Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962620_0001.png
30. juni 2015
J. nr. 14-4610437
Plannr. 114-570
Intern Revision
Rapport 2014
Inddrivelse
Betaling og Inddrivelse
Revision af § 38
SKATs
debitorforvaltning
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Kontorchef Preben Bialas
Kontorchef Helle Hemmingsen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 19. december 2014, revideret
SKATs debitorforvaltning. Den udførte revision er en del af den samlede revision
for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Hvis der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan
formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en uddybning af observationerne.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Herudover er der som bilag 4 medsendt et skematisk overblik.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
Silkeborg, den 30. juni 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Tove Dubgård
Revisor
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave-nr. 114-570
SKATs debitorforvaltning -
2 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0003.png
1.
Formål
Revisionens formål er vedrørende 2014 at skabe et samlet overblik over SKATs
etablerede procedurer vedrørende rykning, rentetilskrivninger, oversendelse til
inddrivelse samt afskrivning af ikke retskraftige fordringer
2. Omfang
Revisionen har omfattet procedurerne i såvel fordringshaverdelen som
inddrivelsen. Det drejer sig om krav i følgende systemer: SAP, Kobra, DMO og
EFI.
Revisionen er gennemført ved et møde med udvalgte ledere og medarbejdere fra
Betaling og Inddrivelse m.fl.
Ved vurderingen har vi i øvrigt anvendt følgende rapporter:
Forældelse af fordringer, opgave-nr. 114-430
Renteberegning af skatter og afgiftskrav i DMO, 113-030
Revisionen er gennemført i januar og februar 2015 af Tove Dubgård og Ruth
Tønning.
3. Konklusion
Det er vores vurdering, at processerne vedrørende SKATs debitorforvaltning ikke
er helt tilfredsstillende. Denne konklusion baserer vi på følgende forhold:
Rykkerproceduren i DMO og SAP er ikke velfungerende, hvorimod den
fungerer i Kobra. Intern Revision har konstateret, at der er mange krav, der
fortsat mangler at blive rykket.
Renteberegningen i DMO og Kobra giver ikke anledning til bemærkninger.
Der er dog også her krav, hvor der ikke sker renteberegning. Der mangler
fortsat udvikling af et program til beregning af dag-til-dag renter i SAP.
I det omfang, der er sendt en rykker, er der ikke problemer ved oversendelse
af krav til EFI fra DMO og SAP.
Der er ikke problemer med oversendelsen af krav fra Kobra.
Vi har vurderet afskrivningsproceduren i opkrævningsfasen og vurderer, at der
ikke er problemer her. Der foretages kun sjældent afskrivninger herfra.
Rykkerprocedure og renteberegning i EFI fungerer.
Den gennemførte forældelseshåndtering har i væsentligt omfang været
fejlbehæftet.
Afskrivningsproceduren i EFI er ikke optimal. Der foretages udelukkende
manuelle og fokuserede afskrivninger. Herudover anvendes efterposteringer i
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave-nr. 114-570
SKATs debitorforvaltning -
3 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0004.png
forbindelse med årsafslutningen, når kravene af en eller anden årsag ikke kan
afskrives direkte i systemerne.
Borgere og virksomheder behandles ikke ens, når der ikke i alle tilfælde sker
rykning og oversendelse til inddrivelsen/inddrivelsesmæssige tiltag. Det er
således en krænkelse af retssikkerheden, når sammenlignelige
borgere/virksomheder behandles forskelligt.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
Revisionsemne
OPKRÆVNINGEN
DMO,
Kobra og SAP:
Rykkerproceduren i:
DMO
Kobra
SAP
Renteberegning i:
DMO
Kobra
SAP
Underretning/oversendelse
til EFI fra:
DMO
Kobra
SAP
Afskrivningsprocedurer
I alt
1
1
2
1
1
1
1
2
INDDRIVELSEN/EFI:
Afskrivningsprocedurer
I alt
1
1
5
1
6
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag
2.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave-nr. 114-570
SKATs debitorforvaltning -
4 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
1.1.
Observationer
Opkrævning
rykkerproceduren i DMO
Risici
Anbefalinger
Skattekontoen har rykket debitorer (der
ikke
er
på negativlisten) i januar, maj, juni, august,
Priori
september, november og december 2014.
tet 2
På grund af tekniske problemer blev der ikke
udsendt rykkere i alle måneder.
Negativlisten indeholdt i december 2014
330.700 SE-numre, der blev udeholdt fra
rykkerkørslen. Heraf udgør
”Bobehandlingslisten” 254.627 numre.
Intern Revision har fået oplyst, at negativlisten
pr. 30. november 2014 indeholdt 21.182
”rykker 1” samt 28.218 ”Brev 9” (oversendelse
til inddrivelse). Dvs., at disse rykkere og breve
ikke er sendt. Beløbsmæssigt udgjorde
rykkerne 7.117.876.865 kr. og den manglende
oversendelse udgjorde 2.760.306.281 kr.
Til sammenligning anføres det, at der pr.
samme dato blev udsendt 23.141 rykkere, der
udgjorde 1.102.253.684 kr. Der blev sendt
Intern Revision vurderer, at der er
risiko for tab, når krav ikke bliver rykket
og/eller videregivet til inddrivelse.
Intern Revision har ingen anbefalinger udover de
tiltag, SKAT allerede har iværksat.
SKAT bør dog, med udgangspunkt i en systematisk
vurdering af problemstillinger og
løsningsmuligheder, udarbejde en detaljeret og
realistisk plan for, hvornår problemerne er løst.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave-nr. 114-570
5 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0006.png
Nr.
Observationer
15.009 breve om oversendelse til inddrivelse,
med et samlet beløb på 1.347.780.725 kr.
Den manglende udsendelse af rykkere
omfatter også FF’ere.
Opgørelsen af, hvilke beløb der var udeholdt
fra rykkerkørslen for december 2014, blev iflg.
SKAT ikke foretaget.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra Susanne Thorhauge, Selskaber og Digitalisering:
Opfølgning på negativ lister:
Manglende tilskrivning af renter:
På grund af fejl i renteberegningen sker der i øjeblikket ikke løbende renteberegning
og
–tilskrivning
på ca. 40.000 virksomheders skattekonti. For nogle af disse
virksomheder er der ikke sket renteberegning og -tilskrivning i hele skattekontoens
levetid, det vil sige siden 1. august 2013. I andre tilfælde har der været foretaget
en løbende renteberegning og -tilskrivning, men denne beregning og tilskrivning
er ophørt på et tidspunkt i perioden, da SKAT har fundet fejl i renteberegningen.
Efter en systemændring på Skattekontoen er det nu muligt at tilskrive renter på ca.
27.000 af disse virksomheder.
Renterne vil blive beregnet med tilbagevirkende kraft, og rentebeløbet vil være af betydelig størrelse.
Renteberegningen og -tilskrivningen vil blive foretaget, som om systemet havde
fungeret korrekt fra starten, og der vil således også blive beregnet renters rente
med tilbagevirkende kraft.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
6 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
JURA er blevet bedt om at vurdere SKATs muligheder for at tilskrive og efteropkræve renter
med tilbagevirkende kraft.
JURA har i notat af 20. maj 2015 tilkendegivet, at SKAT i nogle tilfælde har mistet sin mulighed for at tilskrive renter pga passivitet.
Det er Juras vurdering, at passivitetsvirkningen indtræder i de tilfælde, hvor
virksomheden har indfriet saldoen på skattekontoen. Selvom der sker efterfølgende
tilskrivninger på skattekontoen, kan der ikke opkræves renter for perioden forud
for de enkelte indfrielser.
Passivitet kan derimod ikke foreligge, hvis virksomhederne aldrig har bragt deres
skattekonto i 0,00 kr., da virksomheden i så fald ikke har handlet på en sådan måde,
at det kræver en reaktion fra SKAT for at undgå passivitet. I denne situation kan
renter opkræves.
Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at give et skøn over fordelingen mellem konti som på et tidspunkt har været nedbragt til 0,00 kr. og
konti som gennem hele forløbet har haft en negativ saldo.
Næste step bliver at finde ud af om det er muligt at identificere om de udeholdte konti fra negativlisterne har haft saldi på 0,00 kr. på et
tidspunkt efter, at kontoen er overført til negativlisten. Det er aftalt med JURA, at udtræk ikke nødvendigvis sker på daglig basis forudsat at fx
udtræk på ugebasis vil give et lige så retvisende billede.
Konklusionen af undersøgelserne vil kunne bruges for både de 27.000 konti samt i analog form for en del af de andre udeholdte konti.
Tidshorisonten for en endelig afklaring af SKATs mulighed for at tilskrive renter på alle eller nogle af de udeholdte konti er endnu
ikke kendt, da det indledningsvist skal undersøges, hvad der er teknisk muligt at foretage udtræk på. Målet er at kunne informere
ledelsen om mulighederne for udtræk inden udgangen af juni, således at der kan træffes ledelsesmæssig beslutning om det videre
forløb.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
7 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0008.png
Foreløbige fastsættelser (FF-ere): (samme svar gælder fsa 3.1)
Cirka a. 38.000 kunder har været udeholdt fra rykkerkørslerne, fordi de har en eller flere foreløbig fastsættelser. Baggrunden for udelukkelsen
er, at der har været en risiko for, at både Skattekontoen og/eller EFI ville fejle i forbindelse med en genberegning af renter, når der skete en
ordinær angivelse.
Der er som udgangspunkt sket renteberegning på de pågældende konti, men nogle kan være udeholdt fra renteberegning via andre lister.
I marts bad IT CSC om at opprioritere fejlrettelsen af fejl omkring FF’er på skattekontosiden. CSC har meddelt, at fejlene er
løst, og første
testforløb har været gennemført. Efter testen blev der gennemført yderligere rettelser, og vi forventer nu en positiv tilbagemelding fra
gentesten i løbet af uge 25.
Herefter bør det være muligt at starte rykkerprocessen for disse kunder set fra Skattekontoen siden.
Det har imidlertid vist sig, at der muligvis er problemer på EFI siden, i forhold til den måde hvorved Skatte kontoen sender meddelelser om
genberegning i forbindelse med ordinær angivelse og den generelle praksis af håndtering af inddrivelsesmidler.
Der vil være behov for en ledelsesmæssig beslutning om, hvorledes fordringerne skal håndteres. Skal der rykkes fra
Skattekontoen, og efterfølgende overdrages til EFI med risiko for fejl eller skal fordringerne forblive på Skattekontoen.
Bobehandlingssager:
Bobehandlingssager holdes uden for rykkerproceduren, da fordringerne er anmeldt til de pågældende boer. Sædvanlig rykkerprocedure giver
derfor ikke mening.
Bobehandling har et ønske om at overdrage fordringerne til inddrivelsen, men der er en del områder skal afklares i andre områder.
Der skal findes en teknisk såvel som processuel løsning for, at dette kan lade sig gøre. Der er ligeledes forhold, der skal afklares med Jura i
relation til overdragelse til inddrivelse uden en forudgående rykker proces.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
8 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0009.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handlingsplan skal udarbejdes i samarbejde med relevante procesejere: Erhvervsregistrering, Bobehandling og Betalingsprocesser
(Skattekontoen).
Opkrævning
rykkerproceduren i SAP
1.2.
Der er ingen automatisk rykning fra SAP.
Der rykkes sporadisk for udvalgte krav, f.eks.
Priori
bøder og større krav.
Intern Revision vurderer, at der er
risiko for tab, når krav ikke bliver rykket
og/eller videregivet til inddrivelse.
Vi vurderer, at der er risiko for, at
restanceopgørelsen ikke er retvisende.
Hvis SAP fortsat skal være en del af
debitorforvaltningen anbefaler IR, at de manglende
faciliteter hurtigst muligt iværksættes, eller at der
fastlægges en strategi herfor.
tet 2
Handleplan fra ansvarligt kontor: §38 Regnskab
Rykkerproceduren
i SAP38 skal deles i 2. En for Motor (Firmakode 6004) og en for ”resten” (særligt firmakode 6171, 6176 og 6191)
SAP 38
Motorregistret (Firmakode 6004)
DMR/SAP- enheden har der siden efteråret 2014 systematisk rykket periodeafgift på personer (grøn ejerafgift og vægtafgift) og
registreringsafgift for registrerede virksomheder.
Overførsel af motorfordringer til EFI er dog ikke omfattet af den eksisterende løsning for maskinel overførsel fra SAP38 til EFI. §38 Regnskab
har i februar 2015 fremsendt kravsspecifikation for en EFI-løsning for DMR-fordringer. SKAT har godkendt modtaget løsningsbesvarelse og
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
9 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0010.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
estimat i maj 2015. Løsningen forventes leveret i efteråret 2015. SKAT følger på ugentlige projektmøder (afholdt mellem §38 Regnskab, SAP
systemejer og SAP leverandøren NNIT) fremdriften tæt.
Siden januar 2015 og indtil implementering af en maskinel løsning overfører SKAT motorfordringer manuelt til EFI. Posterne til manuel
overførsel selekteres ud fra forældelsesfrist, således at der primært overføres forældelsestruede fordringer men med henblik på
forældelsesafbrydende foranstaltninger.
SAP 38 - Øvrige firmakoder
Som et krav i overførslen af fordringer til EFI er det krævet at der forudgående er tilskrevet renter (se nr. 2.1 om Opkrævning
renteberegning i SAP). SKAT har derfor besluttet at afvente ændringen af renteberegningen førend der igangsættes egentlig systematisk
rykning. Der er således ikke tale om manglende funktionalitet i SAPs rykkerfunktion. Maskinel rykning igangsættes således når der er sket
implementering af løsning for renteberegning (se punkt 2.1).
Opkrævning
renteberegning i SAP
2.1.
Der mangler fortsat udvikling af et program i
forhold til beregningen af dag-til-dag renter i
Priori
SAP, og der er derfor ikke renteberegnet i
tet 2
2014 med undtagelse af udvalgte områder.
Der er ikke klarhed over, hvornår muligheden
for renteberegning i SAP bliver etableret.
Intern Revision vurderer, at den
manglende renteberegning ikke giver
et retvisende billede af, hvad debitor
måtte skylde.
Hvis SAP fortsat skal være en del af
debitorforvaltningen anbefaler IR, at de
manglende faciliteter hurtigst muligt iværksættes,
eller at der fastlægges en strategi herfor.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
10 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0011.png
Nr.
Observationer
Handleplan ansvarligt kontor: §38 Regnskab
Risici
Anbefalinger
Problemstillingen omkring renter skal ses i 3 grupper
1) Renter på motorfordringer
2) Renter på fordringer, hvor skatten/afgiften er omfattet af opkrævningsloven
3) Beholdningsføring af krav, der er udtaget fra Skattekontoen, men som lovmæssigt er omfattet heraf (det drejer sig bl.a. om
pensionsbeskatning, kulbrintebeskatning og asylskat)
Vedrørende punkt 1
§38 Regnskab har i januar 2015 fremsendt ændringsanmodning til SAP systemejer og har i april 2015 modtaget leverandørens
løsningsbesvarelse og estimat for løsning. Pt. er der en forventning om, at en renteløsning for motorfordringer bliver leveret i sommeren
2015. SKAT følger på ugentlige projektmøder (afholdt mellem §38 Regnskab, SAP systemejer og SAP leverandøren NNIT) fremdriften tæt.
Vedrørende punkt 2
SAP38s renteberegningsfunktion er delvis påvirket af ændringen af Opkrævningsloven, som blev vedtaget i forbindelse med
implementeringen af én Skattekonto. Vores vurdering af konsekvenserne af denne lovændring er forelagt procesejer. §38 Regnskab afventer
svar.
Herefter vil en evt. nødvendig supplerende ændring af SAP38 blive bestilt. Det forventes dog at løsningen for motorfordringer i stor
udstrækning kan genbruges.
Vedrørende punkt 3
I SAP38 beholdningsføres krav som retmæssigt henhører under Skattekontoen. §38 Regnskab har ligeledes forelagt denne problemstilling
for Procesejer med henblik på plan for egentlig overflytning til Skattekontoen. Fordringer på disse afgiftsområder vil ikke kunne renteberegnes
af SAP38.
Vedrørende punkt 2 og 3 så har vi ikke hørt noget fra procesejer trods gentagne forespørgsler. Senest har procesejer oplyst, at det tidligere
fremsatte lovforslag L190 (bortfaldet grundet det udskrevne folketingsvalg) skulle omfatte de nævnte krav under punkt 3
og at lovforslaget
forventes genfremsat hurtigst muligt i efteråret. Procesejer ville vende tilbage med konkret svar på om de nævnte krav er indeholdt i
lovforslaget.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
11 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Nr.
3
3.1.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Opkrævning
underretning/oversendelse til EFI fra DMO
Breve om oversendelse til inddrivelse bliver
sendt med undtagelse af krav på negativlisten.
Intern Revision vurderer, at den
manglende underretning/oversendelse
øger risikoen for tab.
Intern Revision har ingen anbefalinger udover de
tiltag, SKAT allerede har iværksat.
SKAT bør dog, med udgangspunkt i en systematisk
vurdering af problemstillinger og
løsningsmuligheder, udarbejde en detaljeret og
realistisk plan for, hvornår problemerne er løst.
Priori
tet 2
FF’ere
fremgår f.eks. af negativlisten. Disse kan
ikke rykkes/renteberegnes og dermed ikke
oversendes til inddrivelse. Årsagen hertil er, at
systemerne ikke er i stand til at regulere for
renter, hvis/når den rigtige angivelse modtages
på en tidligere FF’et periode.
Handleplan fra Susanne Thorhauge, Selskaber og Digitalisering:
SAMME SVAR SOM UNDER 1.1
Opkrævning
underretning/oversendelse til EFI fra SAP
3.2.
SAP-kravene behandles inddrivelsesmæssigt
manuelt.
Intern Revision vurderer, at den
manglende underretning/oversendelse
øger risikoen for tab.
Der er risiko for, at der ikke bliver
inddrevet på SAP-kravene, så længe
de overforfaldne krav ikke fremgår af
EFI.
Hvis SAP fortsat skal være en del af
debitorforvaltningen anbefaler IR, at de
manglende faciliteter hurtigst muligt iværksættes,
eller at der fastlægges en strategi herfor.
Priori
tet 2
Alene de krav, der rykkes sporadisk, bliver
efterfølgende oversendt til inddrivelse.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
12 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0013.png
Nr.
Observationer
Handleplan fra ansvarligt kontor: §38 Regnskab
Se afsnit 1.2 om Rykkerprocedure i SAP 38.
Risici
Anbefalinger
Der er dog i 2015 blevet fremsat krav/ønske om at fordringshavere til EFI leverer en ”forældelsesdato”, selvom feltet tidligere
ikke har været
obligatorisk. §38 Regnskab søger sammen med Betalings- og Regnskabskontoret at få løftet dette spørgsmål i Produktionsgruppen i
Inddrivelse, da et sådan krav/ønske vil kræve en ændring i løsningen så SAP 38 kan beregne denne ”forældelsesdato”.
4
4.1.
Inddrivelsen/EFI - afskrivningsprocedurer
Manglende afskrivninger medfører en
risiko for, at SKATs
inddrivelsessystem, EFI, indeholder
ikke retskraftige krav. Der er risiko for,
at der sker inddrivelse på disse krav.
Intern Revision har ingen anbefalinger udover de
tiltag, SKAT allerede har iværksat.
SKAT bør dog, med udgangspunkt i en systematisk
vurdering af problemstillinger og
løsningsmuligheder, udarbejde en detaljeret og
realistisk plan for, hvornår problemerne er løst.
I 2014 har det ikke været muligt at foretage
automatiske afskrivninger i EFI. Derfor har
Priori
SKAT alene anvendt manuelle og fokuserede
tet 1
afskrivninger samt efterposteringer.
De fokuserede afskrivninger udføres maskinelt
i DMI ud fra listerne. Listerne er kvalitetssikret
af sagsbehandlere og godkendt på chefniveau,
inden afskrivning foretages.
Den fokuserede afskrivning er anvendt til
afskrivninger grundet forældelse samt
bobehandling.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
13 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0014.png
Handleplan fra Betaling og Inddrivelse:
Betaling & Inddrivelse håndterer den beskrevne risiko i sin afvigelseshåndtering. Afvigelse 16659 ”Aktive
indsatser og modregning i EFI_DMI
inddriver på forældede fordringer”
er
- i overensstemmelse med egne og revisionens vurdering - vurderet med den højeste risikovurdering.
Der vil som led i procedurerne for afvigelseshåndtering for en afvigelse med den højeste risikoprofil blive fremlagt arbejdspakker som
understøtter en midlertidig og permanent håndtering af risikoen for inddrivelse på forældede krav. Aktivering af den automatiserede
afskrivning er en af flere muligt tiltag til håndtering af risikoen. Afvigelseshåndtering er påbegyndt. Afvigelsen forventes at kunne lukkes inden
udgangen af 2015.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
14 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0015.png
Bilag 2: Observationer
Indledning
Intern Revision har i forbindelse med årsrevision 2013 konstateret, at SKAT efter
implementering af En skattekonto og EFI kun i begrænset omfang havde gennemført
rykning og renteberegning. Bl.a. som en konsekvens heraf havde SKAT også kun i
begrænset omfang oversendt nye fordringer til inddrivelse i EFI efter konverteringen.
Denne revision er en opfølgning på SKATs forvaltning af debitorer. Formålet med
revisionen er at opnå overbevisning om, at SKAT har tilrettelagt betryggende procedurer
for debitorforvaltningen.
Opgaven omfatter følgende dele
Fordringshavers debitorforvaltning
Rykkerprocedurer
Renteberegning
Oversendelse til inddrivelse, herunder også underretning til
debitor¨
Afskrivningsprocedurer
Restanceinddrivelsesmyndighedens forvaltning
Rykkerprocedurer
Renteberegning
Afskrivningsprocedurer
IR har kun undersøgt SKATs egne debitorer, dvs. de debitorer, hvor SKAT er
fordringshaver. På fordringshaverdelen drejer det sig om krav i SAP, Kobra og DMO. På
inddrivelsessiden drejer det sig om krav i EFI.
SKAT oplyser, at idriftsættelsen af de nye edb-systemer har medført betydelige
problemer. På grund af fejl i forbindelse med konverteringen til de nye systemer og på
grund af systemfejl har det ikke i alle tilfælde være muligt at igangsætte ovennævnte
procedurer i fuld drift.
Opkrævning
SAP 38
I SAP38 forekommer der en række krav, som ikke kan bogføres på skattekontoen, men
som derimod skal bogføres direkte i SAP38. Det drejer sig hovedsageligt om ikke-
erhvervsrettede krav, som er identificeret med CPR-nr. eller journalnummer. Kravene
udgør pr. 31.12.2014 i alt 10,5 mia. kr.
Af tekniske årsager har det i 2014 ikke været muligt at foretage automatisk rykning,
renteberegning og oversendelse til inddrivelsen for de krav, som er i SAP38. SKAT
oplyser, at der i løbet af 2014 er foretaget sporadisk rykning mv. for udvalgte krav. Det
drejer sig blandt andet om bøder og større enkeltstående krav, som er rykket og derefter
videresendt til inddrivelsen.
Opkrævning - Kobra
SKAT oplyser, at der ikke har været problemer vedrørende kravene i Kobra. Kobra rykker
og renteberegner automatisk, og der sker automatisk underretning og oversendelse til
inddrivelsen.
Opkrævning - DMO
I DMO (skattekontoen) er de erhvervsrettede krav optaget. Saldoen i DMO udgør pr.
31.12.2014 i alt 75,6 mia. kr. (før reduktion for penge undervejs).
SKAT oplyser, at der er foretaget rykning i januar, maj, juni, august, september,
november og december 2014 vedrørende krav i DMO.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
15 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0016.png
Der forekommer dog krav på
”negativlisten”, som ikke bliver rykket, renteberegnet eller
oversendt til EFI. Pr. 30. november 2014 udgjorde disse antals- og beløbsmæssigt:
”Rykker
1” - 21.182 stk. udgør 7.117.876.865 kr.
”Brev
9” (oversendelsesbrev)
28.218 stk. udgør 2.760.306.281 kr.
Den manglende rykning mv. kan dels skyldes problemer med datakvaliteten og dels
fejlbehæftede it-funktionaliteter.
Foreløbige fastsættelser er et eksempel på krav, der figurerer på negativlisten. Disse kan
ikke rykkes/renteberegnes og dermed ikke oversendes til inddrivelse. Årsagen hertil er, at
systemerne ikke er i stand til at regulere for renter, hvis/når den rigtige angivelse
modtages på en tidligere FF’et periode.
Opkrævning - afskrivninger
Afskrivninger i fordringshaverdelen/opkrævningsfasen er en undtagelse og forekommer
kun sjældent. Der er derfor ikke problemer med afskrivning af krav i opkrævningsfasen.
Der kan dog foretages afskrivning i de tilfælde, hvor et selskab/juridisk enhed opløses.
Disse afskrivninger foretages via bobehandling.
Endelig kan der være en helt særlig problemstilling i forbindelse med
genoptagelsessager, som forælder allerede i opkrævningsfasen (få sager).
Inddrivelsen
SKAT oplyser, at der ikke er problemer i forhold til rykning i EFI. De oplyser samtidig, at
rykning betragtes som en lille del i forhold til inddrivelsesfasen, idet der her er tænkt
anvendt andre inddrivelsesmæssige tiltag.
I forhold til renteberegningen i EFI, oplyser SKAT, at der ingen problemer er.
Som udgangspunkt forældes de krav som SKAT har efter 3 år. Forældelsesfristen kan
dog være længere, f.eks. 5 eller 10 år, afhængigt af fordringstypen. Hvis SKAT ikke tager
aktive skridt til at inddrive gælden indenfor ovennævnte tidsfrister bortfalder kravene. I
praksis kan SKAT afbryde forældelsen ved forskellige handlinger.
Intern Revision har i en nylig afsluttet revision, opgave-nr. 114-430, undersøgt SKATs
opgave i forbindelse med forældelsesafbrydelse mv. I forbindelse med denne revision
konstaterede IR, at den gennemførte forældelseshåndtering i et væsentligt omfang har
været fejlbehæftet og at dette var utilfredsstillende. Dette skyldtes i særlig grad, at der er
indsat fejlagtige forældelsesdatoer samt at der er indsat forældelsesdatoer på et forkert
grundlag.
Inddrivelsen - afskrivninger
Det har i 2014 ikke været muligt at foretage automatiske afskrivninger i EFI. SKAT har
derfor kun anvendt fokuserede afskrivninger samt efterposteringer.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
16 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0017.png
Bilag 3: Anvendt skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Samtlige observationer
kan henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet
2. Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
manglende overholdelse af gældende lovgivning
manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
manglende overholdelse af overordnede politikker
manglende
iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”.
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
manglende overholdelse af gældende lovgivning
manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
manglende overholdelse af overordnede politikker
manglende
iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
17 af 18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962620_0018.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revision af § 38
SKATs debitorforvaltning, opgave nr. 114-570
18 af 18