Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962614_0001.png
17. april 2015
J. nr. 14-4362694
Plannr. 114-530
Intern Revision
Rapport 2014
Forretningsområder:
Inddrivelse
Kundeservice
IT
Revision af processen for angivelse og
betaling af A-skat, am-bidrag, moms og
lønsumsafgift
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen, Jonatan Schloss og Jan Topp
Rasmussen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 3. oktober 2014, revideret
processerne angivelse og betaling af A-skat, AM-bidrag, moms og lønsumsafgift.
Den udførte revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 17. april 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Dorthe Jensen
Revisor
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
2 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0003.png
1.
Formål
Formålet med revisionen er, at vurdere om den systemunderstøttede proces for
registrering af angivelser og betalinger vedrørende, A-skat, AM-bidrag, moms og
lønsumsafgift er tilrettelagt således, at den sikrer at indtægterne og relaterede
betalinger bogføres fuldstændigt og nøjagtigt i § 38-regnskabet.
SKATs administration beror på en digital indgang til SKAT for borgere og
virksomheder, med en meget høj grad af systemunderstøttelse i datafangst og de
efterfølgende processer. Dette medfører også, at registrering og
regnskabsaflæggelse for hovedparten af transaktioner for så vidt angår angivelse
og betaling af A-skat, AM-bidrag, moms og lønsum sker fuldstændig digitaliseret.
2. Omfang
Revisionen omfatter en gennemgang af de systemunderstøttede processer vedr.
A-skat, AM-bidrag, moms og lønsumsafgift fra datafangst til bogføring af
angivelser og betalinger, dvs. fra en angivelse registreres i NyTastSelvErhverv
(NTSE)/eIndkomst eller DR og frem til den indtægtsføres i SAP38 samt
processen fra en betaling indgår og til debitorkontoen godskrives i SAP38.
Revisionen omfatter afdækning og vurdering af:
Processer for registrering af angivelser og betalinger
Tilrettelagte afstemninger og kontroller
Opfølgning på revision af systemoplægningerne til DMO
Revisionen er gennemført i perioden oktober 2014 til januar 2015, og har
omfattet følgende afdelinger:
Inddrivelse: Betaling og Regnskab: Datafangst, DMO/DMS og Implementering
(Af Skattekontoen) samt
Kundeservice: Udvikling Erhverv (procesejere)
IT: IT-Drift: Erhvervs- og Person-afregningssystemer og Betalings- og
Inddrivelsessystemer (systemejere)
.
Vi har ved revisionen gennemgået og testet systemer, processer og
forretningsgange. Dette er gennemført ved hjælp af interviews af medarbejdere
samt gennemgang af rekvireret materiale.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
3 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0004.png
Vi har på stikprøvebasis gennemgået afstemninger og gennemførte
arbejdshandlinger.
Systemoverblik
Nedenfor vises overblik og en kort beskrivelse
1
af systemer, der indgår i
processen for indtægtsføring af moms, lønsumsafgift, A-skat og am-bidrag:
Ind- & Ud-
Betaling
Angivelse:
Moms &
Lønsumsafgift
NTSE
NTSE
DR
DR
Skattekontoen
Skattekontoen
DMO/DMS
DMO/DMS
SAP38
SAP38
Angivelse:
A-skat &
am-bidrag
eIndkomst
eIndkomst
NTSE: NyTastSelvErhverv er et indberetningssystem hvor virksomheder (bl.a.)
angiver moms og lønsumsafgift. SKAT anvender systemet til at indberette moms
og forespørge på tidligere indberetninger vedr. moms og lønsumsafgift.
eIndkomst: Et indberetningssystem hvor arbejdsgivere angiver A-skat og am-
bidrag, samt indberetter oplysninger om lønudbetalingen til brug for
medarbejderens skatteberegning/opgørelse. SKAT anvender systemet til at
indberette og rette A-skat og am-bidrag samt forespørge på angivelser.
DR: Systemet modtager angivelsesoplysninger vedr. moms, lønsumsafgift, A-
skat og am-bidrag fra NTSE og eIndkomst. Modtages angivelse ikke, foretages
der en foreløbig fastsættelse af angivelsen i DR. SKAT anvender systemet til
fejlretning og indrapportering af angivelser. DR leverer angivelsesoplysninger til
Skattekontoen (DMO).
DMO (Skattekontoen): Opkrævningssystem der opkræver og afregner over for
virksomheder. På Skattekontoen udlignes angivelser/fordringer med
virksomhedes betaling, der udbetales negative angivelser og overskydende
beløb, og ved manglende betaling rykker og renteberegner DMO. DMO afleverer
regnskabsdata til SAP38.
(Revisionen har ikke omfattet SAP38)
3. Konklusion
Det er Intern Revisions (IR) vurdering, at kontrolmiljøet ved gennemførelse af den
systemunderstøttede proces vedrørende forvaltning af A-skat, am-bidrag, moms
Beskrivelsen af systemerne sker med udgangspunkt i processer omfattet af denne
rapport, og er derfor ikke en fyldestgørende beskrivelse af de omhandlede systemer.
1
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
4 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0005.png
og lønsumsafgift ikke er helt tilfredsstillende. Denne konklusion baserer vi på
følgende forhold:
Det er IR´s vurdering, at SKAT har tilrettelagt processer og kontroller, der er med
til at sikre fuldstændig og korrekt indtægtsføring af A-skat, AM-bidrag, moms og
lønsumsafgift, samt korrekt forvaltning af indbetalinger og udbetalinger. IR har
imidlertid konstateret svagheder i kontrolmiljøet omkring indtægtsføringen.
Indtægtsføring af A-skat, AM-bidrag, moms og lønsumsafgift
SKAT har i processen for indtægtsføring etableret en række systemunderstøttede
afstemninger og kontroller, der er både velfungerende og veldokumenterede.
Dette er med til at sikre korrekt overførsel af data mellem systemerne eIndkomst,
NTSE og DR, samt rettelse af fejl opstået i forbindelse med overførslen.
Processen for indtægtsføring er suppleret med interne kvalitetssikringspunkter,
og det er IR´s vurdering at disse som udgangspunkt kan danne grundlag for en
fuldstændig og korrekt indtægtsføring af A-skat, AM-bidrag, moms og
lønsumsafgift. IR har dog konstateret (flere) svagheder i design og udførelse af
de interne kvalitetssikringspunkter, blandt andet omkring adgangsstyring til
systemerne og kontrollen med grundregistrering af krav.
Betalingsprocessen
SKAT har efter IR´s vurdering implementeret et betryggende kontrolmiljø i forhold
til sikring af, at der sker korrekt registrering af betalingstransaktioner. Der er
implementeret en proces, der sikrer, at der sker kontinuerlig behandling af de
betalinger, der ikke registreres automatisk. Der er tillige implementeret en
betryggende proces for frigivelse af udbetalinger. Processen er med til at sikre, at
udbetalingerne gennemgår den fornødne overvågning og kontrol inden
udbetaling foretages.
Det er Intern Revisions vurdering, at varetagelsen af de ikke automatisk
placerbare ind- og udbetalinger er med til at sikre, at manuel registrering og
bogføring af betalinger sker betryggende. Processerne er understøttet af
forretningsgangsbeskrivelser
og
suppleret
med
dækkende
interne
kvalitetssikringspunkter, som gennemføres kontinuerligt.
IR har konstateret, at der i 2014 er sket en løbede udvikling af kontrolmiljøet i
relation til Skattekontoen. Tilpasningen har omfattet en løbende implementering
af processer for kontrol, afstemning og fejlrettelse til sikring af at data, der danner
grundlag for bogføring af indtægter og betalinger vedr. A-skat, AM-bidrag, moms
og lønsumsafgift, er fuldstændige og korrekte. Dette sker bl.a i tæt samarbejde
mellem systemejer, procesejer og driftsenheden. IR har dog konstateret at
fejlrettelse i forbindelse med eksempelvis indlæsning af betalingsfiler og
overførelse af data fra fødesystemer til DMO ikke dokumenteres systematisk.
Brugerroller i NTSE: Autorisation til moms i NTSE giver adgang til både
opdatering og forespørgsel. Brugerrollen giver på nuværende tidspunkt ikke
adgang til at adskille de 2 autorisationer. Dermed får medarbejdere, der
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
5 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0006.png
udelukkende har behov for at forespørge, også adgang til, at opdatere moms i
NTSE. Dette øger risikoen for uautoriserede indberetninger og fejl.
Intern Kvalitetssikring - medarbejderenes opdatering: Der er ikke gennemført
efterkontrol af medarbejdernes indrapportering af moms til NTSE og ligesom kun
3 ud af 65 kontorer har gennemført kontrol med medarbejdernes opdatering i
eIndkomst. Den manglende efterkontrol med medarbejderne opdatering øger
risikoen for uopdagede fejl og svig.
Intern Kvalitetssikring design af kontrol - eIndkomst: Internt kvalitetssikringspunkt
vedrørende medarbejderes opdatering i eIndkomst omfatter udelukkende online
indberetninger, SKAT anvender som hovedregel filopload. Den manglende
effektivitet i kontrol med indberetning i eIndkomst øger risikoen for u-opdagede
fejl og svig.
Afstemning mellem DR og Skattekontoen (DMO): Der er ikke etableret en
løbende afstemning af den daglige overførsel af data fra DR-systemet til
Skattekontoen. Der er dermed risiko for, at ikke alle data er overført fuldstændig,
nøjagtigt og i rette periode fra DR-systemet til Skattekontoen.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
6 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0007.png
Observation
Nr.
Revisionsemne
Prioritet 3
Prioritet 2
Prioritet 1
Mindre
I
Væsentlig
Kritisk for
betydning
alt
for
forretningen
for
forretningen
forretningen
1
1
1
1
1
1.1
1.2
2
2.1
2.2
Adgangsstyring
-
-
e-indkomst
NTSE
Brugerroller
-
-
e-indkomst
NTSE
Inddatakontroller/
Valideringskontroller
-
-
eIndkomst
NTSE
3
SKAT´s indberetning af
angivelser
-
-
eIndkomst
DR
DMO
3.1
4
-
1
Intern kvalitetssikring af
medarbejdernes
indberetning
4.1
4.2
4.3
-
-
-
eIndkomst
NTSE
DR
1
1
2
Behandling af ind- og
udbetalinger
Behandling af ikke
placerbare indbetalinger
Behandling af
returnerede
udbetalinger
Frigivelse af
udbetalingsforslag
Kontrolmiljøet omkring
betalingsforretninger på
én Skattekonto
5
5.1
5.2
Intern kvalitetssikring
design
-
-
eIndkomst
Generelt
1
1
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
7 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0008.png
6
Afstemning og
fejlrettelser
-
-
eIndkoms-DR
afstemning
eIndkoms-DR
fejlrettelse
NTSE-DR
afstemning
NTSE-DR
fejlrettelse
DR-DMO
Overvågning af
leverancer til DMO
-
-
6.1
6.2
7
7.1
7.2
8.1
9.1
-
-
1
1
Funktionsadskillelse
-
-
DMO
Mellem systemer
1
1
1
1
Kontorelationer mellem
DMO, SAP38 og SKS
Regulering af
indtægtsført A-skat med
lønindeholdelsesbeløb
Postering af penge
undervejs
I alt
5
10.1
1
12
1
Som det fremgår, er der 12 forhold der ikke giver anledning til bemærkninger.
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere
defineret i bilag 2.
Vi
har
modtaget
handleplaner
fra
det/de
reviderede
direktørområde/direktørområder. Det er vores vurdering, at implementeringen af
de udarbejdede handleplaner vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
8 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0009.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
1.1.
P2
Observationer
Adgangsstyring:
Adgangsstyring - eIndkomst
SIR har konstateret at 185 medarbejdere i
SKAT, fordelt på 65 kontorer/enheder,
ifølge udtræk fra BrasFc har adgang til at
registrere angivelser vedr. A-skat og am-
bidrag i eIndkomst
(sagsbehandleradgang).
En lang række af disse medarbejdere er
ansat i afdelinger/enheder, der ikke
umiddelbart har opgaver med registrering
eller kundevejledning i eIndkomst.
Med henvisning til §17 stk. 2 i
Bekendtgørelse om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse
af personoplysninger som behandles for
den offentlige forvaltning, har SKAT som
led i den interne kvalitetssikring indført en
obligatorisk halvårlig kontrol med tildelte
brugerrettigheder i SKATs systemer.
Risici
Anbefalinger
Risiko for fejlregistreringer øges,
såfremt der er brugere med
opdateringsadgang, som ikke har
arbejdsopgaver der omfatter
registrering i eIndkomst.
Der er desuden risiko for, at
medarbejdere er autoriseret som
brugere til eIndkomst, uanset at de
ikke har et arbejdsbetinget behov
for denne adgang.
Der foreligger en overtrædelse af
§11 i Bekendtgørelse om
sikkerhedsforanstaltninger til
beskyttelse af personoplysninger
som behandles for den offentlige
forvaltning, såfremt der er
autoriseret brugere til eIndkomst,
som ikke har en arbejdsbetinget
behov.
SIR anbefaler, at der foretages en
gennemgang af brugerautorisationer til
eIndkomst og adgange ændres til
forespørgselsadgang, hvor dette er
tilstrækkeligt i forhold til opgavevaretagelsen
og slettes for de brugere, der ikke har et
arbejdsrelateret behov for adgang til
eIndkomst-oplysninger.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
9 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0010.png
Nr.
Observationer
SIR har konstateret, at hovedparten af
kontorerne/enhederne jf. registreringer i
SAP38, har gennemført intern kontrol af
tildeling af systemer for 1. halvår 2014
(periode 201426 i Intern Kvalitetssikring
(IKS)). Dokumentation for den
gennemførte kontrol er dog af svingende
kvalitet.
Handleplan fra:
Risici
Anbefalinger
Susanne Thorhauge, Selskaber & Digitalisering:
SKAT er enig i observationer og risici. Vi har i december 2014 rekvireret et udtræk fra BrasFc på brugere, der er registreret med
Sagsbehandleradgang. Der er udsendt mail til samtlige brugere med Sagsbehandleradgang med følgende tekst:
Jeg skriver til dig, da du har en sagsbehandleradgang til eIndkomst. Hvis ikke du har arbejdsopgaver, der relaterer
sig til eIndkomst, vil jeg bede dig om, at få lukket for din adgang. Det er ved gennemgang af eIndkomst sammen
med Intern Revision, at vi har bemærket, at alt for mange har denne adgang.
Hvem må få adgang:
Adgang til systemet må kun gives til medarbejdere, der yder support til virksomheder i forbindelse med indberetning
eller korrektion eller medarbejdere som indsender indtastede filer med indkomstoplysninger.
eIndkomst/LetLøn må ikke benyttes til anden sagsbehandling.
Du skal lukke for din adgang via din Bras-ansvarlige gennem Bras
FC, under programmer: eIndkomst LetLøn
Der er sket ændring i antallet af sagsbehandleradgang fra december 2014 med 379 adgange til marts 2014 til 166 adgange.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
10 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0011.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Derudover planlægges en ændring af Forespørgselsadgangen, så denne giver adgang til de samme skærmbilleder i eIndkomst,
som Sagsbehandleradgangen i dag giver adgang til, men blot ikke til at aktivere selve opdateringsfunktionen i skærmbillederne.
Denne ændring forventes at flytte 80% af de medarbejdere, der er registreret med Sagsbehandleradgang til
Forespørgselsadgangen.
Tidsplan:
April 2015: Estimat på ændring af Forespørgselsadgang rekvireres
Oktober 2015: Ændring af brugerrollen Forespørgsel kan implementeres.
November 2015: Ændring af en række Sagsbehandlerregistreringer til Forespørgsel, med den nye Forespørgselsprofil.
1.2
P2
Adgangsstyring - NTSE
Intern Revision har konstateret, at 254
medarbejder i SKAT ifølge BrasFc har
adgang til at opdatere moms og
forespørge på tidligere momsangivelser
via NTSE. Det drejer sig, foruden 35
medarbejdere i Datafangst (Betaling og
Regnskab), om medarbejdere fordelt på
42 forskellige kontorer/afdelinger i SKAT
En lang række af disse medarbejdere er
ansat i kontorer/enheder der ikke
umiddelbart har opgaver med
indrapportering af eller kundevejledning
vedr. moms.
Risiko for fejlregistrering og
manglende overholdelse af
retningslinjer for nota- og
dokumentationspligt i forbindelse
med opdatering af moms øges,
såfremt der er brugere med
opdateringsadgang, som ikke har
arbejdsopgaver der omfatter
indrapportering af momsangivelser.
Samtidig er der risiko for, at der er
autoriseret medarbejdere, der ikke
har en arbejdsbetinget behov for
adgang til momsoplysninger.
SIR anbefaler at der foretages en
gennemgang af brugerautorisationer til Moms
indberet i NTSE og adgangen slettes for
brugere der ikke har et arbejdsbetinget behov
for adgang til momsoplysninger i NTSE.
Samtidig anbefales det at der oprettes et IKS
punkt til sikring af, at det udelukkende er
medarbejdere i Betaling og Regnskab der
sidder i afdelinger, der taster angivelser, der
har indrapporteret moms til NTSE.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
11 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0012.png
Nr.
Observationer
IR har konstateret, at hovedparten af
kontorer/enhederne, jf. registrering i
SAP38, har gennemført intern
kvalitetssikring (IKS) med tildeling af
systemer og grupper kontrolnr.
S44501000000 for 1. halvår 2014 (periode
201426 i IKS). Dokumentationen for den
gennemførte kontrol er dog af svingende
kvalitet.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Robert M. Rømer, SMV og Vækst:
SKAT er enig i observationen samt risikoen og er i gang med at oprette en ny rolle, som kan anvendes i BRAS. Denne rolle har
kun Se-adgang til moms.
Vi vil lave en intern meddelelse som fortæller SKATs ledere, at de nu skal revurdere deres medarbejderes adgange og dermed
kunne ændre rollen via BRAS.
2
2.1.
P2
Brugerroller
Brugerroller - eIndkomst -
forespørgselsadgang
SIR har fået oplyst, at medarbejdere der
skal vejlede virksomhederne i brugen af
eIndkomst, tildeles opdateringsadgang i
eIndkomst, da forespørgselsadgangen
alene ikke giver adgang til alle de
menuer/skærmbilleder der er behov for,
når medarbejderen skal rådgive og
Risiko for fejlregistreringer øges,
såfremt der er mange brugere med
opdateringsadgang, som ikke har
arbejdsopgaver der omfatter
registrering i eIndkomst. At den
kompenserende kontrol er en
efterfølgende kontrol, medfører det
ligeledes en øget risiko for
fejlregistrering.
Forespørgselsadgangen udvides til at
omfatte alle skærmbilleder, dog uden at
opdatering kan aktiveres.
En udvidet forespørgselsadgang kan
reducere omfanget af de efterfølgende
kontroller og vil dermed være
ressourcebesparende.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
12 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0013.png
Nr.
Observationer
betjene kunderne.
Risici
Risiko for øget ressourceforbrug til
efterfølgende kontroller af brugere
med opdateringsadgang.
Anbefalinger
Handleplan fra:
Susanne Thorhauge, Selskaber & Digitalisering:
SKAT er enig i observationer og risici. Der planlægges derfor en ændring af Forespørgselsadgangen, så denne giver adgang til
de samme skærmbilleder i eIndkomst, som Sagsbehandleradgangen i dag giver adgang til, men blot ikke til at aktivere selve
opdateringsfunktionen i skærmbillederne. Denne ændring forventes at flytte 80% af de medarbejdere, der er registreret med
Sagsbehandleradgang til Forespørgselsadgangen
Tidsplan:
April 2015: Estimat på ændring af Forespørgselsadgang rekvireres
Oktober 2015: Ændring af brugerrollen Forespørgsel kan implementeres.
November 2015: Ændring af en række Sagsbehandlerregistreringer til Forespørgsel, med den nye Forespørgselsprofil.
December 2015: Nyt BrasFcudtræk rekvireres for at måle resultatet af omregistreringer til ny brugerprofil Forespørgsel.
Søren Kjær, Erhvervs- og Personafregningssystemer:
Erhvervs og Personafregningssystemer vil understøtte den ovenfor af Selskaber og Digitalisering udmeldte tidsplan.
2.2.
P1
Brugerroller
NTSE -
forespørgselsadgang
Der er kun én brugerrolle til moms i NTSE
Risiko for fejlregistrering øges i det
omfang, brugere, der ikke har
opgaver med indrapportering af
Det anbefales at der oprettes en forespørge-
adgang til Moms, uden
opdateringsrettigheder.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
13 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0014.png
Nr.
Observationer
Adgangen gør det muligt at se tidligere
angivne momsperioder og skærmbilleder
til indberetning af moms, samtidig er det
muligt at indberette momsangivelser for
virksomheder direkte i NTSE.
I Intern meddelelse af 29. april 2014 og
BRAS-vejledningen til NTSE fremgår det
at ”denne adgang kan tildeles alle
medarbejder i SKAT via Bras”. Det er
samtidig præciseret, at det alene er
medarbejdere i Betaling og Regnskab, der
har det som arbejdsopgave at taste
angivelser, der undtagelsesvis må
anvende adgangen til at indberette
momsangivelser i NTSE.
Således har også medarbejdere der skal
vejlede virksomheder, eller udelukkende
se tidligere indberettede angivelser,
adgang til at indberette momsangivelser i
NTSE.
Handleplan fra:
Robert M. Rømer, SMV og Vækst:
Risici
momsangivelser, tildeles
opdateringsrettigheder.
Anbefalinger
Oprettelsen af en forespørge-adgang til
Moms i NTSE vil begrænse antallet af interne
kontroller der bør gennemføres, og således
være ressourcebesparende.
Alternativt anbefales det, at der løbende
gennemføres en stikprøvevis Intern
kvalitetssikring af alle autoriserede, for at
sikre at retningslinjerne for brug af ”Moms
Indberet” i henhold til Intern Meddelelse af
29. april overholdes.
SKAT er enig i observationen samt risikoen. Vi har udarbejdet en ny model for SKAT medarbejderes adgang til områder i NTSE.
I den nye model, kan der skelnes mellem ”se”-adgang og ”rediger”-adgang.
På den måde vil kun de medarbejdere som faktisk
skal lave indberetninger for virksomheder, behøve at få adgang til dette. Modellen vil blive brugt på alle områder som fremover
åbnes for SKAT medarbejdere. Det udestår at omlægge momsområdet, men dette forventes at blive implementeret i Q2 i
forbindelse med DRI-moms (Digital Ret Indberetning). Samtidigt med denne implementering vil Udvikling SMV og Vækst skrive
ud i organisationen, hvorledes tildelingen af roller fremover skal varetages af funktionsledere via BRAS.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
14 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0015.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Herudover vil vi gerne se på implementering af en evt yderligere funktionsadskillelse i tilgangen til NTSE. Dette skal dog
analyseres dybere og vore systemejere angiver, at dette vil tidligst kunne ske i 2017 (jf. ITs kommentarer til denne rapport). Med
funktionsadskillelse tænkes på, at der kunne være en rolle der fx kunne indtaste en angivelse (måske over en beløbsgrænse),
mens en anden rolle skulle godkende denne indtastning.
Søren Kjær, Erhvervs- og Personafregningssystemer:
Brugerroller:
Det er korrekt, at der for SKAT’s medarbejdere i dag kun har én brugerrolle og at denne ingen funktionsadskillelse har. SKAT
er
ved at implementere
en løsning, hvor der fremover vil være to brugerroller, en ”Se”-adgang og en ”rediger”-adgang.
Denne
løsning dækker udelukkende adgang til momsindberetningsområdet og pt. forventes det, at løsningen implementeres ultimo Q2-
2015. Der vil med denne løsning, dog fortsat ikke være funktionsadskillelse.
SKAT vil fremadrettet arbejde på at implementere en løsning, der både understøtter brugerroller og funktionsadskillelses således
at, samtlige systemer med dette behov,
lever op til SIR’s anbefalinger.
3
3.1.
P2
SKATs indberetning af angivelser
SKATs indberetning af angivelser i
DMO
SIR har fået oplyst, at krav der ikke kan
indrapporteres til NTSE, eIndkomst eller
DR-systemet, skal indrapporteres direkte
til Skattekontoen (DMS) af afdelingen
DMO/DMS der er en del af Betaling og
Regnskab. Når DMO/DMS modtager krav
til indrapportering fra kolleger eller kunder
sker der straks indrapportering til
Skattekontoen, uden forudgående
Risikoen er at angivelser ikke
indrapporteres så tidligt i
processen som muligt, med den
konsekvens at angivelser kan
indrapporteres dobbelt, samt at der
ikke i nødvendigt omfang sker
opdatering af oplysninger til COR
(for så vidt angår A-skatte-
angivelser) eller at der ikke er
sammenhæng mellem moms-
angivelsen og liste-oplysningerne i
VIES (for så vidt angår
Det anbefales, at der forinden registrering i
DMO/DMS sker visitering af angivelser for at
sikre, at der sker indrapportering så tidligt i
processen som muligt. Det vil sige at der
udelukkende indrapporteres angivelser på
Skattekontoen, som det ikke er muligt at
indrapporterer i fødesystemerne.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
15 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0016.png
Nr.
Observationer
undersøgelse af om der kan ske
indrapportering tidligere i processen.
Risici
momsangivelsen).
Anbefalinger
Handleplan fra Betaling og Regnskab:
Hanne Villemoes Hald, DMO/DMS:
SKAT er enig i observationen og risikoen for så vidt angår driftsenheden DMO/DMS og vil inden 1. juli undersøge muligheden for
følgende:
Iværksættelse af en proces, således at der forinden registrering i DMO/DMS, sker en visitering af alle angivelser for at sikre, at
der sker indrapportering så tidligt i processen som muligt.
Eva Sørensen/Lars Nykjær, Datafangst:
Fsva. de angivelser som modtages direkte i DMO/DMS er Datafangst enig i Hanne Villemoes Hald´s kommentar.
4
4.1.
P1
Intern Kvalitetssikring
Medarbejdernes opdatering
Intern Kvalitetssikring
Medarbejdernes opdatering -
eIndkomst
Kun 3 ud af 65 kontorer/enheder, der har
medarbejdere med opdateringsadgang til
eIndkomst, har gennemført den
obligatoriske månedlige kontrol (IKS pkt
47) af medarbejdernes opdatering i
eIndkomst.
Manglende kontrol af
medarbejdernes opdatering i
eIndkomst øger risiko for
uopdagede fejl og svig.
Det bør indskærpes, at såfremt en enhed har
medarbejdere med opdateringsadgang i
eIndkomst, skal der gennemføres intern
kontrol heraf.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
16 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0017.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Susanne Thorhauge, Selskaber & Digitalisering:
SKAT er enig i observationen og risikoen. Derfor vil vi rekvirere udtræk fra BrasFc på brugere, der er registreret med adgang til
eIndkomst. Herefter vil der blive taget kontakt til såvel brugere som deres ledere, med henblik på at få slettet brugerregistreringer,
der ikke skal anvendes og ændret Sagsbehandleradgang til Forespørgselsadgang, i det omfang det er hensigtsmæssigt.
Samtidig vil retningslinjerne for intern kontrol af bruger med opdateringsrettigheder blive genopfrisket over for lederne.
Der planlægges en ændring af Forespørgselsadgangen, så denne giver adgang til de samme skærmbilleder i eIndkomst, som
Sagsbehandleradgangen i dag giver adgang til, men blot ikke til at aktivere selve opdateringsfunktionen i skærmbillederne. Denne
ændring forventes at flytte 80% af de medarbejdere, der er registreret med Sagsbehandleradgang til Forespørgselsadgangen og
dermed mindske behovet for interne kontroller væsentligt.
Tidsplan:
April 2015: BrasFCudtræk rekvireres.
April 2015: Kontakt til brugere og ledere.
April 2015: Manglende interne kontroller forventes gennemført.
April 2015: Estimat på ændring af Forespørgselsadgang rekvireres
Maj 2015: Sletning af ikke aktive brugere og evt. omregistrering fra Sagsbehandler til Forespørgsel, hvor dette er muligt.
Oktober 2015: Ændring af brugerrollen Forespørgsel kan implementeres.
November 2015: Ændring af en række Sagsbehandlerregistreringer til Forespørgsel, med den nye Forespørgselsprofil.
December 2015: Nyt BrasFcudtræk rekvireres for at måle resultatet af omregistreringer til ny brugerprofil Forespørgsel.
4.2
P1
Intern Kvalitetssikring
medarbejdernes opdatering - NTSE
SIR har konstateret at der ikke er
gennemført intern kontrol med
medarbejdernes grundregistrering af
SKAT er som følge af den
manglende efterkontrol uvidende
om i hvilket omfang retningslinjerne
for brug af Moms-indberet
overholdes.
Det anbefales at der gennemføres intern
kvalitetssikring med momsangivelser
indberettet i NTSE af SKATs medarbejdere.
Dette kan evt. ske ved at punktet indarbejdes
i Grundregistrering af Krav.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
17 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0018.png
Nr.
Observationer
momskrav via NTSE
Moms indberet.
Det er oplyst at Skat har adgang til loggen
med alle registreringer i forhold til NTSE
(EXPO-loggen). For at få oplysninger til
brug for kontrol med medarbejdernes
anvendelse af Moms
indberet, er det
nødvendigt at kontakte CSC med
angivelse af hvilke data der ønskes søgt
ud.
Intern Revision er vidende om at
medarbejderne i Betaling og Regnskab, i
2014 er instrueret i at NTSE ikke må
anvendes til indrapportering af
momsangivelser for virksomheder.
Risici
Den manglende efterkontrol med
medarbejdernes registrering af
moms i NTSE øger risikoen for, at
fejl forbliver uopdaget.
.
Anbefalinger
Handleplan fra:
Robert M Rømer, SMV og Vækst:
SKAT er enig i observationen samt risikoen. SKAT skal i Q4 2015 til at lave medarbejderadgang til lønsumsafgift og
efterfølgende til punktafgifter. I disse bestillinger skal SKAT selv have adgang til ”EXPO”-loggen,
eller noget lignende, således at
vores ledere kan lave disse kontroller. I den forbindelse
med udviklingen af medarbejderadgang til lønsum, vil vi undersøge
muligheden for at få loggen for moms gjort tilgængelig for SKAT uden om CSC.
Eva Sørensen/ Lars Nykjær, Datafangst:
SKAT er uenig i observationen og risikoen, for så vidt angår året 2014 i Datafangst på grund af:
Datafangst har ikke før 1.1.2015 indrapporteret angivelser i NTSE, men Datafangst er fremadrettet opmærksom på risikoen.
Således er det besluttet, at vi i forbindelse med endelig iværksættelse af ODI skal indrapportere eventuelle manuelle angivelser
til NTSE.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
18 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0019.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Vi er p.t. i gang med at få lavet en procesbeskrivelse, og i forlængelse af det, skal vi have undersøgt muligheden for at lave
udsøgninger i NTSE (evt. via BI), således vi har et grundlag for at lave intern kvalitetssikring.
Det vil være en proces, hvor vi skal have procesejer og evt. systemejer med på banen. Denne proces er iværksat.
Vi kan herefter tilføje, at der ikke er foretaget IRS for evt. indberetninger i NTSE for 2014, både fordi vi ikke teknisk kan gøre det,
og fordi vi mener, at risikoen for indberetninger i 2014 er stort set nul, da medarbejderne ikke var klar over muligheden. Når vi i
samarbejde med procesejer og systemejer får den tekniske mulighed for at få lavet en IRS, så vil vi også gøre det for 2014, hvis
det teknisk vil være muligt at gå tilbage i tiden.
4.3
P2
1) Intern Kvalitetssikring
medarbejdernes opdatering
i DR
Manuel tastning af angivelser vedr. moms,
lønsumsafgift, A-skat og am-bidrag sker
som hovedregel i Datafangst i systemerne
NTSE, eIndkomst og DR. Intern kontrol
med grundregistrering af krav i DR,
omfatter imidlertid alene moms.
Den manglende efterkontrol med
grundregistrering øger risikoen for,
at fejl i indrapporteringen forbliver
u-opdagede.
Det anbefales, at der gennemføres interne
kontrol med grundregistrering af krav i DR-
systemet vedrørende angivelser for moms, A-
skat, am-bidrag og lønsumsafgift.
Handleplan fra:
Eva Sørensen/Lars Nykjær, Datafangst:
SKAT er enig i observationen samt risikoen. Anbefalingen er iværksat allerede fra november 2014 på følgende måde:
En medarbejder laver udsøgning på alle registreringer. Funktionslederen udvælger 50 tilfældige sager, som herefter gennemgås
af en medarbejder, som ikke selv har foretaget registreringen.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
19 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0020.png
Nr.
4.3.
P2
Observationer
2) Intern Kvalitetssikring
medarbejdernes opdatering - DR
IR har gennemgået arbejdsgange for
gennemførelse af IKS punktet
”Grundregistrering af krav”
i Betaling og
Regnskab. Det er konstateret, at den
kontrollerende medarbejder også er
autoriseret til at foretage grundregistrering
af krav i DR. Den kontrollerende
medarbejder vil således skulle kontrollere
egne registreringer.
Risici
Der er risiko for fejl og svig, idet
den interne kvalitetssikring, vil
omfatte registreringer foretaget af
den medarbejder der foretager
kontrollen.
Anbefalinger
Det anbefales, at intern kvalitetssikring
foretages af den medarbejder, der ikke selv
er autoriseret til at varetager den opgave, der
skal kontrolleres.
Handleplan fra:
Eva Sørensen/Lars Nykjær, Datafangst:
SKAT er enig i observationen samt risikoen og anbefalingen er iværksat allerede fra november 2014 på følgende måde:
En medarbejder laver udsøgning på alle registreringer. Funktionslederen udvælger 50 tilfældige sager, som herefter gennemgås
af en medarbejder, som ikke selv har foretaget registreringen.
5
5.1.
P1
Intern Kvalitetssikring Design
Intern Kvalitetssikring Design
eIndkomst
Kontrollen (jf. retningslinjerne i
beskrivelsen) af medarbejdernes
opdatering i eIndkomst (IKS pkt 47)
omfatter kun opdateringer foretaget ved
onlineindberetninger. SKAT Datafangst
Manglende kontrol af
medarbejdernes opdatering i
eIndkomst via filopload, øger
risikoen for u-opdagede fejl og
svig.
Kontrolbeskrivelse og vejledning til
gennemførsel af kontrol med
medarbejdernes opdatering i eIndkomst bør
ajourføres.
Kontrollen bør udvides til ikke kun at omfatte
indberetninger foretaget online, men også
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
20 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0021.png
Nr.
Observationer
anvender som hovedregel eIndkomst-
indberetningsprogram med efterfølgende
filopload.
Kontroldesignet er dermed ikke
tilstrækkelig effektivt.
Risici
Anbefalinger
indberetninger foretaget via filopload.
Handleplan fra:
Susanne Thorhauge, Selskaber & Digitalisering:
SKAT er enig i observationer og risici. Det er imidlertid ikke vores vurdering, at IRs anbefaling om ajourføring af kontrolbeskrivelse
og vejledning i sig selv vil have en effekt. Årsagen er, at det værktøj, der er i eIndkomst til brug ved intern kontrol af
medarbejdernes opdateringer i eIndkomst kun omfatter opdateringer foretaget online
ikke opdatering foretaget via filupload.
I første omgang vil vi derfor over for brugere og ledere, der arbejder med filupload anvise en metode, hvor man i stedet for
filupload foretager onlineindberetning. På den måde vil et større antal af indberetningerne komme med i de interne kontroller, og
risiko for fejl og svig mindskes dermed.
Næste trin vil være at rekvirere et estimat på en udvidelse af værktøjet til intern kontrol, så dette også kommer til at omfatte
opdateringer foretaget vil filupload. Når estimat foreligger vil det blive vurderet, om ændringen skal implementeres, eller der kan
udvikles andre processer, der kan anvendes ved intern kontrol af opdateringer foretaget via filupload.
Tidsplan:
April 2015: Der udsendes information til brugere og ledere, der arbejder med filupload om, at man fremover kan bruge
onlineindberetning i stedet for filupload, og hvordan proceduren for angivelse af indberetningsID skal være.
Maj 2015: Estimat på udvidelse af kontrolværktøjet rekvireres.
Juni 2015: Estimat vurderes og den videre proces afgøres.
5.2.
Det anbefales at vejledninger til de interne
Intern Kvalitetssikring Design -
Der er risiko for at interne
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
21 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0022.png
Nr.
Observationer
Generelt
Opdatering af IKS punkter i Betaling og
Regnskab:
IR har konstateret at Interne
kvalitetssikringspunkter for Betaling og
Regnskab vedrørende eksempelvis
”Tildeling
af systemer og brugere”,
og
”Grundregistrering af Krav” ikke klart
angiver hvilken kontrol der skal
gennemføres og hvordan kontrollen bør
dokumenteres. Dette kan bl.a. skyldes
implementering af nye systemer og
ændring i arbejdsgange.
Risici
kvalitetssikringspunkter
gennemføres uden at have den
ønskede og forventede effekt mht.
at afdække fejl, samt at resultatet
af den gennemførte kontrol ikke
altid står mål arbejdsindsatsen ved
kontrollens gennemførelse.
Anbefalinger
kontrolpunkter gennemgås og opdateres,
således at Betaling og Regnskabs kontroller er
beskrevet fyldestgørende, og de kontroller der
gennemføres er meningsfulde og
værdiskabende i forhold til understøttelse af
korrekte arbejdsgange og datas integritet.
Samtidig bør anbefalinger i nærværende
rapport indarbejdes i relevante
kvalitetssikringspunkter.
P2
Handleplan fra:
Mona V. Kristensen, Betaling- og Regnskabskontoret:
Samtlige kontrolpunkter i Betaling og Regnskab er evalueret i forbindelse med implementering af EFI og skattekonto. Af
udestående har vi punkterne ”opret fordring” og ”grundregistrering af krav”,
som vi i samarbejde med Produktionsstyring II er ved
at opdatere. Punktet ”opret fordring” er et nyt kontrolpunkt, som er oprettet efter implementering
af skattekontoen.
Punktet
”Grundregistrering af krav” er et gammelt kontrolpunkt, som anvendes på tværs af flere forretningsområder. Det er
besluttet at udarbejde et nyt kontrolpunkt ”Grundregistrering af krav (Betaling og Regnskab), hvori enhederne
DMO/DMS,
Datafangst, Kobra/KL, Sagsbehandling og SAP38 Horsens har aktie i. Det vil sige at opfølgningspunktet (vejledningen) og
risikovurderingen, tilrettes med beskrivelse af alle arter og population mm.
Kontrolpunktet forventes opdateret medio maj 2015.
Kvalitetssikringspunktet ”Tildeling af systemer og brugere”
gennemføres 2 gange årligt og via BRAS sikres at medarbejdere har
de rigtige rettigheder.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
22 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0023.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKAT vil inden sommerferien gennemgå anbefalingerne i denne rapport, med henblik på at vurdere, hvorvidt disse skal
indarbejdes i relevante kvalitetssikringspunkter.
6
Afstemning og fejlrettelse
Afstemning og fejlrettelse
DR/DMO
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede SIR at:
Manglende implementering af løbende afstemninger
mellem fødesystemerne og DMO medfører øget risiko for fejl og mangler i det aflagte regnskab.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan for 2013:
Skattekontoprojektet foretager afstemningerne.
6.1.
P1
Intern Revision har for 2014 konstateret at
der i Regnskab og Betaling ikke
gennemføres en løbende afstemning af
DMO med fødesystemet DR. §38 kontoret
har i 2014 arbejdet med at udvikle en daglig
afstemning af data overført mellem DR og
DMO, det har dog ikke været muligt at
etablere en retvisende afstemning.
Betaling og Regnskab oplyser at
systemejer for DMO foretager en
årsafstemning.
Det er oplyst, at systemejer dagligt
overvåger at data afsendt fra DR modtages
i DMO, Systemejer behandler samtidig
fejlede overførsler.
Der er ikke dokumentation for at
alle data løbende er fuldstændigt
og nøjagtigt overført fra DR til
DMO. Der er risiko for at alle data
ikke er overført fuldstændigt,
nøjagtigt og i rette periode fra DR
til DMO, og at regnskabet dermed
kan være fejlbehæftet.
Det anbefales at der etableres dokumentation
for at alle data er overført fuldstændigt,
nøjagtigt og i rette periode.
Dette kan ske ved en løbende
regnskabsmæssig afstemning af, at de data
DR afleverer modtages, posteres og
periodiseres korrekt i DMO.
Alternativet kunne være en systematisk
dokumentation af overvågning og
fejlbehandling i forbindelse med overførsel fra
DR til DMO, suppleret med en årsafstemning
af at alle fordringer er overført fra DR og
modtaget korrekt i DMO.
Vælges den alternative løsning, vil den
løbende opfølgning kunne indgå i Betaling og
Regnskabskontorets månedlige centrale
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
23 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0024.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
opfølgning på afstemninger.
Handleplan fra:
Rene Frahm Jørgensen, Betaling og Regnskab:
Frank Høj Jensen, Betaling og Regnskabskontoret:
Betaling og Regnskab er enig i observationen samt risikoen, og hvis det viser sig, at en etablering af en løbende
regnskabsmæssig afstemning af, at de data DR afleverer modtages, posteres og periodiseres korrekt i DMO ikke er mulig, vil
Betaling og Regnskab i samarbejde med systemejer sikre, at der sker en systematisk dokumentation af overvågning og
fejlbehandling i forbindelse med overførsel fra DR til DMO, suppleret med en årsafslutning. Uanset hvilken løsning der vælges,
vil Betalings- og Regnskabskontoret følge op via den månedlige centrale opfølgning på afstemninger
Bente Kristensen, Betalings- og Inddrivelsessystemer:
Systemejer arbejder på en proces der fra medio 2015, sikrer at der dagligt vil blive ført kontrol med at leverancerne fra DR til
DMO bliver
overført korrekt. For 2014 sker leverancekontrollen ved en ”årsafstemning”. Leverancekontrollen for 1. halvår af
2015 vil blive indarbejdet i forbindelse med den nye proces bliver implementeret.
6.2
P2
Den manglende dokumentation af
fejlrettelser øger risiko for fejl og
manglende overblik over fejl og
fejlmønstre i forbindelse med
opgaverne der er nærmere
beskrevet i arbejdspapiret
”Vagten
på Skattekontoen”. Der er risiko for
Opgaven er nærmere defineret i
at fejl ikke synliggøres hvilket
arbejdspapiret ”Vagten på Skattekontoen”,
besværliggør erfaringsudveksling og
og deles mellem flere medarbejdere, hvilket fejlrettelse.
gør opgaveløsningen mindre sårbar.
Afstemning og fejlrettelse
Det er konstateret, at Systemejers
overvågning og fejlrettelse i forbindelse
med indlæsning af bl.a. betalingsfiler og
fordringer i DMO ikke er systematisk
dokumenteret.
Det anbefales at der etableres en log i
forbindelse med systemejers overvågning af
leverancer hvor forekomst og rettelse af fejl
dokumenteres.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
24 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0025.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Bente Kristensen, Betalings- og Inddrivelsessystemer:
Der er tale om en opgave med overvågning af leverancer. Opgaven indebærer at der føres en log, hvor der hidtil alene er ført
konstaterede fejl. Loggen vil nu blive udvidet så der i forbindelse med overvågningen også vil bliver noteret, der leverancen ikke
er fejlbehæftet.
7
7.1.
P2
Funktionsadskillelse
Funktionsadskillelse - DMO
SKAT har konstateret, at det er muligt for
en medarbejder både at foretage en
ompostering i DMS og frigive den
udbetaling, som omposteringen generer i
DMO. SKAT har iværksat og gennemført
kompenserende foranstaltninger i forhold
til den manglende systemmæssige
funktionsadskillelse. SKAT har oplyst, at
man arbejder på at ændre den
systemmæssige opsætning i DMO,
således der etableres systemmæssig
funktionsadskillelse i forhold til den
nævnte problematik.
Ved manglende
funktionsadskillelse er der risiko for
udøvelse af svig, da det er muligt
for samme medarbejder at ændre
den virksomhede der skal modtage
en udbetaling og samtidig frigive
udbetalingen.
IR har bemærket, at SKAT har
iværksat procedurer der
kompenserer for den risiko, der er
ved den manglende
systemmæssige
funktionsadskillelse. Ligesom
SKAT er i gang med at løse
problemstillingen omkring den
manglende systemmæssige
funktionsadskillelse.
IR anbefaler at der snarest muligt etableres
en dækkende systemmæssig
funktionsadskillelse, således at
bestemmelserne i Bekendtgørelse om
statens regnskabsvæsen § 28 omkring
funktionsadskillelse, opfyldes fuldt ud, dvs. at
der er personmæssig adskillelse mellem
registrerings- og betalingsfunktionen.
Handleplan fra:
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
25 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0026.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Rene Frahm Jørgensen, Betaling og Regnskab:
Frank Høj Jensen, Betalings og Regnskabskontoret:
Med hensyn til de manglende funktionsadskillelser vedr. omposteringer af en indbetaling på skattekontoen, har DMO/DMS lavet
udsøgninger af alle omposteringer for perioden 01.08.2013 - 31.12.2014 og herefter gennemført intern kvalitetssikring på
sagerne. Kvalitetssikringen gennemføres løbende hver måned indtil videre, idet der mig bekendt endnu ikke er taget stilling til, om
der vil blive fremsendt ændringsanmodning til CSC vedr. forholdet. Dette er begrundet i, at antallet af omposteringer har vist sig at
være forholdsvis begrænset.
7.2.
P2
Funktionsadskillelse mellem systemer
IR har konstateret, at der er medarbejdere
i Betaling og Regnskab DMO/DMS der via
autorisationer i NTSE og eIndkomst har
mulighed for at indtaste en negativ
angivelse, og frigive udbetaling af samme
angivelse i DMO.
Det følger af § 28 i
regnskabsbekendtgørelsen, at én og
samme medarbejder ikke i forbindelse
med samme betalingsforretning både må
varetage opgaver i relation til
registreringsfunktionen og
betalingsfunktionen.
IR er bekendt med at det ikke er muligt at
sikre systemmæssig funktionsadskillelse,
når en proces gennemføres via flere
systemer.
Handleplan fra:
Jens Sørensen, Betalign og Regnskab
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
Ved manglende
funktionsadskillelse er der risiko for
udøvelse af svig, da det er muligt
at ændre en udbetaling så der ikke
er overensstemmelse mellem
registreringsgrundlaget, det
bogførte og udbetalingen.
Der er risiko for fejl og svig som
følge af at samme medarbejder har
adgang til at oprette og frigive
udbetaling af samme negative
krav.
IR anbefaler, at SKAT via hensigtsmæssig
adgangsstyring og interne kontroller
minimerer risikoen for at der udøves svig i
forbindelse med manglende
funktionsadskillelse mellem systemerne.
Det anbefales at det ved den halvårlige
gennemgang af autorisationer samt ved
modtagelse af nye medarbejdere gennemgås
at medarbejderen udelukkende har
nødvendige, arbejdsbetingede autorisationer,
og at funktionsadskillelsen i forhold til
registrering af krav og frigivelse af
udbetalinger overholdes.
26 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0027.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Hanne Villemoes Hald, DMO/DMS:
SKAT er enig i observationen, samt risikoen og har for så vidt angår driftsenheden.
Vi har i forbindelse med de interne kontroller for december 2014 igangsat ændringen af autorisationerne. Vi har lige afsluttet
ændringen fordi der var brugere som havde to adgange og ændringen ikke kunne ske på begge adgange på en gang.
Således er alle adgange i dmo til tp-systemet ændret til forespørgselsadgang.
Der er også kun forespørgselsadgang til eindkomst og tast-selv erhverv.
8
Kontorelationer mellem DMO, SAP38 og SKS/Klassifikation af regnskabsdata
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede SIR at:
Misvisende eller manglende navngivning af konti og profitcentre i
DMO og oprettelse af kontonumre, der signalerer en kontorelation til SKS, hvor relationen i virkeligheden er en anden, øger risikoen for
fejlagtig bogføring og mindsker gennemsigtigheden og dermed overblik imellem systemerne.
Manglende retningslinjer i forhold til indtægtsføring medfører, at der ikke er sammenhæng og konsekvens i, hvilke indtægter der
bogføres på SKS konto 3060 Told og forbrugsafgifter og 3080 Andre skatter og afgifter.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan:
1. Betaling og Regnskab vil i samarbejde med Skattekontoprojektet gennemgå sammenhæng imellem DMO-konti/profitcentre og
mapning til SAP38/SKS.
Betaling og Regnskab vil fortsætte dialogen med Moderniseringsstyrelsen omkring SKATs behov for regnskabsaflæggelse af
told, skatter og afgifter og anvendelse af SKS-konti med henblik på hensigtsmæssig anvendelse.
8.1.
P3
Ved revisionen i 2014 har IR konstateret
følgende:
Ad 1. SKAT har foretaget en gennemgang
Manglende sammenhæng i struktur
og retningslinjer i forhold til
indtægtsføring medfører, at der ikke
er sammenhæng og konsekvens i
IR anbefaler, at SKATs handleplan
vedrørende dialog med
Moderniseringsstyrelsen om anvendelse af
SKS konto 3060 og 3080 fastholdes.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
27 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0028.png
Nr.
Observationer
af DMO-kontosetup og i december 2014
bestilt en rettelse af navngivning af
profitcentre hos leverandøren.
Desuden har SKAT rettet kontobroen i
SAP38 vedrørende afskrivning på HFC,
CFC afgift fra SKS konto 3080 til konto
3060, hvor også indtægten
regnskabsaflægges. SIR har derimod
konstateret at foreløbige fastsættelser for
HFC, CFC afgift fortsat regnskabsaflægges
på konto 3080. Det har ingen
regnskabsmæssig betydning for 2014 da
saldoen på konto for foreløbige
fastsættelse
af HFC og CFC afgift er ”0”.
Ad 2. SKAT har oplyst, at der endnu ikke er
sket afklaring af hvornår SKS konto 3060
henholdsvis konto 3080 skal anvendes ved
regnskabsaflæggelse af told, skatter og
afgifter.
Risici
bogføringen.
Anbefalinger
IR anbefaler endvidere, at kontorelationen for
foreløbige fastsættelser af HFC, CFC afgift
ændres til SKS konto 3060.
Handleplan fra:
Orla Kristensen, §38 Kontoret:
SKAT er enig i observationen samt risikoen og vil i 2015 tage initiativ til, at anbefalingerne følges.
9
Regulering af indtægtsført A-skat med lønindeholdelsesbeløb
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
28 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0029.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede SIR, at:
Den manglende implementering af automatiske eller
manuelle bogføringsrutiner vedrørende lønindeholdelse har medført fejl i opgørelsen af indtægter og anden gæld.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan:
1. Betaling og Regnskab har oprettet en ITSM-sag
til EFI/DMI med forespørgsel vedrørende kilde og grundlag for DMI’s bogføring af
mellemregningskontoen. Der afventes svar.
2. Betaling og Regnskab har indledt dialog med Skattekontoprojektet vedrørende proces for bogføring.
9.1.
P2
Ved revisionen i 2014 har IR konstateret
følgende:
Ad 1. SKAT har konstateret at bogføring af
lønindeholdte beløb på
mellemregningskontoen mellem DMI og
eIndkomst ikke er fuldstændig, idet bl.a.
negative angivelser fra eIndkomst ikke kan
modtages i EFI/DMI. Saldoen på
mellemregningskontoen kan således ikke
umiddelbart lægges til grund for manuel
bogføring/modpostering af a-
skatteindtægten.
SKAT har derfor foretaget en opgørelse af
lønindeholdte beløb på baggrund af
udtræk fra ventetabellen, og i
supplementsperioden for 2014 bogført
lønindeholdelse for perioden august 2013
til december 2014 med i alt 1,5 mia. kr.
som modpost på A-skat.
Manglende procedure for løbende
opgørelse og bogføring af
lønindeholdelsen medfører risiko
for fejl i den løbende
regnskabsaflæggelse af indtægter
fra A-skatter.
SIR anbefaler, at der etableres procedure for
løbende opgørelse og bogføring af
lønindeholdelsen.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
29 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0030.png
Nr.
Observationer
Ad 2. Der er ikke etableret en automatisk
bogføringsprocedure for modpostering af
lønindeholdelsesandelen på A-skatten.
Modpostering skal således foretages
manuelt.
Risici
Anbefalinger
Handleplan fra:
Orla Kristensen, §38 Kontoret:
SKAT er enig i observationen samt risikoen. Betaling og Regnskab vil i 2015 tage kontakt til systemejer af DMI og DMO for en
afklaring af den fremadrettede proces, herunder en procedure der sikre den løbende opgørelse og bogføring af
lønindeholdelsen.
10
Postering af penge undervejs
I forbindelse med den afsluttende revision for 2013 bemærkede SIR, at:
Uhensigtsmæssig tilrettelæggelse af eller forskydning i
registrering af indbetalingsfiler, medfører risiko for, at regnskabsaflæggelsen vedrørende debitorbeholdninger og penge undervejs
bliver ukorrekt.
På den baggrund udarbejdede SKAT følgende handleplan:
1. Betaling og Regnskab modtager udsøgning af indbetalinger fra Betalings- og Inddrivelsessystemer i forbindelse med den månedlige
regnskabsafslutning. På baggrund af denne udsøgning foretages eventuel ompostering for at sikre korrekt periodisering af betalinger.
Betaling og Regnskab har indledt dialog med Skattekontoprojektet vedrørende proces for bogføring. Er iværksat
2. Betaling og Regnskab har foranlediget oprettelse af en ændringsanmodning til Skattekontoprojektet med henblik på en korrekt
registrering af indbetalingsfiler. Afhænger af prioritering i Skattekontoprojektet og kendes ikke pt.
10.1.
Ved revisionen i 2014 har IR konstateret
følgende:
Ad.1.Skat har i 2014 løbende opgjort
P2
Manglende proces for korrekt
opgørelse og bogføring af penge
undervejs medfører risiko for fejl i
den løbende regnskabsaflæggelse
SIR anbefaler at der sker ændring i
indlæsning af indbetalingsfiler, med henblik
på en korrekt registrering af penge undervejs.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
30 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0031.png
Nr.
Observationer
penge undervejs og foretaget regulering af
debitorer og penge undervejs. SKAT´s
opgørelse har imidlertid ikke været
korrekt, hvilket har medført fejl i
perioderegnskaberne for 2014.Fejlen vil
blive rettet i december måned 2014,
således at penge undervejs bliver korrekt
pr. 31.12.2014. Opgørelsen af penge
undervejs pr. 31.12.2014 vil blive revideret
i forbindelse med den afsluttende
revisionn af § 38 regnskabet.
Ad.2. Der er ikke sket ændring vedr.
indlæsning af indbetalingsfiler med henblik
på en korrekt registrering af penge
undervejs.
Regulering skal således foretages
manuelt.
I november 2014 er der indført nye
clearingsregler bankerne imellem. På
baggrund af de oplysninger, som SKAT
modtager, kan det ikke umiddelbart
afgøres, hvilken indbetalingsdato kunden
har anvendt.
Risici
af debitorer og penge undervejs
Anbefalinger
Handleplan fra:
Orla Kristensen, §38 Kontoret:
SKAT er enig i observationen samt risikoen og vil afklare med Moderniseringsstyrelsen samt SKB leverandøren, om SKAT kan
få supplerende data i den nuværende leverance hvoraf kundens indbetalingsdato fremgår. Hvis ikke data kan leveres, vil det
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
31 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0032.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
ikke være muligt at fastslå kundens indbetalingsdato, men udelukkende beregne en indbetalingsdato ud fra
indbetalingskontoens karakteristika. Hvis dataleverancen bibringes de nødvendige data vil Betaling og Regnskab herefter
foranledige oprettelse af en ændringsanmodning til systemejer med henblik på en korrekt registrering af indbetalingsfiler.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
32 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0033.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
Tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
33 af 34
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962614_0034.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Revision af processen for angivelse og betaling af A-skat, am-bidrag, moms og lønsumsafgift
34 af 34