Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962649_0001.png
30. april 2015
J. nr. 15-1489762
Intern Revision
Revisionsberetning 2014
Finanslovens § 38 (Indtægtsområdet)
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0002.png
Forord
Revisionen af Finanslovens § 38, SKATs indtægtsområde, varetages af
Rigsrevisionen samt af Skatteministeriets Interne Revision (Intern Revision).
Skatteministeren og Rigsrevisor har med udgangspunkt i Rigsrevisorlovens § 9
indgået en såkaldt § 9-aftale. § 9-aftalen indeholder en identifikation af de
revisionsopgaver, der skal varetages af Intern Revision.
Denne revisionsberetning indeholder en redegørelse for den af Intern Revision
udførte revision vedrørende regnskabsåret 2014. Beretningen indeholder således
ikke en redegørelse for den af Rigsrevisionen udførte revision. Der henvises til
Rigsrevisionens særskilte rapportering.
Beretningen er udarbejdet med udgangspunkt i fremsendte revisionsrapporter
omhandlende regnskabsåret 2014. Beretningen er således at betragte som en
rekapitulation af de væsentligste forhold, der er fremført i den løbende
rapportering.
København, den 30. april 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Thomas Thidemann
Seniormanager
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
2 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0003.png
1.
Læsevejledning
Beretningen indeholder indledningsvist en konklusion vedrørende § 38-
regnskabet. Denne konklusion er i overensstemmelse med den konklusion, der er
indeholdt i
”Erklæring om revision af SKATs § 38-regnskab
for regnskabsåret
2014”.
Herudover har vi opdelt beretningen i en række tekstafsnit (sammenfatninger).
Tekstafsnittene er udarbejdet i overensstemmelse med de enkelte
funktionsområder på § 38-området. Opdelingen i funktionsområder fremgår af
kapitel 2. Det skal bemærkes, at tekstafsnittene ikke kan betragtes som en egentlig
konklusion for det enkelte funktionsområde, men i stedet er at betragte som en
sammenfatning af de revisioner, der er gennemført på området.
Det skal tillige bemærkes, at den udførte revision har været rettet mod
risikobetonede områder i SKAT. Dette forhold påvirker naturligvis indholdet i
sammenfatningerne.
Beretningen indeholder for hvert funktionsområde følgende oplysninger:
En oversigt over rapporter, der indeholder observationer rettet mod det
pågældende funktionsområde.
Grafisk fremstilling af antal observationer fordelt på de enkelte prioriteter
En beskrivelse af de væsentligste observerede forhold på
funktionsområdet.
En vurdering af de risici, som kan henføres til de observerede forhold.
En tilkendegivelse af, i hvilket omfang der bør gennemføres ændringer
inden for det enkelte funktionsområde.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
3 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0004.png
2. Omfang
Beretningen er struktureret i overensstemmelse med den model, som Intern
Revision anvender til en operationel beskrivelse og kategorisering af aktiviteterne
i SKAT, jf. skemaet nedenfor. Modellen opdeler indtægts- og udgiftsprocesserne i
en række funktionsområder. Det skal dog bemærkes, at samtlige indtægts- og
udgiftsprocesser ikke nødvendigvis omfatter alle funktionsområder, ligesom
rækkefølgen i funktionsområderne ikke er ens på tværs af samtlige indtægts- og
udgiftsprocesser.
Rammevilkår for funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
4 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0005.png
Rammevilkår for funktionsområderne
Rammevilkårene udgør de grundlæggede vilkår for, at
funktionsområderne kan afvikles. Rammevilkårene omfatter:
aktiviteterne
i
Den regnskabsmæssige ramme, som udgør grundlaget for tilrettelæggelsen
og udførelsen af aktiviteter i regnskabsforvaltningen. Vilkårene er beskrevet i
Ministerieinstruksen, Virksomhedsinstruksen og i regnskabsinstruksen for § 38
med tilhørende underliggende vejledninger.
Den it-mæssige ramme, som sikrer, at forvaltningen kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Datafangst
Funktionsområdet omfatter den basale datafangst. Hovedparten af datafangsten
sker elektronisk ved indtastning i tast selv-løsningerne. I funktionsområdet indgår
SKATs kontrol af, at de indtastede data er i overensstemmelse med det
pågældende lovgrundlag (Indsats). SKATs indsatsaktiviteter udgør en del af den
interne kontrol rettet mod datafangsten.
Kvittering
Funktionsområdet omfatter generering af en kvittering for modtagne data.
Processen understøtter, at afsenderen har mulighed for at kontrollere, at afsendte
data er modtaget korrekt. Kvitteringen udgør en del af den interne kontrol.
Registrering
Funktionsområdet omfatter registrering af modtagne data i SKATs
produktionssystemer. I produktionssystemerne behandles data og diverse
opgørelser genereres.
Opgørelse
Funktionsområdet omfatter udarbejdelse af opgørelsen på baggrund af modtagne
data. Opgørelsen gøres tilgængelig for modtager eller fremsendes. Ofte genereres
opgørelsen i umiddelbar tilknytning til, at der er sket registrering af data i
produktionssystemerne.
Bogføring
Funktionsområdet opfatter bogføring i økonomisystemerne. Bogføringen sker ofte
i direkte tilknytning til opgørelse eller registrering.
Opkrævning
Funktionsområdet omfatter anmodning om betaling i henhold til opgørelsen. Ofte
dannes betalingsanmodningen i direkte forlængelse af registreringen. Såfremt
opkrævningen ikke medfører en betaling, overgives kravet til inddrivelse.
Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger. Hovedparten af indbetalingerne
sker som en integreret del af registreringen og er fuldstændig systemgeneret via
det fælles indbetalingssystem (OCR-linje). Hovedparten af udbetalingerne sker
fuldstændig systemgeneret via det fælles offentlige udbetalingssystem (Nem
konto).
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
5 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0006.png
Inddrivelse
Funktionsområdet omfatter de etablerede rutiner, som er rettet mod de krav, der
ikke frivilligt betales.
Regnskabsaflæggelse
Funktionsområdet omfatter de efterfølgende regnskabsmæssige foranstaltninger
såsom kvalitetssikring af regnskabsdata, afstemning af data m.v.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
6 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0007.png
3. Erklæring
Intern Revision har udarbejdet en erklæring om revision af SKATs § 38-regnskab
for regnskabsåret 2014. Vi henviser til særskilt erklæring. Fra erklæringen skal vi
fremhæve en række væsentlige forhold.
3.1 Grundlag for konklusion med forbehold
Forbehold for værdiansættelsen af debitorbeholdningen
SKAT har ikke i tilstrækkeligt omfang gennemført kvalitetssikringshandlinger, som
sikrer og dokumenterer, at de bogførte tilgodehavender dækker over retskraftige
krav. SKAT har ikke som en del af årsafslutningsprocessen udarbejdet en
specifikation af de bogførte tilgodehavender. Intern Revision har ved den løbende
revision konstateret, at de bogførte restancer var behæftet med væsentlige fejl og
mangler. Som følge af disse begrænsninger i revisionsarbejdet har det ikke været
muligt at opnå tilstrækkeligt revisionsbevis for værdiansættelsen af
debitorbeholdningen.
Forbehold vedrørende forvaltningen
Det egentlige inddrivelsesarbejde er, siden implementeringen af
”En
Skattekonto”
(DMO) og
”Et
fælles Inddrivelsessystem” (EFI/DMI) i 2013, reduceret væsentligt i
omfang. Det gælder bl.a. udsendelse af rykkere, foretagelse af udlæg,
iværksættelse af lønindeholdelser, forældelseshåndtering, vedligeholdelse og
overvågning af betalingsordninger samt håndtering af fortrinsret i fast ejendom.
Dette har utvivlsomt medført et betydeligt provenutab. Der er tillige, som følge af
fejlregistreringer i ”Et fælles Inddrivelsessystem”
(EFI/DMI), en forøget risiko for, at
der gennemføres inddrivelse af krav, som ikke er retskraftige. Som følge heraf
tager vi forbehold for SKATs forvaltning af inddrivelsen af offentlige restancer.
3.2 Konklusion med forbehold
På baggrund af den udførte revision skal Intern Revision med forbehold for de
under afsnit 3.1 nævnte forhold, udtrykke følgende konklusion:
Regnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler.
Der er etableret forretningsgange og interne kontroller, der understøtter, at
de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
3.3 Supplerende oplysninger
Uden at modificere vores konklusion, skal vi supplerende oplyse, at:
Kvalitetssikringen af § 38 regnskabet i al væsentlighed ikke er gennemført
forud for godkendelen af regnskabet. Væsentlige kvalitetssikringsarbejder
er først tilendebragt efterfølgende. Dette medfører en væsentlig reduceret
værdi af den udførte kvalitetssikring, da eventuelle fejl og mangler ikke kan
korrigeres og indarbejdes i årsregnskabet. På erklæringstidspunktet
udestår afstemningen mellem et væsentligt fødesystem og
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
7 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0008.png
finansregnskabet. Intern Revision har på erklæringsdatoen modtaget
afstemningsmaterialet for den pågældende afstemning. Det har derfor ikke
været muligt for Intern Revision at revidere afstemningsmaterialet.
Kontrolmiljøet omkring de etablerede forretningsgange og interne kontroller
er på en række områder svagt:
Interne kontroller er ikke i alle tilfælde veldefinerede og kendte af
medarbejderne.
Interne kontroller udføres ikke med en ensartet kvalitet.
Den udførte interne kontrol er ikke veldokumenteret.
Der er ikke konsekvent implementeret funktionsadskillelse mellem
de enkelte funktioner, eksempelvis disponering, betaling samt
kontrol.
Det svage kontrolmiljø har medført en forøget revisionsindsats.
Periodeafgrænsningsposter i regnskabet er angivet 3,1 mia. kr. for højt, da
saldoen er påvirket af en postering, som ikke vedrører § 38 regnskabet.
Regnskabsposterne Debitorer og Anden gæld er for høje med 3,7 mia. kr.
som følge af, at der er omposteret indbetalte pensionsskatter til Anden
gæld. Indbetalingerne burde have været udlignet på debitorkontoen.
Konklusionen er baseret på udført revision i årets løb samt i forbindelse med
årsafslutningen.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
8 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0009.png
Resultatet af den udførte revision er løbende rapporteret til SKAT. Vi har
prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
6
13
0
4
1
1
7
0
8
17
56
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
35
14
0
5
8
4
12
2
9
31
117
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
13
0
0
0
4
2
0
1
3
8
31
Revisionsemne
Rammevilkår for
funktionsområderne
Datafangst
Kvittering
Registrering
Opgørelse
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Inddrivelse
Regnskabsaflæggelse
I alt
I alt
54
27
0
9
13
7
19
3
20
56
208
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 1.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
9 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0010.png
4. Funktionsområder i SKAT
4.1 Rammevilkår for funktionsområderne
Rammevilkårene udgør de grundlæggede vilkår for, at
funktionsområderne kan afvikles. Rammevilkårene omfatter:
aktiviteterne
i
Den regnskabsmæssige ramme, som udgør grundlaget for tilrettelæggelsen
og udførelsen af aktiviteter i regnskabsforvaltningen. Vilkårene er beskrevet i
Ministerieinstruksen, Virksomhedsinstruksen og i regnskabsinstruksen for § 38
med tilhørende underliggende vejledninger.
Den it-mæssige ramme, som sikrer, at forvaltningen kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori rammevilkår for
funktionsområderne er behandlet. Udarbejdede rapporter samt konklusionen på
det reviderede emne fremgår af nedenstående oversigt:
Rapport
It-revision af programændringer
It-revision af systemopdateringer (patching)
Generelle it-controller i relation til adgangsstyring
Styring af sikkerhedshændelser
It-revision af SAP 38
udvalgte processer
It-revision af beredskabsstyring
Toldlempelse på grund af varers særlige
anvendelsesformål (End use)
Revision af processen for angivelse og betaling af A-
skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
Revision af regnskabsinstruksen for Skatte-
ministeriets koncern § 38
NTSE
generelle it-kontroller
Konklusion
Tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
10 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0011.png
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 54 forhold
vedrørende Rammevilkår for funktionsområderne. Observationerne fordeler sig
således:
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Inden for den regnskabsmæssige ramme har vi foretaget revision af
regnskabsinstruksen. Ved den udførte revision har vi konstateret følgende
svagheder:
Regnskabsinstruksen
beskriver
ikke
regnskabsopgavernes
organisatoriske forankring i et omfang, som gør, at regnskabsmæssige
opgaver, der ligger uden for det organisatoriske Betaling- og
Regnskabsunderdirektørområde, entydigt kan identificeres som
regnskabsmæssige opgaver.
Regnskabsinstruksen indeholder ikke en beskrivelse af grænsefladerne i
regnskabsprocessen og definerer ikke de væsentligste regnskabs-
mæssige roller.
Regnskabsinstruksen beskriver ikke den anvendte systemunderstøttelse
og interne kontrolforanstaltninger på en måde, som i tilstrækkelig grad
understøtter løsningen af de regnskabsmæssige opgaver, der
organisatorisk er forankret hos system- og procesejere i andre
underdirektørområder end Betaling og Regnskab.
Regnskabsinstruksen er ikke udformet med en systematisk, logisk og
brugervenlig struktur.
De observerede forhold gør samlet set, at regnskabsinstruksen ikke udgør et
entydigt operationelt understøttende hjælpemiddel for udførelsen af
regnskabsmæssige opgaver. Der er herved risiko for, at kontrolmiljøet i
funktionsområdernes processer svækkes. Intern Revision ser en risiko i, at
retningslinjer for regnskabsforvaltningen, herunder ansvars- og opgavefordeling,
ikke er tilstrækkelig beskrevet, da det er medvirkende til at øge afhængigheden af
nøglepersoner. Endvidere er der risiko for, at medarbejdere ikke er bevidste om
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
11 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0012.png
deres ansvar og derved undlader at udføre aktiviteter eller kontrolhandlinger,
hvilket øger risikoen for fejl i regnskabsaflæggelsen.
Der er endvidere risiko for, at regnskabsinstruksen i sin nuværende form ikke kan
fungere som styringselement for ledelsens tilrettelæggelse og overvågning af
regnskabsprocessen.
Ved den udførte revision inden for de It-mæssige rammer har vi konstateret
følgende svagheder:
SKATs administrative systemer opdateres ikke løbende.
Der foretages ikke revurdering af oprettede brugeradgange og deres
rettigheder.
SKAT har ikke udarbejdet en klar definition af begrebet
sikkerhedshændelse og heller ikke tilrettelagt en proces for hvordan
sikkerhedshændelser skal styres og rapporteres centralt.
Konsulenter tildeles brugerrettigheder uden om den gældende proces for
adgangsstyring, hvilket øger risikoen for, at konsulentbrugerne tildeles
rettigheder, som de ikke bør have og dermed får mulighed for at
gennemføre uautoriserede ændringer.
Der er ikke en tværorganisatorisk og afprøvet beredskabsplan for
genetablering af forretningsprocesser og understøttende it-systemer.
Systemunderstøttelse benytter på visse områder udstyr og systemsoftware
af ældre dato, som ikke kan genanskaffes, eller hvortil der ikke længere
kan opnås support.
Ikke alle servere er beskyttet mod virusangreb.
SKAT benytter ca. 150 forskellige it-systemer, som er placeret hos forskellige it-
serviceleverandører. It-anvendelsen må derfor anses for kompleks og kritisk for
SKAT. Desuden behandler SKAT store mængder af følsomme informationer om
borgere samt virksomheder og er således meget afhængig af it og sikkerheden
omkring fortrolige data.
Det er af afgørende betydning, at SKAT sikrer, at den overordnede it-infrastruktur
og de overordnede retningslinjer for sikkerheden i og omkring adgang til og brugen
af systemerne sker på en sikker og betryggende måde
Det Intern Revisions vurdering, at der i de it-mæssige rammer indgår en række
svagheder, som øger risikoen for, at forvaltningen ikke kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Intern Revision ser en forøget risiko for, at en utilstrækkelig adgangsstyring og
utilstrækkeligstyring af brugerrettigheder kan muliggøre uautoriserede adgange til
følsomme informationer, it-infrastrukturen og til finansielle transaktioner, hvilket
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
12 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0013.png
kan påvirke integriteten af regnskabet. Endvidere er der, som følge af at
beredskabsplanerne ikke er tværorganisatoriske eller afprøvede, risiko for, at
forretningskritiske informationer går tabt, eller at it-løsninger ikke kan genetableres
inden for acceptabel tid.
For en række væsentlige it-systemer, der er outsourcet til leverandører, har det
ikke været muligt at vurdere, hvorvidt leverandørerne har etableret de nødvendige
kontroller, herunder om disse har fungeret tilfredsstilende hele året, idet SKAT ikke
har indhentet specifikke revisorerklæringer af typen ISAE 3402, type 2 fra de
pågældende leverandører.
Ved manglende indhentelse af specifikke revisorerklæringer er der risiko for, at
eventuelle svagheder i systemer og kontroller hos leverandørerne i årets løb ikke
kommer til SKATs kendskab, herunder at SKAT ikke får kendskab til væsentlige
risici for fejl i SKATs regnskab.
Det er fortsat vores vurdering, at der hvert år skal indhentes specifikke
revisorerklæringer af typen ISAE 3402, type 2 for alle væsentlige it systemer
outsourcet til leverandører.
SKAT har oplyst, at ovenstående svagheder ikke har haft betydning for aflæggelse
af et rigtigt regnskab. I forbindelse med revisionerne har vi endvidere ikke
konstateret, at ovenstående svagheder har medført væsentlige fejl i regnskabet.
De observerede svagheder i rammevilkårene for funktionsområderne vurderes at
være kritiske for SKAT, og der bør, efter Intern Revisions vurdering, straks
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre svaghederne.
4.2 Datafangst
Funktionsområdet omfatter den basale datafangst. Hovedparten af datafangsten
sker elektronisk ved indtastning i tast selv-løsningerne. I funktionsområdet indgår
SKATs kontrol af, at de indtastede data er i overensstemmelse med det
pågældende lovgrundlag (Indsats). SKATs indsatsaktiviteter er en del af den
interne kontrol.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori datafangst er behandlet.
Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Rapport
Toldlempelse på grund af varers særlige
anvendelsesformål (End use)
Revision af projekt
“Differencer
i selvangivelser,
herunder fremrykket indsats”
Revision af projekt
“Organiseret
svig med negativ
moms 2014”
Konklusion
Ikke tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
13 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0014.png
Revision af projekt ”Store selskabers moms og
lønsumsafgift 2014”
Revision af processen for angivelse og betaling af A-
skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 27 forhold
vedrørende Datafangst. Observationerne fordeler sig således:
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Den elektroniske platform til datafangst i form af TastSelv-systemerne og e-
indkomstsystemet sikrer, at datafangsten sker korrekt. Dog bevirker en række
forhold i processen for intern kontrol, at denne ikke i alle tilfælde er effektiv. Vi har
således observeret følgende:
Der er kun etableret én brugerrolle til moms i TastSelv Erhverv (NTSE).
Dette medfører, at medarbejdere, som har behov for forespørgselsadgang
i systemet, samtidig tildeles adgang til at indberette momsangivelser for
virksomheder.
Kun 3 ud af 65 kontorchefer/funktionsledere, der har medarbejdere med
opdateringsadgang til eIndkomst, har gennemført den obligatoriske kontrol
af medarbejdernes opdateringer i eIndkomst.
Der er ikke gennemført kontrol med medarbejdernes registrering af
momskrav via NTSE
Moms indberet. For at få oplysninger til brug for
kontrol med medarbejdernes anvendelse af Moms indberet, er det
nødvendigt at kontakte CSC.
Kontrollen af medarbejdernes opdatering i eIndkomst omfatter kun
opdateringer foretaget ved onlineindberetninger. Medarbejderne anvender
som hovedregel indberetningsprogrammet i eIndkomst med efterfølgende
filopload.
Der er risiko for, at den forbyggende interne kontrol i funktionsområdet Datafangst
ikke er effektiv, hvilket øger risikoen for fejl. Endvidere er der risiko for, at den
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
14 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0015.png
opdagende interne kontrol ikke er effektiv, når kontrollen ikke omfatter alle
aktiviteter i funktionsområdet.
Den interne kontrol af at dataene ved datafangsten er korrekte, er ikke effektiv i
alle de reviderede tilfælde. Vi har således konstateret følgende:
I de reviderede projekter sikrer forretningsgangene og interne kontroller
ikke i tilstrækkeligt omfang, at de materielle og formelle regler iagttages.
Interne kontroller i form af
”andre øjne”, lederinvolvering og kontrol af
korrekt indberetning udføres ikke systematisk. Der var kun udført intern
kontrol af få sager i de reviderede projekter.
Afgørelser i de reviderede projekter er i flere tilfælde materielt set helt eller
delvis forkerte.
I nogle tilfælde er der ikke overensstemmelse mellem årsopgørelsen og
afgørelsen, idet indberetningen af afgørelsen i SKAT-Ligning er foretaget
forkert.
SKAT har ikke etableret toldtilsynet med toldordningen for End use, som
en kontinuerlig driftsopgave i organisationen. SKAT har dog gennemført et
enkelt lokalt indsatsprojekt inden for de seneste 3 år, der har omfattet
toldordningen for End use. Der er ikke en kontrolstrategi, der i
fortoldningsfasen er rettet mod toldproceduren for End use.
Svagheder i importsystemets nøglekontroller gør, at systemet ikke i alle
tilfælde har stoppet ansøgninger til enkeltstående bevilling til End use,
således at der er sket en manuel materiel sagsbehandling af ansøgningen.
Der foretages ikke prøvelse af, hvorvidt betingelserne i EU-lovgivningen for
at benytte toldordningen er opfyldt. Ekspeditionsstederne har ikke været
opmærksomme på, at det kun er under særlige omstændigheder, der kan
indrømmes
enkeltstående
bevilling
ved
indgivelse
af
en
fortoldningsangivelse.
Intern Revision ser en risiko for, at opkrævningen af told, skatter og afgifter ikke
foregår på et korrekt datagrundlag og dermed ikke korrekt i henhold til
lovgivningen. Der er desuden risiko for, at SKAT ikke i tilstrækkelig grad medvirker
til at beskytte EU's finansielle interesser, i kraft af manglende toldtilsyn med
toldlempelsesordningen (End use).
De observerede svagheder i funktionsområdet Datafangst vurderes væsentlige for
SKAT, og der bør, efter Intern Revisions vurdering, iværksættes foranstaltninger
med henblik på at reducere de identificerede risici.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
15 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0016.png
4.3 Kvittering
Funktionsområdet omfatter generering af en kvittering for modtagne data.
Processen understøtter, at afsenderen har mulighed for at kontrollere, at afsendte
data er modtaget korrekt. Kvitteringen udgør en del af den interne kontrol.
Intern Revision har udarbejdet én rapport, hvori kvittering er behandlet.
Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Rapport
Revision af processen for angivelse og betaling af A-
skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
Konklusion
Ikke helt tilfredsstillende
Den udførte revision har ikke givet anledning til observationer rettet mod
funktionsområdet kvittering.
4.4 Registrering
Funktionsområdet omfatter registrering af modtagne data i SKATs
produktionssystemer. I produktionssystemerne behandles data og diverse
opgørelser genereres.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori registrering er behandlet.
Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Rapport
Opfølgningsrapport
afgivne
anbefalinger
vedrørende applikations-kontroller i relation til D/R
systemet
Opfølgningsrapport
afgivne
anbefalinger
vedrørende generelle it-kontroller i relation til D/R-
systemet
Revision af processen for angivelse og betaling af A-
skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabs-
aflæggelse fra DMI (Debitor Motor Inddrivelse)
Konklusion
Tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
16 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0017.png
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 9 forhold vedrørende
Registrering. Observationerne fordeler sig således:
6
5
4
3
2
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Det sikres ikke for alle indtægtsprocesser, at der sker korrekt registrering. Vi har
således konstateret følgende:
Der foretages ikke vurdering af, om de angivelser vedr. A-skat, moms og
lønsumsafgift, der indrapporteres direkte til skattekontoen, kan registreres
tidligere i systemkomplekset. Der er derved risiko for, at angivelserne ikke
indrapporteres så tidligt i processen som muligt. Det indebærer en risiko
for, at angivelser kan indrapporteres dobbelt, samt at der ikke i nødvendigt
omfang sker opdatering af oplysninger i det øvrige systemkompleks til brug
for opgørelser og kontrol m.v.
DMI har ikke en automatisk eller manuel funktionalitet, som kan håndtere
korrektioner og tilbageførelser af indberetninger om lønindeholdelse fra
eIndkomst.
Ved korrektion af en angivelse om lønindeholdelse, foretages der
tilbageførelse af den oprindelige angivelse. Det kan ske ved, at der
indberettes en angivelse med et negativt beløb, som svarer til den
oprindelige angivelse. Samtidigt hermed indberettes den korrigerede saldo
for lønindeholdelsen ved en ny angivelse. At DMI ikke kan håndtere den
negative angivelse betyder, at der i DMI indgår to positive angivelser, men
ingen negativ. DMI anvender begge positive angivelser til dækning af
restance og et eventuelt overskydende beløb udbetales. Forholdet
afstedkommer herudover en række afledte uhensigtsmæssigheder.
Der kan for nogle områder være sammenfald mellem den medarbejder,
som foretager registrering af krav, og den medarbejder, som efterfølgende
foretager kontrol heraf. Det betyder, at medarbejderen kontrollerer egne
registreringer.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
17 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0018.png
Intern Revision ser en forøget risiko for, at processerne for registrering af data ikke
opdager og korrigerer fejl. Det medfører en risiko for, at de registrerede data ikke
stilles til rådighed for systemer og aktiviteter i andre funktionsområder.
De observerede svagheder i registreringen vurderes væsentlige for SKAT, og der
bør efter Intern Revisions vurdering iværksættes en justering af processerne for
registrering af data.
4.5 Opgørelse
Funktionsområdet omfatter udarbejdelse af opgørelsen på baggrund af modtagne
data. Opgørelsen gøres tilgængelig for modtager, eller fremsendes. Ofte
genereres opgørelsen i umiddelbar tilknytning til, at der er sket registrering af data
i produktionssystemerne.
Intern Revision har udarbejdet én rapport, hvori opgørelse er behandlet. Den
udarbejdede rapport samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Rapport
It-revision af SAP PS Basis
Konklusion
Ikke helt tilfredsstillende
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 13 forhold
vedrørende Opgørelse. Observationerne fordeler sig således:
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
De interne kontroller i opgørelsessystemet SAPPS er ikke i alle tilfælde effektive.
Vi har således konstateret følgende:
Adgangen til at oprette egenudviklede programmer i udviklingsmiljøet og
afvikle egenudviklede programmer i produktionsmiljøet er ikke alene
forbeholdt godkendte udviklere.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
18 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0019.png
Adgangen til ændring af systemparametre og tabeller i produktionsmiljøet
er ikke i alle tilfælde begrænset til medarbejdere med arbejdsbetinget
behov herfor.
Adgangen til tildeling, ændring eller sletning af brugerrettigheder er ikke i
alle tilfælde begrænset til medarbejdere med arbejdsbetinget behov
herfor.
Intern Revision ser en risiko for, at ovenstående konstaterede forhold medfører
uautoriseret adgang til og ændring af parameteropsætningen i opgørelses-
systemet.
De observerede svagheder i opgørelsesprocessen vurderes væsentlige for SKAT,
og der bør efter Intern Revisions vurdering iværksættes foranstaltninger med
henblik på at reducere svaghederne i den interne kontrol i og omkring SAP-PS.
4.6 Bogføring
Funktionsområdet opfatter bogføring i økonomisystemerne. Bogføringen sker ofte
i direkte tilknytning til opgørelse eller registrering.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori bogføring er behandlet.
Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Rapport
Revision af processen for angivelse og betaling af A-
skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
It-revision af SAP 38
udvalgte processer
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabs-
aflæggelse fra DMI (Debitor Motor Inddrivelse)
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne
indtægter told
og sukkerafgifter. Stats-regnskabet
§§ 7.51.01
7.51.05
Konklusion
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
19 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0020.png
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 7 forhold vedrørende
Bogføring. Observationerne fordeler sig således:
6
5
4
3
2
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Bogføringsprocesserne er ikke i alle tilfælde systematiske. Vi har således
konstateret følgende:
Der er i nogle tilfælde ikke en ensartet struktur i opsætningen af
kontorelationerne til SKS, hvilket betyder, at sammenlignelige
indtægtsarter og udgiftsarter klassificeres forskelligt i bogføringen og i
statsregnskabet.
Der sker ikke systematisk dokumentation af forekomsten og rettelser af fejl
i forbindelse med overvågningen af Én Skattekonto.
Beregnede renteindtægter kan ikke bogføres automatisk i finansmodulet.
Bogføringen foretages manuelt.
Intern Revision ser en forøget risiko for, at de interne kontrolhandlinger i
bogføringsprocessen ikke er effektive. Risikoen forøges af manuelle
bogføringsprocesser. Der er ligeledes en forøget risiko for, at der ikke foretages
revurdering og justering af processen, når grundlaget for revurderingen i form af
en systematisk dokumentation af fejl og hændelser ikke foretages.
De observerede svagheder i bogføringen vurderes væsentlige for SKAT, og der
bør, efter Intern Revisions vurdering, iværksættes foranstaltninger med henblik
på at etablere effektive kontroller.
4.7 Opkrævning
Funktionsområdet omfatter anmodning om betaling i henhold til opgørelsen. Ofte
dannes betalingsanmodningen i direkte forlængelse af registreringen. Såfremt
opkrævningen ikke medfører en betaling, overgives kravet til inddrivelse.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori opkrævning er behandlet.
Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
20 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0021.png
Rapport
It-revision af SAP DMO Basis
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning
Toldlempelse på grund af varers særlige
anvendelsesformål (End use)
Konklusion
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Intern Revision har ved den udførte revision observeret 19 forhold vedrørende
Opkrævning. Observationerne fordeler sig således:
14
12
10
8
6
4
2
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Processen sikrer ikke for alle områder, at opkrævningen af krav varetages
hensigtsmæssigt. Vi har således konstateret følgende:
Der er ikke i 2014 udført en systematisk rykning på krav og/eller overdragelse
af krav til inddrivelse fra DMO til EFI.
Kravene til password i DMO, er ikke i overensstemmelse med SKATs
sikkerhedspolitik for informationssikkerhed.
Der kan foretages ændringer i produktionssystemet uden om den gældende
proces for ændringsstyring.
Der er sket tildeling af brugerprofiler i DMO med udvidede rettigheder til
medarbejdere, som ikke har et arbejdsbetinget behov herfor.
Intern Revision ser en risiko for, at opkrævningen af told, skatter og afgifter ikke
foretages ensartet over for alle borgere. Forskelsbehandling af skatteydere i
opkrævningen er en krænkelse af retssikkerheden over for de berørte borgere.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
21 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0022.png
Der er endvidere risiko for uautoriseret adgang til og ændring af
parameteropsætningen i opkrævningssystemet, når tildelingen af udvidede
brugerprofiler ikke begrænses til medarbejdere med et arbejdsbetinget behov.
De observerede svagheder i forbindelse med opkrævning vurderes kritiske for
SKAT. Der bør snarest iværksættes foranstaltninger med henblik på at afhjælpe
disse svagheder.
4.8 Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger. Hovedparten af indbetalingerne
sker som en integreret del af registreringen og er fuldstændig systemgeneret via
det fælles indbetalingssystem (OCR-linje). Hovedparten af udbetalingerne sker
fuldstændig systemgeneret via det fælles offentlige udbetalingssystem
(Nemkonto).
Borgere og virksomheder betaler omkring 920 mia. kr. i skatter, afgifter, moms og
told. SKAT skal sikre, at der i forbindelse med ind- og udbetalinger ikke sker fejl
eller er mulighed for svig.
Intern Revision har udarbejdet to rapporter, hvori betaling er behandlet.
Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Rapport
Revision af processen for angivelse og betaling af A-
skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
Revision af proces for bankafstemninger
Konklusion
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 3 forhold vedrørende
Betaling. Observationerne fordeler sig således:
3
2
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
22 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0023.png
Inden for området betaling har vi revideret funktionsadskillelsen mellem systemer,
samt afstemning af likvider. Ved den udførte revision har vi konstateret følgende
svagheder, som anses for at være væsentlige for forretningen:
Betalingsprocessen har ikke i alle tilfælde en hensigtsmæssig grad af
funktionsadskillelse. Medarbejdere i Betaling og Regnskab har, på grund
af manglende systemmæssig funktionsadskillelse, mulighed for at foretage
en ompostering i DMS og efterfølgende frigive til udbetaling i DMO. Der
foretages dog kontrol af de tilfælde, hvor muligheden har været anvendt.
Intern Revision ser en risiko for svigagtige forhold, da en og samme medarbejder
har mulighed for både at ændre udbetalingsgrundlaget og frigive de betalinger,
som udbetalingsgrundlaget giver anledning til.
Det er Intern Revisions vurdering, at observationerne vedrørende datafangst er
væsentlige for SKAT. Der bør, efter Intern Revisions vurdering iværksættes
foranstaltninger med henblik på at etablere en forebyggende funktionsadskillelse.
4.9 Inddrivelse
Funktionsområdet omfatter de etablerede rutiner, som er rettet mod de krav, der
ikke frivilligt betales.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori inddrivelse er behandlet.
Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Rapport
Lønindeholdelse i EFI
Forældelse af fordringer
EFI-funktionernes overensstemmelse med lov-
givningen vedrørende udlæg
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne
indtægter told
og sukkerafgifter. Stats-regnskabet
§§ 7.51.01
7.51.05
Konklusion
Ikke tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
23 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0024.png
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 20 forhold
vedrørende Inddrivelse. Observationerne fordeler sig således:
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Inddrivelsesprocesserne har ikke i alle tilfælde været systematiske. Vi har således
konstateret følgende uhensigtsmæssige forhold:
Det har i 2014 ikke i alle tilfælde været muligt at foretage afskrivninger i
EFI, hvilket medfører mulighed for inddrivelse på ikke retskraftige krav.
Der er i flere tilfælde registreret en fejlagtig forældelsesdato i EFI i
forbindelse med udførelsen af forældelsesafbrydende aktiviteter.
Der er i EFI registreret forældelsesdatoer med udgangspunkt i handlinger,
der ikke er forældelsesafbrydende.
Forfaldsdatoen anvendes i stedet for den sidste rettidige betalingsdato ved
beregning af forældelsesdatoen. Dette medfører, at den registrerede
forældelsesdato ligger for tidligt.
Den registrerede forældelsesfrist i EFI er i flere tilfælde forkert i forhold til
fordringstypen. Det drejer sig om inddrivelsesrenter og dagbøder, og om
sager, hvori der er afsagt en dom.
Den løbende forældelsesafbrydelse i 2014 er gennemført med
udgangspunkt i de forældelsesdatoer, der er registreret i EFI. 5,4 % af
fordringerne var dog allerede forældede på det tidspunkt, hvor
forældelseshåndteringen blev iværksat. SKAT har ikke vurderet i hvilket
omfang fordringer, der skal forældelsesafbrydes i 2015 og senere er
behæftet med en tilsvarende fejlandel.
Vi har konstateret en række uhensigtsmæssige forhold i forbindelse med
administration af udlæg og lønindeholdelse. Eksempelvis manglende
denuntiation over for foranstående ejerpant; tinglysning af et fejlagtigt
beløb; håndskrevne fogedblade er ikke korrekt overført til EFI; fejlagtigt
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
24 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0025.png
løntræk i forbindelse med lønindeholdelse; manglende opfølgning på
lønindeholdelse.
Intern Revision ser en risiko for, at det løbende inddrivelsesarbejde (herunder
forældelsesafbrydelse) foretages på et fejlagtigt grundlag. Der er herved en
forhøjet risiko for, at SKAT ved udførelsen af inddrivelsesarbejdet krænker
retssikkerheden over for de berørte borgere. Forholdet medfører endvidere en
afledt risiko for, at restancerne ikke kan inddrives herunder en forøget afledt risiko
for utilsigtet forældelse af fordringerne.
De observerede svagheder i inddrivelsen vurderes kritiske for SKAT, og
oprydningsopgaverne fortsat bør prioriteres højt.
4.10 Regnskabsaflæggelse
Funktionsområdet omfatter de efterfølgende regnskabsmæssige foranstaltninger
såsom kvalitetssikring af regnskabsdata, afstemning af data m.v.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori regnskabsaflæggelse er
behandlet. Udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne
fremgår af nedenstående oversigt:
Rapport
Revision af regnskabsgodkendelserne af den
centrale regnskabsaflæggelse
Revision af processen for angivelse og betaling af A-
skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
Opfølgningsrevision af rutiner for regnskabs-
aflæggelse fra DMI (Debitor Motor Inddrivelse)
Revision af årsafslutningsprocessen for § 38
regnskabet
Revision af processen for afstemning fra
fødesystem til regnskabssystem
Revision af proces for bankafstemninger
It-revision af SAP 38 Basis
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne
indtægter told
og sukkerafgifter. Stats-regnskabet
§§ 7.51.01
7.51.05
Konklusion
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
25 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0026.png
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 56 forhold
vedrørende funktionsområdet Regnskabsaflæggelse. Observationerne fordeler sig
således:
35
30
25
20
15
10
5
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Processen for regnskabsaflæggelse sikrer ikke, at regnskabsaflæggelsen sker på
et dokumenteret og kvalitetssikret grundlag. Vi har således konstateret følgende:
Regnskabsaflæggelsen er ikke designet som en struktureret, systematisk
og samlet proces.
Ledelsesniveauet ses ikke at have et fokus, som er rettet mod selve
regnskabsaflæggelsen for herigennem at være et aktivt styrende led i
årsafslutningsprocessen.
Kvalitetssikringshandlinger, rettet mod det samlede regnskab før aflevering
til SKS, er ikke en etableret del af årsafslutningsprocessen.
Kvalitetssikringen af sammenhængen i systemunderstøttelsen er svækket
af den måde, hvorpå SKATs processer, herunder årsafslutnings-
processen, er tilrettelagt og opdelt organisatorisk.
Kvalitetssikringen af sammenhængen i systemunderstøttelsen er ikke
gennemført på tidspunktet for regnskabsaflæggelsen eller ved afgivelse af
regnskabserklæring.
For flere fokusområder er de interne kvalitetssikringspunkter ikke
beskrevet, så det er entydigt, hvordan kontrolpunkterne skal gennemføres.
Årsafslutningsprocessen indeholder ikke kvalitetssikring af regnskabets
poster enkeltvis i form af specifikation af og stillingtagen til indholdet af
regnskabsposterne.
Årsafslutningsprocessen indeholder ikke tilstrækkelige kvalitetssikrings-
handlinger rettet mod egne og eksterne dataudtræk.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
26 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0027.png
Der er i 2014 gennemført et stort stykke arbejde i etableringen af en central
opsamling af regnskabsdokumentation og i at skabe overblik over eksisterende
kvalitetssikringshandlinger og regnskabsdokumentation.
Der udestår dog stadig et markant stykke arbejde, før den regnskabsmæssige
kvalitetssikring og dokumentation er tilstrækkelig. Der er således høj risiko for, at
regnskabsaflæggelsen ikke sker på et kvalitetssikret og dokumenteret grundlag
med væsentlige fejl i det aflagte regnskab til følge.
Der er Intern Revisions vurdering, at risiciene er meget kritiske for SKAT, og at der
bør gennemføres gennemgribende strukturelle ændringer af processen for
regnskabsaflæggelsen snarest muligt.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
27 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0028.png
Bilag 1: Den anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
28 af 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962649_0029.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revisionsberetning 2014 finanslovens § 38 (indtægtsområdet)
29 af 29