Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1962596_0001.png
20. maj 2015
J. nr. 14-4987109
Plannr. 114-170
Intern Revision
Rapport 2014
Inddrivelse
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s
egne indtægter told – og sukkerafgifter. Stats-
regnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05
Modtager
Departementschef Jens Brøchner
Kopi
Direktør Jesper Rønnow Simonsen
Direktør Jens Sørensen
Kontorchef Orla Kristensen
Revision
Rådgivning
Rapportering
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0002.png
Intern Revision (IR) har jævnfør orienteringsbrev af 26. november 2014 revideret
opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter – told- og sukkerafgifter,
statsregnskabets §§ 7.51.01 – 7.51.05.
Rapporten indeholder en samlet konklusion omfattende det reviderede område. I
konklusionsafsnittet redegør vi for de observationer, som konklusionen i det væ-
sentligste er baseret på. Konklusionsafsnittet indeholder Intern Revisions bedøm-
melse af det reviderede område samt en beskrivelse af grundlaget for bedømmel-
sen. Det vil derfor almindeligvis være tilstrækkeligt at læse selve rapporten. Så-
fremt der ønskes uddybning og detaljering, henvises til bilagene.
Rapportens bilag 1 indeholder en systematisk fremstilling af de observationer, som
den udførte revision har givet anledning til. Bilaget indeholder tillige en vurdering
af de tilknyttede risici samt Intern Revisions forslag til anbefalinger, der kan for-
mindske de vurderede risici. Med udgangspunkt i risikovurderingerne har SKAT
udarbejdet handleplaner med henblik på at formindske de vurderede risici.
Intern Revisions anbefalinger har været anvendt som inspiration ved udarbejdelse
af handleplaner. Vi vil løbende vurdere implementeringen af SKATs handleplaner.
Rapportens bilag 2 indeholder en beskrivelse af de prioriteter, der er anvendt ved
klassifikationen af de enkelte observationer. Bilaget indeholder herudover en be-
skrivelse af koblingen mellem observationernes prioriteringer og den samlede
overordnede konklusion.
Rapportens bilag 3 indeholder en beskrivelse af toldbegreber, herunder uddy-
bende beskrivelse om årsagsforklaringer mv.
Rapporten har været fremsendt i udkast til den reviderede enhed med henblik på
at tilsikre, at Intern Revision og den reviderede enhed har en ensartet opfattelse af
de observerede forhold. SKAT har efterfølgende udarbejdet handleplaner.
København, den 20. maj 2015
Kurt Wagner
Revisionschef
Tina D. Jørgensen
Revisor
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og
sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
2 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0003.png
På vegne af EU skal medlemsstaterne opkræve told og sukkerafgifter. De opkræ-
vede beløb skal efterfølgende afregnes over for EU. Medlemsstaterne er dog be-
rettigede til at tilbageholde 25 % af det opkrævede beløb til dækning af egne ad-
ministrationsomkostninger.
Det fremgår af artikel 2, stk. 3 litra a i Rådets forordning nr. 608/2014
1
af 26. maj
2014, at medlemsstaterne er forpligtede til at foretage kontrol og undersøgelser i
forbindelse med fastlæggelse og overdragelse af told og sukkerafgifter.
SKAT er forpligtet til månedligt at udarbejde en opgørelse over opkrævede og af-
regnede told og sukkerafgifter. Opgørelsen skal udarbejdes i overensstemmelser
med retningslinjer fastsat af EU-kommissionen.
Ovennævnte opgørelse er indeholdt i finanslovens § 7. Opkrævede, men ikke be-
talte beløb samt ikke afregnede beløb over for EU er dog indeholdt i finanslovens
§ 38.
SKAT har for finansåret 2014 afregnet 2,2 mia. kr. efter refusion af opkrævnings-
omkostningerne for told – og sukkerafgifter.
Formålet med revisionen er at Intern Revision med høj grad af sikkerhed skal
kunne erklære,
at opgørelse, afregning og regnskabet for afregningen til Den Europæiske
Union af bidrag vedrørende EU’s egne indtægter – told-og sukkerafgifter,
statsregnskabets § 7.51.01, § 7.51.03 og § 7.51.05 for 2014, er udarbejdet i
overensstemmelse med de statslige regnskabsregler og giver et retvisende
billede af afregningen til EU,
at de transaktioner, der ligger til grund for regnskabet for 2014 for afregning til
Den Europæiske Union af told – og sukkerafgifter mv., som helhed betragtet
er i overensstemmelse med EU’s regler og dermed lovlig og formelt rigtige.
Revisionen har omfattet:
En gennemgang af processer og forretningsgange vedrørende SKATs tilrette-
læggelse af opgørelsesgrundlag, afregning og regnskab.
Stikprøvevis gennemgang af underliggende dokumentation for A og B regn-
skabet for finansåret 2014.
!
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og
sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
3 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0004.png
Gennemgang/substansrevision af opgørelse og afregning af told og sukkeraf-
gifter.
Gennemgang af processen for inddrivelse af EU’s tilgodehavender vedrø-
rende toldbeløb (Debitorer i B-regnskabet).
Revisionen er gennemført ved bl.a. møder med kontorchef og én medarbejder fra
§ 38 – Regnskab samt gennemgang af underliggende dokumentation for opgø-
relse, afregning og regnskab. Revisionen har omfattet finansåret 2014.
Revisionen er gennemført i perioden januar til marts 2015 af Anette Frøsig, Jytte
Grønlund Bjørn samt Tina D Jørgensen.
"
#
Det er vores vurdering, at kontrolmiljøet ved gennemførelse af processen for
SKATs opgørelse, afregning og regnskab vedrørende EU’s egne indtægter told –
og sukkerafgifter for finansåret 2014 er ikke helt tilfredsstillende.
Denne konklusion baserer vi på følgende forhold, som er kritiske for forretningen:
SKAT anvender ikke samtlige inddrivelsesmuligheder for så vidt nationale
virksomheders manglende afregning af told og sukkerafgift.
Væsentlig regnskabsmæssig fejl ved behandlingen af depositaangivelser.
Manglende koordinering mellem proces-, system- og regnskabsejer for så
vidt angår genopretning af uhensigtsmæssige processer.
Her redegøres i punktform kort for de væsentligste prioriteret 1 og prioritet 2 ob-
servationer.
Vi har prioriteret de observerede forhold således:
Prioritet 1
Revisionsemne
Prioritet 2
Prioritet 3
Kritisk for for-
retningen
Væsentlig for
forretningen
Mindre betyd-
ning for forret-
ningen
I alt
Processer og forretningsgange vedrørende
SKATs tilrettelæggelse af opgørelsesgrund-
lag, afregning og regnskab
Underliggende dokumentation for A og B
regnskabet for finansåret 2014
Opgørelse og afregning af told og sukkeraf-
gifter.
Processen for inddrivelse af EU’s tilgodeha-
vender vedrørende toldbeløb (Debitorer i B-
regnskabet)
2
2
1
1
1
1
1
1
I alt
3
2
5
Prioriteterne skal ses i forhold til det reviderede område og er nærmere defineret i bilag 2.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og
sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
4 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0005.png
Vi har modtaget handleplaner fra det/de reviderede direktørområde/direktørområ-
der. Det er vores vurdering, at implementeringen af de udarbejdede handleplaner
vil medvirke til en reduktion af de vurderede risici.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og
sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
5 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0006.png
Bilag 1: Observationer, risici og anbefalinger
Nr.
1
Observationer
Risici
Anbefalinger
Processen for inddrivelse af EU’s tilgodehavender vedrørende toldbeløb (Debitorer i B-regnskabet)
Forskelsbehandling på inddrivelse af henholdsvis nationale og EU’s tilgodehavender (Debitorer i B-regnskabet)
1.1
B-regnskabskrav inddrives ikke via EFI. Det
2014
betyder, at B-regnskabskrav ikke er omfattet af
P1
den elektroniske og automatiserede inddri-vel-
sesprocedurer, herunder modregnings-proce-
durer.
Medlemsstaten er forpligtiget til at gøre alt
hvad der er muligt for hurtigt og effektivt at ind-
drive tilgodehavender (debitorer i B-regnska-
bet).
SKAT anvender dog ikke samtlige inddrivel-
sesmuligheder på dette område, da inddrivel-
sen af ovennævnte fordringer p.t. styres manu-
elt, hvorfor det er konstateret at indbetalin-
ger/modregninger i nogle tilfælde alene afskri-
ves på nationale krav. Der sker således en
skævvridning i inddrivelsen af henholdsvis na-
tionale og EU tilgodehavender
Den manglende anvendelse af samt-
lige inddrivelsesmuligheder medfører
en forøget risiko for, at SKAT bliver fi-
nansiel ansvarlig for beløb, som de na-
tionale virksomheder ikke kan betale.
IR anbefaler,
at der skal etableres en procedure, der sikrer at
kravene behandles lige, og at der dermed sker
en mere effektiv inddrivelse af EU krav.
at proceduren ligeledes bør fremgå af den in-
terne vejledning om afregning af EU’s egne
indtægter – Told.
Ansvarlig: Betaling og Regnskab, §38-kontoret
Betaling og Regnskab vil i samarbejde med Personrestancer 7 og EFI-projektet etablere en procedure, der sikrer at kravene behandles lige, og
at der dermed sker en mere effektiv inddrivelse af EU-krav.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, stats-
regnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
6 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0007.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Proceduren skal indarbejdes i den interne vejledning om afregning af EU’s egene indtægter – Told.
Det forventes, at en procedure kan være etableret ved udgangen af september måned 2015.
2
Processer og forretningsgange vedrørende SKATs tilrettelæggelse af opgørelsesgrundlag, afregning og regnskab
SKS konto 9760/SAP 4154/DR konto 6002 – deposita fortoldningsangivelser
1.2
I forbindelse med Revisionsrapport om EU’s
2014
egne indtægter (told og sukkerafgifter), journal
P1
nr. 14-0639898, sidste år fandt IR, at det ikke
var helt tilfredsstillende, at SKAT ikke havde
identificeret årsagen til, at konto 4154 ”Deposi-
tum for manglende værdi/præference doku-
mentation” over en årrække havde udvist en
voksende debetsaldo.
Under normale omstændigheder skal kontoen
udvise en mindre kredit-saldo svarende til
endnu ikke afregnede toldbeløb.
I samme rapport bemærkede IR til SKATs
handleplan, at den modtagne handleplan ikke
fuldtud reducerede de identificerede risici, da
handleplanen ikke indeholdt en beskrivelse af
Der er fortsat en forøget risiko for, at
SKAT ikke afregner korrekt over for
EU, eftersom de systemmæssige fejl
endnu ikke er korrigerede.
Der er risiko for at statskassen fortsat
lider et større tab end nødvendigt, ef-
tersom forældelsesfristen for tilbage-
søgning af de for meget afregnede be-
løb til EU er tre år.
IR skal anbefale,
at EU- kommissionen snarest muligt modtager
en redegørelse om forholdet, så SKAT opnår
mulighed for godtgørelse af for meget betalte
toldbeløb.
at SKATs redegørelse tillige indeholder en
handleplan for den fremtidige proces,
at det tillige af redegørelsen fremgår, at fejlene
på konto 4154 kan føres tilbage til 2006.
at det af redegørelsen tilsvarende bør fremgå,
at SKAT har afregnet toldbeløb for de angivel-
ser som er manuelt opgjort af SKAT og at der
er sammenhæng med de deposita fortoldnings-
angivelser som SKAT for finansåret 2014 har
indberettet som ”for sent” på grund af system-
fejl (omkontering).
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
7 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0008.png
de ændringer, der vil blive gennemført i pro-
cesser/rutiner.
IR har ved dette års revision været SKAT be-
hjælpelig med at identificere årsagen til den
stadigt voksende saldo på konto 4154.
EU-opgørelse/afregning (konto 1000, FO5100)
Det betyder, at siden 2006 har SKAT afregnet
for meget til EU i nogle tilfælde samt afregnet
for lidt i andre tilfælde, hvor SKAT har behand-
let deposita fortoldningsangivelser (se forkla-
ring i bilag 3).
Den foreløbige opgørelse fra § 38 Regnskab
lyder på ca. 40 mio. kr.
Bogføringsfejlen kan henføres til en fejl i be-
regningsprocessen af deposita fortoldningsan-
givelser i importsystemet.
SKAT har i forbindelse med, at de opdager fej-
len, ikke straks meddelt EU-Kommissionen,
konsekvens og årsag, hvilket de har forpligti-
gelse til.
SKAT kan over for EU, alene søge om tilbage-
betaling for de seneste 3 år (forældelsesfristen
gælder begge veje), jf. Rådets forordning
1150/2000 artikel 7, stk. 2.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
8 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0009.png
Nr.
Observationer
SKAT har samtidig oplyst, at det først vil være
muligt at foretage systemmæssige rettelser ul-
timo 2015 af importsystemet, og at SKAT der-
for fortsat afregner for meget.
Der vil blive taget forbehold herfor i revisions-
erklæringen for finansåret 2014.
Risici
Anbefalinger
Ansvarlig: Betaling og Regnskab, §38-kontoret
Ny Handleplan modtaget fra Inddrivelse, Betaling og Regnskab – tidshorisont 1. kvartal 2016
Fejlen er undersøgt og det skyldes en rettelse af importsystemsystemet i 2006 og medfører at præferencetoldbeløbet ved den automatiske
proces 13 i importsystemet ikke sender bogføringsdata vedrørende tilbageførsel af præferencetold til DR – systemet. Det har medført, at
der i perioden 2006 til februar 2015 er indtægtsført ca. 40 mio. kr. for meget, som løbende er afregnet til EU.
Det betyder, at der skal ske en analyse af proces 13 i importsystemet og en tilretning af importsystemet. Den igangværende transition af
importsystemet betyder at udvikling tidligst kan starte efter sommerferien 2015.
Betaling og Regnskab vil i samarbejde med DR-systemejer lave en foreløbig oprydning for alle forkerte ekspeditioner til og med november
2014 og sikre at et for meget afregnet beløb tilbagesøges hos EU-Kommissionen (højst 3 år). Den endelige oprydning afventer implemente-
ring af rettelsen til Proces 13. Endvidere vil en regulering af konti i DR, DMO og SAP38, først ske efter implementeringen.
Den modtagne handleplan er omfattende og vedlægges derfor i sin helhed som bilag 4 til denne rapport.
I forhold til EU vil der med udgangspunkt i den vedlagte handleplan blive udarbejdet en skrivelse, der forklarer problematikken og en tidsplan
for løsning heraf. I skrivelsen vil EU blive gjort opmærksom på at der vil ske regulering for 2012 og frem ved den foreløbige oprydning i 2015.
Endvidere vil EU med henvisning til 1150/2000, art. 7 blive gjort opmærksom på, at der ved den endelige oprydning, der først forventes gen-
nemført i 2016 kan komme yderligere reguleringer vedrørende indkomståret 2012. Skrivelsen forventes fremsendt til EU inden udgangen af
juni 2015.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
9 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0010.png
Nr.
3
Observationer
Risici
Anbefalinger
Processer og forretningsgange vedrørende SKATs tilrettelæggelse af opgørelsesgrundlag, afregning og regnskab
SKATs passivitet – (Procesejer mv/ansvar hhv. regnskab og importsystem vedrørende deposita fortoldningsangivelser)
1.3.
Passivitet dels fra Betaling og Regnskab og
2014
dels fra procesejer og systemejer af importsy-
P1
stemet gør, at der først fra ultimo 2015 kan fo-
retages afklaring af forholdene beskrevet un-
der pkt. 1.2.
Den samledes fejl på regnskabsposten er af
Betaling og Regnskab opgjort til at der er af-
regnet ca. 40 mio. kr. for meget til EU for
årerne 2006 til 2014.
Fejlen er væsentligt i forhold til regnskabet på
§ 7.
Der er en væsentlig risiko for fejlinfor-
mation i regnskabsposterne, når der
ikke er etableret et tilstrækkeligt sam-
arbejde mellem proces-, system- og
regnskabsejer, der tilgodeser, at sy-
stem- og regnskabsejer ikke har fælles
opfattelse/vurdering af nødvendige til-
tag i processen.
Der er således en forøget risiko for for-
behold i erklæringen på dette område
med heraf følgende påvirkning af
SKATs omdømme.
IR skal anbefale,
at der i vedligeholdelse af slutregnskabet i
Regnskabssystemet SAP 38 ind tænkes en
kommandolinje, som formaliseres via de aktive
processer med flere procesejere, når der kon-
stateres fejl eller ændringer.
tilsvarende bør der ind tænkes et ejerskab
alene til Regnskabschefen, så ændringer kan
implementeres snarest og hurtigst muligt for at
sikre helhedsforståelse for regnskabet.
dataansvaret vil således ligge hos Regnskabs-
chefen, som tilsvarende har ansvaret for kor-
rekt og rettidig regnskabsaflæggelse
Ansvarlig: Betaling og Regnskab, §38-kontoret
Betaling og Regnskab vil i forbindelse med implementeringen af turnusanalysens anbefalinger arbejde på et mere formaliseret samarbejde
med relevante system- og procesejere, herunder hvordan et dataansvar placeres.
Tidsfrist: Afhængig af udmøntning af anbefalingerne i turnusanalysen, hvorfor det ikke er muligt at sige noget konkret omkring dette på nu-
værende tidspunkt. SIR vil løbende blive orienteret omkring forløbet.
4
Opgørelse og afregning af told og sukkerafgifter.
Opfølgning handleplan vedrørende finansår 2013
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
10 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0011.png
2.1
Handleplan fra § 38 – Regnskab vedrørende finansår 2013
2013
Status pr. 15. marts 2015
P2
Pkt. 1 - Præsentation af det månedlige regnskab til EU, kolonne 3 og 4. (tidsfrist 1.9.2014)
SKAT har fundet en metode til opgørelse af beløb for kolonne 3 og 4, (negative og positive reguleringer af tidligere fastlagt told). SKAT har
medio marts 2015 fremsendt årsafstemning og den underliggende dokumentation herfor.
SIR finder, at metode, herunder dokumentationen, fuldt ud reducerer den tidligere identificerede risici, hvorfor punktet anses som afsluttet.
Observationen indgik tidligere som supplerende oplysning på Intern Revisions revisionserklæring (EU-erklæring) til Rigsrevisionen.
Pkt. 2 – Årsafstemning – (tidsfrist 1.9.2014)
SKAT havde ikke foretaget afstemning af finansårerne 2012 og 2013.
SKAT har foretaget årsafstemning for finansår 2013 og fremsendt materialet til SIR den 4. marts 2015. Årsafstemningen udviser et for meget
betalt beløb på 2.103100,80kr. SKAT har foretaget regulering i afregningen af EU’s egne indtægter – told for januar måned 2015,som afreg-
nes den 19. marts 2015.
Derimod er der endnu ikke foretaget årsafstemning for finansåret 2012, men SKAT forventer, at afstemningen gennemføres inden udgangen
af april måned 2015. IR afventer således denne afstemning, hvorfor punktet fortsat er åbenstående.
Årsafstemning 2012 fremsendt til SIR den 16. april 2014.
Pkt. 4 – Forsinkelse i afregning til EU – (tidsfrist 1.9.2014)
SKAT har udarbejdet en ny procedure, som skal sikre, at der ikke fremsendes forkerte oplysninger om årsag til forsinkelse til EU. Den nye
procedure er indsat som tillæg i vejledning til afregning af EU’s egne indtægter i september 2014. Proceduren beskrivelser indeholder ikke
konkret, hvad der bør fremgå som årsagsforklaring.
IR har ved den igangværende revision af finansåret 2014 modtaget oversigt over forsinkede beløb som indberettes til EU, hvor der stadig
fremgår betegnelser som værende myndighedsfejl. Dette er stadig ikke tilfældet, hvorfor der fortsat bør være en dialog mellem Toldadmini-
strationen og § 38 regnskabs kontoret. IR anbefaler, at punktet endnu ikke afsluttes.
§ 38 - Regnskab vil tage kontakt til Told 11, der månedligt står for fremsendelse oversigter over forsinket afregning, for afklaring af problema-
tikken.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
11 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0012.png
Nr.
Observationer
Risici
Anbefalinger
Pkt. 6 – Ressourcer (tidsfrist 31.12.2014)
SKAT blev anbefalet, at opgaven for opgørelse, regnskab og afregning varetages af mere end én person.
SKAT har på revisionstidspunktet endnu ikke fået dækket opgaven med flere ressourcer, hvilket gør området yderst sårbart. SKAT har oplyst,
at der forventes ny medarbejder ansat omkring 1. april 2015. Der har dog kortvarigt været ansat yderligere én person i perioden, men ved-
kommende er ikke længere ansat.
IR
SKAT har i mellemtiden skiftet medarbejder på området ud på grund af barsel.
Den nuværende medarbejder har overtaget et område, hvor der samtidig er et rimeligt efterslæb på flere områder vedrørende EU’s egne
indtægter – told.
Punktet er på revisionstidspunktet stadig åbenstående.
5
Underliggende dokumentation for A og B regnskabet for finansåret 2014
Sukkerafgifter – finanslovens § 7.51.03.10
3.1
Kontobro SAP – SKS
2014
Konto 1521 (importafgifter fx landbrugsele-
P3
menter, tillægstold) i økonomisystemets SAP
Der er risiko for klassifikations fejl i
regnskabet, samt at bevillingerne på fi-
nansloven ikke er korrekte.
38 indgik på finanslovens § 07.51.03.10 – suk-
kerafgifter.
Denne bevilling omfatter sukkerafgifter som er
pålagt som led i EU’s landbrugsordninger.
§ 38 – Regnskab har i forbindelse med opgø-
relse og specifikation over for EU jf. kommissi-
onens beslutning 97/245, angivet beløbet kor-
rekt under budget linje 1210 (toldafgifter), men
beløbet burde indgå på finanslovens §
07.51.01.10 i statsregnskabet, da bevillingen
herfor omfatter toldindtægter, hvor grundlaget
IR skal anbefale at der skabes sammenhæng
mellem regnskabsaflæggelsen af § 7.51.10 og
regnskabsaflæggelse til EU jf. EU-Kommissio-
nens beslutning 97/245/EF
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
12 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0013.png
Nr.
Observationer
følger de gældende bestemmelser jf. toldtarif-
fen.
Risici
Anbefalinger
Handleplan:
Der ønskes ikke handleplan på observationen, da der ikke har været sket forkert afregning, men der er nu skabt sammenhæng mellem §
7.51.01.10 og regnskabsaflæggelsen til EU jf. Kommissionens beslutning 97/245. § 38 – Regnskab har for finansåret 2015 rettet kontoen
således, at kontoen nu indgår på § 7.51.01.10 toldafgifter. Konto 1521 udgør for finansåret 2014 i alt 6.052.141,20 kr.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
13 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0014.png
Bilag 2: Anvendte skala
Ved vurderingen i konklusionen er følgende skala anvendt:
Meget
tilfredsstillende
Intern Revision har ikke konstateret svagheder i de forretningsgange og pro-
cesser, der understøtter de reviderede område. Samtlige observationer kan
henføres til prioritet 3.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Ingen observationer
Prioritet 3: Samtlige observationer
Tilfredsstillende
Intern Revision har observeret enkelte svagheder i de forretningsgange og pro-
cesser, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af observatio-
nerne er omfattet af prioritet 3. Enkelte observationer med prioritet 2 kan dog
forekomme. Samlet set udgør de implementerede forretningsgange et ”tilfreds-
stillende” grundlag for administration af området.
Prioritet 1: Ingen observationer
Prioritet 2: Enkelte observationer
Prioritet 3: Hovedparten af observationer
Ikke helt
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere svagheder i de forretningsgange og pro-
cesser, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af observationer
er omfattet af prioritet 2 eller 3 med hovedvægten på prioritet 2. Enkelte obser-
vationer i prioritet 1 kan dog forekomme. Samlet set medfører svaghederne, at
de implementerede forretningsgange udgør ”et ikke helt tilfredsstillende” grund-
lag for administration af området. Der er som følge heraf en forøget risiko for
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Prioritet 1: Enkelte observationer
Prioritet 2: Hovedparten af observationer
Prioritet 3: Et mindre antal observationer
Ikke
tilfredsstillende
Intern Revision har observeret flere væsentlige svagheder i de forretnings-
gange og processer, der understøtter det reviderede område. Størstedelen af
observationerne er omfattet af prioritet 1 eller 2 med hovedvægten på prioritet
1. Enkelte observationer i prioritet 3 kan forekomme. Samlet set medfører
svaghederne, at de implementerede forretningsgange udgør et ”ikke tilfredsstil-
lende grundlag” for administration af området. Der er som følge heraf en væ-
sentlig forøget risiko for:
Væsentlig fejlinformation i regnskaber og ledelsesrapportering
Manglende overholdelse af gældende lovgivning
Manglende overholdelse af interne regler og retningslinjer
Manglende overholdelse af overordnede politikker
Manglende iagttagelse af ”skyldige økonomiske hensyn”
Manglende realisering af forretningsmålene for det reviderede område.
Prioritet 1: Hovedparten af observationer
Prioritet 2: Et mindre antal observationer
Prioritet 3: Enkelte observationer
Prioritet skal ses i forhold til det reviderede område og er defineret således:
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
14 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0015.png
1.
Kritisk for forretningen:
Væsentlig svaghed i de etablerede forretningsgange/processer.
Svagheden kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kon-
troller, manglende regnskabsmæssige faciliteter. Der er en væsentlig forøget risiko for, at pro-
cessens målopfyldelse ikke realiseres som følge af den konstaterede svaghed. Der bør straks
iværksættes foranstaltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
2.
Væsentlig for forretningen:
Svaghed i de etablerede forretningsgange/processer. Svagheden
kan omfatte manglende interne kontroller, uhensigtsmæssig design af interne kontroller, mang-
lende regnskabsmæssige faciliteter. Der er forøget risiko for, at processens målopfyldelse ikke
realiseres i fuldt omfang som følge af den konstaterede svaghed. Der bør iværksættes foran-
staltninger med henblik på at udbedre de observerede svagheder.
3.
Mindre betydning for forretningen:
Ingen væsentlige svagheder i de etablerede forretnings-
gange/processer. Det er dog muligt at designe de enkelte processer på en mere hensigtsmæs-
sig måde, således at eksekveringen forbedres.
Bilag 3: Definition af toldbegreb og årsagsforklaringer mv.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
15 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0016.png
Begreb
Det særlige regnskab
B-regnskab
Definition
Fordringer opført i B-regnskabet vedrører efteropkrævede toldbeløb på 75.000
kr. eller derover og hvor toldskylden enten:
- Ikke er betalt af debitor og der ikke er stillet sikkerhed for toldskylden,
eller
- Hvor debitor mod sikkerhedsstillelse for toldskylden har fået bevilget
henstand med betalingen af det efteropkrævede toldbeløb i forbindelse
med sagens behandling ved højere klageinstans.
B-regnskabet består således af manuelt efteropkrævede toldbeløb (EU’s egne
indtægter (Told)), som endnu ikke er afregnet til EU-Kommissionen.
EU-Kommissionen har således et tilgodehavende, hvilket betyder at EU-Kom-
missionen og Den Europæiske Revisionsret har konstant fokus på om med-
lemslandene følger lovgivningen, retspraksis, forskrifter mv. i forbindelse med
anvendelsen af B-regnskabet.
Betingelserne for anvendelsen af B-regnskabet er reguleret i artikel 6 stk. 3,
litra b i RFO Nr. 1150/2000.
SKATs nye it-system til inddrivelse af restancer. EFI får tilført data fra andre it-
systemer.
Jf. Rådets forordning 1150/2000, tilbageholder medlemsstaterne 25 % til dæk-
ning af opkrævningsomkostninger ved den månedlige afregning af EU egne
indtægter – told og sukkerafgifter.
Webi lister fra importsystemet er rapporter, som skattecentre i et eller andet
omfang skal behandle. Der findes 5 forskellige typer af lister.
Virksomheder som importerer varer, har mulighed for at afgive en fortoldnings-
ekspedition, hvor der mangler værdi – og eller præferencedokumentation.
Dette kaldes depositumsekspeditioner, idet virksomhederne endnu ikke har
kunnet opgøre den korrekte told.
I de tilfælde bliver der opkrævet en midlertidig told, som afregnes til EU. Det
fulde toldbeløb indbetales samtidig af importøren. Ved fremlæggelse af endelig
dokumentation (efter forskellige tidsfrister), skal fortoldningsangivelser regule-
res i forhold til den første foretagne afregning. Beløbene herfor indgår i økono-
misystemets SAP 38 på konto 4154, og er derved en del af SKATs balancepo-
ster i statsregnskabet. Kontoen i statsregnskabet herfor skal normalt vises som
en kredit saldo.
Efter behandlingen af de forskellige frister, skulle importsystemet foretage en
automatisk korrektion, såfremt der ikke blev fremlagt dokumentation fra virk-
somhederne. Der blev foretaget korrektion, men der blev ikke samtidig foreta-
get en bogføring/udligning af konto 6002 i DR (konto 4154 i statsregnskabet),
hvorfor kontoen i flere år ikke er blevet udlignet. Det fulde toldbeløb blev blot
afregnet til EU endnu engang og ikke som forudsat med forskellen mellem den
midlertidige told og den endelige told. Disse reguleringer skulle tillige have
været indgået i opgørelsen til EU i kolonne 3.
Disse ekspeditioner blev vist på en webiliste L00022. – Automatisk korrektion
af deposita ekspeditioner. I disse situationer skulle skattecentrene ikke fore-
tage sig noget, da listen alene skulle bruges som inspiration i kontroløjemed.
Listen indeholde afviste depositumsangivelser, som af en eller anden grund
ikke kan korrigeres automatisk.
SKATs procesejer for importsystemet har oplyst, at der i forbindelse med om-
lægning af webi-rapporter (opsamling af angivelser som på en eller anden
Et fælles Inddriv-
elsesystem EFI
Administrations- om-
kostninger
Webi-lister fra im-
portsystemet
Deposita ekspeditio-
ner
Importsystemet-
webi liste L0022
Webi liste L0002
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
16 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0017.png
måde skal behandles manuelt gennem importsystem eller automatiske proces-
ser som anvendes til kontroløjemed) til en ny webi-server primo 2014, blev
konstateret, at der blev vist en række angivelser på webi-rapporten, som ikke
tidligere havde været vist. Det skyldes det forhold at den bagvedliggende kode
altid har udsøgt angivelserne korrekt, men at de ikke var blevet fordelt ud på
fem områder (skattecentre med told), som tiltænkt. Det betyder således, at an-
givelserne altid har været udsøgt korrekt, men før omlægningen er de ikke ble-
vet ”vist” (mulighed for behandling) for nogen af de fem områder (skattecentre)
og er derfor heller ikke behandlet.
SKAT har i den forbindelse foretaget ” oprydning”/ behandling af disse angivel-
ser for periode januar 2011 indtil september 2014. Der er i den anledning fore-
taget rettelse af 220 angivelser i importsystemet på i alt 763.222,00 kr. i toldbe-
løb, beløbene er blevet afregnet til EU. Toldbeløbene skal indberettes til EU til
brug for EU-Kommissionens beregning af morarenter, jf. Rådets forordning
1150/2000 artikel 11.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
17 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0018.png
Bilag 4:
Handleplan
Inddrivelse
Betaling og Regnskab
§38 kontoret
§38 kontoret
13. marts 2015
Skatteministeriets Interne Revision
Proces og systemer Toldsystemet
Systemejer DR
Handleplan for rettelse af forkert bogføring af tilbage-
førsel af depositaekspeditioner (Toldsystemets proce-
dure P13)
SIR har ved flere revisioner senest vedr 2013 henledt opmærksomheden på at
SKS konto 9760/SAP konto 4154/DR konto 6002 har et forkert fortegn i forhold
til klassifikationen af kontoen, der kan betyde at der er afregnet forkert til EU.
Fejlen er undersøgt og det skyldes en rettelse af Toldsystemet i 2006 og medfører
at præferencetoldbeløbet ved den automatiske P13 procedure ikke sender bogfø-
ringsdata vedrørende tilbageførsel af præferencetold til DR-systemet.
Det har medført at der i perioden 2006 til februar 2015 er indtægtsført ca 40 mio
kr for meget, som løbende er afregnet til EU. Betaling og Regnskab vil opgøre det
ikke forældede beløb som kan søges tilbage fra EU.
På grund af andre presserende opgaver har opgaven været nedprioriteret i Betaling
og Regnskab.
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
18 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0019.png
Det betyder at der skal ske en analyse af procedure P13 i toldsystemet og en tilret-
ning af Toldsystemet. Den igangværende transition af Toldsystemet betyder at ud-
vikling tidligst kan starte efter sommerferien 2015. Toldprocesser har supplerende
oplyst at der erfaringsmæssigt er en opfølgningsperiode til retning af fejl efter en
transition og samtidig ligger der en højere prioriteret EU-udviklingsopgave i efter-
året. På den baggrund forventer Toldprocesser og EDDH og Toldsystemeter at et
realistisk implementeringstidspunkt er 1. kvartal 2016.
Betaling og Regnskab vil i samarbejde med DR-systemejer lave en foreløbig op-
rydning for alle forkerte ekspeditioner til og med november 2014 og sikre at et for
meget afregnet beløb tilbagesøges hos EU-kommissionen. Den endelige opryd-
ning afventer implementering af rettelsen til P13. Endvidere vil en regulering af
konti i DR, DMO og SAP38 først ske efter implementeringen.
Nedenstående handleplan beskriver opgaver, tidshorisont og ansvarlig enhed.
Handleplan:
Opgave
Beskrivelse
Deadline
Analyse af Analyse af P13 i Toldsystemet, 30.6.2015
P13
beskrivelse af ændringsanmod-
ning.
Samtidig skal rettelsesprocedure
vedr antidumpingtold vurderes
med henblik på at be- eller af-
kræfte om samme fejl opstår på
DR konto 6005.
Imple-
Udvikling ÆA vedr P13, Test
31.3.2016
mentering og implementering
af ÆA til
P13
Ansvarlig
ESDH og Told-
systemer (KC
Ragnhild Har-
gaard) samt
Toldprocesser
(KC Claus Bruun
Johannesen)
ESDH og Told-
systemer (KC
Ragnhild Har-
gaard) samt Er-
hvervs- og Per-
sonafregningssy-
stemer (KC Sø-
ren Kjær Jensen)
Erhvervs- og Per-
sonafregningssy-
stemer (KC Sø-
ren Kjær Jensen)
Oprydning
til udgan-
gen af no-
vember
måned
2014
Endelig
oprydning
Betaling og Regnskab korrige-
rer ved manuel bogføring perio-
den fra 2006 til 30.11.2014 på
baggrund af udsøgning fra DR-
systemet.
Betaling og Regnskab foretager
korrektion af toldindtægter over
for EU for perioden som ikke
anses for forældet.
Når implementering er afsluttet
gentages proceduren for opryd-
ning for den resterende popula-
tion
20.4.2015
31.5.2015
4�½ måned
efter im-
plemente-
ring
Betaling og
Regnskab (§38-
kontoret)
Erhvervs- og Per-
sonafregningssy-
stemer (KC Sø-
ren Kjær Jensen)
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
19 af 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 556: Spm. om at oversende kopi af alle væsentlige rapporteringer fra Intern Revision til Skatteministeriets departement i årene 2015, 2016, 2017 og 2018, til skatteministeren
1962596_0020.png
Regule-
ring af
konti i
DR/DMO
og SAP38
Når implementering og endelig
oprydning er foretaget vil der
ske fornøden regulering af de
respektive konti i DR/DMO og
SAP38.
Tidligst
4�½ måned
efter im-
plemente-
ring
Betaling og
Regnskab (§38-
kontoret)
Erhvervs- og Per-
sonafregningssy-
stemer (KC Sø-
ren Kjær Jensen)
Betaling og
Regnskab (§38-
kontoret)
Orla Kristensen
Kontorchef
Opgørelse, afregning og regnskab for EU’s egne indtægter told- og sukkerafgifter, statsregnskabet §§ 7.51.01 – 7.51.05 (2014)
20 af 20