Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962639_0001.png
15. januar 2015
J. nr. 14-4107997
Plannr. 114-800
Intern Revision
Rapport 2014
Spillemyndigheden
Revision af indtægter og debitorer
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Birgitte Sand
Kontorchef Jan Madsen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962639_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 18. september 2014,
revideret indtægter og debitorer i Spillemyndigheden. Den udførte revision er en
del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
Spillemyndigheden udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de
vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. Spillemyndigheden har efterfølgende udarbejdet
handleplaner.
København, den 15. januar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af indtægter og debitorer i Spillemyndigheden
2 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962639_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen har været at undersøge, hvorvidt der er etableret
tilfredsstillende forretningsgange og interne kontroller i forhold til registreringer af
indtægter og debitorer i Spillemyndigheden. Hvis kontrollerne ikke er
tilfredsstillende er der risiko for væsentlige fejl eller mangler i årsregnskabet.
Intern Revision har i perioden januar til maj 2014 gennemført revision af SAP
Intern, med fokus på faktura-håndteringsprocessen. Denne revision har omfattet
følgende forhold: 1. Systemdokumentation og brugervejledning 2. Systemets
funktioner og funktionsadskillelse 3. Behandling af inddata med fokus på IDOC
og FI-modulet 4. Anvendte registre 5. Behandling af uddata 6. Transaktions- og
kontrolspor. På baggrund af den foretagne revision var det Intern Revisions
samlede vurdering, at de undersøgte it-kontroller vedrørende SAP Intern er på et
tilfredsstillende niveau. Endvidere har Intern Revision en igangværende revision
vedr. bankafstemninger for Spillemyndigheden. Med henvisning til opgavenotat
af 24. oktober 2014 er der i revisionen foretaget en afgrænsning i forhold til disse
revisionsemner.
2. Omfang
Vi har i perioden oktober-november 2014 revideret tilrettelæggelsen af
forretningsgange og interne kontroller for så vidt angår registreringer af indtægter
og debitorer, herunder også implementeringen og hensigtsmæssigheden heraf.
Revisionen har omfattet følgende i forhold til indtægter og debitorer:
Modtagelse og kontrol af indbetalt ansøgningsgebyr
Opkrævning og kontrol af årsgebyr
Tilbagebetaling af ansøgningsgebyr og årsgebyr
Opkrævning og kontrol af gebyr for landbaserede kasinoer
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen og god revisionsskik. I forbindelse med revisionen
har Intern Revision interviewet og været i korrespondance med medarbejdere fra
Økonomi og Styring i Spillemyndigheden. Enheden har ansvaret for
planlægnings-, analyse- og udviklingsopgaverne på tværs af Spillemyndigheden.
Kontoret varetager bl.a. økonomifunktionen i Spillemyndigheden, herunder
gebyradministration i forhold til Spillemyndighedens tilladelsesindehavere.
Intern
Revision
har
gennemgået
modtaget
materiale
vedr.
arbejdsgangbeskrivelser, herunder interne kontroller samt afstemningsmateriale
vedr. indtægter. Vi har endvidere foretaget afstemning mellem debitormodul og
finansbogholderi.
Revision af indtægter og debitorer i Spillemyndigheden
3 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962639_0004.png
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision er det vores samlede vurdering, at
forretningsgange og interne kontroller i Spillemyndigheden i forhold til indtægter
og debitorer, er på et meget tilfredsstillende niveau.
Vores konklusion er baseret på de observationer, der er anført i nedenstående
skema. Den væsentligste anbefaling omhandler følgende:
Spillemyndigheden har siden 2013 haft et tilgodehavende hos en spiludbyder
fra udlandet, og har flere gange rykket for gebyret på 50.000 kr. uden resultat.
I nævnte sag har Spillemyndighedens jurister været i kontakt med SKAT for
at få svar på, hvorvidt man kan være behjælpelig med at inddrive dette
tilgodehavende. På nuværende tidspunkt er der tvivl om, hvorvidt
Spillemyndigheden som selvstændig styrelse må modtage denne ydelse fra
SKAT. Der har endvidere været drøftelser med medarbejdere fra
departementet, men der er aldrig kommet en afklaring på problemet.
Beløbsstørrelsen er i dette tilfælde uvæsentlig, men forholdet bør af
principielle grunde få en afklaring.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
0
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
0
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
1
1
Revisionsemne
I alt
Procedurer i forhold til
debitoradministrationen
Afstemning af
debitorbogholderi til
finansbogholderi
I alt
1
1
0
0
2
2
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra Spillemyndigheden. Det er vores vurdering, at
implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en reduktion af
de vurderede risici.
Revision af indtægter og debitorer i Spillemyndigheden
4 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962639_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr. 1
Pkt. 1.1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Debitoradministration - Procedurer i forhold til debitoradministrationen
Finansåret
Spillemyndigheden har ved revisionens opstart
2014
ikke udarbejdet en procesbeskrivelse vedr. debi-
toradministration, herunder uerholdelige fordrin-
Prioritet 3
ger. På forespørgsel om procesbeskrivelsen har
Spillemyndigheden i løbet af revisionen udarbej-
det en procesbeskrivelse. Den fremsendte beskri-
velse af forretningsgangen i debitoradministra-
tionen vurderes tilstrækkelig i forhold til
afstemning og opfølgning.
Handleplan fra virksomheden:
Manglende beskrivelser
af
implementerede
interne
kontroller
medfører forøget risiko
for, at der ikke er
formelt kendskab til det
opsatte kontrolmiljø.
Intern revision anbefaler at beskrivelsen af
debitoradministrationen bliver en del af de
eksisterende procesbeskrivelser vedr. ind-
tægter således, at der i Spillemyndigheden
opnås et formelt kendskab til hele
indtægtsprocessen.
Spillemyndighedens procesbeskrivelse vedrørende debitoradministrationen bliver indarbejdet i de eksisterende
procesbeskrivelser således, at der i Spillemyndigheden opnås et formelt kendskab til hele indtægtsprocessen.
Økonomi og Styring vil være ansvarlig for dette arbejde og det forventes, at vi har færdiggjort dette inden udgangen af
Januar 2015.
5 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962639_0006.png
Nr. 1
Pkt. 1.2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Debitoradministration - Afstemning af debitorbogholderi til finansbogholderi
Finansåret
Spillemyndigheden har siden 2013 haft et tilgodehavende hos en
2014
spiludbyder fra udlandet, og har flere gange rykket for gebyret på
50.000 kr. uden resultat. I nævnte sag har Spillemyndighedens
Prioritet 3
jurister været i kontakt med SKAT for at få svar på, hvorvidt man
kan være behjælpelig med at inddrive dette tilgodehavende. På
nuværende tidspunkt er der tvivl om, hvorvidt Spillemyndigheden
som selvstændig styrelse må modtage denne ydelse fra SKAT.
Der har endvidere været drøftelser med medarbejdere fra
departementet, men der er aldrig kommet en afklaring på
problemet. Beløbsstørrelsen er i dette tilfælde uvæsentlig, men
forholdet bør af principielle grunde få en afklaring.
Den uafklarede situa-
tion omkring de juridi-
ske muligheder for ind-
drivelse af fordringer i
udlandet skaber risiko
for, at Spillemyndighe-
den i en lignende situa-
tion må afskrive fordrin-
ger på udenlandske
spiludbydere.
Det anbefales, at Spille-
myndigheden søger at få
afklaret de juridiske og
praktiske muligheder for
inddrivelse i udlandet.
Handleplan fra virksomheden:
Spillemyndigheden vil inden afslutningen af regnskabsåret 2014 tage beslutning om, hvorledes vores tilgodehavende på
50.000 kr. skal håndteres i forhold til finansbogholderiet.
Endvidere vil Spillemyndigheden arbejde videre med spørgsmålet om, hvorvidt det er juridisk og praktisk muligt at søge
bistand fra SKAT med henblik på at inddrive tilgodehavender i udlandet. Når spørgsmålet er afklaret, skal der laves en
procesbeskrivelse for dette.
Økonomi og Styring vil være ansvarlig for dette arbejde, men vil søge juridisk bistand i JURA (Spillemyndigheden) og i
SKAT. Dette arbejde forventes færdig inden udgangen af februar 2015.
Den ansvarlige person i Spillemyndigheden er Anne Bak.
6 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962639_0007.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration
af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
7 af 8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962639_0008.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
8 af 8