Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962672_0001.png
25. april 2016
J. nr.
16-0043572
Plannr.
115-048
Intern Revision
Rapport 2015
Indsats
Processen for afgørelser i et
indsatsprojekt
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0002.png
Forord
Intern Revision har, jævnfør orienteringsbrev af 22. januar 2016, revideret
indsatsprojekterne
”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager” med ID i
Iplan: 4041”
og
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119, omhandlende
indkomståret 2013”.
Den udførte revision er en del af den samlede revision for
2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en detaljeret beskrivelse af revisionen og
observationerne.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Silkeborg, den 25. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Lars Frimand
Manager
Juridisk/kritisk revision
”Rapport om processen for afgørelser i et indsatsprojekt”
2 af 26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0003.png
1.
Formål
Intern Revision (IR) har revideret Indsatsprojekterne
”Interne kontroloplysninger og
opfølgning på sager” med ID i Iplan: 4041”
og
”Compliance – Punktafgifter” med
ID i Iplan 4119, omhandlende indkomståret 2013”.
SKAT har siden 2013 haft særlig fokus på borgernes retssikkerhed. Dette har
medført organisationsændringer, nye processer og nye interne vejledninger mv.
Der er blandt andet beskrevet retningslinjer for retssikkerhed, kommunikation og
intern ansvarsfordeling. Der er udarbejdet kontrolmanualer, og fra 1. januar 2014
har det været obligatorisk at udarbejde en drejebog for hvert nyt projekt inden for
Indsatsområdet.
Formålet med revisionen er at undersøge og vurdere, om SKAT har etableret et
kontrolmiljø (forretningsgange og interne kontroller), der sikrer, at
sagsbehandlingen udføres i overensstemmelse med formelle regler, og sikrer, at
afgørelserne er i overensstemmelse med de materielle regler.
Intern Revision har med udgangspunkt i afsluttede indsatsprojekter for
indkomståret 2015 udvalgt følgende indsatsprojekter:
”Interne kontroloplysninger
og opfølgning på sager” med ID i Iplan: 4041”
og
”Compliance – Punktafgifter” med
ID i Iplan 4119, omhandlende indkomståret 2013”.
Intern Revision har tillige foretaget en efterprøvelse af opgørelsen af provenuet
(reguleringer/forhøjelser) i de undersøgte projekter.
Revisionen er gennemført ved interview af projektejeren og undersøgelse af
forretningsgange og interne kontroller samt en gennemgang af 20 afsluttede sager
i projektet.
De udsøgte projekter kan kort beskrives på følgende måde:
Projekt ”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager”:
Projektet blev påbegyndt, jf. Drejebogen, den 1. januar 2014 og er afsluttet den
31.12.2015. Herefter er projektet slået sammen med søsterprojektet
”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager”
med ID i Iplan: 4013 i Virksomheds- og
Afgiftskontrol.
Projektet blev udvidet med 2 delprojekter, likvidationsudlodningssager og
opfølgning på sager, der opstår i Mellemstore Virksomheder, da der ikke var det
tilstrækkelige antal sager i det oprindelige projekts opgavekatalog.
Projektet har som overordnet formål at sikre en konsekvent opfølgning på sager,
hvor der er en risiko for, at en konstateret uvilje til at følge reglerne fortsætter.
Projekt
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119, omhandlende
indkomståret 2013”.
Projektet blev påbegyndt jf. Drejebogen, den 1. juli 2014 og er afsluttet den
27.8.2015. Formålet med projektet er gennem berigtigelse af virksomhedens
punktafgifter at opgøre et estimeret skattegab for punktafgiftsområdet. I samme
Juridisk/kritisk revision
”Rapport om processen for afgørelser i et indsatsprojekt”
3 af 26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0004.png
forbindelse undersøges
punktafgiftslovgivningen.
virksomhedernes
efterrettelighed
i
forhold
til
Formålet med revisionen er at undersøge og vurdere, om SKATs tiltag har medført
et kontrolmiljø (forretningsgange og interne kontroller) der sikrer, at
sagsbehandlingen udføres i overensstemmelse med formelle regler, samt om
afgørelserne er i overensstemmelse med formelle og materielle regler.
2. Omfang
Revisionen har omfattet en vurdering af forretningsgange og interne kontroller i
forbindelse med selve sagsbehandlingen af projektets sager.
Intern Revision har interviewet projektejer og tovholder og gennemgået relevante
vejledninger mv. Ved en stikprøvevis gennemgang af 20 afsluttede sager har
Intern Revision undersøgt, om de interne kontroller er gennemført, og om formelle
og materielle regler er iagttaget.
I forbindelse med revisionen har Intern Revision anvendt nedenstående model,
som opdeler processen i en række funktionsområder. Intern Revision har i
forbindelse med nærværende revision revideret funktionsområdet datafangst.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Revisionen har ikke omfattet selve udførelsen af den interne kvalitetssikring, som
funktionslederne har ansvaret for at udføre hver måned vedrørende afsluttede
sager.
Juridisk/kritisk revision
”Rapport om processen for afgørelser i et indsatsprojekt”
4 af 26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0005.png
Revisionen er gennemført af Lars Albertsen og Lars Frimand i perioden januar
februar 2016.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der i mindre omfang er behov for ændringer i de
reviderede processer.
Denne konklusion baserer Intern Revision på følgende forhold:
Intern Revisions gennemgang af stikprøvesager viser et stort antal fejl,
først og fremmest for så vidt angår formelle regler og overholdelse af
interne anvisninger og kun i få tilfælde for så vidt angår materielle regler.
Intern Revision bemærker i denne forbindelse, at de formelle regler blandt
andet har til formål at mindske risikoen for materielle fejl, og da der er
konstateret et stort antal formelle fejl, medfører dette, at der er høj risiko for
materielle fejl.
I et væsentlig omfang var de i forretningsgangsbeskrivelserne fastlagte
interne kontroller ikke gennemført. I mange tilfælde udføres interne
kontroller ikke og i enkelte tilfælde udføres der intern kontrol uden at fejl
udbedres. På grundlag af gennemgangen af stikprøver er det Intern
Revisions overordnede opfattelse, at kontrolmiljøet ikke er effektivt. I
forbindelse med revisionen har Intern Revision udarbejdet nogle
anbefalinger til styrkelse af kontrolmiljøet.
Intern Revision har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
Formelle regler ved
sagsbehandlingen
Formelle krav til
afgørelsen
Materielle krav til
afgørelsen
Forretningsgange og
interne kontroller
I alt
1
Prioritet 1
Høj risiko
Prioritet 2
Middel risiko
1
1
1
Prioritet 3/4
Lille risiko
I alt
1
1
1
1
3
1
4
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag
2. Overholdelse af lovregler vægtes højere end overholdelse af interne anvisninger.
Intern Revision har modtaget handleplaner fra de 2 reviderede direktørområder.
Det er Intern Revision´s vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Juridisk/kritisk revision
”Rapport om processen for afgørelser i et indsatsprojekt”
5 af 26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Formelle regler ved sagsbehandlingen
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
1.1
Intern Revision har undersøgt, om de formelle regler ved
2015
sagsbehandlingen er iagttaget.
P2
Stikprøvegennemgangen viste, at de formelle regler ved
sagsbehandlingen ikke blev iagttaget i 33 tillfælde fordelt
med 16 tilfælde vedrørende projekt:
”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager”
og 17 tilfælde
vedrørende projekt
”Compliance – Punktafgifter” med ID i
Iplan 4119, omhandlende indkomståret 2013”.
Vedrørende projekt:
”Interne kontroloplysninger og
opfølgning på sager”,
vedrører hovedparten af fejlene
journalisering af fagligt relevante dokumenter i
sagsbehandlingssystemet, sagens oplysninger
(officialmaksimen) og om borger/virksomhed er underrettet
om oversendelse til ansvarsvurdering/manglende
oversendelse til ansvarsvurdering.
Der er i enkelte tilfælde konkrete fejl vedrørende
manglende kryptering af e-mails, der indeholder
personfølsomme oplysninger og vedrørende reglerne for
henvendelse til revisor/advokat.
Vedrørende projekt:
”Compliance – Punktafgifter” med ID i
Iplan 4119,
omhandlende indkomståret 2013”
vedrører
hovedparten af fejlene journalisering af fagligt relevante
dokumenter i sagsbehandlingssystemet samt manglende
Intern Revision har konstateret, at den
manglende overholdelse af formelle
regler ved sagsbehandlingen medfører
en forøget risiko for retssikkerheden og
for materielle fejl.
Intern Revision anbefaler, at det tjek
skema, der skal udfyldes i forbindelse
med koncept
”Andre
øjne”, tilføjes
yderligere punkter vedrørende
kryptering af e-mails og journalisering
i sagsbehandlingssystem.
Intern Revision anbefaler, at ledelsen i
højere
grad
overvåger,
om
forretningsgange følges, og interne
kontroller gennemføres, så de
materielle og formelle regler i
forbindelse med sagsbehandlingen
overholdes.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0007.png
Nr.
Observationer
kryptering af e-mails, der indeholder personfølsomme
oplysninger.
Der er i enkelte tilfælde konstateret fejl vedrørende: 1):
Manglende notatpligt, 2): Om sagen er tilstrækkelig oplyst
(officialmaksimen) og 3): Om materialeindkaldelsen
indeholder oplysninger om formålet med det ønskede
materiale.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Indsats (Underdirektør Per Jacobsen, Virksomheds- og Afgiftskontrol):
Skattegabsledelsen har på møde den 14. januar 2016 besluttet, at anvendelse af tjekskemaer skal gøres obligatorisk. Det nye tjekskema skal
også indeholde ”Andre øjne” samt eventuelle elementer af den interne kvalitetssikring, så der ikke eksisterer flere sideordnede
tjek. Der
arbejdes med en testperiode i 2. kvartal 2016 hos Person- og Datakontrol samt Mellemstore Virksomheder. Efter vurdering af resultatet skal
tjekskemaet anvendes i alle afdelinger.
Punkterne vil blive givet videre til ansvarlig for udvikling af tjekskemaet projektchef Lars Møller Madsen. Det reviderede tjekskema forventes
implementeret i alle afdelinger senest den 30/9-2016.
Tjekskemaet vil være med til at sikre, at forretningsgangene følges.
Se i øvrigt bemærkninger under punkt 4.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0008.png
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Intern Revision anbefaler, at intern
kvalitetssikring af projektets sager
fremover udføres af projektejer,
således at erfaringen fra den interne
kvalitetssikring direkte kan anvendes
til vurdering af, om der er behov for
justering
af
projektets
forretningsgange
og
interne
kontroller.
Endvidere henvises til
(Forretningsgange
og
kontroller)
pkt. 4
interne
Formelle krav til afgørelsen (forslag/agterskrivelse, afgørelse/kendelse)
Intern Revision har konstateret, at
kontrolmiljøet ikke i særlig grad sikrer,
at fejl vedrørende de formelle krav til
afgørelsen forebygges. Dette medfører
en forøget risiko for retssikkerheden og
for materielle fejl.
2.1
Intern Revision har bl.a. undersøgt, om ansættelsesfrister
2015
er overholdt, om der er foretaget partshøring og om
P2
afgørelsen er fyldestgørende begrundet.
Stikprøvegennemgangen viste, at de formelle krav til en
afgørelse ikke blev iagttaget i 7 tilfælde, fordelt med 5
tilfælde vedrørende projekt:
”Interne kontroloplysninger og
opfølgning på sager”
og 2 tilfælde vedrørende projekt
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119,
omhandlende indkomståret 2013”.
Vedrørende projekt:
”Interne kontroloplysninger og
opfølgning
på sager”,
vedrører hovedparten af fejlene
begrundelser for forslag/afgørelse.
Vedrørende projekt:
”Compliance – Punktafgifter” med ID i
Iplan 4119, omhandlende indkomståret 2013”
er der
konstateret fejl ved partshøringen og ved begrundelsen for
forslag/afgørelse.
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Indsats (Underdirektør Per Jacobsen, Virksomheds- og Afgiftskontrol):
Intern kvalitetssikring (SAP):
Processen i Indsats er lavet om, så den interne kvalitetssikring udføres fælles i de enkelte afdelinger. Processen i afdelingerne er, at faglige
nøglemedarbejdere gennemgår de udtagne sager med støtte i et fælles hjælpeskema og giver
ud fra en samlet vurdering af de
konstaterede mangler i sagen - et forslag til, om sagen er med fejl på et eller flere af nedenstående tre punkter. Beslutning om, at en sag er
med fejl træffes af den koordinerende funktionsleder i samråd med funktionslederen for driftsenheden, hvor kontrolsagen er behandlet. Dvs.
at sager med fejl drøftes funktionslederne imellem og der opnås enighed herom. Det drejer sig om følgende 3 interne kontroller:
om der er væsentlige formelle fejl i sagsbehandlingen
om der er materielle fejl i afgørelsen/afslutningen af sagen eller
om der er fejl i grundregistrering af krav
Den interne kvalitetssikring vil derfor blive mere ensartet.
Anbefalingerne sendes videre til arbejdsgruppen for intern kvalitetssikring til vurdering af, hvordan anbefalingerne kan implementeres i
forretningsgangen. Det forventes, at arbejdsgruppen senest den 30/6-2016 har vurderet anbefalingerne og forelagt indsatsledelsen evt.
forslag til ændringer. Det skal bemærkes, at Intern Revisions anbefalinger ikke vil være praktisk muligt i mange af de store driftsopgaver og
indsatsprojekter.
Endvidere vil de obligatoriske tjekskemaer styrke kvaliteten i forhold til de formelle krav til afgørelsen.
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0010.png
Nr.
3
Observationer
Materielle krav til afgørelsen
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
Det anbefales, at det tjek skema, der
skal udfyldes i forbindelse med
koncept ”Andre øjne”, tilføjes nye
tjekpunkter, således at det
kontrolleres, om der er foretaget
korrekt indberetning af afgørelsen.
Det anbefales, at der indføres
lederkontrol ved indberetning til SLUT-
systemet, således at indberetningen
forudsætter, at der er sket endelig
godkendelse fra nærmeste leder.
På nuværende tidspunkt understøtter
SLUT-systemet ikke lederkontrol.
3.1
Intern Revision har bl.a. undersøgt, om afgørelserne
2015
materielt set er korrekt, og om indkomstændringen er
P3
indberettet korrekt i SKATs systemer.
Stikprøvegennemgangen viste, at de materielle regler ikke
blev iagttaget i 2 tilfælde, fordelt med 2 tilfælde vedrørende
projekt:
”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager”
og 0 tilfælde vedrørende projekt
”Compliance –
Punktafgifter” med ID i Iplan 4119, omhandlende
indkomståret 2013”.
Vedrørende projekt:
”Interne kontroloplysninger og
opfølgning på sager”,
vedrører
fejlene et enkelt tilfælde af
forkert indberetning til SLUT-systemet. Et andet tilfælde
vedrører manglende indberetning af statistikfelt 904 for
projektet.
Handleplan fra Indsats
(Underdirektør Per Jacobsen, Virksomheds- og Afgiftskontrol):
Punktet vil blive givet videre til ansvarlig for udvikling af tjekskemaet projektchef Lars Møller Madsen. Det reviderede tjekskema forventes
implementeret i alle afdelinger senest den 30/9-2016.
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0011.png
Nr.
4
Observationer
Forretningsgange og interne kontroller
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst
4.1
Der er udarbejdet drejebøger for de udvalgte projekter, som
2015
løbende er ajourført. Formålet med drejebogen er bl.a. at
P2
”klæde” deltagerne på til at udføre sagsbehandlingen
ensartet og korrekt. Projektets drejebog beskriver
forretningsgange og interne kontroller samt relevante
problemstillinger, herunder formelle og materielle regler af
betydning for behandling af projektets sager.
I den løbende sagsbehandling er der 2 interne kontroller,
dels
lederinvolvering
og dels koncept
”Andre øjne”.
Lederinvolvering:
Lederinvolvering blev udmeldt af SKATs ledelse den 10.
april 2014.
Der indgår forskellige objektive kriterier i begge projekter for
lederinvolvering, hvor den i projekt:
”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager”
er fastsat til
ændring af indkomst over 500.000 kr./ændringer
vedrørende momsreguleringer på mere end 125.000 kr., så
er den for
projekt
”Compliance – Punktafgifter” med ID i
Iplan 4119, omhandlende indkomståret 2013”
fastsat til at
ændringer, der overstiger 1. mio. kr.
I begge drejebøger er der jf. udmeldingen af 14. april 2014,
anvisninger til fastlæggelse af lederinvolvering ud fra
subjektive kriterier.
”Andre Øjne”
Konceptet ”Andre øjne”
har været gældende fra
begyndelsen af projekterne og indebærer en faglig
Det er Intern Revisions vurdering, at
kontrolmiljøet ikke har tilstrækkelig
styrke til at sikre, at formelle og
materielle regler fuldt ud iagttages.
Intern Revision har konstateret, at
der i projekt:
”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på
sager”
indgår lederinvolvering
ved
ændring af indkomst over 500.000
Dette medfører en forhøjet risiko for, at kr./ændringer vedrørende
momsreguleringer på mere end
borgernes retssikkerhed forringes, at
125.000 kr. Intern Revision anser
deres skatteansættelse bliver for høj
disse objektive beløbsgrænser for
eller for lav.
lederinvolvering, som værende
meget høje for f.eks. en
lønmodtager.
Det anbefales derfor, at der ved
behandling af projektets sager
gennemføres flere interne kontroller
som indbefatter lederinvolvering ved
at ændre beløbsgrænserne for
lederinvolvering.
Endvidere anbefales det, at der i
mindre grad anføres subjektive
grænser for lederinvolvering som
f.eks. ”stor
økonomisk alvor for den
involverede borger eller virksomhed”,
men i stedet inddrages primært
objektive beløbsgrænser for
lederinvolvering.
Hvis der i projektet anvendes
subjektive kriterier for
lederinvolvering, bør det i højere
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0012.png
Nr.
Observationer
kvalitetssikring af en kollega og omfatter bl.a. følgende
sager:
Indkomsten forhøjes med mindst 200.000 kr.
Forhøjelse af moms, afgifter og skat med mindst
50.000 kr.
Nedsættelse af indkomst, moms, afgifter og skat
med mindst 50.000 kr.
Risici
Anbefalinger
grad præciseres, hvad der skal
forstås ved disse kriterier.
Det anbefales, at
projektleder/projektejer fremover
foretager intern kvalitetssikring af
projektets afsluttede sager.
Erfaringen fra kontrollen bør løbende
anvendes til vurdering af, om der er
behov for justering af
forretningsgange og interne
kontroller.
Efterfølgende blev
”Andre øjne” udvidet til også at omfatte
kontrol af korrekt indberetning til SKATs systemer.
Intern Revision har konstateret, at i projekt:
”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager”
foreligger der
”Andre Øjne”-skemaer
i sager, hvor Intern Revision har
konstateret materielle eller formelle fejl - hvilket viser, at de
interne kontroller ikke er effektive.
Intern kvalitetssikring (SAP):
Kvaliteten af SKATs afgørelser sikres endvidere gennem
intern kvalitetssikring
af afsluttede sager.
Gennem intern kvalitetssikring overvåger SKATs ledelse
forretningsgange og interne kontroller, herunder
indberetninger, og om formelle og materielle regler
iagttages.
Da intern kvalitetssikring af projektets afsluttede sager
foretages af mange funktionsledere, er muligheden for at
opdage og korrigere for svagheder i forretningsgange og
interne kontroller ikke optimal.
Intern kvalitetssikring af projektets sager følger SKATs
almindelige procedure, som betyder, at kvalitetssikringen
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0013.png
Nr.
Observationer
udføres i den driftsenhed, der har behandlet sagen. Dette
medfører, at den interne kvalitetssikring af projektets sager
udføres af mange funktionsledere.
Intern Revision har ikke undersøgt, om funktionslederne
ved udførelse af den interne kvalitetssikring har haft
bemærkninger til sagerne.
Stikprøverne:
Den stikprøvevis gennemgang viste, at 15 sager
beløbsmæssigt var omfattet af konceptet
”Andre
øjne”, men
at der kun foreligger et ”Andre Øjne” skema i 13 sager –
altså 2 sager, hvor skemaet mangler. Begge fejl vedrører
projekt
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119,
omhandlende indkomståret 2013”.
Vedrørende lederinvolvering har revisionen påvist, at den
interne kontrol var gennemført i 2 sager, men burde have
været gennemført i 11 sager. Dermed mangler der
lederinvolvering i 9 sager.
Af de 9 sager, vedrører de 6 tilfælde projekt:
”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager”
og de
resterende 3 sager vedrører projekt
”Compliance –
Punktafgifter” med ID i
Iplan 4119, omhandlende
indkomståret 2013”.
Stikprøvegennemgangen viste endvidere, at der i 2 sager
ikke var foretaget korrekt indberetning til brug ved
afrapportering af projektforløbet (se under
”Materielle
krav
til afgørelsen”). Her er der vedrørende projekt:
”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager”,
fundet fejl
vedrørende et enkelt tilfælde af forkert indberetning til
SLUT-systemet, mens det i et andet tilfælde vedrører
manglende indberetning af felt 904 statistikfelt.
Risici
Anbefalinger
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Indsats (Underdirektør Per Jacobsen, Virksomheds- og Afgiftskontrol):
Lederinvolvering:
Indsatsledelsen har besluttet, at det er op til de enkelte projekter, om ledelsesinvolvering sker via egen personaleleder eller projektejer.
På baggrund af Intern Revisions anbefalinger vil dette samt beløbsgrænser for lønmodtagere og subjektive kriterier blive drøftet i
Indsatsledelsen på ny. Det forventes, at indsatsledelsen senest den 30/6-2016 har vurderet anbefalingerne med evt. forslag til ændringer.
Andre øjne:
Det er besluttet i Indsats, at de enkelte projekter skal træffe beslutning om, hvem i projektet, der skal udføre andre øjne for at sikre bedre
kvalitet og større ensartethed.
Intern kvalitetssikring (SAP):
Der henvises til punkt 2.
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Bilag 2: Beskrivelse af revisionen og observationer
Forretningsgange og interne kontroller
Intern Revision (IR) har revideret Indsatsprojekterne
”Interne kontroloplysninger og
opfølgning på sager” med ID i Iplan: 4041”
og
”Compliance – Punktafgifter” med
ID i Iplan 4119, omhandlende indkomståret 2013”.
Indsatsprojektet ”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager”
Projektet er påbegyndt den 1.1.2014. Projekts formål er at sikre en konsekvent
opfølgning på sager, hvor der er risiko for, at en konstateret uvilje til at følge
reglerne fortsætter.
Der er tale om et indsatsprojekt, hvor hovedformålet er kontrol og opfølgning af
sager hjemhørende i Mellemstore virksomheder. Det er udelukkende et
kontrolprojekt, som løber i perioden 1/1-2014 til 31/12-2016.
Projektet behandler alt inden for skat-, moms- og afgiftsområdet og sagerne er ikke
kendte i forvejen. Dette projekt har været afhængig
af projekt 4035 ”Anmeldelser
og kontroloplysninger”, som først er
påbegyndt den 1. april 2014. Dette projekt
(4035) har skullet levere sagerne.
Projektet er pr. 1.1.2016 overgået til Virksomheds- og Afgifts Kontrol (VAK). Der
findes et ”søsterprojekt” i Mindre Virksomheder, som har det samme formål, nemlig
at fungere som en slags
”opsamlingsprojekt
-
internt benævnt ”skraldespand”
for
sager, som ikke passer ind i eksisterende projekter - eller som opfølgning på andre
sager, herunder egne sager.
Projektet
blev
efterfølgende
udvidet
med
2
delprojekter,
likvidationsudlodningssager og opfølgning på sager, der opstår i Mellemstore
Virksomheder, da der ikke var det tilstrækkelige antal sager i det oprindelige
projekts opgavekatalog.
Vedrørende delprojektet ”opfølgning
på sager, der opstår i Mellemstore
Virksomheder”
er
målgruppen virksomheder, der hører til Mellemstore
Virksomheder, der ikke efterlever reglerne, og hvor den manglende efterlevelse
har en væsentlig størrelse og/eller grovhed. Der vil primært være tale om
opfølgning på administrative afgørelser foretaget i Mellemstore Virksomheder, som
f.eks.:
Beskatning af frie goder
bil, bolig, jagt m.m.
Ændring af afskrivningsgrundlag/afskrivninger
Ændring af underskud til fremførsel
Likvidationsudlodning
Fratrukne privatudgifter
Momskontroller med konsekvenser skat/moms for efterfølgende år
Projektet har haft en normering på 10 årsværk og har haft sin base i Holbæk samt
på 2 lokaliteter i Jylland. Der har ikke indgået oplæring/undervisning af
ressourcer/projektdeltagere, idet de enkelte projektdeltagere som udgangspunkt
har en skatterevisoruddannelse.
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Funktionslederen har supplerende oplyst, at de fleste projektdeltagere er placeret
på samme lokalitet, således at der har foregået løbende sparring. Ved eventuelle
problemer har funktionslederen været inde over problemstillingen og fulgt op.
Vedrørende interne kontroller bl.a. ”Andre Øjne”, oplyste
funktionslederen, at
denne efterfølgende, som supplerende kontrol,
har foretaget en ”skimming” af
samtlige afgørelsessager med henblik på at rette og udbedre fejl og mangler. Der
har ikke foretaget nogen kontrol af, om der er foretaget korrekt indberetning mv.
Vedrørende
SAP-kontroller
(Internt
kvalitetsstyringssystem),
oplyste
funktionslederen, at projektets kontroller også indgår i den population, hvoraf der
udtages sager til indrapportering i SAP (Internt kvalitetsstyringssystem).
Drejebogen
generelle krav:
Siden 1. januar 2014 har det været obligatorisk at udarbejde en drejebog for hvert
indsatsprojekt. Projektets drejebog er udarbejdet efter den tilhørende skabelon og
vejledning.
Tovholder orienterer relevante medarbejdere, funktionsledere og projektchefer om
ajourføring af drejebogen og andre relevante oplysninger/nyheder.
Drejebogen skal tage stilling til, hvorledes sagsbehandlingen skal foregå. Den skal
medvirke til øget fokus på retssikkerhed, og belyse relevante
retssikkerhedsmæssige problemstillinger, der skal iagttages ved behandling af
projektets sager.
Drejebogen skal blandt andet forholde sig til:
Persondatalovens bestemmelser for registrering og anvendelse af data
Kontrolbeføjelser, herunder retssikkerhedslovens bestemmelser, der
anvendes ved kontakt til projektets målgruppe
Kontrolbeføjelser og principper for indhentning af oplysninger fra tredjemand
Korrekt processuel regelanvendelse, herunder tavshedspligt,
offentlighedslove (notatpligt og aktindsigt)
Korrekt materiel regelanvendelse
Ensartet sagsbehandling og kvalitetssikring
regler
beskriver
drejebogen
Udover relevante formelle og materielle
forretningsgange og interne kontroller.
Den 10. april 2014 blev der udmeldt et samlet koncept for sikring af kvaliteten i
afgørelsessager i Indsats. Der blev fastsat rammer for 1) ledelsesinvolvering/-
godkendelse i enkeltsager og 2) retningslinjerne om faglig kvalitetssikring ved en
kollega (koncept
”Andre øjne”) blev opdateret. Lederinvolvering og ”Andre
øjne”
skal anvendes, før borgeren præsenteres for forslaget eller afgørelsen. 3) Den
interne kvalitetssikring, der udføres hver måned af driftsenhedernes
funktionsleder/kontorchef, er også en del af det samlede koncept og dokumenteres
i det interne kvalitetssikringssystem (SAP). Intern kvalitetssikring af projektets
sager følger SKATs almindelige procedure, som betyder, at kvalitetssikringen
udføres i den driftsenhed, der har behandlet sagen. I begge projekter medfører
dette, at den interne kvalitetssikring udføres af mange funktionsledere. Projektejer,
der selv er funktionsleder, har dermed ikke et specifikt kendskab til, om interne
kontroller udføres, og om formelle og materielle regler iagttages i projektets sager.
Muligheden for at opdage svagheder og fejl er således ikke optimale.
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Drejebogen
særlige krav for dette projekt:
I henhold til drejebogen skal ledelsesinvolvering ske i følgende tilfælde:
Hvis
ændringer
af
indkomsten>
500.000
kr.
og/eller
momsreguleringer> 125.000 kr.
Hvis kontakten med virksomheden/rådgiveren har været konfliktfyldt,
og der ikke er enighed om afgørelsen
uanset beløbsstørrelse.
Hvis der er tale om en afgørelse af principiel karakter.
Hvis der er tale om en VIP-sag eller anden sag, hvor der er
orienteringsforpligtelse op ad i systemet.
Hvis afgørelsen medfører stor økonomisk alvor for den involverede
borger eller virksomhed, fx hvor en afgørelse kan true en
virksomheds eksistens.
Hvis der er tale om en mulig større ansvarssag.
Hvis der er uenighed mellem sagsbehandler og kollegaen, der
gennemgår kontrolsagen (andre øjne).
Hvis sagsbehandleren i øvrigt finder ledelsesinvolvering nødvendig.
Ledelsesinvolveringen sker på følgende måde:
Projektdeltagerens egen funktionsleder involveres, før forslag
udsendes.
Funktionslederen er medunderskriver på både forslag til afgørelse og
den endelige afgørelse.
”Andre øjne” foretages af kollega.
Funktionslederen afgør, om sagen har en karakter, der kræver, at godkendelse
skal ske af afdelingens underdirektør.
I henhold til drejebogen skal der ske kollegainvolvering i følgende tilfælde:
”Andre
øjne” skal anvendes i følgende tilfælde:
Forhøjelse af indkomst over 200.000 kr.
Forhøjelse af moms og afgifter over 50.000 kr.
Nedsættelser over 50.000 kr. på indkomst, moms og afgifter
Formindskelse og forøgelse af tab til fremførsel efter ABL, EBL og
KGL over 200.000
Indsigelse på sager, der har været omfattet af ”Andre øjne”
Ved udførelse af Andre øjne skal det blandt andet påses, at kravene til partshøring,
klagevejledning, begrundelse, regelanvendelse og retssikkerhedsloven er
overholdt. Den interne kontrol dokumenteres i et tjek-skema.
Indsatsprojektet
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119, omhandlende
indkomståret 2013”
Projektet er påbegyndt den 31.7.2014. Formålet med projektet er gennem kontrol
af virksomhedernes punktafgifter at opgøre et estimeret skattegab for
punktafgiftsområdet. I samme forbindelse undersøges virksomhedernes
efterrettelighed i forhold til punktafgifter.
Projektet vedrører hele landet, og der har indgået oplæring/undervisning af
ressourcer/projektdeltagere forskellige steder.
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Det blev på det indledende møde den 29. januar 2016 oplyst, at ud over interne
kontroller,
bl.a. ”Andre Øjne”, har
projektlederen foretaget en efterfølgende kontrol
af samtlige 630 sager med henblik på at rette og udbedre fejl og mangler, herunder
indberetning i Dipsy.
Kontrollerne er fastlagt på pligtniveau dvs. kontrol af singulære pligtkoder, dog med
sammenhængende kontrol ved komplementære afgiftsarter.
Vedrørende SAP-kontroller (Internt kvalitetsstyringssystem), blev det oplyst, at
disse Compliance-kontroller også indgår i den population, hvoraf der udtages
sager til indrapportering i SAP (Internt kvalitetsstyringssystem).
Drejebogen
særlige krav for dette projekt:
Vedrørende de generelle krav henvises der til afsnit ”Drejebogen – generelle krav”
i forrige afsnit.
Det oplyses under afsnit 8.5 i drejebogen, Afgørelseskonceptet/sagsfremstilling),
at det er valgfrit, om sagsbehandleren bruger det nye afgørelseskoncept, eller om
sagsbehandleren vælger at udarbejde et forslag med tilhørende sagsfremstilling.
Det skal påpeges, at det ikke er korrekt, når drejebogen anfører, at det er valgfrit.
Dette er kun korrekt indtil den 25. august 2015. Efter den 25. august 2015, skal
forslag/afgørelse og sagsfremstilling fremover, jf. konceptet, være i et dokument.
Der kan henvises til: Interne meddelelser> Afgifter (Miljø, energiafgifter og andre
afgifter)> 2015.
I henhold til drejebogen skal ledelsesinvolvering ske i følgende tilfælde:
Kontrolsager, der forventes sendt til ansvarsvurdering,
Kontrolsager, hvor virksomheden har indsigelser mod forslag til
afgørelsen,
Kontrolsager, hvor SKAT foreslår reglerne om fristgennembrud
anvendt,
Kontrolsager, hvor der ønskes beslaglæggelse og som forinden skal
forelægges domstolene,
Kontrolsager omfattende personer inden for rocker- og bandemiljøet,
Kontrolsager, hvor der kan forventes presseomtale eller
ministerhenvendelser,
VIP-sager,
Kontrolsager, med en forventet regulering, der overstiger 1 mio. kr.
dog kan det f.eks. under hensyn til virksomhedens størrelse, efter
forelæggelse for funktionsleder besluttes, at sagen kan forsætte
uden yderligere ledelsesinvolvering (underskrift på forslag og
afgørelse),
Andre kontrolsager, hvor medarbejder finder forelæggelse relevant
også her kan det konkret, efter aftale med funktionsleder besluttes,
at sagen kan færdiggøres uden yderligere ledelsesinvolvering.
I henhold til drejebogen skal der ske kollega involvering vedrørende
”Andre øjne”
i
følgende tilfælde:
”Andre
øjne”- konceptet
Retningslinjerne for beløbsmæssige ændringer på over 50.000 kr. for
punktafgiftssager, er ligeledes gældende i compliance, og det betyder, at det skal
sikres, at der kommer andre øjne på kontrolsager, såfremt der er ændringer for
mere end 50.000 kr.
18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Det oplyses endvidere af drejebogen, at det i punktafgifter er besluttet, at der skal
ske intern kvalitetssikring af alle sager, hvor der sker sagsbehandling, og disse
retningslinjer skal også følges i dette projekt. Dette betyder, at ud over
compliancetjekskemaet, som følger sagen,
og ”andre øjne”-tjekskema
i sager over
50.000 kr., så skal sagsdokumentationsskemaet i henhold til retningslinjerne
ligeledes udfyldes.
Udvælgelse af stikprøver
Intern Revision har ved gennemgang af 20 stikprøver undersøgt, om interne
kontroller (lederinvolvering og
”Andre
øjne”) udføres, og om formelle og materielle
regler iagttages. Intern Revision har ikke specifikt udsøgt sager, der har været
undergivet intern kvalitetssikring af en funktionsleder. Fra projektejer/projektleder
har Intern Revision for begge projekter modtaget en oversigt over afsluttede sager
(populationer), hvoraf der er udtaget 10 stikprøver for hvert projekt. Kriterierne for
selve udvælgelsen er som følgende:
Kriterier for stikprøve i Projektet ”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119
Der er foretaget en stikprøve på 10 stk. ud fra populationen på i alt 630 sager. Der
er ikke foretaget stikprøveudtagning i de sager, som er angivet som buffer.
Det kan vedrørende populationen på 630 konstateres, at disse er forholdsmæssig
fordelt med 500 stk. på de mindre virksomheder, 100 på de mellemstore
virksomheder og 30 på de store virksomheder. Intern Revision har ud fra
populationen på i alt 630 besluttet at udvælge 10 stikprøver, med stikprøver på 5
stk. for mindre virksomheder, 3 stk. på mellemstore virksomheder og 2 stk. på de
store virksomheder. Der er ved udtagelsen af stikprøverne lagt vægt på, at
stikprøverne skal dække forskellige brancher herunder både private og offentlige
virksomheder, så stikprøven er så bredt funderet som muligt.
Kriterier for stikprøve i Projektet ”Interne kontroloplysninger og opfølgning på
sager” med ID i Iplan 4041
Intern Revision har modtaget og gennemgået populationen på i alt 708 sager på
afsluttede sager for 2015 herunder populationen for ansvarssager i særskilt
opgørelse på i alt 57 sager inklusiv særlig kontrol. Ud fra populationen har Intern
Revision udvalgt 10 stikprøver. Stikprøven har fokuseret på at skabe en bred
spredning på sagsbehandlere og indsatsemner, således at stikprøven dækker
fagligt bredt.
Interne kontroller
Der er gennemgået 20 stikprøver i alt på begge projekter, der er omfattet af
kontrollen.
Lederinvolvering:
Vedrørende intern ledelsesinvolvering kan det konstateres, at der i 10 sager ikke
var foretaget intern ledelsesinvolvering, selvom der burde have været.
Der er konstateret en del sager, hvor der burde have indgået ledelsesinvolvering i
projekt: ”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager”.
Årsagen er
formentligt, at der i drejebogen er angivet som objektiv krav, at der kun skal indgå
lederinvolvering ved ændringer af indkomst over 500.000 kr./ændringer
vedrørende momsreguleringer på mere end 125.000 kr. Intern Revision anser
disse objektive beløbsgrænser for lederinvolvering som værende for høje i f.eks.
19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
lønmodtagersager, og idet flertallet af stikprøverne for dette projekt angår
regulering af lønmodtagere, omfattes disse typisk ikke af beløbsgrænserne. Hvis
den enkelte sagsbehandler udelukkende inddrager de objektive beløbsgrænser i
sin vurdering af, om vedkommendes egen leder skal inddrages ved udsendelse af
afgørelse, vil der typisk ikke ske ledelsesinvolvering.
Men inddrages de subjektive kriterier jf. drejebøgerne, herunder f.eks. sagens
karakter eller om afgørelsen betyder stor økonomisk alvor for den involverede
borger eller virksomhed, har Intern Revision vurderet, at der i en række sager
burde have indgået ledelsesinvolvering.
”Andre Øjne”
- konceptet:
Vedrørende "Andre Øjne" - konceptet kan det konstateres, at der i 2 sager
vedrørende projekt
”Compliance – Punktafgifter”
ikke var foretaget intern kontrol
(”Andre
Øjne” –
konceptet), selvom der burde have været.
Intern Revision har konstateret, at kontrolmiljøet ikke omfatter interne kontroller i
den løbende sagsbehandling af
sager vedrørende ”Andre Øjne”
- konceptet for
sager med en regulering omfattet af beløbsgrænser for indkomst fra -50.000 kr. til
200.000 kr./-50.000 kr. til 50.000 kr. Som udgangspunkt er der et væsentligt
reguleringsområde, som ikke er omfattet af konceptet.
Intern Revision bemærker endvidere, at der i projekt:
”Interne kontroloplysninger
og opfølgning på sager”
foreligger ”Andre Øjne”
- skemaer i sager, hvor Intern
Revision har konstateret materielle eller formelle fejl.
Stikprøvegennemgangen viste endvidere, at der
i
projekt:
”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager”
i 1 tilfælde ikke var foretaget
indberetning eller sket fejlagtig indberetning til SLUT-systemet i statistikfelt 904.
Indberetning i felt 904 har ingen betydning for borgerens årsopgørelse, men
anvendes til afrapportering af projektforløbet.
Formelle regler ved sagsbehandlingen
Intern Revision har undersøgt, om følgende formelle regler ved sagsbehandlingen
blev iagttaget:
Er relevant materiale journaliseret i SKAT Ligning og Captia
Er notatpligten overholdt
Er sagen tilstrækkelig oplyst (officialmaksimen)
Indeholder materiale indkaldelsen oplysning om formålet med det ønskede
materiale
Er regler om varsling af kontrolbesøg opfyldt
Er reglerne for henvendelse til revisor/advokat iagttaget
Er mail med personfølsomme oplysninger sendt som "sikker e-mail"
Er forbuddet mod selvinkriminering iagttaget
Er borger underrettet om oversendelse til ansvarsvurdering
Stikprøvegennemgangen af 20 sager viste, at de formelle regler ved
sagsbehandlingen ikke blev iagttaget i 33 tilfælde.
20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Stikprøvegennemgangen viste, at de formelle regler ved sagsbehandlingen ikke
blev iagttaget i 33 tillfælde, fordelt med 16
tilfælde vedrørende projekt: ”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager” og 17 tilfælde vedrørende projekt
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119, omhandlende indkomståret
2013”.
Vedrørende projekt: ”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager”,
er fejlene
konstateret på følgende områder:
Der er 5 sager, hvor journalisering af faglige relevante dokumenter i
sagsbehandlingssystemet ikke er foretaget.
Der er 5 sager, hvor sagen ikke er tilstrækkelig oplyst (officialmaksimen).
Problemstillingen drejer sig om, at der ikke foreligger den fornødne dokumentation
i sagsbehandlingssystemet, som sagen baseres på.
Der er 4 sager, hvor borger/virksomhed enten ikke er underrettet om oversendelse
til ansvarsvurdering/manglende oversendelse til ansvarsvurdering eller der ud fra
drejebogens objektive/subjektive præmisser ikke er sket oversendelse til ansvar.
Der er en enkelt sag, hvor der er fundet fejl vedrørende manglende kryptering af
e-mails, der indeholder personfølsomme oplysninger. I denne sag er der sendt e-
mails, men det oplyses ikke, om det er foretaget som sikker post. Dog oplyser
sagsbehandleren i sagen (CVR nr. 12113063 for 2011
2014) ved e-mail til revisor
den 19/9 2014 at ”jeres sikker mail er ikke brugbar”. Dog fremsendes i samme mail
et vedhæftet brev med forslagsskrivelse til skatteyder og der sendes efterfølgende
e-mail til samme e-mail adresse.
Der er en enkelt sag, hvor der er fundet fejl vedrørende reglerne for henvendelse
til revisor/advokat. I denne sag er der er henvist til revisor i forbindelse med
materialeindkaldelsen og derefter bør revisor have kopi af agterskrivelse.
Vedrørende projekt: ”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119,
omhandlende indkomståret 2013”
er fejlene konstateret på følgende områder:
Der er 9 sager, hvor journalisering af faglige relevante dokumenter i
sagsbehandlingssystemet ikke er foretaget.
Der er 4 sager, hvor der er fundet fejl vedrørende manglende kryptering af e-mails,
der indeholder personfølsomme oplysninger. Der er i de enkelte sager tale om
enten enkelte e-mails eller alle e-mails, hvor der ikke er foretaget kryptering
vedrørende følsomme oplysninger.
Der er 2 sager, hvor materialeindkaldelsen ikke indeholder oplysninger om
formålet med det ønskede materiale, som der ifølge god forvaltningsskik bør være.
I begge sager er der som udgangspunkt sendt e-mail mellem SKATs
sagsbehandler og selskabets repræsentant, hvor kontrolbesøg adviseres. Men
efterfølgende foregår der e-mailudveksling med selskabet, hvor der anmodes om
supplerende materiale, uden at der foretages nogen form for redegørelse for,
hvorfor SKAT ønsker den konkrete dokumentation.
Når en forvaltningsmyndighed beder om materiale, er det god forvaltningsskik, jf.
Den juridiske Vejledning 2016-1 A.C.2.1.1.2, at SKAT så vidt muligt redegør for
anmodningen om indsendelse af regnskabsmateriale mv. og andre dokumenter.
21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Dette ses ikke at være sket i e-mailen, men det kan naturligvis være foregået i den
telefonsamtale, som ligger til grund for mailen. Dette skulle så have været noteret
i et telefonnotat og arkiveret i SkatLigning, hvilket ikke kan verificeres.
Der er konstateret en enkelt sag, hvor der er konstateret manglende opfyldelse af
notatpligten.
I
den
pågældende
sag
begynder
sagen
ifølge
sagsbehandlingssystemet Captia den 22. december 2014 med en e-mail, hvor
revisionsbesøg bekræftes. Dermed oplyses det også, at der er foregået
kommunikation tidligere, uden at der foreligger et telefonnotat.
Der er konstateret en enkelt sag, hvor sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst
(officialmaksimen). I den pågældende sag
(
sagsnummer i Captia: 14-3766713) er
der afholdt møde med virksomheden med efterfølgende udsendelse af brev med
SKATs bemærkninger (overordnet, hvad der blev gennemgået og aftalt på mødet),
samt resultatet af undersøgelsen og afklaringer af tvivl og mangler. Der er
modtaget en efterangivelse på 313.071.536 kr., men det er ikke muligt via Captia
at konkludere, hvordan aftalen bag ved denne efterangivelse er fremkommet. Det
må dog antages at være aftalt med SKAT på mødet den 16. april 2015 eller via
telefon den 16. juni 2015, hvor sagsbehandleren har haft en dialog med
repræsentanten fra virksomheden. Men hvem der har taget initiativ til aftalen og
hvordan beløbet kan specificeres, er ikke umiddelbart muligt at få oplyst via Captia.
Dermed mangler der relevant dokumentation i sagen.
Formelle krav til afgørelsen (forslaget/afgørelse)
Intern Revision har undersøgt om følgende formelle krav til en afgørelse regler ved
sagsbehandlingen blev iagttaget:
Er der foretaget partshøring?
Er der henvist til hjemlen for ansættelsesændringen?
Er ansættelsesfristerne overholdt eller er fravælgelsen begrundet?
Er forslaget/afgørelsen fyldestgørende begrundet (faktiske forhold oplyst
og paragraf henvisning)?
Er hovedhensyn ved udøvelse af skøn anført?
Er der i afgørelsen givet klage adgang og vejledning?
Er alm. og særlig vejledningspligt opfyldt?
Intern Revision har bl.a. undersøgt, om ansættelsesfrister er overholdt, om der er
foretaget partshøring og om afgørelsen er fyldestgørende begrundet.
Stikprøvegennemgangen viste, at de formelle krav til en afgørelse ikke blev
iagttaget i 7 tilfælde fordelt med 5 tilfælde vedrørende projekt: ”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager” og 2 tilfælde vedrørende projekt
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119, omhandlende indkomståret
2013”.
Vedrørende projekt: ”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager”, er fejlene
konstateret på følgende områder:
Der er 3 sager, hvor der ikke foreligger en fyldestgørende begrundelse vedrørende
forslag/afgørelse. I 2 af sagerne burde forslag/afgørelsen indeholde en bedre
talmæssig specifikation/redegørelse. Den 3 sag indeholder en ustruktureret og
mangelfuld disponeret begrundelse for forslag til afgørelse.
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Der er 2 sager, hvor hovedhensynet vedrørende udøvelsen af skøn, ikke er
angivet, jf. Den juridiske vejledning 2016-1,
afsnit ”A.A.7.4.7, Begrundelse”
vedrørende administrativt skøn. Heri fremgår det, at når en afgørelsen beror på et
skøn, er det ikke tilstrækkeligt i begrundelsen at henvise til den anvendte
lovbestemmelse. Begrundelsen skal derimod tillige angive, hvilke hovedhensyn,
der er lagt til grund for den konkrete afgørelse. Er der flere hensyn, der kan
tillægges vægt ved udøvelse af skøn, skal det fremgå af begrundelsen, hvis nogle
hensyn er tillagt særlig vægt. Det skal også fremgå, hvorfor hensynene er tillagt
forskellig værdi.
I begge sager anføres det ikke i afgørelsen, hvordan reguleringsbeløbene
fremkommer, herunder hvilke præmisser/hovedhensyn sagsbehandleren har lagt
til grund ved skønnet for at nå det konkrete reguleringsbeløb.
Vedrørende projekt:
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119,
omhandlende indkomståret 2013” er fejlene konstateret på følgende områder:
Begge fejl er konstateret vedrørende sag (15-0305339), hvor der ikke er udsendt
forslag til afgørelse og dermed ikke er foretaget partshøring. I den pågældende
sag er der mellem SKAT og selskabet opnået enighed vedrørende reguleringen.
Der er hverken efter Afgørelseskonceptet, hvor forslag/afgørelse med
sagsfremstilling er samlet
eller efter de ”gamle” regler om udarbejdelse
af særskilt
agter/kendelse med tilhørende sagsfremstilling, udarbejdet en agter/afgørelse jf.
Captia. I stedet for ses der skriftligt at være aftalt en efterangivelse med selskabet,
som SKATs sagsbehandler efterfølgende modtager på en e-mail fra selskabet.
Denne procedure er for så vidt korrekt, jf. Den Juridisk Vejledning 2015-1, afsnit
A.A.8.3.1.3 (denne procedure er dog ændret med Den Juridiske Vejledning 2016,
men det er ikke aktuelt for dette år). Heri fremgår det, at når en efterangivelse er
fremkommet på SKATs initiativ, er der tale om en aftale mellem SKAT og den
moms/afgiftspligtige, hvorved en efterangivelse dermed ikke er en afgørelse.
Da en efterangivelse på SKATs initiativ ikke er en afgørelse, er en efterangivelse
ikke omfattet af reglerne i skatteforvaltningsloven og dermed heller ikke omfattet
af fristreglerne i skatteforvaltningslovens § 31 og § 32. Dog kan Intern Revision i
denne sag konstatere, at en NOx-afgift med en regulering på 13.921 kr. er en fejl,
som SKAT finder og tager initiativ til at få ændret, mens en naturgasafgift på
henholdsvis 1.595 kr. og 20.968 kr.
i alt 22.563 kr., er en fejl, som selskabet selv
har fundet og på eget initiativ oplyst til SKAT. Derfor bør denne oplysning
behandles efter reglerne i skatteforvaltningsloven, idet der er tale om en
anmodning om genoptagelse fra selskabet.
Materielle krav til afgørelsen (forslaget/afgørelse)
Vi har undersøgt om følgende materielle krav til en afgørelse blev iagttaget:
Er forslaget/afgørelsen materiel set korrekt
Er de talmæssige opgørelser korrekte for de enkelte reguleringspunkter
Er der taget stilling til om der skal foretages ny overskudsdisponering, når
virksomhedsordningen anvendes
Er ny overskudsdisponering foretaget korrekt/Er virksomheden orienteret
om muligheden
23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
Er kapitalafkast beregnet korrekt når kapitalafkastordningen anvendes
Er alle beløb korrekt indberettet til SLUT-systemet
Intern Revision har bl.a. undersøgt, om afgørelsen materielt set er rigtig, og om
indkomstændringen er indberettet korrekt i SKATs systemer.
Stikprøvegennemgangen viste, at de materielle krav, der stilles til en afgørelse,
ikke blev iagttaget i 2 tilfælde, fordelt med 2
tilfælde vedrørende projekt: ”Interne
kontroloplysninger og opfølgning på sager” og 0 tilfælde vedrørende projekt
”Compliance – Punktafgifter” med ID i Iplan 4119, omhandlende indkomståret
2013”.
Vedrørende projekt: ”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager”,
vedrører fejlene et enkelt tilfælde af forkert indberetning til SLUT-systemet. Det
betyder, at skatteberegningen på borgerens årsopgørelse bliver forkert i forhold
til ansættelsen.
Den sidste fejl vedrører manglende indberetning af felt 904 statistikfelt.
Andre revisionshandlinger
Vi har desuden gennemset relevante afsnit i juridisk vejledning 2016-2, relevante
kontrolmanualer og vejledninger. Vi har ikke konstateret fejlagtige henvisninger til
lovbestemmelser.
Øvrige observationer
Vedrørende projekt: ”Interne kontroloplysninger og opfølgning på sager”,
oplyste
projektlederen på mødet den 3. februar 2016 i Holbæk, at der havde været
problemer med sager
, som
fejlagtigt var blevet inddraget i projekt "Interne
kontroller"). Det bevirkede, at der blev registreret sager i projektet af
sagsbehandlere, som ikke havde noget at gøre med projektet. Dette blev
imødegået ved at tage kontakt til de sagsbehandlere, som ikke burde være med i
projektet. Det viste sig dog at være en uoverkommelig opgave, og man
accepterede, at der indgik fejlregistreringer i projektet.
Det blev supplerende på mødet oplyst, at der blev givet tilladelse til, at en konkret
sagsbehandler fik adgang til at foretage sagsbehandling af likvidationssager,
selvom vedkommende ikke var en del af projektet. Det blev oplyst, at
vedkommende tog udgangspunkt i oplysninger i SKATs systemer uden at
verificere, om oplysningerne var korrekte, f.eks. ved at anmode
personen/virksomheden om kontroloplysninger, og har dermed på det foreliggende
grundlag tilsidesat bl.a. officialmaksimen.
24
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962672_0025.png
Bilag 3: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlet vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være
tilstede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
26