Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962666_0001.png
16. juni 2016
J. nr.
15-3061756
Plannr. 115-033
Intern Revision
Rapport 2015
Økonomi
Kundeservice
Væsentlige grænseflader og kontroller i
systemunderstøttelsen for
virksomhedsrelaterede skatter og afgifter
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher Økonomi
Direktør Merete Agergaard Kundeservice
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 28. oktober 2015, revideret
”Væsentlige
grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for
virksomhedsrelaterede skatter og afgifter”. Den udførte revision er en del af den
samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 16. juni 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Henrik Friis-Pedersen
Senior manager
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
2 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0003.png
1. Formål
Opgaven omfatter en kortlægning og vurdering af grænsefladerne mellem de
væsentligste systemer, der bidrager til indtægtsføring af virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter.
Formålet med opgaven er, at kortlægge hvilke data, der udveksles mellem
systemerne, samt vurdere om/i hvilket omfang SKAT har etableret interne
kontroller og forretningsgange, der er med til at sikre at virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter indtægtsføres korrekt.
2. Omfang
Følgende grænsefalder er omfattet af revisionen:
eindkomst-COR
eindkomst-DR
NTSE-DR
DR-DMO
NTSE-SAPPS
NTSE-3S
DIAS-3S
3S-SAP-PS
SAP-PS-DMO
DMR-SAP38
PAL-SAP38
PAF-SAP38.
Der er foretaget interview af proces- og systemejere, samt af Økonomi i
Horsens
Vi har gennemgået udleveret materiale om kontrollerne af de grænseflader,
der er omfattet af revisionen
Revisionen omfatter perioden oktober 2015
januar 2016
I forbindelse med revisionen anvendes nedenstående model, som opdeler
processen i en række funktionsområder. Vi har i forbindelse med nærværende
revision
revideret ”Rammevilkår
for funktionsområderne” (Det reviderede område
er fremhævet med gråt i figuren).
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
3 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0004.png
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der i større omfang er behov for ændringer i de
reviderede processer. Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Økonomis beføjelser til at fremsætte krav til it-systemerne ved it-
systemudvikling er ikke forankret i SKAT.
Afstemningen af overførte data mellem it-systemerne er ikke tilstrækkelige.
Der er ikke en formaliseret proces der sikrer, at Økonomi modtager information,
hvis der opstår it-problemer med regnskabsmæssig konsekvens.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1 Økonomis rolle ved udvikling og
ændring af it-systemer
2. Afstemning af grænseflader
mellem it-systemerne
3. Overvågning af grænseflader
mellem it-systemer
4. Grænsefladen DIAS-3S
5. Grænsefladen OneStopMoms-
DMO
I alt
2
Prioritet 1
Høj risiko
1
1
2
1
1
4
Prioritet 2
Middel risiko
Prioritet 3/4
Lille risiko
I
alt
1
1
2
1
1
6
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/
direktørområder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
4 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Vi anbefaler, at SKATs forretningsgange og
rollebeskrivelser ændres, så det formaliseres, at
Økonomi ved udvikling og ændring af it-systemer
altid effektivt gives beføjelse til at sikre, at de
interne kontroller og datagrundlaget understøtter
en korrekt regnskabsaflæggelse.
Økonomis rolle ved udvikling og ændring af it-systemer
Der er risiko for:
At it-systemer implementeres eller
ændres uden at der aktivt tages
stilling til væsentlige interne
kontroller der sikrer overholdelse af
kravene til nøjagtighed,
fuldstændighed, værdiansættelse
og periodisering i regnskabs-
aflæggelsen
At it-systemer implementeres eller
ændres uden at der aktivt tages
stilling til om data findes i et output-
format, der er anvendeligt til brug
for en korrekt regnskabsaflæggelse.
1.1
Vi har konstateret, at det i SKAT ikke er
2015
formaliseret, at Økonomi har beføjelse til, at
stille krav til it-systemudviklingen og medvirke
Prio.
ved test af kontroller i nye/ændrede it-
systemer.
1
Kontorchef Christina Liljegren, Skatter og Afgifter:
Ved organisationsændringen pr.1.1.2016 fik Regnskab procesejerskabet på § 38-regnskabet og Underdirektør Lars Jepsen blev udnævnt
som procesejer. I procesejerskabet ligger ansvaret for
på vegne af ledelsen i SKAT
at udarbejde et rigtigt regnskab. Det vil sige, et
regnskab uden væsentlig fejl og mangler.
For at udmønte dette ejerskab, kan regnskabets procesejer stille krav til regnskabets bidragsyder, herunder ved udvikling og ændring af IT-
systemer. Procesejerskabet forventes godkendt af SKATs direktion.
Økonomi er helt enige i, at det bør formaliseres, at Økonomi skal inddrages ved udvikling og ændring af IT-systemer.
Turnusanalysen for Betaling og Regnskab´s anbefaling nummer 3 omkring etablering af en grundlæggende governance-struktur, omhandler
netop en præcisering af procesejerskabet. Implementering af anbefalingen er igangsat april måned 2016. I dette arbejde præciseres, at
Økonomi inddrages ved udvikling og ændring af IT-systemer.
Tidsfrist: 30.09.3016.
Kontaktperson: Christina Liljegren
Færdiggørelsesgrad: 20% (Ved tildeling af procesejerskab til Regnskab og udnævnelse af Lars Jepsen som procesejer på §38 regnskabet).
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
5 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0006.png
Observationer
2
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Vi anbefaler:
At der etableres løbende afstemningskontroller
af grænseflader, der sikrer, at såvel antal
transaktioner, som beløb pr. skatteart, mellem
det afsendende og modtagende system,
afstemmes
At det sikres, at der etableres tilfredsstillende
dokumentation for de udførte kontroller, i
tolverensstemmelse med Økonomis krav hertil.
Afstemning af grænseflader mellem it-systemerne
Risiciene er:
At indberetninger / angivelser ikke
indtægtsføres fuldstændigt,
nøjagtigt og rettidigt i SAP38. og
At SKAT anvender
uforholdsmæssigt store ressourcer
på kompenserende manuelle
kontroller
At samtlige angivelser indberettet i
det afgivende system ikke sendes
videre til det modtagende system.
2.1
Afstemning/kontrol af grænseflader
2015
Vi har konstateret, at der for en række
grænseflader ikke foretages en løbende
Prio.
afstemning af såvel antal transaktioner som
1
beløb pr. skatte-art mellem det afsendende og
modtagende system.
I stedet har vi noteret os følgende typer af
kontrol af grænseflader:
Proces og systemejer modtager
henvendelse fra IT-serviceleverandør hvis
der er fejl i overførslen (ex. PAL til SAP38).
Kontrollen af overførsel baseres alene på
en afstemning af antal afgivne og modtagne
transaktioner (ex. 3S til SAP-PS)
Kontrollen sikrer ikke at samtlige angivelser
indberettet til det afgivende system, sendes
videre til det modtagende system.
(ex. eIndkomst til DR)
En kompenserende kontrol består i at
”SAP38/Selskabsskat”
manuelt
kvalitetssikrer ”samtlige” transaktioner vedr.
selskabsskat i grænsefladerne mellem 3S til
SAP-PS og SAP-PS til DMO.
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
6 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0007.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Kontorchef Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering:
Der er i forlængelse af Turnusrapporten oprettet og godkendt på PID-niveau Projekt Systemafstemninger. Projektets formål er at sikre
fuldstændighed og nøjagtighed i dataleverancer fra vugge til grav, der indgår i §38-regnskabet. Projektet opnår forskellige delmål, herunder:
- Kortlægning af de systemer, der har leverancer, som påvirker §38-regnskabet (både stamdata og finansiel data)
- Kortlægning og afprøvning af eksisterende afstemninger vedrørende ovenstående samt evt. justering i relevant omfang
- Oprettelse af nye afstemninger i relevant omfang
- Effektivisering af afstemninger / processer
Projektets milepæl for gennemgang af alle systemer er d. 31/03-2018 og det enkelte systems dataoverførsler vil blive gennemgået i prioriteret
rækkefølge, afhængigt af risiko og væsentlighed og andre relevante forhold, herunder SIR-rapporteringer og systemafhængigheder.
Rækkefølgen af gennemgangen forventes endeligt defineret senest 31/12-2016. Etablering / justering af afstemninger til et forsvarligt niveau
vil ske løbende, således startende fra 01/05-2016 med pilot-gennemgange af systemer og fortsætte til 31/03-2018.
Afstemninger vil generelt i videst muligt omfang være løbende, automatiserede og omfatte beløb, antal transaktioner samt både afsendende
og modtagende system. Den løbende afstemningserklæring skal i videst muligt omfang udtrykke graden af sikkerhed i afstemningen.
Tidsfrist: 31/03-2018: Kontaktperson: Gerner Oddershede
Færdiggørelsesgrad: 10% (Ved godkendelse af PID og afholdelse af første styregruppemøde)
Bemærkning fra Kontorchef Bente Kristensen, Betalings- og Økonomisystemer:
Der sker i dag kompenserende kontrol i form af en systemmæssig afstemning af grænsefladerne, som dog ikke i fuldt omfang lever op til
anbefalingen. Betalings- og Økonomisystemer dokumenterer månedligt afstemningen ved en erklæring om afstemningen til Regnskab.
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
7 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0008.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Vi anbefaler, at der implementeres en periodisk
ledelsesmæssig overvågning af dataoverførslen
mellem it-systemerne, baseret på kvalitetskrav fra
Økonomi.
Overvågning af grænseflader mellem systemer
Manglende periodisk ledelsesmæssig
overvågning af dataoverførsler mellem
it-systemerne øger risikoen for, at
eventuelle problemer med
regnskabsmæssig konsekvens ikke
rettidigt rapporteres til Økonomi.
3.1
Ledelsesmæssig overvågning af
2015
dataoverførsel
Prio.
rapporteres til ledelseslaget i det omfang der
2
er
”problemer”.
System- og procesejere oplyser, at der alene
VI har noteret, at der findes incident-
rapportering vedr. grænsefladen mellem DMR
og SAP38.
Handleplan fra Kontorchef Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Se handleplan vedrørende observation 2.1. Etablering / justering og forankring af afstemninger mellem systemer samt dertil hørende
ledelsesmæssig overvågning sker successivt fra pilot-gennemgangenes start 01/05-2016 indtil alle systemer er bearbejdet, med primær
tyngde i 2017.
Endvidere skal afstemninger skal være løbende og komme til udtryk i en erklæring og ikke kun i afvigelsesrapportering.
Tidsfrist: 31/03-2018
Kontaktperson: Gerner Oddershede
Færdiggørelsesgrad: 10% (Ved godkendelse af PID og afholdelse af første styregruppemøde)
Bemærkning fra Kontorchef Thea Sand, Betaling, Ejendom og Motor
Som kompenserende kontrol vil Kundeservice foranledige, at der etableres en fast proces, så systemejerne for de enkelte systemer løbende
eller minimum en gang om måneden sender en mail til kontoret Regnskab
Skatter og Afgifter, hvis der har været driftsnedbrud eller fejl
mellem systemerne, som kan være relevant i forhold til at foretage korrekt regnskabsaflæggelse. Processen skal gælde frem til det tidspunkt,
hvor anbefalingerne er fuldt implementerede for hver enkelt snitflade.
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
8 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Risikoen er:
Anbefalinger
Vi anbefaler at der i skabelonen til ”Erklæring
om
systemafstemning”:
Tydeliggøres forventningerne til
erklæringsindhold, som er målrettet mod
system- og procesejer.
Indarbejdes et afsnit om system- og
procesejers kendskab til væsentlige
kommende ændringer i systemerne, der har
konsekvenser for en korrekt
regnskabsaflæggelse.
3.2
Erklæring om systemafstemning
2015
I forbindelse med årsregnskabet udbeder
Økonomi sig erklæringer fra system- og
Prio.
procesejere om regnskabsmæssige risici.
2
Vi har konstateret, at skabelonen til
erklæringen ikke indeholder:
En vejledning, som i tilstrækkeligt omfang
understøtter formålet med erklæringen. Ex.
bør det klart fremgå, at indberetning af
angivelser, der ”hænger” i systemerne med
konsekvens for regnskabet, bør omtales i
erklæringen.
Et afsnit om system- og procesejers
kendskab til væsentlige kommende
ændringer i systemerne, der har
konsekvenser for en korrekt
regnskabsaflæggelse.
At Økonomi ikke rettidigt opnår
kendskab til om væsentlige
regnskabsmæssige
problemstillinger
At kredsen af it-medarbejdere, der
skal underskrive erklæringen ikke
nødvendigvis har samme opfattelse
af en række regnskabsbegreber,
som Regnskab har, da begreberne
ikke er defineret.
Handleplan fra Kontorchef Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Den eksisterende erklæring fra system- og procesejer til brug for årsregnskabet udvides med et afsnit om kendskab til kommende væsentlige
systemændringer, der har indflydelse på korrekt regnskabsaflæggelse. Ligeledes udarbejdes en vejledning til nuværende erklæring for at
tydeliggøre forventninger til erklæringsindholdet.
Tidsfrist: 30/6-2016
Kontaktperson: Gerner Oddershede
Færdiggørelsesgrad: 50%
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
9 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0010.png
Nr.
4
Observationer
Grænsefladen DIAS - 3S
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
4.1
Overførsel af indberetning af selskabsskatter
2015
Vi har fået oplyst, at ikke alle indberettede
Prio.
til 3S.
1
Det ny implementerede DIAS system har
selskabsselvangivelser sendes videre fra DIAS
Risikoen er, at ikke alle selvangivelser
vedr. selskaber modtages korrekt i 3S,
hvilket medfører, at selskabsskatter
ikke indtægtsføres fuldstændigt,
nøjagtigt og rettidigt i SAP 38.
Vi anbefaler:
At Kundeservice og Økonomi i samarbejde
tilrettelægger en intern kontrol og etablerer det
rette datagrundlag for overførslen mellem DIAS
og 3S, der sikrer en korrekt regnskabs-
aflæggelse.
At Kundeservice, ved månedsafslutninger,
indtil DIAS er fejlrettet, underretter Økonomi
om hvilket beløb Økonomi skal korrigere
indtægtsføringen af selskabsskatter med, for at
sikre fuldstændighed i indtægtsførelsen af
selskabsskatter i §38 regnskabet.
genereret en, efter det oplyste, ulæselig og
omfangsrig fejlliste, som ikke understøtter en
korrekt regnskabsaflæggelse.
Vi har endvidere fået oplyst, at der mangler en
tilretning af Erhvervssystemet, før 3S kan
modtage alle oplysninger fra DIAS.
(Vi har den 8.12.15 mundtligt orienteret
Økonomi om problemstillingen)
Handleplan fra Kontorchef Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Som kompenserende kontrol indtil overførslen sker automatisk, fuldstændigt og nøjagtigt etableres en månedlig underretning fra
Kundeservice til Regnskab omkring eventuel korrektion af indtægtsføringen. DIAS-data er kommet ind i BusinessObjects d. 19.05.2016 og vil
blive anvendt til underretningen / afstemningen.
Forholdet vil endvidere blive omfattet af projektet nævnt under observation 2.1.
Tidsfrist: 30.09.2016
Kontaktperson: Gerner Oddershede
Færdiggørelsesgrad: 60%
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
10 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0011.png
Nr.
5
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Grænsefladen OneStopMoms til DMO
(vedrørende udenlandske selskabers salg af teleydelser til Danske kunder)
Risikoen er, at momsindberetninger fra
udenlandske teleudbydere ikke
indtægtsføres fuldstændigt, nøjagtigt
og rettidigt i SAP 38.
5.1
Overførsel af indberetning af moms for
2015
ovenstående
Vi har konstateret, at der ikke er implementeret
Prio.
en løbende daglig afstemning i forbindelse
1
med overførsel af data fra OneStopMoms til
DMO. Systemejer for DMO oplyser at
afstemning besværliggøres af at
datagrundlaget fra OneStopMoms er
fejlbehæftet.
Vi anbefaler, at Kundeservice og Økonomi i
samarbejde tilrettelægger en intern kontrol og
etablerer det rette datagrundlag for overførslen og
afstemningen mellem OneStopMoms og DMO,
der sikrer en korrekt regnskabsaflæggelse.
Handleplan fra Kontorchef Frank Høj Jensen, Analyse og Rapportering
Regnskab tager kontakt til Kundeservice for at etablere et intern kontrol, der sikrer at overførslen sker korrekt og understøtter korrekt
regnskabsaflæggelse.
Tidsfrist: 30/06-2016
Kontaktperson: Gerner Oddershede
Færdiggørelsesgrad: 30%
Bemærkning fra Kontorchef Bente Kristensen, Betalings- og Økonomisystemer:
Systemejer gennemfører en systemmæssig afstemning af grænsefladerne, som dog ikke i fuldt omfang lever op til anbefalingen. Der har dog i
2015 været udfordringer med afstemningen. 2015 er nu afstemt og fra 2016 dokumenterer Betalings- og Økonomisystemer månedligt
afstemningen ved en erklæring om afstemningen til Regnskab.
Endvidere er der planlagt et afstemningsspor i august 2016 med henblik på at det kan nå at blive afsluttet inden regnskabsaflæggelsen for
kalenderåret 2016. Anbefalingerne om afstemning på antal angivelser og beløb vil indgå i sporet.
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
11 af 12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962666_0012.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
Væsentlige grænseflader og kontrollerne i systemunderstøttelsen for virksomhedsrelaterede
skatter og afgifter
12 af 12