Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del
Offentligt
1953267_0001.png
12. oktober 2018
J.nr. 2018 - 5865
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 544 af 20. september 2018 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Jesper Petersen (S).
Karsten Lauritzen
/ Kristina Astrup Blomquist
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om de skønnede provenukonsekvenser af forhøjelsen af afgiften af kaskoforsikringer for lystfartøjer, til skatteministeren
1953267_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvorvidt de skønnede provenukonsekvenser af forhøjelsen af
afgiften af kaskoforsikringer for lystfartøjer, som blev vedtaget med lovforslag nr. L 81
(folketingsåret 2012-13), fortsat vurderes at være akkurat givet udviklingen i det faktiske
provenu i perioden 2013 og frem til i dag.
Svar
I forbindelse med lovforslag nr. L 81 (folketingsåret 2012-13) blev afgiftssatsen af kasko-
forsikringer på lystfartøjer pr. 1. januar 2013 forhøjet fra 1 pct. af forsikringssummen til
1,34 pct. Det blev skønnet, at afgiftsforhøjelsen ville indebære et årligt umiddelbart mer-
provenu på 40 mio. kr. og et merprovenu efter tilbageløb på ca. 30 mio. kr.
De årlige indtægter fra afgiften har i perioden 2013-17 udgjort 120-130 mio. kr.,
jf. figur 1.
I årene inden afgiftsforhøjelsen udviste indtægterne en faldende tendens og udgjorde godt
100 mio. kr. i 2012. Det afspejler et aftagende afgiftsgrundlag, som siden 2013 er nogen-
lunde stabiliseret.
Figur 1. Afgiftsindtægter og afgiftsgrundlag fra kaskoforsikrede lystfartøjer, 2001-2017
Mio. kr
140
130
120
110
100
90
80
70
60
50
40
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
Mia. kr.
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
17
Indtægter
Afgiftsgrundlag (h. akse)
Anm.: Løbende priser. Afgiftsgrundlaget er beregnet pba. afgiftsindtægterne.
Kilde: Skatteministeriet og egne beregninger.
En vurdering af om denne udvikling i provenuet er i overensstemmelse med det skøn-
nede i forbindelse med L 81 forudsætter kendskab til udviklingen i alle andre faktorers
påvirkning af provenuet.
Der er således mange faktorer, som kan påvirke forbruget af lystfartøjsforsikringer og
dermed indtægterne fra lystfartøjsforsikringsafgiften. Køb af luksusgoder som lystbåde
udvikler sig ofte i takt med konjunkturerne. I kølvandet af den økonomiske og finansielle
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om de skønnede provenukonsekvenser af forhøjelsen af afgiften af kaskoforsikringer for lystfartøjer, til skatteministeren
1953267_0003.png
krise observeredes fx et fald i indtægterne fra lystfartøjsforsikringsafgiften, som kan skyl-
des, at det samlede antal både er reduceret, eller de danske både kan være blevet mindre
værd. Bådejerne kan også have fravalgt kaskoforsikringen eller valgt at underforsikre de-
res både for at reducere udgifterne til forsikringspræmie og afgift. Endelig kan der være
en trendmæssig udvikling i bådforbruget, hvis det fx generelt bliver mindre populært at
eje store, dyre både.
Skatteministeriet følger løbende udviklingen og opdaterer på den baggrund forudsætnin-
ger for provenuvurderinger ved afgiftsændringer. Vi ser i den forbindelse også nærmere
på den netop offentliggjorte analyse fra Dansk Industri, som vurderer omfanget af både,
der vinteropbevares i udlandet,
jf. svar på spørgsmål 542 (SAU alm. del 2017-18).
Side 3 af 3