Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962653_0001.png
26. maj 2015
J. nr. 14-4248559
Plannr. 114-970
Intern Revision
Rapport 2014
Direktørområdet SKAT IT
It-revision af SAP 38 Basis
Modtager
Departementschef Jens Brøchner, Skatteministeriet
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen, SKAT
Direktør Jan Topp Rasmussen, SKAT IT
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0002.png
Forord
Skatteministeriets Interne Revision (SIR) har, jævnfør orienteringsbrev af 27.
oktober 2014, revideret området for SAP 38 Basis. Den udførte revision er en del
af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 26. maj 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Klaus Myssen
Senior Manager
It-revision af SAP 38 Basis
2 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0003.png
1. Formål
Formålet med revisionen har været at vurdere, hvorvidt interne it-kontroller kan
medvirke til at opretholde informationernes integritet og sikkerheden af de data,
som SAP 38 behandler.
På baggrund af revisionens observationer, er eventuelle afledte risici vurderet.
2. Omfang
Revisionen er gennemført i perioden december 2014 til februar 2015 og har
omfattet en gennemgang af følgende områder af produktionsmiljøet for SAP 38:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Opsætning og anvendelse af SAP
Parametre og tabeller
Password og login
Brugere
Profiler i SAP
Egenudviklede programmer
Væsentlige transaktioner
Batchkørsler
Ændringsstyring
SAP-specifikke begreber er defineret i bilag 3.
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews og
stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale samt ved egne analyser af
data i SAP 38.
Ved revisionen har vi interviewet medarbejdere fra Betalings- og
Inddrivelsessystemer.
Revisionen er udført af Klaus Myssen.
It-revision af SAP 38 Basis
3 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0004.png
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision af de undersøgte områder, er det vores
samlede vurdering, at de interne it-kontroller for SAP 38 er på et
ikke helt
tilfredsstillende
niveau i relation til opretholdelsen af informationers integritet og
sikkerheden af data.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Vi har konstateret, at 39 dialogbrugere har adgang til at ændre i klient
afhængige tabeller. Fx i tabellen vedrørende opsætning af det finansielle
regnskab. En del af disse brugere er placeret i Departementet og SIR og har
ikke et arbejdsbetinget behov for disse rettigheder.
Vi har undersøgt standardbrugerne og kan se, at der er en bruger (DDIC)
som har tildelt profilerne "SAP_ALL" og "SAP_NEW". Samtidig er det
konstateret, at brugeren ikke er låst.
Vi har ved vores gennemgang identificeret et antal dialogbrugere-id som
ikke er personhenførbare. Dermed kan man ikke se, hvilken medarbejdere
som har udført de enkelte transaktioner.
Vi har konstateret 3.029 egenudviklede programmer som starter med ”Z” og
3 egenudviklede programmer som starter med ”Y”. Ingen af disse har
tilknyttet nogen transaktionskode.
Vi har i lighed med tidligere år konstateret et stort antal egenudviklede
programmer som ikke indeholder autorisationscheck, hvilket øger risikoen
for uautoriserede afvikling.
Vi har konstateret 22 dialogbrugere (NNIT-XBASIS) som har adgang til at
importere transporter i SAP 38. Samtidig har vi fået oplyst, at det kun er
Systemejere i Betalings- og Inddrivelsessystemer, som skal have disse
rettigheder.
Vores opfølgning på anbefalingerne fra tidligere år viser, at SKAT har fulgt
13 af vores anbefalinger, hvorfor disse er lukket. Samtidig er der 15
anbefalinger i relation til SAP 38, der fortsat er åbne. Vi har fået oplyst, at
SKAT fortsat arbejder med disse anbefalinger, hvorfor vi følger op på disse
til næste år.
It-revision af SAP 38 Basis
4 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0005.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Prioritet 2
Væsentlig
for
forretningen
1
2
1
2
0
2
2
0
2
12
Prioritet 3
2014 2013
Mindre
I
I
betydning for
alt
alt
forretningen
0
0
0
1
0
0
1
1
0
3
1
2
1
3
0
2
3
1
2
15
2
3
3
3
4
3
6
1
3
28
Revisionsområde
1. Opsætning og anvendelse
2. Parametre og tabeller
3. Password og login
4. Brugere
5. Profiler i SAP
6. Egenudviklede programmer
7. Væsentlige transaktioner
8. Batchkørsler
9. Ændringsstyring
I alt
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra de reviderede direktørområder. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner kan medvirke til
en reduktion af de vurderede risici.
It-revision af SAP 38 Basis
5 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Observationer
1.
Opsætning og anvendelse
Manglende regelmæssig
implementering af væsentlige
opdateringer, herunder
sikkerhedsopdateringer og
support pakker, øger risikoen
for at kendte sårbarheder og
svagheder i ERP systemet
kan misbruges.
Vi anbefaler, at der løbende foretages en
vurdering af frigivet systemopdateringer, og
at der sker implementering af væsentlige
opdateringer.
1.1. Patching af MSSQL
2013
SAP38 operativsystemet er baseret på Windows NT med
en MSSQL database. Databasen afvikles på en SQL
Prio.
Server 2008 R2 med Service Packs 2 svarende til release
3
10.50.4000.
Via SAP's hjemmeside er det konstateret, at der er frigivet
en "Samle pakke 7 for SQL server 2008 R2 SP2" (release
10.50.4286.0) frigivet den 17. Juni 2013 indeholdende 12
hotfixes som er udarbejdet efter SP2.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at seneste
frigivet release 10.50.6000 for SQL server 2008 R2 er
implementeret i PROD.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Opgradering sker periodisk og den nævnte patch er kommet umiddelbart efter den gennemførte opgradering i maj 2013.
Betalings- og Inddrivelsessystemer vil sammen med vores driftsleverandør sikre at opgradering sker oftere, når patchen indeholder
sikkerhedsopgradering.
It-revision af SAP 38 Basis
6 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0007.png
Observationer
1.2. Patching af SAP38
2013
Vi har foretaget en gennemgang af ”OCS Package
Directory” via S_tcode: SPAM og kan se, at der er en del
Prio.
service patch som ikke er implementeret.
2
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der
fortsat er en del service patch som ikke er implementeret.
Samtidig har vi fået oplyst, at området er uændret, og at
IT afventer afslutningen af transitionen, hvorefter
opdateringen vil blive udført i henhold til årshjulet.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Manglende implementering
af service patch, øger
risikoen for misbrug af kendte
sårbarheder.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at frigivet service patch'
implementeres løbende.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
For at mindske risikoen for at påvirke datoen for implementering af EFI og Skattekontoen, blev det på direktørniveau mellem forretningen
og IT besluttet, at udskyde opgradering af SAP38.
Database og kernel er opgraderet i maj 2013 og Betalings- og Inddrivelsessystemer har fokus på opgradering til nyeste version inklusive
servicepatch, når EFI og Skattekontoen er i stabil drift.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelseskontoret afsluttede transitionen fra Atos til NNIT i december 2014. I løbet af 2015, vil
gennemføre patchning af SAP38.
2
Parametre og tabeller
It-revision af SAP 38 Basis
7 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0008.png
Observationer
2.1. Ændring af system parametre
2013
Vi har konstateret, at 48 dialogbrugere har rettigheder til
at ændre systemparametre via S_tcode: RZ10.
Prio.
2
Vi har fra SKAT fået oplyst, at dette skyldes rollen
”AD_Regnskab_7” som er tildelt et stort antal
medarbejdere i Regnskab, og at SKAT er i proces med at
begrænse adgangen.
Status 2014:
Vi har konstateret, at 13 systemejere fra SKAT og 20
NNIT konsulenter (alle dialogbrugere) har rettigheder til at
ændre systemparametre via S_tcode: RZ10. Vi har
samtidig fået oplyst, at de alle har et arbejdsbetinget
behov, hvorfor vi lukker anbefalingen.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Adgang til disse rettigheder
for medarbejdere, som ikke
har et arbejdsbetinget behov,
øger risikoen for fejl og
uautoriseret ændringer i
systemparametre.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at rettigheder til at foretage
ændringer af systemparameter begrænses
mest muligt og kun til personer med
arbejdsbetinget behov.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
I forbindelse med at Betalings- og Inddrivelsessystemer i december 2013, har ændret rollekonceptet for SAP 38, er det alene brugere
med et arbejdsbetinget behov der har rettigheder til at ændre systemparametre. Dette omfatter også driftsleverandørens driftspersonale
og systemejere i Betalings- og Inddrivelsessystemer.
2.2. Ændring af klient afhængige tabeller
2013
Vi har konstateret, at 39 dialogbrugere har adgang til at
ændre i klient afhængige tabeller. Fx i tabellen "TVARVC"
opsætning af det finansielle regnskab. En del af disse
Adgang til disse rettigheder
for medarbejdere, som ikke
har et arbejdsbetinget behov,
Vi anbefaler, at rettighederne til at kunne
foretage ændringer af klient afhængige
tabeller begrænses mest muligt og kun til
personer med arbejdsbetinget behov.
It-revision af SAP 38 Basis
8 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0009.png
Observationer
Prio. brugere er placeret i Departementet og SIR og har ikke et
2
arbejdsbetinget behov for disse rettigheder.
Status 2014:
Vi har fået oplyst, at status er uændret, og at der arbejdes
på en løsning mht. gruppering af brugerne, som forventes
afsluttet i marts 2015.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
øger risikoen for fejl og
uautoriseret ændringer.
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer har i december 2013 implementeret et nyt rollekoncept i SAP38.
Antallet af adgange til ændring i tabeller er minimeret. Betalings- og Inddrivelseskontoret vil sammen med procesejer gennemgå de
arbejdsbetingede behov og tilrette adgangen yderligere i løbet af første kvartal 2014.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden 30. september 2015, sammen med procesejer, sikre at det er alene er
medarbejdere med arbejdsbetinget behov der har adgang til at ændre i klient afhængige tabeller.
2.3. Ændringer af klient uafhængige tabeller
2013
Vi har konstateret, at 519 dialogbrugere har adgang til at
ændre i klient uafhængige tabeller. En del af disse
Prio.
brugere er placeret i Departementet og SIR og har ikke et
2
arbejdsbetinget behov for disse rettigheder.
Status 2014:
Vi har fået oplyst, at der er sket en reduktion i antallet af
dialogbrugere, men at der fortsat arbejdes på en løsning
Adgang til disse rettigheder
for medarbejdere, som ikke
har et arbejdsbetinget behov,
øger risikoen for fejl og
uautoriseret ændringer.
Vi anbefaler, at rettighederne til at kunne
foretage ændringer af klient uafhængige
tabeller begrænses mest muligt og kun til
personer med arbejdsbetinget behov.
It-revision af SAP 38 Basis
9 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0010.png
Observationer
mht. gruppering af brugerne, som forventes afsluttet i
marts 2015.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer har i december 2013 implementeret nyt rollekoncept i SAP38.
Antallet af adgange til ændring i tabeller er minimeret. Betalings- og Inddrivelseskontoret vil sammen med procesejer gennemgå de
arbejdsbetingede behov og tilrette adgangen yderligere i løbet af første kvartal 2014.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden 30. september 2015, sammen med procesejer, sikre at det er alene er
medarbejdere med arbejdsbetinget behov der har adgang til at ændre i klient uafhængige tabeller.
3
Password og login
Vi anbefaler, at alle gyldige dialogbrugere
skifter password i henhold til password
reglerne.
3.1. Regelmæssigt skift af password
Manglende regelmæssigt
2013 Vi har konstateret, at der sker password synkronisering
password skift øger risikoen
mellem Active Directory og SAP38.
for uautoriseret adgang.
Prio.
2
Vi har foretaget en gennemgang af samtlige dialogbrugere
og har konstateret, at der er 27 gyldige dialogbrugere, som
ikke har skiftet password som forventet inden for 90 dage,
jf. kravet fra informationsikkehed. 19 af disse
dialogbrugere er ATOS brugere.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang af samtlige
dialogbrugere og har konstateret, at der er 132 gyldige
dialogbrugere, som ikke har skiftet password som
It-revision af SAP 38 Basis
10 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0011.png
Observationer
forventet inden for 90 dage. Jf. kravet fra
informationssikkerhed.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen og vil fjerne en del af de inaktive brugere i SAP 38, bl.a. dem som mangler skift
af password. Derudover vil inaktive eksterne konsulenter bliver fjernet. Oprydningen forventes afsluttet i første kvartal 2014.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer gennemgår anvendelsen af autorisationerne for at sikre at password skiftes inden for
90 dage. Opgaven har været nedprioriteret i forbindelse med transitionen i slutningen af 2014. Punktet anses for værende afsluttet
4
Brugere
Øger risikoen for
uautoriserede ændringer.
Vi anbefaler, at adgangen til disse brugere
spærres, eller at brugerne får frataget deres
rettigheder.
4.1. Rettigheder til ikke personhenførbare brugere
2013
Vi har konstateret, at de ikke personhenførbar brugere:
SIESMC og SIESMC1 har fået tildelt ”SAP_ALL” profilen
Prio.
og ”S_A.Develop” profilen.
1
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang af ”SAP_ALL” og
”S_A.Develop” profilen. Vores gennemgang viser, at
ingen dialogbrugere har tilknyttet disse profiler.
Vi anser punktet for lukket.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Brugerne er ændret til systembrugere.
It-revision af SAP 38 Basis
11 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0012.png
Observationer
4.2. Gennemgang af oprettede brugere, som ikke har været
2013 logget på.
Vi har foretaget en gennemgang pr. 12/8-2013 som viser,
Prio.
at der er 825 brugere, som ikke har været logget på
3
SAP38 siden 9/5-2013. Enkelte af disse brugere har ikke
været logget på SAP38 siden 2003.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang og har konstateret, at
der er 655 dialogbrugere som ikke har været logget på
siden 20/9-2014. Vi har endvidere fået oplyst, at der i
marts og december måned 2014 er foretaget oprydning i
inaktive brugere. Vi har set dokumentation for, at der er
foretaget oprydning i inaktive brugere i 2014, men
dokumentationen specificerer ikke hvornår oprydningen er
udført. Vi følger op herpå til næste år.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Oprettede brugere, som ikke
benytter sin adgang, øger
risikoen for uautoriseret
adgang.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at der foretages en
revurdering af oprettede brugere, som ikke
har været logget på SAP38 siden 2012 eller
tidligere for en vurdering af, om de fortsat
har et arbejdsbetinget behov for adgang.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer gennemgår normalt inaktive brugere, med henblik på oprydning to gange årligt. Gennemgangen blev
sidst foretaget i foråret 2013. Oprydningen gennemføres sammen med autorisationsgruppen i IT, for at sikre sammenhængen med BRAS,
Oprydningen i efteråret 2013 er på grund af opgradering af rollekonceptet i SAP38 blevet udskudt til januar 2014.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er ikke enig i at der ikke har været fulgt op på bemærkningen fra revisionsrapporten fra 2013. Opgaven har i forbindelse med
transitionen i slutningen af 2014 været nedprioriteret. Betalings- og Inddrivelsessystemer har senest i april 2015 gennemgået
anvendelsen af autorisationer. Opgaven indgår i housekeepingopgaverne og vil fremadrettet blive dokumentet, så det fremgår hvornår
vurderingen af den enkelt bruger er foretaget. Forventes udført inden årets udgang.
It-revision af SAP 38 Basis
12 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0013.png
Observationer
4.3. Systembrugeren DDIC
2013
Vi har undersøgt DDIC brugeren, og kan se, at brugeren
har tildelt profilerne "SAP_ALL" og "SAP_NEW" samtidig
Prio.
er det konstateret, at brugeren ikke er låst.
2
Systembrugeren DDIC bruges i forbindelse med
installation og opgradering af SAP38.
Status 2014:
Vi har konstateret, at systembrugeren DDIC forsat har
tildelt profilerne ”SAP_ALL” og ”SAP_NEW” og fortsat
ikke holdes låst.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Manglende låsning af
brugeren eller fjernelse af
rettigheder til DDIC brugeren
i produktion øger risikoen for
uautoriserede ændringer.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at DDIC brugeren får fjernet
sine privilegerede rettigheder alternativt, at
brugeren holdes låst og kun åbnes, når der
er behov for det.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen og har ændret brugeren ”DDIC2” til systembruger og password bliver opbevaret
af SKAT i tilfælde af, der skulle opstå et behov for at brugerne skal benyttes. Sikringen vurderes dermed til at være optimal.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig i observationen og accepterer risikoen, jf. bemærkningen fra revisionsrapporten fra 2013. Risikoen minimeres ved at der
føres kompenserende kontroller, når SAP_ALL bliver tildelt.
It-revision af SAP 38 Basis
13 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0014.png
Observationer
4.4. Adgang til SU01 – Ændring af UMR
2013
Vi har undersøgt antallet af dialogbrugere, som via SU01
har adgang til at udfører følgende i relation til ”User
Prio.
Master Record”(UMR):
2
-
Create or change UMR
-
Delete UMR
-
Add profiles to UMR
Vores gennemgang viser, at der er 40 dialogbrugere, som
har adgang til at udføre ovenstående handlinger.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der nu
er 9 dialogbrugere som har adgang til at ændre UMR.
Disse medarbejdere er placeret i Servicedesk samt en
enkelt systemejer. Det er vores vurdering, at disse
medarbejdere har et arbejdsbetinget behov.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får autorisationer til
SU01.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen, og har i december 2013 ændret rollekonceptet for SAP38, hvor antallet af
adgange til ændring i UMR er minimeret.
4.5. Brug af ikke personhenførbare brugere
2013
Vi har foretaget en gennemgang af oprettede
dialogbrugere for at se, hvorvidt der er oprettet, ikke
Prio.
personhenførbare bruger-id. Ved vores gennemgang har
2
Anvendelse af bruger-ideer
Vi anbefaler, at der kun oprettes og
som ikke er personhenførbar, anvendes personhenførbare bruger-id i SAP.
bevirker, at man ikke kan følge
transaktionen til den bruger
som har initieret transaktionen
i SAP.
It-revision af SAP 38 Basis
14 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0015.png
Observationer
vi identificeret følgende dialogbruger-id som ikke er
personhenførbare:
w04ankomst, wbs02, whavnen, wvist01, wkyst04,
wnrakas, zpc_dia, default, fejlret_bet, fejlret_rc,
kasse_manuel.
Status 2014:
Vores opfølgning viser, at dialogbrugerne ”fejlret_bet”,
”fejlret_rc” og ”wvist01” er slettet og at ”wbs02”, ”zpc_dia”,
”kasse_manual” og ”Default” er ændret til systembrugere.
Ligeledes er det set, at ”w04ankomst”, ”whavnen”,
”wkyst04” og ”wnrakas” er ændret til servicebruger.
Dermed er de ikke personhenførbare brugere fra sidste år
afklaret.
Vi har foretaget en ny gennemgang, og har identificeret
følgende dialogbruger-id som ikke er personhenførbare:
”SAP38-ESSTAM”, ”SAPSUP”, ”SAPSUPPORT”, hvor de
to sidstnævnte er låst af administrator.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer har lukket brugerne ”fejlret_bet” og ”fejlret_rc” og ændret ”wbs02”, ”zpc_dia”, default og
”kasse_manuel”. Disse brugere kan ikke længere logges på.
De øvrige brugere er ændret til servicebruger ud fra et forretningsmæssigt krav. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil gå i samarbejde
med procesejer for at se på mulighederne for at ændre disse brugere i løbet af 2014.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
It-revision af SAP 38 Basis
15 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0016.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Der er tale om nye observationer. ”SAPSUP”, ”SAPSUPPORT” anvendes at SAP, når der skal fejlsøges i systemet. Brugerne holdes låst
og bliver kun åbnet ved fejlsøgning af SAP. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden 31. oktober 2015, se på muligheden for at ændre
på brugeren ”SAP38-ESSTAM”.
5
Profiler i SAP
Adgang til profil generatoren
øger risikoen for
uautoriserede ændringer
Vi anbefaler, at adgangen til
profilgeneratoren (PFCG) begrænses mest
muligt, og kun til personer med
arbejdsbetinget behov.
5.1. Adgang til profilgeneratoren (PFCG)
2013
Vores gennemgang viser, at 30 dialogbrugere har adgang
til at oprette eller ændre roller via profilgeneratoren
Prio.
PFCG, herunder personer fra SIR, som ikke bør have
2
adgang.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der nu
kun er 2 dialogbrugere som har adgang til
profilgeneratoren. Vi har foretaget en gennemgang af de
to brugere og det er vores vurdering, at disse har et
arbejdsbetinget behov, hvorfor vi lukker anbefalingen.
Vi anser anbefalingen for lukket.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer har i december 2013 implementeret nyt rollekoncept i SAP38. Rollen er tildelt relevante systemejere i
Betalings- og Inddrivelsessystemer.
5.2. Kritiske roller SA38/SE38
2012
Der er i Fort Consult-rapporten fra oktober 2012
identificeret områder, der er kategoriseret som kritiske
It-revision af SAP 38 Basis
Adgang til
transaktionskoderne SA38 og
SE38 øger risikoen for
SIR anbefaler, at ingen medarbejdere har
adgang til SA38/SE38 i produktionsmiljøet,
da transaktionskoderne er forbeholdt
16 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0017.png
Observationer
Prio. relateret til transaktionskoderne SA38 og SE38 i
1
produktionsmiljøerne, da disse giver adgang til at ændre i
idriftsatte SAP-programmer.
SIR har udtrukket en liste over brugere med adgang til
SA38 og SE38 og identificeret medarbejdere hos SKAT
med adgang til at ændre i idriftsatte SAP-programmer:
• 48 brugere med w-numre har adgang til
transaktionskode SA38 i SAP38
• 42 brugere med w-numre har adgang til
transaktionskode SE38 i SAP38
Der er endvidere identificeret andre områder i rapporten
fra Fort Consult, hvor risikoen er kategoriseret som høj,
som SIR mener er væsentlige for SKAT at tage stilling til i
forhold til sikkerheden i SAP Intern og SAP38.
Status 2013:
SIR har fået oplyst, fra ”Betalings- og Inddrivelsessystemer”, at
det for medarbejdere, ud over system- og platformsejere i
Betalings- og Inddrivelsessystemer, er planlagt at begrænse
adgangen i forbindelse med design af nye roller på SAP38.
Risici
uautoriserede ændringer i
produktionsmiljøet. Ændring
af SAP-programmer i
produktion kan medføre fejl i
finansielle data.
Andre identificerede områder
i rapporten, hvor risikoen er
kategoriseret som høj, kan
medføre uautoriseret adgang
til finansielle data, hvilket kan
påvirke integriteten af
regnskabet dvs. risiko for, at
der med eller uden forsæt
kan foretages ændringer af
finansielle data i SAP og
dermed medføre fejl i
regnskabet.
Anbefalinger
udviklere. Eventuelle ændringer eller
tilpasninger af programmer bør ske i
udviklingsmiljøer og følge de formelle
udrulningsprocedurer.
Det er endvidere SIRs anbefaling, at der
tages stilling til andre områder i
rapporten, hvor risikoen er kategoriseret
som høj, således at der via en
handlingsplan rettes op på områder, som
SKAT vurderer væsentlige for forretningen.
It-revision af SAP 38 Basis
17 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0018.png
Observationer
SIR har foretaget en ny gennemgang som viser, at der
fortsat er:
• 40 dialogbrugere, som har adgang til transaktionskode
SA38 i SAP38
• 51 dialogbrugere, som har adgang til transaktionskode
SE38 i SAP38
Status 2014:
Sir har foretaget en ny gennemgang som viser, at
44 dialogbrugere har adgang til transaktionskode SA38 i
SAP 38, heraf er 21 NNIT brugere og 13 er systemejere fra
SKAT.
47 dialogbrugere har adgang til transaktionskode SE38 i
SAP 38, heraf er 34 NNIT brugere og 13 er systemejere fra
SKAT.
SIR har fået oplyst, at disse brugere har et arbejdsbetinget behov
for adgang til disse transaktionskoder. SIR er enig heri, og lukker
anbefalingen.
Risici
Anbefalinger
Vi anser punktet for lukket.
Høringssvar fra SKAT:
Adgangen til SA38 og SE38 er begrænset til udvalgte superbrugere, konsulenter og medarbejdere i Betalings- og Økonomisystemer. De
udvalgte superbrugere anvender adgangen til afvikling af programmer ud fra et forretningsmæssigt behov. Øvrige anvender adgangen til
fejlsøgninger. Det er desuden besluttet på Forum for SAP Sikkerhed, at der i løbet af foråret 2013 udarbejdes en procesbeskrivelse på
proceduren for sikkerhedsscanning, inklusive den efterfølgende opfølgningsprocedure, så der bliver fulgt op på findings i rapporten,
herunder begrænsning af adgange til SA38 og SE38.
Bemærkninger fra SKAT, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen. Betalings- og Inddrivelsessystemer har i december 2013 implementeret nyt
rollekoncept i SAP38, hvor antallet af brugere med adgang til SA38/SE38 er minimeret.Der iværksættes en proces for at skifte fra
It-revision af SAP 38 Basis
18 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0019.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
programeksekvering i SA38/SE38 til at benytte transaktionskoder i stedet for. Processen er afhængig af, at der er den fornødne
forretningsdeltagelse. Betalings- og Inddrivelsessystemer tilstræber at afslutte opgaven medio 2014.
5.3.
Design af nye roller på SAP38
2012 SIR har fået oplyst, at SKAT er i gang med at designe nye
roller på SAP38, da nuværende roller er for brede. SIR
Prio. har foretaget en stikprøvekontrol og identificeret
2
svagheder i relation til kritiske autorisationer
(SA38/SE38). SIR kan herved bekræfte, at der er behov
for at designe nye roller.
Status 2013:
SIR har fået oplyst, at der nu foreligger en plan for
ændringen af rollerne i SAP38, der minimere procesejers
opgave mest muligt, og at planen er vedtaget.
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at designet af nye roller (som starter
med ”Z”) er færdig, og at de nye roller nu anvendes i
relation til SAP opgaverne. Vi har modtaget kopi af rolle
og funktionsadskillelse beskrivelsen og kan se, at der er
taget højde for funktionsadskillelsen i blandt andet
regnskabsfunktionen.
Vi anser punktet for lukket.
Roller, der er for brede, kan
medføre uautoriseret adgang
til finansielle data i SAP og
dermed påvirke integriteten
af regnskabet.
SIR anbefaler, at det nye design af roller
færdiggøres og anvendes. Endvidere
anbefaler SIR, at det nye design
understøtter funktionsadskillelse beskrevet i
Regnskabsinstruks for Skatteministeriets
Koncern, § 38.
Høringssvar fra SKAT:
På grund af opgavemængden og manglende ressourcer i Regnskab1, var det ikke muligt at få færdiggjort nyt rollekoncept på SAP38 i
2012. Opgaven forventes gennemført i foråret 2013.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen, og har implementeret nyt rollekoncept i december 2013.
It-revision af SAP 38 Basis
19 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0020.png
Observationer
5.4.
Profilen ”SAP NEW”
2013 Vores gennemgang viser, at der er en dialogbruger, som
har profilen "SAP_NEW". Det er brugeren "SIESMC".
Prio.
Status 2014:
2
Vi har foretaget en ny gennemgang, og har konstateret, at
ingen dialogbrugere har profilen ”SAP_NEW”.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anvendelse af profilen
SAP_NEW i
produktionsmiljøet øger
risikoen for uautoriseret
ændringer. Da profilen
indeholder udvidede
rettigheder til brug for
opgraderinger i SAP.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at ingen dialogbrugere i
produktionsmiljøet tildeles profilen
SAP_NEW. SAP_NEW profilen bør kun
tildeles midlertidigt til systembrugere i
forbindelse med opgradering af SAP, og
profilen bør fratages når opgraderingen er
udført.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen, og har ændret brugeren ”SIESMC” til en systembruger.
6.
Egenudviklede programmer
Manglende tilknytning af
S_tcode til egenudviklede
programmer, øger risikoen
for uautoriserede afvikling.
Vi anbefaler, at SAP ”Best Practice” på
området følges, og at der etableres
transaktionskoder (S_tcode) med kald til
installerede/importerede programmer.
6.1. Tilknyttet S_tcode til egenudviklede programmer.
2013
Vi har via SE16 og tabel "TSTC" konstateret, at der kun er
215 egenudviklede Z-programmer ud af 2.550 som har
Prio.
tilknyttet en transaktionskode. Dvs. kun 215 egen
2
udviklede programmer kan startes via en
transaktionskode, resten skal afvikles via SA38.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser:
at der nu findes 3 egenudviklede Y-programmer, og
ingen af disse har tilknyttet en transaktionskode.
at der nu findes 3.029 egenudviklede Z-programmer,
og kun 477 af disse har tilknyttet en transaktionskode.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
It-revision af SAP 38 Basis
20 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0021.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer vil tilknytte en S_tcode til programeksekvering for alle programmer, der stadig anvendes. Processen
er afhængig af, den fornødne forretningsdeltagelse. Betalings- og Inddrivelsessystemer tilstræber at afslutte opgaven medio 2014.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er ikke enig i, at der ikke har været fulgt op på bemærkningen fra revisionsrapporten fra 2013. SKAT accepterer risikoen for de
egenudviklede programmer, som ikke længere anvendes. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden den 30. juni 2015 indskærpe
overfor leverandøren at der ved nyudvikling skal tilknyttes en S_tcode.
6.2. Autorisationscheck i ABAP
2013
Vi har via TU02 konstateret, at parameteren
”auth/system_access_check_off” frem til 8/6-2013 har haft
Prio.
værdien "0", hvilket betyder, at der indtil 8/6-2013 er
2
udført autorisationscheck. Efter den 8/6-2013 er
parameteren gjort ”Inaktiv”.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang af parameteren og
kan se, at den haft værdien ”0” siden den 11/12-2013,
hvilket betyder at der sker autorisationscheck i ABAP, for
de programmer som har autorisationscheck indbygget.
Vi anser punktet for lukket.
Manglende system
autorisationscheck øger
risikoen for uautoriseret
programstart.
Vi anbefaler, at parameteren gøres aktiv,
med værdien "0", således at der fortsat sker
autorisationscheck ved opstart af
programmer.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Det er uvist hvorfor parameteren er ændret. Betalings- og Inddrivelsessystemer har i december 2013, rettet parameteren så den igen er
aktiv.
It-revision af SAP 38 Basis
21 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0022.png
Observationer
6.3. Autorisationscheck i Z-programmer
2013
Vi har simpelt tilfældigt udtaget 28 z-programmer ud af
2.550 som er undersøgt for, om de indeholder
Prio.
autorisationscheck.
2
Ved vores gennemgang har vi identificeret, at kun 3 z-
programmer ud af 28 indeholdte autorisationscheck.
Status 2014:
Vi har ikke haft adgang til SE38 og har dermed ikke haft
mulighed for at verificere hvorvidt der nu sker
autorisationscheck i alle egenudviklede programmer.
Samtidig har vi heller ikke modtaget dokumentation som
viser, at anbefalingen følges.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Manglende
autorisationscheck til
egenudviklede programmer,
øger risikoen for uautoriseret
afvikling.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at SAP ”best Practice” på
området følges, og at der etableres
autorisationscheck i egenudviklede
programmer.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Der er ikke tidligere indsat autorisationscheck i egenudviklede programmer. Ved alt fremtidig nyudvikling, vil der blive indsat
autorisationscheck.
Betalings- og Inddrivelsessystemer vil undersøge, hvordan tidligere udviklede programmer kan få indbygget et autorisationscheck. Viser
undersøgelsen at det ikke giver udfordringer, vil dette blive gennemført i første halvår 2014.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer accepterer risikoen. For nyudvikling og ved ændring af eksisterende programmer vil
Betalings- og Inddrivelsessystemer stille krav til leverandøren om der skal være autorisationscheck i egenudviklede programmer. Kravet
vil bliver beskrevet i en proces inden den 30. juni 2015.
It-revision af SAP 38 Basis
22 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0023.png
Observationer
7.
Væsentlige transaktioner
7.1. Adgang til SU02 og PFCG
2013
Vi har undersøgt antallet af dialogbrugere, som via SU02
eller PFCG har adgang til at udfører:
Prio.
-
Create or change Profiles
2
-
Delete Profiles
-
Activate Profiles
-
Add authorisation to Profiles
Vores gennemgang viser, at der er 30 dialogbrugere, som
har adgang til at udføre ovenstående handlinger.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der nu
kun er en dialogbruger som har adgang via SU02 eller
PFCG. Det er vores vurdering, at denne dialogbruger har
et arbejdsbetinget behov.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får autorisationer til
SU02 eller PFCG.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen, og har i december 2013 ændret rollekonceptet for SAP38. Ændring i PFCG er
omfattet af en rolle der er tildelt relevante systemejere i Betalings- og Inddrivelsessystemer.
It-revision af SAP 38 Basis
23 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0024.png
Observationer
7.2. Adgang til SU03 og PFCG
2013
Vi har undersøgt antallet af dialogbrugere, som via SU03
eller PFCG har adgang til at udføre:
Prio.
-
Create Authorisation
2
-
Delete Authorisation
-
Activate Authorisation
Vores gennemgang viser, at der er 30 dialogbrugere, som
har adgang til at udføre ovenstående handlinger.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der nu
kun er en dialogbruger som har adgang SU03 eller
PFCG. Det er vores vurdering, at denne dialogbruger har
et arbejdsbetinget behov.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Anbefalinger
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får adgang til at
udføre disse handlinger via SU03 eller
PFCG.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen, og har i december 2013 ændret rollekonceptet for SAP38. Ændring i PFCG er
omfattet af en rolle der er tildelt relevante systemejere i Betalings- og Inddrivelsessystemer.
7.3. Adgang til SE06–Transport Organizer
2013
Vores gennemgang viser, at der er 56 dialogbrugere, som
har adgang til at lave ændringer i produktion via SE06
Prio.
"Transport Organizer".
2
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der nu
er 12 dialogbrugere fra SKAT (Systemejere) og 23
dialogbrugere fra NNIT (Konsulenter). Det er vores
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer direkte i PROD
miljøet uden at ændringen
først har været igennem den
formelle change
management proces.
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får autorisationer til
SE06.
It-revision af SAP 38 Basis
24 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0025.png
Observationer
vurdering, at disse dialogbrugere har et arbejdsbetinget
behov.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen og har i december 2013 ændret rollekonceptet for SAP38. Det er alene
driftsleverandørens driftspersonale og systemejere i Betalings- og Inddrivelsessystemer, der efter ændringen har rettigheder til at ændre
systemparametre.
7.4. Adgang til SCC4 – Klient ændringer
2013
Vores gennemgang viser, at der er 29 dialogbrugere, som
har adgang til at ændrer klienter i produktion via
Prio.
transaktionen SCC4.
2
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der nu
er 38 dialogbrugere som har adgang til at ændre klienter i
produktion via transaktion SCC4. Heraf er 3 Systemejere
fra SKAT og 21 NNIT-XBASIS brugere og 8 NNIT-XKON
og 6 NNIT-XPI brugere. NNIT-XKON og NNIT-XPI
brugere hos NNIT er udviklingsfolk som ikke burde have
adgang til SAP 38 PROD.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får autorisationer til
transaktionen SCC4.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen og har i december 2013 ændret rollekonceptet for SAP38. Det er alene
driftsleverandørens driftspersonale og systemejere i Betalings- og Inddrivelsessystemer, der efter ændringen har rettigheder til at ændre
systemparametre.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
It-revision af SAP 38 Basis
25 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0026.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKAT er ikke enig i at der ikke har været fulgt op på bemærkningen fra revisionsrapporten fra 2013. Der er tale om nye observationer i
forbindelse med skift til nye driftsleverandør. Betaling- og Inddrivelsessystemer vil inden 30. november 2015 gennemgå adgangene og
sikre at der kun er brugere med arbejdsbetinget behov, der har adgang til SCC4.
7.5. Adgang til SM35, SM36 og SM37 – Baggrundsjob
2013
Vores gennemgang viser, at der er
Prio.
556 dialogbrugere, som via SM35 kan ”release” og
”delete” batch input.
3
3.045 dialogbrugere, som via SM36 kan ”release” og
”delete” schedulerede baggrund job.
2.995 dialogbrugere, som via SM37 kan ”release” og
”delete” baggrundsjob (Batch job)
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der er
709 dialogbrugere, som via SM35 kan ”release” og
”delete” batch input.
342 dialogbrugere, som via SM36 kan ”release” og
”delete” schedulerede baggrund job.
342 dialogbrugere, som via SM37 kan ”release” og
”delete” baggrundsjob (Batch job)
Det er vores vurdering, at der fortsat er et stort antal
dialogbrugere som har adgang til at påvirke
”baggrundsjob” via undersøgte transaktionskoder. Vi
lukker anbefalingen, når vi har set dokumentation for, at
der er foretaget en vurdering af, at de pågældende
dialogbrugere har behov for disse adgange.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, får autorisationer til
transaktionerne SM35, SM36 og SM37.
It-revision af SAP 38 Basis
26 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0027.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen og har i december 2013 ændret rollekonceptet for SAP38, hvor adgangen til
SM35, SM36 og SM37 er minimeret.
Betalings- og Inddrivelsessystemer vil vurdere mulighederne for at mindske antallet af brugere yderligere, ud fra et forretningsmæssigt
behov. Vurderingen skal ske sammen med procesejer.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden udgangen af året, sammen med procesejer, vurdere mulighederne for at
mindske antallet af brugere yderligere, ud fra et forretningsmæssigt behov.
7.6. Adgang til STMS – Importere transporter
2013
Vores gennemgang viser, at der er 55 dialogbrugere, som
har adgang til at importere transporter via transaktionen
Prio.
STMS
2
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang som viser, at der nu
er 27 dialogbrugere som har adgang til at importere
transporter via transaktionen STMS. 22 NNIT-XBASIS
dialogbrugere og 5 W-brugere er fra Betalings- og
Inddrivelsessystemer. Dermed er der fortsat brugere som
ikke bør have adgang til at importere transporter via
STMS.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Et stort antal brugere øger
risikoen for uautoriserede
ændringer.
Vi anbefaler, at kun brugere med et
arbejdsbetinget behov, herunder SAP-
driftsfolk, får authorisationer til
transaktionen STMS.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen og har i december 2013 ændret rollekonceptet for SAP38, hvor efter det kun er
systemejere i Betalings- og Inddrivelsessystemer, der har rettigheder til at importere transporter.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
It-revision af SAP 38 Basis
27 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0028.png
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKAT er enig. Ved indgåelsen af nye kontrakt er det leverandørens ansvar at importere transporter, hvorfor en række brugere fra
leverandøren har fået adgangen. Betalings- og Inddrivelsessystemer vil inden 30. september 2015, sammen med leverandøren, sikre at
det er alene er medarbejdere med arbejdsbetinget behov der har adgang til at importere transporter.
8
Batchkørsler
Manglende overblik over
dokumentation af kontobroer
kan betyde, at
vedligeholdelsen af
kontobroer vanskeliggøres,
og at det ikke er muligt at
skabe et samlet overblik
over, hvorfra transaktioner i
SAP38 stammer.
SIR anbefaler, at dokumentation for
kontobroer bliver dokumenteret ensartet og
opbevaret samlet, så de er let tilgængelige,
således at transaktionssporet kan følges.
8.1. Kontobroer
2012
Vi har i 2012 konstateret, at kontobroen til overførsel af
informationer fra DMR systemet til bogføringen i SAP38
Prio.
er dokumenteret. SIR har gennemgået dokumentationen
3
og vurderet, at den er retvisende og vil sikre, at finansielle
transaktioner fra DMR bliver korrekt bogført i SAP38.
Gennemgangen af dokumentationen for de 4 kontobroer
har dog vist, at dokumentationen ikke er samlet og ikke er
let tilgængelig.
Status 2013:
Vi har set dokumentation som viser, at "Betalings- og
Inddrivelsessystemer" har beskrevet en fremtidig proces.
Samtidig er det oplyst, at processen endnu ikke er
implementeret. Implementeringen afventer idriftsættelse
It-revision af SAP 38 Basis
28 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0029.png
Observationer
af SAP PS og Skattekontoen. Opgaven med at ajourføre
kontobroerne ligger i Regnskab 1.
Vi har gennemgået materialet, og det er vores vurdering,
at dette er dækkende. Vi lukker anbefalingen, når vi har
set dokumentation for, at den er implementeret i driften.
Status 2014:
Området er uændret. Vi har fået oplyst, at der i 2015 vil
blive oprettet et projekt, som har til formål at dokumentere
alle kontobroer i SAP.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
Betalings- og Økonomisystemer er enig i anbefalingen.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Betalings- og Inddrivelsessystemer er sammen med forretningen i gang med at implementere retningslinjerne for dokumentation af
kontobroerne. Implementeringen forventes gennemført ultimo januar 2014.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. Betalings- og Inddrivelsessystemer er i gang med, sammen med forretningen, at sikre ens retningslinjer for dokumentation
af kontorbroerne. Opgaven er udvidet til at omfatte flere systemområder. Opgaven forventes afsluttet inden den 30. september 2015.
9
Ændringsstyring
Manglende godkendelse af
ændringer til udvikling og til
idriftsættelse bevirker, at der
SIR anbefaler, at alle ændringer godkendes
til udvikling og idriftsættelse med tydelig
angivelse af, hvem som har godkendt
9.1. Test og godkendelse af ændringer
2012
SIRs gennemgang viser, at ændringerne i SAP38 er
initieret af SKAT, ligesom dokumentationen indikerer en
It-revision af SAP 38 Basis
29 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0030.png
Observationer
Prio. godkendelse. Der blev fundet to sager, der ikke tydeligt er
2
blevet godkendt til udvikling og en ændring, som ikke
tydeligt er godkendt til idriftsættelse. Ydermere er der et
mindre antal transporter, der er idriftsat, men sagerne er
ikke afsluttet i Remedy.
Status 2013:
SIR har fået oplyst, at ”Betalings- og
Inddrivelsessystemer” har aftalt en procedure, hvor hver
team-ansvarlig en gang i kvartalet kontrollerer, at
ændringerne er testet og dokumentet. Seneste
gennemgang er blevet foretaget i september/oktober
måned 2013
SIR har via stikprøve foretaget en ny gennemgang af
ændringerne i SAP38. Gennemgangen viser, at der
fortsat er ændringer, hvor det ikke tydeligt fremgår, at
ejer/godkender accepterer det fremsatte løsningsforslag,
ligesom der ikke i alle tilfælde er identificeret
dokumentation for udført test.
Status 2014:
SIR har ikke haft adgang til STMS og har dermed ikke
kunne efterprøve om der sker test og godkendelse af
ændringer.
SIR har dog modtaget dokumentation som viser, at der
foretages kontrol i forbindelse med de enkelte ”Request
for Changes” (RQC). Den udførte kontrol viser, at der
fortsat ikke i alle tilfælde udarbejdes tilfredsstillende
dokumentation i forbindelse med ændringer.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
kan opstå tvivl om, hvorvidt
en ændring er godkendt.
Anbefalinger
ændringen og hvornår. Ydermere anbefaler
vi, at det af dokumentationen tydeligt
fremgår, hvilken transport som testes og
godkendes.
It-revision af SAP 38 Basis
30 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0031.png
Observationer
Høringssvar fra SKAT:
Betalings- og økonomisystemer er enig i anbefalingen.
Risici
Anbefalinger
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Det er procesejers ansvar at gennemføre den fornødne funktionelle test og godkende testen. Procesejer har i alle tilfælde truffet
beslutning om at ændringen skal sættes i produktion. Da der i nogle tilfælde ikke er dokumentation i ITSM på at der er gennemført test,
vil Betalings- og Inddrivelsessystemer indskærpe overfor procesejer at der skal i forbindelse med godkendelsen til produktion også skal
godkende den gennemførte test.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. I forbindelse med indgåelsen af en nye drifts- og vedligeholdelseskontrakt fra januar 2015 stilles der andre krav til
dokumentation og godkendelse af test af ændringer. Opgaven betragtes som værende afsluttet.
9.2. Funktionsadskillelse i ændringsstyring
2012
Ved SIRs gennemgang af SAP38 har SIR identificeret en
udvikler fra Atos (JSP og SBS-JSP), som også har
Prio.
benyttet sin adgang til produktionsmiljøet. Det er således
2
konstateret, at 3 af 6 ændringer fra stikprøvekontrollen er
blevet udviklet og idriftsat af samme person hos Atos.
Status 2013:
Når udviklere har adgang til
produktionsmiljøet øges
risikoen for omgåelse af
eksisterende procedurer for
ændringsstyring herunder
utilstrækkelig test og
godkendelse, hvilket kan
påvirke integriteten af
”Betalings- og Inddrivelsessystemer” har opsat en funktionalitet i
finansielle data, dvs. at
SAP, der gør at ingen transporter kan gennemføres uden
regnskabsdata ikke ændres
sagsnummer. Herudover er adgangen til STMS frataget
bevidst eller ubevidst i
konsulenter.
forbindelse med
SIR har foretaget en ny gennemgang af oprettede
ændringsstyring.
udviklingsbrugere, og kan konstatere at ATOS_JSP,
SIR anbefaler, at der etableres en effektiv
funktionsadskillelse mellem udvikling og
drift, således at ingen udviklere har adgang
til at idriftsætte ændringer. En formel
procedure for ændringsstyring bør sikre
funktionsadskillelse mellem udvikling og
drift, for at minimere risikoen for
utilstrækkelig autorisation, test og
godkendelse af ændringer.
It-revision af SAP 38 Basis
31 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0032.png
Observationer
SIESMC og SIESMC1 har været logget på SAP38 i maj
og september måned 2013.
Status 2014:
Vi har foretaget en ny gennemgang og konstateret, at der
er 6 NNIT brugere tilhørende ”NNIT-XPI” gruppen. Vi har
gennemgået brugernes rolle (ZBCA_DISPLAY_DRIFT-
KONS_GUL) og set, at rollen ikke giver adgang til at
foretage ændringer via STMS.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
Efter overtagelsen af DMR(SAP38 delen) til drift og vedligeholdelse har Betalings- og Økonomisystemer indskærpet proceduren over for
konsulenter, så det alene er medarbejdere i Betalings- og Økonomisystemer, der overfører ændringer til produktion. Ændringer
transporteres via STMS.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enig i anbefalingen.
Udviklerne har kun en kiggeadgang til transaktionen i produktion, da dette opfyldte deres forretningsmæssige behov. Der er ikke adgang
til at implementere transporter i det produktive miljø.
Brugerne ”SIESMC” og ”SIESMC1” er i december 2013 ændret til systembrugere, så der ikke kan logges på disse brugere.
9.3. Transporter udenom STMS
2012
SIRs gennemgang viser, at der i løbet af 2012 er idriftsat
5 transporter uden om STMS. SIR har fået oplyst, at disse
Prio.
5 transporter vedrører DMR-projektet og er ikke
2
dokumenteret som sager i Remedy.
Status 2013:
SIR har fået oplyst, at ”Betalings- og
Inddrivelsessystemer” har opsat en funktionalitet i SAP,
It-revision af SAP 38 Basis
Manglende anvendelse af
etablerede processer og
procedurer i forbindelse med
transporter, øger risikoen for
uautoriserede ændringer,
hvilket kan medføre fejl i
finansielle data.
SIR anbefaler, at alle transporter, hvis
muligt, idriftsættes via STMS. Hvis der skal
udføres SAP transporter uden om STMS,
bør der udarbejdes en begrundelse for
afvigelsen, som dokumenteres i Remedy.
32 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0033.png
Observationer
der gør at ingen transporter kan gennemføres uden
sagsnummer.
SIR har i 2013 foretaget en fornyet gennemgang som
viser, at der i 2013 er idriftsat 4 transporter uden om
STMS. 3 af disse transporter vedrører konvertering af
DMO-data, der ikke kunne udføres i test, og 1 transport,
hvor seneste version af ”TSP” er lagt i produktion uden
om STMS.
SIR fastholder sin anbefaling.
Status 2014:
SIR har ikke haft adgang til STMS og har dermed ikke
kunne efterprøve om der sker transporter udenom STMS.
Ligeledes har SIR ikke modtaget dokumentation for, at
der ikke sker transporter udenom STMS, hvorfor punktet
fortsat er åbent.
Vi anser fortsat punktet for åbent.
Risici
Anbefalinger
Høringssvar fra SKAT:
Som nævnt, blev transporterne gennemført under DMR- projektet. Betalings.- og økonomisystemer er enig i anbefalingen.
Bemærkninger fra SKAT 2013, herunder planlagte handlinger til at håndtere risikoen:
Betalings- og Inddrivelsessystemer er enige i, at der ikke må gennemføres transporter uden om STMS, men der kan opstå situationer,
hvor der kan være en undtagelse.
I de konkrete tilfælde er der tale om en konvertering af data fra SAP38 til SAP PS. Der har været tale om en styret proces, som er
beskrevet i konverteringsloggen. Ingen af transporterne indeholder ændringer i programmer.
Handleplan fra Betalings- og Inddrivelsessystemer, Bente Kristensen:
SKAT er enig. I forbindelse med indgåelsen af en nye drifts- og vedligeholdelseskontrakt fra januar 2015 er det leverandørens ansvar at
overføre transporter. Leverandøren er bekendt med kravet. Opgaven betragtes som værende afsluttet.
It-revision af SAP 38 Basis
33 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0034.png
Observationer
SLUT
Risici
Anbefalinger
It-revision af SAP 38 Basis
34 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0035.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
It-revision af SAP 38 Basis
35 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0036.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
It-revision af SAP 38 Basis
36 af 37
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962653_0037.png
Bilag 3: Definition af SAP-specifikke begreber
Begreb
Autorisationer
Definition
Defineres pr. bruger og omfatter rettigheder i SAP fx til at læse og/eller ændre
data. Brugere tildeles typisk profiler/roller, som består af en række
autorisationer.
Verificerer om en bruger har de relevante autorisationer/rettigheder til at udføre
en given handling fx afvikle et program.
Er programmer, der kører automatisk i baggrunden og behandler typisk store
datamængder i bestemte intervaller fx import eller eksport af data mellem
systemer.
Er en fysisk person med eget brugernavn og adgangskode. Brugere tildeles
roller.
Er tabeller, som vedrører en enkelt klient fx test (QST) eller produktion (PRD).
Er tabeller, som vedrører flere klienter fx test (QST) og produktion (PRD).
Indeholder rettigheder, som bevirker, at brugerne opnår en række
autorisationer til at benytte SAP systemet. En profil kan indeholde en eller flere
roller.
Omfatter funktionalitet udviklet i programmeringssproget ABAP, som kan
afvikles i SAP til fx at fremvise, ændre og/eller slette data.
Indeholder rettigheder, som bevirker, at brugeren opnår en række
autorisationer til at benytte SAP systemet.
Transaktionskoden giver mulighed for at afvikle programmer eller rapporter.
Profilen har alle eksisterende autorisationer i SAP og således ubegrænsede
rettigheder i systemet.
Profilen har relevante autorisationer til opgradering af SAP miljøet
Transaktionskoden giver mulighed for at oprette, ændre og afvikle programmer
eller rapporter.
Brugere, som SAP er født med og kan tilgås af fysiske personer, såfremt
adgangskoden er kendt.
Omfatter sikkerhedsindstillinger, der kan anvendes til at konfigurere systemet.
”s_tcode” omfatter kommandoer, der giver adgang til skærmbilleder i SAP.
Omfatter ændringer til SAP.
Er en profil, der giver mulighed for at ændre SAP.
UMR er en liste/tabel, som indeholder alle oplysninger om alle brugere i SAP,
herunder, hvilke roller brugerne har.
Autorisationstjek
Batchkørsler
Dialogbrugere
Klientafhængige
tabeller
Klientuafhængige
tabeller
Profiler
Programmer
Roller
SA38
SAP_ALL
SAP_NEW
SE38
Standardbrugere
Systemparametre
Transaktionskoder
Transporter
Udviklingsprofiler
User Master Record
It-revision af SAP 38 Basis
37 af 37