Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962629_0001.png
13. maj 2015
J. nr. 15-1489447
Plan nr. 114-680
Intern Revision
Revisionsberetning 2014
Finanslovens § 9 SKAT
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Revision
Rådgivning
Rapportering
Revisionsberetning 2014
1 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0002.png
Forord
Revisionen af Finanslovens § 9, SKAT, varetages af Rigsrevisionen samt Intern
Revision. Skatteministeren og Rigsrevisor har med udgangspunkt i
Rigsrevisorlovens § 9 indgået en såkaldt § 9-aftale. § 9-aftalen indeholder en
identifikation af de revisionsopgaver, der skal varetages af Intern Revision.
Nærværende revisionsberetning indeholder en redegørelse for den af Intern
Revision udførte revision vedrørende regnskabsåret 2014. Nærværende beretning
indeholder således ikke en redegørelse for den af Rigsrevisionen udførte revision.
Der henvises til Rigsrevisionens særskilte rapportering.
Beretningen er udarbejdet med udgangspunkt i fremsendte revisionsrapporter
omhandlende regnskabsåret 2014. Beretningen er således at betragte som en
rekapitulation af de væsentligste forhold, der er fremført i den løbende
rapportering.
København, den 13. maj 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Revisionsberetning 2014
2 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0003.png
1.
Læsevejledning
Indledningsvist præsenteres en oversigt over omfanget og strukturen i beretningen
(kapitel 2).
Herefter har vi gengivet konklusionen fra vores revisorerklæring vedrørende
revisionen af SKATs § 9-regnskab (kapitel 3).
Kapitel 4 er opdelt i en række sammenfatninger vedrørende de enkelte funktioner
på § 9-området. Opdelingen i funktionsområder fremgår af kapitel 2. Det skal
bemærkes, at tekstafsnittene ikke kan betragtes som en egentlig konklusion for
det enkelte funktionsområde, men i stedet er at betragte som en sammenfatning
af de revisioner, der er gennemført på området.
Det skal tillige bemærkes, at den udførte revision har været rettet mod væsentlige
og risikobetonede områder i SKAT. Dette forhold påvirker naturligvis indholdet af
sammenfatningerne.
Beretningen indeholder for hvert funktionsområde følgende oplysninger:
En oversigt over rapporter, der indeholder observationer rettet mod det
pågældende funktionsområde
Grafisk fremstilling af antal observationer fordelt på de enkelte
funktionsområder
En beskrivelse af de væsentligste observerede forhold på funktionsområdet
En vurdering af de risici, som kan henføres til de observerede forhold
En tilkendegivelse af, i hvilket omfang, der bør gennemføres ændringer inden
for det enkelte funktionsområde
Revisionsberetning 2014
3 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0004.png
2. Omfang
Nærværende beretning er struktureret i overensstemmelse med den model, som
Intern Revision anvender til en operationel beskrivelse og kategorisering af
aktiviteterne i SKAT, jf. skemaet nedenfor. Modellen opdeler indtægts- og
udgiftsprocesserne i en række funktionsområder. Det skal dog bemærkes, at
samtlige indtægts- og udgiftsprocesser ikke nødvendigvis omfatter samtlige
funktionsområder, ligesom rækkefølgen i funktionsområderne ikke er ens på tværs
af samtlige indtægts og udgiftsprocesser.
Revisionsberetning 2014
4 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0005.png
Rammevilkår for funktionsområderne
Rammevilkårene udgør de grundlæggede vilkår for, at
funktionsområderne kan afvikles. Rammevilkårene omfatter:
aktiviteterne
i
Den regnskabsmæssige ramme, som udgør grundlaget for tilrettelæggelsen
og udførelsen af aktiviteter i regnskabsforvaltningen. Vilkårene er beskrevet i
Ministerieinstruksen, Virksomhedsinstruksen og i Regnskabsinstruksen for §
9 med tilhørende underliggende vejledninger.
Den it-mæssige ramme, som sikrer, at forvaltningen kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Den juridiske ramme, som forvaltningen skal ske i henhold til.
Datafangst
Funktionsområdet omfatter den basale datafangst i forbindelse med begivenheder
og økonomiske transaktioner.
Registrering
Funktionsområdet omfatter registrering af regnskabsdata i underliggende
regnskabssystemer.
Bogføring
Funktionsområdet omfatter bogføring af regnskabsdata i finanssystemerne SAP
Intern og SAP 38.
Opkrævning
Funktionsområdet omfatter løbende administration af regnskabsdata i form af
opfølgning på og afstemning af løn, debitorer, kreditorer, anlæg mv.
Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger vedrørende henholdsvis debitorer
og kreditorer.
Regnskabsaflæggelse
Funktionsområdet omfatter regnskabsmæssige foranstaltninger i forbindelse med
regnskabsaflæggelse, herunder forberedende handlinger, kvalitetssikring af
regnskabsdata mv.
Revisionsberetning 2014
5 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0006.png
3. Erklæring
Følgende konklusion på den udførte revision fremgår af vores revisorerklæring
på regnskabet:
3.1 Forbehold
Grundlag for konklusion med forbehold
Forbehold for værdiansættelse af færdiggjorte udviklingsprojekter
Vi har i forbindelse med revisionen ikke fået forelagt et tilstrækkeligt revisionsbevis
vedrørende værdiansættelsen af it-systemet EFI indregnet under Færdiggjorte
udviklingsprojekter med 185,9 mio. kr. Efter vores vurdering er der væsentlig
usikkerhed omkring it-systemets funktionaliteter, herunder færdigudviklingen af
systemet. Vi tager derfor forbehold for værdiansættelsen af EFI.
Forbehold for værdiansættelse af hensatte forpligtelser
Efter vores vurdering mangler SKAT at indregne en netto forpligtelse på 125,7 mio.
vedrørende rådighedsløn til fratrådte tjenestemænd og retableringsforpligtelser.
Hensatte forpligtelser skulle have været indregnet med 249,2 mio. kr. i stedet for
123,5 mio. kr. Som følge af den manglende indregning af disse beløb tager vi
forbehold for værdiansættelsen af Hensatte forpligtelser.
3.2 Konklusion med forbehold
På baggrund af den udførte revision skal Intern Revision udtrykke følgende
konklusion med forbehold:
Regnskabet er, bortset fra de mulige indvirkninger af de forhold, der er
beskrevet i grundlag for konklusion med forbehold, rigtigt, dvs. uden
væsentlige fejl og mangler.
Der er etableret forretningsgange og interne kontroller, der understøtter, at
de dispositioner, der er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i
overensstemmelse med bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis.
3.3 Supplerende oplysninger
Uden at modificere vores konklusion, skal vi supplerende oplyse, at:
På side 26 og side 28 i årsrapporten har SKAT oplyst om konstaterede fejl
i regnskabet for 2014. De konstaterede fejl er omfattet af vores forbehold
vedrørende værdiansættelse af Hensatte forpligtelser. Fejlene skyldes i al
væsentlighed,
at
der
ikke
i
forbindelse
med
regnskabsaflæggelsesprocessen har været etableret en tilstrækkelig sikker
proces med identifikation og opgørelse af væsentlige skønsmæssige
regnskabsposter.
Revisionsberetning 2014
6 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0007.png
Som følge af en række fejlregistreringer skulle Leverandører af varer og
tjenesteydelser have været indregnet med 299,5 mio. kr. i stedet for 281
mio. kr. (-18,5 mio. kr.), Periodeafgrænsningsposter passiver skulle have
være indregnet med 2,8 mio. kr. i stedet 19,6 mio. kr. (16,8 mio. kr.),
Tilgodehavender fra salg af varer og tjenesteydelser skulle have været
indregnet med 17,1 mio. kr. i stedet for 11,4 mio. kr. (5,7 mio. kr.) og
Periodeafgrænsningsposter aktiver skulle have været indregnet med 26,6
mio. kr. i stedet for 30,6 mio. kr. (-4 mio. kr.). Fejlregistreringerne har ingen
effekt på årets resultat og egenkapital.
Vi har konstateret, at der i 2014 ikke er aktiveret projektomkostninger på
EFI-systemet under Udviklingsprojekter under udførelse. Det er vores
vurdering, at regnskabsposten Udviklingsprojekter under udførelse skal
indregnes og måles til værdien af de enkelte udviklingsprojekter pr. 31/12
2014. Pr. 31/12 2014 udgør de budgetterede udviklingsomkostninger 19,3
mio. kr. SKAT burde have indregnet en andel af de 19,3 mio. kr. svarende
til færdiggørelsesgraden af de enkelte udviklingsprojekter pr. 31/12 2014
under regnskabsposten Udviklingsprojekter under udførelse med modpost
under regnskabsposten Leverandører af varer og tjenesteydelser.
SKAT har i 2014 implementeret en procedure for indregning af internt
medgåede lønomkostninger og indirekte produktionsomkostninger (IPO)
på udviklingsprojekter under udførelse. SKAT har oplyst herom i note 3.1
Anvendt Regnskabspraksis, men burde ligeledes have oplyst om de
beløbsmæssige konsekvenser af implementeringen i regnskabet for 2014,
jf. Moderniseringsstyrelsens vejledninger. Pr. 31/12 2014 er der under
Udviklingsprojekter under udførelse indregnet internt medgået løn på 14,5
mio. kr. samt IPO på 2,6 mio. kr., i alt 17,1 mio. kr. som samtidigt er
indvirkningen på årets resultat af den ændrede indregningsmetode. Det har
siden 2010 været et krav, at der indregnes internt medgåede
lønomkostninger og IPO på udviklingsprojekter under udførelse, såfremt de
samlede projektomkostninger overstiger 10. mio. kr. SKAT har oplyst, at
årsagen til, at proceduren ikke tidligere har været implementeret skyldes
manglende pålideligt datagrundlag. SKAT har i den forbindelse ført
drøftelser med Moderniseringsstyrelsen om, hvorvidt der alligevel skal ske
genaktivering af ikke indregnede internt medgåede lønomkostninger og
IPO i tidligere regnskabsår. Iflg. oplysninger fra Moderniseringsstyrelsen
pågår der på regnskabsaflæggelsestidspunktet et arbejde med blandt
andet at genberegne værdien af EFI under hensyntagen til disse
bestemmelser. I givet fald, at der skal foretages genaktivering skal der
ligeledes foretages afskrivninger fra og med 1/9 2013, hvor første del af
EFI blev sat i drift. Det er ikke muligt på regnskabsaflæggelsestidspunktet
at vurdere de regnskabsmæssige konsekvenser heraf, men der kan blive
tale om væsentlige beløb, der skal genaktiveres og afskrives. Samtidigt
skal der dog foretages nedskrivningstest af blandt andet EFI, jf. omtalen
under forbehold.
Revisionsberetning 2014
7 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0008.png
Der er på regnskabsaflæggelsestidspunktet usikkerhed om, hvorvidt SKAT
ved fraflytning af lejemål indgået med Bygningsstyrelsen og hvor staten
ejer bygningerne skal afholde retableringsudgifter. SKAT har under
Hensatte forpligtelser indregnet 26,8 mio. kr. til forventede
retableringsudgifter i forbindelse med fraflytning af lejemål indgået med
Bygningsstyrelsen og hvor staten ejer bygningerne.
SKAT har i 2014 indregnet omkostninger vedrørende departementet på
25,8 mio. kr., jf. årsrapportens side 27. Derudover er der i balancen
indregnet retableringsudgifter på 4 mio. kr. og deposita på 5,3 mio. kr., som
ligeledes ikke vedrører SKAT. Vi har fået oplyst, at de indregnede
omkostninger er modsvaret af forøgede bevillinger.
SKAT har indregnet ekstraordinære indtægter, som ud fra de
underliggende begivenheder er ordinære, jf. note 2, side 31 i årsrapporten.
Ekstraordinære indtægter på 14,6 mio. kr. vedrørende bodsbetaling og
erstatninger skulle derfor have været reklassificeret til og modregnet under
Andre ordinære driftsomkostninger.
På § 09.21.03.10 Gebyrer på inddrivelsesområdet er der på finansloven en
indtægtsbevilling på 225 mio. kr., men der har i 2014 reelt kun været
indtægter på 58,1 mio. kr. De færre indtægter skyldes, at SKAT i 2014 ikke
har gennemført den aktivitet, som var forudsat i bevillingen med hensyn til
løbende inddrivelse af offentlige restancer som følge af, at DMI ikke fuldt
ud er overgået til ordinær drift.
På § 09.21.03.10 Gebyrer på inddrivelsesområdet er fejlagtigt bogført 35
mio. kr., som vedrører rykkergebyr iht. § 28 i inddrivelsesbekendtgørelsen.
Rykkergebyr iht. § 28 i inddrivelsesbekendtgørelsen burde have været
indtægtsført under § 09.21.03.50 Indtægter for opkrævning af gebyrer i
forbindelse med inddrivelse af offentlige restancer.
Budgettal for 2015 i resultatopgørelsen og noterne er ikke omfattet af vores
revision.
Nærværende konklusion er baseret på udført revision i årets løb samt i forbindelse
med årsafslutningen.
Resultatet af den udførte revision er løbende rapporteret til SKAT. Vi har prioriteret
de observerede forhold således:
Revisionsberetning 2014
8 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0009.png
Revisionsemne
Rammevilkår for
funktionsområderne
Datafangst
Registrering
Bogføring
Opkrævning
Betaling
Regnskabsaflæggelse
I alt
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
7
0
1
0
0
0
7
15
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
30
0
6
2
0
0
9
47
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
14
0
2
2
0
0
4
22
I alt
51
0
9
4
0
0
20
84
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 1.
Revisionsberetning 2014
9 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0010.png
4. Funktionsområder i SKAT
4.1 Rammevilkår for funktionsområderne
Rammevilkårene udgør de grundlæggede vilkår for, at
funktionsområderne kan afvikles. Rammevilkårene omfatter:
aktiviteterne
i
Den regnskabsmæssige ramme, som udgør grundlaget for tilrettelæggelsen
og udførelsen af aktiviteter i regnskabsforvaltningen. Vilkårene er beskrevet i
Ministerieinstruksen, Virksomhedsinstruksen og i Regnskabsinstruksen for §
9 med tilhørende underliggende vejledninger.
Den it-mæssige ramme, som sikrer, at forvaltningen kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Den juridiske ramme, som forvaltningen skal ske i henhold til.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori rammevilkår for
funktionsområderne er behandlet. De udarbejdede rapporter samt konklusionen
på det reviderede emne fremgår af nedenstående oversigt:
Rapport
It-revision af programændringer
It-revision af systemopdateringer (patching)
Generelle it-kontroller i relation til adgangsstyring
Styring af sikkerhedshændelser
It-revision af SAP 38
udvalgte processer
It-revision af beredskabsstyring
It-revision af SAP Intern
Revision af udgifter til It-drift
Øvrige driftsomkostninger
forretningsgange og
interne kontroller SKAT
Revision af husleje SKAT
Revision af delvis kompensation af købsmoms
Konklusion
Tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Meget tilfredsstillende
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 51 forhold
vedrørende Rammevilkår for funktionsområderne. Observationerne fordeler sig
således:
Revisionsberetning 2014
10 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0011.png
35
30
25
20
15
10
5
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Ved den udførte revision inden for de it-mæssige rammer har vi konstateret
følgende forhold (prioritet 1):
Der foretages ikke periodisk opdatering af SKATs administrative systemer.
Dette forøger risikoen for driftsforstyrrelser og uautoriserede adgange til
systemerne.
Der foretages ikke revurdering af oprettede brugeradgange og deres
rettigheder. Forholdet øger risikoen for, at det ikke opdages, hvis en bruger
har adgang til områder, som der ikke er et arbejdsbetinget behov for. Der
er herigennem en forøget risiko for uautoriseret adgang til data.
SKAT har ikke udarbejdet en klar definition af begrebet
sikkerhedshændelse og heller ikke tilrettelagt en proces for, hvordan
sikkerhedshændelser skal styres og rapporteres centralt.
Konsulenter tildeles brugerrettigheder uden om den gældende proces for
adgangsstyring, hvilket øger risikoen for, at konsulentbrugerne tildeles
andre rettigheder, som de ikke bør have og dermed får mulighed for at
gennemføre uautoriserede ændringer.
Der er ikke en tværorganisatorisk og afprøvet beredskabsplan for
genetablering af forretningsprocesser og understøttende it-systemer.
SKAT benytter ca. 150 forskellige it-systemer, som er placeret hos forskellige it-
serviceleverandører. It-anvendelsen må derfor anses for kompleks og kritisk for
SKAT. Desuden behandler SKAT store mængder af følsomme informationer om
borgere samt virksomheder og er således meget afhængig af it og sikkerheden
omkring fortrolige data.
Det er således af afgørende betydning, at SKAT sikrer, at den overordnede it-
infrastruktur og de overordnede retningslinjer for sikkerheden i og omkring adgang
til og brugen af systemerne sker på en sikker og betryggende måde.
Revisionsberetning 2014
11 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0012.png
Det er Intern Revisions vurdering, at der i de it-mæssige rammer indgår en række
svagheder, som øger risikoen for, at forvaltningen ikke kan it-understøttes på en
sikker og betryggende måde.
Intern Revision ser en risiko for, at en utilstrækkelig adgangsstyring og styring af
brugerrettigheder, kan muliggøre uautoriserede adgange til følsomme
informationer, it-infrastrukturen og til finansielle transaktioner, hvilket kan påvirke
integriteten af regnskabet. Endvidere er der som følge af, at beredskabsplanerne
ikke er tværorganisatoriske eller afprøvede risiko for, at forretningskritiske
informationer går tabt, eller at it-løsninger ikke kan genetableres inden for
acceptabel tid.
For en række væsentlige it-systemer outsourcet til serviceleverandører har det ikke
været muligt at vurdere, hvorvidt serviceleverandørerne har etableret de
nødvendige kontroller, herunder om disse har fungeret tilfredsstilende hele året,
idet SKAT ikke har indhentet specifikke revisorerklæringer af typen ISAE 3402,
type 2 fra de pågældende serviceleverandører.
Ved manglende indhentelse af specifikke revisorerklæringer er der risiko for, at
eventuelle svagheder i systemer og kontroller hos serviceleverandørerne i årets
løb ikke kommer til SKATs kendskab, herunder at SKAT ikke får kendskab til
væsentlige risici for fejl i SKATs regnskab.
Det er fortsat vores vurdering, at der hvert år skal indhentes specifikke
revisorerklæringer af typen ISAE 3402, type 2 for alle væsentlige it systemer
outsourcet til serviceleverandører.
SKAT har oplyst, at man ikke har kendskab til, at ovenstående svagheder har haft
betydning for aflæggelse af et rigtigt regnskab. I forbindelse med vores revision har
vi endvidere ikke konstateret, at ovenstående svagheder har medført væsentlige
fejl i regnskabet.
Ved den udførte revision har vi endvidere konstateret følgende forhold, som er
vurderet kritiske (prioritet 1) for forretningen:
Bygninger og Service har ikke i tilstrækkeligt omfang modtaget
specificerede forbrugstal fra produktionsstyring 1. På revisionstidspunktet
oktober 2014 var der således kun modtaget specificerede forbrugstal
omfattende periode 1 til periode 5. Dette skaber en høj kontrolrisiko i forhold
til den løbende afstemning af bl.a. huslejeudgifter, der foretages på
månedsbasis.
De observerede svagheder i rammevilkårene for funktionsområderne vurderes at
være kritiske for SKAT og der bør efter Intern Revisions vurdering straks
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre svaghederne.
4.2 Datafangst
Funktionsområdet omfatter den basale datafangst i forbindelse med begivenheder
og økonomiske transaktioner.
Revisionsberetning 2014
12 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0013.png
Intern Revision har ved de gennemførte revisioner ikke haft observationer
vedrørende datafangst.
4.3 Registrering
Funktionsområdet omfatter registrering af regnskabsdata i underliggende
regnskabssystemer.
Intern Revision har udarbejdet flere rapporter, hvor registrering er behandlet.
Observationer samt konklusion på det reviderede emne fremgår af nedenstående
oversigt:
Rapport
It-revision af SAP Intern
Konklusion
Tilfredsstillende
Intern Revision har ved den gennemførte revision observeret 9 forhold vedrørende
registrering. Observationerne fordeler sig således:
7
6
5
4
3
2
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Det sikres ikke for alle områder, at der sker korrekt registrering. Vi har således
konstateret følgende:
Det nuværende design for godkendelse af fakturaer giver mulighed for, at
medarbejdere, som er oprettet som disponeringsberettigede, kan
godkende egne disponeringer, hvis disse medarbejdere samtidigt er
autoriserede som godkendere.
På baggrund af den udførte revision er det vores samlede vurdering, at it-
kontrollerne i og omkring væsentlige forretningsgange i relation til SAP Intern er
på et tilfredsstillende niveau.
Som følge af svaghederne i de generelle it kontroller, jf. ovenfor under
Rammevilkår, som SAP Intern er omfattet af, er det dog vores vurdering, at der
fortsat er en forøget risiko for fejl i regnskabet, som først vil blive reduceret, når
svaghederne i de generelle it kontroller bliver reduceret.
Revisionsberetning 2014
13 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0014.png
4.4 Bogføring
Funktionsområdet omfatter bogføring af regnskabsdata i finanssystemerne SAP
Intern og SAP 38.
Intern Revision har udarbejdet flere rapporter, hvori bogføring er behandlet.
Observationer samt konklusionen på det reviderede emne fremgår af
nedenstående oversigt:
Rapport
It-revision af SAP 38
udvalgte processer
Revision af udgifter til It-drift
Sandsynliggørelse af moms SKAT
Konklusion
Ikke helt tilfredsstillende
Tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Intern Revision har ved de gennemførte revision observeret 4 forhold vedrørende
bogføring. Observationerne fordeler sig således:
7
6
5
4
3
2
1
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Ved revision af udgifter til It-drift har vi konstateret, at bogføringsprocesserne ikke
i alle tilfælde er systematiske. Vi har således konstateret følgende:
Intern Revision har konstateret, at visse typer fakturaer ikke bliver
godkendt i fagkontoret, men af medarbejdere i Regnskab 2.
Såfremt en udbetaling godkendes af en medarbejder, der ikke har indgående
kendskab til en kontrakts ydelser, er der en forøget risiko for, at betalingen
godkendes uanset, at ydelsen ikke er leveret i henhold til aftalen.
Det er vores samlede vurdering, at SKAT har etableret procedurer, der sikrer, at
bogføringen sker på grundlag af godkendte dokumenter samt, at bogholderiet er
afgrænset klart og betryggende.
Revisionsberetning 2014
14 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0015.png
4.5 Opkrævning
Funktionsområdet omfatter løbende administration af regnskabsdata i form af
opfølgning på og afstemning af løn, debitorer, kreditorer, anlæg mv.
Intern Revision har ved de gennemførte revisioner ikke haft observationer
vedrørende opkrævning.
4.6 Betaling
Funktionsområdet omfatter ind- og udbetalinger fra henholdsvis debitorer og
kreditorer.
Intern Revision har udarbejdet flere rapporter, hvor ind- og udbetalinger er
behandlet.
Intern Revision har ved de gennemførte revisioner ikke haft observationer
vedrørende betaling.
4.7 Regnskabsaflæggelse
Funktionsområdet omfatter regnskabsmæssige foranstaltninger i forbindelse med
regnskabsaflæggelse, herunder forberedende handlinger, kvalitetssikring af
regnskabsdata mv.
Intern Revision har udarbejdet en række rapporter, hvori regnskabsaflæggelse er
behandlet. De udarbejdede rapporter samt konklusionen på det reviderede emne
fremgår af nedenstående oversigt:
Rapport
It-revision af SAP Intern
Revision af husleje i SKAT
Revision af lønafstemninger
Revision af bankafstemninger
Sandsynliggørelse af moms i SKAT
Revision af
regnskabet
årsafslutningsprocessen
for
§
9
Konklusion
Tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstillende
Meget tilfredsstillende
Meget tilfredsstillende
Ikke helt tilfredsstilende
Ikke tilfredsstillende
Intern Revision har ved de gennemførte revisioner observeret 20 forhold
vedrørende regnskabsaflæggelse. Observationerne fordeler sig således:
Revisionsberetning 2014
15 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0016.png
12
10
8
6
4
2
0
Prioritet 1
Prioritet 2
Prioritet 3
Processen for regnskabsaflæggelse sikrer ikke, at regnskabsaflæggelsen sker på
et tilstrækkeligt dokumenteret og kvalitetssikret grundlag. Vi har således
konstateret følgende forhold:
Der har ikke i forbindelse med regnskabsaflæggelsesprocessen været
etableret en tilstrækkelig sikker proces med identifikation og opgørelse af
væsentlige skønsmæssige regnskabsposter. Dette vedrører primært
området for personaleydelser.
Usikkerhed omkring indregning og måling af retableringsforpligtelser,
primært som følge af usikkerhed om, hvorvidt SKAT skal afholde
retableringsudgifter
ved fraflytning
af
lejemål
indgået
med
Bygningsstyrelsen, hvor staten ejer ejendommene.
Manglende proces for udførelse af nedskrivningstest på væsentlige
færdiggjorte udviklingsprojekter samt udviklingsprojekter under udførelse.
I regnskabet er indregnet bevillinger samt en række udgiftsposter, som ikke
vedrører SKAT.
Registrering af en række fakturaer under forkerte regnskabsposter
Manglende efterlevelse af vejledninger fra Moderniseringsstyrelsen på en
række områder
Kvalitetssikringshandlinger rettet mod det samlede regnskab før aflevering
til SKS er ikke en etableret del af årsafslutningsprocessen.
Færre indtægter fra gebyrer på inddrivelsesområdet som følge af en
reduceret inddrivelsesindsats medfører forøget risiko for, at SKAT har
mistet indtægter ligesom der er risiko for, at en større andel af
restancemassen må afskrives.
Gebyrer på inddrivelsesområdet på konto 09.21.03.10 på 35 mio. kr.
burde have været regnskabsaflagt på konto 09.21.03.50 Indtægter for
Revisionsberetning 2014
16 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0017.png
opkrævning af gebyrer i forbindelse med inddrivelse af offentlige
restancer.
Flere af ovenstående forhold har medført væsentlige fejl i regnskabet for 2014.
Øvrige forhold har medført en forøget risiko for væsentlige fejl i regnskabet for
2014 som følge af, at der ikke har eksisteret den fornødne dokumentation og/eller,
at dokumentationen ikke har været tilstrækkelig kvalitetssikret.
Det er vores vurdering, at en række af risiciene er kritiske for SKAT og, at
regnskabsaflæggelsesprocessen bør styrkes snarest muligt på de områder, hvor
vi har haft anbefalinger med prioritet 1.
Øvrige forhold i forbindelse med årsafslutningen
I forbindelse med regnskabsaflæggelsen har vi indhentet en skriftlig erklæring fra
ledelsen
om
forhold
af
væsentlig
betydning
for
årsregnskabet,
ledelsesberetningen, målrapporteringen samt hoved- og nøgletal.
Den skriftlige erklæring omfatter årsregnskabets indhold, herunder
kapitalberedskab, oplysninger om pantsætninger og sikkerhedsstillelser,
garantistillelser, retssager, besvigelser, transaktioner med nærtstående parter og
begivenheder efter balancedagen og andre områder, hvor det er vanskeligt at
indhente et revisionsbevis.
Den modtagne regnskabserklæring har ikke givet anledning til bemærkninger.
I henhold til revisionsstandarderne skal vi informere ledelsen om forhold, som ikke
er korrigeret i regnskabet som følge af, at ledelsen vurderer, at de ikke- korrigerede
forhold er uvæsentlige både enkeltvis og sammenlagt for årsregnskabet som
helhed.
Denne oplysning gives for at sikre, at ledelsen er orienteret om og kan tilslutte sig
de forhold, som ikke er rettet.
I forbindelse med regnskabsaflæggelsen er der ikke ud over de forhold, som er
gengivet under forbehold og supplerende oplysninger i vores revisorerklæring om
årsregnskabet samt i rapporten
”Revision af årsafslutningsprocessen for § 9
regnskabet”
side 5 vedrørende det omkostningsbaserede regnskab og side 18
vedrørende det udgiftsbaserede regnskab, konstateret forhold, som ikke er
indarbejdet i årsregnskabet.
Som revisorer har vi pligt til med professionel skepsis at overveje muligheden for
fejlinformationer i årsregnskabet, uanset om fejlinformationen skyldes besvigelser
eller fejl.
Ledelsen har oplyst, at SKATs forretningsgange og interne kontroller inden for de
væsentligste områder efter dens opfattelse anses for dækkende og velfungerende
til imødegåelse af risikoen for besvigelser, herunder at der eksisterer passende
funktionsadskillelse.
Ledelsen har over for os bekræftet:
sit ansvar for udformning, implementering og opretholdelse af intern kontrol
med henblik på at forebygge og opdage besvigelser og fejl, og
Revisionsberetning 2014
17 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0018.png
at den ikke har kendskab til eller formodning om besvigelser hos SKAT.
Vi er ikke i forbindelse med vores revision blevet bekendt med forhold, der indikerer
eller vækker mistanke om besvigelser af betydning for regnskabet.
Vi har endvidere forespurgt ledelsen, om alle kendte aktuelle eller potentielle
overtrædelser af lovgivningen, der kan have væsentlig påvirkning på
årsregnskabet, er oplyst under revisionen og er tilstrækkelig indregnet og oplyst i
årsregnskabet. Ledelsen har over for os bekræftet, at ledelsen ikke er bekendt med
forhold, der har betydning for årsregnskabet.
Vi er ikke i forbindelse med vores revision blevet bekendt med overtrædelser af
lovgivningen, der kan have væsentlig indvirkning på årsregnskabet.
Til sikring af, at væsentlige begivenheder efter regnskabsårets udløb er
præsenteret korrekt i årsregnskabet har ledelsen gennemgået og vurderet
begivenheder indtruffet efter balancedagen.
Ledelsen har oplyst, at der efter dens opfattelse ikke er indtruffet begivenheder
efter balancedagen, som ikke er indarbejdet og tilstrækkeligt oplyst i
årsregnskabet.
Vi er ikke under vores revision blevet bekendt med begivenheder, som i væsentlig
grad påvirker årsregnskabet og som ikke er tilstrækkeligt oplyst i årsregnskabet.
Revisionsberetning 2014
18 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0019.png
Bilag 1: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration
af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revisionsberetning 2014
19 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962629_0020.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revisionsberetning 2014
20 af 20