Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962669_0001.png
19. april 2016
J. nr. 15-3134981
Plannr. 115-044
Intern Revision
Rapport 2015
SKAT Kundeservice & Økonomi
Rapport om kontroller og
funktionalitet i TastSelvBorger
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Kopi
Direktør Karin Bergen, Kundeservice
Direktør Karsten Juncher, Økonomi
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
1 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 13. november 2015, revideret
kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger (TSB). Den udførte revision er en del
af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 19. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Aliriza Özden
Manager
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
2 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen af kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger (TSB) er
at undersøge og vurdere, hvorvidt den elektroniske platform til datafangst i form
af TSB sikrer, at datafangsten sker korrekt, og at opfangede data videreføres
fuldstændig og uforvansket til øvrige funktionsområder i processen.
2. Omfang
Revisionen af kontroller og funktionalitet i TSB, som er udført i perioden november
2015 til februar 2016, har omhandlet følgende hovedområder:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Systemdokumentation og brugervejledninger
Adgange og adgangsrettigheder til systemet
Funktionsadskillelse
Transaktions- og kontrolspor
Logning og overvågning
Revision af nøglekontroller
Intern Revision anvender følgende model til operationel beskrivelse og
kategorisering af aktiviteterne i SKAT:
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
I forbindelse med denne revision har vi revideret et område, som udgør en del af
funktionsområderne
”datafangst” og ”kvittering”.
Revisionen er udført af Aliriza Özden i henhold til gældende revisionsstandarder,
herunder vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
3 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0004.png
interviews, og stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale i samarbejde
med medarbejdere fra Økonomi/IT, Kundeservice og Indsats.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov
for ændring af kontroller
og funktionalitet i TastSelvBorger (TSB). Denne vurdering baserer vi på følgende
forhold:
På grund af manglende kontroller og funktionalitet i TSB er det ikke muligt at
afvise de mest oplagte forsøg på misbrug af fradragsfelter i forskuds- eller års-
opgørelser såsom indtastning af store tal med mange nuller. En del af
misbruget opdages af Person og Datakontrol fra Indsats gennem stikprøvevis
og manuel efterkontrol af borgeres gennemførte ændringer. Dette sker ved
manuel opslag i flere forskellige systemer, hvorefter oplysningerne
sammenholdes. Det er således ikke muligt at opdage misbrug på en nem måde
og i så stort et omfang som muligt.
En brugerprofil med kun læseadgang (forespørgselsadgang) eksisterer ikke i
TSB. Adgange i TSB tildeles pr. skærmbillede og med skriveadgang
(indberetningsadgang), selvom der udelukkende er behov for læseadgang.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1) Systemdokumentation og
brugervejledninger
2) Adgange og adgangsrettigheder
til systemet
3) Funktionsadskillelse
4) Transaktions- og kontrolspor
5) Logning og overvågning
6) Revision af nøglekontroller
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
0
0
0
0
0
1
1
Prioritet 2
Middel risiko
1
2
0
0
0
1
4
Prioritet 3/4
Lille risiko
0
0
1
1
1
0
3
I
alt
1
2
1
1
1
2
8
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
4 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst/kvittering
Vi anbefaler, at SKAT udarbejder en
systembeskrivelse af TSB, som blandt andet
omfatter:
Kontroller og funktionalitet
Anvendte registre og/eller databaser
Dataflow fra TSB til andre systemer
Revisionsemne: Systemdokumentation og brugervejledninger
Der er øget risiko for, at SKAT ikke
kan vurdere, om funktionaliteten og
kontrollerne i TSB i tilstrækkelig
omfang understøtter processen for
dannelse af forskuds- eller års-
opgørelser.
1.1
Systembeskrivelse
2015
SKAT har ikke udarbejdet en selvstændig
systembeskrivelse af TSB. TSB er derimod
Prio.
omfattet af en systembeskrivelse af online
2
løsninger i SLUT-systemet udarbejdet af it-
serviceleverandøren CSC.
Handleplan fra Søren Kjær Jensen
Økonomi, IT Services, Person- og Ejendomssystemer:
Det er korrekt, at vi ingen systembeskrivelse har af TastSelv Borger, men alle krav/ændringer hertil bliver beskrevet i kravspecifikationen til
Årsopgørelsen. Inden 1. juni får vi i samarbejde med leverandøren afdækket, hvorledes der kan udarbejdes en systembeskrivelse.
Herefter træffes beslutning i IT Services, hvorvidt anbefalingen skal følges samt eventuelt, hvornår anbefalingen er gennemført.
Konkret er det allerede aftalt, at et overblik over Dataflow fra TastSelv Borger til andre systemer leveres inden udgangen af 2016.
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst/kvittering
Anvendelsen af TastSelv-kode bør udelukkende
begrænses til personer, der ikke kan tildeles
NemID, fx personer under 15 år eller uden dansk
cpr-nummer.
Revisionsemne: Adgange og adgangsrettigheder til systemet
Den lavere sikkerhed i anvendelsen af
2.1
TastSelv-kode
2015
Det er muligt at logge på TSB med både NemID TastSelv-kode øger risikoen for
og TastSelv-kode. Sikkerheden ved anvendelse misbrug.
Prio.
af NemID er højere end ved TastSelv-kode, da
NemID kræver to-faktor autentificering.
2
TastSelv-koden stiller udelukkende krav om et
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
5 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0006.png
Nr.
Observationer
cpr-nummer og en selvvalgt kode, mens NemID
også stiller krav om en ekstra kode fra et
nøglekort eller nøgleviser.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Jørgen Wissing Jensen
Kundeservice, Forretningsprocesser, Person:
Brugen af TastSelv-koden på borgerområdet vil blive analyseret, for derigennem at få viden om, hvilke kundegrupper, der anvender løsningen i
hvilke situationer. Analysen gennemføres med henblik på at vurdere konsekvenserne ved en helt eller delvis nedlukning af TastSelv-koden på
borgerområdet, og analysen kan dermed danne grundlag for, at ledelsen i Kundeservice november 2016 forelægges et beslutningsoplæg for
udfasningen af TastSelv-koden på borgerområdet november 2016.
2.2
Adgangsrettigheder
2015
En brugerprofil med kun læseadgang
Prio.
Adgange i TSB tildeles pr. skærmbillede og
2
med skriveadgang (indberetningsadgang),
selvom der udelukkende er behov for
læseadgang.
(forespørgselsadgang) eksisterer ikke i TSB.
Risikoen for uautoriserede ændringer
af forskuds- eller års-opgørelser via
TSB er forøget af, at medarbejdere i
SKAT, med behov for læserettigheder,
også tildeles skriverettigheder.
SKAT bør implementere en brugerprofil med
læse- eller forespørgsels-adgang i TSB, foretage
en oprydning af rettighederne og kun tildele læse-
og skrive-adgang til medarbejdere med
arbejdsbetinget behov.
Handleplan fra Søren Kjær Jensen
Økonomi, IT Services, Person- og Ejendomssystemer:
Vi er efterfølgende blevet opmærksom på, at der faktisk eksisterer en brugerprofil, der kun giver læse- eller forespørgsels-adgang til TastSelv
Borger. Denne har dog en ”mangel”,
da man i visse tilfælde ikke vil kunne se, hvad borgeren bliver præsenteret for, når de går i Ret
Årsopgørelsen, og at man ved at bruge læse- og forespørgsels-adgangen heller ikke kan se borgerens tal/indberetninger i Beregn Aktier.
Inden 1. juni 2016 afdækkes om ”manglerne” ved den omtalte eksisterende
brugerprofil kan rettes op. Herefter vil vi i samarbejde med
Procesejer introducere ændrede beskrivelse af brugerprofiler, samt hvorledes denne brugerprofil skal tildeles.
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
6 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0007.png
Nr.
3
Observationer
Revisionsemne: Funktionsadskillelse
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst/kvittering
Ingen bemærkninger til revisionsemnet.
Nr.
4
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst/kvittering
Revisionsemne: Transaktions- og kontrolspor
Ingen bemærkninger til revisionsemnet.
Nr.
5
Observationer
Revisionsemne: Overvågning og logning
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst/kvittering
Ingen bemærkninger til revisionsemnet.
Nr.
6
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Datafangst/kvittering
SKAT bør implementere maskinelle kontroller i
TSB, der allerede i forbindelse med datafangsten
kan afvise de mest oplagte forsøg på at misbruge
fradragsfelter i forskuds- eller års-opgørelser.
Endvidere bør en forbedring af funktionaliteten i
eller omkring TSB gøre det nemmere for Indsats at
sammenholde oplysninger på tværs af systemer for
at opdage misbrug i så stort et omfang som muligt.
Revisionsemne: Revision af nøglekontroller
Uhensigtsmæssig design af eller
manglende maskinelle kontroller og
funktionalitet i TSB samt høj grad af
manuel arbejde, øger risikoen for, at
misbrug af fradragsfelter ikke opdages,
eller at kun en mindre andel af
misbruget opdages.
6.1
Mangel på funktionalitet
2015
På grund af manglende kontroller og
Prio.
de mest oplagte forsøg på misbrug af
1
fradragsfelter i forskuds- eller års-opgørelser
funktionalitet i TSB er det ikke muligt at afvise
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
7 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0008.png
Nr.
Observationer
såsom indtastning af store tal med mange
nuller.
En del af misbruget opdages af Person og
Datakontrol fra Indsats gennem stikprøvevis
og manuel efterkontrol af borgeres
gennemførte ændringer. Dette sker ved
manuel opslag i flere forskellige systemer,
hvorefter oplysningerne sammenholdes. Det er
således ikke muligt at opdage misbrug på en
nem måde og i så stort et omfang som muligt.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Jørgen Wissing Jensen
Kundeservice, Forretningsprocesser, Person:
Kundeservice, Forretningsprocesser, Person har udarbejdet et forslag til udvidelse af Intelligent TastSelv (ITS) med kontroller og processer,
der kan styrke TastSelv Borger. ITS-pakken indeholder bl.a. kontroller, der skal dæmme op for indberetningen af meget store og/eller runde
beløb, samt bedre sammenholdelse af borges rettelser med 3. partsindberetninger.
ITS-pakken indgår som element i det samlede oplæg til Årsopgørelsesprojekt for indkomståret 2016, som Kundeservice vil forelægge
direktionen til prioritering på det første kvartalsmøde efter sommerferien. Hvis direktionen prioriterer ITS-pakken på kvartalsmødet, og dermed
sikrer finansiering til gennemførelsen, vil pakken blive implementeret således at de styrkede kontroller vil have virkning fra årsopgørelsen for
2016, når denne offentliggøres marts 2017. Relevante elementer fra ITS-pakken vil efterfølgende kunne udbredes til forskudsopgørelsen.
Oplysninger fra Årsopgørelsessystemet er tilgængelige i BO, og i forbindelse med årsopgørelsen for 2016 har Kundeservice,
Forretningsprocesser, Person bestilt en hyppigere aflevering af data fra årsopgørelsessystemet til BO. Kundeservice, Forretningsprocesser,
Person vil inden sommerferien gå i dialog med Indsats i forhold til at afklare, om data- og analysebehovet på den baggrund kan
imødekommes via BO.
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
8 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Der er øget risiko for, at der ikke
arbejdes systematisk med de
identificerede risici.
Anbefalinger
SKAT bør iværksætte tiltag med henblik på, at den
samlede viden om risici i processen bliver
inddraget ved den overordnede risikovurdering.
6.2
Helhedsorienteret risikovurdering
2015
Vi har fået oplyst fra SKAT, at de manuelle
kontroller fra Person og Datakontrol (Indsats)
Prio.
ikke er et resultat af en helhedsorienteret
2
risikovurdering af processen for dannelse og
ændring af forskuds- eller års-opgørelser.
Eksisterende manuelle kontroller er etableret
på baggrund af en risikovurdering fra Indsats
og uden en tværgående risikovurdering fra
procesejer.
Handleplan fra Jørgen Wissing Jensen
Kundeservice, Udvikling, Person:
Complianceanalysen, der gennemføres af Indsats, udgør SKATs overordnede ramme for vurderingen af, hvor skattegabet er under pres, og
analysens konklusioner kan medføre ændring af de digitale løsninger, som feltlåsningen er et eksempel på, eller i allokering af ressourcer til
manuel kontrol, som etableringen af Person- og Datakontrol er et eksempel på. Kundeservice mener på den baggrund, at det overordnede
udgangspunkt er en helhedsorienteret risikovurdering. Desuagtet finder Kundeservice, at det er ønskeligt med et mere struktureret samspil
mellem arbejdet med den digitale forskuds- og årsopgørelse og de manuelle kontrolprocesser i Indsats. Derfor er Kundeservices projekt
vedrørende Styrkede Forretningsprocesser netop ved
i samarbejde med procesejere i Kundeservice og Indsats
at kigge på de processer,
der knytter sig til kontrollen af årsopgørelser for borgere, herunder de fejl- og stoplister, der genereres af årsopgørelsessystemet. I
forlængelse af dette arbejde skal projektet foreslå en struktur for feedback mellem projekterne i Indsats og årsopgørelsen i Kundeservice.
Herudover har Underdirektøren Johnny Schaadt Hansen netop igangsat et arbejde med at etablere en generisk risikomodel. Den generiske
risikomodel skal implementeres i alle afdelingens proceskontorer, hvor de forskellige risici skal identificeres og beskrives med udgangspunkt i
de procestegninger, der er udarbejdet i regi af Styrkede Forretningsprocesser. Den generiske risikomodel skal være beskrevet ved årsskiftet
2016/2017.
Endelig gennemføres der i regi af GPS kvartalsvise møder med deltagelse af procesejer og produktionsenhederne. Møderne gennemføres
for hhv. årsopgørelse borger, årsopgørelse erhverv/udland og forskud, og risikovurderingen vil blive taget op som emne i en fast frekvens
eksempelvis halvårligt eller årligt
i dette regi.
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
9 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962669_0010.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Rapport om kontroller og funktionalitet i TastSelvBorger
10 af 10