne 2b.
Tom Schneider
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
8 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Det ikke opdaterede materiale
medfører en forøget risiko for, at
risikoafdækningen og planlægningen
af kvalitetssikringsarbejder i
forbindelse med årsafslutnings-
processen sker på et ufuldstændigt og
ikke kvalitativt grundlag.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at der implementeres en proces, der
sikrer at konteringsvejledningen kontinuerligt
opdateres.
Samtidig anbefaler vi at der udarbejdes oversigter,
der viser sammenhængen mellem data og
regnskabsdata i finans- og undersystemer m.v.
1.2
Konteringsvejledning og dokumentation for
2015
regnskabsmæssige systemsammenhænge
Prio.
Vi har konstateret, at der ikke foreligger en
opdateret konteringsvejledning.
1
Samtidig foreligger der ikke en samlet oversigt
over konteringsflow og dokumentation for
regnskabsmæssige systemsammenhænge fra
fødesystemerne, via debitorsystemer til §38
regnskabet.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter), Frank Høj Jensen (Analyse og
Rapportering).
Regnskab er enig i observationen.
Der foreligger en konteringsvejledning, hvorfor Regnskab
Skatter og Afgifter ikke er enig i, at der er tale om et forretningskritisk punkt, med
baggrund i den nuværende konteringspraksis.
Ad konteringsvejledning:
Som led i Turnus 13 vil der ske en generel opdatering af konteringsvejledningen. Herefter vil der ske kontinuerlige opdateringer.
Frist 31.12.2017
Tom Schneider
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
9 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Ad Oversigter, der viser sammenhængen mellem data og regnskabsdata i finans- og undersystemer m.v.:
Der er i forlængelse af Turnusanalysen oprettet og godkendt på PID-niveau
”Projekt Systemafstemninger”. Projektets formål er at sikre
fuldstændighed og nøjagtighed i dataleverancer fra vugge til grav, der indgår i §38-regnskabet. Projektet opnår forskellige delmål, herunder:
- Kortlægning af de systemer, der har leverancer, som påvirker §38-regnskabet (både stamdata og finansiel data)
leverancedato
31.07.2016
- Kortlægning og afprøvning af eksisterende afstemninger vedrørende ovenstående samt evt. justering i relevant omfang - påbegyndes
01.05.2016 ved pilotfaser og udrulles successivt med endelig leverancedato 31.03.2018
- Oprettelse af nye afstemninger i relevant omfang
påbegyndes 01.05.2016 ved pilotfaser og udrulles successivt med endelig
leverancedato 31.03.2018
- Effektivisering af afstemninger / processer - påbegyndes 01.05.2016 ved pilotfaser og udrulles successivt i projektets levetid
endelig leverancedato 31.12.2018
Projektets milepæl for gennemgang af alle systemer er d. 31.03.2018, og det enkelte systems dataoverførsler vil blive gennemgået i
prioriteret rækkefølge, afhængig af risiko, væsentlighed og andre relevante forhold, herunder SIR-rapporteringer og systemafhængigheder.
Rækkefølgen af gennemgangen forventes endeligt defineret senest 31.12.2016. Etablering / justering af afstemninger til et forsvarligt niveau
vil ske løbende, således startende fra 01.05.2016 med pilot-gennemgange af systemer og fortsætte til 31/03-2018.
Afstemninger vil generelt i videst muligt omfang være løbende, automatiserede og omfatte beløb, antal transaktioner samt både afsendende
og modtagende system
Færdiggørelsesgrad: 15% (ved afholdelse af andet styregruppemøde og 2 pilotprojekter igangsat)
Den løbende afstemningserklæring skal i videst muligt omfang udtrykke graden af sikkerhed i afstemningen.
Indtil projektet gennemførelse afdækkes risikoen ved indhentelse af systemserklæring fra systemejere, der vil blive iværksat efteråret 2016.
Frist: 31.03.2018.
Gerner Oddershede.
1.3
Oversigt over tilbagevendende opgaver, der
2015
kræver særlig håndtering
Prio.
Vi har konstateret, at Økonomi ikke har et
dokumenteret overblik over tilbagevendende
1
opgaver, der kræver særlig håndtering.
Eksempelvis ”Firmakoder der skal/går i nul”, ”it
afstemninger der skal/går i nul” mv.
Der er risiko for, at tilbagevendende
opgaver ikke håndteres efter
væsentlighed og risiko, i rette tid, med
henblik på udarbejdelsen af et korrekt
§38 regnskab.
Vi anbefaler, at Økonomi udarbejder en oversigt
over tilbagevendende opgaver, der kræver særlig
håndtering.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
10 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Udarbejdelsen af en handleplan, der blandt andet indeholder en oversigt over tilbagevendende opgaver, er en del af Turnus 12: Regnskabs-
afslutningsprocessen, der har det mål, at regnskabsaflæggelsen for §38 regnskabet lever op til højeste standard for regnskabsaflæggelse i
staten. En sådan plan er under udarbejdelse jf. pkt. 1.1 og vil foreligge i udkast pr. 31.10.2016, hvor revisionen vil blive involveret i processen.
Udarbejdelse af planen er påbegyndt med identifikation af alle de opgaver, der laves i forbindelsen med en afslutning.
Planen vil løbende blive udbygget i løbet af 2016 og 2017 og vil først være helt komplet i forbindelse med regnskabsaflæggelsen 2017. Der vil
således være udarbejdet en plan til brug for regnskabsafslutningen 2016, der kan indgå som del af koordineringen af årsrevisionen med
revisionen.
Frist 31.12.2016
Tom Schneider
1.4
Konklusionsnotater pr. regnskabspost på
2015
statsregnskabspostniveau
Prio.
Vi har konstateret, at der ikke udarbejdes en
samlet konklusion pr. regnskabspost i §38
1
regnskabet.
Der er risiko for, at de enkelte
regnskabsposter ikke har gennemløbet
de kvalitetskontroller, der sikrer, at de
hver især er korrekte.
Vi anbefaler, at Økonomi for hver §38
regnskabspost på statsregnskabspostniveau,
udarbejder et konklusionsnotat.
Notatet bør indeholde en redegørelse for de
kontroller og handlinger, der har sikret at de
enkelte regnskabsposter er korrekte.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab) Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen.
Udarbejdelse af konklusionsnotater blev påbegyndt i forbindelse med årsafslutningen 2015. Standarderne, udformningen,
godkendelsesproceduren, arkiveringen af dem skal udbygges og vil blive det løbende, som del af Turnus 12: Regnskabsafslutningsprocessen
der har det klare mål, at §38 regnskabet lever op til højeste stanard for regnskabsaflæggelse i staten.
Konklusionsnotater er i færd med at blive implementeret kvartalsvis som pilotprojekter og vil foreligge til årsafslutning.
Der er fremsendt et udkast til en standard for et konklusionsnotat til SIR den 26.5.2016, og Regnskab har modtaget tilbagemelding fra SIR.
Konklusionsnotat er vil være udarbejdet fra bogføringen lukker til regnskabet lukker 01.02.2017.
Frist 01.02.2017
Tom Schneider
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
11 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0012.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Regnskabsaflæggelse
For at sikre en fuldstændig og systematisk tilgang
til kvalitetssikringen af §38 regnskabet anbefaler vi,
at Økonomi sikrer, at §38 regnskabets poster i
statsregnskabet udgør udgangspunktet for
kvalitetssikringen.
Overordnet styring af regnskabsprocessen for §38 regnskabet
Den manglende systematiske
stillingtagen til udgangspunktet for
kvalitetssikringen kan medføre en
forøget risiko for, at alle væsentlige
forhold på de enkelte §38 regnskabs-
poster i statsregnskabet ikke er
afdækket.
2.1
Udgangspunkt for kvalitetssikring
2015
1
Vi har konstateret, at de enkelte kvalitets-
Prio.
sikringsarbejder ikke er henførbare til §38
regnskabets poster i statsregnskabet.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen.
Som led i Turnus 12 vil kvalitetssikringsarbejdet bliver optimeret i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, således at dokumentation og
konklusionsnotater knytter sig til statsregnskabsposter. I konklusionsnotaterne vil man kunne følge sporet til underliggende dokumentation af
afstemninger og kontroller.
Der foreligger afstemninger af de væsentlige poster for årsafslutningen for 2016, og at projektet er fuldt implementeret for 2017.
Frist 01.02.2017: Alle væsentlige poster
Frist 31.12.2017: Øvrige.
Tom Schneider
2.2
Rettidig identifikation af væsentlige
2015
begivenheder for regnskabsåret
Prio.
Vi har konstateret, at Økonomi ikke har et
samlet dokumenteret og prioriteret overblik
1
over de væsentlige og principielle forhold,
begivenheder og hændelser, der vurderes at
have betydning for årsafslutningsprocessen.
(F.eks. nye regelsæt, ændringer på andre
direktørområder, it systemændringer m.v.)
Der er risiko for, at de væsentlige og
principielle forhold, begivenheder eller
hændelser, der er særlige for det
enkelte regnskabsår ikke håndteres
efter væsentlighed og risiko i rette tid,
med henblik på udarbejdelsen af et
korrekt §38 regnskab.
Vi anbefaler at Økonomi løbende identificerer de
væsentlige og principielle forhold, begivenheder og
hændelser, der i væsentligt omfang kan øve
væsentlig indflydelse på regnskabsaflæggelsen.
Desuden anbefaler vi, at Økonomi afklarer de
identificerede forhold senest med udgangen af
december, eller før hvis det er muligt.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
12 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab) Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen, men henleder opmærksomheden på, at SIR som interne revisioner, i høj grad kan bidrage til at Regnskab
får et kendskab til forhold med betydning for regnskabsaflæggelsen.
I forbindelse med Turnus 12 indarbejdes nyt arkiveringsstruktur, der bl.a. indeholder løbende dokumentation af:
1. Ændringer i finanslovsparagraffer og regnskabsmæssige påvirkning heraf
2. Ændringer i kontoplan og regnskabsmæssige påvirkning heraf
3. Ændringer i systemopbygning, herunder implementering af nye IT-systemer
4. Beskrivelse af ændringer i anvendte regnskabspraksis og regnskabsmæssige konsekvenser heraf
5. Forretningsmæssige ændringer.
6. Lovgivningsmæssige ændringer
Regnskab arbejder på et formaliseret løbende rapportering af ændringer fra departementet og øvrige interesseret om forhold, der kan påvirke
regnskabsaflæggelsen.
I den forbindelse er det Regnskabs ønske, at revisionsbemærkninger konstateret i forbindelse med årets løbende revisioner, foreligger inden
påbegyndelse af årsafslutningsprocessen, således at der kan foretages kompenserende handlinger i forbindelse med årsafslutningen.
Intentionen er, at ovenstående ændringer bliver implementeret løbende i tilknytning til turnusprojekterne, og at de er fuldt implementeret i 2017.
Frist 31.12.2016: Punkterne 1,2 er afsluttet, 3, 4, 5 og 6 påbegyndt.
Frist 31.12.2017: Punkterne 3-6 afsluttet og alle punkterne adresseres kvartalsvis
Tom Schneider
2.3
Formålet med SAP og SKS kontodele m.v.
2015
1
Vi har konstateret, at der ikke foreligger en
opdateret beskrivelse af formålet med brugen
Prio.
af de enkelte SAP og SKS ”kontodele” m.v.
Der er risiko for, at anvendelsen af
SAP og SKS kontodele m.v. ikke
understøtter en effektiv regnskabs-
aflæggelse såfremt beskrivelserne ikke
er opdaterede.
Vi anbefaler, at Økonomi udarbejder en kortfattet
beskrivelse af formål med brugen af de enkelte:
SAP konti, forretningsområder, firmakoder,
underkontoarter, bogføringsnøgler m.v.
SKS kontonumre, delregnskaber og
bogføringskredse,
med det formål, at afdække om SAP og SKS
kontodelene understøtter en effektiv
regnskabsaflæggelse.”
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er delvis enige, men mener at kritikpunktet er en konsekvens af, at der er stor udskiftning i revisionsteamet.
Regnskab mener ikke, at observationen er forretningskritisk.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
13 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Regnskab har udarbejdet et notat, der er fremsendt officielt til Statens Arkiver. Notatet, der ligeledes er udleveret til SIR, beskriver netop SAP
konti, forretningsområder, firmakoder etc. Notatet er ikke tilpasset eller opdateret til SIR’s yderligere krav.
Intentionen er, at der ved senest regnskabsafslutningen 2017 foreligger et opdateret notat der understøtter en effektiv regnskabsaflæggelse.
Frist 31.12.2017
Susanne Jensen
2.4
Personaleudskiftning
2015
Vi har noteret os, at der i 2015 og 2016 i
Økonomi har været en væsentlig udskiftning af
Prio.
nøglemedarbejdere samt rekruttering til en
3
opnormeret regnskabs-funktion.
Samtidig med at den løbende drift og
udviklingen af nye regnskabsprocedurer stiller
forøgede krav til afdelingen, vil der som følge
af nyansættelserne og udskiftningen af
nøglemedarbejdere i Økonomi være behov for
ekstra fokus på oplæring og kvalitetssikring.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
14 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0015.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rammevilkår
Vi anbefaler, at Økonomi indarbejder et krav om, at
der i forbindelse med den kvalitetssikring, der ligger
til grund for godkendelsen af regnskabet som
helhed og de specifikke regnskabsposter anvendes
gængse kontrolmål.
Krav i SKATs Regnskabsinstruks for §38 regnskabet
At der ikke anvendes kontrolmål i
forbindelse med kvalitetssikringen af
regnskabsgodkendelserne forøger
risikoen for at Økonomi ikke opnår et
samlet overblik over hvilke
regnskabsposter der er korrekte, og
hvilke regnskabsposter der kræver en
ekstra indsats for at blive det.
3.1
Kvalitetssikring af regnskabsgodkendelsen
2015
Regnskabsinstruksen indeholder ikke krav om,
at godkendelsen af årsregnskabet som helhed,
Prio.
samt godkendelsen af de enkelte
1
regnskabsposter, der indgår i statsregnskabet
er baseret på gængse kontrolmål.
(Nøjagtighed, fuldstændighed, periodisering,
klassifikation, værdiansættelse, forekomst)
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen. Dog ser Regnskab observationen gå på instruksen og anbefalingen gå på kvalitetssikringen i forbindelse
med regnskabsaflæggelsen.
Som led i Turnus 13 indgår en opdatering af Regnskabsinstruksen. Turnus 13 indeholder endvidere et projekt med en betydelig forbedring af
regnskabsdokumentationen, herunder af konklusionsnotaterne, der fremadrettet vil indeholde konklusioner på eksplicitte kontrolmål. Dette
projekt er startet.
Frist 01.02.2017
Tom Schneider
3.2
Struktur på regnskabsgodkendelserne
2015
SKATs regnskabsgodkendelser udarbejdes i
dag decentralt pr. firmakode, hvorefter
Prio.
godkendelserne konsolideres af Økonomi til én
1
samlet central regnskabsgodkendelse for §38
regnskabet.
I regnskabsinstruksen er der ikke krav om, at
konklusionerne i hverken den centrale- eller
Der er risiko for, at der ikke indsamles
dokumentation for at de enkelte
regnskabsposter har gennemløbet
tilstrækkeligt egnede kvalitetstjek,
såfremt der i regnskabsinstruksen ikke
er krav om fokus på regnskabsposter.
Vi anbefaler at Økonomi indarbejder et krav i
regnskabsinstruksen til at strukturen for alle
regnskabsgodkendelserne opdeles i:
Generelle forhold for regnskabs-
godkendelsen og
Forhold der er relateret til de enkelte
regnskabsposter i §38 regnskabet, oplistet
post for post,
For hvert af ovenstående afsnit bør der foretages
en underopdeling i:
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
15 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0016.png
Nr.
Observationer
decentrale regnskabsgodkendelse skal
relateres til de enkelte poster i §38 regnskabet.
Det er ligeledes heller ikke et krav, at det af
regnskabsgodkendelserne skal fremgå, hvilke
problemstillinger der er generelle for den
pågældende firmakode.
Risici
Anbefalinger
Forklaring til indholdet og udført arbejde
Kort beskrivelse af problemstillinger der bør
afklares inden regnskabsaflæggelsen.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab vil gerne gøre opmærksom på, at er er sket en betydelig udvikling af regnskabsgodkendelserne. Alle indrapporterer efter en
ensartet skabelon
og der er nu deadline den 10. Regnskab vil overveje anbefalingen. Det vil ikke være i instruksen, der sker løbende
opdatering, men i de underliggende skemaer, der anvendes lokalt.
Turnus 13 er projekt ”Styrkelse af controllingen”. I dette projekt indgår en betydelig styrkelse af processerne
for regnskabsgodkendelser.
Regnskab
Skatter og Afgifter har igangsat en opdatering og ensretning af de lokale regnskabsgodkendelse jf. ovenstående, således at
forhold, der har indvirkning på de enkelte regnskabsposter i §38 regnskabet, fremgår entydigt/eksplicit. Der forventes opstartet 3
pilotprojekter, der skal aprøve projektet.
Det er dog fortsat de centrale controllere, der kan vurdere konsekvenser på regnskabspostniveau, da de lokale regnskabsgodkendelser kun
udtaler sig om en delmængde af regnskabsposten.
Indholdskravene vil ikke fremgå eksplicit af regnskabsinstruksen, men skal findes i den underliggende skabelon, som skal anvendes jf.
regnskabsinstruksen. Regnskabsinstruksen vil blive tilpasset hertil.
Frist 31.12.2016
Peter Enevoldsen
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
16 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0017.png
Nr.
Observationer
Risici
Såfremt der ikke udarbejdes
regnskabsgodkendelser for alle
firmakoder, er der en forøget risiko for,
at konklusionen på den enkelte
regnskabspost udarbejdes på et
ufuldstændigt grundlag.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at Økonomi indarbejder krav om, at
der skal udarbejdes decentrale regnskabs-
godkendelser for alle firmakoder, medmindre det
af et notat ved årsafslutningen entydigt
dokumenteres, at regnskabsposter i disse
firmakoder ingen konsekvens har for §38
regnskabet.
3.3
Decentrale regnskabsgodkendelser
2015
Vi har konstateret, at der i regnskabs-
instruksen, eller i et bilag hertil, ikke er
Prio.
indarbejdet krav til, at der skal udarbejdes
2
decentrale regnskabsgodkendelser for alle
firmakoder.
Vi har den forbindelse konstateret, at der ikke
udarbejdes decentrale regnskabsgodkendelser
for alle firmakoder, og at det ikke er
dokumenteret hvad årsagen hertil er.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab) Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen
Det vil være et krav, at der aflægges decentrale regnskabsgodkendelser for alle firmakoder. Dette er under implementering under Turnus 13:
Styrkelse af controllingen. Kravet om regnskabsgodkendelse fra alle firmakoder vil blive indarbejdet i regnskabsinstruksen.
Frist 31.12.2016
Peter Enevoldsen
3.4
Dokumentation for SAP/SKS afstemning
2015
Vi har konstateret at der i regnskabs-
instruksen ikke er indarbejdet krav om
Prio.
dokumentation for afstemningen mellem SKS
1
konti og SAP konti. Samtidig har vi erfaret, at
afstemningen på SKS-siden er vist på SKS
bogføringskredsniveau, dvs. uden oplysninger
om de relaterede SAP bogføringskonti.
Da det af afstemningen ikke fremgår
hvilke SAP-konti der indgår i de i
statsregnskabet anvendte SKS konti,
er det ikke muligt at udlede, om der er
fejl i den måde SAP konti indgår i
regnskabsposterne i §38 regnskabet.
Vi anbefaler at Økonomi indarbejder krav til, at
afstemningen opstilles, så det direkte fremgår
hvilke SAP konti der indgår i de enkelte SKS
konti.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
17 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0018.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab vil gerne gøre opmærksom på, at der eksisterer en afstemning mellem SKS og SAP. Afstemningen foretages hver måned, og
Regnskab ser derfor ikke punktet som forretningskritisk.
Regnskab er imidlertid enig i, at afstemningen forekommer meget kompliceret og svær at forstå for udefrakommende. I forbindelse med
konklusionsnotaterne vil der foreligge en specifikation af SAP-konti, der henføres til pågældende statsregnskabspost./SKS-konti.
Som led i Turnus 13 vil der ske en betydelig forbedring af dokumentationen for regnskabssammenhæng, herunder mellem SAP 38 og SKS.
Regnskab arbejder på at udarbejde en simpel let forståelig afstemningsoversigt, der viser koblingen fra statsregnskabspost til
SAP/Firmakoder, og underliggende afstemninger. Det er intentionen, at denne foreligger kvartalsvis og under alle omstændigheder til
årsafslutningen 2016.
Frist 01.02.2017
Mette Jensen
3.5
Godkendelse af ændringer i SAP/SKS
2015
kontobroen
Prio.
Vi har konstateret, at der i regnskabs-
instruksen ikke er indarbejdet krav til
2
håndteringen af SAP/SKS kontobroen, og at
der pr. 31.12.15 ikke forelå en samlet
dokumentation for om årets ændringer i
SAP/SKS kontobroen var i overensstemmelse
med kravene til statsregnskabets kontoplan.
Der er risiko for, at der ændres i hvilke
SAP konti der hører til de enkelte
regnskabsposter i statsregnskabet,
uden at dette er i overensstemmelse
med konteringskravene for
statsregnskabet.
Vi anbefaler, at Økonomi indarbejder krav til:
1. At rekvirenten af ændringer til SAP/SKS
kontobroen, som dokumentation og grundlag
for controlling, bør dokumentere den
bagvedliggende årsag til behovet for
ændringen
2. At den funktion, der er autoriseret til at oprette
nye konti i SAP dokumenterer, at SAP kontoen
oprettes, så SAP kontoen pr. definition hører til
den rette konto i statsregnskabet
3. At der hver måned, som grundlag for den
centrale regnskabsgodkendelse, udarbejdes et
notat, der dokumenterer om ændringer til
SAP/SKS kontobroen er foretaget i
overensstemmelse med kravene til
Statsregnskabets kontoplan, og oplyser, hvilket
formål ændringerne tjener.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
18 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0019.png
Nr.
Observationer
Regnskab er enig i observationen.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Som del af Turnus 12 vil, der bliver implementeret en forretningsgang, hvor ændringen i kontobroen bliver dokumenteret i et tilhørende notat
med årsag og godkendelse af ændringen. Denne del af Turnus 12 vil blive implementeret i 2016. Ændringer foretaget i 2016 vil blive
dokumenteret jf. pkt.2.2
Frist 31.12.2016
Tom Schneider
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
19 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0020.png
Nr.
4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Regnskabsaflæggelse
Dokumentation for aflæggelsen af §38 regnskabet
4.1
Dokumentation for regnskabsposterne i §38
2015
regnskabet
Prio.
Vi har konstateret, at der ikke i fuldt omfang
foreligger en regnskabsanalytisk
1
dokumentation for de vedtagne regnskabs-
mæssige sammenhænge.
Samtidig har vi konstateret at den udarbejdede
dokumentation ikke er rettet mod de enkelte
regnskabsposter i §38 regnskabet, men mod
SKATs firmakoder.
Der er risiko for, at det ikke er muligt for Vi anbefaler:
en person med en rimelig viden om
At Økonomi sikrer, at kontrolsporet i alle
regnskab, at følge sammenhængen i
henseender er intakt
dokumentationen.
At Økonomi udarbejder en kortfattet oversigt
over den dokumentation, der vil foreligge ved
Der er endvidere risiko for, at Økonomi
aflæggelse af §38 regnskabet.
ikke opnår et overblik over, om den
enkelte regnskabspost i §38 regnskabet
er håndteret forsvarligt for at danne
grundlag for et korrekt statsregnskab.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i at regnskabsaflæggelsen på nuværende tidspunkt er så kompliceret, at det er vanskeligt for en person med rimelig viden
om regnskab, at følge dokumentationen.
I forbindelse med Turnus 12 og 13 vil der bliver udarbejdet nødvendige simple broer, afstemninger etc. mellem firmakode-niveauerne til
regnskabspost-niveau og op til Statsregnskabsniveau-niveau. Dokumentationen vil blive brugt til at vise sammenhæng, men også til at
dokumentere stikprøvevise kontroller på tværs af firmakoder. Processen vil løbende blive forbedret, og den vil være fuld implementeret til
regnskabsafslutningen 2017.
Konklusionsnotat vil være udarbejdet senest på tidspunktet for sidste bogføringsfrist ved årsafslutningen. Det var for 2015 den 28. januar 2016.
Frist 01.02.2017: Væsentlige regnskabsposter på statsregnskabsniveau.
Frist 31.12.2017: Øvrige regnskabsposter.
Tom Schneider
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
20 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0021.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at den decentrale
opbevaring af dokumentation er
uhensigtsmæssig for Økonomis
controlling og den efterfølgende
revision.
Anbefalinger
Vi anbefaler:
At Økonomi tager stilling til hvilken
dokumentation der er nødvendig af hensyn til
udarbejdelsen af årsregnskabet, og som følge
heraf arkiverer denne dokumentation centralt
At Økonomi revurderer, i hvilket omfang der er
behov for eventuel øvrig dokumentation.
4.2
Opbevaring af dokumentation for
2015
årsregnskabet
Prio.
Vi har konstateret at den dokumentation
udarbejdelsen af årsregnskabet hviler på,
1
fysisk er spredt udover flere ressort områder
og firmakoder.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
skatter og afgifter)
Regnskab er enig i observationen.
Forbedringen af arkiveringsstrukturen er iværksat, som led i implementeringen af Turnus 12. Dokumentationen vil blive samlet centralt, og den
vil løbende blive udviklet i forbindelse med implementering af forbedringsaktiviteter affødt af de øvrige punkter i turnus-analysen.
Regnskabsdokumentation for regnskabsafslutningen 2016 for væsentlige statsregnskabsniveau-regnskabsposter arkiveres centralt og på en
måde, så revision har direkte adgang til den. Herefter skal der i 2017 arbejdes med strukturen for sammenhængen mellem den decentralt
opbevarede dokumentation og den centralt opbevarede dokumentation.
Materialet vil blive organiseret således at det er transparent og overskueligt.
Frist 01.02.2017: Dokumentationen for væsentlige regnskabsposter arkiveres centralt.
Frist 31.12.2017: Der er skabt et sammenhængende kontrolspor mellem alle afstemninger udført decentralt og den centrale kontrol.
Tom Schneider
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
21 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0022.png
Nr.
5
Observationer
Regnskabsposten Debitorer
Risici
Anbefalinger
Regnskabsaflæggelse
5.1
Afstemningsprocedure mellem DMI/SAP38
2015
2
Vi har konstateret, at afstemningen mellem
DMI og SAP38 ikke indeholder år-til-dato tal,
Prio.
men at den alene baserer sig månedens tal.
Der er risiko for, at håndteringen af
eventuelle differencer mellem de to
systemer ikke afklares, da eventuelle
differencer ikke videreføres til
efterfølgende måneders afstemning.
Vi anbefaler, at afstemningsproceduren for
DMI/SAP/38 tilpasses, så afstemningen
fremadrettet foretages år-til-dato.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Frank Høj Jensen (Analyse og Rapportering)
Afstemningsproceduren er tilrettet, således at der på månedlig basis afstemmes data i hele DMI´s levetid fra både DMI-siden og SAP38-siden
(og ikke alene måned-til-dato eller år-til-dato). Endelig forankring og proces for opløsning af differencer udestår.
Frist: 30.06.2016
Gerner Oddershede
5.2
Opsætning af konti i DMO
2015
I DMO er kontiene 30066111 og 30766111
ved en fejl sat op som resultatkonti og ikke
Prio.
som balancekonti. Opgørelsen af debitorer i
2
DMO er dermed ikke fuldstændig, da kontiene
med den nuværende opsætning nulstilles hvert
år.
Fejlen spejles dog ikke i SAP38, da det alene
er posteringerne der overføres og ikke saldi.
Der er risiko for, at debitorerne
undervurderes såfremt balancedata fra
DMO anvendes til analyse og
rapporteringsformål.
Vi anbefaler, at opsætningen af DMO kontiene
30066111 og 30766111 ændres til balancekonti.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen, men henleder opmærksomheden på, at fejlen ikke påvirker regnskabsaflæggelsen, da der alene er tale
om en opsætningsfejl i DMO.
Regnskab vil undersøge, hvorvidt forholdet efterfølgende er blevet rettet, og såfremt dette ikke er tilfældet, iværksætte tiltag for at rette fejlen.
Frist 31.12.2016
Susanne K. Jensen
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
22 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0023.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at brugere af SAP38
disponerer på grundlag af indholdet i
de fejlbehæftede rapporter, såfremt de
anvender rapportskabelonerne i tiltro til
at rapportskabelonerne er forsvarlige
og retvisende.
Anbefalinger
Vi anbefaler at alle rapporter i SAP38 gennemgåes
med henblik på at identificere hvilke rapporter der
ikke bør anvendes. Alle fejlbehæftede SAP
rapporter bør derefter slettes fra systemet.
Der bør desuden udarbejdes en behovsliste over
nødvendige SAP rapporter med tilhørende
beskrivelse og formål til brug for fremtidig udvikling
af nødvendige rapporter samt til brug for de daglige
brugere af systemet.
5.3
Rapportskabeloner i SAP38
2015
§38 Regnskab har oplyst, at visse SAP
rapporter i forlængelse af en tidligere
Prio.
konvertering ikke længere er anvendelige,
2
ligesom vi har konstateret, at ”Restancelisten”
kode: Y_TSD_12000094 ikke er anvendelig.
Samtidig har vi konstateret at der ikke
foreligger en oversigt over tilgængelige
skabeloner med en tilhørende beskrivelse af
in- og output.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er delvis enig i observationen.
I SAP38 eksisterer en række specielle rapporter (Z_) som er blevet oprettet gennem tidens løb til forskellige formål. Nogle af dem anvendes
kun med års mellemrum. SIR har efterfølgende oplyst den fejlbehæftede rapport, hvorefter Regnskab vil tage stilling til, om de skal passiveres
eller slettes helt. Regnskabs prioritet er at sikre, at de SAP-rapporter, der henvises til i instrukser/vejledning, løbende valideres.
Regnskab vil indføre en procedure, hvor fejlbehæftede rapporter de-aktiveres. En gennemgang af eksisterende rapporters anvendelighed vil
ske i 2017.
Frist 31.12.2016: Procedure for deaktivering af fejlbehæftede rapporter.
Frist 31.12.2017. Gennemgang af rapporter, der ikke har været anvendt i 2 år.
Susanne Jensen
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
23 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0024.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at den udførte
kvalitetskontrol ikke har effekt for
årsregnskabet, da kontrollen udføres
sent i forholdt til årsregnskabets
færdiggørelse.
Der er samtidig risiko for, at regnskabs-
grundlaget pr. 31.12 15 ikke er
tilstrækkeligt underbygget af egnet
dokumentation.
Anbefalinger
Generelt anbefaler vi, at kontroller af- og
dokumentationen for udført afstemningsarbejde
ved årsregnskabet altid udføres pr. 31.12.
5.4
Timing af kontrol og dokumentation pr. 31.12
2015
af debitorer på firmakode 6171 og 6176
Vi har konstateret, at der er ikke er foretaget
Prio.
afstemning mellem SAP finansmodulet, TS
ledger og SAP Debitormodul pr. 31.12.15 men
2
pr. 31.01.16.
Vi har fået oplyst, at Økonomi, på debitor-
niveau, har foretaget kontrol af debitorsaldi på
FK 6171 og FK 6176 i januar 2016.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen. Regnskab vil imidlertid gerne understrege, at 30.11.2015 var første gang i mange år, at der overhovedet
blev foretaget afstemninger mellem subsystemer og hovedbog. Det var et meget stort arbejde, der strakte sig ind i januar 2016. Enkelte
subledgers blev ikke afstemt 31.12.2015, da ressourcerne blev prioriteret til områder med højere risiko.
Det er intentionen, at alle debitorkonti skal afstemmes decentralt, således at Regnskab - Skatter og Afgifter alene foretager stikprøvevis
kontroller af afstemningernes kvalitet. Det er imidlertid en væsentlig ændring i forhold til de nuværende procedurer og vil blandt andet kræve
et væsentligt oprydningsarbejde af konti, der ikke har været bevægelse på i mange år. Dette er igangsat.
Frist 31.12.2016
Mette Jensen m.fl.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
24 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0025.png
Nr.
6
Observationer
Regnskabsposten Penge Undervejs
Risici
Anbefalinger
Regnskabsaflæggelse
6.1
Forenkling af bogføringsprocedure for
2015
uanbragte penge vedr. A-skat og AMB
Prio.
Vi har konstateret, at uanbragte penge vedr.
A-skat og AMB konteres under regnskabs-
2
posten ”Penge undervejs” (SKS 6383), og at
disse uanbragte penge omkonteres til
Debitorer (SKS 6111) når årsregnskabet
udarbejdes.
Der anvendes unødige ressourcer på
regnskabsudarbejdelsen, da
uanbragte penge vedr. A-skat og AMB
med det samme burde henhøre til
Debitorer.
Vi anbefaler, at bogføringsprocedurerne for
transaktioner i årets løb tilpasses, så de
uanbragte penge, som løbende indgår på kontoen
peger på SKS 6111 Debitorer.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen, men uenig i risikovurdering. Risikoen er - ifølge SIR - relateret til unødig anvendelse af ressourcer.
Den nuværende manuelle proces tager ca. 1 time pr. måned, og udgør en helt sædvanlig finanspostering.
Videreudviklingen af automatisk bogføringsprocedurer er ikke igangsat, på grund af højere prioriterede opgaver. En omlægning, som anbefalet
af SIR, vil være yderst ressourcekrævende og vil ikke bidrage med mindre risiko.
Frist: Anbefalingen vil ikke blive prioriteret.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
25 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0026.png
Nr.
7
Observationer
Regnskabsposten Likvider
Risici
Anbefalinger
Regnskabsaflæggelse
7.1
Sammenblanding af bankkonti tilhørende 3
2015
styrelser på ét CVR nummer.
Prio.
Vi har konstateret, at der på CVR nummer
19552101 er en sammenblanding af i alt 73
2
bankkonti pr. 31.12.15.
Regnskab oplyser, at sikringen af at bank-
kontiene henføres til den korrekte styrelses
regnskab sker via bogføringskredse.
Kontiene tilhører henholdsvis §38 (49 konti),
§9 (20 konti) og Domsstyrelsen (4 konti).
Der er risiko for, at den administrative
håndtering af bankkontiene ikke sker
hensigtsmæssigt.
Vi anbefaler, at Økonomi i samarbejde med
Domstolsstyrelsen opdeler de 73 bankkonti
tilhørende henholdsvis §38, §9 og Domstols-
styrelsen på hver sit CVR nummer tilhørende de
enkelte styrelser.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Frank Høj Jensen (Analyse og Rapportering)
Regnskab har igangsat en undersøgelse af baggrunden for den nuværende opsætning.
Der forventes afholdt møde med Danske Bank i efteråret 2016 med henblik på at identificere de tekniske udfordringer der er ved at flytte konti
over på et andet CVR.nr. Mødet forventes afholdt 3 kvt. 2016.
Frist 31.12.2016
Helle Lundgaard-Madsen
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
26 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0027.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Vi anbefaler, at Økonomi foranstalter, at
oplysningerne i
”Ministerieinstruks
for
Skatteministeriet” ændres, så de CVR numre, der
reelt vedrører §38 regnskabet, kommer til at
fremgå af Ministerieinstruksen.
7.2
CVR numre i ”Ministerieinstruks for
2015
Skatteministeriet”
Prio.
Vi har konstateret, at det CVR nummer der
vedrører §38 regnskabet i
”Ministerieinstruks
3
for Skatteministeriet” ikke eksisterer.
Omvendt fremgår de CVR numre, som §38
regnskabet anvender, ikke af
Ministerieinstruksen.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
I henhold til § 13 i Bekendtgørelse om Statens regnskabsvæsen mv. er det ministeriets ansvar at ajourføre ministerieinstruksen. Vi gør
departementet opmærksom på forholdet, men Økonomi udarbejder ingen handlingsplan, da Økonomi ikke har bemyndigelse til at ændre
”Ministerieinstruks for Skatteministeriet”.
Frist 30.09.2016
7.3
Antal CVR numre, der anvendes af §38
2015
regnskabet
Prio.
Vi har konstateret, at der anvendes 9
forskellige CVR numre på §38 regnskabet.
2
Anvendelsen af disse CVR numre relaterer sig
ikke stringent til en enkelt firmakode pr. CVR
nummer.
Der er risiko for, at de administrative
processer, ved at fastholde et stort
antal CVR numre til samme styrelse,
ikke er hensigtsmæssige, såfremt der
ikke kontinuerligt styres efter at have
ét CVR nummer pr. firmakode.
Da der ikke er nogen struktur i anvendelsen af
CVR numre anbefaler vi, at Økonomi overvejer,
om det vil være mere hensigtsmæssigt hvis §38
regnskabet fremover anvender færre CVR numre
til at drive sin virksomhed med.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Frank Høj Jensen (Analyse og Rapportering)
Regnskab har igangsat en undersøgelse af baggrunden for den nuværende opsætning.
Der forventes afholdt møde med Danske Bank i efteråret 2016 med henblik på at identificere de tekniske udfordringer, der er ved at flytte
konti over på et andet CVR.nr. Mødet forventes afholdt 3 kvt. 2016.
Frist 31.12.2016
Helle Lundgaard-Madsen
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
27 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0028.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for, at der ikke sikres
fuldstændighed i regnskabet og på den
enkelte debitors konto, såfremt der
eksempelvist sker indbetaling fra en
borger på én de 23 konti, der ikke
længere anvendes i SKAT.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at Økonomi retter henvendelse til
Danske Bank anmoder om lukning af de
bankkonti, der ikke længere anvendes.
7.4
Danske Bank konti der ikke anvendes
2015
Vi har konstateret, at der til §38 regnskabet pr.
31.12.15 er knyttet 23 Danske Bank konti, der
Prio.
ikke anvendes.
3
Enkelte af disse bankkonti er ikke knytttet op til
SAP38 konti og eventuelle posteringer vil
derfor ikke automatisk fremgå af bogføringen.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Frank Høj Jensen (Analyse og Rapportering)
Regnskab er ikke helt enig i observationen.
Regnskab har modtaget en oversigt over de 23 bankkonti, som SIR anbefaler skal lukkes. Regnskab er i gang med at gennemgå hver enkelt
af de 23 konti. Gennemgangen forventes færdig i 2016.
Regnskab skal gøre opmærksom på at oprettelse af bankkonti sker i sæt, og der kan derfor forekomme indbyrdes afhængighed, hvorfor
adskillige af de 23 konti ikke kan lukkes.
Endvidere er det SKATs bankforbindelses anbefaling, at der som minimum ikke må have været aktivitet i 2 år på en bankkonto, før denne
lukkes. Regnskab er ikke bekendt med om SIR har undersøgt denne præmis for alle 23 konti.
Alle bankkonti afstemmes løbende også konti uden aktivitet.
Frist 31.12.2016
Helle Lundgård
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
28 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0029.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for at forvaltningen af §38
regnskabets bankkonti ikke er effektiv,
da oversigten ikke er fuldstændig.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at det regneark, Økonomi anvender
til styring af bankkontiene ajourføres månedligt,
så kontonumre og interne kontorelationer på alle
anvendte bankkonti altid fremgår.
7.5
Forvaltning af §38 regnskabets bankkonti
2015
Vi har konstateret, at den oversigt Økonomi
anvender til at styre bankkonti med ikke er
Prio.
fuldstændig, da engagementsoversigten fra
2
Danske Bank indeholder en række yderligere
konti.
På disse konti har der i 2015 været
bevægelser og kontiene/årets bevægelser er
ligeledes registreret i SAP38.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Frank Høj Jensen (Analyse og Rapportering)
Regnskab er delvis enig i observationen. Regnskab vil ikke følge anbefalingen fuldstændig i 2016.
Listen opdateres løbende.
Regnskab vil i 2016 iværksætte, at engagementsoversigten afstemmes mindst en gang i kvartalet til bogholderiet, og der redegøres for ikke-
medtaget bankkonti, som følge af systemsopsætning (eks. Sumkonti) I 2017 vil en revurdering ske
og under overvejelser om risiko og
væsentlighed vil det blive vurderet om der er behov for en månedlig afstemning af hjælpearket.
Frist 31.12.2016
Helle Lundgaard-Madsen
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
29 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0030.png
Nr.
Observationer
Risici
Når der alene sker dokumentation af
månedens bevægelser og ikke på år til
dato bevægelser, er der en forøget
risiko for at eventuelle uafklarede
differencer, fra tidligere måneder ikke
opdages og afklares.
Samtidig medfører det, at kontrollen af
transaktionerne ikke er fuldstændig.
Anbefalinger
Da alle SKATs ind- og udbetalingskonti
dagligt/månedligt går i nul i forbindelse med
udligning med FF1 konti anbefaler vi, at bank-
afstemningerne sker på transaktionsniveau og
ikke på saldoniveau.
Afstemningerne bør derfor indeholde en oversigt
fra Danske Bank visende årets bevægelser på
den enkelte konto, sammenholdt med årets
bevægelser på den relaterede SAP38 konto.
7.6
Controlling af fuldstændighed af posteringer
2015
Vi har konstateret, at der i dokumentationen af
Prio.
SAP 38 udelukkende vises posteringerne for
2
indeværende måned, og ikke for hele året.
bankafstemninger mellem Danske Bank og
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Frank Høj Jensen (Analyse og Rapportering)
Regnskab er enig i observationen. Vi vurderer dog risikoen for at være lav, da bogholderiet lukkes og afstemmes hver måned.
Regnskab vil iværksætte, at bankafstemninger indeholder en afstemning på transaktionsniveau
dvs. at årets bevægelser på bankkontoen
sammenholdes med bevægelser i SAP38. De decentrale firmakoder, der udfører bankafstemningerne, vil bliver instrueret i den nye praksis.
Frist 01.02.2017: Forsøg med 2 udvalgte firmakoder, der vil blive bedt om at foretage den anbefalede afstemning pr. 31.12.2016.
Frist 01.02.2018: Alle firmakoders bankafstemninger følger anbefalingen for 31.12.2017.
Emrah Lisica
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
30 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0031.png
Nr.
8
Observationer
Regnskabsposten Egenkapital
Risici
Anbefalinger
Regnskabsaflæggelse
8.1
Bogføringsrutine og afstemning af
2015
mellemværender med andre styrelser
Prio.
Vi har konstateret, at mellemværender med
andre styrelser indgår implicit, som en del af
2
egenkapitalen.
Ligeledes har vi konstateret, at mellem-
værenderne ikke afstemmes som en del af
regnskabsprocedurerne.
Der er risiko for, at mellemværender
med andre styrelser ikke er værdiansat
korrekt, når mellemværenderne
hverken er afstemt eller direkte
fremgår af regnskabet.
Vi anbefaler, at der i SAP 38 udarbejdes en
bogførings- og afstemningsprocedure, så det
fremgår direkte hvad mellemværendet er mellem
§38 regnskabet og andre styrelser i SKAT / andre
ministeransvarsområders styrelser.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er af den opfattelse, at kompleksiteten i problemstillingen ikke er helt tydelig i observationsbeskrivelsen.
Regnskabs vurdering er, at afstemningen af mellemregning til andre styrelser ikke alene kan løses ved ændring af bogførings- og
afstemningsprocedurer.
En korrekt opgørelse af mellemværende med andre styrelser vil kræve en ændring af opsætningen og muligvis procedurer ved indbetalinger til
Skattekontoen, hvor der på nuværende tidspunkt indbetales ud fra et FIFO-princip, desuagtet skatte- og afgiftsart. Det er en yderst kompleks
problemstilling som såvel Moderniseringsstyrelsen og Rigsrevisionen er informeret om.
Det er intentionen, at Regnskab
Skatter og Afgifter i 2016 har en plan for problemstillingen og arbejde på en sandsynliggørelse af
regnskabsposten (evt. ved kontakt til øvrige styrelser), herunder hvad der skal til for at udskille andres paragraffers debitorsaldo fra § 38
regnskabet.
Frist 31.12.2016: Plan for opsplitning af debitorsaldi foreligger.
Frist ubekendt for, hvornår saldi kan adskilles.
Jens Kjærsgaard
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
31 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0032.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er risiko for at sammenhængene i
opgørelsen af egenkapitalen og
udviklingen fra primo til ultimo ikke i
tilstrækkeligt omfang indgår i
kvalitetssikringen af §38 rengskabet.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at der som del af dokumentationen for
årsregnskabet udarbejdes en egenkapitalforklaring,
der viser sammenhængen mellem primo og ultimo
med kommentarer til bevægelserne i årets løb.
Samtidig bør der foreligge en dokumenteret
sammenhæng mellem egenkapitalen, som den er
opgjort i §38 regnskabet over til egenkapitalen,
som den er opgjort i SAP38.
8.2
Egenkapitalforklaring
2015
Prio.
2
En egenkapital er normalt opgjort direkte som
konsekvens af driften og kapitalen.
Derimod er egenkapitalen i §38 regnskabet
indirekte opgjort, baseret på komplekse og
tekniske opgørelser i SAP38 og i SKS.
Vi har konstateret der for egenkapitalen ikke
foreligger dokumenter og analyser, der
forklarer sammenhængen i opgørelserne og
udviklingen fra primo til ultimo regnskabsåret.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen.
Som del af Turnus 12 og 13 vil kvalitetssikringsarbejdet bliver styrket for regnskabsaflæggelsen, således vil dokumentation og
konklusionsnotater knytte sig til statsregnskabsposter. Intentionen er, at de væsentlige områder er implementeret ved årsafslutningen for 2016,
og fuldt implementeret for 2017.
Dokumentation vil være udarbejdet senest når muligheden for at rette i regnskabet. Denne frist var for 2015, den 28. januar 2016.
Frist 01.02.2017
Tom Schneider
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
32 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0033.png
Nr.
9
Observationer
Regnskabsposten Anden Gæld
Risici
Anbefalinger
Regnskabsaflæggelse
9.1
Opsætning af konti i DMO
2015
I DMO er kontiene 42019750 og 39989750
ved en fejl sat op som resultatkonti og ikke
Prio.
som balancekonti. Opgørelsen af udlæg i
2
DMO er dermed ikke fuldstændig, da kontiene
med den nuværende opsætning nulstilles hvert
år.
Fejlen spejles dog ikke i SAP38, da det alene
er posteringerne der overføres og ikke saldi.
Der er risiko for, at debitorerne
undervurderes såfremt balancedata fra
DMO anvendes til analyse og
rapporteringsformål.
Vi anbefaler, at opsætningen af DMO kontiene
42019750 og 39989750 ændres til balancekonti.
Handleplan fra Lars Jepsen (Regnskab), Christina Liljegren (Regnskab
Skatter og Afgifter)
Regnskab er enig i observationen. Bemærk imidlertid, at fejlen ikke påvirker regnskabsaflæggelsen fra SAP38, idet der udelukkende er tale
om en opsætningsfejl i DMO.
Regnskab vil undersøge, hvorvidt forholdet efterfølgende er blevet rettet og såfremt dette ikke er tilfældet, iværksætte tiltag, så fejlen rettes.
Frist 31.12.2016
Susanne K. Jensen
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
33 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0034.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flest observationer
Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
34 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962684_0035.png
Bilag 3, Resultat af den udførte revision
Bemærkninger til årsregnskabet for 2015
Nærværende bilag redegør for revisionen af de væsentligste regnskabsposter
samt de regnskabsposter, hvor revisionen har givet anledning til bemærkninger,
De anførte beløb i forbindelse med de enkelte regnskabsposter er ”Korrigeret
saldo”, dvs. regnskabstallene
i årsregnskabet med tillæg af korrektioner jf.
”Oversigten over korrektioner i 2015”, side
3-4 i rapporten. Dertil kommer, at
sammenligningsbeløb for 2014 ligeledes er korrigeret for fejl identificeret i
forbindelse med revisionen af årsregnskabet for 2014. Der er herved konsistens i
vores sammenligning af regnskabstallene for 2014 og 2015.
Indtægter: 686,5 mia. kr. (2014: 665,9 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder årets nettoindtægter fra Skatteministeriets
opkrævning af skatter, afgifter og arbejdsmarkedsbidrag m.m. Afregning af
indkomstskat af personer og indkomstskat af selskaber til kommuner samt
afskrivninger og renteudgifter er modregnet i indtægterne.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af
indtægterne.
Udgifter: 14,5 mia. kr. (2014: 14,5 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder årets udgifter i form af børne- og ungeydelse samt
mindre overførsler til andre ministerier.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af
udgifterne.
Debitorer: 87,5 mia. kr. (2014: 90,8 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder krav på skatter og afgifter, som Skatteministeriet har
mod borgere og virksomheder.
Debitorerne er værdiansat til nominel værdi under forudsætning af, at de er
retsskraftige
vi kan tilslutte os denne vurdering.
SKAT har pr. 31.12.15 foretaget en nedskrivning af inddrivelsesdebitorerne med
8,0 mia.kr., baseret på en vurdering af, om fordringerne er retskraftige.
Regnskabsposten debitorer *) kan overordnet specificeres således:
Personskatter og AM-bidrag
Moms, A-skat, AM-bidrag, lønsumsafgift og told
Retskraftige krav fra afmeldte virksomheder m.v.
Selskabsskatter, punktafgifter, bøder mv.
21,0 mia. kr.
44,4 mia. kr.
12,4 mia. kr.
9,7 mia. kr.
87,5 mia. kr.
*) efter reklassifikation af
”penge
undervejs” med 17,7 mia.kr.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
35 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
SKAT har ikke udarbejdet en samlet, sandsynliggjort opgørelse over fordelingen
på opkrævnings- og inddrivelsesdebitorer. Det er vores opfattelse, at der er
usikkerhed om denne fordeling.
Det skal bemærkes, at krav, som SKAT har modtaget til inddrivelse fra andre
myndigheder, ikke indgår som debitorer i §38 regnskabet. Det drejer sig om diverse
statslige krav (politibøder, licensgæld fra DR, gæld til DSB m.v.) samt kommunale
restancer. Disse krav udgør 27,8 mia. kr. pr. 31.12.15.
Det skal endvidere bemærkes, at afsendte betalinger fra skatteyderne, som endnu
ikke er modtaget af SKAT pr. 31.12.15, indgår, jf Moderniseringsstyrelsens
bestemmelser, i regnskabsposten Penge undervejs. Vi kan ikke tilslutte os
regelsættet.
Vedrørende DMI/KOBRA debitorer har Økonomi har oplyst, at der er en usikkerhed
værdiansættelsen på +/- ca. 0,4 mia.kr.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af
debitorerne.
Periodeafgrænsningsposter, aktiver: 3,3 mia. kr. (2014: 5,0 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder bl.a. modtagne frivillige indbetalinger af personskat
med 3,2 mia. kr. De frivillige indbetalinger vedrører 2015 og periodiseres
regnskabsmæssigt, således at de indtægtsføres i §38 regnskabet for 2015.
Regnskabsposten indeholder tillige EU afregning af moms og BNI for januar 2016
med 0,2 mia.kr, som betales ultimo december 2015.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af
periodeafgrænsningsposterne, aktiver.
Penge undervejs: 17,7 mia. kr. (2014: 18,0 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder ind- og udbetalinger, der er undervejs i bank-
systemerne på statusdagen, men endnu ikke fremkommet og registreret hos
SKAT. Det vil sige, at pengene først fremgår af kontoudtoget fra banken den første
bankdag i det nye år.
Der henvises i øvrigt til omtalen af penge undervejs under regnskabsposten
debitorer.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af Penge
undervejs.
Likvider: 0,0 mia. kr. (2014: 0,0 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder indestående på bank- og girokonti samt kontante
kassebeholdninger.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af
likviderne.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
36 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Egenkapital: 100,6 mia. kr. (2014: 105,3 mia. kr.)
I §38 regnskabet er regnskabsposten egenkapital en teknisk post, der udviser
forskellen mellem de aktiver og den gæld, der fremgår af regnskabet.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af
egenkapitalen.
Anden gæld: 7,8 mia. kr. (2014: 0,4 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder primært momsrefusion til kommuner og regioner for
november - december 2015 med 4,9 mia. kr., og skyldig ophobet refusion af
udbytteskat med 1,6 mia. kr.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af anden
gæld.
Periodeafgrænsningsposter, passiver: 0,5 mia. kr. (2014: 5,1 mia. kr.)
Regnskabsposten indeholder forudbetalinger af pensionsafgift på 0,5 mia. kr.
På grundlag af den udførte revision kan vi tilslutte os SKATs opgørelse af
periodeafgrænsningsposterne, passiver.
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
37 af 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Bilag 4, Oversigt over revisionsrapporter, der er udført som led i revisionen
af §38 regnskabet pr. 31.12.15
Revisionsrapporterne er nedenfor oplistet i rapportnummer rækkefølge:
1. 115-031
2. 115-061
3. 115-062
4. 115-071
5. 115-082a
6. 115-082b
7. 115-084
8. 115-086
9. 115-087
Anvendt regnskabspraksis for §38
Regnskabsmæssig opgørelse af ikke retskraftige inddrivelses-
fordringer
Opkrævningsdebitorer
Pengestrømme genereret af skatter og afgifter
Regnskabsmæssig behandling af væsentlige skattesager
Regnskabsposten
”Penge undervejs”
Regnskabsanalyse af §38 regnskab
DMO-DMI afstemning
Regnskabsmæssig opgørelse af ikke retskraftige debitorer
registreret i SAP
Årsafslutningsprocessen for 2015 for §38 regnskabet
38 af 38