Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962680_0001.png
18. maj 2016
J. nr. 15-2907281
Plannr. 115-062
Intern Revision
Rapport 2015
SKATs administration af opkrævnings-
debitorer på Skattekontoen
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Merete Agergaard
Direktør Karsten Juncher
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 1. oktober 2015, revideret
opkrævningsfordringerne på Skattekontoen. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 2. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Henrik Fruelund Møller
Revisor
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
2 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0003.png
1. Formål
Revisionen har til formål er at vurdere værdien af de fordringer, der opkræves via
Skattekontoen/DMO og om der i opkrævningsfasen udføres en systematisk
rykning af fordringerne og efterfølgende overdragelse til inddrivelse.
2. Omfang
Revisionen har omfattet en analyse af fordringerne på Skattekontoen/DMO.
Revisionen er gennemført via analyse af et rekvireret udtræk fra SKAT af
opkrævningsfordringerne pr. 31. december 2015 i DMO (se Bilag 3: Analyse af
DMO debitorer), en gennemgang af en tilfældig udvalgt stikprøve fra det
rekvirerede udtræk, samt indhentning af oplysninger i forbindelse med en
opfølgning på opgave-nr. 114-570, ”Revision af § 38 – SKATs debitorforvaltning”
af 30. juni 2015.
Revisionen er gennemført i perioden oktober 2015 – marts 2016 af Karsten
Petersen og Henrik Møller.
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision
revideret
funktionsområderne
Opkrævning/Betaling/Inddrivel-
se/Regnskabsaflæggelse. (De reviderede funktionsområder er fremhævet med
gråt i figuren).
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
3 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0004.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i væsentligt omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
SKAT gennemfører ikke en systematisk gennemgang og vurdering af
opkrævningsfordringerne. Særskilt bør den ældre del af debitormassen
underkastes en nøje gennemgang og vurdering. Såfremt det
regnskabsmæssige vurderingskriterie for værdiansættelse af debitorer i
SKAT i 2016 ændres således, at debitorerne skal værdiansættes med
udgangspunkt i betalingsevne, vil der være en væsentlig risiko for, at den
regnskabsmæssige opgørelse af hensættelse til tab på debitorer stiger
væsentligt
Opkrævningsfordringerne skal i lighed med inddrivelsesfordringerne
underkastes løbende forældelsesafbrydende skridt. Forældelsesafbrydelsen
gennemføres ikke hensigtsmæssigt med den følgevirkning, at fordringerne
mister retskraft.
Opkrævningsfordringer overdrages ikke til inddrivelse i det fornødne tempo.
Dette medvirker at fordringerne ikke helt eller delvist kan inddrives, da det
tidsmæssige aspekt ofte vil øve væsentlig indflydelse på muligheden for at
inddrive fordringerne.
Der er fordringer, hvor der ingen renteberegning er foretaget i visse perioder
fra Skattekontoens ikrafttræden den 1. august 2013 og indtil 1. oktober 2015.
SKAT har endnu ikke taget stilling til hvordan de ikke tilskrevne renter fra
perioden før 1. oktober 2015 skal behandles.
Der mangler en proces for behandlingen af fordringer vedrørende
virksomheder som er eller har været under bobehandling med henblik på at de
enten oversendes til Inddrivelse eller afskrives.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
4 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0005.png
Revisionsemne
1.1 Vurdering af
opkrævningsfordringerne pr.
31.12.2015 (Aldersfordelt saldo)
1.2 Vurdering af
opkrævningsfordringerne pr.
31.12.2015 (Retskraft)
2.1 Overdragelse af
opkrævningsfordringer til
inddrivelse
3.1 Manglende renteberegning på
visse krav
4.1 Manglende proces for krav
vedrørende virksomheder, der har
været under bobehandling
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
1
Prioritet 2
Middel risiko
0
Prioritet 3/4
Lille risiko
0
I
alt
1
1
0
0
1
1
0
0
1
0
1
0
1
0
1
0
1
3
2
0
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
5 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opkrævning
Vi anbefaler, at SKAT gennemfører en
systematisk gennemgang og vurdering af
opkrævningsfordringerne. Særskilt bør den ældre
del af debitormassen underkastes en nøje
gennemgang og vurdering.
Formålet hermed er at SKAT kan være
velforberedt, såfremt der på tværs af samtlige
debitorforhold i løbet af 2016 implementeres
værdiansættelsesprincipper, der i højere grad end
tilfældet er på nuværende tidspunkt, inddrager
debitorernes betalingsevne.
Revisionsemne: Vurdering af opkrævningsfordringerne pr. 31.12.2015
Opkrævningsfordringernes
aldersmæssige sammensætning
medfører, at en stor del af disse i den
nærmeste fremtid bør overgives til
inddrivelse.
Dette vil medføre en forøget risiko for,
at en væsentlig del af de
tilgodehavender, der på nuværende
tidspunkt er klassificeret som
opkrævningsfordringer ikke vil medføre
indbetalinger til SKAT.
Såfremt det regnskabsmæssige
vurderingskriterie for værdiansættelse
af debitorer i SKAT i 2016 ændres
således, at debitorerne skal
værdiansættes med udgangspunkt i
betalingsevne, vil der være en
væsentlig risiko for, at den
regnskabsmæssige opgørelse af
hensættelse til tab på debitorer stiger
væsentligt.
1.1
Aldersfordelt saldo
2015
Erhvervsvirksomhedernes samlede gæld til
Prio.
mende på virksomhedernes skattekonto.
1
Skattekontoen understøttes IT-mæssigt af
SKAT registreres for størstedelens vedkom-
DMO-systemet. En del af denne gæld er
overdraget
til
inddrivelse
via
EFI
(inddrivelsesfordringer). Umiddelbart må det
således formodes, at den resterende del af
gælden kan opkræves på normal vis
(opkrævningsfordringer). Ultimo regnskabsåret
2015 androg opkrævningsfordringerne 24,5
mia. kr. (eksklusiv fordringer der er overført til
EFI
som
modregningsfordringer)
Med
udgangspunkt i de registrerede beløb i DMO
har vi beregnet en aldersfordelt saldo. Det
fremgår heraf, at 11,0 mia. kr. forfaldt i 2015
eller tidligere. Pr. 11. marts 2016 androg det
tilsvarende beløb 8,1 mia. kr. I den
mellemliggende
periode
andrager
indbetalingerne således 2,9 mia. kr. Der kan
således
konstateres
relativt
lange
betalingsterminer. Dette påvirker dog ikke
værdiansættelsen
af
debitorerne
pr.
31.12.2016, da retskraftighedsprincippet er
anvendt som vurderingskriterie.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
6 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0007.png
Nr.
Observationer
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
[Skal indeholde Kontaktperson og tidsfrist]
Risici
Anbefalinger
Nr.
1
1.2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opkrævning
Vi anbefaler, at de forældelsesafbrydende
aktiviteter rettet mod opkrævningsfordringerne
omfattes af et serviceeftersyn m.h.t. at klarlægge,
kvaliteten af forældelsesafbrydelsen.
Revisionsemne: Vurdering af opkrævningsfordringerne pr. 31.12.15
Opkrævningsfordringerne skal i lighed
med inddrivelsesfordringerne under-
kastes løbende forældelsesafbrydende
skridt. Der er en forøget risiko for, at
forældelsesafbrydelsen ikke gennem-
føres hensigtsmæssigt med den
følgevirkning, at fordringerne mister
retskraft.
Retskraft
Jævnfør analysen af forældelsesdato i bilag 3
2015
s. 15, synes der umiddelbart ikke i større
omfang at forekomme fordringer hvor
Prio.
forældelsesfristen, jfr. de registrerede data, er
overskredet. For bl.a. at vurdere kvaliteten af de
1
registrerede data, har vi stikprøvevist
efterprøvet fordringernes retskraft, herunder
hvorvidt forældelsesdatoen er registreret
korrekt. Vi har identificeret en række fordringer,
hvor det ikke med udgangspunkt i de
registrerede data er muligt at vurdere
fordringernes retskraft. Disse fordringer har vi
haft fremsendt til SKAT med henblik på en
nærmere afklaring. Skat har i deres svar
bekræftet, at der i stikprøven er fordringer, der
har mistet retskraften idet forældelsesdatoen er
overskredet.
Med udgangspunkt i ovenstående analyse af
opkrævningsfordringernes forfaldstidspunkter
har vi konstateret, at opkrævningsfordringerne i
lighed med inddrivelsesfordringerne skal
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
7 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0008.png
Nr.
Observationer
omfattes af løbende forældelsesafbrydende
aktiviteter.
Vi har ikke kunnet konstatere at de
forældelsesafbrydende
aktiviteter
er
samordnede på tværs af opkrævnings- og
inddrivelsesfordringerne.
Vi har ved tidligere revisioner konstateret, at de
forældelsesafbrydende aktiviteter rettet mod
inddrivelsesfordringer ikke har fungeret fuldt
tilfredsstillende. Dette forhold vil efter al
sandsynlighed øve indflydelse på de
forældelsesafbrydende aktiviteter rettet mod
opkrævningsfordringerne,
eftersom
de
forældelsesafbrydende aktiviteter gennem-
føres af inddrivelsesmedarbejdere uanset om
forældelsesafbrydelsen
er
rettet
mod
opkrævnings- eller inddrivelsesdebitorer.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra [Angiv navn og kontor]:
[Skal indeholde Kontaktperson og tidsfrist]
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
8 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0009.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opkrævning
Vi anbefaler, at SKAT gennemgår og vurderer
processen for overdragelse af opkrævnings-
fordringer til inddrivelse med henblik på at vurdere,
om det er muligt tidsmæssigt at fremrykke
oversendelsen af fordringer til inddrivelse.
Revisionsemne: Overdragelse af opkrævningsfordringer til inddrivelse
Det er vores vurdering, at der er en
forøget risiko for, at opkrævnings-
fordringer
ikke
overdrages
til
inddrivelse i det fornødne tempo. Dette
medfører en forøget risiko for, at
fordringerne ikke helt eller delvist kan
inddrives, da det tidsmæssige aspekt
ofte vil øve væsentlig indflydelse på
muligheden for at inddrive fordringerne.
2.1
Omfanget af opkrævningsfordringer fremsendt
2015
til inddrivelse
Prio.
For så vidt angår opkrævningsfordringer med
1
forfald 2015 og tidligere har vi konstateret, at
disse pr. 11. marts 2016 andrager 8,1 mia. kr.
for de fordringer, der også eksisterede pr. 31/12
2015.
Vi har tillige konstateret, at der i samme periode
er fremsendt fordringer til inddrivelse med en
samlet pålydende værdi på 416 mio. kr. Dette
svarer til, at 5 % af opkrævningsfordringerne
med forfald 2015 eller tidligere er overdraget til
inddrivelse.
Intern Revision er bekendt med, at der kan
versere en række forhold (eksempelvis
henstand), der øver indflydelse på antallet af
opkrævningsfordringer, der er overdraget til
inddrivelse.
Uanset dette, er det vores vurdering, at andelen
af opkrævningsfordringer, der i perioden 15.
januar 2016 til 11. marts 2016 er overdraget til
inddrivelse, er relativt lavt.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
9 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0010.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opkrævning
Revisionsemne: Manglende renteberegning på visse krav
3.1
Intern Revision afleverede den 30. juni 2015
2015
rapport nr. 114-570 ”Revision af § 38 – SKATs
debitorforvaltning”. Rapporten konkluderede, at
ikke
var
helt
Prio.
debitorforvaltningen
tilfredsstillende. På grund af tekniske problemer
1
blev der ikke udsendt rykkere på alle krav og
visse krav blev derfor heller ikke overgivet til
inddrivelse.
Primo februar måned 2016 rettede IR
henvendelse til SKAT og bad om en status på
de problemer, som er beskrevet i ovennævnte
rapport. Vi modtog de sidste svar fra SKAT den
20. marts 2016.
Af disse svar fremgår det, at der stadig er
problemer
med
en
bestemt
gruppe
virksomheder, hvor der har været udfordringer
med hensyn til renteberegning. Det er
virksomheder, hvor der ingen renteberegning er
foretaget i visse perioder fra Skattekontoens
ikrafttræden den 1. august 2013 og indtil 1.
oktober 2015. Fra 1. oktober 2015 er der
foretaget renteberegning, men SKAT har endnu
ikke taget stilling til de ikke tilskrevne renter fra
perioden før 1. oktober 2015.
Der er en forøget risiko for, at den
manglende renteberegning vil medføre
at renten forælder inden der tages
stilling til om de evt. skal beregnes,
opkræves
og
oversendes
til
Inddrivelse.
Vi anbefaler, at der hurtigt besluttes og
gennemføres en procedure, der kan kompensere
for den manglende renteberegning, som ikke kan
gennemføres automatisk.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
10 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0011.png
Nr.
4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opkrævning
Vi anbefaler, at der hurtigt besluttes og
gennemføres en procedure, så fordringer
vedrørende virksomheder, der har været under
bobehandling bliver oversendt til Inddrivelse eller
afskrevet.
Revisionsemne: Manglende proces for krav vedrørende virksomheder, der
har været under bobehandling.
Der er en forøget risiko for at den
manglende proces for håndteringen af
krav vedrørende virksomheder, som er
eller har været under bobehandling vil
medføre at kravene forælder inden de
oversendes til Inddrivelse.
Desuden er der en forøget risiko for at
krav, der skal afskrives som følge af
endt bobehandling ikke bliver afskrevet
og dermed medregnes utilsigtet i den
SKATs regnskabsmæssige opgørelse.
4.1
Af de svar som vi modtog fra SKAT 20. marts
2015
2016 som opfølgning på rapport nr. 114-570
”Revision af § 38 – SKATs debitorforvaltning”
Prio.
(se evt. Observation 3.1) fremgår det, at der
stadig mangler en proces for behandlingen af
1
krav vedrørende virksomheder, som er eller har
været under bobehandling. Disse krav står
stadig i opkrævningen og er ikke rykket. SKAT
har endnu ikke besluttet hvordan disse krav
skal håndteres.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
11 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0012.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
12 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Bilag 3: ANALYSE AF DMO DEBITORER
Beskrivelse af udtræk
Vi har fra SKAT rekvireret et udtræk af opkrævningsdebitorer pr. 31/12 2015 i DMO.
SKAT har oplyst, at data er trukket fra DMO tabellen KFKKOP. SKAT ikke har kunnet
præsentere SIR for en sandsynliggørelse af, at opgørelsen af DMO debitorerne er
korrekt.
I udtrækket er opkrævningsdebitorer afgrænset via feltet ’inkassoposition’, således at
kun fordringer med inkassoposition 0 indgår. Vi har konstateret, at dette medfører at
fordringer, der har status som modregningsfordringer ikke indgår i opgørelsen, idet
disse registreres med inkassoposition forskellig fra 0. Modregningsfordringer er
karakteriseret ved, at de stadig administreres via DMO, men at der via funktionalitet i
EFI er registreret, at fordringen må modregnes, såfremt der er mulighed herfor.
Udtrækket indeholder således ikke hele den population, der administreres via DMO.
Ud fra datamaterialet er det ikke muligt at opgøre omfanget af modregningsfordringer i
DMO, og dermed hvor stor en del af populationen, der ikke indgår i udtrækket.
Herudover medfører afgrænsningen på inkassoposition, at inddrivelsesfordringer ikke
indgår i udtrækket, hvilket er fordringer, der fuldt ud styres vha. funktionalitet i EFI.
Udtrækket er specificeret på fordringsniveau, og omfatter samtlige fordringer bogført i
perioden 1. januar 2013 til 31. december 2015. DMO er først sat i drift i løbet af 2013,
hvorfor afgrænsningen ifølge oplysninger fra SKAT ikke udelader fordringer. Ligeledes
er udtrækket afgrænset til kun at indeholde fordringer, der (på udtræksdatoen) fremgår
som ikke-udlignet. Da udtrækket er udført d. 15. januar 2016, indeholder udtrækket ikke
fordringer, der er udlignet i perioden mellem 31/12 2015 og 15/1 2016, selv om de ikke
var udlignet pr. 31/12. Saldoen er derfor ikke lig DMO saldoen pr. 31/12 2015. SKAT
har oplyst, at DMO ikke har en facilitet, der muliggør historik på udligningsstatus og
inkassoposition, hvormed det ikke er muligt at opgøre en saldo for en given periode
tilbage i tid.
Udtrækket omfatter en lang række felter, herunder bogføringsdato, forfaldsdato og
forældelsesdato mv.
Udtrækket er opdateret pr. 11. marts således, at der for de førnævnte fordringer
ligeledes fremgår en saldo pr. 11. marts. Hermed er det muligt at analysere
debitorernes betalinger / nedskrivninger i den mellemliggende periode.
Vi har efterfølgende tilføjet en række yderligere informationer til datasættet, herunder
placeret debitorens samlede gæld i DMO i intervaller og tilføjet en angivelse af, hvorvidt
debitoren er registreret i EFI pr. 31/12 2015 med en fordring, hvor SKAT er
fordringshaver.
Beskrivelse af population
Den samlede debitorsaldo udgør 23,2 mia. kr. i henhold til dataudtrækket pr. 15. januar
2016. Denne saldo er imidlertid en nettosaldo bestående af debitorer med både positiv
og negativ saldo:
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
13 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0014.png
negativ
Total
-1.260.393.053
positiv
24.503.672.152
Hovedtotal
23.243.279.099
Debitorer, der samlet set er registreret med et negativt beløb, bør ikke modregnes i
opgørelsen af debitorerne. De egentlige debitorer udgør derfor 24,5 mia. kr. Det skal
bemærkes, at der dog kan være henført negative fordringer til den enkelte debitor, men
det er kun debitorer, der samlet set har en gæld, der indgår.
Vi har placeret hver debitor i et interval på baggrund af debitorens samlede saldo i
DMO. I nedenstående tabel har vi for hvert interval anført den samlede saldo samt
antallet af debitorer, der vedrører pågældende interval.
Interval
Negativ: 500 mio. - 1 mio.
Negativ: 1 mio. - 100.000
Negativ: 100.000 - 10.000
Negativ: 10.000 - 1.000
Negativ: 1.000-100
Negativ: 100-0
Negative debitorer i alt
Positiv: 0 – 100
Positiv: 100 - 1.000
Positiv: 1.000 - 10.000
Positiv: 10.000 - 100.000
Positiv: 100.000 - 1 mio.
Positiv: 1 mio. - 500 mio.
Positiv: 500 mio. - 1 mia.
Positiv: over 1 mia.
Positive debitorer i alt
Netto debitorer
Beløb
-1.063.826.246
-140.249.364
-49.782.783
-6.054.827
-340.005
-139.828
-1.260.393.053
1.019.458
18.599.544
257.518.364
2.657.610.284
2.917.703.839
12.171.312.758
3.497.398.176
2.982.509.729
24.503.672.152
23.243.279.099
Antal debitorer
115
472
1.460
1.412
694
3.450
7.603
46.688
35.237
59.539
73.810
12.670
1.396
4
2
229.346
236.949
Det fremgår af tabellen, at ca. halvdelen af debitormassen på 24,5 mia. kr. udgøres af
1.402 debitorer, der hver skylder over 1 mio. kr. Langt størstedelen af saldoen for de
negative debitorer (kreditorer) hidrører fra 115 kreditorer, der hver har over 1 mio. kr.
til gode.
Forfaldstids- og forældelsestidspunkt
For at vurdere fordringernes alder, har vi i nedenstående tabel anført i hvilke år, de
enkelte fordringer forfalder. SKAT har oplyst, at forfaldsdatoen er lig fordringens
betalingsfrist.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
14 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0015.png
Forfalds år
1900
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2099
9999
Hovedtotal
Beløb
4
23.742.123
55.479.904
138.519.504
639.532.709
320.951.475
601.626.886
467.164.391
109.027.287
3.818.942.428
1.720.184.343
3.062.725.493
13.156.092.301
395.941.480
284.501
4.313.567
-10.856.241
24.503.672.152
Det fremgår af ovenstående tabel, at beløb i størrelsesordenen 11,0 mia. kr. forfalder i
2015 og tidligere. En væsentlig del af den samlede saldo har således passeret
betalingsfristen.
At betalingsfristen er overskredet er dog ikke ensbetydende med at fordringen er
forældet. I nedenstående tabel har vi opgjort fordringerne efter hvilket år de forælder:
Forældelses år
1900
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2102
Hovedtotal
Beløb
13.262.134
-4.534.721
-25.394.436
2.562.603
5.390.195
5.213.355
394.915.270
2.239.111.301
3.337.609.097
17.764.304.655
738.449.549
284.501
28.185.084
4.313.567
24.503.672.152
Det fremgår af ovenstående tabel, at kun en ganske lille andel af fordringerne er
forældede i henhold til den registrerede forældelsesdato i DMO.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
15 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0016.png
Udvikling januar til marts
Som nævnt er udtrækket opdateret d. 11/3, hvor der til hver fordring, der indgik i
dataudtrækket pr. 15/1 er tilføjet datafelter, der bl.a. viser fordringens saldo og
’inkassoposition’ pr. 11/3. Det skal bemærkes at udtrækket pr. 15/1 kun omfattede
fordringer med inkassoposition ’0’, mens opdateringen pr. 11/3 ikke er afgrænset på
’inkassoposition’. Hermed er det muligt at spore, hvilke fordringer der har ændret status
fra opkrævningsfordring til en modregnings- eller inddrivelsesfordring i perioden mellem
de to dataudtræk, da disse fordringer fremgår med ’inkassoposition’ forskellig fra 0 i
udtrækket pr. 11/3. Som nævnt i indledningen er ’inkassoposition’ forskellig fra 0 udtryk
for, at fordringen er en inddrivelsesfordring eller en modregningsfordring. Det er ikke
muligt via udtrækket, at specificere ændringerne i hhv. inddrivelses- og
modregningsfordringer. Det er dog vores vurdering, at langt den væsentligste del
udgøres af inddrivelsesfordringer. I den resterende del af rapporten karakteriseres
fordringer, hvor inkassopositionen i perioden er ændret fra 0 til en værdi forskellig fra
0, som værende sendt til inddrivelse på trods af denne usikkerhed.
Opdateringen af datagrundlaget muliggør derfor en opløsning af saldoen pr. 15/1 i hhv.
restbeløb i DMO (’Beløb pr. 11/3’), overført til inddrivelse (’Overført til EFI’) og
indbetalte/nedskrevne beløb (’Betalt’).
Forfalds år
1900
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2099
9999
Hovedtotal
Beløb pr. 15/1
4
23.742.123
55.479.904
138.519.504
639.532.709
320.951.475
601.626.886
467.164.391
109.027.287
3.818.942.428
1.720.184.343
3.062.725.493
13.156.092.301
395.941.480
284.501
4.313.567
-10.856.241
24.503.672.152
Beløb pr. 11/3
0
20.383.562
49.859.018
132.904.505
632.928.199
312.903.372
556.957.303
463.078.533
104.276.850
2.736.164.235
1.327.435.837
1.363.489.605
4.159.486.454
395.941.480
284.501
-93.645
-8.775.395
12.247.224.413
Overført til EFI
0
0
0
0
1.610.477
2.998.579
1.191.228
374.711
3.923.079
8.372.685
19.088.834
378.209.869
173.110.580
0
0
0
0
Betalt
4
3.358.561
5.620.886
5.614.999
4.994.033
5.049.524
43.478.355
3.711.147
827.358
1.074.405.507
373.659.672
1.321.026.019
8.823.495.267
0
0
4.407.212
-2.080.846
588.880.042 11.667.567.697
Det skal bemærkes, at de 12,2 mia. kr. i ’Beløb pr. 11/3’ ikke viser den samlede saldo
for opkrævningsdebitorerne pr. 11/3, idet nye fordringer siden 31/12 ikke indgår heri.
Beløbet er derimod udtryk for restsaldoen af debitorerne pr. 31/12 efter overførsel til
EFI og betaling/nedskrivning i den mellemliggende periode.
Tabellen illustrerer, at de debitorforhold, der indgik pr. 31/12 i løbet af 2 måneder er
reduceret til ca. 12,2 mia. kr., idet der frem til 11/3 er betalt/nedskrevet 11,7 mia. kr. og
overført 0,6 mia. kr. til EFI. Størstedelen af reduktionen vedrører fordringer, der
forfalder i 2016, men der ses også væsentlige reduktioner for fordringer, der forfaldt i
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
16 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0017.png
2015 og 2013. Det ses endvidere, at der er betalinger/nedskrivninger eller overførsler
til EFI – dog i noget mindre omfang – for alle årene, hvilket indikerer at ældre fordringer
fortsat er omfattet af aktivitet.
Tabellen er illustreret grafisk herunder. Den samlede højde af hver søjle er lig saldoen
pr. 15/1. Den grønne søjle angiver, hvor stor en del, der er betalt mellem 15/1 – 11/3,
mens den røde søjle angiver hvor stor en del, der er overført til EFI. Endelig angiver
den blå søjle den resterende saldo pr. 11/3.
Milliarder
14,0
12,0
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
Betalt
Overført til EFI
Beløb pr. 11/3
i DMO
1900 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2099 9999
-2,0
Datagrundlaget muliggør en yderligere nedbrydning på måneder. I nedenstående tabel
er forfaldsårene 2015 og 2016 nedbrudt på måneder, hvilket illustrerer at den
væsentlige reduktion vedrørende 2016 primært skyldes rettidig betaling af beløb, der
forfaldt til betaling i januar og marts 2016:
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
17 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0018.png
Forfalds Forfalds
år
måned
2015
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Total
2016
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Total
Beløb pr. 15/1
27.189.536
851.959.233
123.502.953
55.302.471
53.253.216
89.554.177
90.960.829
279.503.258
327.143.195
-303.987.461
360.086.341
1.108.257.745
3.062.725.493
5.340.464.551
219.884.504
3.329.786.804
916.772.782
418.948.885
588.948.555
405.801.848
489.946.999
439.471
591.862.622
127.834.622
725.400.658
13.156.092.301
Beløb pr. 11/3 Overført til EFI
29.186.484
16.981.229
88.106.895
46.790.535
44.385.988
66.824.704
77.849.835
183.989.515
205.357.277
115.977.729
279.521.041
208.518.374
1.363.489.605
64.294.191
171.733
16.223.689
730.341.358
418.948.885
588.948.555
405.801.848
489.946.999
439.471
591.414.637
127.817.766
725.137.321
4.159.486.454
2.651.467
1.893.125
14.466.994
2.909.598
1.997.009
4.540.911
3.000.486
2.049.110
17.893.095
30.768.298
22.862.252
273.177.525
378.209.869
167.174.934
5.935.645
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
173.110.580
Betalt
-4.648.415
833.084.879
20.929.064
5.602.338
6.870.219
18.188.562
10.110.509
93.464.634
103.892.822
-450.733.488
57.703.049
626.561.846
1.321.026.019
5.108.995.425
213.777.125
3.313.563.115
186.431.424
0
0
0
0
0
447.985
16.856
263.337
8.823.495.267
Vi har sammenkørt data vedr. DMO opkrævningsdebitorerne med debitorer, som er
registreret i EFI pr. 31/12 2015 (dog kun de fordringer, hvor SKAT er fordringshaver).
Umiddelbart forventer vi en højere risiko for at tilgodehavendet ikke indbetales, såfremt
en debitor er registreret med et gældsforhold i EFI. Det skal bemærkes, at der er tale
om andre fordringer, der er registreret i EFI, end de der indgår i vores dataudtræk, idet
vi specifikt har afgrænset os fra fordringer der også er registreret i EFI.
Debitor i EFI
pr. 31/12
2015?
ja
nej
Hovedtotal
Beløb pr. 15/1
2.108.502.218
22.395.169.934
24.503.672.152
Beløb pr. 11/3 Overført til EFI
1.151.104.679
11.096.119.735
12.247.224.413
302.714.465
286.165.577
588.880.042
i%
14%
1%
2%
Betalt
654.683.074
11.012.884.623
11.667.567.697
i%
31%
49%
48%
Analyse af data viser, at tilgodehavender hos opkrævningsdebitorer, der samtidigt er
registreret i EFI med et andet gældsforhold pr. 31/12 2015, udgør 2,1 mia. kr. og er
reduceret med 0,9 mia. til 1,2 mia. kr. i perioden. Ca. 300 mio. kr. af reduktionen
skyldes, at fordringer er overført fra opkrævningsdebitorer til inddrivelsesdebitorer,
mens 650 mio. kr. af reduktionen skyldes betaling/nedskrivning af fordringerne,
svarende til en betaling på 31% af tilgodehavendet pr. 31/12.
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
18 af 19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962680_0019.png
Tilgodehavender hos opkrævningsdebitorer, der ikke er registreret i EFI med et andet
gældsforhold udgør 22,4 mia. kr., og beløbet er i perioden reduceret til 11,1 mia. kr.,
svarende til en betaling på 49%. I overensstemmelse med forventningerne tyder data
derfor på, at ”betalingsvilligheden” hos debitorer, der ikke er registreret i EFI er større
end hos debitorer, der er registreret i EFI. Der er dog væsentlig usikkerhed forbundet
med beregningen.
For de debitorer, der samtidigt er registreret i EFI pr. 31/12 med et andet gældsforhold,
fremgår endvidere, at en langt højere andel af det skyldige beløb i DMO er overført til
EFI end for de debitorer, der ikke var registreret i EFI i forvejen.
I nedenstående tabel er beløbene, for de debitorer, der er registreret i EFI pr. 31/12.
specificeret på forfalds år. Det fremgår, at den væsentligste aktivitet
(betalinger/nedskrivninger eller overførsel til EFI) vedrører forfalds årene 2015 og 2016,
men også 2008.
Forfalds år
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2099
9999
Hovedtotal
Beløb pr. 15/1
1.681.446
112.911
6.717.536
12.181.452
93.468.710
488.544.514
129.542.864
792.762.547
585.327.933
2.560
40.215
-1.880.471
2.108.502.218
-1.718.482
1.151.104.679
Beløb pr. 11/3
70.969
112.911
6.717.536
12.003.120
92.523.260
475.411.155
119.805.038
429.949.162
16.227.451
2.560
Overført til EFI
1.610.477
0
0
177.397
749.788
4.346.207
4.857.156
174.701.007
116.272.433
0
0
0
302.714.465
i%
96%
0%
0%
1%
1%
1%
4%
22%
20%
0%
0%
0%
14%
Betalt
-
-
-
935
195.663
8.787.153
4.880.670
188.112.379
452.828.050
-
-161.989
654.683.074
i%
0%
0%
0%
0%
0%
2%
4%
24%
77%
0%
9%
31%
40.215 100%
SKATs administration af opkrævnings-debitorer på Skattekontoen
19 af 19