Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962657_0001.png
28. april 2016
J. nr. 15-0956796
Plannr. 115-004
Intern Revision
Rapport 2015
Økonomi og IT
It-revision af driftssikkerhed
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Kopi
Direktør Karsten Juncher, Økonomi og IT
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
It-revision af driftssikkerhed
1 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962657_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 17. marts 2015, revideret
driftssikkerhed. Den udførte revision er en del af den samlede revision for 2015.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici. Intern
Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
København, den 28. april 2016
Kurt Wagner
Revisionschef
Aliriza Özden
Manager
It-revision af driftssikkerhed
2 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962657_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen af driftssikkerhed er at undersøge og vurdere, hvorvidt
interne it-kontroller medvirker til at opretholde informationers integritet og
sikkerheden af data. Mangelfuld implementering af krav til driftssikkerhed kan
påvirke ydeevnen og øge risikoen for datatab samt medføre driftsforstyrrelser i
SKATs it-systemer.
2. Omfang
Revisionen er udført i perioderne april til december 2015 med udgangspunkt i ISO
27001:2013 og har omhandlet
emne ”A.12 Driftssikkerhed” med
følgende
hovedområder:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
A.12.1 Driftsprocedurer og ansvarsområder
A.12.2 Beskyttelse mod malware (skadelige programmer, fx virus)
A.12.3 Backup
A.12.4 Logning og overvågning
A.12.5 Styring af driftssoftware
A.12.6 Sårbarhedsstyring
A.12.7 Audit af informationssystemer
SIR anvender følgende model til operationel beskrivelse og kategorisering af
aktiviteterne i SKAT:
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
I forbindelse med denne revision har vi revideret driftssikkerhed, som udgør en del
af
”Rammevilkår for
funktionsområderne”.
It-revision af driftssikkerhed
3 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962657_0004.png
Revisionen har omfattet leverandørerne CSC (TastSelv, SLUT, 3S, DMO mv.),
NetCompany (Motor) og NNIT (SAP 38, SAP Intern mv.), som drifter en stor del af
SKATs væsentlige og risikofyldte it-systemer, der understøtter processen for
aflæggelse af § 9 og § 38 regnskaberne.
Revisionen er udført af Aliriza Özden i henhold til gældende revisionsstandarder,
herunder vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved
interviews, og stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale med
medarbejdere fra IT og Økonomi.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i mindre omfang er behov
for ændringer i de
reviderede processer i relation til ISO-standarden benævnt
”A.12
Driftssikkerhed”.
Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Formålet med
hovedområde ”A.12.1
Driftsprocedurer og ansvarsområder”
er at undersøge, om der er implementeret kontroller som sikrer korrekt og
sikker drift af informationsbehandlingsfaciliteter. Det er vores vurdering, at
formålet ikke er opnået,
da driftsrapporter og generelle revisorerklæringer
ikke giver høj sikkerhed for, at driftssikkerheden for SKATs systemer
håndteres betryggende.
Det er vores vurdering, at
formålet
for nedenstående områder fra ISO-standarden
delvist er opnået:
”A.12.2
Beskyttelse mod malware” - om der er implementeret kontroller
som sikrer, at information og informationsbehandlingsfaciliteter er beskyttet
mod malware.
”A.12.3
Backup” - om der er implementeret kontroller, som beskytter mod
tab af data.
”A.12.4
Logning og overvågning” - om der er implementeret kontroller som
registrerer hændelser og tilvejebringer bevis.
”A.12.5
Styring af driftssoftware” - om der er implementeret kontroller, som
sikrer integriteten af driftssystemer.
”A.12.6
Sårbarhedsstyring” - om der er implementeret kontroller, som
forhindrer, at tekniske sårbarheder udnyttes.
”A.12.7
Audit af informationssystemer” - om der er implementeret
kontroller, som minimerer virkningen af auditaktiviteter på driftssystemer.
Vi har i bilag 1 udarbejdet en samlet anbefaling til styrkelse af driftssikkerheden.
Observationen er følgende:
CSC drifter flere kritiske systemer og SKAT modtager månedlige
driftsrapporter og årlige generelle revisorerklæringer for
”CSC
Classic”
systemer. Det er vores vurdering, at driftsrapporter og generelle
revisorerklæringer ikke giver sikkerhed for, at driftssikkerheden er
It-revision af driftssikkerhed
4 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962657_0005.png
tilstrækkelig specifikt for SKATs systemer. Dette er beskrevet nærmere i
bilag 1.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revisionsemne
1) Driftsprocedurer og
ansvarsområder
2) Beskyttelse mod malware
3) Backup
4) Logning og overvågning
5) Styring af driftssoftware
6) Sårbarhedsstyring
7) Audit af informationssystemer
I alt
Prioritet 1
Høj risiko
1
0
0
0
0
0
0
1
Prioritet 2
Middel risiko
0
0
0
0
0
0
0
0
Prioritet 3/4
Lille risiko
1
1
1
4
1
2
1
11
I
alt
2
1
1
4
1
2
1
12
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/
direktørområder. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede
handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
It-revision af driftssikkerhed
5 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962657_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Vi anbefaler, at SKAT, for
”CSC
Classic” systemer
outsourcet til CSC, rekvirerer systemspecifikke
revisorerklæringer af typen ISAE 3402 type 2, som
også omfatter følgende områder:
Dokumenterede driftsprocedurer
Kapacitetsstyring
Kontroller mod malware
Backup af information
Hændelseslogning
Beskyttelse af log-oplysninger
Administrator- og operatørlogge
Tidssynkronisering
Softwareinstallation i driftssystemer
Styring af tekniske sårbarheder
Begrænsninger på softwareinstallation
Kontroller i forbindelse med audit af
informationssystemer
Revisionsemne: Driftsprocedurer og ansvarsområder
Der er en forøget risiko for, at SKAT
ikke løbende får sikkerhed for, at
driftssikkerheden er tilfredsstillende for
nogle af SKATs væsentligste og mest
risikofyldte systemer under
”CSC
Classic” aftalen.
1.1
Driftssikkerhed for
”CSC
Classic” systemer
2015
SKAT modtager månedlige driftsrapporter og
årlige generelle revisorerklæringer for
”CSC
Prio.
Classic” systemer. Driftsrapporterne og de
1
generelle revisorerklæringer indeholder ikke
tilstrækkeligt specifikke konklusioner om
følgende områder:
Dokumenterede driftsprocedurer
Kapacitetsstyring
Kontroller mod malware
Backup af information
Hændelseslogning
Beskyttelse af log-oplysninger
Administrator- og operatørlogge
Tidssynkronisering
Softwareinstallation i driftssystemer
Styring af tekniske sårbarheder
Begrænsninger på softwareinstallation
Kontroller i forbindelse med audit af
informationssystemer
It-revision af driftssikkerhed
6 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962657_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Claus Middelboe Andersen - Økonomi, IT Services:
I 2011 fravalgte Direktionen at indhente en revisorerklæring fra CSC. Dette blev besluttet af følgende årsager:
-
Revisorerklæringer på alle de systemer CSC drifter, ville medføre omkostninger i millionklassen.
-
Etablering af sikkerhedsfora og månedlige driftsmøder med leverandører blev vurderet til, at ville give en direkte kontakt og i højere
grad give en løbende føling med, om leverandøren lever op til sikkerhedskravene
-
En årlig ”temperaturmåling” i form af en revisorerklæring giver kun i begrænset omfang indsigt i leverandørens daglige håndtering
af
sikkerhedsspørgsmål.
-
Leverandøren udleverer endvidere kopi af diverse erklæringer, certificeringer m.v., som allerede foreligger.
På drifts- og sikkerhedsmøderne rapporteres om sikkerhedsrelaterede incidents og changes, fremadrettede forbedringer af it sikkerheden,
adgangsrettigheder, dataintegritet (gennemgang af adgangslogs), samt sikkerhedsangreb.
Da ovenstående direktionsbeslutning har nogle år bag sig, har Direktør Karsten Juncher anmodet om, at der foretages en fornyet vurdering af
beslutning. Dette arbejde blev igangsat medio marts og forventes afsluttet inden sommerferien (ultimo juni 2016).
Flemming Gert Poulsen er tovholder og med i arbejdsgruppen sammen med Kundeservice.
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Revisionsemne: Beskyttelse mod malware
Området er omfattet af observation 1.1.
3
Revisionsemne: Backup
Funktionsområde: Rammevilkår
Området er omfattet af observation 1.1.
4
Revisionsemne: Logning og overvågning
Funktionsområde: Rammevilkår
Området er omfattet af observation 1.1.
It-revision af driftssikkerhed
7 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962657_0008.png
Nr.
5
Observationer
Revisionsemne: Styring af driftssoftware
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde: Rammevilkår
Området er omfattet af observation 1.1.
6
Revisionsemne: Sårbarhedsstyring
Funktionsområde: Rammevilkår
Området er omfattet af observation 1.1.
7
Revisionsemne: Audit af informationssystemer
Funktionsområde: Rammevilkår
Området er omfattet af observation 1.1.
It-revision af driftssikkerhed
8 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962657_0009.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Ingen observationer
Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Ingen observationer
Enkelte observationer
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1:
Prioritet 2:
Flere observationer
Flest observationer
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
It-revision af driftssikkerhed
9 af 9