Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962610_0001.png
8. april 2015
J. nr.
15-0152404
Plannr. 114-480
Intern Revision
Rapport 2014
Indsats
Juridisk/kritisk revision af projekt
”Organiseret svig med negativ moms
2014”
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jim Sørensen
Underdirektør Steen Hjelm Christensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0002.png
Forord
Intern Revision (IR) har, jævnfør orienteringsbrev af 28. januar 2015, foretaget
revision af projekt ”Organiseret svig med negativ moms 2014”.
Den udførte
revision er en del af den samlede revision for 2014.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det
væsentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions
bedømmelse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for
bedømmelsen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve
rapporten. Såfremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises der til
bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en
vurdering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved
udarbejdelse af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs
handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en mere detaljeret beskrivelse af revisionens
observationer.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af de prioriteringer, der er anvendt
ved klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en
beskrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at sikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 8. april 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Heidi Eriksen
Revisor
Organiseret svig med negativ moms 2014
2 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0003.png
1.
Formål
Intern Revision (IR) har revideret Indsatsprojektet
”Organiseret svig med negativ
moms 2014”.
SKAT har siden 2013 haft særlig fokus på borgernes retssikkerhed. Dette har
medført organisationsændringer, nye processer og nye interne vejledninger mv.
Der er blandt andet beskrevet retningslinjer for retssikkerhed, kommunikation og
intern ansvarsfordeling. Der er udarbejdet kontrolmanualer, og fra 1. januar 2014
har det været obligatorisk at udarbejde en drejebog for hvert projekt inden for
Indsatsområdet. Drejebogen beskriver konkrete forretningsgange og interne
kontroller for sagsbehandling af projektets sager. Desuden omtales de formelle
og de væsentligste materielle regler for de sagstyper, projektet omfatter.
Projekt ”
Organiseret svig med negativ moms” blev påbegyndt 1. januar 2014 og
forventes afsluttet 30. marts 2016. Projektet har baggrund i et projekt fra 2009,
der var forankret i Økokrim, men efter nedlæggelse af Økokrim pr. 30. september
2013 er projektet nu forankret i
enheden ”Mindre
Virksomheder”.
Formålet med revisionen er at undersøge og vurdere, om SKATs tiltag har
medført et kontrolmiljø (forretningsgange og interne kontroller), der sikrer, at
sagsbehandlingen udføres i overensstemmelse med formelle regler, samt om
afgørelserne er i overensstemmelse med formelle og materielle regler.
Kontrolmiljøet omfatter tillige det interne kvalitetssikringssystem, der har til formål
at forebygge og modvirke fejl samt medvirke til løbende evaluering, optimering og
kvalitetssikring af processer og forretningsgange.
2. Omfang
Revisionen omfatter
kontrolmiljøet i projekt ”Organiseret
svig med negativ moms
2014”.
Revisionen er gennemført ved et interview af funktionsleder og projektejer John
Jensen, Mindre Virksomheder 16, undersøgelse af forretningsgange og interne
kontroller i projektet samt gennemgang af 10 afsluttede sager i projektet.
Revisionen er gennemført af Søren Kristensen og Heidi Eriksen.
Organiseret svig med negativ moms 2014
3 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0004.png
3. Konklusion
Kontrolmiljøet ved gennemførelse af projekt
”Organiseret svig med negativ moms
2014” vurderes
som værende ikke helt tilfredsstillende. Denne konklusion
baserer vi på følgende forhold:
Forretningsgange og interne kontroller sikrer ikke i tilstrækkeligt omfang, at
de formelle og materielle regler overholdes ved sagsbehandlingen.
Intern kvalitetssikring sikrer ikke i tilstrækkeligt omfang justering af
forretningsgange og interne kontroller således formelle og materielle regler
overholdes.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig
for
forretningen
1
1
1
1
Prioritet 3
Mindre
betydning for
forretningen
Nr.
1
2
Revisionsemne
I alt
Forretningsgange og
interne kontroller
Intern kvalitetssikring
I alt
1
1
2
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i
bilag 3.
Vi har modtaget handleplaner fra det reviderede direktørområde. Det er vores
vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner samlet set vil
medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Organiseret svig med negativ moms 2014
4 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Forretningsgange og interne kontroller
Risici
Anbefalinger
1.1.
Interne kontroller i form af Lederinvolvering og
fra
koncept ”Andre øjne,
gennemføres ikke i alle
2014
tilfælde som foreskrevet. Det betyder, at
forretningsgange og interne kontroller ikke i
Priori
tilstrækkeligt omfang sikre, at de materielle og
tet 2
formelle regler iagttages ved sagsbehandlingen
af projektets sager.
Der er risiko for:
at kravene til journalisering, notatpligten og
tavshedspligten ikke overholdes,
at ansættelsesfrister ikke overholdes, at der
ikke foretages partshøring og at afgørelsen
ikke er fyldestgørende begrundet,
at afgørelser er materielt forkerte, og at der
sker ukorrekt ansættelsesændringerne ved
indberetninger i SKATs systemer.
Der er således risiko for, at virksomhedernes
retssikkerhed forringes, og deres tillid til SKAT
forringes.
Intern Revision anbefaler, at ledelsen
i højere grad overvåger, om
forretningsgange følges, og interne
kontroller gennemføres, så de
materielle og formelle regler i
forbindelse med sagsbehandlingen
overholdes.
Handleplan fra Indsats Per Jakobsen.
Funktionsleder John Jensen har på baggrund af Intern Revisions besøg udarbejdet et sammendrag med en præcisering af, at de materielle
og formelle regler iagttages ved sagsbehandlingen af projektets sager. Sammenfatning er sendt til samtlige projektdeltagere.
Organiseret svig med negativ moms 2014
5 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0006.png
Nr.
2
Observationer
Intern kvalitetssikring
Risici
Anbefalinger
2.1.
Intern kvalitetssikring sikrer ikke i tilstrækkeligt
fra
omfang justering af forretningsgange og interne
2014
kontroller, så formelle og materielle regler
overholdes.
Der er risiko for, at intern kvalitetssikring ikke har
tilstrækkelig styrke til at afdække behov for
justering af forretningsgange og interne kontroller
i projektet.
Priori
tet 1
Intern kvalitetssikring af projektets sager følger
SKATs almindelige procedure som betyder, at
kvalitetssikringen udføres i den enhed, der har
behandlet sagen. Intern kvalitetssikring af
projektets sager udføres derfor af 3-4
funktionsledere.
Handleplan fra Indsats Per Jakobsen.
Intern Revision anbefaler, at intern
kvalitetssikring af projektets sager
fremover udføres af projektejer,
således at erfaringen fra den interne
kvalitetssikring direkte kan anvendes
til vurdering af, om der er behov for
justering af projektets forretnings-
gange og interne kontroller.
Indsatsledelsen har besluttet, at der fra den 1. januar 2015 gennemføres Intern Kvalitetssikring på afdelingsniveau, og at ansvaret forankres
hos en koordinerende funktionsleder i hver afdeling, og at kontrollen gennemføres af faglige nøglepersoner i afdelingen. I Mindre
Virksomheder er der udpeget 2 koordinerende funktionsledere, en for Afgifter (Per Jørgensen, MiV 20) og en for øvrige kontrolsager (Bent O.
Jeppesen, MiV 15).
Formålet med implementeringen af en ny model for den Interne Kvalitetssikring, er ønsket om en mere ensartet kvalitetssikring af
produktionen, og at ydelserne knyttes op på KPI’ens korrekthed.
Organiseret svig med negativ moms 2014
6 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0007.png
Bilag 2: Resultat af stikprøvegennemgang
Intern Revision har i SKAT Ligning udsøgt sager med sagstype 76031, der er
påbegyndt og afsluttet i 2014 og udvalgt 10 tilfældige sager. Ved
stikprøvegennemgangen har vi undersøgt om drejebogens beskrivelse af
forretningsgange og interne kontroller sikrer, at sagsbehandlingen udføres i
overensstemmelse med formelle regler, samt om afgørelserne er i
overensstemmelse med formelle og materielle regler.
Forretningsgange og interne kontroller
1. Formelle regler ved sagsbehandlingen
IR har undersøgt, om følgende formelle regler ved sagsbehandlingen blev
iagttaget:
Er relevant materiale journaliseret i SKAT Ligning?
Er notatpligten overholdt?
Er sagen tilstrækkeligt oplyst (officialmaksimen)?
Indeholder materialeindkaldelsen oplysning om formålet med det ønskede
materiale (god forvaltningsskik)?
Er regler om varsling af kontrolbesøg opfyldt?
Er reglerne for henvendelse til revisor/advokat iagttaget?
Er mail med personfølsomme oplysninger sendt som "sikker e-mail"?
Er forbuddet mod selvinkriminering iagttaget?
Stikprøvegennemgangen viste, at de formelle regler ved sagsbehandlingen ikke
blev iagttaget i 14 tilfælde fordelt på 7 sager.
I 6 tilfælde er notatpligten ikke gennemført som foreskrevet i drejebogen. I flere
tilfælde er der ikke udarbejdet sagsnotat. I andre tilfælde er oplysninger ikke
noteret løbende eller i det omfang, drejebogen foreskriver, ligesom mails ikke
altid journaliseres løbende.
I 5 tilfælde er relevant materiale ikke journaliseret, idet bl.a. forslag,
kontrolrapport og bilag med specifikation af ændringerne vedlagt forslaget ikke
ses i SKAT Ligning.
I 2 tilfælde er der udsendt mails, der burde være krypteret, idet de indeholder
økonomiske oplysninger.
I ét tilfælde er god forvaltningsskik ikke opfyldt, idet den første henvendelse til en
virksomhed ikke henviser lovbestemmelser.
Som følge af manglende journalisering kan det i ét tilfælde ikke afgøres, om de
formelle regler ved sagsbehandlingen er iagttaget.
2. Formelle krav til afgørelsen (forslaget/afgørelsen)
IR har undersøgt, om følgende formelle krav til en afgørelse blev iagttaget:
Er der foretaget partshøring?
Er der henvist til hjemlen for ansættelsesændringen?
Er ansættelsesfristerne overholdt, eller er fravælgelsen begrundet?
Organiseret svig med negativ moms 2014
7 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0008.png
Er forslaget/afgørelsen fyldestgørende begrundet (faktiske forhold oplyst
og paragraf henvisning)?
Er hovedhensyn ved udøvelse af skøn anført?
Er der i afgørelsen givet klage adgang og vejledning?
Er alm. og særlig vejledningspligt opfyldt?
Stikprøvegennemgangen viste, at de formelle krav til en afgørelse ikke blev
iagttaget i 6 tilfælde i 6 sager.
I 3 tilfælde er der rykket for materiale uden at der er givet klageadgang over
suspension af udbetalingsfristen.
I 2 tilfælde henvises der ikke til lovbestemmelser i begrundelsen.
I ét tilfælde blev ansættelsesfristen ikke iagttaget.
I ét tilfælde kan det ikke afgøres om der er foretaget partshøring idet forslaget
ikke er journaliseret i SKAT Ligning.
3. Materielle krav til afgørelsen (forslaget/afgørelsen)
IR har undersøgt, om følgende materielle krav til en afgørelse blev iagttaget:
Er forslaget/afgørelsen materielt set korrekt?
Er de talmæssige opgørelser korrekte for de enkelte reguleringspunkter?
Er alle beløb korrekt indberettet til DR-systemet?
Stikprøvegennemgangen viste, at de materielle krav til en afgørelse ikke blev
iagttaget i 3 tilfælde fordelt på 2 sager.
I ét tilfælde beregnes der udgående moms af den bogførte omsætning for hele
2011, selvom 1. kvartal er forældet. I den anden sag træffes der afgørelse i
overensstemmelse med det udsendte forslag. Selskabet har i mellemtiden
indsendt en efterangivelse, der er registreret på Skattekontoen. Da afgørelsen
ikke tager hensyn til efterangivelsen, bliver afgørelsen materiel forkert, og der
opgøres et forkert reguleringsbeløb.
På grund af manglende journalisering kan det i ét tilfælde ikke afgøres, om sagen
er materiel rigtig, og om den talmæssige opgørelse er korrekt.
4. Interne kontroller
I den løbende sagsbehandling er der 2 interne kontroller, dels Lederinvolvering
og dels koncept
”Andre øjne”. Disse kontroller skal udføres før virksomheden
præsenteres for forslag til ansættelsesændring.
Den 10. april 2014 blev der af SKATs ledelse udmeldt et samlet koncept for
sikring af kvaliteten i afgørelsessager i Indsats. Der blev fastsat rammer for:
1. ledelsesinvolvering/-godkendelse af afgørelser i enkeltsager
2.
retningslinjerne om faglig kvalitetssikring af en kollega (koncept ”Andre øjne”)
blev opdateret
3. interne kvalitetssikring af sager efter afgørelsen er truffet.
Ifølge et notat af 13. maj 2014 på SharePoint er det i projektet besluttet, at
Lederinvolvering bl.a. skal ske i sager med en regulering over 500.000 kr. og
dokumenteres ved, at en funktionsleder underskriver forslaget og afgørelsen.
Organiseret svig med negativ moms 2014
8 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0009.png
Koncept ”Andre øjne”
har været gældende i hele projektforløbet og skal
dokumenteres i et tjek-skema.
Gennemgangen af de 10 stikprøver viste, at der var 8 sager, som opfyldte
beløbskriterierne for at være omfattet af Lederinvolvering og/eller ”Andre øjne”.
I et tilfælde var der gennemført intern kontrol som foreskrevet.
I 7 sager var der ikke gennemført ”Andre øjne” som foreskrevet,
og i 2 af disse
sager skulle der tillige være foretaget Lederinvolvering, men dette blev ikke
gennemført.
I 4 tilfælde var ”Andre øjne” ikke udført,
mens det i 3 tilfælde blev foretaget, efter
forslaget var udsendt til virksomheden.
Når sagsbehandleren har givet Betalingscentret besked om ændringen, skal
sagsbehandleren påse, at indberetningen er foretaget korrekt og derefter ændre
datoen for Udligningsstoppet på Skattekontoen. Ændres datoen ikke korrekt, vil
virksomheden blive opkrævet et forkert beløb. I sagsbehandlingsforløbet findes
der ingen intern kontrol, hvor det påses, om indberetning af ansættelses-
ændringen er foretaget korrekt.
Intern kvalitetssikring
Med henblik på at evaluere, forebygge og modvirke fejl overvåger SKATs ledelse
gennem intern kvalitetssikring forretningsgange og interne kontroller, hvorvidt
indberetninger og de formelle og materielle regler iagttages.
Intern kvalitetssikring er en stikprøvekontrol og omfatter typisk 5 sager af alle
afsluttede sager i funktionslederens enhed uanset hvilket projekt sagerne er
omfattet af.
Overvågning af processer og kvaliteten i sagsbehandlingen af projektets sager
følger som nævnt SKATs generelle anvisninger.
Projektejer, der selv er funktionsleder, har dermed ikke et specifikt kendskab til,
om interne kontroller udføres, og om formelle og materielle regler iagttages i
projektets sager. Muligheden for at opdage svagheder og fejl er således ikke
optimale.
Projektejer har oplyst, at erfaringen fra den interne kvalitetssikring ikke har givet
anledning til justering af forretningsgange og interne kontroller i projektet.
IR har ikke undersøgt, om funktionslederne ved udførelse af den interne
kvalitetssikring har haft bemærkninger til projektets sager, som eventuel har
været undergivet intern kvalitetssikring.
IR har konstateret flere tilfælde, hvor forretningsgangene i drejebogen ikke er
efterlevet, og interne kontroller er ikke udført.
Organiseret svig med negativ moms 2014
9 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0010.png
Bilag 3: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2
kan dog forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et
”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og
processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationer er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2.
Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt
tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Der er som følge heraf
en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de
forretningsgange og processer, der understøtter det reviderede område.
Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med
hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme.
Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange
udgør et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er
som følge heraf en væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Organiseret svig med negativ moms 2014
10 af 11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962610_0011.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne
kontroller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at
processens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller,
manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens
målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede
forretningsgange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere
hensigtsmæssig måde, således at eksekveringen forbedres.
Organiseret svig med negativ moms 2014
11 af 11