Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962678_0001.png
5. februar 2016
J. nr. 15-2496382
Plannr. 115-055
Intern Revision
Rapport 2015
Direktørområdet SKAT IT
It-revision af SAP PS Basis
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Kopi
Direktør Karsten Juncher, SKAT
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
It-revision af SAP PS Basis
1 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 11. september 2015, revideret
SAP PS Basis. Den udførte revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 5. februar 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Henrik Fruelund Møller
Revisor
It-revision af SAP PS Basis
2 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen har været at vurdere, hvorvidt interne it-kontroller kan
medvirke til at opretholde informationernes integritet og sikkerheden af data, som
SAP PS behandler i relation til punktafgifter og selskabsskat.
På baggrund af revisionens observationer, er eventuelle afledte risici vurderet.
2. Omfang
Revisionen er gennemført i perioden september 2015 til november 2015 og har
omfattet en gennemgang af følgende områder af produktionsmiljøet for SAP PS:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Opsætning og anvendelse af SAP
Parametre og tabeller
Password og login
Brugere
Profiler i SAP
Egenudviklede programmer
Væsentlige transaktioner
Batchkørsler
Ændringsstyring
SIR anvender denne model til
operationel
beskrivelse
og
kategorisering af aktiviteterne i
SKAT.
I forbindelse med denne revision
har
vi
revideret
følgende
funktionsområde:
Rammevilkår for
funktionsområderne
I de enkelte observationer har vi
henvist til, hvilket
funktionsområde, som
observationen vedrører.
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
SAP-specifikke begreber er defineret i bilag 3.
Revisionen er udført af Henrik Fruelund Møller i henhold til gældende
revisionsstandarder, herunder vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er
It-revision af SAP PS Basis
3 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0004.png
gennemført ved skriftlig henvendelse til systemejer og stikprøvevis gennemgang
af foreliggende materiale samt ved egne analyser af data i SAP PS.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra Betalings- og
Inddrivelsessystemer under direktørområdet ”IT”.
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision af de undersøgte områder, er det vores
vurdering, at der
i større omfang er behov,
for ændringer af de reviderede
processer vedrørende de interne it-kontroller for SAP PS i relation til opret-
holdelsen af informationers integritet og sikkerheden af data. Denne vurdering
baserer vi på følgende forhold:
Der er 36 dialogbrugere som har adgang til transaktionskoden ”SE38”
hvilket giver mulighed for at oprette, ændre samt afvikle programmer i SAP
38 uden om gældende proces for ændringsstyring, hvilket forøger risikoen
for uautoriserede ændringer af systemet.
Der er en stor del af egenudviklede programmer i SAP PS der ikke er
tilknyttet en transaktionskode, hvilket bevirker at adgangen til disse
programmer ikke kan styres via autorisationer. Dette øger risikoen for
uautoriserede ændringer.
Der er ikke indlagt autorisationstjek i alle egenudviklede programmer, hvilket
øger risikoen for uautoriseret adgang til at afvikle egenudviklede
programmer.
Der er et stort antal brugeradgange til SAP PS der aldrig har været benyttet
eller ikke har været benyttet i lang tid, hvilket indikerer at der er tildelt
brugeradgange uden et arbejdsbetinget behov. Der er ikke indarbejdet en
kontrol af brugeradgange, der sikrer at brugeradgange, der ikke benyttes
gennem længere tid, nedlægges.
I bilag 1 er medtaget en række ”grønne” observationer hvor der er lille eller
ingen svagheder for informationernes integritet eller sikkerhed i systemet, disse
er medtaget for helhedsvurderingens skyld og fordi flere af disse er væsentligt
forbedret siden sidste revision af SAP PS.
Herudover skal oplyses at alle øvrige undersøgte kontrolpunkter i denne
revision er fundet effektive og derfor ikke har givet anledning til bemærkninger.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
It-revision af SAP PS Basis
4 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0005.png
Revisionsområde
1. Opsætning og anvendelse
2. Parametre og tabeller
3. Password og login
4. Brugere
5. Profiler i SAP
6. Egenudviklede programmer
7. Væsentlige transaktioner
8. Batchkørsler
9. Ændringsstyring
I alt
Prioritet 1
Høj Risiko
0
0
0
0
0
1
0
0
0
1
Prioritet 2
Middel risiko
1
1
1
1
0
3
0
0
2
9
Prioritet 3/4
Lille risiko
0
0
0
0
1
0
0
1
0
2
I
alt
2015
1
1
1
1
1
4
0
1
2
12
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner kan medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
It-revision af SAP PS Basis
5 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Observationer
1.
1.1.
2015
Prio.
2
Opsætning og anvendelse
Opdatering af databasen (MSSQL)
Det er konstatere, at databasen afvikles på en SQL
Server 2008 R2 med Service Packs 3 svarende til
release 10.50.6000.
Via Microsofts’ hjemmeside er det set, at der den 9/2-
2015 er frigivet en hotfix (et stykke kode, som retter fejl)
samt en sikkerhedsopdatering den 14/7-2015, som
fortsat mangler at blive implementeret i SAP PS.
Manglende implementering
af væsentlige opdateringer,
herunder
sikkerhedsopdateringer og
support pakker, øger risikoen
for, at kendte sårbarheder og
svagheder i ERP systemet
kan misbruges.
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at der løbende foretages en
vurdering af frigivne systemopdateringer,
og at væsentlige opdateringer herunder
sikkerhedsopdateringer implementeres.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Betalingssystemer er enig. Patchning af SAPPS er bestilt og vil bliver gennemført inden udgangen af juni måned 2016
.
2.
2.1.
2015
Prio.
2
Parametre og tabeller
Flere logons på samme tid.
Vi har undersøgt parameteren
”login/disable_multi_gui_login” og har konstateret, at den
er tildelt værdien ”0”, hvilket muliggør, at samme
Muligheden for at samme
dialogbruger kan være logget
på flere terminaler samtidig
bevirker, at brugeren kan
”låne” sit login til andre
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at værdien for parameteren
”login/disable_multi_gui_login” ændres fra
”0” til ”1” således, at en dialogbruger ikke
It-revision af SAP PS Basis
6 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0007.png
dialogbruger kan være logget på flere terminaler
samtidig.
Vi har foretaget test af ovenstående opsætning og kan
konstatere, at SAP fremkommer med en advarsel om, at
flere logons i produktionsmiljøet med samme bruger-id
ikke er i overensstemmelse med SAP-
licensbetingelserne.
medarbejdere, hvilket øger
risikoen for uautoriserede
adgange. Ligesom en
anvendelse af flere logins fra
samme dialogbruger er i strid
med licensrettighederne.
kan være logget på SAP PS fra flere
terminaler samtidigt.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Betalingssystemer er enig. Inden udgangen af februar 2016 vil parameteren blive ændret, så det som standard ikke vil blive muligt at have flere
logons på samme tid.
3
3.1.
2015
Prio.
2
Password og login
Regelmæssigt skift af password
Vi har konstateret, at der foretages automatisk password
synkronisering mellem Active Directory (AD) og SAP PS.
Vi forventer derfor, at password i SAP PS skifter efter
reglerne i AD.
Vi har foretaget en gennemgang af samtlige
dialogbrugere og har konstateret, at der er 15 gyldige
NNIT dialogbrugere, som ikke har skiftet password som
forventet inden for 90 dage, jf. kravet fra
informationsikkehed.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Manglende regelmæssigt
password skift øger risikoen
for uautoriseret adgang.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at alle gyldige dialogbrugere
skifter password i henhold til password
reglerne.
It-revision af SAP PS Basis
7 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0008.png
Betalingssystemer har i 1. halvår af 2015 ikke gennemført housekeeping opgaven med at sikre at der sker regelmæssig skift af password, pga
manglende ressourcer. Opgaven er genoptaget i september 2015, da der blev ansat en medarbejder til disse opgaver. Betalingssystemer har fokus
på at opgaven bliver gennemført fremadrettet.
4
4.1.
2015
Prio.
2
Brugere
Gennemgang af oprettede brugere, som ikke har været logget
på.
Vi har foretaget en gennemgang pr. 18-09-2015 af
dialogbrugerne og konstateret, at 311 dialogbrugere aldrig har
anvendt deres adgang til SAP PS og 450 dialogbrugere ikke
har anvendt deres adgange i mere end 3 måneder.
Ved en tilsvarende revision af SAP PS i 2014 var resultatet
stort set det samme. Den gang var SKAT enig i Intern
Revisions anbefaling til dette punkt og anførte i deres
handleplan, at de inden 1. november 2015 ville gennemgå
adgangene og sikre at det alene er brugere med
arbejdsbetinget behov, der har adgang til produktionsmiljøet.
Vi har forespurgt systemejer om der er sket ændringer af
processen siden sidste år og har fået besked om, at en
medarbejder hos systemejer manuelt gennemgår inaktive
brugere af SAP PS en gang om måneden.
Vores gennemgang viser at dette ikke foretages.
At 761 brugeradgange enten
aldrig er benyttet eller ikke har
været anvendt i længere tid,
indikerer at der er tildelt
brugeradgange uden
arbejdsbetinget behov. Dette
medfører en forøget risiko for
uautoriseret adgang til
systemet.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at der foretages en revurdering af
oprettede brugere, som ikke regelmæssigt har
været logget på SAP PS.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
It-revision af SAP PS Basis
8 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0009.png
Betalingssystemer har i 1. halvår af 2015 ikke gennemført housekeeping opgaven med at gennemgå brugere, der ikke har været logget på, pga
manglende ressourcer. Opgaven er genoptaget i september 2015, da der blev ansat en medarbejder til disse opgaver. Betalingssystemer har fokus
på at opgaven bliver gennemført fremadrettet.
5
5.1.
2015
Profiler i SAP
Adgang til udviklingsprofilen
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Udviklingsprofilen S_Develop bør kun i
nødstilfælde tildeles og anvendes i
produktionsmiljøet, da den er designet til
udviklingsmiljøet.
Standardudviklingsprofilen S_Develop er designet til
udviklingsmiljøet, men er indeholdt i egenudviklede roller, der
Prio.3
kan ændre produktionsmiljøet.
Vi har dog konstateret, at produktionsmiljøet er låst, hvorfor
ændringer via S_Develop kun kan gennemføres, når der låses
op under specielle omstændigheder fx i forbindelse med en
transitionsfase eller større opgraderinger.
SKAT oplyser i deres handleplan efter revisionen af SAP PS i
2014, at SKAT var enig i observationen, men at de accepterer
risikoen, da S_Develop alene er indarbejdet i roller, der er
tildelt systemejere, driftsleverandøren og tekniske brugere
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Betalingssystemer har i 1. halvår af 2015 ikke gennemført housekeeping opgaven med at gennemgå brugere, der ikke har været logget på, pga
manglende resssourcer. Opgaven er genoptaget i september 2015, da der blev ansat en medarbejder til disse opgaver. Betalingssystemer har fokus
på at opgaven bliver gennemført fremadrettet.
6
Egenudviklede programmer
Funktionsområde:
It-revision af SAP PS Basis
9 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0010.png
Rammevilkår for funktionsområderne
6.1.
2015
Prio.
2
Transaktionskoder til egenudviklede programmer
Vi har pr. 30-09-2015 konstateret at 225 programmer ud af
3.280 egenudviklede programmer er tilknyttet en
transaktionskode.
Dermed er der 3.055 egenudviklede programmer der ikke er
tilknyttet en transaktionskode. Dette betyder, at egenudviklede
programmer skal startes af et andet program eller via
transaktionskoderne SA38 eller SE38, som ikke bør anvendes i
produktionsmiljøer.
Ved revision i 2014 oplyste SKAT at de var er enige i at
manglende tilknytning af en transaktionskode til egenudviklede
programmer bevirker, at adgangen til programmer ikke kan
styres via autorisationer. Dette øger risikoen for uautoriserede
ændringer.
Desuden oplyste SKAT, at Betalings- og Inddrivelsessystemer
inden 30. juni 2015 vil beskrive processer der sikrer, at der ved
nyudvikling af programmer vil blive tilknyttet transaktionskoder
til egenudviklede programmer.
For allerede udviklede programmer ville Betalings- og
Inddrivelsessystemer, inden 1. november 2015, gennemgå de
programmer der er aktive og tilknytte transaktionskoder til
disse egenudviklede programmer.
Procesejer har den 13.11.2015 på forespørgsel oplyst at
procesbeskrivelsen vil fremgå af samarbejdshåndbogen med
Manglende tilknytning af en
transaktionskode til
egenudviklede programmer
bevirker, at adgangen til
programmer ikke kan styres via
autorisationer. Dette øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Vi anbefaler, at SKAT følger ”SAP Development
Guidelines” på området og tilknytter
transaktionskoder til egenudviklede
programmer.
It-revision af SAP PS Basis
10 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0011.png
NNIT (Novo Nordisk IT), Denne forventes godkendt primo
december 2015.
Endvidere fremgår det af svaret at arbejdet med at tilknytte
transaktionskoder til allerede udviklede programmer først
forventes afsluttet inden 31. december 2015.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Processen er beskrevet i samarbejdshåndbogen med leverandøren og der er taget stilling til, at allerede udviklede programmer vil få tilknyttet en
transaktionskode, efterhånden som der sker ændringer i programmerne. Samarbejdshåndbogen blev godkendt i december 2015.
6.2.
2015
Prio.
1
Rettigheder til at programmere
Vi har konstateret, at 36 dialogbrugere kan oprette, ændre og
afvikle programmer via transaktionskoden SE38 i
produktionsmiljøet.
Vi har konstateret, at 1 af de 36 dialogbrugere, som
organisatorisk placeret i Betaling og regnskab.
Endvidere har vi konstateret, at 3 af 36 dialogbrugere aldrig har
været logget på SAP PS. Det er vores vurdering at tildelingen
derfor ikke baseret på et arbejdsbetinget behov og at disse
derfor ikke bør have adgang til at ændre programmer i
produktionsmiljøet.
Brugere, der har adgang til
SE38 øger risikoen for
uautoriserede ændringer.
Vi anbefaler, at ingen dialogbrugere opnår
adgang til transaktionskoden SE38.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Betalingssystemer har gennemgået brugere, der har adgang til SE38. Adgangen er blevet begrænset til systemejere og udvalgte medarbejdere hos
leverandøren. De medarbejdere, der ikke anvender deres adgang, vil i forbindelse med housekeeping opgaven, bliver låst. Adgangen vil blive tildelt,
når der på ny opstår et arbejdsmæssigt behov.
6.3.
2015
Afvikling af programmer
Vi har konstateret, at 36 dialogbrugere kan afvikle programmer
via transaktionskoden SA38 i produktionsmiljøet.
Brugere, der har adgang til
SA38, kan afvikle alle
programmer i
produktionsmiljøet, hvilket kan
Vi anbefaler, at der etableres transaktionskoder
til installerede programmer, således at ingen
brugere opnår adgang til at afvikle programmer
It-revision af SAP PS Basis
11 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0012.png
Prio.
2
Betalings- og Inddrivelsessystemer har i deres handleplan til
revision fra 2014 anført at de inden 1. november 2015 vil
gennemgå adgange og sikre, at det alene er brugere med
arbejdsbetinget behov, der har adgang til at afvikle
programmer. Da 2 brugere aldrig har brugt deres
brugeradgang ser denne handleplan ikke ud til at være
gennemført.
påvirke sikkerheden samt
medføre fejl i finansielle data.
i produktionsmiljøet via transaktionskoden
SA38.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
I samarbejdshåndbogen med leverandøren er det beskrevet at der skal tilknyttes en transaktionskode ved udvikling af nye programmer. Der er taget
stilling til at allerede udviklede programmer vil få tilknyttet en transaktionskode, efterhånden som der sker ændringer i programmerne.
Samarbejdshåndbogen blev godkendt i december 2015. Betalingssystemer har som en kompenserende handling gennemgået brugere, der har
adgang til SA38. Adgangen er blevet begrænset til systemejere og udvalgte medarbejdere hos leverandøren. De medarbejdere, der ikke anvender
deres adgang, vil i forbindelse med housekeeping opgaven, bliver låst.
6.4.
2015
Prio.
2
Autorisationstjek i egenudviklede programmer
Der er konstateret nyudviklede programmer i 2015, og ikke alle
har indlagt autorisationstjek.
Betalings- og Inddrivelsessystemer har oplyst, at de arbejder
på, at få alle processer på plads med NNIT, der begyndte som
leverandør i december 2014 – Det har resulteret i en større
gennemgang af ændringsprocessen, herunder krav til udvikling
af nye programmer. Dette arbejdet bliver dokumenteret i
samarbejdshåndbogen med NNIT.
Det er oplyst, at opgaven med at ændre aktive programmer er i
gang og der forventes et godkendt notat inden 31.december
2015.
Manglende autorisationstjek
øger risikoen for uautoriseret
adgang til at afvikle
egenudviklede programmer.
Vi anbefaler, at SAP ”best Practice” på området
følges, og at der etableres autorisationscheck i
egenudviklede programmer.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
Processen er beskrevet i samarbejdshåndbogen med leverandøren. Betalingssystemer vil for de allerede udviklede programmer, få indbygget et
autorisationscheck, efterhånden som der sker ændringer i z-programmerne. Samarbejdshåndbogen blev godkendt i december 2015.
It-revision af SAP PS Basis
12 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0013.png
7
Væsentlige transaktioner
Området har ikke givet anledning til væsentlige
bemærkninger.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
8
8.1.
2015
Prio.
3
Batchkørsler
Adgang til styring af baggrundsjob
Vores gennemgang viser, at der er
163 dialogbrugere, som via SM35 kan ”release” og ”delete”
batch input
36 dialogbrugere, som via SM36 eller SM64 kan ”release”
og ”delete” schedulerede baggrund job.
36 dialogbrugere, som via SM37 kan ”release” og ”delete”
baggrundsjob (Batch job)
Systemejer er blevet bedt om at fremvise en behovsvurdering
til dette punkt.
Den 13.11.2015 har systemejer svaret at opgaven med at sikre
at det alene er brugere med et arbejdsbetinget behov, der har
adgang til at styre batchkørsler er nedprioriteret. Opgaven
forventes først at være løst i juni 2016.
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får autorisationer til
transaktionerne SM35, SM36 og SM37.
It-revision af SAP PS Basis
13 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0014.png
9
9.1.
2015
Prio.
2
Ændringsstyring
Importerede ændringsønsker (transporter) i SAP PS
Det er konstateret, at der er 102 ændringer, som er lagt i
produktion i perioden 01.01.2015 til 31.12.2015.
Vores gennemgangen viser følgende:
1 Atos-bruger står som ejer af 1 ændring udført i maj 2015
2 NNIT-Xbasis brugere står som ejer af 2 ændringer
7 NNIT-Xkon brugere står som ejer af 54 ændringer
1 NNIT-XPI bruger står som ejer af 8 ændringer
2 SKAT-brugere står som ejer af 22 ændringer
4 brugere er ikke registreret i SAP PS, men står som ejer af
15 ændringer. Det er følgende brugere: w18777;
NNIT_RDZC; NNIT_HBT og TNS.
Et stort antal brugere med
adgang til at importere
ændringsønsker, øger risikoen
for uautoriserede ændringer.
Vi anbefaler, at SKAT foretager en
gennemgang af ændringerne til verifikation af,
at kun godkendte ændringer er lagt i produktion.
Endvidere anbefaler vi, at SKAT tager stilling til,
hvilke type NNIT konsulenter, som må
importere ændringsønsker i SAP PS.
Vores gennemgang viser, at der er i 2015 er mange forskellige
personer som har lagt ændringer i produktion. Bl.a. er der
udført ændringer af en ATOS bruger efter driften er overdraget
til NNIT. Endvidere er der foretaget ændringer af NNIT-XPI
brugere som er udviklere hos NNIT, ligesom der er 15
transporter som er udført af brugere som ikke kan identificeres
i SAP PS.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
I forbindelse med overgang til nye leverandør primo 2015 har Betalingssystemer arbejdet på at få etableret en ændringsproces, herunder processen
for at transporter til produktion. En detaljeret beskrivelse af ændringsprocessen er implementeret i november 2015. Betalingssystemer følger løbende
op på at processen bliver overholdt. Om Atos bruger: Der blev oprettet og frigivet en transport til test, da Atos var leverandør. Transporten blev afvist
af SKAT. NNIT overtager herefter opgaven, og løser den, men den oprindelige bruger fra Atos står teknisk stadig som ejer af transporten.
9.2.
2015
Test og godkendelse af ændringer
Manglende dokumentation
for ændringer og test
Vi anbefaler, at processen omfattende
dokumentationen af udførte tests og
It-revision af SAP PS Basis
14 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0015.png
Prio.
2
Vi har via stikprøver foretaget en gennemgang af SAP
PS ændringer for perioden 01.01.2015 til 31.12.2015.
Gennemgangen viser, at SKAT har forbedret processen
og dokumentationen i Remedy i forbindelse med
ændringer. Ved vores gennemgang fandt vi dog en
ændring (RQC0013534) som ikke indeholder
dokumentation for udført test, ligesom
ændringsdokumentet ikke er udfyldt i tilstrækkeligt
omfang.
bevirker, at der kan opstå
tvivl om, hvorvidt en ændring
er godkendt.
anvendelse af ”Ændringsdokumentet”
konkretiseres med henblik på at styrke
dokumentationen af området.
2015 Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
I forbindelse med overgang til nye leverandør primo 2015 har Betalingssystemer arbejdet på at etablere en ændringsproces, der sikrer at de
nødvendige godkendelser sker. En detaljeret beskrivelse af ændringsprocessen er implementeret i november 2015. Betalingssystemer følger
løbende op på at processen bliver overholdt.
SLUT
It-revision af SAP PS Basis
15 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0016.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
It-revision af SAP PS Basis
16 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962678_0017.png
Bilag 3: Definition af SAP-specifikke begreber
Begreb
Autorisationer
Definition
Defineres pr. bruger og omfatter rettigheder i SAP fx til at læse og/eller ændre
data. Brugere tildeles typisk profiler/roller, som består af en række
autorisationer.
Verificerer om en bruger har de relevante autorisationer/rettigheder til at udføre
en given handling fx afvikle et program.
Er programmer, der kører automatisk i baggrunden og behandler typisk store
datamængder i bestemte intervaller fx import eller eksport af data mellem
systemer.
Er en fysisk person med eget brugernavn og adgangskode. Brugere tildeles
roller.
Er tabeller, som vedrører en enkelt klient fx test (QST) eller produktion (PRD).
Er tabeller, som vedrører flere klienter fx test (QST) og produktion (PRD).
Indeholder rettigheder, som bevirker, at brugerne opnår en række
autorisationer til at benytte SAP systemet. En profil kan indeholde en eller flere
roller.
Omfatter funktionalitet udviklet i programmeringssproget ABAP, som kan
afvikles i SAP til fx at fremvise, ændre og/eller slette data.
Indeholder rettigheder, som bevirker, at brugeren opnår en række
autorisationer til at benytte SAP systemet.
Transaktionskoden giver mulighed for at afvikle programmer eller rapporter.
Profilen har alle eksisterende autorisationer i SAP og således ubegrænsede
rettigheder i systemet.
Profilen har relevante autorisationer til opgradering af SAP miljøet
Transaktionskoden giver mulighed for at oprette, ændre og afvikle programmer
eller rapporter.
Brugere, som SAP er født med og kan tilgås af fysiske personer, såfremt
adgangskoden er kendt.
Omfatter sikkerhedsindstillinger, der kan anvendes til at konfigurere systemet.
”s_tcode” omfatter kommandoer, der giver adgang til skærmbilleder i SAP.
Omfatter ændringer til SAP.
Er en profil, der giver mulighed for at ændre SAP.
UMR er en liste/tabel, som indeholder alle oplysninger om alle brugere i SAP,
herunder, hvilke roller brugerne har.
Autorisationstjek
Batchkørsler
Dialogbrugere
Klientafhængige
tabeller
Klientuafhængige
tabeller
Profiler
Programmer
Roller
SA38
SAP_ALL
SAP_NEW
SE38
Standardbrugere
Systemparametre
Transaktionskoder
Transporter
Udviklingsprofiler
User Master Record
It-revision af SAP PS Basis
17 af 17