Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962632_0001.png
13. januar 2015
J. nr. 14-4198185
Plannr. 114-700
Intern Revision
Rapport 2014
Skatteankestyrelsen
Revision af regnskabsmæssige rammer
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør, Anette Hummelshøj
Kontorchef, Niels Frode-Jensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 29. september 2014,
revideret de regnskabsmæssige rammer for Skatteankestyrelsen. Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
Skatteankestyrelsen udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de
vurderede risici. Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration
ved udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af
Skatteankestyrelsens handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. Skatteankestyrelsen har efterfølgende udarbejdet
handleplaner.
København, den 13. januar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Steen Vitus Bering
Revisor
Revision af de regnskabsmæssige rammer i Skatteankestyrelsen
2 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0003.png
1.
Formål
Formålet med opgaven er, at vurdere
om Skatteankestyrelsen har udarbejdet og ajourført en virksomhedsinstruks
om Skatteankestyrelsen har udarbejdet en regnskabsinstruks, som beskriver
den regnskabsmæssige organisation, og som medvirker til at sikre en korrekt
regnskabsaflæggelse.
om Moderniseringsstyrelsens vejledninger følges i virksomhedsinstruksen
samt i regnskabsinstruksen.
Regnskabet kan overordnet set blive påvirket, hvis ikke Skatteankestyrelsen
følger de pålagte regler omtalt i Moderniseringsstyrelsens vejledning om
udarbejdelse af virksomhedsinstrukser, herunder også Finansministeriets
Cirkulære om budgettering og budget- og regnskabsopfølgning, samt reglerne i
regnskabsbekendtgørelsen, der pålægger virksomheden at udarbejde en
regnskabsinstruks.
2. Omfang
Revisionen er foretaget med udgangspunkt i Moderniseringsstyrelsens
vejledninger om udarbejdelse af virksomhedsinstrukser og regnskabsinstrukser.
Revisionen har haft fokus på, at vejledningerne følges i forhold til opbygning og
indhold i hvert enkelt afsnit, samt at instrukserne er ajourført og formidlet videre til
rette medarbejdere.
I forbindelse med revisionen er der foretaget interview med controlleren fra
Skatteankestyrelsen, og der har været e-mailkorrespondance med kontorchefen
for Økonomi og Administration i Skatteankestyrelsen samt med it-drift i SKAT
omkring udtræk af godkenderfunktioner i Skatteministeriet.
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision er det vores samlede vurdering, at
virksomheds- og regnskabsinstruks fra Skatteankestyrelsen, gældende fra 1.
januar 2014, er udarbejdet på et ikke helt tilfredsstillende niveau.
Vores konklusion er baseret på de observationer, der er anført i nedenstående
skema. Den væsentligste anbefaling er:
Der er ikke overensstemmelse mellem listen over ledere og medarbejdere der
må disponere og godkende, jf. regnskabsinstruksen, og de ledere og
medarbejdere, der i SAP Intern har adgang til at godkende fakturaer. Dette giver
Revision af de regnskabsmæssige rammer i Skatteankestyrelsen
3 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0004.png
risiko for, at medarbejdere i Skatteankestyrelsen uberettiget kan godkende
udgifter i SAP Intern-systemet.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
0
1
1
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
0
1
1
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
1
1
2
Prioritet
I alt
Virksomhedsinstruksen
Regnskabsinstruksen
I alt
1
3
4
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Vi har modtaget handleplaner fra Skatteankestyrelsen. Det er vores vurdering, at
implementeringen af de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en reduktion af
de vurderede risici.
Revision af de regnskabsmæssige rammer i Skatteankestyrelsen
4 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr. 1
1.1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Virksomhedsinstruks
Virksomhedens forretningsområde (afsnit 2 i virksomhedsinstruksen)
Finansåret
Jf. Moderniseringsstyrelsens vejledning afsnit 2,
2014
bør der formelt set angives om virksomheden
har
en
indgået
resultatkontrakt
med
Prioritet 3
departementet. Det kan konstateres, at der er
udarbejdet
en
resultatkontrakt
mellem
Skatteankestyrelsen og Departementet som er
gældende fra 1. januar 2014.
Handleplan fra virksomheden:
Manglende beskrivelser af
resultatkontrakter bevirker,
at der ikke er formelt
kendskab
til
dele
af
virksomhedens
forretningsområde.
Vi anbefaler, at der kort beskrives, hvorvidt
der findes en gældende resultatkontrakt med
skattedepartementet og for hvilken periode
den er gældende for. Derudover kan det
overvejes at omtale resultatkontraktens
overordnede indhold
Skatteankestyrelsen vil ved den førstkommende ajourføring af virksomhedsinstruksen indføje en generel bemærkning om, at
der indgås årlige resultatkontrakter med departementet.
Arbejdet vil blive udført af Michael Ehlers Hansen.
Side 5 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0006.png
Nr. 2
2.1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Regnskabsinstruks
Disponering af udgifter (afsnit 2.2.1 i regnskabsinstruksen)
Finansåret
Af bilag 4 til regnskabsinstruksen fremgår en liste over
2014
ledere og medarbejdere, der må disponere og godkende.
Fordelingen er foretaget pr. kontor/omkostningssted, men er
Prioritet 1
ikke specificeret i forhold til hvem der disponerer og
godkender. Der er foretaget udtræk fra SAP Intern der viser
samtlige fakturagodkendere - udtrækket er foretaget pr. 9.
oktober 2014. Listen er sammenholdt med senest
opdaterede
liste
over
godkendere/disponenter
i
regnskabsinstruksens bilag 4. Afstemningen viser, at der er
anført flere godkendere i bilag 4, end der er autoriserede i
SAP Intern. Uoverensstemmelsen skal ses på baggrund af
fusionen mellem Ankesøjlen og Landsskatteretten pr. 1.
januar 2014 med tilgang af nye medarbejdere.
Handleplan fra virksomheden:
Den manglende ajourføring
af disponenter og godken-
dere i det nyligt fusionerede
Skatteankestyrelsen
giver
forøget risiko for, at medar-
bejdere uberettiget kan god-
kende udgifter i SAP Intern-
systemet.
Det anbefales, at medarbej-
dernes rettigheder via BRAS-
systemet (BrugerRettigheds-
AdministrationsSystemet)
samt Bilag 4 til regnskabs-
instruksen vedr. disponenter
og godkendere snarest bliver
opdateret.
Skatteankestyrelsen har udarbejdet en ny regnskabsinstruks gældende fra 1. december 2014, hvor varemodtagerrollen er
fjernet
blandt andet efter ønske fra Koncernservice. I den forbindelse er bilag 4 til regnskabsinstruksen opdateret og
omarbejdet således, at ledernes og medarbejdernes roller i SAP Intern-systemet er nærmere specificeret. Den nye
regnskabsinstruks er fremsendt til Intern Revision den 28. november 2014.
Side 6 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0007.png
Nr. 2
2.2
Observationer
Risici
Anbefalinger
Regnskabsinstruksen
Oversigt over indtægter og gebyrer (afsnit 2.3.1 i regnskabsinstruksen)
Finansåret
Skatteankestyrelsens forvaltning af indtægter omfatter
2014
disponering og godkendelse af indtægtsbilag. Den
regnskabsmæssige registrering af indtægtsbilag vare-
Prioritet 2
tages af SKAT Koncernservice. Det kan konstateres,
at regnskabsinstruksens punkt 2.3.1 ikke beskriver
Skatteankestyrelsens indtægtsarter, herunder hvilken
hjemmel der anvendes til opkrævning af fx klage-
gebyrer.
Handleplan fra virksomheden:
Manglende
beskrivelser
af
Skatteankestyrelsens indtægtsar-
ter forøger risikoen for, at der ikke
er formelt kendskab til dele af
virksomhedens forretningsområ-
de.
Det
anbefales,
at
regnskabsinstruksens
punkt
2.3.1 uddybes i forhold til en
beskrivelse af Skatteankestyrel-
sens indtægter fordelt på ind-
tægtsarter, herunder om der
opkræves afgifter og gebyrer og
med hvilken hjemmel.
Ved den kommende ajourføring af regnskabsinstruksen vil det under punkt 2.3 blive nævnt, at Skatteankestyrelsens
indtægter består af de månedlige bevillinger samt klageafgifter, jf. finansloven.
Arbejdet vil blive udført af Michael Ehlers Hansen.
Side 7 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0008.png
2.3
Regnskabsinstruksen
Opfølgning på låneramme (afsnit 2.7.2 i regnskabsinstruksen)
Finansåret
Det kan konstateres, at regnskabsinstruksen ikke
2014
beskriver arbejdsgange i forbindelse med kontrol og
opfølgning på lånerammen, herunder hvilke medarbej-
Prioritet 3
dere der har ansvaret for opgaven.
Manglende
beskrivelser
af
Skatteankestyrelsens låneramme
forøger risikoen for, at der ikke er
formelt kendskab til dele af
virksomhedens
forretningsområde.
Det anbefales, at regnskabsin-
struksens punkt 2.7.2 uddybes i
forhold til kontrol og opfølgning
på Skatteankestyrelsens låne-
ramme, herunder hvilke medar-
bejdere der har ansvaret for
opgaven.
Handleplan fra virksomheden:
Ved den kommende ajourføring af regnskabsinstruksen vil det under punkt 2.7.2 blive beskrevet, at Michael Ehlers Hansen
ved udgiftsopfølgning 1, 2, 3 og 4, samt hver måned ved budgetopfølgningen på baggrund af SKS- månedsregnskabet, vil
sikre, at rammen overholdes.
Arbejdet vil blive udført af Michael Ehlers Hansen.
Side 8 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0009.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Side 9 af 10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962632_0010.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Side 10 af 10