Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962654_0001.png
7. januar 2016
J. nr. 15-0347559
Plannr. 115-001
Intern Revision
Rapport 2015
HR, Stab og It
Personalesikkerhed
Modtager
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Kopi
Direktør Karsten Juncher
Direktør Winnie Jensen
Departementet
Rigsrevisionen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 24. februar 2015, revideret
området for ”Personalesikkerhed”. Den udførte revision er en del af den samlede
revision for 2015.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 7. januar 2016.
Kurt Wagner
Revisionschef
Klaus Myssen
Senior Manager
A.7 Personalesikkerhed
2 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen har været at undersøge og vurdere, om SKAT har
procedurer, rutiner og kontroller til sikring af en tilfredsstillende
personalesikkerhed.
2. Omfang
Revisionen er udført i perioden marts til maj 2015 med udgangspunkt i ISO
standarden 27001 og har omfattet emne ”A.7 Personalesikkerhed” med følgende
hovedområder:
A.7.1 Før ansættelsen
A.7.2 Under ansættelsen
A.7.3 Ansættelsesforholdets ophør eller ændring
SIR anvender denne model til
operationel
beskrivelse
og
kategorisering af aktiviteterne i
SKAT.
I forbindelse med denne revision
har
vi
revideret
følgende
funktionsområde:
Rammevilkår for
funktionsområderne
I de enkelte observationer har vi
henvist til, hvilket
funktionsområde, som
observationen vedrører.
Datafangst
Kvittering
Registering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
ISO 27001 standarden for informationssikkerhed har været obligatorisk for
statslige myndigheder siden starten 2014 og skal være implementeret primo 2016.
Departementet er bekendt med, at SKATs implementering af ISO 27001 først vil
være gennemført ved udgangen af 2016 (j.nr. 15-1528730).
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews, og
stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra Koncernservice, IT, HR og
Indkøb.
Revisionen er udført af Klaus Myssen og Jens Lundgaard.
A.7 Personalesikkerhed
3 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0004.png
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at der
i større omfang er behov,
for ændringer i de
reviderede processer i relation til ”A.7 Personalesikkerhed”.
Denne vurdering baserer vi på følgende forhold:
Formålet med hovedområde ”A.7.1. Før ansættelsen” er, at undersøge om
der er kontroller som sikrer, ”at medarbejdere og kontrahenter forstår deres
ansvar og er egnede til de roller, de er tiltænkt”. Det er vores vurdering, at
formålet ikke er opnået,
hvilket blandt andet skyldes en manglende
screening og verifikation af de påstande som ansøgerne fremsætter i
forbindelse med en ansættelsessamtalen eller ansøgningen.
Formålet med hovedområde ”A.7.2. Under ansættelsen” er, at undersøge
om der er kontroller som sikrer, ”at medarbejdere og kontrahenter er
bevidste om og lever op til deres informationssikkerhedsansvar”. Det er
vores vurdering, at
formålet er opnået,
i relation til interne medarbejdere i
SKAT.
Formålet er ikke opnået
i relation til eksterne medarbejdere,
vikarer og konsulenter.
Formålet med hovedområde: ”A.7.3. Ansættelsesforholdets ophør eller
ændring” er, at undersøge om der er kontroller som sikrer, ”om
organisationens interesser beskyttes som led i ansættelsesforholdets
ændring eller ophør”. Det der vores vurdering, at
formålet er opnået.
Der
er dog konstateret en svaghed grundet den manglende synliggørelse af, at
tavshedspligten også er gældende efter ansættelsens ophør.
Vi har udarbejdet et antal anbefalinger til styrkelse af de enkelte hovedområder.
Samtlige anbefalinger fremgår af bilag 1. Den væsentligste anbefaling er følgende:
I forbindelse med vores gennemgang af "Rammekontrakten om it-
konsulentbistand" og en gennemgang af "Bilag 9.a sikkerhed-generelt" til
brug for it-driftsleverandører", er der ikke identificeret afsnit som klart og
tydeligt omtaler eventuelle konsekvenser, hvis konsulenterne og
medarbejderne
hos
it-leverandørerne
ikke
efterlever
SKATs
informationssikkerhedspolitik. (se evt. anbefaling A.7.2.3.1. i bilag 1)
A.7 Personalesikkerhed
4 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0005.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Høj risiko
0
1
0
1
Prioritet 2
Prioritet 3/4
Middel risiko Lille risiko
3
1
2
6
4
0
0
4
I alt
7
2
2
11
Revisionsemne
A.7.1. Før ansættelsen
A.7.2. Under ansættelsen
A.7.3. Ansættelsesforholdets ophør
eller ændringer
I alt
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en
reduktion af de vurderede risici.
A.7 Personalesikkerhed
5 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
A.7.1
A.7.1.1
Observationer
Kontrolmål: Før ansættelsen
Risici
Anbefalinger
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
Screening
Manglende screening af jobkandidater
øger risikoen for, at det ikke opdages,
hvis en jobkandidat angiver urigtige
oplysninger i forbindelse med
ansøgningsprocessen.
Vi anbefaler, at SKAT altid i et vist omfang
udfører verifikation af jobkandidaternes baggrund
afhængig af den stilling som søges, gældende for
såvel fremtidige SKAT medarbejdere og
midlertidige eksterne medarbejdere. Ligeledes
anbefaler vi, at det fremgår af
arbejdsgangsbeskrivelsen, hvilke kriterier og
verifikationsbedømmelser som skal lægges til
grund samt hvem, hvordan og hvornår der skal
ske screening af jobkandidaterne.
A.7.1.1.1
Baggrundsverifikation af ansøgere
Prio. 2
Vi har indhentet arbejdsgangsbeskrivelser
for rekruttering og ansættelser som er
gennemgået. Man kan ikke af materialet se,
krav og kriterier for udførelse af
baggrundsverifikation af en jobkandidats
baggrund.
Samtidig har vi fået oplyst, at der som
sådan ikke udføres verifikation af
jobkandidaters baggrund og at det er op til
den som interviewer at afgøre om, der skal
benyttes referencer.
Handleplan fra HR Partnere og rekruttering:
Revisionen blev foretaget, lige da HR-Partnere og Rekruttering var blevet oprettet. Afdelingen har derfor foretaget en lang række
ændringer på eget initiativ i mellemtiden - herunder implementering af en opdateret rekrutterings- og ansættelsesproces. Det gør, at en del
af anbefalingerne allerede er implementeret.
Af den seneste udgave af rekruttering- og ansættelsesproces fremgår det, at rekrutteringspartneren aftaler med ansættende leder i hvilket
omfang, der skal tages referencer på udvalgte slutkandidater - dog med iagttagelse af følgende:
Der skal tages en reference i hver ansættelse, såfremt det er muligt
Som hovedregel bør der kun tages reference på én enkelt slutkandidat
A.7 Personalesikkerhed
6 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Skal gøres på ledere, special- og chefkonsulenter samt IT-specialister
På ledere bør der tages to referencer – som hovedregel én reference fra en tidligere medarbejder og én fra en chefkollega eller
overordnet.
I den nye proces er der et link til en spørgeguide, som indeholder de punkter, der bør spørges ind til i forbindelse med
baggrundsverifikation.
Rekrutteringspartnerne har ansvaret for at tage referencer, og referencetagning foretages normalt telefonisk i tidsrummet mellem 2.
samtale og at den endelige kandidat udvælges.
Ud over referencer vil der blive foretage yderligere verifikationer, hvilket Rigsrevisionen også anbefaler. Der bliver indført et
oplysningsskema, hvor medarbejderen bl.a. udfylder tidligere ansættelsesforhold (inkl. ansættelsesdatoer). Oplysningsskemaet indeholder
en tro- og love erklæring, som medarbejderen underskriver.
Ansvarlig person: Anders R. Andersen
A.7.1.1.2
Bilag til leverandørkontrakter
Prio.3
Vi har gennemgået seneste
udbudsmateriale til brug for
leverandørkontrakter "bilag 9.c Sikkerhed
Revisionskrav" version 2.4 og kan se, at
SKAT som standard ikke ønsker området
(8.1.2) "Screening" revideret og rapporteret
i forbindelse med en evt. revisorerklæring.
Manglende revision af og rapportering
på "Screeningsproces" hos væsentlige
leverandører og deres medarbejdere
øger risikoen for, at denne proces ikke
udføres som forventet af SKAT.
Vi anbefaler, at udbudsmaterialet ændres
således, at SKAT som standard tilkendegiver, at
de ønsker området for "Screening" i forbindelse
med personalesikkerhed hos leverandøren
revideret og rapporteret i eventuelle aftalte
revisorerklæringer.
A.7.1.2
Ansættelsesvilkår og betingelser
Manglende orientering af
medarbejderne i relation til
informationssikkerhed øger risikoen
for, at disse medarbejdere ikke agerer
som forventet.
Vi anbefaler, at eksterne konsulenter / vikarer får
udleveret en "Velkomstpakke", når arbejdet i
A.7.1.2.1
Velkomstpakke til eksterne konsulenter
Prio.2
Vi har konstateret, at SKAT indhenter
underskrevet tavshedserklæring fra
eksterne konsulenter / vikarer i SKAT i
A.7 Personalesikkerhed
7 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0008.png
Nr.
Observationer
forbindelse med udlevering af adgangskort
til SKAT.
Vi har ikke kendskab til, hvorvidt eksterne
konsulenter og vikarer indkaldes til fælles
orienteringsmøde i relation til
informationssikkerhed i lighed med interne
medarbejdere i SKAT.
Risici
Anbefalinger
SKAT påbegyndes. Pakken bør som minimum
indeholde:
* Tavshedserklæring til straks underskrivelse
* SKATs politik for informationssikkerhed med
tilhørende dokumenter
* Underskriftsblanket, som dokumenterer, at
konsulenten har læst og forstået det udleverede
materiale og som skal underskrives og afleveres
til SKAT senest 5 arbejdsdage efter arbejde
påbegyndelse.
Handleplan fra Sikkerhed:
Der er stor forskel på typerne af eksterne konsulenter. Der er f.eks. en række konsulenter, der har deres daglige gang i SKAT og som har
fået tildelt et ”medarbejdernummer” og et adgangskort. Andre konsulenter kommer og rådgiver forretningen til et enkelt møde og andre
igen møder aldrig fysisk op på SKATs adresser. Det er derfor nødvendigt at analysere behovet for ”velkomstpakke” i forhold til hver enkelt
gruppes behov og de kontrakter der er indgået med de eksterne konsulenter.
Sikkerhed igangsætter en analyse af hvordan velkomstpakken målrettes de enkelte typer af eksterne konsulenter og vikarer.
Tidsplan: 1. kvartal 2016
Ansvarlig person: Jeanette Sporleder Ebbesen
A.7.1.2.2
Straffeattester fra eksterne konsulenter
Prio.2
Vi har ikke set dokumentation for, at der
indhentes eller kontrolleres, at de eksterne
konsulenter har afgivet en straffeattest, som
gennemgås af SKAT.
Ved ikke at indhente straffeattester fra
konsulenter, er der risiko for, at SKAT
benytter konsulenter, som er straffet
for forhold som SKAT mener, ikke er
foreneligt med jobbet som konsulent i
SKAT.
Vi anbefaler, at SKAT indføjer i kontrakter med
konsulenter, at der ved påbegyndelse af arbejdet
i SKAT skal fremvises en straffeattest, og at den
efterfølgende vil blive vurderet af SKAT.
A.7 Personalesikkerhed
8 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra IT-styring og aftaler samt Indkøb og Udbud:
SKAT vil indføje en klausul i it-konsulentkontrakterne om, at der ved påbegyndelse af arbejdet i SKAT skal fremvises straffeattest, og at
den efterfølgende vil blive vurderet af SKAT. Reguleringen forventes at kunne iværksættes fra august 2016, hvor SKAT forventer at have
indgået nye rammeaftaler for it-konsulentanskaffelser.
Tidsplan: August 2016
Ansvarlig person: Lone Munch Thorsen
A.7.1.2.3
Opbevaring af underskrevet
Prio.3
tavshedserklæring
Vi har konstateret, at underskrevet
tavshedserklæringer fra eksterne
konsulenter, bliver opbevaret fysisk i en
mappe i receptionen som står fremme i
åbningstiden, og låses inden efter lukketid.
Fysisk opbevaring af underskrevet
tavshedserklæringer øger risikoen for
manglende efterlevelse af
persondataloven, ligesom der er risiko
for manglende aktering i Captia.
Vi anbefaler, at underskrevet
tavshedserklæringer, fra eksterne konsulenter
akteres og kontrolleres for læsbarhed i Captia
hvorefter den fysiske kopi destrueres.
A.7.1.2.4
Opbevaring af bilag i relation til
Prio.3
sikkerhedsgodkendelser.
Vi har fået oplyst, at relevant materiale,
såsom samtykkeerklæring,
tavshedserklæring samt indstillingsbilag
scannes ind og akteres i Captia, og at den
fysiske dokumentation herefter gemmes i
aflåst og fastboltret pengeskab i 6 mdr.
hvorefter det fysiske materiale destrueres.
Fysisk opbevaring af dokumenter i
relation til sikkerhedsgodkendelser
øger risikoen for brud på
fortroligheden og manglende
efterlevelse af persondataloven,
ligesom der er risiko for manglende
aktering i Captia.
Vi anbefaler, at når den enkelte sag om
sikkerhedsgodkendelse er afsluttet og indscannet
og kontrolleret i Captia, sker der umiddelbart efter
makulering af de fysiske dokumenter.
A.7.1.2.5
Ajourføring af procesflowdiagrammer
Prio.3
Vi har fået oplyst, at der findes
procesflowdiagrammer, som viser hvordan
Manglende ajourførte
procesflowdiagrammer for
ansættelsesområdet, øger risikoen for
at der ikke er kendskab til de
SIR anbefaler, at der i forbindelse med
etableringen af enheden ”HR partnere og
rekrutteringsenhed” samt evt. ved tilpasning af
processerne omkring rekruttering, sker
A.7 Personalesikkerhed
9 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0010.png
Nr.
Observationer
ansættelsesprocessen skal udføres.
Diagrammerne er ikke ajourført i
overensstemmelser med de faktiske
ansættelsesprocesser.
Risici
processer som benyttes i forbindelse
med ansættelsen, hvilket kan medføre
risiko for ansættelse af medarbejdere
som ikke opfylder ønskede krav.
Anbefalinger
udarbejdelse og vedligeholdelse af
procesflowdiagrammer som viser processen og
de forskellige aktører i ansættelsesprocessen,
endvidere anbefaler vi, at det fremgår af
procesflowdiagrammet, hvilke kontroller som er
en del af processen.
A.7.2
Kontrolmål: Under ansættelsen
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
A.7.2.1
Ledelsesansvar
Området har ikke givet anledning til
bemærkninger.
A.7.2.2
Bevidsthed om, uddannelse og træning i informationssikkerhed
Manglende udbredelse af, og
kendskab til SKAT'
informationssikkerhed øger risikoen
for at den ikke efterleves, hvilket
påvirker risikoen for uønskede
hændelser, og dermed risiko for, at
informationssikkerhed ikke anvendes
som forudsat af ledelsen.
Vi anbefaler, at alle organisationens
medarbejdere årligt, herunder eksterne
konsulenter og medarbejdere hos leverandører
som udfører arbejde for SKAT, løbende
uddannes, trænes og bevidstgøres om SKAT
informationssikkerhed samt regelmæssigt holdes
ajour med SKAT’ politikker og procedurer, i det
omfang det er relevant for deres jobfunktion.
A.7.2.2.1
Awarenessprogram
Prio. 2
Vi har fået oplyst, at der i 2014 ikke har
eksisteret et systematisk
awarenessprogram hvor medarbejderne
løbende er blevet gjort opmærksom på
informationssikkerhedsforhold.
Det er oplyst, at der primo 2015 er etableret
et awarenessprogram, hvor der kvartalsvis
udtages 400 interne medarbejdere samt
alle nyansatte, som elektronisk skal
besvare et antal udvalgte
A.7 Personalesikkerhed
10 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0011.png
Nr.
Observationer
sikkerhedsspørgsmål. SKAT følger op på
besvarelserne og medarbejderens leder
orienteres om resultatet. Ud fra det oplyste,
er eksterne konsulenter eller medarbejdere
hos leverandørerne ikke omfattet af dette
awarenessprogram.
Handleplan fra Sikkerhed:
Risici
Anbefalinger
Fra 2016 vil der kvartalsvist blive udtaget 400 medarbejdere samt alle nye medarbejdere og alle elever til at gennemføre en
sikkerhedstest. Sikkerhed vil afdække muligheden for at øge antallet af medarbejdere, der årligt skal gennemføre test og tillige undersøge
muligheden for at udbrede testen til andre og eksterne personalegrupper.
Tidsplan: 1. kvartal 2016
Ansvarlig person: Jeanette Sporleder Ebbesen
A.7.2.3
Sanktioner
Manglende klar og specifik
tilkendegivelse af konsekvenserne,
hvis en konsulent eller en it-
driftsleverandørs medarbejder ikke
efterlever SKATs
informationssikkerhed, øger risikoen
for, at det ikke vil have konsekvenser
for leverandøren, grundet en evt.
manglende efterlevelse og
Vi anbefaler, at teksten i rammekontrakterne
ændres således, at det eksplicit og synligt
fremgår, at det kan have konsekvenser, hvis
eksterne konsulenter eller it-driftsleverandørernes
medarbejder ikke efterlever SKATs
Informationssikkerhed.
A.7.2.3.1
Konsekvens ved manglende efterlevelse
Prio. 1
Vi har i forbindelse med vores gennemgang
af "Rammekontrakten om it-
konsulentbistand" og en gennemgang af
"Bilag 9.a sikkerhed-generelt" til brug for it-
driftsleverandører", ikke identificeret afsnit
som klart og tydeligt omtaler eventuelle
konsekvenser, hvis konsulenterne og
medarbejderne hos it-leverandørerne ikke
A.7 Personalesikkerhed
11 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0012.png
Nr.
Observationer
efterlever SKATs
informationssikkerhedspolitik.
Risici
synliggørelse af krav til
leverandørerne.
Anbefalinger
Handleplan fra Sikkerhed og IT-styring og aftaler:
Sikkerhed og IT-styring og aftaler vil i samarbejde foretage en revurdering af ”Rammekontrakten om it-konsulentbistand" og "Bilag 9.a
sikkerhed-generelt" for så vidt angår om disse skal indeholde klausuler om konsekvenser for konsulenterne og medarbejderne hos it-
leverandørerne såfremt disse ikke efterlever SKATs informationssikkerhedspolitik.
Tidsplan: 1. kvartal 2016
Ansvarlig person: Jeanette Sporleder Ebbesen og Lone Munch
A.7.3
Kontrolmål: Ansættelsesforholdets ophør eller ændring
Funktionsområde:
Rammevilkår for funktionsområderne
A.7.3.1
Ansættelsesforholdets ophør eller ændring.
Manglende synliggørelse af krav i
forbindelse med ansættelsen som
også er gældende efter ansættelsens
ophør øger risikoen for, at tidligere
medarbejder ikke efterlever gældende
lovgivning.
Vi anbefaler, at skabelonen til
"Tavshedserklæring" ændres således, at ansvar
og forpligtelser, som stadig gælder efter
ansættelsens ophør gøres synligt og bliver
indeholdt i medarbejderens eller kontrahentens
ansættelsesvilkår og -betingelser.
A.7.3.1.1
Tavshedsforpligtelse efter ansættelsen
Prio. 2
Vi har indhentet og gennemgået SKATs
standardskabelon for "Tavshedserklæring".
Det fremgår ikke eksplicit i dokumentet, at
tavshedsforpligtelsen også gælder efter
ansættelsen.
A.7 Personalesikkerhed
12 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0013.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra HR Partnere og rekruttering:
Der er ved at blive udarbejdet nye skabeloner til ansættelseskontrakter for hele Skatteministeriets område. Tavshedserklæringen bliver
indarbejdet i de nye skabeloner, hvor det vil fremgå, at tavshedspligten også gælder efter fratrædelse.
Tidsplan: De nye skabeloner forventes implementeret i december 2015.
Ansvarlig person: Anders R. Andersen
A.7.3.1.2
”Når du stopper i SKAT”
Prio. 2
Vi har indhentet og gennemgået
dokumentet "Når du stopper i SKAT".
Dokumentet gives til alle som stopper med
at arbejde i SKAT og beskriver i korte træk
forhold i relation til opsparet ferie, fleks,
pension Tire/lisy og praktiske forhold i
relation til aflevering af ting.
Man kan ikke af dokumentet læse, at der på
nogen måde sker orientering af
medarbejderen i relation til
informationssikkerhedsansvar og
forpligtelser.
Handleplan fra Personale 1:
Manglende orientering i relation til
"informationssikkerhedsansvar og
forpligtelser" i forbindelse med endt
ansættelse i SKAT øger risikoen for, at
medarbejderne ikke har kendskab til
hvilke krav og forpligtelser de har som
tidligere medarbejdere i SKAT.
Vi anbefaler, at dokumentet "Når du stopper i
SKAT" ajourføres med oplysninger om hvad
SKAT stiller af krav til tidligere medarbejdere i
relation til "informationssikkerhedsansvar og
forpligtelser" samt i relation til tavshedspligt.
Det vil blive indføjet i bilaget ”Når du stopper i SKAT”, at tavshedspligten også gælder efter fratræden. Det ændrede bilag vil blive
implementeret i december 2015.
Ansvarlig person: Mette Herner
SLUT
A.7 Personalesikkerhed
13 af 14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962654_0014.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved udarbejdelsen af konklusionen er følgende skala anvendt:
Intet behov for
procesændringer
Intern Revision har ikke observeret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 og 2 med flest observationer i prioritet 2.
Prioritet 1: Flere observationer
Prioritet 2: Flest observationer
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Observationerne er
hovedsageligt omfattet af prioritet 1 eller 2 med flest observationer i prioritet 1.
Prioritet 1: Flest observationer
Prioritet 2: Flere observationer
Behov for proces-
ændringer i mindre
omfang
Behov for proces-
ændringer i større
omfang
Behov for
procesændringer i
væsentligt omfang
Det skal bemærkes, at ovenstående beskrivelse, med hensyn til antal observationer pr.
prioritet, er vejledende i forhold til vores samlede vurdering af konklusionen.
Prioritering af de enkelte observationer:
Prioritet 1: Høj Risiko for manglende målopfyldelse:
Væsentlige svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en væsentlig øget
risiko for, at processens formål ikke realiseres. Manglende opfyldelse af processens
formål vil have store konsekvenser for virksomheden. Der bør snarest muligt
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
Prioritet 2: Middel risiko for manglende målopfyldelse:
Svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Svaghederne kan omfatte
manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende
regnskabsmæssige faciliteter. Som følge heraf er der en øget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke fuldtud realiseres. Manglende opfyldelse af processens formål vil
have store konsekvenser for virksomheden. Der bør iværksættes foranstaltninger med
henblik på at udbedre den observerede svaghed.
Prioritet 3: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Den reviderede proces kan dog
designes med henblik på at forbedre eksekveringen af processen. Processen vil dog
være omfattet af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til
stede.
Prioritet 4: Lille risiko for manglende målopfyldelse:
Ingen svagheder i den etablerede forretningsgang/proces. Som følge heraf er der ikke
en øget risiko for, at processens formål ikke realiseres. Processen vil dog være omfattet
af den risiko, der, uanset styrken af de interne kontroller, altid vil være til stede.
A.7 Personalesikkerhed
14 af 14