Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962674_0001.png
27. maj 2016
J. nr. 15-2932238/
15-3088329
Plannr. 115-051/115-052
Intern Revision
Rapport 2015
Kundeservice, Økonomi
Processen for den ordinære
forskudsopgørelse og
Forskudssystemets funktionalitet
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Merete Agergaard, Kundeservice
Direktør Karsten Juncher, Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør de to orienteringsbreve af 25. november 2015,
revideret processen for ordinær forskudsopgørelse samt kontroller og funktionalitet
i Forskudssystemet. Den udførte revision er en del af den samlede revision for
2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den
27. maj 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Søren Kristensen
Revisor
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
2 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0003.png
1. Formål
Afregning af indkomstskat sker i videst mulig omfang ved kildebeskatning. Ved den
årlige forskudsregistrering udarbejdes skattekortet, som udgør grundlaget for
forskudsskatten, der afregnes ved indeholdelse af skat ved kilden (A-skat) samt
opkrævning af B-skat
1
hos borgerne. Beregning af skattekortets trækprocent og
fradrag samt B-skatterater bygger på komplicerede beregningsmodeller. En række
satser og beløb ændres hvert år, ligesom ny lovgivning skal implementeres i it-
systemer.
Processen for at gennemføre den ordinære forskudsregistrering fordrer en
struktureret overvågnings- og kontrolfunktion samt veltilrettelagte processer og
forretningsgange.
Formålet med revisionen er at undersøge og vurdere, om processer og kontroller
understøtter en korrekt opgørelse af den forventede indkomst, beregning af
forskudskatten og dannelse af skattekort samt B-skatterater. Det undersøges, om
der sker korrekt registrering af B-skatterater, som borgerne selv skal indbetale.
Revisionen omfatter ikke registrering af A-skat, som arbejdsgivere m.fl. skal
indeholde og afregne ved udbetaling af A-indkomst.
2. Omfang
Revisionen omfatter den ordinære forskudsregistrering, der foretages i
november/december forud for et indkomstår. Ændringer i forskudsregistreringen,
der foretages i løbet af indkomståret, er ikke omfattet.
I forlængelse af den turnusanalyse, der blev gennemført i SKAT, Betaling og
Regnskab i 2014/2015, blev der i efteråret 2015 påbegyndt et risikoanalyse- og
kontrolprojekt. Årsagen hertil var, at turnusanalysens resultater viste, at der bl.a.
var mangler i kontrolmiljøet omkring regnskabsprocesserne i SKAT.
Forretningsprocesserne for §38 regnskabet skal kortlægges og beskrives
”end-to-
end”,
og processerne for den ordinære forskudsopgørelse (og den ordinære
slutopgørelse) er udvalgt som pilotprojekt og gennemføres parallelt med bistand
fra et konsulentfirma.
Intern Revision har ydet sparring til konsulentfirmaet i forbindelse med opstart af
projektet, og vi har deltaget i afholdte workshops. De gennemførte workshops har
resulteret i, at processen for ordinær forskudsopgørelse er kortlagt i et flowchart,
og der er identificeret en række risici og mulige kontroller til imødegåelse af
risiciene. I marts/april 2016 skal proces- og systemejere i samarbejde med
konsulentfirmaet og SKAT, Regnskab verificere flowchartet, og de identificerede
Den del af den samlede forskudsskat, der ikke kan afregnes ved indeholdelse af A-skat,
benævnes B-skat og opkræves i rater
1
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
3 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
risici og kontroller. Herefter skal der opstilles risikobilleder/-profiler, kontrolmatrix
og roller mv. samt ansvar i forhold til kontroller.
Vi planlagde oprindeligt at gennemføre revisionerne dels ved deltagelse i
workshops og dels ved efterfølgende at foretage en kontrolbaseret gennemgang
og vurdering af de identificerede kontroller. Samtidig ville vi foretage en it-revision
af kontroller og Forskudssystemets funktionalitet. Revisionerne er en del af vores
løbende revision af finansåret 2015 og skal derfor være afsluttet senest ved
udgangen af marts måned. Resultat fra risikoanalyse- og kontrolprojektet ville
ifølge planlægningen foreligge ved udgangen af 2015.
Gennemførelsen af projektet er forløbet anderledes end forventet. Proces- og
systemejere har ikke deltaget i projektet endnu men inddrages i marts/april 2016.
Vi kan konstatere, at SKAT har påbegyndt kortlægning af risici i processen fra
udvikling af Forskudssystemet sluttende med registrering af B-skat i §38
regnskabet, og der designes kontroller til imødegåelse af de identificerede risici,
ligesom der skal udarbejdes risikoprofiler.
Vi har derfor ikke, som oprindelig planlagt, undersøgt Forskudssystemets
funktionalitet, og ved kontrolbaseret revision har vi ikke vurderet om kontroller i
hele processen sikrer, at den ordinære forskudsregistrering gennemføres i
overensstemmelse med gældende lovgivning, og om der sker regnskabsmæssig
registrering af B-skatterater i §38 regnskabet.
For at opnå en begrundet overbevisning om, at Forskudssystemet for 2015
understøtter en korrekt ordinær forskudsregistrering, har vi foretaget en
stikprøvevis gennemgang af et antal forskudsopgørelser. Vi har påset, at de
beregnede B-skatterater er overført til KOBRA, der håndterer registrering og
opkrævning af B-skat.
Vi har ikke undersøgt overførsel af data fra KOBRA til henholdsvis EFI og SAP38
vedrørende B-skat, idet Rigsrevisionen har undersøgt dette jævnfør deres rapport
af 14. december 2015 j.nr. 2015-3340-71 om IT-revision af systemet KOBRA.
Revisionen er gennemført i perioden november 2015 til februar 2016 af Aliriza
Özden, Jytte Bjørn og Søren Kristensen.
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
4 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0005.png
I forbindelse med revisioner anvender IR nedenstående model, som opdeler
SKATs aktiviteter og processer i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse
med nærværende revision revideret funktionsområdet Opgørelse.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der i større omfang er behov for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende konstaterede
forhold:
De etablerede processer tilgodeser ikke, at den samlede proces for den
ordinære forskudsopgørelse (fra udvikling af forskudssystemet sluttende
med regnskabsmæssig registrering i § 38-regnskabet) løbende
identificeres og dokumenteres
De etablerede processer tilgodeser ikke, at der for den samlede proces
løbende gennemføres en vurdering af risici og kompenserende kontroller
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
5 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0006.png
Revisionsemne
Kontrolmiljøet
Beskrivelse af processen for den
ordinære forskudsopgørelse/B-skat
Ansvar for processen
”end-to-end”
Proces for vurdering, evaluering og
ændring af risici og kontroller
Proces for risikostyring,
overvågning og compliance af hele
processen
Stikprøvegennemgang af
forskudsopgørelser
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
1
0
1
0
0
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Middel risiko Lille risiko
0
2
0
0
0
0
0
0
1
1
I alt
1
2
1
1
1
1
2
2
3
1
7
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
6 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0007.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Kontrolmiljøet
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
1.1
Et kontrolmiljø skal sikre:
2015
en effektiv og velfungerende drift,
at relevant lovgivning overholdes,
Prio.
at der sker en pålidelig
1
regnskabsaflæggelse af B-skatter.
Såfremt identifikation af risici og Det anbefales, at SKAT snarest muligt
kontroller til imødegåelse af risiciene færdiggør risikoanalyse- og kontrolprojektet for
samt overvågning og risikostyring den ordinære forskudsopgørelse/B-skat.
ikke foretages samlet for en proces
”end-to-end”,
er der risiko for, at der
mangler kontroller, eller disse ikke er
Vi har konstateret, at der i hele processen, tilstrækkeligt effektive
fra udvikling af Forskudssystemet sluttende
med regnskabsmæssig registrering i §38
regnskabet, ikke foreligger en samlet
beskrivelse og vurdering af identificerede
risici, og hvor risikofyldte de er. Der er
ligeledes ikke overblik over, om der er
tilstrækkelige og effektive interne kontroller
til imødegåelse af risiciene.
Med udgangspunkt i Turnusanalysen i
Regnskab har SKAT påbegyndt en
systematisk kortlægning og analyse af risici
og kontroller af processer
”end-to-end”
ud
fra en regnskabsmæssig risikovurdering.
I oktober 2015 har SKAT i samarbejde med
et konsulentfirma påbegyndt et pilotprojekt
med kortlægning af risici og kontroller for
den ordinære forskudsopgørelse, der er
grundlag for udarbejdelse af skattekort og
registrering af B-skat i regnskabet. Parallelt
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
7 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0008.png
Nr.
Observationer
med dette projekt gennemføres et projekt for
den ordinære årsopgørelse.
Blandt andet, som følge af arbejdspres hos
system- og procesejere, blev risikoanalyse
og kontrolprojektet ikke afsluttet som
planlagt inden 31. december 2015. Det
næste møde i projektet er aftalt til primo april
2016.
Vi har ydet sparring til konsulentfirmaet i
forbindelse med opstart af projektet, og vi
har deltaget i afholdte workshops. De
gennemførte workshops har resulteret i, at
processen for ordinær forskudsopgørelse er
kortlagt i et flowchart, og der er identificeret
en række risici og mulige kontroller til
imødegåelse af risiciene. I marts/april 2016
skal proces- og systemejere, i samarbejde
med konsulentfirmaet og Regnskab,
Analyse
og
Rapportering,
verificere
flowchartet og de identificerede risici og
kontroller. Herefter skal der opstilles
risikobilleder/-profil, kontrolmatrix, roller mv.
samt ansvar i forhold til kontroller.
På nuværende tidspunkt foreligger der
således ikke en endelig oversigt over risici
og nøglekontroller for hele forskuds-
processen
”end-to-end”.
Risici
Anbefalinger
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
8 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0009.png
Nr.
Observationer
Som følge af ovenstående har vi ikke, som
planlagt, haft mulighed for at gennemføre en
kontrolbaseret revision og vurdere om
kontrollerne sikrer, at B-skatter opgøres
korrekt og registreres fuldstændigt og
nøjagtigt i §38 regnskabet.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Kontorchef Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering.
SKAT er enig i anbefalingen, og det er planlagt at afslutning af pilotprojekterne sker i løbet af maj 2016, med en forventning om
afslutning samt evaluering i juni 2016, dette vil ske i samarbejde med konsulentfirmaet.
Kontaktperson: Helle Lundgaard-Madsen
Tidsfrist: Juni 2016
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
9 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0010.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at der, som led i det
igangværende risikoanalyse- og kontrolprojekt,
eller snarest muligt efter afslutning af projektet,
identificeres risici og designes kontroller for
opkrævning og afstemning af tilgodehavende
vedrørende B-skat, som en integreret del af
forskudsprocessen.
Beskrivelse af processen for den ordinære forskudsopgørelse/B-skat
Der er risiko for, at alle risici i hele
processen ikke afdækkes, såfremt
tilhørende
balanceposter
til
indtægtsregistrering af B-skatter ikke
er en del af processen
2.1
Risikovurdering af tilhørende balanceposter
2015
Vi har konstateret, at der i risikoanalyse- og
kontrolprojektet, vedrørende den ordinære
Prio.
forskudsopgørelse, alene identificeres risici
2
og
kontroller
vedrørende
indtægts-
registrering af B-skatter men ikke de
tilhørende balanceposter.
Handleplan fra:
Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Opkrævning og afstemning af tilgodehavender af B-skatter er ikke en integreret del af forskudsprocessen. Opkrævning og
afstemning af B-skatter
er omfattet af processen ”Betalinger”. Processen ”Betalinger” tegnes og beskrives af Styrkede
Forretningsprocesser i Kundeservice i samarbejde med procesejer.
Det er endnu ikke fastlagt hvornår processen er færdig tegnet.
Risikovurdering af processen ”Betalinger” vil blive foretaget i
Risikoprojektet på bagkant af den kortlægning der foretages i ”Styrkede Forretningsprocesser”. Tidspunktet for risikoanalysen
afhænger af den prioritering der sker ved gennemgang af skattearter og procesesser, som vil ske i forbindelse med
udarbejdelsen af et nyt projektoplæg ved udgangen af 2016.
Kontaktperson: Helle Lundgaard-Madsen
Tidsfrist: 2018
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
10 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0011.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at der, som led i det
igangværende risikoanalyse- og kontrolprojekt,
eller snarest mulig efter afslutning af projektet,
identificeres risici og designes kontroller ved
ændring af forskudsopgørelsen og B-
skatteraternes størrelse. Derved vil den
samlede B-skatteindtægt i regnskabet blive
risikoafdækket.
Beskrivelse af processen for den ordinære forskudsopgørelse/B-skat
Den manglende risikoafdækning ved
ændring af forskudsopgørelsen og B-
skatteraternes størrelse medfører
risiko for, at væsentlige risici ved
registrering af B-skatter ikke er
afdækket
2.2
Risikovurdering af den samlede B-skatte-
2015
indtægt
Risikovurderingen, der foretages af risiko-
Prio.
og kontrolanalyseprojektet med bistand fra
2
et konsulentfirma omfatter alene den
ordinære forskudsopgørelse.
Borgerne eller SKAT har mulighed for at
ændre forskudsregistreringen i løbet af
indkomståret. Dette kan bevirke, at de B-
skatterater, borgeren skal betale, bliver
større eller mindre. Disse nye/ændrede B-
skatterater registreres på samme konto som
raterne fra ordinære forskudsopgørelse.
Handleplan fra: Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Ændrede forskudsopgørelser og ændrede B-skatterater indgår ikke i pilotprojektet vedrørende ordinært forskud. En
risikovurdering af ændrede forskudsopgørelser vil blive foretaget i Risikoprojektet på bagkant af den kortlægning af processerne,
der foretages
af ”Styrkede Forretningsprocesser” i Kundeservice i samarbejde med procesejer.
Proceskortlægningen vil være gennemført i ultimo 2017, og risikovurderingen vil på den baggrund være gennemført senest ved
udgangen af 2018, idet tidspunktet for risikoanalysen afhænger af den prioritering der sker ved gennemgang af skattearter og
procesesser, som vil ske i forbindelse med udarbejdelsen af et nyt projektoplæg ved udgangen af 2016.
Kontaktperson: Helle Lundgaard-Madsen
Tidsfrist: 2018
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
11 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0012.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Det anbefales, at ansvaret for den samlede
proces
vedrørende
forskudsregistrering/
registrering af B-skat placeres hos en
forretningsprocesejer.
Ansvar for processen
”end-to-end”
- forretningsprocesejer
Den manglende placering af det
overordnede ansvar for den samlede
proces for forskudsregistrering/
registrering af B-skat hos en enkelt
medarbejder øger risikoen for, at der
i et led i processen kan være risici af
betydning for SKATs virksomhed,
Ansvaret for den samlede proces ses ikke der ikke håndteres eller imødegås af
placeret hos en enkelt medarbejder.
kontroller.
3.1
I processen fra udvikling af forskuds-
2015
systemet sluttende med regnskabsmæssig
registrering indgår mange proces- og
Prio.
systemejere fra flere forretningsområder/
1
direktørområder, og de har hver især ansvar
for dele af den samlede proces.
Handleplan fra Jørgen Wissing Jensen
Kundeservice, Forretningsprocesser, Person:
I regi af God Processtyring i SKAT (GPS) skal der udpeges end-to-end koordinatorer på hovedprocesserne jf.
direktionsbeslutning i efteråret 2015.
Kundeservice har ansvaret for de fleste af SKATs hovedprocesser. Der er rekrutteret end-to-end koordinatorer på de fleste
hovedprocesser, herunder for hovedprocessen for forskuds/årsopgørelse. End-to-end koordinatorerne skal have fokus på den
samlede kunderejse, og har initiativpligt ift. at sikre koordineringen på tværs af hovedprocesser og inden for egen hovedproces,
når lovimplementering, forbedringstiltag mm. har konsekvenser for flere processer. Herudover har end-to-end koordinatoren
initiativforpligtelse i forhold til at sikre, at tværgående problemstillinger i end-to-end processen løses eller eskaleres.
Beslutningen om, at end-to-end procesejerskabet skal løses som koordinerende snarere end en ansvarshavende rolle er truffet
af SKATs direktion.
Kontaktperson: Jørgen Wissing Jensen
Tidsfrist: Maj 2016
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
12 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0013.png
Nr.
4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Der bør implementeres en proces for løbende
vurdering, evaluering og ændring af
identificerede risici og kontroller.
Proces for vurdering, evaluering og ændring af risici og kontroller
4.1
Risikoanalyse- og kontrolprojektet, der
2015
gennemføres sammen med et konsulent-
firma, omfatter identifikation af risici og
Prio.
kontroller til imødegåelse af disse.
3
Processer og risici kan ændre sig, og
effekten af kontroller kendes ikke.
Et velfungerende kontrolmiljø fordrer, at der
løbende foretages vurdering, evaluering og
ændring af de identificerede risici og
kontroller.
Nr.
5
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
Der bør implementeres en proces for
risikostyring, overvågning af kontroller i første
forsvarslinje og compliance af hele processen
Proces for risikostyring, overvågning og compliance af hele processen
5.1
Risikoanalyse- og kontrolprojektet, der
2015
gennemføres sammen med et konsulent-
firma, omfatter identifikation af risici og
Prio.
kontroller til imødegåelse af disse.
3
Et velfungerende kontrolmiljø fordrer, at der
løbende foretages risikostyring, overvågning
af kontroller i første forsvarslinje og
compliance af hele processen.
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
13 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0014.png
Nr.
6
Observationer
Stikprøvegennemgangen
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Opgørelse
6.1
Vi har ved gennemgang af et antal
2015
forskudsopgørelser
undersøgt,
om
Forskudssystemet for 2015 anvender en
Prio.
række
beløb,
beløbsgrænser
og
4
procentsatser
som
foreskrevet
i
lovgivningen. Vi har undersøgt, om der
foretages en korrekt opgørelse af
indkomsten, beregning af forskudsskatten
samt dannelse af skattekort og B-
skatterater.
Vi har ved opslag i KOBRA påset, at de
beregnede B-skatterater er registreret i
systemet.
Gennemgangen af stikprøverne har ikke
givet anledning til bemærkninger.
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
14 af 15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962674_0015.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Processen for ordinær forskudsopgørelse og funktionalitet i Forskudssystemet
15 af 15