Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962626_0001.png
6. marts 2015
J. nr.
14-4860911
Plannr. 114-650
Intern Revision
Rapport 2014
Forretningsområdet Økonomi i SKAT
Revision af bankafstemninger
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Karsten Juncher
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962626_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har revideret bankafstemninger. Den udførte revision er en
del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Hvis der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Silkeborg, den 6. marts 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Kaja Kristensen
Revisor
Revision af bankafstemninger
2 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962626_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen har været at undersøge, hvorvidt der er etableret
tilfredsstillende forretningsgange og interne kontroller i forhold til
bankafstemninger. Hvis kontrollerne ikke er tilfredsstillende, er der risiko for
væsentlige fejl eller mangler i årsregnskabet.
2. Omfang
Vi har i perioden september - december 2014 revideret tilrettelæggelsen af
forretningsgange og interne kontroller, for så vidt angår bankafstemninger. Vi har
endvidere foretaget test af udvalgte kontroller. Revisionen indgår som en
obligatorisk del af Intern Revisions plan.
Revisionen har omfattet en vurdering af, om SKATs håndtering af bankkonti er i
overensstemmelse med gældende regler og bidrager til at sikre et korrekt
regnskab. Der er i den sammenhæng foretaget en gennemgang af udvalgte
bankafstemninger.
Revisionen er foretaget i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder
vejledninger fra Rigsrevisionen og god revisionsskik. I forbindelse med revisionen
har Intern Revision interviewet medarbejdere, der foretager bankafstemninger i
Intern Regnskab 1.
3. Konklusion
På baggrund af den udførte revision er det vores samlede vurdering, at
forretningsgange og interne kontroller i SKAT i forhold til bankafstemninger, er på
et meget tilfredsstillende niveau. Denne konklusion baserer vi på følgende
forhold:
Intern Revision vurderer, at de beskrevne forretningsgange og interne
kontroller vedrørende bankafstemninger er tilstrækkelige og medvirker til at
sikre, at regnskabet bliver rigtigt
.
Intern Revision har stikprøvevis gennemgået bankafstemninger
.
Vi vurderer,
at bankafstemningerne er foretaget korrekt.
Revision af bankafstemninger
3 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962626_0004.png
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
Prioritet 3
Mindre betydning
for forretningen
1
1
Revisionsemne
Bankafstemninger
I alt
I alt
1
1
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 2.
Revision af bankafstemninger
4 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962626_0005.png
Nr.
1
Observationer
Bankafstemninger
Risici
Anbefaling
1.1.
Intern Regnskab 1 foretager daglig
fra
bankafstemning af finansieringskontoen
2014
FF7. Det kontrolleres, om der er
overensstemmelse mellem bogføringen og
Priori
kontoudtog fra banken.
tet 3
Intern Regnskab 1 foretager kvartalsvis
bankafstemning af langfristet gæld FF4.
Det kontrolleres, om der er
overensstemmelse mellem bogføringen og
kontoudtog fra banken.
I tilfælde af differencer afsluttes
afstemningen ikke, før differencen er
opklaret. Når der konstateres fejl i
bankafstemningen underrettes
kontorchefen. Kontorchefen følger op på,
at fejlen bliver opløst.
Intern Regnskab 1 har oplyst, at der ikke
foretages kvalitetssikring af
bankafstemningerne.
Manglende kvalitetssikring af
bankafstemningerne medfører en
risiko for, at eventuelle fejl ikke
opdages.
Intern Revision anbefaler, at der 1-4 gange
årligt foretages kvalitetssikring af de
foretagne bankafstemninger
Der er ikke modtaget handleplan for området
.
Revision af bankafstemninger
5 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962626_0006.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Samtlige observationer
kan henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet
2. Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration
af området. Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revision af bankafstemninger
6 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962626_0007.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revision af bankafstemninger
7 af 7