Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962643_0001.png
30. juni 2015
J. nr. 15-1013183
Plannr. 114-880
Intern Revision
Rapport 2014
Spillemyndigheden
Revision af årsafslutningsprocessen for
Spillemyndighedens regnskab
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Birgitte Sand
Kontorchef Jan Madsen
Forord
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har revideret årsafslutningsprocessen for Spillemyndighedens
regnskab. Den udførte revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder vores bedømmelse af
det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmelsen. Det
vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Såfremt der
ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt vores forslag til anbefalinger, der kan formindske de
vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har Spillemyndigheden
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Vores anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse af
handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af Spillemyndighedens
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. Spillemyndigheden har efterfølgende udarbejdet
handleplaner.
København, den 30. juni 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
2 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0003.png
1.
Indledning
Intern Revision har revideret årsafslutningsprocessen for det aflagte regnskab for
Spillemyndigheden.
Omfanget af regnskabsaflæggelsen
Revisionen omfatter § 09.21.02
Spillemyndigheden. Revisionsområdet er
beskrevet i ministerieinstruks for Skatteministeriet og Spillemyndigheden, CVR-nr.
34 73 04 15. Spillemyndighedens årsrapport omfatter de hovedkonti på
finansloven, som Spillemyndigheden er ansvarlig for.
Hovedtallene for Spillemyndighedens regnskab udviser følgende:
2013
AKTIVER
(mio. kr.)
Immaterielle anlægsaktiver
Materielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver
Anlægsaktiver
Tilgodehavender fra salg af
varer og tjenesteydelser
Andre tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
Omsætningsaktiver
Iflg.
regnskab
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
Iflg.
regnskab
2014
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
Note
16,8
0,0
1,4
18,2
0,0
16,8
0,0
1,4
18,2
18,7
0,0
1,4
20,1
0,0
18,7
0,0
1,4
20,1
5,4
0,3
16,1
21,8
-8,6
13,2
16,2
-16,0
0,2
21,6
0,3
0,1
22,0
-8,6
3,8
0,7
0,1
4,6
20,6
25,2
1,4
5,2
0,7
0,1
1
1,4
6,0
20,6
0,2
13,4
1,4
26,6
Aktiver i alt
31,4
0,2
31,6
45,3
1,4
46,7
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
3 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0004.png
2013
PASSIVER
(mio. kr.)
Egenkapital primo
Årets bevægelser
Egenkapital ultimo
Hensatte forpligtelser
Langfristede
gældsforpligtelser
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Periodeafgrænsningsposter
Øvrige kortfristede
gældsforpligtelser
Kortfristede
gældsforpligtelser
Gældsforpligtelser
Passiver i alt
Eventualforpligtelser
Iflg.
regnskab
0,0
5,5
5,5
0,2
-0,2
-0,2
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
0,0
5,3
5,3
0,2
Iflg.
regnskab
5,5
1,2
6,7
0,4
2014
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
5,5
1,2
0,0
6,7
0,4
Note
16,5
0,2
16,7
18,6
18,6
1,5
0,8
6,9
9,2
25,7
31,4
0,2
0,4
0,2
0,2
1,5
1,0
6,9
9,4
25,9
31,6
0,0
12,6
0,2
6,8
19,6
38,2
45,3
1,6
-0,2
14,2
0,0
6,8
1,2
2
1,4
1,4
1,4
21,0
39,6
46,7
0,0
2013
RESULTATOPGØRELSE
(mio. kr.)
Indtægter i alt
Forbrugsomkostninger
Personaleomkostninger
Ordinære
driftsomkostninger
Af- og nedskrivninger
Resultat af ordinær drift
Driftsindtægter- og
omkostninger
Resultat før finansielle
poster
Finansielle poster
Resultat før
ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Årets resultat
Iflg.
regnskab
-59,7
0,0
42,1
8,6
2,0
-7,0
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
-59,7
0,0
42,1
8,6
2,0
-7,0
Iflg.
regnskab
-65,2
0,0
42,7
8,6
2,9
-11,0
2014
Korrek-
tioner
Korrigeret
saldo
-65,2
0,0
42,7
8,6
2,9
-11,0
Note
7,4
0,4
0,4
0,8
0,0
0,8
0,2
0,2
0,2
7,4
0,4
0,6
1,0
0,0
1,0
8,7
-2,3
1,1
-1,2
0,0
-1,2
8,7
-2,3
1,1
-1,2
0,0
-1,2
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
4 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0005.png
Oversigt over korrektioner I 2014
Note
1) Reklassifikation af
periodeafgrænsning mv.
Regnskabspost
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Tilgodehavender fra salg af varer
og tjenesteydelser
Periodeafgrænsning, passiv
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Debet
Mio. kr.
Kredit
1,4
1,4
2) Reklassifikation af
periodeafgrænsning mv.
0,2
0,2
2. Ansvarsfordeling og formål
Spillemyndighedens ledelse har ansvaret for:
1. at årsrapporten er rigtig, det vil sige, at årsrapporten ikke indeholder
væsentlige fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen
og målrapporteringen i årsrapporten er fyldestgørende
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt
indgåede aftaler og sædvanlig praksis
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk
hensigtsmæssig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner,
der er omfattet af årsrapporten.
Formålet med årsafslutningsrevisionen er at tilvejebringe en overbevisning om at
regnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og mangler.
Årsafslutningsrevisionen omfatter en efterprøvning af, at den anvendte regn-
skabspraksis er i overensstemmelse med de regnskabsregler og principper, som
fremgår af bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om statens regnskabsvæsen
mv. (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Moderniseringsstyrelsens
Administrative Vejledning. Revisionen omfatter tillige en vurdering af udvalgte
poster i balancen og om årsrapporten er udarbejdet i overensstemmelse med
Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning om udarbejdelse af årsrapport for statslige
institutioner” fra november 2014.
Formålet med gennemgang af årsrapportens målrapportering er at undersøge om
årsrapporten oplyser om målopfyldelsen, om de faglige og økonomiske resultater
er rapporteret i sammenhæng samt, om der for de væsentligste mål er
tilfredsstilende dokumentation.
Resultatet af revisionen af årsafslutningsprocessen vil sammen med resultaterne
af alle revisioner vedrørende regnskabsåret 2014 indgå i den endelige og samlede
konklusion i erklæring og beretning om revisionen af Spillemyndighedens
regnskab.
3. Omfang
Revisionen af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden omfatter de
processer, hvorigennem regnskabet afsluttes, kvalitetssikres og afleveres til SKS.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
5 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0006.png
Revisionen omfatter alle regnskabstal, som er afleveret fra Spillemyndighedens
regnskabssystemer til SKS.
Revisionen omfatter en efterprøvning af, hvorvidt Spillemyndighedens ledelse har
sikret, at grundlæggende kvalitetssikringshandlinger i form af regnskabsmæssige
afstemninger og kontroller er gennemført. Vi har udvalgt regnskabsposter til
revision ud fra væsentlighed og risiko. De udvalgte regnskabsposter er revideret
ved bl.a. forespørgsler, gennemgang af afstemninger, specifikationer og
underliggende dokumentation, ligesom vi har gennemført regnskabsanalyser og
udført andre nødvendige revisionshandlinger.
4. Resultat af den udførte revision
4.1 Bemærkninger til regnskabet for 2014
Nærværende kapitel redegør for revisionen af de væsentligste regnskabsposter
samt de regnskabsposter, hvor revisionen har givet anledning til bemærkninger.
De anførte beløb i forbindelse med de enkelte regnskabsposter er ”Korrigeret
saldo”, dvs. regnskabstallene
i det aflagte regnskab med tillæg af korrektioner, dvs.
ikke rettede fejl, jf. oversigterne side 3-4 ovenfor.
4.1.1 Aktiver: 46,7 mio. kr. (2013: 31,6 mio. kr.)
4.1.1.1 Immaterielle anlægsaktiver (18,7 mio. kr. (2013: 16,8 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder immaterielle anlægsaktiver bestående af
færdiggjorte udviklingsprojekter. Der har i 2014 været en tilgang fra
udviklingsprojekter under opførelse til færdiggjorte udviklingsprojekter på i alt 8,5
mio. kr.
Vi har gennemgået afstemning af anlægskartoteket til bogføringen, herunder
afstemning af årets afskrivninger til resultatopgørelsen. Vi har stikprøvevis
gennemgået årets tilgange til underliggende dokumentation. Det er stikprøvevis
blevet kontrolleret, at afskrivning er påbegyndt på det rigtige tidspunkt,
afskrivningsperioden følger statens regnskabsregler samt værdiansættelsen tager
udgangspunkt i kostpris.
Regnskabets note 5.1, side 18, Noter til resultatopgørelse og balance indeholder
flere fejloplysninger. Primoværdien
for ”I alt” skal
udgøre 20,6 mio. kr. i stedet for
50,4 mio. kr. Derudover er
der fejl i oplysninger om ”Primokorrektioner” samt i
opdelingen mellem ”Tilgang” og ”Afgang”. Den regnskabsmæssige værdi pr. 31/12
2014 er dog korrekt og der er således alene tale om præsentationsmæssige fejl i
noten.
Ifølge Moderniseringsstyrelsens vejledninger skal der foretages nedskrivningstest
på udviklingsprojekter under udførelse og færdiggjorte udviklingsprojekter, hvis der
er indikation på væsentlig værdiforringelse. Endvidere skal der ved årsafslutningen
foretages en vurdering af, om der er forhold, der indikerer, at igangværende
udviklingsprojekter og færdiggjorte udviklingsprojekter skal nedskrives. Vi har
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
6 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0007.png
modtaget et notat herom, som vi har accepteret til brug for revisionen af
regnskabsposten.
Bortset fra ovenstående kommentarer er det vores vurdering, at immaterielle
anlægsaktiver er bogført i de rigtige perioder, på de rigtige konti samt at
immaterielle anlægsaktiver er værdiansat tilfredsstillende i regnskabet.
4.1.1.2 Tilgodehavender fra salg af varer og tjenesteydelser: 5,2 mio. kr.
(2013: 21,6 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder krav på gebyrer, som Spillemyndigheden har over
for spiludbydere.
Vi har foretaget afstemning af debitormodul til finansmodul. Der er
overensstemmelse mellem modulerne. Vi har ved en forfaldsanalyse af
debitorerne konstateret, at der henstår en debitor på 50 tkr., som skulle have været
betalt for mere end 211 dage siden. Beløbet vurderes uvæsentligt i forhold til det
samlede tilgodehavende.
I forbindelse med revisionen har vi identificeret 1,4 mio. kr., som burde have været
omposteret fra Leverandører af varer og tjenesteydelser til Tilgodehavender fra
salg af varer og tjenesteydelser.
4.1.1.3 Periodeafgrænsningsposter, aktiver: 0,1 mio. kr. (2013: 0,1 mio. kr.)
Regnskabsposten anvendes til at periodisere udgifter eller indtægter korrekt
mellem finansår ud fra de periodiseringsprincipper og væsentlighedskriterier, som
Spillemyndigheden anvender i sin regnskabsføring.
Vi har konstateret, at periodeafgrænsningsposter, aktiver ikke fuldt ud anvendes i
overensstemmelse med Moderniseringsstyrelsens vejledning. I forbindelse med
revisionen har vi identificeret en række poster, som efter vores anmodning er
blevet omposteret til de korrekte konti.
Periodeafgrænsningsposter, aktiver udgør herefter 0,1 mio. kr.
4.1.1.4 Likvide beholdninger: 20,6 mio. kr. (2013: -8,6 mio. kr.)
Likvide beholdninger består af følgende konti:
Konto 621101 SKB FF5 Uforrentet konto, -12,2 mio. kr.
Konto 623101 SKB FF7 Finansieringskonto, 32,8 mio.kr.
Disse regnskabskonti har fået tildelt særlige standardkontonumre, fordi de udgør
et vigtigt element i statens likviditetsstyringsmodel for de omkostningsbaserede
bevillinger. I den daglige administration svarer disse konti til de øvrige bankkonti i
Statens Koncernbetalings System (SKB). FF5-kontoen er en uforrentet likvid konto
(opbevaring af midler) til afregning af ændringer i nettoomsætningsformuen.
Vi har påset, at der er overensstemmelse mellem bogførte saldi og kontoudtog fra
banken pr. 31.12.2014.
Den uforrentede konto skal ved årets afslutning afstemmes således, at summen af
posterne på den uforrentede konto er lig med:
hensatte forpligtelser
kortfristede gældsforpligtelser
reserveret bevilling.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
7 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0008.png
Ifølge statens kontoplan, kan SKB konti være negative. Vi bemærker, at
Moderniseringsstyrelsens regler om flytning af likviditet fra finansieringskontoen til
driftskontoen inden udgangen af 1. kvartal er fulgt. Afstemning af likviditetsflytning
ses foretaget den 5. marts 2015 og vurderes at være korrekt.
Vi har endvidere revideret Spillemyndighedens engagementer med Danske Bank.
Vi har i den forbindelse kontrolleret administrationsrettigheder og
betalingsrettigheder til ansatte i Spillemyndigheden for så vidt angår
funktionsadskillelse samt arbejdsbetinget behov.
På vegne af Spillemyndigheden har 3 medarbejdere i Intern Regnskab 1 fuldmagt
i forhold til tilknyttede bankkonti i virksomheden. Medarbejderne i Intern Regnskab
1 skal blandt andet i forbindelse med likviditetsflytning være 2 medarbejdere i
forening for at kunne flytte likviditet. I tilfælde af sygdom, ferie mv. er tre
medarbejdere et minimum.
Vi vurderer, at de 3 medarbejderne i Intern regnskab 1 har et arbejdsbetinget
behov i forhold til Deres fuldmagtsforhold over for Danske Bank.
Det skal bemærkes, at likvide midler for Spillemyndigheden ikke er indeståender i
pengeinstitutter, men mellemregninger med Moderniseringsstyrelsen som led i
statens cash-pool ordning. I henhold til Moderniseringsstyrelsens vejledninger skal
mellemregninger med Moderniseringsstyrelsen ikke præsenteres som
tilgodehavender, men som likvide midler i årsregnskabet.
4.1.2 Passiver: 46,7 mio. kr. (2013: 31,6 mio. kr.)
4.1.2.1 Egenkapital: 6,7 mio. kr. (2013: 5,3 mio. kr.)
Egenkapitalen omfatter følgende poster: Reguleret egenkapital, opskrivninger over
egenkapital, reserveret egenkapital, udbytte, bortfald af årets resultat samt fri
egenkapital.
Årsrapportens oplysninger om egenkapitalforhold er afstemt til finansbogholderiet.
Vi vurderer, at egenkapitalen er tilfredsstillende opgjort pr. 31/12 2014.
Det bemærkes i øvrigt, at der ved balanceudskrift forefindes Ikke-allokerede konti
vedrørende egenkapitalen, hvilket bl.a. besværliggør afstemning heraf.
Spillemyndigheden bør fremadrettet få allokeret konto 740701 Regulering af
overført overskud gebyrvirksomhed således, at denne fremgår direkte af
egenkapitalen på balancen.
4.1.2.2 Hensatte forpligtelser: 0,4 mio. kr. (2013: 0,2 mio. kr)
Regnskabskontoen indeholder åremålsforpligtelser på konto 761601 Hensættelser
resultatløn og frivillig fratræden.
Beløbet er afstemt til den af HR Løn og Personalejura udarbejdede opgørelse over
åremålsforpligtelser.
Vi har gennemgået oversigten over åremålsforpligtelser pr. 31/12 2014, herunder
udtaget en række stikprøver til kontrol af korrekt opgørelse og beregning af
åremålsforpligtelsen. Det er på grundlag af den foretagne gennemgang vores
vurdering, at opgørelsen følger reglerne i Moderniseringsstyrelsens beskrivelse af
”Hensættelser generelt”, og cirkulære om åremålsansættelse i ministerier. De
angivne antal måneder med efterfølgende beregning af optjente måneders
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
8 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0009.png
fratrædelsesbeløb er ligeledes efterregnet stikprøvevist. Vi vurderer, at
åremålsforpligtelser pr. 31/12 2014 er tilfredsstillende værdiansat i regnskabet.
Det er vores opfattelse, at Spillemyndigheden bør opgøre den aktuelle forpligtelse
vedrørende medarbejderes fremtidige 25 års-, 40 års- og 50 års jubilæer. Ud fra
væsentligheden af den opgjorte forpligtelse skal det vurderes, om der skal
indregnes en hensat forpligtelse i regnskabet.
4.1.2.3 Langfristet gæld 18,6 mio. kr. (2013: 16,7 mio. kr.)
Den langfristede gældskonto med finansieringsform 4 i Statens Koncern Betalings-
system (SKB FF4 langfristet gæld) anvendes til finansiering af virksomhedens
langfristede anlægsaktiver, dvs. henholdsvis de materielle - og immaterielle an-
lægsaktiver.
Vi har afstemt saldoen pr. 31/12 2014 til kontoudtog fra banken. Saldoen er endvi-
dere bekræftet af Danske Bank via engagementsforespørgsel. Vi har endvidere
påset, at gælden på FF4-bankkontoen i SKB-systemet er lig med eller mindre end
summen af anlægsaktiverne, jf. Moderniseringsstyrelsens kontoplan.
Det vurderes, at den langfristede gæld er tilfredsstillende medtaget i regnskabet.
Spillemyndighedens låneramme på 25 mio. kr. er overholdt.
4.1.2.4 Kortfristet gæld: 21,0 mio. kr. (2013: 9,4 mio. kr.)
Kortfristede gældsforpligtelser består i det væsentligste af skyldige feriepenge,
kreditorer og anden kortfristet gæld.
4.1.2.4.1 Leverandører af varer og tjenesteydelser: 14,2 mio. kr. (2013: 1,5
mio. kr.)
Vi har afstemt kreditormodul til finansmodul uden bemærkninger. Endvidere er der
udført forfaldsanalyse af kreditorerne, hvoraf der ikke er konstateret væsentlige
overforfaldne kreditorer.
Stigningen i saldoen i forhold til 2013 vedrører primært, at der pr. 31/12 2014 indgår
gæld til SKAT på 9 mio. kr.
Saldoen skal efter vores opfattelse forøges med 1,6 mio. kr., som følge af
fejlposteringer på Tilgodehavender fra salg af varer og tjenesteydelser på 1,4 mio.
kr. og periodeafgrænsningsposter passiv på 0,2 mio. kr.
4.1.2.4.2 Anden kortfristet gæld: 0,5 mio. kr. (2013: 1,9 mio. kr.)
Anden kort gæld består af SLS interimskonto på -1,3 mio. kr. samt automatiske
SLS-posteringer mv. på 1,8 mio. kr. Skyldigt overarbejde udgør 0,6 mio. kr.
Beregninger er foretaget i SKAT for alle 4 erklæringsvirksomheder på § 9 på
tilsvarende måde som for tidligere år. Skyldigt overarbejde mv. vurderes at være
sandsynliggjort.
4.1.2.4.3 Skyldige feriepenge: 6,2 mio. kr. (2013: 6,2 mio. kr)
Spillemyndigheden har opgjort skyldige feriepenge efter gennemsnitsmetoden for
hver enkelt medarbejder, jf. Moderniseringsstyrelsens regler om opgørelse af
skyldige feriepenge. Vi har revideret Spillemyndighedens opgørelse og vurderer,
at Moderniseringsstyrelsens regler om opgørelser af skyldige feriepenge er fulgt.
Gennemgangen har ikke givet anledning til bemærkninger.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
9 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0010.png
4.1.2.4.4 Periodeafgrænsningsposter, passiver: 0,0 mio. kr. (2013: 1,0 mio.
kr.)
Periodeafgrænsningskonti på balancen anvendes til at periodisere udgifter eller
indtægter korrekt mellem finansår ud fra de periodiseringsprincipper og
væsentlighedskriterier, som Spillemyndigheden anvender i sin regnskabsføring.
I forbindelse med revisionen har vi konstateret en række fejlposteringer på netto
0,2 mio. kr., som skal omposteres til Leverandører af varer og tjenesteydelser.
Saldoen pr. 31/12 2014 udgør herefter 0 mio. kr.
4.1.3 Resultatopgørelsen
Spillemyndigheden har indtægter for i alt 65,2 mio. kr., som anvendes til løn på
42,7 mio. kr., ordinære driftsomkostninger på 8,6 mio. kr. samt øvrige poster
(interne statslige overførsler, afskrivninger, finansielle poster mv.) på 12,7 mio. kr.
Årets resultat udgør herefter et overskud på 1,2 mio. kr.
4.1.3.1 Indtægter: 65,2 mio. kr. (2013: 59,7 mio. kr.)
Regnskabsposten omfatter indtægter ved opkrævning af kontrolafgifter og gebyrer
hos spiludbydere i Danmark på 61,7 mio. kr., bevillinger på 3,7 mio. kr. samt tilskud
til egen drift på -0,2 mio. kr.
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til gevinstgivende spil mod opkrævning af
gebyrer. Vi har gennemgået oversigten over årsgebyrer med angivelse af
budgetteret årsgebyr for hver spiludbyder. Ligeledes fremgår budgetteret årsgebyr
2015. Årsregulering vedr. betaling af årsgebyrer for 2014 er afstemt til udtræk fra
SAP Intern.
IR vurderer, at kt. 131151 Kontrolafgifter og gebyrer, indtægter er afstemt og
opgjort tilfredsstillende samt godkendt af ledelsen.
4.1.3.2 Personaleomkostninger: 42,7 mio. kr. (2013: 42,1 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder lønninger til enkeltpersoner som betaling for
personlige arbejdsydelser som led i et tjeneste- eller ansættelsesforhold, herunder
også korte og sporadiske tjeneste- og ansættelsesforhold ved Spillemyndigheden.
Under egentlig løn med årsværk bogføres lønninger til personale ansat ved
Spillemyndigheden under lønsumsrammestyring.
I forbindelse med den løbende revision har vi gennemgået procedurerne for
lønafstemninger. Der er ikke konstateret fejl i lønafstemningsproceduren i
forbindelse med revisionen. Spillemyndighedens lønafstemning mellem SAP
Intern og SLS-uddata 914 vedr. december måned er indhentet, gennemgået og
vurderes at være tilfredsstillende afstemt.
Det skal bemærkes, at vi på løn- og pensionsområdet påser, at løn og pension
registreres i bogholderiet og at der løbende foretages afstemning af drifts- og
balancekonti. Vi påser endvidere, at løn og pension indregnes, måles,
præsenteres og oplyses tilfredsstillende i regnskabet ud fra den af os foretagne
revision. Rigsrevisionen varetager den øvrige del af revisionen af løn og
pensionsområdet, jf. bilag 5 i Ministerieinstruks for Skatteministeriet (§ 9-aftale
mellem Skatteministeriet og Rigsrevisionen).
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
10 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0011.png
4.1.3.3 Andre ordinære driftsomkostninger: 8,6 mio. kr. (2013: 8,6 mio. kr.)
Regnskabsposten indeholder en række omkostninger under standardkonto 22, der
hovedsagelige
vedrører
den
løbende
drift,
ekskl.
forbrugs-
og
personaleomkostninger.
Vi har foretaget analyser og stikprøvevis revideret for forekomst, periodisering og
klassifikation. Det er vores vurdering, at de afholdte omkostninger vedrører SKAT
og er periodiseret og klassificeret tilfredsstillende i regnskabet.
4.1.4 Gennemgang af Spillemyndighedens årsrapport 2014
Vi har ved gennemgang af Spillemyndighedens årsrapport for 2014 sammenholdt
årsrapportens opbygning med Moderniseringsstyrelsens vejledning omkring
udarbejdelse af årsrapport for statslige virksomheder samt afstemt årsrapportens
oplysninger om regnskabsmæssige forhold til SAP Intern. Vi har endvidere
foretaget en gennemgang af Spillemyndighedens målrapportering med afsæt i
Spillemyndighedens underskrevne årsrapport af 13. marts 2015 samt
resultatkontrakten mellem Spillemyndigheden og departementet og de mere
overordnede finanslovsmål, jf. FL § 09.21.02. Vi har gennemgået
målrapporteringerne på de enkelte operationaliserede målsætninger og har ud fra
væsentlighed og risiko indhentet dokumentation for målopfyldelsen.
Regnskabsoplysningerne i årsrapporten er gennemgået og sammenholdt med
SAP Intern. Afstemningen har givet anledning til enkelte bemærkninger, jf. note
om immaterielle anlægsaktiver.
Årsrapportens
opbygning
og
indhold
er
sammenholdt
med
Moderniseringsstyrelsens vejledning omkring udarbejdelse af årsrapport for
statslige virksomheder. Vi vurderer, at årsrapporten i al væsentlighed er udarbejdet
efter anvisningerne i vejledningen.
Redegørelsen i Spillemyndighedens årsrapport 2014 med skematisk oversigt over
Finansmål, Forandringsmål og Produktionsmål følger Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner for så vidt angår opstilling samt
oplysninger om graden af målopfyldelse for de enkelte målsætninger.
Målsætningerne fremgår af resultatkontrakten mellem Spillemyndigheden og
departementet med en vægtet fordeling mellem Produktionsmål (vægt 60 pct.) og
Forandringsmål (vægt 40 pct.).
Vi har gennemgået dokumentationen for målrapportering vedr. følgende forhold:
Produktionsmål
1. Kontrol med væddemål og onlinekasino
a) Henstillingssager
Målet er opfyldt
b) Markedsovervågning
Målet er opfyldt
c) Datalevering
Målet er opfyldt
2. Kontrol med gevinstgivende spilleautomater
d) Regeloverholdelse hos små opstillere
Målet er opfyldt
e) Kontrol af tilladelsesindehavere
Målet er opfyldt
f) Lokalegodkendelse
Målet er ikke opfyldt
3. Kontrol med Danske Lotteri Spil
g) Væddeløbsbaner
Målet er opfyldt
h) Lottotrækninger - Målet er opfyldt
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
11 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0012.png
Forandringsmål
4. Modernisering af regler
a) Almennyttige lotterier
Målet er opfyldt
b) Landbaserede kasinoer
Målet er opfyldt
Dokumentationen vurderes at være tilstrækkelig og giver ikke anledning til
bemærkninger.
5. Konklusion
Vi har afsluttet revisionen af Spillemyndighedens årsregnskab for 2014. Den
samlede erklæring fremgår af
”Erklæring om revision af
Spillemyndighedens
regnskab for regnskabsåret 2014” og ”Revisionsberetning
2014 - Finanslovens §
9 Spillemyndigheden”.
I forbindelse med årsafslutningsprocessen har Spillemyndigheden på en række
områder
etableret
strukturerede
og
systematiske
afstemninger
af
regnskabsposter, herunder er der udarbejdet tilfredsstillende underliggende
dokumentation og specifikation af de enkelte regnskabsposter.
Det er dog vores vurdering, at den samlede årsafslutningsproces skal styrkes ved,
at der etableres en samlet struktureret og systematisk proces, som sikrer, at
kvalitetssikringen af væsentlige regnskabsdata gennemføres og dokumenteres
ensartet og i nødvendigt omfang.
Endvidere er årsafslutningsprocessen designet således, at ikke alle væsentlige
regnskabsdata er kvalitetssikret forud for registrering i SKS. Vi har modtaget
dokumentation, specifikationer og opgørelser vedrørende flere regnskabsposter
efter, at regnskabsdata er overført til og fastlåst i SKS og har således ikke haft
mulighed for at afslutte revisionen før på et meget sent tidspunkt i
regnskabsprocessen.
Det er vores vurdering, at kontrolmiljøet ved gennemførelse af processen for
årsafslutning af regnskabet er ikke helt tilfredsstillende.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
2
2
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
0
0
0
Prioritet 3
Mindre betydning
I alt
for forretningen
0
0
1
1
0
0
3
3
Revisionsemne
Balance
Resultatopgørelse
Årsafslutning
I alt
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Revision af årsafslutningsprocessen for Spillemyndigheden
regnskabet
12 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0013.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Årsafslutningsinstruks
Risici
Anbefalinger
Finansåret
I henhold til outsourcing-
2014
aftale med SKAT varetager
Prioritet 1
SKAT en væsentlig del af
årsafslutningsprocessen for
Spillemyndigheden. I forbin-
delse med årsafslutningen
har der ikke været udarbej-
det en egentlig årsafslut-
ningsinstruks som understøt-
ter årsafslutningen.
Der er risiko for, at regnskabs-
materialet i forbindelse med
årsafslutningen ikke bliver ud-
arbejdet eller kvalitetssikret
rettidigt, fordi der ikke er et
samlet overblik over det
afstemningsmateriale som skal
udarbejdes/kvalitetssikres
samt på hvilke tidspunkter.
Dette medfører ligeledes for-
øget risiko for fejl i regnskabet.
Vi anbefaler, at Spillemyndigheden og SKAT sikrer, at der udarbejdes
en årsafslutningsinstruks. Instruksen bør beskrive det enkelte materiale
(afstemninger, specifikationer mv.), der skal udarbejdes i forbindelse
med årsafslutningen. For det enkelte materiale anføres en ansvarlig
person for udførelsen samt en tidsfrist for udførelsen. Tilsvarende bør
der angives en ansvarlig person for kvalitetssikringen af materialet samt
en tidsangivelse for, hvornår kvalitetssikringen skal være udført. Planen
skal sikre, at alle parter kan være færdige rettidigt, dvs. alle væsentlige
regnskabsposter skal være kvalitetssikret af Spillemyndigheden og
SKAT senest f.eks. d. 20. januar, således at revisionen har mulighed for
at gennemgå materialet inden tallene låses i SKS f.eks. d. 31. januar. Vi
anbefaler, at proceduren ligeledes beskrives i regnskabsinstruksen.
Denne proces vil sikre, at såfremt vi identificerer fejl i forbindelse med
revisionen, vil disse kunne nå at blive rettet i SKS.
Det skal endvidere anbefales, at der for så vidt angår væsentlige og ri-
sikofyldte regnskabsposter, herunder skønsmæssige regnskabsposter
etableres en proces, der sikrer, at opgørelser og vurderinger udarbej-
des i god tid forud for regnskabsafslutningen således, at tidsforbruget til
færdigbearbejdning af disse poster i den travle periode i januar måned
minimeres mest muligt. Intern Revision indgår gerne i forudgående
drøftelser således, at eventuelle uenigheder kan afklares i god tid og
overraskelser i forbindelse med regnskabsafslutningen kan undgås.
Handleplan fra Morten Thaning Thulstrup, Økonomi og Styring:
Arbejdet med en ny og opdateret årsafslutningsinstruks er påbegyndt i forlængelse af et sættemøde med deltagelse af SKAT,
Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden.
13 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0014.png
Spillemyndigheden vil følge SKATs arbejde tæt i løbet af 2015, med særligt fokus på at instruksen blandt andet bidrager med øget
information til Spillemyndigheden om de foretagne afstemninger mv. Herved vil vi som myndighed i højere grad få mulighed for, at
kvalitetssikre det arbejde, der udføres i fx. Intern Regnskab i SKAT.
Implementeringsdato: 31. december 2015
Nr.
2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Kvalitetssikring ved årsafslutningen, herunder årsrapportens noteoplysninger
Manglende kvalitetssikring
af årsafslutningsmateriale
medfører større risiko for fejl
i regnskabet.
Vi anbefaler, at Spillemyndigheden og
SKAT som led i den interne kvalitetssikring
sikrer dokumentation og godkendelse i
henhold til årsafslutningsinstruks. Vi
anbefaler
at
proceduren
ligeledes
beskrives i regnskabsinstruksen.
Finansåret
Vi har i forbindelse med revisionen af regnskabsmateriale
2014
udarbejdet af Spillemyndigheden og SKAT i forbindelse med
Prioritet 1
årsafslutningen konstateret, at det ikke konsekvent fremgik
af det enkelte årsafslutningsmateriale om det var
kvalitetssikret
samt
hvem
der
havde
foretaget
kvalitetssikringen og hvornår.
Handleplan fra Morten Thaning Thulstrup, Økonomi og Styring:
Arbejdet er iværksat i dialog med SKAT og forventes afsluttet ultimo november 2015.
Implementeringsdato: 30. november 2015
14 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0015.png
Nr.
3
Observationer
Kvalitetssikring af årsrapportens noteoplysninger
Risici
Anbefalinger
Finansåret
I forbindelse med gennemgang af årsrapporten har vi
2014
konstateret en række præsentationsmæssige fejl i note 5.1
Prioritet 3
(anlægsnote for immaterielle anlægsaktiver). Fejlene har
ingen betydning for den regnskabsmæssige værdi af
immaterielle anlægsaktiver pr. 31/12 2014.
Manglende kvalitetssikring
af årsafslutningsmateriale
medfører større risiko for fejl
i regnskabet.
Vi skal anbefale, at alle noter i
årsrapporten afstemmes til underliggende
arbejdspapirer og at det sikres, at der er
indre sammenhænge i regnskabet.
Handleplan fra Morten Thaning Thulstrup, Økonomi og Styring:
Anbefalingen er taget til efterretning og proceduren vil indgå som en del af den næste opdatering af den interne instruks til
udarbejdelse af årsrapporten, der forventes at foreligge ultimo december 2015.
Implementeringsdato: 31. december 2015
15 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0016.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
16 af 17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962643_0017.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
17 af 17