Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962598_0001.png
23. februar 2015
J. nr. 14-0049152
Plannr. 114230
Intern Revision
Rapport 2014
Direktørområdet Økonomi
Fysisk sikkerhed
Modtager:
Departementschef Jens Brøchner
Kopi:
Direktør Karsten Juncher
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0002.png
ITGC Fysisk sikkerhed
Forord
Intern Revision (IR) har som en del af den samlede revision for 2014 foretaget
opfølgning på revisionsrapporten fra 2013 vedrørende ”Fysiske sikkerhed”.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer,
som den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vur-
dering af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der
kan formindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har
SKAT udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdel-
se af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handle-
planer.
Sidst i rapporten er medtaget en beskrivelse af de prioriteter, der er anvendt ved
klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en be-
skrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at tilsikre, at IR og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af de faktiske
forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner, som er indarbejdet i
denne rapport.
København, den 23. februar 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Jens Lundgaard
Revisor
2 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0003.png
ITGC Fysisk sikkerhed
1. Formål
Intern Revision har i perioden januar til maj 2014 vurderet i hvilket omfang SKAT
har implementeret anbefalingerne jf. tidligere fremsendt rapport benævnt ”Revisi-
on af fysisk sikkerhed”
Ovennævnte revisionsrapport indeholder en række anbefalinger omfattende pro-
cedurer, forretningsgange, og kontroller i og omkring den fysiske adgang til
SKATs lokaler og udstyr.
2. Omfang
Ved revisionen, har der været fokus på, følgende områder:
Opfølgning på 19 anbefalinger, som er givet i forbindelse med tidligere frem-
sendt rapport ”Revision af fysisk sikkerhed” (j.nr. 12-0192851). Opfølgningen
indbefatter anbefalinger på disse områder:
o
Fysisk sikkerhed på lokationen ”Sluseholmen”
o
Fysisk sikkerhed på lokationen ”Nicolai Eigtveds gade”
o
Fysisk sikkerhed i relation til uafhentet print
o
Manglende makulering og anvendelse af skærmlås
o
Synlig identifikation
Revisionen er udført i henhold til gældende revisionsstandarder, herunder vej-
ledninger fra Rigsrevisionen. Revisionen er gennemført ved interviews, ved ind-
samling og stikprøvevis gennemgang af foreliggende materiale samt ved fysisk
observation. I forbindelse med revisionen er der gennemført interviews af medar-
bejdere fra koncernservice, Skattecentrer Korsør, Skattecenter Køge og Skatte-
center Sluseholmen. Der er i denne revision ikke foretaget test af kontroller.
3. Konklusion
På baggrund af vores opfølgning er det vores samlede konklusion, at den fysiske
sikkerhed på de undersøgte enheder er på et
meget tilfredsstillende niveau.
Dette begrunder vi på følgende observationer:
SKAT har implementeret 19 af vores anbefalinger, hvilket har højnet kontrol-
miljøet.
Vi har ved vores opfølgning ikke konstateret nye svagheder, hvorfor der ikke
er tilføjet nye anbefalinger.
3 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0004.png
ITGC Fysisk sikkerhed
De åbenstående anbefalinger kan opsummeres således:
Emner
Prioritet 1
Kritisk for
forretningen
Prioritet 2
Væsentlig for
forretningen
Prioritet 3
Mindre be-
tydning for
forretningen
I alt
Fysisk sikkerhed i de undersøg-
te områder.
0
0
0
0
0
0
0
0
I alt 2014
I alt 2013
5
6
8
19
Prioriteringerne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defi-
neret i bilag 2
4 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0005.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
12-053
Adgang til SKATs netværk fra receptionens ven-
teområde
01
På adressen Sluseholmen observerede Intern
Priori-
Revision, at man fra opstillet udstyr til brug for
tet 1
borgerne i receptionens venteområde, kan tilgå
SKATs systemer (som SKAT medarbejder).
En nærmere undersøgelse har vist at de net-
værksstik i receptionens venteområde som be-
nyttes af omtalte udstyr er en del at SKATs in-
terne netværk.
SKATs retningslinjer på området tilsiger at ud-
styr til brug for borgerne i offentligt tilgængelige
områder, skal tilsluttes eget netværk, der går
direkte til Internettet.
Status 2014:
Vi har ved fysisk inspektion konstateret, at der
ikke længere er et kørende system i kundeom-
rådet, ligesom der ikke længere er et stik, hvor it
udstyr kan tilsluttes.
Vi anser punktet for lukket
Den valgte løsning betyder at stik i offentligt områ- Intern Revision anbefaler, at
de kan benyttes til at forsøge at skaffe sig uautori- • SKAT omkonfigurerer receptionens ven-
seret adgang (Hacke) til SKATs systemer og data.
teområde således at stik går direkte til
En Hacker kan således udskifte udstyret med sit
Internettet og ikke tillader adgang til
eget og forsøge at skaffe sig uautoriseret adgang til
SKATs interne netværk
SKATs systemer og data.
• SKAT gennemgår øvrige lokationers of-
fentlige områder og sikrer, at der ikke
findes tilsvarende svagheder andre ste-
der.
SKATs kommentar i 2013:
Som Intern Revision har bemærket tog Koncernservice umiddelbart initiativ til at eliminere risikoen.
I forbindelse med modtagelsen af dette udkast er der fulgt op med en henvendelse til servicecheferne, som har bekræftet at der er gennem-ført sik-
ringsforanstaltninger på de berørte lokaliteter så uvedkommende ikke kan få adgang til de netværksstik der anvendes til kundepc´ere.
I forbindelse med tidsbestillingsprojektet er hovedparten af SKATs ekspeditioner lukket. I forbindelse med sikring af de ændrede adgangsforhold for
borgerne på de lokaliteter som anvendes til ekspeditioner efter tidsbestilling er der taget højde for dette.
5 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0006.png
Nr.
Observationer
Risici
Dette print omfatter også print af fortrolig karakter
og print som vedrører enkeltsager og derfor ikke
bør komme andre end den sagsbehandlende med-
arbejder til kendskab.
I yderste konsekvens kan datas beskaffenhed be-
virke, at adgang til disse data er en overtrædelse af
Persondataloven.
Anbefalinger
Intern Revision anbefaler, at
SKAT overvejer at gennemføre en oplys-
ningskampagne som overfor SKATs perso-
nale, ledere såvel som menige medarbejde-
re, gentager retningslinjerne:
• At vi skal benytte lagerfunktionaliteten i
printerne, således at fortroligt print først prin-
tes når vi står ved printeren.
Intern Revision anbefaler desuden, at SKAT
fortsætter overvejelserne omkring ”print on
demand”, som selvfølgelig vil minimere den
påpegede risiko.
12-053
Uafhentet print
Intern Revision har observeret, at det synes at
02
være et generelt problem at uafhentet print lig-
Priori-
ger i eller omkring SKATs printere.
tet 1 Status 2014:
Samtlige netværksprintere er udskiftet i novem-
ber/december 2013, og med indførelse af "pa-
per cut" har SKAT sikret sig, at medarbejderen
selv skal initiere udskrifter ved printeren. Det
betyder også, at der ikke vil være print, som
fejlagtigt sendes til en forkert printer.
Vi anser punktet for lukket
SKATs kommentar i 2013:
Udskiftning af samtlige netværksprintere indgår i handleplanen for 2013. Med baggrund i forsøgene med ”print on demand” forventes dette indført
på samtlige netværksprintere i forbindelse med udskiftningen.
12-053
Fortroligt materiale i dagrenovation
Intern Revision har observeret, at SKAT ikke på
03
alle lokationer sikrer, at fortroligt materiale ma-
Priori-
kuleres eller på anden måde destrueres på en
tet 1
sådan måde, at udenforstående ikke kan få ad-
gang til data.
Udskrifter m.v. bortskaffes typisk med dagreno-
vationen, hvilket også gælder fortroligt materia-
le.
Status 2014:
SIR har konstateret, at Skattecenter Korsør og
Skattecenter Køge, har fået opstillet aflåselige
affaldscontainere til fortroligt materiale.
I forbindelse med besøg hos Skattecenter Kø-
ge, er det konstateret, at containeren til fortroligt
materiale stod uaflåst på gangen, og blev først
låst i forbindelse med afhentning. Forholdet blev
Fra udskrifter m.v. lægges til affald, med henblik på
bortskaffelse, går affaldet gennem en række hæn-
der, før det ender på forbrændingen eller endnu
værre på en losseplads. Som eksempel kan næv-
nes, rengøringspersonale, interne servicefunktio-
ner, renovationsfolk m.v. Hvert af disse led udgør
en risiko for, at dokumenter og indhold kommer
uvedkommende til kendskab.
I yderste konsekvens kan datas beskaffenhed be-
virke, at adgang til disse data medfører en over-
trædelse af Persondataloven.
Intern Revision anbefaler, at der i tilslutning
til printerrum opstilles aflåste containere til
makulering af fortroligt materiale. Hvor der i
mindre omfang er fortroligt materiale foreslås
det, at der opstilles makulator.
6 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0007.png
Nr.
Observationer
drøftet med anvisning om, at containere skal
være aflåst både ude og indendørs. Forholdet
blev medtaget i Koncernservices rapport om
sikkerhedsrunderingen til senere opfølgning.
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Den anbefalede løsning forefindes allerede på nogle lokaliteter, men da risikoen vil være forskellig på de enkelte lokaliteter vil dette indgå som et
punkt i Sikkerhed og Miljøs opfølgning på denne rapport og den planlagte risikovurdering af alle SKATs lokaliteter. Sikkerhed og Miljø igangsætter
risikovurderingen sammen med Servicecheferne ca. 1. september 2013.
12-053
Manglende brug af skærmlås
Intern Revision har observeret, at SKATs med-
04
arbejdere kun i et vist omfang benytter skærm-
Priori-
låsen - når pc’en forlades. Retningslinjerne fo-
tet 1
reskriver at: ”når it-arbejdspladsen forlades, selv
for en kortere periode, skal der logges af samtli-
ge systemer eller anvende Windows’ password-
beskyttede skærmlås, for at undgå misbrug af
brugerens rettigheder”.
Status 2014:
Vi har set dokumentation for, at Group Policy for
”Screen saver timeout” er sat til 900 sekunder
(15 min). Dermed aktiveres pauseskærmen au-
tomatisk for alle klienter i AD efter 15 min.
Vi anser punktet for lukket
Manglende brug af skærmlås betyder at en medar-
bejder kan anvende en anden medarbejders pc og
adgange.
Konsekvensen heraf kan være at funktionsadskil-
lelsen ikke kan opretholdes.
Desuden vil det ikke være muligt entydigt at be-
stemme, hvem der f.eks. har tilgået et fortroligt do-
kument.
Intern Revision anbefaler, at
SKAT overvejer at gennemføre en oplys-
ningskampagne som overfor SKATs perso-
nale, ledere såvel som menige medarbejde-
re, indskærper:
• At vi skal benytte skærmlås når pc’en
forlades selv for en kortere periode.
• At lokale PC ér generelt opsættes til af-
låsning efter 15 minutters ikke anvendel-
se.
SKATs kommentar i 2013:
Emnet har været et punkt i flere af de kampagner som Kontoret for Informations-sikkerhed har afviklet de senere år, og emnet indgik bl.a. i konkur-
rencen op til jul 2012. Senest har Kontoret for Informationssikkerhed indarbejdet det i de mussemåtter som er udleveret til samtlige medarbejdere.
Emnet vil også ved fremtidig kampagner indgå i overvejelserne. Ved leveringen af PC´er er de alle sat op med automatisk skærmlåsning efter 15
minutter. Opsætningen kan ikke ændres af den enkelte medarbejder, så anbefalingen er således allerede efterlevet.
7 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0008.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Intern Revision anbefaler, at:
• SKAT gennemgår retningslinjer for per-
sonlig identifikation og sikrer at det frem-
går at alle medarbejdere skal bære synlig
identifikation når de opholder sig på
SKATs lokationer.
• SKAT overvejer at gennemføre en oplys-
ningskampagne som overfor SKATs per-
sonale, ledere såvel som menige medar-
bejdere, indskærper reglerne.
Manglende synlig identifikation øger risikoen for at
12-053
Manglende synlig identifikation
Intern Revision har observeret, at det ikke på
udefrakommende kan få adgang til SKATs lokatio-
05
alle lokationer er obligatorisk at bære personligt ner, og dermed fortrolige informationer.
Priori-
legimitationskort synligt.
tet 1 Status 2014:
I forbindelse med, at alle ansatte i SKAT fik nye
ID-kort primo januar 2014, blev princippet om
synlig ID udbredt til alle i SKAT. Sammen med
det nye kort blev der udleveret et infobrev,
hvoraf det fremgik, at det nye ID kort skal bæres
synligt hele tiden, når man er på arbejde.
Vi anser punktet for lukket.
SKATs kommentar i 2013:
I forlængelse af bl.a. drøftelser i Hovedarbejdsmiljøudvalget er Sikkerhed og Miljø, i samarbejde med Kontoret for Informationssikkerhed, ved at
udarbejde en indstilling om dette til Direktionen.
12-053
Mobile container scannere
SKAT har erhvervet 2 mobile scannere til scan-
06
ning af 20” og 40” containere. Scannerne re-
Priori-
præsenterer en betydelig værdi. Intern Revision
tet 3
har fået oplyst, at Scannerteamet fra politiet er
gjort opmærksom på at kriminelle i aflyttede te-
lefonsamtaler har drøftet mulighederne for at
sabotere container scannerne. Intern Revision
har fået oplyst, at container scannerne i enkelte
tilfælde har været parkeret på hotel parkering i
forbindelse med opgaver - der har varet flere
dage.
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at som udgangspunkt par-
keres scanneren på SKAT lokaliteter i aflåste
garager. Scanneren parkeres aldrig på raste-
Hvis container scannerne parkeres på offentligt
område øges risikoen for hærværk.
Hvis kriminelle er opmærksomme på eksistensen
af container scannerne og ydermere opfatter disse
som en trussel, øges risikoen for hærværk betrag-
teligt.
Intern Revision anbefaler, at SKAT til stadig-
hed vurderer trusselsbilledet og implemente-
rer fornødne forholdsregler, dels for at be-
skytte udstyret, men også i særdeleshed for
at beskytte medarbejderne.
Intern Revision anbefaler desuden, at SKAT
overvejer at indføre retningslinjer, der sikrer,
at container scannerne ikke parkeres på of-
fentligt område uden opsyn.
8 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0009.png
Nr.
Observationer
pladser eller andre offentlige områder. Hvis der
undtagelsesvis ikke er mulighed for at få scan-
neren parkeret indenfor et aflukket område i
forbindelse med hotelovernatning, bliver scan-
neren parkeret på en oplyst parkeringsplads på
hotellets område. I de situationer, hvor scanne-
ren bliver parkeret på en hotelparkering, vil
scannerteamet altid kontakte funktionslederen
for en konkret vurdering af trusselsbilledet.
SIR finder dette tilfredsstillende og lukker anbe-
falingen.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Temaet vil indgå i de løbende arbejdsmiljø- og sikkerhedsdrøftelser som Sikkerhed og Miljø har med toldledelsen.
Forud for denne drøftelse vil Sikkerhed og Miljø sammen med de ansvarlige funktionsledere få konkretiseret og kvalificeret risikobilledet.
12-053
Adgang via kantine
På adressen Østhavnsvej observerede Intern
07
Revision, at kantinefaciliteter og et enkelt møde-
Priori-
lokale blev delt med Veterinærstyrelsen.
tet 2
Adgang til kantinefaciliteter og mødelokalet er
ikke beskyttet af adgangskontrol, hvilket bety-
der, at Veterinærstyrelsens medarbejdere har
adgang til SKATs lokaler gennem kantinen.
Intern Revision har fået oplyst, at SKAT har
valgt at det skal være sådan. Dette skal ses i
lyset af, at SKAT samarbejder med Veterinær-
styrelsen i hverdagen.
Status 2014:
Vi har fået oplyst, sikringen af SKATs lokaler er
genetableret, således at Veterinærstyrelsen
medarbejdere ikke længere på egen hånd kan
færdes i SKATs lokaler.
Den valgte løsning gør det muligt for Veterinærsty- Intern Revision anbefaler, at SKAT genover-
relsens medarbejdere at tilgå SKATs lokaler på
vejer om man ønsker at leve med den påpe-
lokationen.
gede risiko.
Den valgte løsning betyder, at den fysiske sikker-
hed hos SKAT til dels er afhængig af Veterinærsty-
relsens fysiske sikkerhed.
Dette øger risikoen for uautoriseret adgang til do-
kumenter, systemer og data.
9 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0010.png
Nr.
Observationer
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Sikkerhed og Miljø vil sammen med Service Herning få sikringen retableret således at denne adgang ikke længere er mulig.
Forinden vil vi via drøftelser med funktionslederne på adressen skabe forståelse for de hensyn som ligger bag.
12-053
Adgang til kontorområder for borgere
På adressen Sluseholmen observerede Intern
08
Revision, at borgere gennem receptionsområ-
Priori-
derne i åbningstiden har adgang til dele af kon-
tet 2
torområderne.
Områder borgerne ikke må tilgå er tydeligt mar-
keret med et ”Indkørsel forbudt” skilt.
Lokationen har en gruppe vagtpersonale som
altid kan tilkaldes i åbningstiden, hvilket selvføl-
gelig har en vis formildende virkning.
Dørene er desuden en del af de officielle flugt-
veje.
Status 2014:
Vi har den ¼-2014 gennemgået den fysiske
sikkerhed i stueetagen og i kælder på Sluse-
holmen, og konstateret at døren indtil kontorom-
rådet ved receptionen holdes åben. Det er end-
videre oplyst, at der altid er mere en tre ansatte
i området og borgerne skal forbi receptionen
med vagt for at få adgang til lokalet.
Den valgte løsning gør det muligt for borgerne at
tilgå dele af SKATs lokaler på lokationen.
Dette øger risikoen for uautoriseret adgang til do-
kumenter, systemer og data.
Der er endvidere en øget risiko for, at en person
uden lovligt ærinde kan tilgå lokaler med henblik på
at finde en bestemt medarbejder.
Intern Revision anbefaler, at SKAT genover-
vejer, om SKAT ønsker at acceptere den
påpegede risiko.
10 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0011.png
Nr.
Observationer
Vi anser punktet for lukket
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
I henhold til sikringsnotatet skal en sådan sikring gennemføres, og dette vil derfor indgå i risikovurderingerne i forlængelse af de ændringer der er
en konsekvens af lukningen af nummerpladeekspeditionen samt flytningerne i forbindelse med de igangværende organisationsændringer.
Foreligger der på dette tidspunkt en tidsplan for den forventede lukning af SKATs kundeekspeditionerne vil dette indgå i vurderingerne.
12-053
Meget trangt lokale
Intern Revision har observeret, at SKATs kon-
09
trolarbejde i Københavns lufthavn, i forbindelse
Priori-
med sikkerhedskontrollens mistanke om forsøg
tet 2
på at udbringe store kontantmængder eller lig-
nende, foregår under meget trange forhold.
Kontrollerne foregår i et meget lille rum (ca.
1,2m * 4m) uden udluftning eller vinduer. Ofte vil
der være 2 Toldere, 1 Securitas, 2 Politifolk i
rummet foruden den eller de rejsende. Der er
ingen undvige- eller flugtmuligheder, hvis der
skulle opstå en tilspidset situation.
Status 2014:
SIR har i 2014 set på lokaleforholdene, og vur-
deret at disse forhold nu er i orden.
Vi anser punktet for lukket.
Der er ingen undvige- eller flugt-muligheder, hvis
Intern Revision anbefaler, at
der skulle opstå en tilspidset situation.
• SKAT undersøger om arbejdsmiljølov-
Intern Revision er ikke bekendt med arbejdsmiljø-
givningen på området er formelt over-
lovgivningen på området, men må påpege at der er
holdt i de beskrevne situationer
en risiko for at arbejdsforholdene ikke lever op til
• SKAT overvejer om arbejdsforholdene,
arbejdsmiljølovgivningen på området.
ud fra en medarbejder sikkerhedssyns-
vinkel, er sikkerhedsmæssigt i overens-
stemmelse med SKATs retningslinjer og
ønsker.
SKATs kommentar i 2013:
Sikkerhedsforholdene følger ikke de retningslinjer SKAT normalt anvender, men i den givne situation er det dog en formildende omstændighed at
11 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
såvel CPH Security som Politiet deltager. Spørgsmålet har gentagne gange været drøftet med CPH som har afslået ændringer med henvisning til at
formålet med lokalerne er et andet samt at de fysiske rammer ikke giver mulighed for ændringer. Under besøget tog afdelingslederen problematik-
ken op med sikkerhedschefen som kunne konstatere at anvendelsen er i strid med arbejdsmiljølovgivningen. Sikkerhedschefen henviste til at opga-
ven måttet løses i SKATs lokaler ved rød/grøn sluse, og hvor faciliteterne er til det – security/politiet må følge passageren.
Arbejdstilsynets besøg i Lufthavnen har givet anledning til kommentarer fra dem.
12-053
Nøglefortegnelse - NEG
Intern Revision har på lokationen NEG observe-
10
ret, at nøglefortegnelsen ikke er fyldestgørende
Priori-
samt at adskillige adgangskort er udstedt og
tet 2
udleveret uden at registrere indehaveren.
Status 2014:
Vi har fået oplyst, at der ikke længere udleveres
nøgler til medarbejderne, hvorfor en egentlig
nøglefortegnelse nu er mindre relevant. Samti-
dig har vi kendskab til, at der er sket udskiftning
af de gamle kort som alle blev lukket og nye kort
er udleveret mod behørig underskrift.
Vi anser punktet for lukket.
Manglende kontrol med adgangs-nøgler og ad-
gangskort øger risikoen for uautoriseret adgang til
lokationen.
Dette øger risikoen for uautoriseret adgang til
SKATs dokumenter, systemer og data.
Desuden øges risikoen for, at en udefrakommende
kan henvende sig direkte til ministeren eller medar-
bejdere i Skatteministeriet uden lovligt forehaven-
de.
Intern Revision anbefaler, at
• SKAT etablerer en nøglefortegnelse der
redegør for alle væsentlige nøgler.
• hvis SKAT ikke kan redegøre for alle
væsentlige nøgler, da overvejer at ud-
skifte centrale låse og derigennem dan-
ner grundlag for etablering af en fuld-
stændig nøglefortegnelse.
• SKAT sikrer at alle udstedte adgangskort
er registreret med korrekt indehaver.
Kort uden korrekt indehaver bør lukkes.
• SKAT sikrer at alle kort som ikke er an-
vendt i en længere periode, f.eks. 2 må-
neder, automatisk bliver lukket.
SKATs kommentar i 2013:
I forbindelse med den gennemførte fysiske opdeling mellem Departementet og SKAT blev der pr. 1. januar 2013 gennemført en række ændringer,
herunder lukning af alle gamle kort samt visse ændringer i forhold til anvendelse af nøgler.
Herudover er der drøftelser i gang med ATP Ejendomme og Mærsk om sikkerhedsniveauet omkring bygningen.
Temaet vil indgå i den tidligere nævnte opfølgning og sikkerhedsvurdering som gennemføres af Sikkerhed og Miljø efter sommerferien.
12-053
Passwordlister – AIX
Intern Revision har på lokationen IT-Center Hø-
11
je Tåstrup observeret en række papkasser med
Priori-
påtegningen ”passwordlister” opbevaret i aflåst
tet 2
serverrum.
En nærmere undersøgelse viste, at der er tale
om output fra en intern kontrol (et AIX script),
De udskrevne krypterede passwords kan dekrypte- Intern Revision anbefaler, at
res ved brug af forskellige hacker værktøjer, og
• SKAT sikrer at kun personer der i forve-
derigennem give adgang til administration af AIX
jen er bekendte med disse passwords
miljøet.
har adgang til udskrifterne.
Det må således forudsættes, at kun personer, der i • Dette gælder både gamle og nye udskrif-
forvejen er bekendte med disse passwords har ad-
ter. Som følge heraf kan udskrifterne ik-
gang til udskrifterne.
ke udskrives på printer hvortil andre end
12 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0013.png
Nr.
Observationer
dokumenteret i EDB-Håndbog – Drift og Sikker-
hed – afsnit 3-3-1-7. Kontrollen udføres automa-
tisk hver måned og udskrives til prædefineret
printer. Output skal efter vejledningen opbeva-
res i 3 år.
Output fra kontrollen indeholder bl.a. de krypte-
rede password fra centrale konti i AIX miljøet.
Output udskrives i dag til It-Center Haderslev.
Status 2014:
Vi har fået oplyst, at bruger dokumentation fra
AIX-miljøet, ikke længere udskrives på papir
efter aftale med Informationssikkerhed.
Vi anser punktet for lukket.
Risici
Anbefalinger
personer der i forvejen er bekendte med
disse passwords har adgang.
SKAT overvejer, om det er nødvendigt at
udskrive det krypterede password, eller
om denne værdi kunne erstattes af no-
get andet, for derigennem at øge sikker-
heden.
Af sikkerhedsmæssige årsager bør
password ikke ned- eller udskrives.
SKAT overvejer, om kontrollen kunne
gennemføres uden at output udskrives.
Krypterede password på gamle udskrifter burde
blive forældede, idet passwords kræves skiftet hver
90 dage. Dette sker dog ikke konsekvent for sy-
stemkonti.
SKATs kommentar i 2013:
Listerne udskrives i Haderslev, hvor den anvendte printer står i et aflåst serverrum med alarmsikret adgangskontrol, og hvor kun en begrænset per-
sonkreds har adgang. Printeren anvendes kun til formål som relaterer sig til overvågning af servernes og TP systemernes drift.
De udskrevne lister opbevares i samme serverrum. En procedureændring er under overvejelse, således at der ikke længere skal udskrives lister
men at kontrollen foretages online. Dette sker i dialog med Kontoret for Informationssikkerhed.
12-053
Interne kontrolpunkter
Intern Revision har observeret, at SKAT kun i
12
begrænset omfang udfører det obligatoriske
Priori-
interne kontrolpunkt - S44501000000 - adgang
tet 3
til netværk og krydsfelter.
Status 2014:
Vi har i 2014 deltaget i Koncerncervices sikker-
hedsrundering på lokaliteterne SC Korsør og SC
Køge. Begge steder holdes serverrum og kryds-
felter låste. Det er vores vurdering, at kontrol-
punktet nu udføres som forventet, og at der er
fokus på sikkerheden på området.
Vi anser punktet for lukket.
Manglende gennemførelse af de interne kontroller
omkring adgang til netværk og krydsfelter, øger
risikoen for at opståede fejl (f.eks. manglende af-
låsning) ikke opdages.
Intern Revision anbefaler, at det interne kon-
trolpunkt udføres som forudsat.
13 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0014.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Sikkerhed og Miljø tager initiativ til en nærmere undersøgelse af baggrunden for Intern Revisions observationer, med henblik på at det fremover
indgår og udføres korrekt.
12-053
Brandbart materiale i serverrum
På adressen Lyseng Allé observerede Intern
13
Revision, at der i serverrummet fandtes en del
Priori-
pap og flamingo.
tet 3 Status 2014:
Vi har ved deltagelse i sikkerhedsrunderingen
den 2. maj i Korsør og Køge konstateret, at kon-
trollen fungerer, og at der er sket oprydning i
serverrum.
Vi anser punktet for lukket.
Brandbart materiale øger konsekvensen ved en
brand og i et vist omfang også risikoen for brand i
det hele taget.
Brandbart materiale bør ikke findes i større mæng-
der i serverrum.
Intern Revision anbefaler, at SKAT foretager
en oprydning i serverrummet.
SKATs kommentar i 2013:
umiddelbar forlængelse af Intern Revisions besøg blev forholdene bragt i orden. Er bekræftet ved besigtigelse 7. februar 2013. Vil indgå i den
kommende sikkerhedsrundering på alle lokaliteter.
12-053
Printserver direkte på gulv
På 2 adresser, Lyseng Allé og Sluseholmen,
14
observerede Intern Revision, at printserverne
Priori-
stod direkte på gulvet.
tet 3 Status 2014:
Vi har ved deltagelse i sikkerhedsrunderingen
den 2. maj i Korsør og Køge konstateret, at run-
deringen opfylder kravet til kontrol, og at print-
serverne ikke længer står direkte på gulvet.
Vi anser punktet for lukket.
Kritisk udstyr bør af flere årsager ikke stå direkte på Intern Revision anbefaler, at kritisk udstyr
gulvet:
placeres mindst 10 cm over gulvhøjde.
• Står udstyr direkte på gulvet øges risikoen for at
selv mindre vandskader eller oversvømmelser vil
kunne ødelægge og / eller kortslutte udstyr.
• Står udstyr direkte på gulvet øges risikoen for at
medarbejdere kommer til f.eks. at sparke til udsty-
ret og at det deraf tager skade.
SKATs kommentar i 2013:
I umiddelbar forlængelse af Intern Revisions besøg blev forholdene bragt i orden. Er bekræftet på Lyseng Allé ved besigtigelse 7. februar 2013. Vil
indgå i den kommende sikkerhedsrundering på alle lokaliteter.
12-053
Åben nødudgang udefra
Nødudgangen gav direkte adgang til SKATs lokati- Intern Revision opfatter denne hændelse
14 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0015.png
Nr.
15
Observationer
Risici
on.
Dette øger risikoen for uautoriseret adgang til do-
kumenter, systemer og data.
Desuden øges risikoen for tyveri.
Anbefalinger
som en enlig hændelse og har ingen anbefa-
linger i den anledning.
På adressen Lyseng Allé observerede Intern
Revision en afsides nødudgang, som ikke var
Priori-
behørig låst udefra. Udgangen havde været
tet 3
benyttet af håndværkere som tilsyneladende
havde glemt at låse efter sig.
Intern Revision kontrollerede den efterfølgende
dag, at døren var behørig aflåst, hvilket den var.
Status 2014:
Vi har deltaget i sikkerhedsrunderingen den 2.
maj i Korsør og Køge konstateret, at alle nød-
udgange var behørigt aflåste.
Vi anser punktet for lukket.
SKATs kommentar i 2013:
Nødudgang konstateret aflåst og med tydelig forbud mod åbning ved besøg på lokaliteten den 7. februar 2013.
12-053
Mangelfulde revisorerklæringer
En gennemgang af modtagne revisorerklærin-
16
ger vedrørende vore hostingpartnere har vist, at
Priori-
disse er meget overordnede og ikke i detaljer
tet 3
underbygger, at den fysiske sikkerhed er be-
tryggende på vore hostingpartneres lokationer.
Status 2014:
SIR er bekendt med SKATs vurdering og hold-
ning til modtaget revisorerklæringer. Risikoen
og anbefalingen vil blive stilet til anden enhed i
SKAT, hvorfor vi betragter denne anbefaling for
lukket.
Vi anser punktet for lukket.
Det betyder formelt, at Intern Revision egenhæn-
digt bør revidere den fysiske sikkerhed hos vore
hostingpartnere. Dette er ikke i praksis muligt.
Intern Revision må lægge til grund at SKATs ho-
stingpartnere er anerkendte virksomheder som na-
turligt har en betryggende fysisk sikkerhed.
Intern Revision anbefaler, at SKAT, overfor
SKATs hosting partnere, insisterer på at få
mere fyldestgørende og specifik revisorer-
klæringer.
SKATs kommentar i 2013:
Hvorvidt SKAT skulle kræve mere fyldestgørende revisorerklæringer har tidligere været drøftet og forelagt Direktionen.
Konklusionen blev dengang at vi anvender den form for erklæringer som SKAT kræver i dag.
12-053
Adgangskort – fratrådte medarbejdere
Adgangskort, der benyttes af ældre adgangssy-
Intern Revision anbefaler, at
15 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0016.png
Nr.
17
Observationer
Risici
stemer, baseret på enten magnetstribe eller RFID,
kan nemt kopieres. For argumentets skyld fandt vi
en RFID Card Copier på Internettet til $35,99, en
kortlæser/skriver til magnetstribekort kan fås i
samme prisniveau.
For god ordens skyld skal vi oplyse at Intern Revi-
sion ikke har testet ovenstående mod SKATs ad-
gangssystemer.
En forretningsgang, hvor virksomheden indsamler
adgangskort når medarbejderen stopper, og en
gang imellem eller slet ikke lukker disse kort, øger
risikoen for at en medarbejder kopier sit kort før
vedkommende afleverer originalen.
Anbefalinger
• SKAT etablerer en fratrædelsesproces
hvorefter adgangskort inaktiveres straks
når medarbejderen fratræder, uanset om
adgangskortet er inddraget eller ikke.
• SKAT sikrer, at alle kort som ikke er an-
vendt i en længere periode, f.eks. 2 må-
neder, automatisk bliver lukket.
• SKAT gennemfører en kontrol med allere-
de udstedte adgangskort og sikrer at akti-
ve kort tilhører ansatte medarbejdere eller
andre med legitim adgang til den enkelte
lokation.
Intern Revision er bekendt med, at SKAT
overvejer at anskaffe nyt adgangskontrol
system. SKAT bør i den forbindelse medtage
disse overvejelser.
Intern Revision har på flere lokationer (Lyseng
Alle, Sluseholmen og Nicolai Eigtveds Gade)
Priori-
observeret, at der eksisterer aktive adgangskort
tet 2
som har tilhørt tidligere medarbejdere.
Efter det oplyste er disse fysisk inddraget i for-
bindelse med at vedkommende ansættelsesfor-
hold er bragt til ophør.
Status 2014:
SIR har fået oplyst, at når en medarbejder op-
hører (afsked/tjenestefrihed), får personalelede-
ren en meddelelse fra Koncernservice, Perso-
nale om, hvad han/hun skal sørge for i forbin-
delse med at medarbejderen fratræder. Af den-
ne info fremgår det bl.a., at han/hun skal sikre,
at nøgle/adgangskort bliver inddraget og afleve-
ret til Koncernservice, Serviceenheden. Som
supplement til denne procedure er der nu indført
en proces, hvor Servicechefen får en orientering
direkte fra sagsbehandleren i Koncernservice,
Personale om at en medarbejder stopper pr.
xx.xx.
SIR har modtaget kopi af arbejdsgangsbeskri-
velser, hvoraf det fremgår at Servicechefen skal
orienteres med henblik på indsamling af ad-
gangskort.
Vi anser punktet for lukket.
SKATs kommentar i 2013:
Muligheden for maskinelle udtræk undersøges som supplement til den i Serviceboksen beskrevne procedure, hvor den enkelte afdelingsle-
der/kontorchef har ansvaret for at informere Servicechefen om medarbejderes ophør.
Koncernservice er bekendt med at proceduren ikke efterleves til fulde, og det har ikke været muligt for servicecheferne at sikre det
100 %, specielt svært i situationen hvor medarbejdere fra andre lokaliteter qua hyppig gang på lokaliteten har fået udstedt adgangskort.
12-053
Adgangskort
Indehaver af et givet adgangskort skal entydigt
Intern Revision anbefaler, at SKAT overvejer
16 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0017.png
Nr.
18
Observationer
Risici
kunne identificeres, således at der ikke opstår fejl
hvis et kort f.eks. lukkes eller skal tildeles yderlige-
re autorisationer.
Dette forhold er ydermere en forudsætning for im-
plementering af straks lukning af kort for fratrådte
medarbejdere.
Anbefalinger
at registrere alle kortsystemer med en enty-
dig identifikation.
Intern Revision er bekendt, med at SKAT
overvejer at anskaffe nyt adgangskontrol
system. SKAT bør i den forbindelse medtage
disse overvejelser.
Intern Revision har observeret, at ikke alle ad-
gangskortsystemer gør det muligt entydigt at
Priori-
identificere den enkelte medarbejder, på enten
tet 3
CPR-nr. eller medarbejdernr. For de lokationer,
der har været omfattet af nærværende revision
drejer det sig om Nicolai Eigtveds gade og Hel-
geshøj Alle.
Status 2014:
SIR har modtaget fortegnelse over udleverede
lånekort og har kendskab til, at der er anskaffet
et nyt adgangskontrolsystem i SKAT, hvor den
enkelte medarbejder entydigt identificeres.
Vi anser punktet for lukket.
SKATs kommentar i 2013:
Temaet vil indgå som et element i Sikkerhed og Miljøs opfølgning og sikkerhedsrundering.
12-053
Nøglefortegnelse – Sluseholmen
Intern Revision har observeret, at nøglelisten fra
19
Sluseholmen indeholder fratrådte medarbejde-
Priori-
re, uden at man af listen kan se at nøglen er
tet 3
inddraget.
Efter det oplyste er disse fysisk inddraget i for-
bindelse med at vedkommende er stoppet.
Status 2014:
Vi har modtaget en opdateret nøglefortegnelse,
samt information om, at låsesystemet er udskif-
tet i marts 2014. Vi har ved en fysisk gennem-
gang af alle eksterne ind- og udgange konstate-
ret, at låse er skiftet til det nye system. Der
mangler dog fortsat en cylinder i en nødudgang
i kælderen. SKAT har orienteret os om, at dette
vil ske i løbet af en uge.
Vi anser punktet for lukket.
For til stadighed at have overblik over hvor mange
nøgler der er indkøbt og hvem der har fået disse
udleveret er det vigtigt at nøgleoversigter bliver
løbende ajourførte.
Intern Revision anbefaler, at SKAT for Slu-
seholmen gennemfører en ajourføring af
nøgleoversigten.
17 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0018.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
SKATs kommentar i 2013:
Opfølgningen og ajourføringen er gennemført, men endvidere vil temaet vil indgå i Sikkerhed og Miljøs opfølgning og sikkerhedsrundering.
18 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0019.png
Bilag 2: Anvendt skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og processer, der un-
Meget
derstøtter det reviderede område. Samtlige observationer kan henføres til prioritet 3.
tilfredsstillende
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og processer, der
understøtter det reviderede område. Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet
3. Enkelte observationer med prioritet 2 kan dog forekomme. Samlet set udgør de implemen-
terede forretningsgange et ”tilfredsstillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og processer, der un-
derstøtter det reviderede område. Størstedelen af observationerne er omfattet af prioritet 2
eller 3 med hovedvægten på prioritet 2. Enkelte observationer i prioritet 1 kan dog forekom-
me. Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør ”et
ikke helt tilfredsstillende” grundlag for administration af området. Der er som følge heraf en
forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de forretningsgange og proces-
ser, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af observationerne er omfattet af
prioritet 1 eller 2 med hovedvægten på prioritet 1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan fo-
rekomme. Samlet set medfører svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør
et ”ikke tilfredsstillende grundlag” for administration af området. Der er som følge heraf en
væsentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
19 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962598_0020.png
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden kan
omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regn-
skabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at processens målopfyldelse ikke realise-
res som følge af den konstaterede svaghed. Der bør straks iværksættes foranstaltninger med henblik på at
udbedre de observerede svagheder.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden kan omfat-
te manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, manglende regnskabsmæs-
sige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens målopfyldelse ikke realiseres i fuldt omfang som føl-
ge af den konstaterede svaghed. Der bør iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de ob-
serverede svagheder.
ge/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere hensigtsmæssig måde, såle-
des at eksekveringen forbedres.
2.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede forretningsgan-
Observationer, som vi har lukket i denne revision, er markeret med ”Grå”.
20 af 20